پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
احمدي نژاد:زورگويان جهان از اقتدار ملت ها مي ترسند
005121.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد كه به اتفاق وزيران كابينه به استان مازندران سفر كرده است، در جمع مردم شهرهاي مختلف اين استان سياست هاي قدرت هاي جهاني را مورد تقبيح قرار داد و اعلام كرد: زورگويان جهان از اقتدار ملت ها مي ترسند.
رئيس جمهوري در ادامه سفر به مازندران در جمع مردم چالوس با بيان اين كه كشورهاي زورگو نمي خواهند ملت ها پيشرفت كنند، گفت: آنها علاقه مندند ملت ها در فقر و عقب ماندگي بمانند تا همواره دست نياز خود را به سوي اين زورگويان دراز كنند و سلطه  خود بر اين ملت ها را داشته باشند. احمدي نژاد خاطرنشان كرد: اين كشورها برخي ديگر را به سلاح هاي هسته اي مجهز مي كنند و نگران خطر آنها نيستند، ولي خوب مي دانند اگر ملت با فرهنگي به فن آوري صلح آميز دست پيدا كند مي تواند در كنار ساير قدرت هاي بزرگ به عنوان قدرتي خود را معرفي كند. آنها از اقتدار ملت ها مي ترسند ولي به لطف همدلي و وحدت ملت، مسير فن آوري هسته اي را تا نزديكي هاي قله با افتخار پيموده ايم و تنها يك گام ديگر تا قله  هسته اي مانده است.
ملت بت شكن
رئيس جمهوري در دومين روز از سفر خود به استان مازندران در جمع مردم رامسر، ملت ايران را ملتي عدالتخواه دانست و تصريح كرد: ملت ايران به خاطر عشق الهي، دلهايشان به هم پيوند خورده و اين رودخانه عظيم به سمت كمال و قله هاي معنويت در حركت است.
دكتراحمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه ملت ايران ملتي خداپرست، عزيز و بت شكن است و در مقابل اين كشور هاي زورگو ايستاده و راه عزت را با افتخار طي مي كند، ادامه داد: آنها از دست ملت ما عصباني هستند ولي ما مي گوييم از ما عصباني باشيد و از اين عصبانيت بميريد و مطمئن باشيد اگر به دعوت الهي پاسخ ندهيد به زودي خواهيد مرد و از صحنه روزگار پاك خواهيد شد.
دولت و تقسيمات كشوري
محمود احمدي نژاد در دومين روز ديدارش از مازندران ديروز در جمع مردم تنكابن خاطرنشان كرد: ملتهايي كه دست نياز به سوي قدرتهاي زورگو و مادي دراز كرده و چشم اميد به آن ها داشته اند، عقب مانده اند و عزتي را كسب نكرده اند و كساني كه در مقابل ملت ايران ايستاده اند جز ذلت و خواري، سرنوشت ديگري ندارند. رئيس جمهوري در پاسخ به درخواست مردم شهر تنكابن مبني بر ارتقاي اين شهرستان از نظر تقسيمات كشوري، گفت: دولت در سفرهاي  استاني در مورد تقسيمات كشوري تصميم گيري نمي كند و اين موضوعات بايد در جلسات عادي دولت و با حضور وزير كشور بررسي شود.
دشمنان انحصارطلب
محمود احمدي نژاد همچنين عصر ديروز چهارشنبه در جمع مردم نوشهر اظهار داشت: مخالفت دشمنان با موفقيت و پيشرفت ملت ايران به خاطر انحصارطلبي آنهاست و اين قدرتهاي زورگو مي خواهند كه ملتها هميشه محتاج آنان باشند.رئيس جمهوري سه شنبه شب هم در جمع منتخبان استان مازندران گفت: سال گذشته در بهمن ماه تصميم گرفته شد تا زنجيره  164 سانتريفيوژي توليد شود. آن روز كه اين تصميم گرفته شد عده  زيادي در داخل كشور مي گفتند كه ما توانايي اين كار را نداريم و اگر با توان خود اين كار را انجام دهيم زودتر از دو سال به آن نمي رسيم. بدخواهان ملت ايران نيز مي گفتند ايرانيان نمي توانند به اين فن آوري دست پيدا كنند ولي عده اي جوان توانستند در كمتر از دو ماه اين زنجيره را راه اندازي كنند و همين مساله موجب شد تا تمام تعاملات ما تغيير پيدا كند.
طي مسير پيشرفت
محمود احمدي نژاد در جمع مردم شهرستان نور، با اشاره به تلاش هاي دولت براي توسعه اظهار داشت: هر مقدار مجلس، بودجه در اختيار دولت قرار دهد، دولت مي تواند در راستاي كارهاي عمراني، قدم هاي بيشتري بردارد. اگر مجلس بودجه عمراني را سه برابر كند، ما آماده كار و تلاش هستيم تا هم اشتغال ايجاد و هم كشور آبادتر شود. وي افزود: آنها فكر مي كنند با جمع شدن، تهديدكردن و بيانيه  دادن، مي توانند جلو ملت ايران را بگيرند ولي بايد بدانند كه اشتباه مي كنند، چون ملت ايران بيدار و مصمم است مسير پيشرفت را طي كند. احمدي نژاد همچنين عصر ديروز با مردم شهر جويبار ديدار و در جمع آنها سخنراني كرد.

فضاي شهرها و روستاهاي كشور انتخاباتي شد
آغاز رقابت 240 هزار نامزد انتخابات شوراها
ائتلاف بزرگ اصولگرايان بر حمايت از دولت و هماهنگي ميان قوا تأكيد كرد
گروه سياسي - همراه با آغاز زمان قانوني تبليغات نامزدهاي سومين دوره انتخابات شوراها،  رفته رفته حال و هواي شهرها تغيير كرده و انتخاباتي تر مي شود. با توجه به نظرسنجي هاي انجام شده پيش بيني مي شود كه سطح مشاركت مردم در اين دوره از انتخابات شوراها بيش از گذشته باشد. علي اصغر كارانديش مديركل انتخابات وزارت كشور در گفت و گو با همشهري ميزان تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات شوراها را نزديك 96 درصد اعلام كرد و افزود: در سومين دوره از انتخابات شوراها قريب 240 هزار نفر در سراسر كشور به رقابت خواهند پرداخت. با وجود اين كه تنها ساعاتي از آغاز زمان قانوني تبليغات انتخابات شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها مي گذرد،  گروهها و جريانات مختلف و نيز طرفداران غير متشكل نامزدها تلاشهاي خود را به منظور تبليغ و اطلاع رساني آغاز كرده اند.
* ستاد انتخابات كشور فهرست اسامي نامزدهاي انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه تهران، ري ، شميرانات و اسلامشهر ، اهواز و بم را اعلام كرد. اين ستاد روز گذشته همزمان با رسيدن زمان قانوني اعلام اسامي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده براي انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي ، اسامي اين نامزدها را منتشر كرد كه مي توانيد در همشهري آنلاين فهرست كامل اين افراد را بخوانيد .
* در پايان نشست ديروز ائتلاف بزرگ اصولگرايان، ميثاق نامه آبادگران ايران اسلامي و شوراهاي دوم به عنوان ميثاق نامه اين ائتلاف به امضاي تمامي اعضا رسيد. در اين ميثاق نامه آمده است: با سپاس از حسن اعتماد مردم شريف تهران و به منظور حفظ امانت الهي و آراء ارزشمند آنها در راستاي خدمت صادقانه و تلاش براي آباداني و پيشرفت مادي و معنوي شهر تهران اجازه نخواهيم داد كه غلبه مادي و سياسي افراد، گروهها و احزاب بر روند تصميم گيري و اقدامات تخصصي و علمي اداره شهر تهران غلبه كند و در كليه تصميمات فردي و گروهي هيچ امري را بر منافع و مصالح مردم ترجيح نخواهيم داد. هر نوع استفاده شخصي از اين فرصت الهي خيانت به آرمانها و امانت مردم شريف تهران خواهد بود.
* رشيد جلالي جعفري اعلام كرد هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها اعلام نام مسعود زريبافان به عنوان كانديداي انتخابات شوراها را غيرقانوني مي داند. مسئول امور استانها و بررسي صلاحيت هيأت مركزي نظارت در گفتگو با مهر اظهار داشت: برداشت هيأت مركزي نظارت دراين باره اين است كه عليرغم اينكه مشخصاً اسم دبير هيأت دولت در قانون نيامده، اما رده مشابه ديگري هست كه تداعي همين عنوان را مي كند.
عزت الله ضرغامي درباره راهبرد صدا و سيما در برنامه هاي تبليغاتي براي انتخابات گفت: رسانه ملي بر اساس سياست روشني كه از گذشته هم دارد فرض را بر بي طرفي مي گذارد و در برنامه هاي انتخاباتي هم كاملاً به موضع بي طرفي ، بحث هاي تخصصي و كارشناسي را در اولويت قرار مي دهد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران هم از اختصاص دو هزار فضاي تبليغاتي براي انتخابات خبرگان رهبري، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در تهران خبر داد.
حجت الله ملاصالحي اعلام كرد: اين فضاها در قالب بنرهاي تبليغي سفيدرنگ در ابعاد
دو درپنج متر در نقاط پرتردد شهر ايجادشده تا نامزدهاي انتخابات به تبليغات بپردازند. رئيس ستاد انتخابات كشور نيز سن رأي دادن در چهارمين دوره انتخابات خبرگان رهبري، سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و نيز انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي را ??سال تمام و بدون تغيير نسبت به دوره قبل اعلام كرد.
تبليغات انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري از نهم آذرماه جاري آغاز شده و تبليغات انتخابات سومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران نيز از ساعاتي قبل آغاز شده و تا 24ساعت پيش از زمان رأي گيري ادامه خواهد داشت .

تأكيد ائتلاف بزرگ اصولگرايان بر حمايت از دولت
گروه سياسي - با آغاز تبليغات انتخابات سومين دوره شوراها ،  رقابت ها بر اساس فهرست هاي پيشنهادي گروههاي مختلف شكل جدي تري به خود گرفته است. به نظر مي رسد اصولگرايان هم با اتخاذ راهبردي جديد،  با يك طراحي مناسب در حال تعريف قاعده بازي با هندسه اي نو هستند .
در اولين جلسه ائتلاف بزرگ اصولگرايان كه به رياست مهدي چمران و تمامي اعضا فهرست اين ائتلاف در سومين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا روز گذشته برگزار شد، در خصوص ايجاد ائتلاف بزرگ اصولگرايان و ضرورت هاي اين مهم و اهميت جايگاه شوراها وتاثير آن درنماياندن كارآمدي نظام اسلامي و خدمت به شهروندان تهراني بحث و تبادل نظر شد.تمامي اعضاء ائتلاف بزرگ اصولگرايان بر حمايت از دولت اصرار داشته و شرط هماهنگي بين تمامي قوا وهمكاري تمام دستگاه ها براي ارائه خدمات بهتر به ملت شريف را يك ضرورت غير قابل انكار دانستند.
فهرست نهايي اصولگرايان كه ديروز نهايي و اعلام شد بدين شرح است :عباس شيباني، مهدي چمران،رسول خادم، مرتضي طلايي، عبدالمقيم ناصحي ، منظر خير حبيب اللهي، حمزه شكيب، محمود خسروي وفا، حسن بيادي، حبيب كاشاني ، معصومه آباد، محسن سويزي، بهمن اديب زاده ، محسن وفا مهر و امير علي اميري. در عين حال خبرگزاري فارس اسامي فهرست بخش ديگري از اصولگرايان كه در ستاد رايحه خوش خدمت فعاليت مي كنند  را اعلام كرد.
فارس بخشي ازاين فهرست احتمالي را 7 عضو فعلي شوراي شهر (سلطانخواه، زياري، واعظ آشتياني، معتمدآذر، دانشجو، زريبافان و شكيب) دانست. 8 عضو ديگر اين فهرست نيز چنين معرفي شده اند : بذر پاش، عباس زاده، مسجدي، اعلايي، تفرشي، سجادي، محمد علي رامين و پروين احمدي نژاد. البته اين ستاد رسماً امروز فهرست خود را اعلام مي كند .
ائتلاف جمعي از خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي هم فهرست مورد حمايت خود را اعلام كرد. اعلام اسامي اين فهرست در حالي انجام شد كه اين نام ها با فهرست ائتلاف اصولگرايان كاملاً مشترك بوده و تنها ترتيب افراد متفاوت است .
اميري رئيس ستاد انتخابات جبهه پيروان خط امام و رهبري و قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين هم با اعلام اين كه فهرست جبهه پيروان خط امام و رهبري با دو فهرست  ديگر اصولگرايان اشتراكات حدود 11 نفره دارد از مهدي چمران، شيباني، خسرو شكيب، مرتضي طلايي، عبدالمقيم ناصحي، معصومه آباد، مسجدي، سجادي، زريبافان، زياري و واعظ آشتياني به عنوان اعضاي مشترك اين فهرست با دو فهرست  رايحه خوش خدمت و ائتلاف بزرگ اصولگرايان نام برد.

مخالفت حداد عادل با تجميع انتخابات
رياست جمهوري و مجلس
گروه سياسي - غلامعلي حدادعادل با اشاره به تصويب يك فوريت طرح تجميع انتخابات رياست جمهوري با مجلس شوراي اسلامي گفت: علي رغم اينكه با اصل تجميع انتخابات موافقم اما مشخصاً با تجميع انتخابات رياست جمهوري و مجلس موافق نيستم.رئيس مجلس شوراي اسلامي  كه در كنفرانس مطبوعاتي دوهفتگي خود سخن مي گفت در پاسخ به پرسشي در خصوص تجميع انتخابات مجلس شوراي اسلامي  و رياست جمهوري و مغايرت يا عدم مغايرت آن با قانون اساسي، خاطرنشان كرد: بنده نيز اين شبهه را دارم كه اين طرح مغاير با قانون اساسي است، ولي استدلال نمايندگان اين است كه اگر چنين چيزي باشد و شوراي نگهبان ايراد بگيرد اين مصوبه مي تواند به مجمع تشخيص مصلحت برود و داوري نهايي با مجمع است.

نظارت بر انتخابات شوراها در اختيار مجلس ماند
گروه سياسي - نمايندگان مجلس روز گذشته در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور، 20 ماده ديگر را به تصويب رساندند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري مهمترين بحثي كه در بررسي اين لايحه مطرح بود پيشنهاد دولت مبني بر واگذاري بحث نظارت مجلس بر انتخابات شوراها به هيأت هفت نفره بود كه نمايندگان با آن مخالفت كردند.در لايحه دولت آمده بود كه در بحث نظارت بر شوراها، هيأتي متشكل از دو نفر از نمايندگان مجلس به انتخاب كميسيون امنيت ملي، چهار نفر به انتخاب شوراي نگهبان به علاوه دادستان كل كشور به عنوان هيأت مركزي نظارت بر انتخابات معرفي مي شوند.لذا با مخالفت مجلس، نظارت بر انتخابات شوراها كماكان در اختيار نمايندگان مجلس خواهد بود.نمايندگان همچنين با اصلاح ماده 48 اين قانون مقرر كردند كه نظر هيأت هاي اجرايي بخش و شهرستان مبني بر تأييد صلاحيت داوطلبان با تأييد هيأت هاي نظارت شهرستان و بخش معتبر است و چنانچه ظرف هشت روز از تاريخ دريافت رسيدگي صلاحيت داوطلبان، هيأت نظارت مربوط درباره داوطلب يا داوطلبان نظر خود را اعلام نكند، نظر هيأت اجرايي ملاك عمل خواهد بود، در حالي كه در قانون قبلي نظر هيأت هاي اجرايي درباره تأييد صلاحيت داوطلبان قطعي بود.در ادامه بررسي اين لايحه ماده 63 نيز اصلاح شد كه با اصلاح اين ماده در تمام مدتي كه انتخابات برگزار شود هيأت مركزي نظارت و هيأت نظارت استان و شهرستان و هيأت هاي بخش در حوزه هاي انتخابيه خود بر كيفيت انتخابات نظارت كامل خواهند داشت .
در حاشيه مجلس
* مجلس در هنگام رأي گيري در خصوص لايحه اصلاح موادي از قانون شوراها باز هم از حد نصاب افتاد و براي رأي گيري با مشكل مواجه شد. شمار نمايندگان در جلسه ديروز بين 185 تا 196 نفر متغير بود.
* سه نفر از نمايندگان مجلس در تذكري به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از وي خواستند تا از اقدامات برخي از نشريات در هتك حرمت اقوام اصيل ايراني و ايجاد اختلاف جلوگيري كند.
* تمدن نماينده شهركرد، يحيي زاده نماينده تفت و ميبد، عاشوري نماينده بندرعباس و حسيني نماينده بندر لنگه در تذكري به وزير امور خارجه از وي خواستند تا موضع گيري قاطعي در برابر گستاخي سفير سابق فرانسه در تهران و توهين به ملت رشيد ايران اتخاذ كند.

دادستان كل كشور:
چاره اي براي جلوگيري از حوادث هوايي بينديشيد
ايرنا: دادستان كل كشور روز چهارشنبه در آيين بزرگداشت اولين سالگرد شهيدان ايرنا و دانشكده خبر در مسجد نور تهران، از مسئولان مربوطه خواست براي جلوگيري از تكرار حوادث هوايي چاره انديشي كنند.قربانعلي دري نجف آبادي افزود: طي يك سال گذشته با سقوط چند فروند هواپيما، خانواده هاي زيادي داغدار شده اند.وي با اشاره به اينكه سال گذشته در سقوط هواپيماي C-130 ارتش 96نفر به شهادت رسيدند، افزود: براي جلوگيري از تكرار اين گونه حوادث بايد دولت، مجلس، شوراي عالي امنيت و ساير نهادهاي مرتبط تدابيري بينديشند تا ديگر شاهد وقوع چنين حوادث جانكاه در كشور نباشيم.

يادداشت
بهترين فرصت
عباس سليمي نمين
تأثيرگذاري جنبش دانشجويي در كشور به پارامترهاي مختلفي بستگي دارد، هر چند هنوز، امكانات و ابزارهاي لازم را براي تأثيرگذاري و توسعه پيدا نكرده و متأسفانه امروز شاهد آن نيستيم كه جنبش دانشجويي بتواند در روند تصميم سازي كشور تأثير بگذارد.
در حال حاضر تفاوت چنداني بين كساني كه موتور اجرايي جامعه را براي تحول روشن كرده اند و نيروهاي جنبش دانشجويي وجود ندارد و نمي توان تفاوت چشمگيري بين نيروهاي فعال در جنبش دانشجويي با كساني كه رهبري و هدايت فكري جامعه را به عهده دارند، مشاهده كرد. علت آن است كه دولت جوان گرايي روي كار آمده و جنبش دانشجويي داراي تجربيات زيادي بوده و توانسته قابليت چشمگيري در درون خود به وجود بياورد و نيروهايش را فعالانه وارد عرصه اي مديريتي كند.اگر جنبش دانشجويي داراي قابليت بالايي است، براي آن است كه انتقال درست تجارب از نسلي به نسل ديگر انجام شده، اما در مقطعي، انقطاعي در انتقال تجربيات ايجاد شد و به واسطه  اين گسست به وجود آمده در جنبش دانشجويي، اين جنبش نتوانست اطلاعات، اندوخته ها و تجارب را از نسلي به نسل ديگر انتقال دهد. زماني كه انسان دچار كاهش بينش شد و كلان نگري لازم را نداشت، طبيعتاً مسائل شخصي خود را به مسائل جامعه اولويت خواهد داد. اين تغيير در جنبش دانشجويي و محيط دانشگاه در مقطع كنوني به صورت جدي مشاهده مي شود و به تدريج مسائلي كه در دانشگاه مطرح مي شود، در حد مسائل صنفي و رفاهي است.
از سوي ديگر وجود برخي معامله گري هاي سياسي در جنبش دانشجويي غير قابل انكار است و نبايد از ياد برد كه پيوند جنبش دانشجويي با احزاب سياسي باعث مي شود، انگيزه دانشجويان براي مشاركت در فعاليت ها، كسب قدرت باشد نه جاري و ساري كردن عدالت؛ زيرا در اين حالت نيروي فعال دانشجويي تصور مي كند ممكن است براي دستيابي به عدالت همه چيز خود را از دست بدهد، اما در خلاف اين حالت حريتي شكل مي گيرد كه بر مبناي آن سلامتي در فرد به وجود مي آيد كه حاضر مي شود، امكاناتي را كه به عنوان يك عنصر فرهيخته دارد رها كند، تا بتواند سخني بگويد و بعضاً در مقابل دولتمردان صف آرايي كند. جنبش دانشجويي براي اين كه بتواند تأثيرگذاري خود را در جامعه زياد كند بايد بداند كه امروز بهترين فرصت براي اين امر است؛ تحولي اساسي در نظام مديريتي ايجاد شده، چرا كه برداشت كلان مردم اين بود كه آفت هايي مديران را فرا گرفته است. درخواست جامعه آن بوده كه مديران قبلي كنار رفته و نيروهاي جوان كه از آفت هاي قدرت به دور بوده اند روي كار بيايند. اين امر البته هزينه هايي دارد و قطعاً يكسري عناصري كه چندان تجربه ندارند، روي كار مي آيند و براي اينكه تجربه مند شوند قطعاً هزينه  هايي پرداخت مي كنند.با اين وصف يكي از منافعي كه مي توانيم در اين شرايط به دست آوريم، شايد اين باشد كه وضعيت جنبش دانشجويي مان را ارتقاء دهيم و اگر جنبش دانشجويي اين مطلب را متوجه شود و بداند كه فرصت بسيار مناسبي برايش ايجاد شده، مي تواند با استفاده از شرايط جديد، عقب افتادگي خود را جبران كند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |