يكشنبه ۳ دي ۱۳۸۵
گفت و گو با رئيس هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراها در تهران
برگزاري انتخابات در سلامت كامل
008184.jpg
داريوش غفاري
انتخابات 24 آذر گذشته بر حضور حماسي مردم در آن كه نشان از آگاهي و شعور سياسي مردم ايران و دلبستگي آنها به نظام جمهوري اسلامي دارد اولين تجربه انتخابات تجميعي بود كه مي توان از آن به عنوان تجربه اي موفق ياد كرد.
با وجود اين كه اين اولين تجربه از برگزاري چنين انتخاباتي بود اما بنا بر تاكيد مسئولان برگزاري اين انتخابات در سلامت و هماهنگي كامل برگزار شد و از نظر ايرادات و اشكالات و تخلفات كه از سوي مردم و مسئولان به ستاد انتخابات گزارش مي شود كم مشكل ترين انتخابات در طول تاريخ انقلاب اسلامي بوده است.
فارغ از اين كه در اين انتخابات چه كساني و چه گروه هايي توانستند با اقبال مردمي مواجه شوند پيروز انتخابات را مي توان مردم و منافع ملي و نظام جمهوري اسلامي عنوان كرد.
اين مساله به ويژه با توجه به تحولات در صحنه بين المللي و افزايش فشارهاي غرب بر كشور براي صرف نظر كردن از حق فعاليت هاي صلح آميز هسته اي مي تواند اقتدار بيشتر نظام جمهوري اسلامي ايران را در عرصه جهاني رقم بزند؛ البته اگر بتوان از فرصت به وجود آمده به بهترين نحو ممكن استفاده كرد.
سيدعلي رياض نماينده تهران و نايب رئيس كميسيون اصل نود مجلس، رياست هيات عالي نظارت مجلس شوراي اسلامي بر انتخابات شوراها در تهران را بر عهده داشت.
وي بر اين مساله تاكيد دارد كه انتخابات 24 آذر از انتخابات هايي است كه با كمترين ايرادات و اشكالات و با هماهنگي كامل هيات هاي اجرايي و نظارت برگزار شده به گونه اي كه مي توان آن را افتخاري براي مجموعه نظام جمهوري اسلامي دانست.

* نحوه برگزاري انتخابات و حضور مردم در آن را چگونه ديديد؟
- حضور گرم و حماسه ساز مردم مسير انتخابات را پاسخ مي دهد. اين حضور گرم نشان مي دهد كه مردم مسير و روند برگزاري انتخابات را آرام، سالم و بدون تنش ديده اند. هر وقت اين فضا به وجود آيد مردم با شور و نشاط زايدالوصف پاي صندوق هاي رأي مي آيند. مساله بعد بحث تجميع انتخابات بود و حضور تجميعي انتخابات مهم بود. اعداد و ارقام و خروجي هاي انتخابات گويا است كه مردم با حضور پررنگ خود اين تجمع را نيز تاييد كردند. در مسير برگزاري انتخابات از ابتدا هيات هاي نظارت به طور جدي و بدون هيچ ملاحظه اي و بدون نگاه ويژه سياسي حزبي يا دسته بندي وظايف نظارتي خود را به طور مقتدر انجام دادند. از ابتداي مسير همزمان با حضور مقتدرانه هيات نظارت تعامل خوب و مثبت هيات هاي اجرايي را داشتيم. در مسير اول در مسير تعيين صلاحيت ها آمار گوياست كه به مساله مثبت و بدون ملاحظات جناحي و سياسي نگاه شد. در حدود 33 درصد از شهر تهران افرادي كه توسط هيات هاي اجرايي ردصلاحيت شده بودند توسط هيات هاي نظارت برگشته و تاييد صلاحيت شدند. در شهرستان نيز اين برگشت حدود 40 درصد بود و اين نگاهي بود كه در هيات هاي نظارت حاكم كرديم. به عقيده من از جهات مختلف اين اقدامات مورد تحسين قرار گرفت. به نظر من مردم همه چيز را خوب و روشن مي بينند و نگاه آنان از مسئولان زيباتر، ژرف تر و عميق تر است. وقتي به انتخاب مردم توجه مي  شود باور مي كنيم حضور پرشورشان در فضاي امروز بين المللي، چه قدر زيبا و مايه دلگرمي و قوت نظام است.
* مردم با اين حضور خود رويكردي متفاوت از دو دوره انتخابات گذشته شوراها را به نمايش گذاشتند. مردم چه ديدند كه اين گونه حضوري غيرمنتظره داشتند؟
- توجه مردم به شوراهاي اسلامي شهر و روستا در اين دوره جدي تر شده بود. مشاركت مردم در انتخابات شوراها در تهران سه برابر بوده است كه در مقايسه با دوره قبل فوق العاده است. مردم متوجه جايگاه ويژه شوراهاي اسلامي شهر و روستا شده اند و مي دانند كه امور شهرشان بايد توسط اين شورا اداره شود. مردم مي دانند چه مي كنند و به كجا نماينده مي فرستند. مردم مي دانند جريان محلي است و مربوط به شهر و محله و خودشان است و مي دانند هر انتخابي بكنند حاصل آن را خودشان برداشت خواهند كرد. وقتي مسير دوره اول و دوم را نگاه كنيم مسير حضور مردم تكاملي است در همه جهات و ابعاد. اولاً اين كه تعداد كانديداها 20 درصد حداقل افزايش داشته است. آمار متخصصان و مهندسان كه داوطلب ورود به اين انتخابات بودند نشان مي دهد كه بحث شوراها در حال شكل گيري است. تمرين ما درخصوص شوراها بسيار كم بوده است. اما اكنون به اين سمت حركت مي كنيم كه تجارب دو دوره قبل كامل تر در دوره سوم ظهور و بروز پيدا كند و مردم اين مساله را حس كرده اند. اين مساله را بايد بگوييم كه هميشه نيز بايد بر آن تاكيد كرد كه رسانه هاي ملي به ويژه صدا و سيما و مطبوعات كشور آنهايي كه بي دغدغه عمل كردند بايد از اقدامات آنها تشكر كرد؛ از جمله روزنامه همشهري كه مسير را كاملاً براي حضور پرشور مردم مهيا كرد. يكي ديگر از علل ظهور و بروز مردم همين بود كه فضا كاملاً زيبا براي مردم آماده شد. تهييج انتخاباتي مردم توسط صدا و سيما و مطبوعات به طور سالم و زيبا و در اشكال رقابتي صورت گرفت كه من اين مساله را با چشم خود ديدم و خود هم در برنامه هاي مختلفي كه شركت داشتم اين فضا را مي ديدم و اين فضا را تشريح كرده و اشاعه مي دادم. مردم در اين دور به طور كامل توجيه شدند و فرهنگ سازي براي برگزاري اين انتخابات در سطحي بالا صورت گرفت. نكته ديگر رقابت بين احزاب و ائتلاف ها در اين انتخابات بود؛ رقابت فردي و شخصي و رقابت ائتلافي. نتايج انتخابات به گونه اي است كه نگاه مردم را به طور دقيق نشان مي دهد. ما شخصي را مي بينيم كه انتخاب شده اما به طور تك نفره و مستقل وارد اين عرصه شده است. مردم خواسته هاي خود را با رأيشان به طور منفرد و يا ائتلافي اعلام كرده اند و همه چيز نظر و عقيده مردم است.
* عده اي منتسب به حاميان دولت بودند اما نتوانستند با اقبال عمومي روبه رو شوند. به عقيده شما چرا مردم اين رويكرد را داشتند؟
- من در شأنيت رئيس هيأت عالي نظارت استان تهران كاملاً بي طرف و مستند به قانون و بدون جهت فعاليت كردم كه در اين مسير ديگران تشكر هم مي كردند كه سعي كردم مسير را بي طرفانه پيش ببرم. اكنون در جايگاه رئيس هيات عالي نظارت صحبت مي كنم. اجازه بدهيد اگر تحليلي درباره ليست ها و نتايج انتخابات داشته باشم، با كسوت نماينده تهران صحبت كنم. در بسياري از سخنراني ها كه به مساجد دعوت مي شدم بابت اين گونه اظهارنظرها عذرخواهي مي كردم.
* چه مساله اي در بين بود كه باعث اعتراض هايي براي تأخير در اعلام نتايج تهران شد؟
- جريان خاصي وجود نداشت. در دوره دوم انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نزديك به 600 هزار رأي داشتيم اما جمع كردن و اعلام نتيجه آن 4 روز به طول انجاميد. اكنون حضور سه برابر مردم را در انتخابات داريم تجميع انتخاباتي داشته ايم. تهران نيز كلان شهر و بزرگترين شهر كشور است و حضور مردم پررنگ تر بوده و تعداد كانديداها نيز 20 درصد افزايش يافته است. اولاً كه هيأت اجرايي در چند شيفت كار مي كردند و تازه هم از سرشماري كشور بيرون آمده اند كه بايد از اين بابت از هيأت هاي اجرايي استانداري و فرمانداري به دليل حاكم كردن فضاي خوب همكاري با هيأت هاي نظارت تشكر كرد. ما هر وقت براي نظارت ابزارهايي را خواستيم هيأت هاي اجرايي در اختيار ما گذاشتند. در مسير نظارتي ما همه ابزارها را در اختيار داريم. صندوق به صندوق بك آپ سي دي ها را در سرورها داريم و هر وقت بخواهيم به سايت مركزي دسترسي داشته باشيم مشكلي از اين بابت وجود ندارد. تمام عمليات تطبيقي بعضاً به شكل تمام تطبيق و بعضاً به شكل راندم تطبيق اجرا شد. هرگونه شائبه درباره برگزاري انتخابات و نحوه شمارش آرا و اعلام نتايج انتخابات شوراها را رد مي كنم. به شهروندان عزيز و ملت شريف ايران از اين بابت اطمينان مي دهيم. من در تهران چند هزار نيروي نظارتي در اختيار داشتم. اينها عمليات انجام مي دادند و چشم و گوش خود را در اختيار گذاشته بودند كه تخطي صورت نگيرد. ناظران استان تهران چند لايه بودند. يكي دو لايه پاي صندوق هاي رأي بودند. لايه هاي نظارتي غيرمحسوس نيز طراحي شده بود و به شدت براي امانتي كه در اختيار ما گذاشته شده بود زحمت كشيدند و همه از تمام توان خود استفاده كردند. من براي خود و همكارانم احساس راحتي مي كنم. چون وجدان ما در عمليات ما همراه بود. بعضاً افرادي از ما دلخور شده بودند اما بعداً آمدند و تشكر كردند كه اقتدار مديريت نظارتي را در هيأت عالي استان تهران ديده اند.
* اين حضور پرشور مردم وظايف مسئولان و منتخبان را صدچندان مي كند. اين مسئوليت را چگونه مي بينيد؟
- وقتي مردم آرامش، صداقت و يكرنگي ببينند همين گونه حضور مي يابند. مردم بزرگوار ما مردمي وفادار هستند كه هيچ وقت در هيچ برهه اي نظام را تنها نگذاشته اند به ويژه در شرايط امروز بين المللي. اين حضور مردم براي اروپايي ها و آمريكايي ها يك تو دهني بود. نظام سه انتخابات را با هم اجرا كرد و به شدت زيبا اجرا شد. كدام كشور دنيا كه مدعي دمكراسي است مي تواند چنين انتخابات هايي را برگزار كند و اين گونه مردم را پاي صندوق هاي رأي بياورد؟ اين انتخابات با امانت و سلامت كامل برگزار شد. اين انتخابات  در مسير خود تخلفي نديد و مي توان گفت اين انتخابات كمترين تخلف را نسبت به دوره هاي گذشته انتخابات داشته است. نامزدها با جديت و تخصص بهتري وارد عرصه مي شوند. بحث تخريب را در اين انتخابات نداشتيم زيرا ديگر اين مساله جواب نمي دهد. تمام مسير برگزاري انتخابات با حضور مردم و در سلامت كامل برگزار شد.
* گفته مي شود وسواس هيأت نظارت باعث تأخير در اعلام نتايج انتخابات شوراها در تهران بوده است؟
- نگاه ما در نظارت به اين شكل بوده كه دقت را فداي سرعت نكرديم و دقت را اولي تر دانستيم. دقت در روش هايي كه طراحي شده بود كمي تأخير اوليه را به همراه داشت. مجريان انصافاً زحمت كشيدند زيرا سه عمليات را به همراه هم انجام دادندوتاخير طبيعي اين امر بود.

ديدگاه
شين هوا از انتخابات ايران مي گويد
واحد مركزي خبر: وزارت كشور ايران روز پنجشنبه نتايج نهايي سومين دور انتخابات شوراهاي شهر را در اين كشور كه روز جمعه گذشته برگزار شد اعلام كرد. اين نتايج از شكل گيري يك بعد كاملا جديد سياسي در ايران حكايت دارد.
بر اساس نتايج منتشر شده نيروهاي وابسته به احمدي نژاد در اين انتخابات متحمل شكست شده اند در حالي كه محافظه كاران ميانه رو و اصلاح طلبان بخش اعظم آرا را به خود اختصاص داده اند. در شوراي شهر تهران اردوگاه شهردار ميانه روي اين شهر يعني محمد باقر قاليباف هشت كرسي از پانزده كرسي را بدست آورده است در حالي كه هواداران احمدي نژاد فقط دو كرسي را كسب كرده اند، اصلاح طلبان چهار كرسي بدست آورده اند و يك كرسي هم نصيب يك فرد مستقل شده است.
شرايط مشابهي هم در نتايج انتخابات شوراهاي شهر ساير شهرهاي عمده ديده مي شود. هواداران احمدي نژاد در شهرهاي شيراز، بندرعباس، ساري، زنجان و كرمان حتي يك كرسي بدست نياورده اند. با در نظر گرفتن اينكه اردوگاهي كه شوراي شهر تهران را در دست داشته باشد بايد شهردار اين شهر را انتخاب كند و اين فرد شانس بيشتري براي انتخابات رياست جمهوري آينده خواهد داشت، رسانه هاي ايران اعلام كردند اين نتايج نشان مي دهد كه احمدي نژاد زماني كه در سال دو هزار و نه براي انتخاب مجدد به مقام رياست جمهوري تلاش خواهد كرد موانع بيشتري پيش رو خواهد داشت.
نتايج نهايي انتخابات خلاف پيش بيني اكثر ناظران بود. تعدادي از تحليلگران مي گويند اين نتايج نشان داد كه مردم ايران طرفدار سياست هاي داخلي و خارجي ميانه روتر هستند نه ناسيوناليسم افراطي و ايراني ها تصميم گرفتند در انتخابات گزينش متفاوتي انجام دهند. گرچه مردم ايران به علت موضع خاص رئيس جمهوري در مناسبات جهاني غرور ملي بدست آورده است اما مردم در عين حال خواهان توجه به مسائل داخلي هم هستند.
علاوه بر اين اردوگاه احمدي نژاد با ميانه روهايي كه در انتخابات رياست جمهوري به او راي دادند دچار اختلاف شده است. اصلاح طلبان بعد از آنكه چندين سال قبل از شوراهاي شهر و مجلس بيرون رانده شدند اين بار ائتلافي براي حضور در انتخابات تشكيل داده بودند.
با اين حال به نظر مي رسد كه احتمال اندكي وجود دارد كه رئيس جمهوري سياست خارجي خود را تغيير دهد. يك اصلاح طلب كه نخواست نامش فاش شود گفت احمدي نژاد به علت اينكه حملاتش به غرب باعث افزايش غرور ملي ايرانيان شد حمايت طبقه فقير را بدست آورد.

سياست
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |