شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵
بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر 18دي در تهران آغاز مي شود
تدارك براي جشن بزرگ تئاتر
007638.jpg
گروه و ادب و هنر- تا برگزاري مهم ترين رويداد تئاتري ايران بيش از 30روز باقي نمانده است؛ يعني ماه آينده در 18دي ماه همزمان با عيد سعيد غدير خم، جشنواره بين المللي تئاتر فجر فعاليت خود را آغاز مي كند و با شعار تئاتر براي همه حاصل يك سال تلاش هنرمندان را در عرصه نمايش ارائه مي دهد.
جشنواره بين المللي تئاتر فجر كه پل ارتباطي بين هنرمندان تئاتر داخل و خارج كشور در انتقال مفاهيم، تكنيك ها و مضامين تئاتري است، امسال براي برگزاري بيست وپنجمين دوره فعاليت خود، برنامه هاي گسترده اي را تدارك مي بيند و مي كوشد دستاورد ربع قرن حضور فعال خود را در عرصه فرهنگ و هنر به تماشا بگذارد.
بر اساس پيش بيني ها، جشنواره  امسال داراي ابعادي گسترده تر خواهد بود و براي نخستين بار بخش جشنواره جشنواره ها به بخش هاي اصلي جشنواره تئاتر فجر افزوده خواهد شد. در اين بخش قرار است آثار منتخب جشنواره اي معتبر ملي و سراسري كشورمان مشروط به بازبيني و كيفيت مطلوب آثار، به اجرا درآيند.
جشنواره تئاتر دفاع مقدس، جشنواره تئاتر ميثاق، جشنواره تئاتر ماه، جشنواره تئاتر بسيج، جشنواره تئاتر بانوان، جشنواره تئاتر دانشگاهي، جشنواره تئاتر رضوي و همايش آيين هاي عاشورايي، از جمله جشنواره هايي هستند كه آثار برگزيده آنها در بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر حضور خواهد داشت.
امسال نمايش هاي جشنواره در بيش از 12تالار نمايشي بر صحنه خواهد بود. بر اساس تصميم شوراي برنامه ريزي و سياست گذاري بيست وپنجمين جشنواره تئاتر فجر، تمام تالارهاي نمايشي مجموعه تئاتر شهر، تالار سنگلج، تالار هنر، تالار مولوي و تالار وحدت، ميزبان اين دوره از جشنواره خواهند بود. به گفته حسين پارسايي- رئيس مركز هنرهاي نمايشي- يك تالار جديد نيز در مجموعه تئاتر شهر به مناسبت آغاز بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر افتتاح خواهد شد؛ ضمن آن كه در پي مذاكرات به عمل آمده ميان مركز هنرهاي نمايشي با مجموعه فرهنگي- هنري آسمان كه در خيابان زعفرانيه تهران واقع است، تفاهم نامه اي در دست امضاست كه در صورت نهايي شدن، سالن آمفي تئاتر اين مجموعه نيز در اختيار جشنواره تئاتر فجر قرار خواهد گرفت.
تقدير و تجليل از 25عضو فعال حوزه تئاتر تهران و شهرستان، از ديگر برنامه هاي جشنواره امسال خواهد بود. در اين بخش نيز كه براي اولين بار در جشنواره تئاتر فجر برگزار مي شود، قرار است با توجه به 25 دوره برگزاري جشنواره، 25 نفر از فعالان تئاتر تهران و شهرستان ها شامل كارمندان، هنرمندان، كاركنان فني و عوامل صحنه با اهداي لوح، تنديس  و جوايز ارزشمند، مورد تقدير و تشويق قرار گيرند. در جشنواره امسال تئاتر فجر نيز همچون دوره هاي گذشته، سه بزرگداشت ويژه برگزار خواهد شد.
گذشته از اجراي نمايش هاي صحنه اي و خياباني، 8 گروه تئاتري نيز در جشنواره امسال با برپايي كارگاه هاي آموزشي، اجراهاي خود را ارائه مي دهند.
محمود رضا رحيمي- مدير كارگاه نمايش- مي گويد: طرح برپايي كارگاه و اجراهاي كارگاهي ايام جشنواره  را به دبير جشنواره ارائه كرده ايم. بر اساس اين طرح، قرار است 8 گروهي كه در اين ايام در كارگاه نمايش برنامه داشته اند، صبح ها كارگاه آموزشي خود را با حضور شركت كنندگان برپا كنند و بعدازظهر ها و همزمان با ساير اجراها بر اساس همان شيوه اجرايي و با حضور شركت كنندگان، نتيجه كارگاه را به اجرا بگذارند.
رحيمي مي گويد: اين نوع از برنامه، كاملاً تداعي گر يك اجراي تجربي و آزمايشگاهي و آتليه اي است. هر چند كه از ميان اين هشت گروه احتمالاً چهار گروه فقط صبح ها كارگاه برگزار خواهند كرد و اجرايي ندارند اما به هر حال تمامي برنامه ها و طرح هاي ما طي نامه اي به سعيد كشن فلاح به عنوان دبير بيست وچهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر ارائه شده است.
امسال شاهد حضور اساتيد و هنرمندان خارجي بيشتري در جشنواره خواهيم بود و هم اكنون افزون بر 100 گروه نمايشي خارجي طي مكاتبه  با دفتر امور بين الملل مركز هنرهاي نمايشي، متقاضي حضور در بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر هستند؛ آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگلستان، لهستان، بلغارستان، هلند، كانادا، تركيه، استوني، سوئيس، توگو، هند، مجارستان، روماني، عراق، اوكراين، كره جنوبي، ارمنستان و... از جمله كشورهايي هستند كه براي حضور گروه هاي نمايشي خود در بيست وپنجمين جشنواره اعلام آمادگي كرده اند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره، اسامي نمايش هاي منتخب تهران نيز تا پايان اين هفته اعلام خواهد شد. هيأت انتخاب آثار تهران با بررسي كليه آثار نمايشي كه از حد فاصل جشنواره تئاتر فجر سال گذشته تا جشنواره امسال به صحنه آمده اند، اسامي نمايش هاي برگزيده خود را جهت حضور در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر تا چند روز ديگر اعلام خواهد كرد.
هادي مرزبان كارگردان نام آور تئاتر ايران در همين زمينه مي گويد: اين كه نمايش هاي شركت كننده در جشنواره تئاتر فجر از بين نمايش هايي انتخاب مي شوند كه طي سال اجراي عمومي داشته اند تصميمي درست و كارشناسانه است. طي سال هاي گذشته اين جشنواره ميزبان نمايش هايي بود كه براي اولين بار روي صحنه مي رفتند و اين چندان مطلوب نبود، در حالي كه خوشبختانه جشنواره تئاتر فجر از سال گذشته ميزبان نمايش هايي است كه پس از اجراي عمومي و برطرف كردن نقايص به جشنواره راه پيدا مي كنند.
مرزبان كه هم اكنون نمايش پايين گذر سقاخانه را در تالار وحدت بر صحنه دارد معتقد است جشنواره تئاتر فجر بايد ويترين آثار نمايشي كشور باشد و سبك هاي مختلف نمايش و گروه هاي تئاتر جوان، حرفه اي، آماتور و تجربي،  امكان شركت در آن را داشته باشند تا بتوان هنرمندان خارجي را با آثار نمايشي ايران و سبك و سياق آن آشنا كرد. به طور كلي جشنواره تئاتر فجر در هر حد و سطحي كه باشد، تا همين اندازه كه مكاني براي برخورد انديشه هاي مختلف و معرفي سنت ها و آداب و رسوم جوامع مختلف هنري است، مي تواند ارزشمند باشد.دكتر محمود عزيزي نيز تئاتر فجر را محلي براي حضور هنرمندان تئاتر و تعامل بين آنها در يك برهه از زمان براي ارائه آثار نمايشي مي خواند و مي گويد: در شرايط كنوني برپايي چنين جشنواره اي با اين گستردگي، حركت مثبتي تلقي مي شود ولي در عين حال، مسئولان تئاتر كشور مي بايد توجه ويژه اي به توليدات نمايشي اين جشنواره داشته باشند، چرا كه يك جشنواره زماني اهميت ويژه مي يابد كه مديران تئاتري، اجراهاي برگزيده آن را انتخاب كرده و ضمن عقد قرارداد با گروه ها، آنها را براي اجراي عمومي در داخل و خارج از كشور ترغيب كنند.اين چهره سرشناس هنرهاي نمايشي ايران با اشاره به برگزاري جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهم ترين رويداد نمايشي مي گويد: اين جشنواره بر دو محور اساسي نمونه سازي و حمايت از گروه هاي نمايشي پايه ريزي شده است؛ در سياست نخست، بر اساس برنامه هاي كلان هنرهاي نمايشي كشور با برخي گروه ها قرارداد بسته مي شود و در سياست دوم، حمايت از گروه هاي نمايشي جهت توليد تئاتر انجام مي گيرد.
دكتر عزيزي مي افزايد: هنرمندان تئاتر و گروه هاي شركت كننده در جشنواره توقع دارند پس از جشنواره نيز اين آثار به صورت دوره اي در سطح كشور به نمايش درآيد.

سايه روشن
تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- مدير گروه دانشكده هنرهاي نمايشي دانشگاه تهران در خصوص برگزاري گردهمايي بزرگ هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: هدف اصلي اين گردهمايي تبادل نظر بين هنرمندان و فرهيختگان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس كشورمان است كه از سه كميسيون نمايشنامه نويسي، نقد و پژوهش و كارگرداني تشكيل مي شود و اين اساتيد برنامه هايي كه در دوره قبل به تصويب رسانده بودند را مورد ارزيابي قرار مي دهند. همچنين در خصوص برنامه هايي كه براي سال آينده در نظر گرفته اند به بحث و گفت وگو مي پردازند.
وي افزود: باروري تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و هرگونه تئاتر ديگري بايد پشتوانه نظري و تئوريك داشته باشد تا موفق شود. او در ادامه گفت: اين انجمن اساساً مسائل را عمقي و زيربنايي بررسي مي كند، زيرا پژوهشهايي كه توسط انجمن تئاتر و انقلاب و دفاع مقدس انجام مي شود با حضور اساتيد صاحب نام و مسئولان اين عرصه انجام مي پذيرد.دكتر سرسنگي خاطرنشان كرد: تئاتر دفاع مقدس مي تواند تأثير مثبتي در نگاه مردم به ويژه نسل جوان داشته باشد و ما بايد با روشهاي مختلف به نسل جوان كه از لحاظ فيزيكي جنگ را لمس نكرده اند به ترويج فرهنگ دفاع مقدس بپردازيم.
دقت در انتخاب تله تئاتر
تله تئاترهاي خارجي به اين خاطر كه از جنبه هاي آموزشي و جذب مخاطب برخوردار است بايد با دقت بيشتري انتخاب شود تا كيفيت بالايي داشته باشد.
محمد يعقوبي، نويسنده و كارگردان تئاتر در خصوص پخش برنامه دريچه اي به تئاتر جهان گفت: به عقيده من خريد و پخش تله تئاترهاي خارجي كه به وسيله شبكه چهار سيما صورت مي گيرد، اتفاق بسيار خوبي است. اين مسئله باعث مي شود كه ذهن بيننده با آثار مختلف آشنا شود و در عين حال مفهوم واقعي تله تئاتر ساخته شده بر اساس يك متن خارجي را به خوبي لمس كنيم. چون متني كه به وسيله گروههاي خارجي تبديل به يك تئاتر تلويزيوني مي شود برخاسته از فرهنگ و ادبيات نمايشي خودشان است و به همين خاطر درك بهتري از اين متون مي توانند داشته باشند. به عقيده من، پخش مستمر اين آثار مي تواند تلويزيون را نسبت به ارايه تله تئاتر بر اساس متن هاي خارجي بي نياز كند و ساخت آثار ايراني رشد بيشتري پيدا كند.وي در خصوص مقايسه كيفيت آثار ايراني برگرفته از نمايشنامه هاي خارجي و اين آثار اظهار داشت: تله   تئاترهاي ايراني كه بر اساس متون خارجي ساخته مي شوند به طور نسبي از اجراي همان متون به وسيله گروههاي خارجي، كيفيت پايين تري دارند. اصولاً ما در عرصه اي رقابت مي كنيم كه از ابتدا بازنده هستيم؛ به اين خاطر كه آنها طي چندين سال گذشته نمونه هاي خوبي از اجراي نمايشنامه هاي خود پيش رو دارند كه كيفيت ساخته هايشان را تا حدود زيادي افزايش مي دهد. در همين راستا ما مي توانيم تلاش گسترده و عميقي در خصوص اجراي متون ايراني داشته باشيم و در اين زمينه كاملاً بي رقيب ظاهر شويم.

صحنه
مرگ فروشنده در قشقايي
نادر برهاني مرند كه اين روزها آخرين مراحل تمرين نمايش مرگ فروشنده را انجام مي دهد، از تغيير سالن اجراي اين نمايش خبر داد. وي كه قرار بود اين نمايش را در تالار چهارسو اجرا كند گفت: با صحبت هايي كه انجام داديم قرار شد نمايش را در تالار قشقايي به صحنه ببريم. برهاني مرند توضيح داد: قبلاً قرار بود نمايش ما همزمان با نمايش ديگري در تالار چهارسو اجرا شود اما به دليل برخي از مشكلات، ناچار شديم سالن خود را تغيير دهيم.
وي پيش از اين عنوان كرده بود اجراي همزمان دو نمايش،  مشكلات فراواني را پديد مي آورد و طبق آخرين تصميم، قرار است نمايش مرگ فروشنده در كنار ديگر نمايش گروه تئاتر معاصر، شوايك به كارگرداني كوروش نريماني در تالار قشقايي اجرا شود.
نريماني و برهاني مرند، دو كارگردان گروه تئاتر معاصر، سال گذشته نيز نمايش هاي خود را همزمان با يكديگر در تالار چهارسو اجرا كرده بودند. هر دو نمايش اين گروه از اواخر آذر ماه به صحنه خواهد رفت.
برهاني مرند نمايش مشهور آرتوميلر را با خوانشي متفاوت و رويكرد اجرايي كاملاً مدرن در قالب كمدي تراژدي و در فضايي نشاط آور اجرا مي كند.
در اين نمايش بازيگراني چون پيام دهكردي، امير جعفري، ريما رامين فر، احمد مهران فر، هدايت هاشمي، سيامك صفري و فرزين محدث به ايفاي نقش مي پردازند. محمدامير ياراحمدي به عنوان دراماتورژ، منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه و پريدخت عابدين نژاد به عنوان طراح لباس و امير قرباني نيا به عنوان آهنگساز، برهاني مرند را در اجراي اين نمايش، همراهي مي كنند.
هما روستا و آنتيگونه در نيويورك
هما روستا نمايشنامه آنتيگونه در نيويورك را نيمه فروردين 86 در تالار مولوي روي صحنه مي برد.
هما روستا در گفت وگو با سايت ايران تئاتر  گفت: نوبت اجراي من به تالار مولوي انتقال پيدا كرد. از آن جا كه سه ماه تا زمان اجرا فرصت دارم و قصد دارم كه يك ماه قبل از تاريخ اجرا تمرينات را شروع كنم، تمرين فعلاً متوقف است. درباره گروه بازيگران نيز به همين دليل نمي توانم چيزي  بگويم؛ زيرا اگر در اين زمان يك كار مناسب به لحاظ مالي به آنان پيشنهاد شود، قطعاً آن را مي پذيرند و گروه دچار تغيير مي شود. بنابراين در حال حاضر نمي توان حضور افراد را قطعي دانست.
اين كارگردان تئاتر با اشاره به ترافيك كاري مجموعه تئاترشهر گفت: كار در تئاترشهر مشكلات زيادي دارد. دو اجرايي شدن سالن ها باعث مي شود كه دكور پرتابل ساخته شود و هر روز فشار زيادي به گروه صحنه وارد آيد.  ازدحام و مشكلات اين چنيني سال به سال هم افزايش مي يابد.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |