شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵
گفت وگو با هوگو سانچز، سرمربي جديد مكزيك
قهرمان سرخپوست
ترجمه : فاطمه ابوطالبي
007626.jpg
007632.jpg
هوگو سانچز قصد دارد تيمش را قهرمان جهان كند. او سرمربي جديد تيم ملي مكزيك است و به اين هدف به عنوان يك آرزو نگاه نمي كند بلكه قصد دارد تيم ملي كشورش را كه پيش از اين در آن بازي مي كرده را به عنوان قهرماني جهان برساند. اين آرزوي بهترين بازيكن تاريخ فوتبال مكزيك نيست، بلكه آرزوي همه هموطنان او مي باشد. او مي خواهد در مسابقات جام جهاني 2010 در آفريقاي جنوبي تيمش حرفي براي گفتن داشته باشد. بله اين يك واقعيت است و روياي بازيكن سابق تيم رئال مادريد نمي باشد بلكه هدف آتي سانچز است. سرمربي جديد مكزيك معتقد است اگر همه مردم كشورش از او حمايت كنند و هدفشان مشترك باشد مي توانند به آن برسند.
سانچز در گفت وگو با سايت رسمي فدراسيون فوتبال جهان از برنامه هاي آتي اش مي گويد:
* آقاي سانچز بالاخره شما به عنوان سرمربي تيم ملي مكزيك روي نيمكت اين تيم نشستيد. آيا اين روياي شما نيست كه به واقعيت پيوسته است؟
- بله. دقيقاً. اين هدفي بود كه من آن را دنبال مي كردم و سرانجام به آن دست يافتم. پنج سال به عنوان بازيكن تيم پوما در مكزيك فعال بودم پس از آن به تيم ملي دعوت شدم و پس از آن نيز به اروپا رفتم.
حال هم به عنوان سرمربي تيم ملي كشورم انتخاب شده ام. مربيگري را هم در همان مسيري ادامه مي دهم كه بازيكني را ادامه دادم. پنج سال مربي تيم پوما بوده ام و توانسته ام اين تيم را دو بار به مقام قهرماني برسانم. حالا هم كه به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شده ام. هدف بعدي ام مربيگري در اروپاست. اما در حال حاضر بايد كاملاً روي تيم مكزيك تمركز و تنها به اين تيم فكر كنم.
* شما در بهترين زمان به تيم ملي مكزيك وارد شده ايد يعني زماني كه تيم نوجوانان شما مقام قهرماني جهان را كسب كرده است. در واقع شما يك نسل جديد با استعداد را در فوتبال داريد.
- اين گفته فقط در فوتبال صدق نمي كند. كشور مكزيك در همه جوانب تغييرات مفيد و مثبت داشته است. در سياست، اقتصاد و ارتباطات. در واقع با يك كشور ديگري متفاوت با مكزيك گذشته روبه رو هستيم. اين رشد و پيشرفت خودش را در فوتبال نيز نشان مي دهد. سابقاً فوتبال مكزيك آنچنان كه بايد حرفي براي گفتن نداشت. اما امروز كاملاً تغيير كرده و با قبل متفاوت است؛ متفاوت با آن تيمي كه در سال 93 در جام ملت هاي آمريكا شركت كرده بود. اخيراً تيم زير هفده سال ما به عنوان قهرماني جهان دست يافته است. ضمن اين كه ما بازيكنان خوبي در باشگاه هاي خارج از مكزيك داريم. در حال حاضر يك موقعيت بسيار خاص و ويژه براي مكزيك ايجاد شده است.
* يك بار ديگر از تيم زير 17 سال صحبت كنيم. حال شما با يك شانس خوبي روبه رو هستيد يعني به كارگيري اين بازيكنان ها در تيم بزرگسالان چنين برنامه اي را داريد؟
- البته اين شانس خوبي است. بايد ديد آنچه كه نياز داري را مي تواني از طريق كدام بازيكن تأمين كني. بايد همه اين بازيكنان را به دقت زير نظر گرفت. اگر اين گونه عمل نشود براي انتخاب بازيكن با شك و ترديد مواجه مي شويم.
* شما مدت زيادي در اروپا بازي كرده ايد. از اين قاره كهن براي بازيكنان مكزيك چه چيزي همراه داريد؟
- هميشه گفته ام يك بازي در اروپا مساوي است با 30 بازي در مكزيك. تجاربي كه يك بازيكن در تيم هاي خارجي كسب مي كند ارزش فوق العاده اي دارد كه مي تواند از آن در تيم ملي بهره بگيرد. اميدوارم كه بازيكنان زيادي چنين مسير و هدفي را دنبال كنند.
* اين به معني اين است كه بازيكناني كه در باشگاه هاي خارجي بازي مي كنند نسبت به بازيكناني كه در تيم هاي داخل كشور بازي مي كنند برتري دارند؟
- نه. اين چنين نيست. در تيم ملي بايد همه امكانات را به كار برد. البته از منظري ديگر معتقدند كه بازيكنان خوبي كه در تيم هاي خارجي توپ مي زنند مي توانند كمك كار خوبي براي تيم ملي باشند؛بازيكنان جوان چون جيوواني دوسانتوز بازيكن بارسلونا و يا نري كاستيا مهاجم تيم المپيا كوس. آنها در تيم هاي خارج از كشور خوب بازي مي كنند، اما من آنها را دو بازيكن خوب براي تيم ملي مي دانم. از هر كاري كه لازم باشد در اين زمينه كوتاهي نمي كنم.
* تيم ملي مكزيك در مسابقات جام جهاني فوتبال آلمان توانست فقط تا مرحله يك هشتم پيش رود. شما قصد داريد تيم را از اين مرحله جلوتر ببريد؟
- من مي خواهم مكزيك را قهرمان جهان كنم. اين هدف من است و بايد نسبت به آن تلاش كنيم و بر اين هدف تمركز نماييم. بايد نهايت سعي و تلاشمان را در اين زمينه به كار گيريم. اما براي اين كار حمايت همه را نياز داريم. حمايت بازيكنان، هواداران، خبرنگاران و... زماني كه همه براي رسيدن به اين هدف كمك كنند آن وقت مي توانيم به آن دست يابيم. هميشه هدف هاي بلندي را در پيش رو داشته ام و وقتي همه مرا همراهي كرده اند، توانسته ام آن را عملي كنم و به هدفم برسم. معتقدم كه ما مي توانيم به هدفمان يعني قهرمان جهان شدن برسيم.
* بحث هاي زيادي در خصوص بازيكنان تيم ملي مكزيك كه مكزيكي الاصل نيستند وجود داشت. شما در ابتدا مخالف اين كار بوديد. اما امروز نظرتان تغيير كرده است. چرا؟
- مي خواهم اين مطلب را دقيقاً توضيح دهم. من به هر فردي كه تابعيت كشور ما را گرفته احترام مي گذارم، خواه به خاطر شخصي و خواه به خاطر شغلش، اين تابعيت را گرفته باشد. من دلايل زيادي براي مخالفت داشتم اما نمي توانم قانون مكزيك را تغيير دهم. وقتي قانون مي گويد كه آنها مكزيكي هستند ديگر من نمي توانم آنها را براي به كارگيري در تيم ملي ناديده بگيرم.
* در مورد عدم به كارگيري كوآتسموك بلانكو در مسابقات جام جهاني آلمان حرف ها و بحث هاي زيادي وجود داشت. رابطه شما با اين بازيكن خوب است. آيا دوباره او را به تيم ملي دعوت مي كنيد؟
- من در اين گفت وگو نمي خواهم از هيچ بازيكني نام ببرم و به هيچ كس هم اجازه نمي دهم كه چنين كاري را انجام دهد. تعدادي از بازيكنان هستند كه من آنها را خيلي خوب مي شناسم چون با آنها كار كرده ام و يا اغلب بازي آنها را ديده ام. كساني را براي تيم ملي انتخاب مي كنم كه بهترين باشند.
* اين سؤال همچنان باقي مي ماند: يعني بازيكنان تيم پوما كه از سوي ريكاردو لاولپه انتخاب نشدند و ناديده گرفته شدند....
- درباره گذشته و آنچه در آن زمان اتفاق افتاده صحبت نمي كنم. الان زمان ديگري است و بايد براي آينده برنامه ريزي كرد كه چه كسي مي تواند در زمين تيم مكزيك به كار گرفته شود.
***
هوگو سانچز ماركوئز در 11 ژوئيه 1958 در مكزيكوسيتي متولد شد. او بازيكن سابق تيم ملي فوتبال مكزيك و مربي فعلي اين تيم مي باشد.
سانچز در جام جهاني 1978 در آرژانتين سه بار براي تيم مكزيك به زمين رفت در جام جهاني 1986 مكزيك نيز چهار بار به زمين رفت و توانست در اين چهار بازي يك گل به ثمر برساند. او در جام جهاني 1994 آمريكا نيز يك بار براي تيم ملي كشورش در زمين مسابقه حضور يافت.
سانچز در مجموع 75 بازي براي تيم ملي كشورش انجام داد و توانست در اين مدت 46 گل نيز به نام خود به ثبت برساند.
او همچنين براي تيم هاي آتلتيكو مادريد و رئال مادريد نيز بازي كرده است. مدت زمان حضورش در رئال مادريد 7 سال است كه در اين سالها توانسته به همراه تيمش چندين بار يعني در سال هاي 1985، 1986۱۹۸۸،۱۹۸۷،و۱۹۹۰ مقام قهرماني اسپانيا را كسب كند. در اين سالها او همچنين مقام آقاي گلي اسپانيا را نيز به خود اختصاص داده است.

دوران بازيكني سانچز
007629.jpg
۱۹۷۴-1975: تيم پوما (مكزيك)
1979-1979: سان ديئگو ساكرز (آمريكا)
۱۹۸۰-1979: پوما(مكزيك)
۱۹۸۰-1980: سان ديئگو ساكرز (آمريكا)
1981 1980-: پوما (مكزيك)
۱۹۸۰-1981: آتلتيكو مادريد (اسپانيا)
۱۹۹۲-1985: رئال مادريد (اسپانيا)
۱۹۹۳ 1992-: كلاب آمريكا (مكزيك)
۱۹۹۴-1993: رايو فالكانو (اسپانيا)
۱۹۹۵-1994: سي-اف آتلانت (مكزيك)
۱۹۹۵-1995: اف- ث كلي لينز (اتريش)
۱۹۹۶-1996: دالاس بورن (آمريكا)
۱۹۹۶ 1996-: آتلتيكو سلايا
(مكز يك)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |