پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
مهمترين رويدادهاي فرهنگي - هنري هفته
۱۰۰ گروه خارجي متقاضي حضوردر جشنواره تئاتر فجر
005097.jpg
گروه ادب و هنر- گردهمايي هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، اعلام آمادگي 100گروه خارجي براي حضور در جشنواره تئاتر فجر، برگزاري جشنواره تئاتر منطقه يك كشور، رقابت 40گروه برگزيده نمايشي براي حضور در جشنواره بين المللي تئاتر فجر، اجراي چند تئاتر جديد در تالارهاي نمايشي تهران، برگزاري مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره تئاتر رضوي و پايان يافتن جشنواره فرهنگي- هنري امام رضا(ع) با پيام رئيس جمهور، از مهم ترين رويدادهايي است كه اين هفته در عرصه فرهنگ و هنرهاي نمايشي، شاهد آن بوديم.
چهارمين جشنواره تئاتر رضوي پس از 5 روز فعاليت در حالي به كار خود پايان داد كه شهردار تهران از اين رويداد مهم هنري به عنوان بخت بزرگ تئاتر ايران ياد كرد و گفت: شهرداري تهران براي جبران كمبود سالن هاي نمايش در تلاش است تا علاوه بر راه اندازي تالاري جهت نمايش هاي آييني، هرچه زودتر مراحل ساخت تئاترشهر دوم را آغاز كند.
قاليباف در اين مراسم كه محمدرضا باهنر- نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي- و محمدحسين صفارهرندي و جمعي از مقامات و پيشكسوتان هنر تئاتر حضور داشتند، از ساخت دو مجموعه فرهنگي- هنري در عباس آباد و جنوب تهران خبر داد و گفت: به دليل كمبود امكانات زيربنايي چون سالن نمايش، از اثرات عميقي كه تئاتر مي تواند بر روح و روان جامعه داشته باشد محروم هستيم.
برگزاري مراسم پاياني چهارمين جشنواره فرهنگي- هنري امام رضا نيز از مهم ترين رويدادهاي هفته بود كه همزمان با ميلاد آن حضرت در مشهد مقدس برگزار شد. دكتر محمود احمدي نژاد،رئيس جمهوري طي پيامي كه توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرائت شد، گفت: هنري ماندگار است كه با مفاهيم آسماني پيوند خورده باشد و متقابلاً مفاهيم آسماني نيز جاودانگي خود را از پيوند با هنر به دست مي آورند و استفاده هنرمندانه از معارف است كه مي تواند دستگير رهروان معرفت باشد.رييس جمهور در فراز پاياني پيام خود، برگزاري جشنواره فرهنگي- هنري رضوي را نقطه عطفي در كارنامه فرهنگي كشور دانست.
صفارهرندي- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- نيز در اين مراسم با تجليل از جايگاه مرحوم بابك بيات- هنرمند فقيد موسيقي كشورمان- به يادگار جاودانه او، موسيقي سريال ولايت عشق اشاره كرد و گفت كه اميدوار است ساير هنرمندان ايران اسلامي چنين حركت هايي را سرمشق خود قرار دهند و بكوشند كه از سايه سار ائمه، بهره كافي ببرند.
وزير ارشاد، جشنواره رضوي را همايش همبستگي همه هنرمندان ايران زمين براي عرض ادب به پيشگاه امام هشتم دانست و يادآور شد پيوند هنرمندان با فرهنگ رضوي، پيوند با تمامي مردم ايران در دورترين نقاط كشور است.
اعلام آمادگي 100كشور خارجي براي حضور در بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، از ديگر رويدادهاي مهم اين هفته بود. جشنواره بين المللي تئاتر فجر كه هر سال همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي شود، امسال به دليل فرارسيدن ماه محرم، اندكي زودتر و در روز 18دي ماه همزمان با عيد سعيد غدير فعاليت خود را آغاز مي كند و هم اكنون گروه هاي ايراني و خارجي براي حضور در اين رويداد مهم آماده مي شوند.
در اين هفته اعلام شد 100گروه خارجي از سراسر جهان براي حضور در اين رويداد جهاني اعلام آمادگي كرده اند؛ ايتاليا، فرانسه، آلمان، اتريش، سوئيس، انگليس، دانمارك، هلند، لهستان،  اوكراين، هند، مجارستان، چين، ژاپن و عراق، از جمله كشورهايي هستند كه متقاضي شركت در اين جشنواره اند.
گردهمايي هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، رويداد ديگري است كه امروز و فردا در مشهد مقدس برگزار مي شود.
حسين مسافر آستانه در اين مورد مي گويد: حوزه هاي تخصصي گردهمايي بزرگ تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از ابتداي سال، فعاليت خود را آغاز كرده و در هر حوزه، هنرمندان و متخصصان واجد شرايط مشغول فعاليت هستند.دبير انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در اين گردهمايي به انتخاب خود 150نفر از اشخاص مرتبط با تئاتر را دعوت كرده است تا در روزهاي 16 و 17آذرماه در مشهد حضور داشته باشند.مسافر آستانه همچنين خاطرنشان كرد كه ديدگاه ها و نظرات شركت كنندگان در پايان اين گردهمايي جمع آوري و منتشر خواهد شد.

انتشار كتابي درباره پيامبر از نويسنده مشهور انگليسي
005094.jpg
گروه ادب و هنر- كارن آرمسترانگ نويسنده مشهور انگليسي به تازگي كتابي را با عنوان محمدص: پيامبري براي زمان ما منتشر كرده است. او در اين كتاب حوادث دوران پيامبر و نيز نقش پيامبر اسلام در برقراري صلح و دوستي را با حوادث امروز جهان مقايسه كرده و معتقد است مي توان با درس گرفتن از حضرت محمد(ص) در جهان به صلح رسيد.
اين نويسنده پيش از اين 20اثر منتشر كرده كه بيشتر آنها در زمينه مذهبي و درك صحيح از مذاهب مختلف هستند. از جمله اين كتاب ها مي توان به تحول بزرگ تاريخ خداوند و زبان معنويت اشاره كرد.
آرمسترانگ در آخرين اثر خود بر آن است با تحليل اوضاع عربستان و در زمان بعثت پيامبر، ريشه هاي خشونت و جنگ و خونريزي حاكم در عربستان را دريابد. او جهان حاضر را كاملاً با اوضاع قرن هفتم ميلادي در شبه جزيره عربستان قابل مقايسه مي داند و معتقد است مي توان با درس گرفتن از پيامبر اسلام و الهام گرفتن از روش او به اصلاح امور پرداخت.او در بخشي از مقدمه كتاب خود آورده است:
محمد(ص) شخصيتي فرا زماني است اما در عين حال بررسي زندگي وي تنها در ظرف زمان او امكان پذير است. ما نمي توانيم دركي از دستاوردهاي تلاش او داشته باشيم پيش از آنكه ارزيابي و شناخت درستي از آنچه او در برابر آن قيام كرد داشته باشيم.

گردهمايي مكتب اصفهان در تهران برگزار مي شود
گروه ادب وهنر- هنرمندان خوشنويس ترجيح داده اند عمر و استعدادشان در جهت سلوك عملي صرف شود تا در زمينه تحقيق و پژوهش.
غلامحسين اميرخاني، هنرمند خوشنويس با بيان اين مطلب در نشست مطبوعاتي گردهمايي مكتب اصفهان گفت: گردهمايي مكتب اصفهان به عنوان يكي از قله هاي بلند هنر خوشنويسي توانسته است صاحب مكتبي باشد كه در تمام طول تاريخ جاري است و كمك شگرفي با بازشناسي ارزش هاي هنري و فرهنگي كشورمان مي كند، به طور مثال ميرعماد به عنوان هنرمند خوشنويس در عصر صفوي كه به عنوان محور اين گردهمايي در نظر گرفته شده است در اين همايش مورد توجه واقع شده است. دكتر بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر، نيز درباره اين گردهمايي گفت: اين گردهمايي، بزرگترين فعاليت پژوهشي فرهنگستان هنر از بدو تشكيل آن است. خصوصيت بارز اين همايش نسبت به ديگر همايش هاي فرهنگستان هنر، خصوصيت ميان شاخه اي آن است. در ادامه دكتر نامور مطلق به معرفي و توضيح درباره بخش هاي مختلف اين گردهمايي پرداخت و گفت: گروه  هاي علمي اين همايش در 8 شاخصه موسيقي، خوشنويسي، نگارگري،  هنرهاي نمايشي، هنرهاي صناعي، حكمت و فلسفه، معماري و ادبيات پايه ريزي شده اند.

محمدمهدي ناصح:فردوسي نماينده فرهنگ مردم ايران است
ايسنا: فرهنگ شناسان بزرگ دنيا، فرهنگ جهاني را بدون فردوسي نمي شناسند. محمدمهدي ناصح ـ عضو هيأت علمي دانشكده  ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد ـ در پي مخدوش شدن حريم منظري آرامگاه فردوسي گفت: فردوسي از شاعران بزرگ و حكماي آگاه است. او ادامه داد: فردوسي متوجه يك نكته  ظريفي شده بود و آن اين كه در احياي فرهنگ خودي اهتمام كند، تا اين كه مردم را به نوعي خودشناسي واقف سازد. به اين دليل، فردوسي در حقيقت يك شناسنامه  را براي ايرانيان نوشت و با 30 سال زحمتي كه كشيد، هويت ايرانيان را به ابديت پيوند داد. ناصح افزود: شاهنامه  فردوسي مانند برخي از آثار معدود و محدود دنيا در حكم آموخته هاي ملي و قومي است، كه كمتر كشوري به چنين توفيقي مي رسد و اگر چنان چه به چنين كيفيتي برسد، معني اش اين است كه يك وضع كمال يافته و برتري در سير دانش دارد.

ياد
به مناسبت سالروز درگذشت منوچهر نوذري
خلاق و پرخنده
004983.jpg
همزمان با 16 آذر ماه، نخستين سالگرد درگذشت منوچهر نوذري هنرمند فقيد عرصه سينما، دوبله، تئاتر،  تلويزيون و راديوست. پرويز بهرام، احمد رسول زاده و ايرج نوذري به اظهار نظر درباره اين هنرمند پرداختند.
پرويز بهرام استاد پيشكسوت دوبله با اشاره به سابقه آشنايي اش با منوچهر نوذري گفت: محمود نوذري برادر آن مرحوم از دوستان من بود كه حدود 32 سال پيش منوچهر را كه سن كمي  داشت به ايران فيلم كه الان محل خانه سينما است آورد و رل بچه اي را به او داديم تا به جايش صحبت كند.
وي افزود: بعد يواش يواش كه بزرگ شد در دوبله شركت كرد و رل هاي بزرگ به او داديم و بسيار هم با استعداد بود.
بهرام با اشاره به دو نقش جان فورد و جك لمون گفت: اين ها شخصيت هايي بودند كه نوذري به بهترين شكل به جايشان صحبت مي كرد و كارش ماندگار شد و در چند فيلم هم در كنارم بود كه همكاري بسيار لذت بخشي بود.
اين پيشكسوت دوبله در ادامه تصريح كرد: او به تدريج به وسيله من وارد كار تئاتر هم شد و در اين حرفه بسيار خلاق و تيپ ساز بود و روي صحنه تئاتر بسيار با استعداد كار مي كرد و مي درخشيد.وي افزود: سينما و تلويزيون و راديو نيز عرصه هاي مختلف حضور اين هنرمند بود كه شخصيت ها و تيپ هاي ماندگاري را از خود به جا گذاشت.
بهرام در ادامه، منوچهر نوذري را انسان بسيار بخشنده خوانده و اظهار كرد: همين بخشندگي بي حد، باعث گرفتاري خودش شد.او هرچه درمي آورد خرج اين و آن مي كرد، آدم بسيار گشاده دستي بود و زندگي را يك نوع طنزگونه تصور مي كرد و بيشتر تلاش داشت بگويد و بخندد و ديگران را شاد كند.وي تأكيد كرد: من بسيار به آن مرحوم علاقه مند بودم و دوست خيلي خوبي برايم بود و فوت ايشان براي من بسيار دردناك بود.
احمد رسول زاده ديگر گوينده پيشكسوت نيز با بيان اين كه در شروع كار دوبله در ايران چند فيلم را با منوچهر نوذري كار كرديم گفت: موردي برايم پيش آمد كه براي من بسيار عجيب و حاكي از استعداد سرشار اين مرحوم بود.
در فيلمي  به عنوان مدير دوبلاژ كار مي كردم و ايشان به جاي هنرپيشه اصلي فيلم كه رل كمدي را داشت گويندگي مي كردند.متاسفانه ترجمه فيلم بسيار ناقص بود و چيزي كه گفته مي شد تطابق نداشت.
وي افزود: به نوذري گفتم مي خواهم اين رل را تو بگويي، ولي ديالوگ تمام شده نيست كه گفت درستش مي كنم و خواست سوژه فيلم را برايش تعريف كنم و بعد از خودش طبق خلاصه فيلم شروع به صحبت كرد و اين براي اولين و آخرين بار بود كه ديدم يك گوينده اين قدر مهارت دارد و بدون هيچ نوشته اي اين جور سينك بگويد.
ايرج نوذري، فرزند اين هنرمند فقيد نيز گفت: منوچهر نوذري يك نابغه و پديده بود كه به جاي او كسي نخواهد آمد.او سلطان خنده و هنر ايران بود و هر كاري كه در عالم هنر انجام مي داد آن كار را دچار تحول مي كرد.وي افزود: پدرم 20 سال زود رفت و خيلي چيزها دست به دست هم دادند تا اين گونه شود اما از خيلي چيزها راحت شد.او به دنيايي رفت كه بدي در آن راه ندارد.او به دادگاه عدل الهي رفت جايي كه هر پرسش و پاسخي حساب و كتاب دارد و هر حركتي ارزنده است و هر انساني جاي خودش را دارد.
اين بازيگر در پايان تصريح كرد: مرحوم نوذري تا آخرين لحظه عمر خود به اين بيت شعر كه هميشه مي گفت توفيق از اين بهتر كه خلقي را بخنداني تا دم آخر جامه عمل پوشاند و تا واپسين دم با توجه به اين كه درد زيادي داشت لبخند از چهره اش دور نشد و سعي مي كرد، با آن حال به همه روحيه دهد.
منبع : ايسنا

شاهنامه در فهرست برترين كتاب هاي سال 2006
ايسنا: ترجمه شاهنامه فردوسي - بزرگ ترين اثر حماسي ادبيات ايران - رتبه پنجم برترين كتاب هاي داستاني سال 2006 جهان را به  دست آورد. روزنامه واشنگتن پست فهرست كتاب هاي برتر سال 2006 را در زمينه هاي داستان و غيرداستان، كه بيشترين استقبال را از سوي خوانندگان در سطح جهان داشته اند، معرفي كرد، كه اثر جاودانه ابوالقاسم فردوسي نيز جزو كتاب هاي برتر قرار گرفته است.
در اين فهرست، ترجمه جديد شاهنامه توسط ويك ديويس در رتبه پنجم بهترين كتاب هاي داستاني به چشم مي خورد. در رتبه اول كتاب بعد از اين نوشته آليس مك درموك قرار دارد.
كتاب همه بچه هاي عمه هاگر نوشته ادوارد پي جونز در رتبه دوم و بالاتر از كتاب رؤياي زندگي سوخانوف اثر اوگلا گورشين است. رتبه پنجم اين فهرست نيز در اختيار جاده   نوشته كورمك مك كارتي است. اما در بخش كتاب هاي غيرداستاني، كتاب جهان كلاسيك؛ تاريخ حماسي از هومر تا هادريان نوشته رابين لين فاكس به عنوان بهترين اثر غيرداستاني معرفي شده است. شكست مفتضحانه؛ ماجراي ارتش آمريكا در عراق نوشته  توماس اي ريكس در رتبه دوم ايستاده است و مكان سوم نيز به كتاب برج آشكار؛ القاعده و جاده اي به 11 سپتامبر نوشته لارنس رايت اختصاص دارد.
دوگانگي همه چيزخواري نوشته ميشل پولان و استراوينسكي؛ دومين تبعيد نوشته استفان والش از ديگر كتاب هاي برتر غيرداستاني سال 2006 اعلام شده اند.

چشماني شفاف در شهر نقره اي باز شد
روز دوشنبه سيزده آذرماه كافه تيتر ميزبان جمع پرشوري از علاقه مندان ادبيات داستاني بود كه براي شركت در مراسم رونمايي كتاب تازه اي با ترجمه اسدالله امرايي آمده بودند. چشماني شفاف در شهر نقره اي جلد پنجم از مجموعه 20 نويسنده 60 داستان است كه نشر آميتيس منتشر كرده است. 4 جلد قبلي اين مجموعه با نام سوكواره اي بر آبي دريا ، پسري مرده بر آستانه پنجره ات ، زني از نيويورك و ويولن زن يك دست با استقبال خوب خوانندگان روبه رو شده است. در اين مجموعه هم مثل چهار جلد ديگر دو نويسنده مرد و دو نويسنده زن هر كدام با سه داستان كنار هم قرار گرفته اند. چان آپدايك، آن بيتي،رابرت اولن باتلر و جوي ويليامز نويسندگان اين مجموعه هستند. علي دهباشي گفت: امرايي با حضور جدي خود داستان كوتاه را در سياسي ترين نشريات هم وارد كرده است. سپس امرايي در باره روند انتخاب داستان ها و گلچين كردن شان و نحوه ترتيب و توالي آنها صحبت كرد. عباس پژمان مترجم نيز در باره آثار ترجمه اي امرايي صحبت كرد و اظهار اميدواري كرد كه اين مجموعه به صد نويسنده و سيصد داستان ارتقا يابد.

پرفروش هاي سايت آمازون
نويسنده افغان، همچنان در صدر
ايسنا:  بادبادك باز نوشته خالد حسيني- نويسنده افغان- همچنان در صدر پرفروش هاست. براساس فهرست منتشرشده از سوي بزرگ ترين سايت كتابفروشي جهان، بعد از بادبادك باز خالد حسيني كه در سال 2004 نيز از پرفروش ترين كتاب هاي آمريكا بوده، گل برفي و عاشق پنهان نوشته ليزا سي در رتبه دوم ايستاده است. همسر مسافر زمان نوشته آندره نيفنگر نيز رتبه سوم را در اختيار دارد. اين در حالي است كه ميراث زوال (برنده جايزه بوكر امسال) نوشته كران دساي مكان چهارم را به  خود اختصاص داده است. زيباي مرده را بينداز نوشته ليندا هوارد، تعطيلات روي يخ نوشته ديويد سداريس، زندگي پي نوشته يان مارتل، پيشينه عشق نوشته نيكول كراوس، مجموعه داستان هاي امي همپل نوشته امي همپل، همراه با بهترين داستان هاي كوتاه 2006 آمريكا با گردآوري آن پاپت ديگر كتاب هاي پرفروش معرفي شده از سوي سايت آمازون هستند.

حسين پاكدل كارگردان نمايش سمفوني درد
مشكل تئاتر ما نداشتن مدير فرهنگي است
گروه ادب و هنر- نشست خبري نمايش سمفوني درد نوشته و كار حسين پاكدل در تئاتر شهر برگزار شد.به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، در ابتداي اين نشست حسين پاكدل در باره چگونگي اجراي نمايش گفت: پس از خواندن داستان كوتاه مكتب بي خدايي نوشته الكساندر تيشما نويسنده كراوات، جرقه نوشتن اين نمايش در ذهن زده شد و براساس آن متن سمفوني درد را نوشتم: البته قرار نبود كه اين متن را خودم را روي صحنه ببرم و آرزويم اين بود كه فرهاد مهندس پور اين متن را روي صحنه ببرد اما بنا به دلايلي ميسر نشد.وي تصريح كرد: پس از اين كه تصميم گرفتم اين متن را روي صحنه ببرم به اولين كسي كه پيشنهاد همكاري دادم حسن معجوني بود و او هم همان لحظه قبول كرد البته اگر او قبول نمي كرد، اين متن را شايد هرگز روي صحنه نمي بردم البته بايد يادآور شوم كه اين متن با متن اصلي تفاوت هاي زيادي دارد.وي در خصوص ملاك و انتخاب بازيگرها گفت: بي شك ملاك من در انتخاب بازيگر ها توانايي آنها بوده است كساني كه با من كار كرده اند همه به اين موضوع واقف هستند، زيرا بايد براساس توانايي هاي افراد از آنها انتظار داشته باشيم.
پاكدل در پاسخ به اين مطلب كه آيا اين نمايش در دسته تقسيم بندي هاي تئاتر ديني قرار مي گيرد، گفت: من هميشه با اين تقسيم بندي ها مشكل دارم. بعضي از آثاري كه در شمار سينماي بازاري قرار مي گيرند اگر كمي به آنها موشكافانه تر نگاه كنيم در تقسيم بندي هاي فيلم هاي معناگرا يا فلسفي قرار مي گيرند؛ اين در حالي است كه اگر هر اثري به فطرت آدمي احترام بگذارد بي شك در شمار آثار ديني نيز مي تواند قرار بگيرد .وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود خاطر نشان كرد: مشكل اصلي تئاتر ما اين است كه مدير فرهنگي نداريم.

شاعر معاصر آذري در گذشت
گروه ادب وهنر- محمد عابد يكي از شاعران معاصر آذربايجان در 72سالگي، به علت عارضه قلبي در يكي از بيمارستان هاي تهران در گذشت.در سروده هاي اين شاعر، اهل بيت(ع) و مضامين ارزشي و اسلامي از جلوه گري خاصي برخوردار است. تعدادي از اشعار و آثار وي منتشرشده، از جمله كتاب هاي ماه در محاق و مهر در شفق كه از سوي انتشارات سروش انتشار يافته است. پدر اين شاعر نيز يكي از شاعران برجسته آذربايجان معروف به مولاناي يتيم بوده و بيشتر در حوزه ادبيات و شعر رثايي فعاليت داشته است. اين شاعر معاصر در طول دوران دفاع مقدس نيز هم پاي رزمندگان در حوزه فرهنگ فعاليت داشت و اشعاري به زبان فارسي، تركي و عربي سرود. پيكر محمد عابد امروز در مقبره الشعراي تبريز به خاك سپرده خواهد شد.

توضيح انجمن موسيقي
پيرو درج مطلبي در مورد پخش مستقيم اجراي اخير اركستر سمفونيك تهران در همشهري، انجمن موسيقي جوابيه اي با اين مضمون كه در اين برنامه براي اولين بار طي دو شب از سه شب اجراي اركستر با حضور دكتر شاهين فرهتي به عنوان كارشناس به طور مستقيم از شبكه سراسري راديو... پخش گرديد ارسال كرده است.
گفتني است مطلب روزنامه همشهري بعد از اجراي شب اول تنظيم شده كه به گفته روابط عمومي نيز در اين شب اجراي اركستر سمفونيك از راديو پخش نشده است.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
گالري ضرابي: نمايشگاه رنگ و پتينه‎/۱۷تا۲۲آذر/پاسداران، بوستان،۲ عراقي،گلزارغربي،پلاك۶۱ /تلفن:22309054
نگارخانه آريا: نمايشگاه چاپ دستي مهرداد خطايي و مجسمه هاي ياسمن سينايي‎/ 18تا۲۸آذر‎/ خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك۱۱‎/ تلفن:88716401
نگارخانه ويژه: نمايشگاه كلاژ تايپوگرافي نيك پرايد‎/۲۴آذر تا۷ دي/خيابان خرمشهر، نوبخت، كوچه سوم، شماره۱۹‎/ تلفن:88733674.
گالري نيكزاد: نمايشگاه عكس سيامك نصيري زيبا‎/ از 21 تا۲۷آذر‎/ تجريش، دربند، زماني، الفت، نسترن، پلاك۴‎/ تلفن:22704700.
بزرگداشت يميني شريف: با همت شوراي كتاب كودك مراسم بزرگداشت عباس يميني شريف- شاعر، نويسنده و دوستدار كودكان- 28 آذر ماه در محل خانه هنرمندان برگزار مي شود.
جايزه حيات: فيلم سينمايي حيات ساخته غلامرضا رمضاني در بيست و هشتمين حضور بين المللي خود موفق شد دوازدهمين جايزه را كسب كند.اين فيلم در چهارمين دوره جشنواره كودكان استانبول (23 آبان تا 9 آذر) جايزه بهترين فيلم از نگاه داوران نوجوان را كسب كرد.
005100.jpg
تنديس حاتمي در سينما: با رونمايي تنديس علي حاتمي در سينما فرهنگ، بزرگداشت كارگردان شهير سينماي ايران، روز شنبه 18 آذر ماه جاري، در محل سينما فرهنگ برگزار مي شود. پيشتر قرار بود، اين مراسم در موزه سينما برگزار شود، ظرفيت بيشتر سالن سينما فرهنگ، دليل جابجايي محل مراسم بزرگداشت علي حاتمي و رونمايي از تنديس او بود.
نواي اسرار آميز در صحنه: نواي اسرارآميز نمايشنامه اي از اريك امانوئل اشميت به كارگرداني سهراب سليمي از هفته آينده در تالار چهارسو روي صحنه مي رود.
اين نمايش پيش از اين قرار بود در تالار قشقايي روي صحنه برود، اما با تغيير برنامه ها اين نمايش از روز يكشنبه 19 آذر ماه در تالار چهارسوي مجموعه تئاترشهر بر صحنه خواهد بود.
مستندي درباره روز دانشجو: به مناسبت فرا ?رسيدن روز دانشجو (16 آذر) فيلم مستند كسي كه مثل هيچ كس نيست به كارگرداني اميرهادي ملك اسماعيلي و تهيه كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در دانشگاه اميركبير و دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به نمايش درخواهد آمد.
بر بوم زمان در يونان: در نهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان المپيا كه از روز دوشنبه(13 آذر) در كشور يونان آغاز به كار كرده، فيلم مستند بر بوم زمان به كارگرداني محمدتقي راوندي در بخش مسابقه بين المللي جشنواره روي پرده خواهد رفت.
افتتاح نمايشگاه ماكت: نمايشگاه گزيده ماكت هاي نخستين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران افتتاح شد. اين نمايشگاه در طبقه دوم موزه امام علي(ع) واقع در خيابان ولي عصر (عج) روبه روي تقاطع نيايش، خيابان اسفنديار، پلاك 35 برپا و ساعات ديدار متقاضيان از اين نمايشگاه از ساعت 9 صبح تا 16 اعلام شده است.
هنرمندان از نگاه مستندسازان: مجموعه فرهنگي – هنري آسمان ميزبان هنر اصفهان از نگاه مستندسازان خواهد بود.در اين برنامه كه روزهاي 28 و 29 آذر ماه از ساعت 30/15 تا 30/19 برپا مي شود، نمايش فيلم هايي از تاريخ معماري، نقاشي و ساير هنرهاي اصفهان از نگاه مستندسازان و همچنين نشست هاي تخصصي پيش بيني شده است. اين برنامه توسط فرهنگستان هنر و با همكاري بنياد سينمايي فارابي، فيلمخانه ملي و مركز ملي فرش ايران برگزار خواهد شد.
تجليل از كتاب پايداري: همزمان با هجدهم آذرماه، سالروز معرفي عراق به عنوان مسئول و آغازگر جنگ از سوي سازمان ملل متحد، فرهنگسراي پايداري از هفت پديدآورنده كتاب در رشته هاي شعر، داستان، پژوهش و تحقيق، خاطره، نمايشنامه نويسي، تصويرگري و حوزه نشر تجليل و قدرداني مي كند.اين مراسم روز شنبه هجدهم آذر، ساعت 16 تا 19 در سالن اجتماعات مركز مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |