پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵
گفت و گو با هاملت تومانيان، استاد فدراسيون جهاني شطرنج
شطرنج هنر انديشيدن است
007860.jpg
فريبا منتظرظهور
اشاره:
هاملت تومانيان متولد پنجم مرداد 1355 در تهران است.
از 16 سالگي شطرنج آموزش مي دهد و اكنون استاد فدراسيون جهاني شطرنج است. ارتباط گسترده اش با كشور ارمنستان به نفع جامعه شطرنج ما تمام شده است و در سفرهاي خود به ارمنستان هرگز دست خالي نزد شاگردانش باز نمي گردد.
مدتي در فدراسيون شطرنج ايران مسئول كميته آموزش بود و اكنون در مدرسه شطرنج تهران، آموزش مي دهد. از شروع كار خود مي گويد: وقتي 15 ساله بودم در باشگاه آرارات، پدرم مسئول شطرنج باشگاه بود، بچه هاي كوچك را جمع مي كردم و آموزش مي دادم.
با اينكه در آموزش، ناشي بودم اما همان موقع هم بچه هاي باشگاه ما كه شاگرد هايم بودند مقام مي آوردند. به عنوان مثال همان زمان ، تيم نوجوانان آرارات اول شد.
خاچاطوريان ،موسس و پزشكيان مقام آوردند. واقعيت اين است كه آن زمان مربي خوبي نبوديم و امكانات خيلي كم بود اما آن قدر كار كرديم تا ياد گرفتيم.
*مربيگري را از چه كسي آموختيد؟
- از اساتيد مختلف آموختم. مثل آقاي ورژ ارديان كه سرمربي تيم ملي نوجوانان ارمنستان بود و شاگردهاي معروفي مثل ولاديمير هاكوپيان، سرگي موسسيان داشت كه هر دو به مقام استاد بزرگي رسيدند. آقاي ارديان مربي مدرسه شطرنج باتوينيك و مربي تيم ملي بزرگسالان ارمنستان هم بود و اكنون سرمربي تيم ملي نوجوانان ارمنستان است. ايشان اصول آموزش شطرنج را به من آموختند. از استاد خسرو هرندي نيز بسيارآموختم. آقاي مليكست خاچيان به صورت حضوري و پاره وقت با من كار مي كردند.
*در اين صورت شما با تعدد استاد موافقيد؟
- خير. به طور همزمان آموزش نمي ديدم. يكي شش ماه، ديگري يك سال به صورت متوالي مربي من بودند. من از بازيكنان خوب هميشه استفاده مي كردم و مي پرسيدم كه در بچگي چه تمريناتي مي كردند تا به بچه هاي كلاسم آموزش دهم. با آقاي آشوت نادانيان ارتباط زيادي داشتم. از شاگردان ايشان گابريل ساركيسيان بود كه اكنون استادي با ريتينگ بالاي 2600 است.
*هاملت تومانيان به عنوان يك مربي معروف است يا بازيكن؟
- به عنوان مربي. اما بازيكن هم هستم. سه بار با باشگاه آرارات به عنوان مربي و كاپيتان به مقام سوم ليگ برتر كشور دست يافتم. سال 74 قهرمان جوانان تهران شدم. عضو تيم ملي دانشجويان بودم. يك سال نايب قهرمان مسابقات جام رمضان شدم. به قهرماني ميز يك باشگاه تهران رسيدم. چهار سال بعنوان فيناليست كشور انتخاب شدم و همچنين مقام استاد فدراسيون جهاني شطرنج زير نظر فيده را هم كسب نموده ام.
*آيا ضروري است كه مربي شطرنج يك بازيكن باشد؟
- بله. در فوتبال يا ساير رشته هاي ورزشي شايد ضروري نيست كه يك مربي، بازيكن خوبي هم باشد، اما در شطرنج، مربي بايد بازيكن خوبي هم باشد. اما اين دليل نمي شود تا هر بازيكن خوبي، بتواند مربي خوبي باشد.
*با چه رده سني كار مي كنيد؟
- هميشه با زير 18 سال كار كرده ام.
*آقاي تومانيان ،شطرنج را ورزش مي دانيد يا هنر و يا علم؟
- شطرنج هنر نگرش است. در شطرنج مي توان چيزهاي زيادي را ياد گرفت تا در زندگي، انسان موفقي شد. مي توان شطرنج را به چشم مديريت نگاه كرد؛ مديريتي كه بين مهره ها ايجاد مي كنيد. مي توان به چشم يك جنگ و مديريت صحنه جنگ نگاه كرد .
البته شطرنج جنبه ورزشي و علمي هم دارد، اما شطرنج هنر درست فكر كردن است. وضعيت ها را در شطرنج مي توان به راحتي به بچه ها به گونه اي آموخت كه آنها تصور كنند مدير يك شركت هستند و بايد وضعيت را بررسي كنند.
*پس شطرنج تنها يك بازي نيست؟
- خير. شطرنج وراي يك بازي است. با شطرنج مي توان روي نگرش انسان ها تأثير گذاشت و آن را اصلاح كرد. امروزه در خيلي از مدارس دنيا از آن بعنوان يك ابزار كمك آموزشي در كنار ساير دروس استفاده مي شود.
*در مورد تأثير بر روي شطرنج بازان حرفه اي صحبت مي كنيد يا حتي بر روي مبتدي ها؟
- بازيكنان بايد به درجه اي از آموزش برسند تا بازي روي نگرش آنها تأثير بگذارد. در مورد اينكه مي گويند شطرنج حافظه و تمركز را تقويت مي كند، من معتقدم بله شطرنج مي تواند اين قابليت ها را ايجاد كند، اما نه شطرنج تفنني كه در پارك ها بازي مي شود. در واقع نوع نگرش ما اين قابليت ها را ايجاد مي كند. به اين منظور حداقل 2 تا 3 سال كار و تمرين لازم است.
*آموزش شما چه تفاوتي با آموزش ساير مربيان دارد؟
- من به بچه ها ياد مي دهم از اشتباهات ديگران بياموزند. انسان موفق انساني است كه از اشتباهات ديگران درس مي گيرد ، انسان ناموفق از اشتباهات خودش مي آموزد.بچه ها مي توانند به درجه اي برسند كه از طريق بررسي بازي هاي بزرگان به انديشه آنها راه پيدا كنند و درست انديشيدن را ياد بگيرند و اين دستاورد كمي نيست.
*چقدر به برد و باخت اهميت مي دهيد؟
- بچه هايي كه با آنها كار مي كنم با مقام هاي كوچك شاد نمي شوند. آنها جاه طلب تر شده اند.
*جاه طلبي فكر نمي كنيد موجب شده ورزش براي ورزش فراموش شود؟
- منظور من بيشتر جاه طلبي در زندگي است و انگيزه براي پيشرفت و حركت، نه فقط جاه طلبي در خود شطرنج.
*نظر شما درباره بازي در پارك ها چيست؟
- بچه ها اينجا اصول را ياد مي گيرند و در پارك ها و يا منزل با بزرگترها بازي مي كنند و آنها را هم مي برند. بازي در پارك ها و تفنني خوب است اما باعث پيشرفت نمي شود.
*نسبت به ثبت كردن بازي حساس هستيد يا خير؟
- شطرنج را براي شطرنج، بازي مي كنيم. ثبت كردن براي آناليز است. من در مورد ثبت كردن سخت گير نيستم.
*در مورد بازي سريع نظرتان چيست؟
- بچه هايي كه در بازي معمولي، سريع بازي مي كنند، دليلي براي فكر كردن ندارند. دانشي به او نداده ايم و از او مي خواهيم بنشيند و فكر كند! بايد دانش او بيشتر باشد تا بيشتر فكر كند. راجع به جاگيري سوارها، همكاري مهره ها، .... اگر اينها را نياموخته باشد به چه فكر كند؟! طبيعتاً تند بازي مي كند. ولي اگر منظور شما بيليتس است، من بچه ها را از بيليتس منع نمي كنم. همه جاي دنيا بچه ها و بزرگتر ها بيليتس بازي مي كنند. بيليتس يا بازي سريع شطرنج، نوعي بازي تفريحي است كه مزايايي هم دارد و مي تواند تكنيك و قدرت محاسبه را بهبود داده و ديد بازيكن را وسيع تر كند.
*از شاگردان مو فق تان چند نفر را نام ببريد؟
- غزل حكيمي فرد، پويا ايدني،آيدا رادفر، احمد عسگري زاده، درسا درخشاني،رستم بهمردي و امين قهري از شاگردان من هستند.
*وضعيت مربيگري شطرنج در ايران چگونه است؟
- تعداد مربي خوب، بسيار كم است. تعداد زيادي مربي داريم اما كيفيت آموزش پايين است. مربياني مانند استاد نجيب و سيامك آزادواري علاوه بر استعداديابي، پايه هاي خوبي براي بچه ها ايجاد مي كنند.
*آيا بايد از كشورهاي ديگر براي بچه ها مربي آورد؟
- خير. من فكر مي كنم بايد مربي هاي داخلي آموزش ببينند. در شهرستان ها استعدادهاي خوبي داريم كه حتي عضو تيم ملي هستند اما در يك حد مانده اند و پيشرفت نكرده اند ،چون مربي قوي تري نداشتند.
*كدام شهرستان از نظر مربي وضعيت بهتري دارد؟
- مشهد در زمينه آموزش قوي شده، چون مربي هاي پيگير و جوان دارد؛ مربياني مانند جمال حسيني عطار و يا شهرام سالاري كه با من ارمنستان آمدند و با آقاي ارديان هم كار كردند. زماني كه مسئول كميته آموزش فدراسيون شطرنج بودم پيشنهاد دادم آماري از مربيان زير 35 سال و داراي ريتينگ بالاي 2100 بگيرند كه روي آنها كار كنيم. اما متاسفانه تنها به صدور كارت مربيگري اكتفا مي شود. داشتن كارت مربيگري درد ما را درمان نمي كند و اهميتي ندارد.
*آيا شرح درس مدوني در فدراسيون وجود دارد؟
- شايد وجود داشته باشد ولي كافي نيست . براي تهيه شرح درس بايد مربيان حرفه اي آورد.
*نظر شما راجع به برگزاري اردوي آمادگي بازيكنان پيش از مسابقات چيست؟
-هيأت ها بايد بخش گسترده اي را حمايت كنند و فدراسيون در حد ملي حمايت كند. اما هيأت ها چون بودجه و انگيزه ندارند، نمي كنند. در ضمن اردو بايد در طول سال باشد. بايد نسبت به بچه هاي تيم ملي پيگير باشند. نكته ديگر اينكه، بايد در اردو ها مربيان ضعيف هم حضور داشته باشند تا از مربيان قوي تر روش آموزش را بياموزند. در اين صورت به طور همزمان هم بچه ها آموزش مي بينند، هم مربي ها روش تدريس را ياد مي گيرند.در ارمنستان يك اردو كه مي گذارند، مربي خوب مي آورند، مربي ضعيف هم مي آورند و مي گويند اين مربي فقط در كلاس بنشيند و گوش كند. مربي ضعيف تر كامپيوترش را مي آورد، سريع يادداشت برمي دارد و در نتيجه كلاس بسيار مفيدي برگزار مي شود.
*پس بايد مربيان شطرنج ايراني ما قوي شوند تا شاگردان قوي تربيت كنند؟
- بله. از هر ده هزار نفر كه جذب شطرنج مي شوند، هزار نفر علاقه مند مي شوند،صد نفر استاد بين المللي ، ده نفر استاد بزرگ و يك نفر قهرمان جهان مي شود. اينجا نه جذب مي كنيم و نه آموزش مي دهيم. اين همه علاقه مند وجود دارد اما چيزي نمي شوند. چون مربيان خوبي آنها را آموزش نمي دهند. ما قصد داريم كه اين كار را در مدرسه شطرنج تهران انجام بدهيم و كلاس هاي مربيگري ويژه برگزار كنيم.
*هر وقت در مورد مربي خارجي صحبتي شده، مي گويند هاملت تومانيان هست. چرا مربي خارجي بياوريم! حالا از هاملت تومانيان مي پرسيم، مربي خارجي لازم است يا خير؟
- مربي مي آيد يك هفته يا ده روز در ايران مي ماند و با تيم ملي كار مي كند. اما پايه هاي ضعيف را چه كنيم؟! اين مشكل با مربي خارجي كوتاه مدت براي بچه ها حل نمي شود. بايد مربيان داخلي را آموزش دهيم.
*در مورد نتايج مسابقات آسيايي نظرتان چيست؟
- نمي توان توقع نتايج بهتري از آنچه حاصل شد، داشت. چون با رده هاي سني كار نشده است. برخي بچه ها هم با هوش و استعداد خود مقام مي آورند. اما ببينيد هندي ها چقدر مسابقه برگزار مي كنند، مربي مي آورند، مربي هاي پايه را قوي كرده اند، يا چيني ها را ببينيم كه كجا رسيده اند.
امسال اصلاً مسابقات آسيايي نيامدند چون آسيا را قبول ندارند و در حد خودشان نمي دانند. بيست سال پيش چشم انداز بيست ساله براي شطرنج تهيه كردند، براي سه ورزش فكري در مدارس برنامه ريزي كردند كه بصورت انتخابي بچه ها يكي را انتخاب كنند و اغلب، شطرنج را انتخاب مي كنند. نتيجه اش اين است كه امروز مي بينيم در المپياد جهاني ايتاليا ، چين در گروه دختران سوم و در گروه پسران دوم شد. حالا هم طرح سي ساله آنها براي شطرنج شروع شده است. ما هم بايد عمل كنيم.
*ويژگي مربي خوب؟
-پيگيري روي بچه ها، اخلاق خوب، مربي شخصيت خود را به بچه ديكته مي كند پس شخصيت او بسيار مهم است.
*شما به تازگي از مسابقات قهرماني جهان در رده هاي سني ( گرجستان و ارمنستان) بازگشتيد، بازي ها چطور بود؟ آيا فاصله بازيكنان ما با بازيكنان ساير كشورها بيشتر شده يا كمتر؟
- سطح مسابقات با توجه به سرمايه گذاري كشورها در سال هاي اخير و عمومي كردن آن افزايش يافته است. در كشور ما براي فدراسيون هاي ورزشي، بيشتر كسب مقام قهرماني مهم است و شطرنج هم از اين قضيه مستثني نيست. اما چنانچه جنبه هاي همگاني شطرنج به عنوان يك ورزش مفيد براي كودكان، در نظر گرفته شود و به مقام هاي زودگذر توجه نشود، در دراز مدت مي توانيم نتايج خيلي خوبي بگيريم.متاسفانه فاصله ها بيشتر شده است و بطور مثال سيد جواد علوي كه زماني به مقام قهرماني زير ده ساله هاي جهان دست يافته بود، هر چند در اين مسابقات به مقام استاد بين المللي رسيد، اما هم اكنون نسبت به هم سن و سالان خود كه استاد بزرگ شده اند و زماني از او ضعيف تر بوده اند عقب مانده است.
*از نتايج بچه هاي ايراني در مسابقات قهرماني جهان راضي هستيد؟
- به عنوان يك ايراني خيلي دوست داشتم كشورم نتايج بهتري كسب مي كرد ولي با توجه به امكانات موجود نمي توان توقع زيادي داشت.

اين زنان و مردان تكواندو
007863.jpg
نفر سوم از راست يوسف كرمي
007857.jpg
نفر دوم از راست مهروز ساعي
007866.jpg
افسانه شيخي

مريم رضايي
جايگاه سوم آسيا
پس از چهار روز رقابت سنگين در پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي 2006دوحه سرانجام تيم ملي تكواندو ايران در مجموع مردان و زنان با كسب يك مدال طلا، دو نقره و 6برنز در جايگاه سوم تكواندوي بازي هاي آسيايي ايستاد.
مدال هاي ايران را در اين دوره يوسف كرمي با رنگ طلايي، مهدي بي باك و مهدي نوايي با رنگ نقره و بهزاد خداداد، هادي ساعي، عليرضا نصرآزاداني، حميد ريحاني و مهروز ساعي و افسانه شيخي با رنگ برنز به ارمغان آوردند. در پايان رقابت هاي تكواندو بازي هاي آسيايي قطر، تيم ملي كره جنوبي با 9طلا، يك نقره و يك برنز در جايگاه نخست اين رقابت ها ايستاد و چين با 3طلا، يك نقره و دو برنز دوم شد.
اما يوسف كرمي جوان 23ساله ايراني كه در بازي هاي دور قبل در جايگاه پنجمي بازي هاي آسيايي متوقف شده بود اين بار پس از يك دوره آمادگي كامل و با يك خيز طلايي توانست مدال طلاي تيم ملي تكواندو ايران را در بازي هاي 2006 دوحه به چنگ آورد. او كه دارنده مدال برنز المپيك 2004 آتن نيز هست درباره حضورش در پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه و كسب مدال طلا گفت: در بازي هاي آسيايي بوسان در دوره قبل با ناداوري، مانع كسب افتخار من شدند و مرا به ناحق در مقابل يك كره اي بازنده اعلام كردند و از آن زمان تاكنون من منتظر بودم تا حقم را بگيرم و امروز خوشحالم كه با كسب مدال طلا براي كشورم از كره اي ها انتقام گرفتم.
وي گفته است كه قصد دارد با همين روحيه و آمادگي در رقابت هاي جهاني شركت كند و در 2008 پكن نيز مدال طلا را بگيرد. اما در بازي هاي دوحه چند اتفاق ديگر هم شامل حال تيم ملي تكواندو ايران شد كه يكي تغيير رنگ مدال طلايي مهدي بي باك به نقره بود. او كه در سيزدهمين دوره بازي هاي آسيايي مرد طلايي شده بود اين بار با اعتراض به مدال نقره اكتفا كرد.
مسئولان فدراسيون تكواندو ايران نيز به ناداوري و تضييع حق بي باك به كنفدراسيون تكواندو شكايت كردند .كنفدراسيون اعلام كرد كه در بازبيني فيلم بازي ها حقي ضايع نشده است. به هر حال بي باك نيز مي تواند با حفظ روحيه و آمادگي بيشتر حق طلايي خود را در بازي هاي ديگر جهاني محرز و زنده كند، يعني همان كاري كه يوسف كرمي با صبر و انتظار سرانجام به دست آورد.
اما هادي ساعي نيز در اين بازي ها عليرغم انتظار به مدال برنز دست يافت. او در حاشيه اين بازي ها گفته است كه دوست دارم در بازي هاي المپيك پكن حاضر باشم و در آنجا برنز خود را به طلا تبديل كنم.
هادي ساعي گفته است كه ما نماينده ايران هستيم و آرزو مي كنم هر كس كه به نمايندگي از جامعه ورزش ايران به مسابقات جهاني اعزام مي شود؛ دست پر برگردد، زيرا من طعم تلخ دست خالي برگشتن را چشيده ام! اما در مسابقات پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه زنان نيز خوب درخشيدند و با وجود همه مباحث پيش رو دو مدال برنز را به تيم ملي ايران هديه كردند.
دهمين دوره بازي هاي آسيايي سئول
نخستين بار در دهمين بازي هاي آسيايي سئول در كره جنوبي 1986 بود كه رشته تكواندو در كنار 13رشته ورزشي اعزامي به بازي هاي آسيايي توسط ايران اعزام شد و 5ورزشكار تكواندو كار ايراني در اين بازي ها شركت كردند كه حاصل اين حضور يك مدال طلا و يك نقره براي كشورمان بود. مدال طلا را ابراهيم قادري در وزن 58كيلوگرمي و مدال نقره را علي حاجي پور در وزن 70 كيلوگرم به دست آوردند. در اين دوره زنان شركت نداشتند.
دوازدهمين دوره بازي هاي آسيايي هيروشيما
در دوازدهمين دوره بازي هاي آسيايي ژاپن-هيروشيما در سال 1994 برابر با 1373 تعداد 4ورزشكار تكواندوكار ايراني در ميان 17رشته ورزشي ديگر شركت كردند كه در مجموع اين ورزشكاران توانستند يك مدال طلا، دو نقره و يك برنز را به چنگ آورند. فريبرز عسگري در وزن 70كيلوگرم مدال طلا، ابراهيم سعادتي در وزن 76 كيلوگرم و فرزاد ذرخش در وزن 83+ كيلوگرم نقره و مجيد امين ترابي در وزن۸۳ كيلوگرم برنز گرفتند.
سيزدهمين دوره بازي هاي آسيايي بانكوك
اما در سيزدهمين دوره بازي هاي آسيايي بانكوك در تايلند در سال 1998 ايران در كنار 35 رشته ورزشي 6ورزشكار مرد رشته تكواندو نيز شركت داد كه در اين بازي ها نيز تكواندو كاران يك مدال طلا، يك نقره و سه برنز براي ايران به دست آوردند. در آن دوره مهدي بي باك در وزن سوم مدال طلا گرفت و مجيد افلاكي در وزن ششم مدال نقره، بيژن مقانلو در وزن چهارم ، مجيد امين ترابي در وزن هفتم و در وزن هشتم حسن اصلانلو مدال برنز گرفتند. در اين دوره نيز بانوان حضور نداشتند.
چهاردهمين دوره بازي هاي آسيايي بوسان
اما در چهاردهمين دوره بازي هاي آسيايي بوسان در كره جنوبي براي نخستين بار سه زن تكواندوكار ايران نيز در كنار 6مرد ورزشكار به بوسان اعزام شدند كه در اين بازي ها بود كه اولين مدال برنز زنان در رشته تكواندو توسط پروانه محمدتقي پور تهراني در وزن سوم به دست آمد و دو مقام پنجمي نيز در وزن هاي دوم و چهارم براي مرضيه اسدي و طيبه فدايي نژاد ثبت شد.
اما مردان تكواندوكار در اين بازيها يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز به دست آوردند كه مدال طلا براي هادي ساعي در وزن پنجم، مدال نقره براي بهزاد خداداد در وزن دوم و مدال برنز براي مجيد افلاكي در وزن ششم به گردن آويخته شد. در اين بازيها اميد غلامزاده و يوسف كرمي و هادي افشار مقام پنجم را گرفتند و هيچ مدالي به دست نياوردند. در اين بازي ها بود كه يوسف كرمي به ناداوري شكايت كرد و تلاش خود را كرد تا در پانزدهمين دوره با گرفتن مدال طلا، حق حتمي خود را اثبات كند.
پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه
در پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي 2006 دوحه - قطر بانوان تكواندوكار ايران در هر 6سهميه مجاز، شركت كردند. در اين دوره، تيم ملي ايران با كسب يك مدال طلا، 2نقره و 6برنز، ركورد مدال هاي رنگارنگ را در رشته تكواندو زد و مهمتر اينكه دو زن تكواندوكار يعني مهروز ساعي و افسانه شيخي نيز توانستند مدال برنز را به گردن بياويزند.
مدال طلاي ايران را يوسف كرمي به دست آورد و مهدي بي باك با بدشانسي و شكايت مدال نقره گرفت و مهدي نوايي نيز مدال نقره گرفت.اما بهزاد خداداد، عليرضا نصرآزاداني، هادي ساعي، مهروز ساعي، افسانه شيخي و حميد ريحاني همگي به مدال بزنز دست يافتند كه حاصل كار همه اعضاي تيم ملي تكواندو ايران در دوحه، كسب مقام سومي آسيا شد.
رقابت در كنار 5 قهرمان جهان و المپيك
اما مهروز ساعي در اين بازي ها در وزني رقابت كرد و مدال گرفت كه پنج قهرمان جهان و المپيك حضور داشتند.او گفت: در وزن هفتم، 10تكواندو كار حضور داشتند كه 5 نفر آنان قهرمان جهان بودند و نماينده چين نيز كه قهرمان شد، در آتن در يك وزن بالاتر قهرمان شده بود اما در اين بازي ها در وزن هفتم شركت كرده بود.مهروز ساعي كه به قول خود عمل كرد و مدال برنز را به گردن آويخت، در روز مسابقه به بهترين شكل عمل كرد تا با شكست حريف قدرتمند فيليپيني خود بنم ماروكساي مدال برنز را به دست آورد و تا اينجا تك برنز 2002 بوسان را براي ايران تكرار كرد. مهروز ساعي در جريان مسابقه گفته بود كه برايم فرقي نمي كند كه حريفم چه كسي است؛ بايد با تمام وجود براي كسب مدال بجنگم و مزد زحماتم را بگيرم. مهروز ساعي در مرحله نيمه نهايي در مبارزه با حريف اردني خود با نتيجه 2 بر يك مغلوب شد و از رسيدن به ديدار پاياني بازماند و به اين ترتيب مهروز ساعي و اين جونگ لي از كره جنوبي به طور مشترك در رده سوم قرار گرفتند.
مهروز ساعي كه هدفش كسب خوش رنگ ترين مدال دوحه بود گفته است كه هر ورزشكاري به باارزش ترين مدال مي انديشد و من نيز از اين قاعده مستثني نيستم و با استراحتي كوتاه و تمرينات جدي تلاش مي كنم كه خود را براي حضور در مسابقات جهاني كه 5ماه ديگر برگزار مي شود آماده كنم.اما 6سهميه كامل زنان تكواندوكار ايران در بازي هاي آسيايي 2006 دوحه شامل مهروز ساعي، افسانه شيخي، مرجان تاتلاري، زينب حيدري، سارا خوش جمال فكري و نازيلا نظامي بود.
بانوان تكواندو در آغاز راه
سيدمحمد پولادگر -رئيس فدراسيون تكواندو- پيش از اعزام بانوان به قطر گفت كه بانوان تكواندو ايران امسال در هر 6سهميه مجاز در بازي هاي آسيايي دوحه شركت مي كنند و اين اميد هم وجود دارد كه مدال هايي كسب كنند. وي يادآوري كرده بود كه تكواندوي آسيا يعني تكواندوي جهان و اين يك واقعيت است كه كسب مدال توسط بانوان تكواندوكار ايران كه تازه در آغاز راه هستند چندان ساده هم به نظر نمي رسد.وي گفته است كه خوشبختانه شركت در رقابت هاي بين المللي طي يك سال گذشته ارزيابي مناسبي از وضعيت تكواندو بانوان در دسترس قرار داده است و امروز بانوان ما در جايگاهي قرار دارند كه قرعه مناسب، آنها را به سكو هدايت خواهد كرد.وي گفته است: در حالي كه تا دو سال پيش براي ما فرقي نمي كرد حريف كيست و شكست تكواندوكار ايراني در هر مسابقه اي يك احتمال قوي بود اما امروز به جايگاهي رسيده ايم كه تكواندوكاران دختر ايراني در راند طلايي به مربيان كره اي و تايواني مي بازند و اين براي آينده بانوان تكواندوكار ايران نويدبخش است.
كمبود تجربه
شايد مهمترين ضعف زنان تكواندوكار ايراني كمبود تجربه است و اين ضعف به سادگي قابل رفع نيست اما با گذشت زمان مي توان اميدوار بود كه زنان در اين رشته به خوبي بدرخشند.زينب حيدري كه در وزن نهايي 50كيلوگرم از دور مسابقات تكواندو دوحه حذف شد، در اين باره مي گويد: حضور در مسابقات جهاني و برگزاري اردوهاي تداركاتي بيشتر و امكان تمرين مشترك با مردان، تضمين كننده موفقيت تيمي است كه اين عوامل براي رقباي ما در جهان به سادگي قابل دسترس است.وي گفته است كه خوشبختانه مربيان و تكواندوكاران خوبي در كشور داريم كه مي توانيم براي آمادگي بهتر استفاده كنيم.
نازيلا نظامي نيز در اين باره مي گويد: كره مهد تكواندو جهان است و زنان و دختران آنها سال هاست كه در مسابقات جهاني و آسيايي حضور دارند و مهمترين رقبا محسوب مي شوند.آنها با مردان رقابت مي كنند و اين موضوع به كسب تجربه آنان بسيار كمك رسان بوده است. اما مربي كره اي زنان تكواندوكار ايران شين دون سن مي گويد بايد سه اصل مورد توجه قرار گيرد؛ احترام بگذاريم، تمرين كنيم و به پيروزي فكر كنيم.
او بر اين باور است كه بايد ذهن را تغيير داد و به پيروزي انديشيد. مي گويد: تكواندو مجموعه اي از حركات دست و پاست اما آنچه بيش از تكنيك ها اهميت دارد، ادب و احترام است.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |