پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
برخي مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق كالا به درآمد ملي ضربه مي زند
هشدار رئيس قوه قضائيه نسبت
به فضاي رانتي اقتصاد كشور
005205.jpg
گروه اقتصادي- آيت الله هاشمي شاهرودي در ديدار اعضاي كميسيون انرژي مجلس با تأكيد بر برخورد قاطعانه قوه قضائيه با ناامن كنندگان فضاي اقتصادي، از گروه ها و جريان هاي سياسي كشور خواست براساس مباني علمي به مباحث اقتصادي و پردازش آن اقدام نمايند و از سياسي كردن مسايل اقتصادي به شدت پرهيز كنند.
هاشمي شاهرودي افزود: امروز مسائل اقتصادي جزء لاينفك مسايل علمي است و نبايد به هيچ وجه مسائل اقتصادي در چنته مسايل سياسي گرفتار شود چرا كه ايجاد رفاه و تامين اجتماعي براي همه قشرها از جمله قشرهاي ضعيف جامعه در يك نظام اسلامي بر مبناي اصول علمي و اسلامي ضروري است و تحقق عدالت بدون تلاش و كار علمي در اين حيطه امكان پذير نيست.
وي افزود: در حيطه مسايل اقتصادي بدون كار كارشناسي و تنها به دليل كسب محبوبيت يا دستيابي به موفقيت سياسي نمي توان شعار داد بلكه بايد در اين كار نظر علما و دانشمندان اقتصادي را ملاك عمل قرار داد. رئيس قوه قضائيه با ابراز تاسف از اينكه بسياري از سرمايه هاي داخلي به دليل نبودن امنيت اقتصادي كافي صرف كارهاي واسطه اي و دلالي شده است گفت: متأسفانه فضاي اقتصادي كشور رانتي شده است و غالبا رقابت اقتصادي را بين اشخاص و نهادهايي به وجود آورده ايم كه عملا فضاي رقابت آزاد را از بين برده اند و برخي از مردم عزيز كشورمان را مجبور كرده است در كارهاي اقتصادي به سمت كارهاي خلاف بروند.
هاشمي شاهرودي افزود: متأسفانه بسياري از مفاسد اقتصادي ناشي از فساد سيستم هايي است كه نيازمند اصلاح است و براي ايجاد اين اصلاح ابتدا بايد شناسايي دقيق از آن صورت گيرد و سپس دولت، مجلس و قوه قضائيه همگام، هماهنگ و يكدل نسبت به اصلاح رويه ها اقدام كنند. وي تاكيد كرد: ما بايد امنيت سرمايه گذاري را در 2 بعد ايجاد امنيت براي جذب سرمايه هاي خارجي و امنيت سرمايه گذاري داخلي مورد توجه قرار دهيم تا از گرايش سرمايه هاي كشور به سمت دلالي و واسطه گري جلوگيري شود.
هاشمي شاهرودي از برخي اقدامات و مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز انتقاد كرد و آن را موجب ضربه زدن به توليد و درآمد ملي كشور عنوان كرد و گفت: متأسفانه مطابق برخي از اين مصوبات اصل بر اين است كه هر محموله اي كه با هر وسيله نقليه اي وارد مي شود قاچاق است و اين نگاه، موجب لطمه خوردن به امنيت سرمايه گذاري خواهد شد.

نوسان مجدد قيمت مواد پروتئيني و برخي كالاهاي مصرفي
005202.jpg
عكس: ايسنا
گروه اقتصادي - با وجود سياست ها و وعده هاي مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و بازرگاني در زمينه نبود كمبود در توليد و عرضه مرغ و تخم مرغ و علي رغم عرضه تخم مرغ به قيمت كيلويي 950 تومان براي كاهش قيمت ها، نوسان قيمت مرغ و تخم مرغ ادامه دارد. درحالي كه تا پيش از افزايش قيمت ها قيمت هر كيلو تخم مرغ 750 تومان بود دستگاه هاي متولي تنظيم بازار با عرضه تخم مرغ به قيمت 950 تومان با توجيه حمايت از توليدكننده تلاش كردند تا روند افزايش قيمت اين فرآورده را متوقف كنند. اما در روزهاي اخير قيمت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، گوجه فرنگي، سيب زميني، روغن مايع، شكر و برخي ديگر از كالاهاي مصرفي در سطح شهر افزايش يافته و برخي از اين اقلام در مراكز عرضه مستقيم نيز كمتر عرضه مي شود.
افزايش قيمت تخم مرغ و مرغ
با وجود وعده هاي معاونت پشتيباني امور دام سازمان بازرگاني استان تهران و مسئولان ميادين ميوه و تره بار مبني بر تعديل قيمت تخم مرغ در سطح 950 تومان در هر كيلو روند افزايشي قيمت اين فرآورده تداوم دارد به نحوي  كه اكنون در ميادين ميوه و تره بار تخم مرغ بسيار كم عرضه مي شود. اين درحالي است كه پيش از اين مديرعامل سازمان ميادين اعلام كرده بود با توافق صورت گرفته با وزارت بازرگاني در 9 ميدان اصلي ميوه و تره بار روزانه 100 تن تخم مرغ عرضه خواهد شد. گرچه رحمان چراغعلي اعلام كرده بود كه وزارت بازرگاني عرضه تخم مرغ به قيمت 20 درصد كمتر از بازار در ميادين راضي نشده است، با اين روند اكنون در ميادين صف هاي طويل براي خريد تخم مرغ تشكيل شده و در فروشگاه هاي سطح شهر نيز قيمت ها به شانه اي 2 هزار و 800 تا 3 هزار تومان افزايش يافته است. از سوي ديگر درحالي كه از چندي پيش مرغ منجمد در مراكز عرضه مستقيم توزيع نمي شود اكنون قيمت هر كيلوگرم مرغ تازه شكم خالي در اين مراكز به 1650 تومان رسيده است. اما روند افزايش قيمت اين فرآورده در فروشگاه هاي سطح شهر شتاب بيشتري دارد به نحوي كه هر كيلو مرغ تازه در اين مراكز هزار و 900 تا 2 هزار تومان عرضه مي شود.
عرضه تخم مرغ در سطح شهر
اين در حالي است كه از چند روز پيش در شكلي نامتعارف شركت پشتيباني امور دام به عرضه تخم مرغ در ميادين وخيابان هاي اصلي شهراقدام كرده است .
معاون بازرگاني شركت پشتيباني امور دام با تأييد اين مطلب به خبرنگار ما مي گويد: در اين شيوه با استفاده از 40 دستگاه خودرو در ميادين اصلي سطح شهر تخم مرغ به شكل مستقيم و با قيمت مصوب عرضه مي شود. در اين چارچوب روزانه 47 الي 48 تن تخم مرغ بدين شيوه عرضه مي شود.
طباطبايي مي افزايد: گرچه اكنون مسئولان در حال بررسي اين شيوه عرضه هستند اما روز گذشته به دليل كمبود، تخم مرغ به اين شيوه عرضه نشده است و احتمالاً از امروز توزيع مستقيم تخم مرغ در 9 ميدان اصلي شهر دوباره آغاز مي شود. علاوه بر اين عرضه تخم مرغ از طريق ميادين ميوه و تره بار نيز انجام مي شود.
نابساماني قيمت گوشت قرمز
همچنين قيمت گوشت قرمز كه از مدتي پيش روند افزايش را آغاز كرده بود در روزهاي اخير نابساماني قيمت بيشتري را شاهد بوده است. در حالي كه براساس گزارش بانك مركزي از متوسط قيمت خرده فروشي اين فرآورده در هفته منتهي به 10 آذرماه بهاي انواع گوشت قرمز 6/0 الي 9/0 درصد افزايش يافته است اين روزها قيمت گوشت قرمز رو به افزايش است به نحوي كه اكنون قيمت گوشت گوساله بدون استخوان در ميادين 6هزار و 150 و گوشت ران گوسفندي 5 هزار و 950 تومان است قيمت اين فرآورده ها در فروشگاه هاي سطح شهر به ترتيب 6 هزار و 700 و 6 هزار و 500 تومان است. همچنين در اين فروشگاه ها گوشت گوسفندي شقه اي به قيمت 5 هزار و۸۰۰ تومان عرضه مي شود كه روند افزايشي 200 تا 300 توماني را نشان مي دهد.
ساير اقلام مصرفي
در گروه انواع روغن هاي نباتي و جامد نيز روند افزايش قيمت ها همچنان ادامه دارد به نحوي كه اكنون قيمت انواع روغن جامد و مايع به طور متوسط 10 درصد افزايش يافته است. همچنين قيمت شكر و قند نيز افزايش يافته است و گرچه شكر به قيمت 660 و قند۸۵۰ تومان در هر كيلو در ميادين عرضه مي شود اما در فروشگاه هاي سطح شهر قيمت ها 800 تا هزار تومان است. در گروه صيفي و سبزي نيز قيمت گوجه فرنگي در فروشگاه هاي سطح شهر به بيش از هزار تومان در هر كيلو افزايش يافته و در ميادين نيز اين محصول عرضه نشده يا به قيمت بيش از 500 تومان با كيفيت نامرغوب عرضه مي شود قيمت سيب زميني نيز كه در سطح شهر 600 تا 700 تومان است در ميادين ميوه و تره بار 400 تومان عرضه مي شود.

ابراز نگراني وزير نفت
از اجراي نظام هماهنگ پرداخت

گروه اقتصادي- درحالي كه پيش از اين برخي منابع خبري مداركي از پرداخت حقوق هاي چندميليوني در وزارت نفت خبر مي دادند ديروز مخبر كميسيون انرژي مجلس به نقل از وزير نفت حداكثر حقوق كاركنان اين وزارتخانه را 5/3 ميليون تومان اعلام كرد و افزود كه وزير نفت در نامه اي به رئيس جمهور و رئيس مجلس در خصوص تبعات اجراي لايحه نظام هماهنگ پرداختها در صنعت نفت ابراز نگراني كرده است.
عبدالمجيد شجاع درگفتگو با فارس، اظهار داشت: روز گذشته وزير نفت با حضور در كميسيون انرژي مجلس، علل تأخير ارسال اساسنامه شركت ملي نفت به مجلس را تشريح كرد.
وي افزود: نگراني كاركنان وزارت نفت از لايحه نظام هماهنگ پرداختها نيز توسط وزير به اطلاع اعضاي كميسيون انرژي رسيد. وزير نفت با اشاره به نامه  اي كه در اين خصوص براي رئيس مجلس و رئيس جمهور ارسال شده، خواهان دلگرمي بيشتر براي كاركنان اين وزارتخانه شده است.
شجاع تصريح كرد: وزير نفت در خصوص حقوقهاي پرداختي نيز گفت كه حداكثر پرداختي اين وزارتخانه در موارد محدود در شمال كشور حدود 2 ميليون و 800 هزار تومان و در جنوب قريب به سه ميليون و پانصد هزار تومان است كه اين موارد نيز بسيار نادر است و در مجموع حقوق كاركنان در نواحي مختلف با سختي كار آنها انطباق ندارد. مخبر كميسيون انرژي افزود: به عقيده وزير نفت با توجه به سختي كار پرسنل وزارت نفت كه در نواحي گرم و بياباني و يا در روي اسكله ها به مدت طولاني كار مي كنند، بايد ضرايبي در حقوق آنها لحاظ شود كه مايه دلگرمي بيشتر آنها فراهم شود.شجاع گفت: هامانه در اين جلسه با اشاره به آثار و تبعات
پياده شدن لايحه نظام هماهنگ پرداخت در صنعت نفت، بروز نااطميناني و دلهره  در بين پرسنل زحمتكش اين صنعت را خاطرنشان كرد.

بازار محصولات كشاورزي به دنبال كاهش عرضه نابسامان شده است
مهر : دبير كل خانه كشاورز نابساماني روي داده در خصوص محصولات كشاورزي را ناشي از كاهش عرضه و افزايش تقاضا دانست.
عيسي كلانتري گفت:  با توجه به بازار نابسامان محصولات كشاورزي به نظر مي رسد كه آمارهاي واقعي از توليد محصولات كشاورزي پايين تر از رقم هاي اعلام شده است. وي با تاكيد براينكه مشكل اصلي بازار نابسامان محصولات كشاورزي مربوط به عرضه و تقاضاي اين محصولات است،  گفت: عرضه محصولات كشاورزي در بازار در مقابل تقاضا براي اين محصولات كمتر است .

پس از دريافت كارت هوشمند سوخت اطلاعات
آن را بررسي نماييد
گروه اقتصادي- دريافت كنندگان كارت هوشمند سوخت پس از دريافت آن ، اطلاعات را با مشخصات مالك و خودرو بررسي نمايند و درصورت مغايرت اطلاعات براي اصلاح آن براساس برنامه ريزي هاي انجام شده نسبت به اصلاح آن اقدام نمايند. به گزارش همشهري شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرد دارندگان خودروهايي كه كارت هوشمند سوخت خود را دريافت نموده اند در صورت مشاهده مغايرت در كارت هوشمند سوخت تحويل داده شده به نكات زير توجه فرمايند:
در صورتي كه شماره پلاك خودرو و نام درج شده در پشت كارت سوخت با پلاك و نام صاحب خودرو مغايرت دارد، ولي مطابق پلاك و نام مالك قبلي خودروي شما مي باشد، اين مغايرت به دليل نقل و انتقال خودرو در فاصله زماني ارسال اطلاعات براي صدور كارت و پاكت گذاري كارت رخ داده و در اين حالت كارت سوخت معتبر و قابل استفاده است و امكان تعويض كارت پس از فعال شدن دفاتر خدمات پشتيباني كارت هوشمند سوخت فراهم خواهد بود. در صورتي كه شماره پلاك خودرو درج شده در پشت كارت سوخت با پلاك خودروي شما مغايرت داشته باشد و متعلق به پلاك مالك قبلي نيز نباشد، اين مغايرت به دليل اشتباه در فرآيند پاكت گذاري كارت سوخت رخ داده و دارندگان خودرو مي بايست كارت سوخت دريافتي را از طريق دفاتر پست به نشاني تهران- صندوق پستي 5896-14155 شركت پژوهش و توسعه ناجي ارسال كنند. بديهي است كارت هوشمند سوخت اصلاح شده در اسرع وقت به نشاني آنان ارسال مي شود.

گفت وگو
احداث بيش از يك ميليون واحد مسكوني توسط بخش تعاون
گروه اقتصادي - از آنجايي كه بر اساس سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي مقرر شده است كه سهم بخش تعاون به 25 درصد اقتصاد ملي برسد ، از اين رو تلاش مسئولان بخش هاي مرتبط براي تحقق اين امر است . در خصوص برنامه هاي وزارتخانه جهت افزايش توليد مسكن در بخش تعاوني ، تسهيلات مورد نياز و نحوه توزيع كالاهاي اين بخش با مصطفي كربلايي معاون نظارت و بهره برداري وزارت تعاون گفتگو كرده ايم.
***
* بر اساس برنامه چهارم توسعه، بخش تعاون بايد چند هزار واحد مسكوني در كشور احداث كند و امسال اين رقم چقدر پيش بيني شده است؟
بر اساس برنامه چهارم توسعه، بخش تعاوني بايد جمعا يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني در سطح كشور احداث كند كه سهم امسال اين بخش 100 هزار واحد مسكوني در سطح كشور است.
*براي تحقق اين مهم چه ميزان تسهيلات جهت اعطا به سازندگان در نظر گرفته شده است؟
تعاوني هاي مسكن به ازاي هر واحد مسكوني مي توانند از تسهيلات 5 ميليون توماني استفاده كنند. در حال حاضر شرط لازم براي استفاده از اين تسهيلات شرط داشتن 25 درصد پيشرفت فيزيكي در طرح هاي تعاوني مسكن به 5 درصد كاهش يافته است و ميزان تسهيلات بانكي هم از 3 ميليون تومان به 5 ميليون تومان افزايش يافته است . مدت پرداخت وام نيز از 3 سال به 5 سال رسيده است كه اين وضعيت زمينه ساز توليد مسكن از سوي تعاوني هاي مسكن در موقعيت آسان تري است.
* آيا واحدهاي ساخته شده از طريق تعاوني ها به موقع به مردم ارائه مي شوند يا به دليل كندتر بودن فعاليت اجراي روند فوق با مشكل روبروست؟
در تحويل واحدهاي مسكوني بخش تعاوني به مردم هيچ مشكلي وجود ندارد چنانچه تاكنون هم بيش از 800 هزار واحد مسكوني از طريق تعاوني ها به مردم واگذار شده است كه تنها 100 واحد مسكوني مشكل داشته اند. اين مشكلات هم از آنجا ناشي شده بودند كه متاسفانه برخي تعاوني ها براي ساخت به دنبال زمين هايي رفته بودند كه مجوز و كاربري لازم را نداشته اند.
* كلا چه تعداد تعاوني در سطح كشور وجود دارد كه فعالند و اين بخش تا پايان برنامه چهارم توسعه بايستي چه ميزان فرصت شغلي را در كشور ايجاد كند؟
تعداد كل واحدهاي تعاوني سطح كشور حدود 98 هزار واحد است كه از اين ميزان 14 هزار واحد راكد و غير فعالند. علت ركود 427 واحد تعاوني هم اكنون مورد مطالعه قرار گرفته است و دليل غير فعال بودن 210 واحد ديگر هم در حال بررسي است. بخش تعاون بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه جمعا 2 ميليون و 400 فرصت شغلي ايجاد كند.
* يكي از مشكلات اساسي اين بخش به عدم توزيع مناسب كالاهاي توليدي تعاوني ها مربوط مي شود، در اين راستا آيا تمهيداتي انديشيده شده است؟
از آنجايي كه معمولا كالاهاي توليدي تعاوني ها با قيمت گران به دست مصرف كنندگان مي رسند، لذا مسئولان وزارت تعاون براي حل اين مشكل تفاهم نامه اي را با وزارت بازرگاني امضا كرده اند تا براساس آن توزيع 60 درصد كالاهاي تعاوني ها از سال آينده از طريق فروشگاه هاي تعاوني و مردمي انجام بگيرد.

بنگاه هاي اقتصادي زودبازده در كشور اشتغال ايجاد مي كند
ايسنا: رئيس كانون هماهنگي شوراي اسلامي  كار استان تهران گفت : سن بازنشستگي بايد به فعاليت كارگر تا 25 سال سابقه كاري كاهش يابد كه در اين صورت مي توان به معضل بيكاري كشور براي يك دهه التيام بخشيد.
ناصر برهاني ، در ارزيابي سياست هاي اشتغال زايي دولت افزود: ايجاد بنگاه هاي اقتصادي زودبازده در كوتاه مدت مي تواند منجر به ايجاد اشتغال در كشور شود.

اقتصاد ايران در رسانه هاي خارجي
شركت هاي ايراني و تحريم
گروه اقتصادي- جامعه تجاري ايران نسبت به احتمال تحريم هاي اقتصادي عليه اين كشور، نگران است.
مقاومت ايران در برابر فشارها براي توقف برنامه هسته اي، احتمال تحريم هاي اقتصادي عليه اين كشور را افزايش داده است.اما به نظر مي رسد تحريم ها و اقدامات منفي عليه ايران، محدود و نرم باشند و به تحريم برنامه هسته اي و موشك هاي بالستيك محدود شود.
آمريكا سعي دارد اقدامات تنبيهي ديگري همچون محدوديت هاي مالي بر تحريم هاي احتمالي عليه ايران اضافه كند.مثلا بانك هاي خصوصي تحت فشار روزافزون آمريكا براي قطع روابط مالي با ايران قرار گرفته اند.انتظارات و نگراني ها از تحريم هاي سنگين تر، عامل سخت تر شدن چشم اندازهاي كسب وكار در اين كشور شده است.در واقع، به نظر مي رسد كه بخش خصوصي به علت ترس از تحريم ها آماده سرمايه گذاري هاي جديد نيست.
تجار و فعالان اقتصادي ايران معتقدند كه تحريم ها و محدوديت هاي فعلي، خصوصا پس از تصميم آمريكا براي بلوكه كردن تراكنش هاي دلاري بانك صادرات ايران، مشكلاتي براي آنها در گشايش اعتبارات اسنادي ايجاد كرده است. به علاوه، شركت هاي مهم تضمين كننده اعتبار نيز از تضمين برخي قراردادها در ايران طي دوماه گذشته خودداري كرده اند. واقعيت آن است كه با وجود عدم موفقيت آمريكا در جلب نظر موافق اعضاي شوراي امنيت براي اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، به گفته تجار و فعالان بازار، ايران چندين ماه است كه با تحريم هاي ناگفته مواجه است. يك تاجر و واردكننده ماشين آلات از كانادا در اين زمينه مي گويد: اكنون به جاي گشايش اعتبارات اسنادي، مجبوريم اكثر خريدها را به صورت نقدي انجام دهيم.
ريچارد فوكس مدير بخش خاورميانه و آفريقاي مؤسسه بررسي ريسك فيچ نيز مي گويد: شاخص ريسك ايران در سال جاري ميلادي به علت احتمال تحريم هاي اقتصادي به B+ كاهش يافت و به نظر نمي رسد تا زماني كه مسئله هسته اي اين كشور حل نشود، ريسك آن كاهش يابد.وي در عين حال خاطرنشان مي كند كه با افزايش ريسك، فاينانس هاي خارجي براي تجار ايراني، گران تر در مي آيند. در حالي كه بازار سهام تهران نيز علائمي از نگراني نسبت به تحريم ها را نشان داده است، نكته مهم اين است كه طي يك سال اخير سرمايه گذاري خارجي عمده اي در ايران صورت نگرفته است.شركت ژاپني اينپكس اوايل اكتبر اعلام كرد كه سهم 75 درصدي اش از پروژه 2ميليارد دلاري توسعه ميدان عظيم نفتي آزادگان را از دست داده است.در همين حال، صادرات از سوي آلمان، يكي از بزرگترين شركاي تجاري ايران، در نيمه نخست سال 2006 بالغ بر 12 درصد كاهش يافت. علت كاهش فوق را مي توان كاهش مبادلات چهار بانك آلماني دويچ بانك، درسدنر بانك، كامرز بانك، و وراينز بانك با ايران دانست كه به علت ترس آنها پس از اقدام سال گذشته آمريكا عليه بانك اي.بي.ان.آمرو بوده است.اين در حالي است كه تحليل گران معتقدند اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران از سوي شوراي امنيت سازمان ملل بي تاثير خواهد بود.
برخي نيز بر اين عقيده اند كه تحريم ها عليه ايران نهايتا تاثير محدودي خواهد داشت زيرا كشورهاي آسيايي و همسايگان اين كشور، احساس مثبتي نسبت به برنامه هسته  اي آن دارند.
منبع: فايننشال تايمز

نصف ثروت جهان در دست 2 درصد مردم
گروه اقتصادي- سازمان ملل با اعلام شدت گرفتن فاصله درآمد و ثروت ميان فقرا و ثروتمندان جهان، اعلام كرد:  دو درصد از مردم دنيا بيش از نيمي از كل ثروت جهان را در اختيار دارند و سهم نيمي از كل جمعيت دنيا از ثروت آن، فقط يك درصد است.
به گزارش رويترز، موسسه تحقيقات توسعه اقتصادي سازمان ملل در گزارشي اعلام كرد: در حالي كه توزيع درآمد در سطح جهان به هيچ وجه، عادلانه نيست، توزيع ثروت (دارايي هاي مالي و غيرمنقول) بسيار ناعادلانه تر است. ثروت در دنيا شديدا در آمريكاي شمالي، اروپا و كشورهاي پردرآمد آسيا اقيانوسيه متمركز شده است و مردم اين كشورها 90 درصد كل ثروت جهان را در اختيار دارند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |