پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
ناسا در ماه پايگاه دائمي داير مي كند
005001.jpg
گروه علمي فرهنگي - ناسا اعلام كرد قصد دارد يك پايگاه دائمي در سطح كره ماه تاسيس كند. اين پايگاه به احتمال زياد در قطب جنوب اين سياره ساخته خواهد شد.
به گزارش رويتر، از اين مكان به عنوان يك مركز علمي و نيز مكاني براي آزمايش فناوريهاي لازم براي سفر به ماه استفاده خواهد شد. ساخت اين پايگاه پس از يك سري ماموريتهاي فضايي شروع مي شود كه از سال 2020 آغاز خواهد شد.
هنوز در مورد شكل ظاهري پايگاه و نوع فعاليتهاي فضانوردان در آن تصميم گيري نشده است. به علاوه هنوز معلوم نيست چنين مركزي چه زماني راه اندازي خواهد شد. نقاط قطبي ماه بر مناطق استوايي آن ارجح است ،چون آب و هواي آن معتدل و آفتاب آن بيشتر است. اين اهميت زيادي براي شبكه برق مركز دارد كه از انرژي خورشيدي استفاده خواهد كرد. نهايتا ممكن است از نيروي هسته اي براي تقويت يا جايگزيني منابع توليد برق اين پايگاه استفاده شود. شانا ديل معاون ناسا گفت اين طرح هيجان انگيز است، هرچند كه اطلاعات زيادي در مورد مناطق قطبي ماه وجود ندارد.
آمريكا اعلام كرده است فضاپيماهاي جديدي براي مسافرت به ماه طراحي و خواهد ساخت.
آخرين ماموريت سفر به ماه توسط آپولو در سال 1972 انجام شد. به علاوه، ناسا در نظر دارد شبكه ارتباطي خاصي براي ايجاد ارتباط بين زمين و ماه راه اندازي كند.
البته ناسا قصد ندارد اين طرح را به تنهايي اجرا كند. آمريكا در پي مشاركت بين المللي براي تامين هزينه طرح و چه بسا تامين دستگاههاي توليد برق ديگر، ساخت محل اقامت و امكانات سفر روي سطح ماه برخواهد آمد. بخشي از بودجه اين طرح از بودجه برنامه فضاپيماي رفت و برگشت تامين خواهد شد كه تا سال 2010 متوقف مي شود.
ناسا اميدوار است تا آن زمان، ساخت ايستگاه فضايي بين المللي را نيز به پايان رسانده باشد و طرح پايگاه ماه را جايگزين اين دو برنامه جاري كند. بودجه ساليانه ناسا اكنون 16 ميليارد دلار است.

ميكروسكوپ هاي اشعه ايكس جديد
005022.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان آزمايشگاه آرگان ميكروسكوپ اشعه X جديدي ساخته اند كه قابليت مشاهده تصاوير در مقياس مولكولي و اندازه گيري هاي طولي كمتر از نانومتر را دارد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين ميكروسكوپ با تركيب بازتاب هاي اشعه X و كيفيت بالاي تصاوير، دانشمندان را قادر مي سازد تا به مطالعه برهم كنش ها در مقياس نانومتري بپردازند. به  اين  ترتيب مي توان دانسته ها و يافته ها را نسبت به برهم كنش ها در مقياس نانو اصلاح كرده و از آن در درمان بيماري ها و محافظت در برابر محيط اطراف و حفظ امنيت استفاده كرد.

دايناسورها فقط در اثر برخورد
يك شهاب سنگ از بين رفتند
005025.jpg
گروه علمي فرهنگي- بر اساس جديدترين مطالعات محققان دانشگاه ميسوري- كلمبيا در آمريكا، دايناسورها حدود 65ميليون سال پيش در اثر برخورد يك شهاب سنگ منقرض شدند.
به نوشته سايت نجوم، اين محققان تنها به يك لايه كه مربوط به برخورد شهاب سنگ است دست يافته اند. اين لايه دقيقا در سطحي است كه موجودات دريايي همزمان با دايناسورها در آن مي زيسته اند.
آنها هيچ مدركي از بالا يا پايين اين سطح كه دال بر برخورد شهاب سنگ هاي ديگري باشد، به دست نياورده اند.
دايناسورها و برخي ديگر از گونه هاي موجودات زنده روي زمين، حدودا 65ميليون سال قبل از بين رفتند.
برخي از دانشمندان برخورد يك شهاب سنگ در شبه جزيره يوكاتان(مكزيك امروزي) را دليل اين انقراض مي دانند در حالي كه گروهي ديگر از دانشمندان، برخورد بيش از يك شهاب سنگ و نيز فشارهاي حاصل از آنها را دليل اين انقراض مي دانند.
بر اساس جديدترين مطالعات انجام شده توسط يكي از محققان دانشگاه ميسوري- كلمبيا، تنها يك شهاب سنگ علت اين انقراض است.

شركت هاي برتر توليدكننده  تراشه
004998.jpg
گروه علمي فرهنگي- اسامي  ۱۰ توليدكننده  بزرگ تراشه در جهان در سال  ۲۰۰۶ اعلام شد. بر اساس اعلام شركت اي ام دي، اينتل رتبه اول اين فهرست را دارد.
بر اساس اين گزارش شركت Hynix با درآمد ساليانه   ۵‎/۳۲ درصد در سال در مقام هشتم جدول و بعد از اي ام دي جاي دارد؛ همچنين درآمد شركت Suppli's در سال  ۲۰۰۶ در حدود  ۵‎/۲۵۸ ميليارد دلار اعلام شده كه  ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. گفتني است در اين جدول توشيبا در مقام چهارم قرار گرفته و شركت آي بي ام در مقام بيست و يكم جاي دارد.

ماهي آزاد روباتيك براي مطالعه آبزيان
005019.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك ماهي آزاد روباتيك كه در زير آب حركت مي كند با هدف نظارت بر رفتار ماهي هاي واقعي در دانشگاه گلاسكو ساخته شد.
به گزارش سايت لايوساينس، در داخل اين روبات كه روبوسالمون نام گذاري شده يك دوربين نصب شده است كه از ماهي هاي واقعي تصويربرداري نموده و براي متصدي دستگاه ارسال مي كند. جانورشناسان از اين روبات براي نظارت بر گونه هاي مختلف ماهي ها در زيستگاه طبيعي آنها استفاده خواهند كرد.
يك ويژگي مهم روبوسالمون سامانه رانشي آن است. از آنجا كه اين روبات از باله ها و دم خود براي حركت در آب استفاده مي كند نحوه حركت آن بسيار شبيه موجودات آبزي به نظر مي رسد. پروانه هاي روبات، سروصداي غيرعادي ايجاد مي كنند كه مزاحم ماهي ها مي شود.
انتظار مي رود ويژگي هاي بيومتريك ماهي روباتيك به هماهنگي آن با محيط كمك كند.

ثبت بلعيده شدن يك ستاره در يك سياهچاله
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان با استفاده از يك تلسكوپ سازمان هوانوردي و فضانوردي آمريكا، ناسا، كه در فضا در حال گردش است، صحنه اي را در فضا ثبت كردند كه نشان مي دهد يك سياهچاله بسيار عظيم، ستاره اي را در كهكشاني در فاصله چهار ميليارد سال نوري، مي بلعد.
به گزارش رويترز، دانشمندان در طول دو سال گذشته كه يك سياهچاله سرگرم از هم پاشيدن ستاره اي از كهكشان بوتس بوده است، صحنه هاي شگفت انگيزي را شاهد بوده اند. دانشمندان براي رديابي زبانه هاي عظيمي از امواج ماوراءبنفش كه از مركز يك كهكشان بيضي شكل بسيار دور مي رسيد، از يك تلسكوپ به نام جست وجوگر تكامل كيهان كه در فضا در حال گردش است و نسبت به دو باند طول موج ماوراءبنفش حساس است، استفاده كردند.
سووي گزاري، از موسسه فناوري كاليفرنيا و مؤلف ارشد مقاله مربوط به اين مشاهدات پژوهشي در نشريه فيزيك آسمان، در مصاحبه اي گفت: اين نخستين باري است كه دانشمندان قادر بوده اند شعله  كشيدن تشعشعات ناشي از چنين رويدادي را عملاً مشاهده و ثبت كنند. هر ده هزار سال يك بار، يك ستاره به اندازه اي به سياهچاله مركزي يك كهكشان نزديك مي شود كه به اين شكل توسط آن، از هم پاشيده و بلعيده شود. دانشمندان اميدوارند كه اين يافته ها به آنان در درك بهتر سياهچاله ها كمك كند.

ويژگي هاي ژنتيكي براي شناسايي مورچه ها
005013.jpg
گروه علمي فرهنگي- به گفته محققان يك گونه از مورچه هاي آرژانتيني با استفاده از ويژگي هاي ژنتيكي مي توانند يكديگر را شناسايي كنند و محققان كاليفرنيايي معتقدند كه به همين دليل اين مورچه ها مي توانند كلوني هاي عظيمي بسازند.
به گزارش ايسنا، زيست شناسان اين دانشگاه در سان ديگو، اولين اطلاعات علمي در زمينه رفتارهاي متقابل و ارتباطات بين مورچه هاي آرژانتيني را ارائه كرده اند. در كاليفرنيا، مورچه ها كلوني هاي گسترده اي با ميليون ها لانه و به وسعت صدها مايل مي سازند و محققان همواره در مورد اين كه چطور اين مورچه ها به هنگام برخورد با مورچه ها در لانه هاي مختلف در همان كلوني رفتار تهاجمي ندارند، اختلاف نظر داشته اند.
محققان دريافتند مورچه هايي كه ويژگي هاي ژنتيكي يكسان و مشابه دارند همديگر را شناسايي مي كنند و با هم رفتار آرامي دارند اما مورچه هايي كه با هم تفاوتهاي ژنتيكي دارند نيز همديگر را شناسايي كرده و با هم رفتار تهاجمي دارند. اين محققان اميدوارند كه با اين يافته ها كه نتايج آن در نشريه مولكولار اكولوژي به چاپ رسيده، بتوانند در آينده به شيوه هاي موثرتري مورچه ها را كنترل كنند.

توليد تراشه هاي جديدحسگر تصوير
005004.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان كره اي تراشه حسگر تصويري ساخته اند كه قابليت گرفتن تصاوير متحرك در محيط هاي تاريك مانند سالن هاي تئاتر يا تونل هاي زيرزميني بدون استفاده از فلش را براي دوربين هاي ديجيتالي فراهم مي كند.
اين تراشه آشكارساز نوري منفرد( SMPD) را براساس فناوري نانو ساخته اند. اين محققان اعلام كردند با اين دوربين ها مي توان عكس هايي با كيفيت بسيار بالا و تصويربرداري  با كيفيت يك لاكس (معادل روشنايي نورشمع كه در فاصله يك متري در يك اتاق تاريك قرار دارد) را ممكن سازند.
آنها همچنين اعلام كردند كه طي 4 سال گذشته مبلغي بالغ بر 5/10 ميليون دلار آمريكا صرف توسعه تراشه هاي SMPD شده است.
دولت كره جنوبي انتظار دارد درآمد ساليانه  اين كشور از صادرات اين تراشه ها مبلغي حدود 2ميليارد دلار باشد. در حال حاضر ژاپن 90 درصد سهم بازار جهاني آشكارسازهاي تصوير را به خود اختصاص داده است.

علمي فرهنگي
دانش آموزان برگزيده جشنواره جوان خوارزمي بدون آزمون در دانشگاه پذيرش مي شوند
گروه علمي فرهنگي- دانش آموزان برگزيده جشنواره جوان خوارزمي بدون آزمون در دانشگاه پذيرش مي شوند.
به گزارش همشهري، دبير هشتمين جشنواره جوان خوارزمي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: دولت نيز از صاحبان طرح هاي برتر جشنواره جوان خوارزمي حمايت مي كند.
الهياري افزود: هشتمين جشنواره جوان خوارزمي با همكاري وزارت آموزش و پرورش 25 آذر ماه با هدف شناسايي استعدادهاي جوان برگزار مي شود. وي گفت: دانش آموزان برگزيده در هشتمين جشنواره جوان خوارزمي در صورت دريافت پذيرش از دانشگاه ها مي توانند بدون كنكور وارد دانشگاه شوند.
به گفته وي، 961 طرح دانشجويي به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است كه از اين تعداد 23 طرح از نظر كيفيت و توانمندي طراحان برگزيده شده اند.
دبير هشتمين جشنواره جوان خوارزمي خاطرنشان كرد: در بخش دانشجويي 3 طرح رتبه اول، 7 طرح رتبه دوم و 13 طرح نيز رتبه سوم را كسب كرده اند و 3 طرح نيز به عنوان طرح هاي ابتكاري معرفي خواهند شد.
وي اضافه كرد: طي مراسمي با حضور معاون اول رياست جمهوري، وزراي آموزش و پرورش و علوم از صاحبان برترين طرح ها تقدير مي شود و در عين حال اين طرح ها مورد حمايت مادي و معنوي قرار مي گيرند.
الهياري با اشاره به اين كه جشنواره جوان خوارزمي رديف بودجه مستقلي ندارد، اظهار داشت: جشنواره هاي علمي از سوي ارگان ها و سازمان هاي دولتي و خصوصي چندان مورد توجه و حمايت مادي قرار نمي گيرند و رديف بودجه خاصي نيز براي آنها در نظر گرفته نمي شود.
شرايط ادامه تحصيل دارندگان
مدرك معادل كارداني
گروه علمي فرهنگي- شرايط ادامه تحصيل فرهنگيان داراي مدرك معادل كارداني از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.
دانش آموختگان فرهنگي داراي مدرك معادل كارداني بايد در آزمون جامع كه توسط سازمان سنجش كشور برگزار مي شود، شركت كنند و در صورت موفقيت در اين آزمون، مجاز به شركت در آزمون ورودي دوره هاي كارشناسي ناپيوسته هستند.
ضمنا اطلاعيه ثبت نام داوطلبان مشتمل بر همه شرايط و ضوابط در هفته نامه پيك سنجش و يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار حداقل 3 ماه قبل از برگزاري آزمون منتشرخواهد شد.
در حال حاضر بيش از 300هزار نفر در دوره هاي مختلف داراي مدرك معادل هستند كه بيشترين تعداد متعلق به وزارت آموزش و پرورش است.
اهرام ثلاثه مصر از بتون ساخته شده اند
005016.jpg
ايسنا: گروهي از دانشمندان مواد و مصالح مؤسسه هاي ملي آمريكا و فرانسه با انجام مطالعه و بررسي هايي دريافتند كه مصريان باستان اهرام ثلاثه را با ريختن بتون در بلوك ساخته اند.
نخستين بار در دهه  1970 ميلادي ژوزف داويدوويتس ـ شيمي دان فرانسوي ـ اظهار كرد كه اهرام مصر بلوك هاي سنگي عظيم الجثه اي هستند و اين گونه نيست كه از جنس صخره باشند.
دانشمندان معتقدند كه در ساخت بخش هايي از اهرام ثلاثه از آهك استفاده شده است و قسمت هاي ديگر، سازه هاي ساخته  دست بشرند.
اين دانشمندان در تحقيقات خود از اشعه  ايكس، مشعل پلاسما و ميكروسكوپ هاي الكتروني استفاده كرده اند.
۲ ميليارد دلار براي مقاوم سازي فضاهاي پرورشي نياز است
ايرنا: معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش گفت: دست كم دو ميليارد دلار براي مقاوم سازي فضاها و مراكز پرورشي آموزش و پرورش مورد نياز است تا اين اماكن در مقابل حوادث غيرمترقبه، مثل زلزله مقاوم شوند.
پيشنمازي گفت: در سال گذشته مجلس شوراي اسلامي، پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش براي اختصاص چهارميليارد دلار براي مقاوم سازي مدارس (فضاهاي آموزشي) را تصويب كرد اما به دليل توقف فعاليت هاي معاونت پرورشي و تربيت بدني، اين بودجه براي مقاوم سازي اين اماكن اختصاص نيافت.
ساخت ربات نرم افزاري
كه سايه به سايه صاحبش حركت مي كند
مهر: برنامه نرم افزاري جديدي طراحي و ساخته شد كه مي تواند صاحب خود را در هر جايي همچون رايانه شخصي و تلفن همراه دنبال كند.
اين برنامه نرم افزاري كه بيشتر يك ربات هوشمند نرم افزاري است ، Rity نام داشته و مي تواند به صورت خودكار، خود را از يك رايانه به رايانه اي ديگر و يا تلفن همراه صاحب خود يعني كيم جونگ وانگ، مدير آزمايشگاه فناوري اطلاعات رباتيك در كره جنوبي منتقل كند.
از نكات جالب اين ربات نرم افزاري آن است كه هرگاه صاحبش از دسترس او خارج شود، مي تواند با استفاده از دوربين هاي ويژه خود در سراسر محيط و ساختماني كه در آن حضور دارد وي را پيدا كند و حتي خود را به رايانه هايي كه در نزديكي صاحبش قرار دارند، منتقل كند.
ربات با احساس طراحي و ساخته شد
مهر:ربات هوشمندي در كره جنوبي طراحي و ساخته شد كه مي تواند كارهاي جالبي همچون ابراز خشم، بيان احساسات، آواز خواندن و تكان دادن اعضاي مختلف بدن فلزي خود انجام دهد.
اين ربات كه آندرويد نام دارد طي دو تا سه سال آينده به صورت انبوه وارد بازار خواهد شد. اين ربات هوشمند محصول تحقيقات چند ساله دانشمندان در انستيتو فناوري صنعتي كره جنوبي است و در ساخت آن طراحان اين ربات سعي كرده  اند تا ظاهر و فعاليت  هاي آن شباهت زيادي به انسان داشته باشد.
از اين ربات هوشمند تا كنون 2 نمونه اوليه ساخته شده كه شباهت زيادي به يك زن كره  اي در دهه  دوم زندگي خود دارد و داراي قابليت هاي گوناگوني همچون شركت در مباحث مختلف، خيره شدن، بيان خشم، ابراز تاسف و لذت بردن است.
بازسازي خانه  كودكي مدرس در اصفهان
نيمه كاره مانده است
ايسنا: كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: بازسازي خانه  تاريخي متعلق به دوران كودكي مرحوم مدرس به دليل مخالفت مالكان آن نيمه كاره رها شده است.
اسدالله خسروي توضيح داد: سال گذشته، اقداماتي براي بازسازي و مرمت خانه  تاريخي مدرس در روستاي قمشه در شهرضا توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان انجام شد كه هنگام بازسازي و اجراي عمليات خاكبرداري، مالكان بنا مانع از فعاليت كارشناسان مرمت شدند.
دانشگاه اميركبير فرزند دبيرستان تاريخي البرز است
ايسنا: دبير جامعه  فارغ التحصيلان دبيرستان البرز درباره اطلاعيه روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير مبني بر الحاق مركز تربيت معلم شرافت و بخشي از دبيرستان البرز كه كاربري آموزشي ندارد، به دانشگاه اميركبير، گفت: اگر فرزندي در زمان حيات پدر خود تقاضاي سهم ارث خود را داشته باشد، آن فرزند در عرف جامعه، فردي پسنديده و شايسته نيست؛ دانشگاه اميركبير نيز فرزند دبيرستان تاريخي البرز است.

شبيه سازي خوك وحشي در ويتنام
005010.jpg
گروه علمي فرهنگي- مؤسسه زيست فناوري ويتنام اعلام كرده است كه اين كشور به شكل پايه اي و اساسي در زمينه شبيه سازي گونه اي از خوك هاي  وحشي موفق بوده است. به گزارش ايسنا، دانشمندان ويتنامي با هدف حفظ اين گونه خوك هاي وحشي از سلول هاي اين حيوان براي انجام تحقيقات شبيه سازي استفاده كرده اند. اين دانشمندان همچنين تحقيقاتي در اين رابطه بر روي ميمون هاي دم دراز و ميمون هاي دم قرمز هم انجام داده اند اما ميمون هاي جنيني در مراحل اوليه رشد تلف شدند.

آموزش عالي
ثبت نام كنكور۸۶ از امروز آغاز مي شود
005007.jpg
گروه علمي فرهنگي- ثبت  نام آزمون سراسري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور ازساعت 9 صبح امروز(پنج شنبه) در سراسر كشور آغاز مي شود.
بنابر اعلام سازمان سنجش كشور  ثبت نام آزمون سراسري تا 7 دي  ماه به صورت اينترنتي و رايانه اي در مراكز پستي كشور ادامه دارد.
در كليه مراكز پستي دو باجه، يكي براي ثبت نام اينترنتي و ديگري براي ثبت نام كامپيوتري پيش بيني شده است.
براساس اين گزارش، داوطلباني كه از طريق كامپيوتر يا CBR ثبت نام كنند، طي كمتر از دو ماه اطلاعاتشان روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد و داوطلبان مي توانند اطلاعات ثبت نامي خود را از طريق اينترنت مشاهده كنند.
بنابر اعلام سازمان سنجش، آزمون سراسري 86 همانند سال قبل و بدون تغيير، برگزار مي شود، البته در آزمون امسال سوابق تحصيلي داوطلبان نيز 15درصد تأثير دارد.
مسئولان سازمان سنجش پيش بيني كرده اند كه در آزمون سراسري سال 1386 يك ميليون و 300 هزار نفر شركت كنند. سازمان سنجش براي تشويق داوطلبان آزمون سراسري براي ثبت نام به شيوه اينترنتي، جوايزي را در نظر گرفته است.
هزينه هاي ثبت نام در كنكور۸۶
داوطلبان براي شركت در هر يك از گروه هاي آزمايشي بايد مبلغ 3 هزار و۶۰۰ تومان پرداخت و دفترچه راهنما و كارت اعتباري دريافت كنند.
همچنين اگر فردي متقاضي گروه آزمايشي هنر علاوه بر گروه هاي اصلي (رياضي، تجربي، انساني، زبان هاي خارجي) بود بايد مبلغ 3هزار و۶۰۰ تومان پرداخت و يك كارت اعتباري دريافت كند.
چنانچه فردي متقاضي گروه آزمايشي زبان هاي خارجي علاوه بر گروه اصلي (رياضي، تجربي، انساني، هنر) بود بايد مبلغ 3هزار و۶۰۰ تومان پرداخت و يك كارت اعتباري دريافت كند.
البته براي توزيع مدارك و كارت اعتباري علاوه بر هزينه ثبت نام، مبلغ 2000 ريال هزينه توزيع توسط پست دريافت مي شود.
اساسنامه ساختارجديد نظارت و ارزيابي
دانشگاه ها تدوين شد
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري از طراحي ساختار جديد نظارت و ارزيابي دانشگاهها و تدوين اساسنامه آن خبر داد و گفت:  اعمال نظارت و اثربخشي آن جز با همكاري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي امكان پذير نمي تواند باشد.
مهدي زاهدي در سي وسومين نشست معاونان آموزشي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي گفت: سند چشم انداز بيست ساله، رسيدن كشور به قدرت اول علمي و اقتصادي در منطقه آسياي جنوب غربي را براي سال 1404 هدف قرار داده و برنامه چهارم توسعه، توسعه دانش بنياد كشور را تجويز كرده است.
وي اظهار كرد: تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت پرداختن به نهضت نرم افزاري و رهنمود اخير ايشان مبني بر ضرورت تهيه نقشه جامع علمي كشور را بايد در راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامه هاي توسعه ارزيابي كرد كه در اين فرايند طبيعتا دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي نقطه كانوني و محور اين نهضت بزرگ علمي، اجتماعي و اقتصادي قرار مي گيرند و به اين لحاظ مسئوليتي مضاعف در ساختن آينده كشور بر عهده دارند.
وي همچنين گفت: در جهت اجراي قانون اهداف، وظايف و تشكيلات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كه نظارت مستمر بر فعاليت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي كشور را مورد تأكيد قرار داده است، طراحي ساختار جديد نظارت و ارزيابي و تدوين اساسنامه آن به انجام رسيده است.به اين لحاظ تقويت دفاتر نظارت و ارزيابي دانشگاه ها و نظارت بر عملكرد گروه هاي آموزشي و اعضاي هيات علمي در چارچوب ساختار و اساسنامه مصوب نظارت و ارزيابي مورد تأكيد است.
برگزاري مسابقه برنامه نويسي دانشجويي acm
گروه علمي فرهنگي- مرحله مقدماتي هشتمين دوره مسابقه برنامه نويسي دانشجويي acmدر منطقه غرب آسيا 24آذرماه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف ، سرپرست هشتمين دوره مسابقات برنامه نويسي acmبا بيان اين مطلب افزود: هدف از برگزاري اين مسابقه شناسايي استعدادهاي برجسته دانشجويان در زمينه طراحي الگوريتم ، حل مساله و برنامه نويسي و تشويق و ترغيب دانشجويان است.
ماشين حساب باستاني در بستر اقيانوس
ايرنا: باستان شناسان انگليسي، يوناني و آمريكايي اعلام كردند قطعات آهني كه حدود صد سال قبل توسط غواصان يوناني درون لاشه يك كشتي باستاني در جنوب يونان كشف شده بود، مربوط به يك ابزار محاسباتي پيشرفته است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين محققان اعلام كردند قطعات فلزي ياد شده به قديمي ترين ماشين حساب مكانيكي شناسايي شده در جهان تعلق دارد كه بين 140تا 100سال قبل از ميلاد مسيح ساخته شده  است.
اين محققان با استفاده از دستگاه ويژه اسكن پرتوهاي ايكس قطعات برنزي و پوسيده مربوط به اين وسيله را بررسي كردند و علاوه بر شناسايي ساز و كار كاركرد اين دستگاه، دستورالعمل چگونگي استفاده از آن، كه روي بدنه دستگاه نوشته شده، را نيز شناسايي كردند.
جديدترين آنتي ويروس براي ويندوز ويستا
004995.jpg
ايسنا:جديدترين توليدات امنيتي و ذخيره سازي اطلاعات براي ويندوز ويستا توسط شركت نرم افزاري سيمانتك معرفي شد.
ويندوز ويستا، جديدترين توليد مايكروسافت است كه نيازي به نصب  آنتي ويروس ندارد، اما براي شركت ها ضروري است تا با ايجاد راه حل هايي از ورود هكرها پيش گيري كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |