پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵
آغاز چهارمين سال مأموريت روح و فرصت
سفيران سياره سرخ
009144.jpg
روح و فرصت قرار بود فقط 90 روز كار كنند، اما طراحي فوق العاده و ساخت بي نظيرشان سبب شد وارد چهارمين سال مأموريت شوند
مهدي صارمي فر
جنگ سرد تنها چند هفته پيش از پايان جنگ دوم جهاني آغاز شده بود. روس ها كه از خرابه هاي استالين گراد جان سالم به در برده  بودند در جاده شرق به سوي برلين مي راندند و آمريكايي ها از ساحل زيباي نرماندي. رقابت اما سر رسيدن به برلين بود. هركدام كه زودتر به برلين مي رسيدند، به اسناد نظامي و به خصوص پيشرفت هاي علمي رايش سوم قوي ترين و پيشرفته ترين قدرت جهان در آن زمان دست پيدا مي كردند و روس ها زودتر رسيدند اما آمريكايي ها برگ برنده را داشتند: غرب ؛ جايي كه آفتاب غروب مي كند، سواحل زيباي آتلانتيك و پاسيفيك، سرزمين فرصت ها. دانشمندان آلماني، سواحل آفتابي سن ديه گو را به سرماي سيبري ترجيح دادند و مثل لوك  خوش شانس در تيتراژ پاياني، دهنه جالي را به آن سمت چرخاندند. به اين ترتيب غنائم جنگ تقسيم شده بود؛ روسيه: دانش آلمان ، آمريكا: دانشمندان آلمان .
دانش  آلمان به اضافه دانشمندان روسي برابر بود با اسپوتنيك؛ نخستين ماهواره ساخت بشر در اواسط دهه 1950 به هوا رفت. اسپوتنيك حدود 2 ساعت آن بالا بود و با هر بيپ بيپ ي كه مخابره مي كرد، غرور آمريكايي  ها را لگدكوب مي كرد. شايد آن دو ساعت بدترين لحظه هاي زندگي سياست مداران آمريكايي و بزرگ ترين شكست علمي آن ها بود و كندي دستور راه اندازي سازماني را داد كه با حضور بزرگ ترين دانشمندان و مهندسان، فعاليت هاي فضايي ايالات متحده را كنترل كند. ناسا داشت آرام آرام مثل يك لاك پشت راه مي افتاد، ولي روس ها بدجوري خرگوش وار جلو مي رفتند: موشك هايي با توان بالا، فضاپيماهايي براي انتقال موجودات زنده به فضا، فرستادن اولين سگ به فضا، فرستادن نخستين انسان به مدار (گاگارين) و... حالا فقط يك هدف مانده  بود: ماه . در بايكونور قزاقستان همه منتظر نخستين پرواز انسان به ماه  بودند كه شرايط نامساعد همه چيز را يك هفته به عقب انداخت و بازي تمام شد. گامي كوچك براي يك انسان و گامي عظيم براي بشر اين ها جملاتي بود كه نيل آرمسترانگ داشت از روي ماه به كيپ كاناورال مي فرستاد و از آن جا داشت براي تمام زمين مخابره مي شد، البته تمام زمين، دفتر مركزي حزب كمونيست در مسكو را هم شامل مي شود! لاك پشت مسابقه را از خرگوش برده بود و كندي چند سال بعد از مرگش فاتح يكي از جبهه هاي بزرگ جنگ سرد شده  بود. آپولو كه به ماه رفت روس ها هم برنامه سفر به ماه شان را لغو كردند. آپولو اما چند سفر ديگر به ماه داشت. هم زمان با اين وقايع دنياي كوچك ديگري داشت شكل مي گرفت. در همان جايي  كه خورشيد غروب مي كرد، خورشيد دنياي مجازي داشت طلوع مي كرد؛ دره سيليكون در جنوب سان فرانسيسكو جايي بود كه بزرگ ترين مغزهاي دنياي كامپيوتر داشتند دور هم جمع مي شدند تا قرن بيست ويكم را بسازند. ناسا خيلي زود فهميد كه ديگر با وجود پردازنده هاي سيليكوني، مأموريت براي فرستادن انسان به فضا، صرفه اقتصادي ندارد و رفت سراغ فضاپيماهاي بدون سرنشين. جهت فعاليت هاي فضايي به اين سمت چرخيد و حالا داريم مي بينيم كه ربات هاي كوچك ساخت بشر، حتي دارند از مرزهاي منظومه شمسي هم خارج مي شوند (وويجر). بشر كه آرزو داشت تا سال 2000 به مريخ برود، حالا روي زمين مانده و دارد از آزمايشگاه پيشرانه موشكي PL در دانشگاه كلتك در شمال لس آنجلس ربات هايش را كنترل مي كند. 2 تا مريخ را شخم مي زنند، چند تا دور خورشيد و مريخ و ناهيد و كيوان مي گردند و از آن ها شات هاي سرجيو لئونه اي مي گيرند، چندتايي هم در سراسر منظومه شمسي نقش ماژلان و كلمب قرن بيست ويك را دارند بازي مي كنند. وقتي در اواخر دهه 1980 سايوز روسي و شاتل آمريكايي در مدار زمين متصل شدند، هيچ كس متوجه علامت سقوط يك امپراتوري نشد، امپراتوري كه پايه هايش روي لوله هاي تانك بنا شده  بود. اتحاد جماهير شوروي كه از هم پاشيد، روس ها شاتل شان را به پارك بازي بچه ها بردند و آمريكا شد يكه دار فضا. تا اين كه اروپاي متحد، ژاپن، روسية برخاسته از خاكستر شوروي، چين و بالاخره هند هم وارد برنامه هاي فضايي شدند. دوباره صحبت از رفتن بشر به ماه شد و سال 2018 به عنوان هدف انتخاب شد. هدفي كه به نظر چندان دوستداران فضا را انگشت در دهان نمي كند. الآن ديگر همه منتظر رفتن به مريخ هستند. اما در طول اين مدت چندين برنامه فضايي براي شناختن بهتر اين هدف راه افتاده و در دست راه اندازي است. تمام آژانس هاي فضايي بزرگ دنيا دارند براي اين كار برنامه مي ريزند ولي موفق ترين اين برنامه ها، برنامه دوقلو هاي مريخ نورد بوده  است.
روح و فرصت
روح و فرصت (نام دو سفينه فضايي) تابستان 2003 كه مقارن با نزديك ترين ملاقات زمين و مريخ در چند ده سال اخير بود، به سوي سيارة سرخ رهسپار شدند و در همان سال به مقصد رسيدند. اين مريخ نوردها قرار بود فقط?? روز كار كنند، اما طراحي فوق العاده و ساخت بي نظيرشان سبب شد بتوانند زمستان مريخ را نيز پشت سر بگذارند و ده برابر بيشتر عمر كنند. سال مريخي، نزديك به دو برابر سال زمين طول مي كشد و چون فاصلة مريخ تا خورشيد، بيشتر از فاصلة زمين تا خورشيد است، زمستان آن جا سخت تر و طولاني تر است. روح و فرصت توانستند چندصد هزار تصوير به زمين مخابره كنند، حدود پانزده  هزار متر مسير سنگلاخ را طي كنند و بسياري از سنگ ها و صخره هاي سر راه را سوراخ كرده و آزمايش كنند. آن ها شواهدي قاطع براي حضور آب جاري در گذشتة مريخ به دست آوردند كه بزرگ ترين كشف سال 2003 لقب گرفت. آن ها نشانه هاي بسيار زيادي در مورد فعاليت هاي شديد درون مريخ پيدا كردند. از تپه هايي كه رسيدن به آن ها رويايي بيش نبود، صعود كردند و بسياري ديگر از واقعيت هاي سطح مريخ را نمايان ساختند. البته اطلاعات مشابهي كه دو مريخ نورد از دو سوي مريخ ارسال كردند، نشان داد كه اين نشانه ها در همه جاي مريخ وجود دارد و منحصر به يك منطقة خاص نيست. در طول اين مأموريت، اتفاق هاي زيادي بود كه نزديك بود آخر كار آن ها را رقم بزند. يك بار يك تكه سنگ در يك بازو گير كرده  بود و مهندسان ناسا هر كاري كردند، نتوانستند آن را دربياورند، تا اين كه به طور اتفاقي، سنگ قِل خورد و از بازو خارج شد. سلول هاي خورشيدي كه تنها منبع تأمين انرژي اين مريخ نوردها هستند، به مرور غبارآلود مي شوند و انرژي توليدي شان كم مي شود. اما در تابستان پارسال به شكلي اتفاقي، چند گردباد غبارها را جارو كردند. اين انرژي و بودجة بسيار زيادي را در دفتر مطالعات مريخي ناسا به خود جذب كرده و برنامه هاي بعدي مريخ را با تعويق مواجه كرده  است. هنوز مشخص نيست آيندة اين مأموريت و ديگر برنامه هاي در دست مطالعه به كجا مي انجامد. با اين كه مريخ نوردها تاكنون به خوبي فراتر از حد انتظار كار كردند، ولي آرام آرام اثرات فرسودگي و خستگي در آن ها به چشم مي خورد.
كشفيات بزرگ
فرصت و روح به ترتيب و با فاصلة دو هفته، نشانه هاي وجود آب مايع در زماني دور در سيارة سرخ را كشف كردند. بررسي داده هاي ارسالي از مريخ نورد روح، مشخص كرد بستر اين سطح در مجاورت با آب مايع، دچار تغييرات فيزيكي و شيميايي شده است. هر دو مريخ نورد به نشانه هايي از آب از جمله سنگ هاي رسوبي و حاوي هماتيت رسيدند. فرصت خيلي زود اثبات كرد كه مقدار زيادي آب به همراه نمك در فلات مريدياني (محل فرود اين مريخ نورد) وجود داشته است.
براي نخستين بار در تاريخ، انسان موفق به بررسي شهاب سنگي بر سطح سياره اي ديگر شد. فرصت توانست شهاب سنگي را پيدا كند كه بستر جرم آن از آهن و نيكل تشكيل شده است. اين شهاب سنگ كه به اندازة يك توپ بسكتبال است، كاملاً سوراخ سوراخ شده و ماهيت آن به كمك طيف نگارهاي مريخ نورد مشخص شده  است. تعداد اندكي از شهاب سنگ هايي كه بر روي زمين يافت مي شوند، اين تركيبات را دارند و بقية آن ها عمدتاً صخره اي هستند. به طور مثال، جرمي كه گودال معروف آريزونا را پديد آورده  است، تركيباتي مانند شهاب سنگ يافت  شده بر سطح مريخ را داشته است. اين شهاب سنگ در نزديكي سپر گرمايي مريخ نورد در فلات نصف النهار يافت شد.
رهياب
مريخ گردي را 2 كاوشگر وايكينگ در دهه 1970 شروع كردند. آن ها در جاي خود ثابت بودند و فقط از همان جا عكس مي گرفتند و آزمايش مي كردند. اما روح و فرصت، دومين نسل مريخ نوردها به حساب مي آيند. نسل اول در سال 1996 به مريخ رفت و سوجورنر نام داشت كه اكتشافات آن در پروژه رهياب (Pathfinder) در نوع خود بي نظير بودند. ناسا اعلام كرده  بود كه سوجورنر فقط يك هفته بر روي سطح مريخ دوام مي آورد. ولي مريخ نورد در حدود 90روز كار كرد و به طور ناگهاني، ارتباط اش با زمين قطع شد.
مأموريت هاي شكست  خورده
بعد از رهياب، دو مأموريت اصلي ناسا در سال هاي 1998 و 1999 با شكست مواجه شد. فرودگر قطب نورد مريخ براي بررسي قطب جنوب مريخ اعزام  شده  بود. قرار بود دو ريزكاوشگر همراه آن هم با حفاري زيرسطحي، دنبال آب بگردند. اما چون موشك هاي كندكننده سرعت  آن بد موقع خاموش شدند، قطب نورد به مريخ برخورد كرد و نابود شد.
مدارگرد اقليم شناسي مريخ را ناسا سال 1998 به فضا فرستاد. اما اشتباه كودكانه مهندسان ناسا سرنوشت بدي را براي آن رقم زد. بعضي از مهندسان با واحد هاي SI (متر، كيلوگرم و ...) محاسبه كرده بودند و بعضي ديگر با واحدهاي انگليسي (يارد، پوند و ...). لابد واحد نتايج را هم در آخر كار ننوشته بودند كه كسي نمي داند اين مدارگرد در هوا تكه تكه شده يا در اعماق فضا گم  شده.
مدارگرد اكتشافي مريخ، چند ماه پيش به مريخ رسيد و با موفقيت در مدار قرار گرفت. قدرت تفكيك خيره كننده 20 در 30 سانتي متري در هر پيكسل آن يك توپ فوتبال روي مريخ را هم تشخيص مي دهد. اين مدارگرد جاذبه مريخ را بررسي مي كرد و دنبال مكان هاي مناسب براي فرودهاي بعدي بود كه چند هفته پيش، از كار افتاد. دانشمندان JPL دارند بررسي مي كنند كه چرا اين طور شده.
اسا، سازمان فضايي اروپا، فرودگر بيگل دو را سال 2003 به مريخ فرستاد. وظيفه بيگل دو جست وجوي حيات در مريخ بود كه پس از فرود، ارتباطش با زمين قطع شد، بعد هم باتري هايش از كار افتاد و سرانجام ديگر هيچ اميدي براي فعاليتش وجود نداشت. مديريت ضعيف، يكي از عوامل مؤثر در اين شكست عنوان شد. بعد ها مدارگرد هاي مريخ، جاي فرودش را كشف كردند و از آن عكس گرفتند.
نوزومي، اولين مدارگرد ژاپني بود كه با بدشانسي در طول راه به يك طوفان خورشيدي برخورد كرد و تمام تجهيزات الكترونيكي آن در طول سفر از بين رفت. ژاپني  ها هم مرام گذاشته و مسير آن را منحرف كردند كه حداقل به مريخ برخورد نكند و آن را به ميكروب هاي زميني آلوده نكند.
مدارگردهاي موفق
نقشه بردار سراسري مريخ سال 1996 به سوي سياره سرخ پرتاب شد. اما تا راه بيفتد و مدارش را تنظيم كند، 3 سال طول كشيد. اما از سال 1999 تصاوير باورنكردني به زمين مي فرستد، كشفيات جالبي هم درباره ميدان مغناطيسي مريخ داشته  است.
مدارگرد اوديسه مريخ سال 2001 در مدار مريخ قرار گرفت، اما كارهاي ارزشمند آن در هياهوي اكتشافات روح و فرصت كم رنگ شده است، اما تصاوير و نقشه هاي ارزشمند اين سفينه نيز ويژگي هاي منحصر به فرد خود را دارد. اوديسه براي انجام سه كار طراحي شده بود:
۱ - نقشه برداري شيميايي و معدني از سطح مريخ
? - جست وجو براي يافتن آب در زير لايه هايي نازك از سطح.
۳ - اندازه گيري و تجزيه و تحليل ميزان تشعشعات محيطي و تعيين ميزان تأثير آن بر روي انسان. داده هايي كه اوديسه از سطح مريخ فرستاده است، نيازمند سال ها مطالعه و تحقيق است.
اسا همراه فرودگر بيگل 2، مدارگرد سريع السير مريخ (Mars Express) را هم فرستاد كه هم اكنون داده هاي ارزشمندي را به زمين مخابره مي كند.
ققنوس و آزمايشگاه علمي مريخ
به خاطر موفقيت هايي كه دو كاوشگر روح و فرصت در سيارة سرخ داشتند، ناسا در حال برنامه ريزي مأموريت كاوشگر بعدي خود براي سفر به مريخ است. كاوشگر جديد، ققنوس (Phoenix) نام دارد كه در مأموريت اسكات 1 در پاييز آينده به سوي مريخ مي رود. ققنوس كاوشگري براي يافتن نشانه هاي حيات ميكروبي در گذشته و حال سيارة مريخ است و مي تواند خاك و سنگ هاي مريخي را سه برابر بيشتر از كاوشگرهاي قبلي جمع آوري و تحليل كند. اين مأموريت، حاصل همكاري جهاني در اكتشافات فضايي است. آژانس فضايي فدرال روسيه، وزارت علوم و تحقيقات اسپانيا، آژانس فضايي كانادا و مؤسسه ماكس پلانك آلمان، از جمله مراكزي هستند كه در اين پروژة تازه نقش دارند. اين كاوشگر قصد دارد براي اولين بار، روش هاي دقيق فرود را بر روي سطح مريخ به كار ببرد. يعني پاسخ به اين سؤال كه آيا كاوشگر مي تواند خودش را بر روي سطح مريخ هدايت كند و فضاپيما قبل از باز شدن چتر نجات مي تواند بالاي نقطة مورد نظر در مريخ پرواز كند و سپس فرود بيايد يا نه؟
قبل از فرود، فضاپيما بايد چتر نجات و موشك  هاي پس ران خود را آماده كند. اين روش فرود، باعث مي شود كه كاوشگر در يك سطح?? در?? كيلومتري فرود بيايد. اين مساحت، سه تا پنج برابر كوچك تر از منطقة فرود بر مريخ در مأموريت هاي گذشته است.
آزمايشگاه علمي مريخ هم با شش چرخ و يك دوربين، سال 2009 به كاوش خواهد پرداخت. اين كاوشگر برخلاف كاوشگرهاي دوقلو، يك دستگاه ليزر را براي تبخير لاية نازكي از سطح صخره و تحليل تركيب عناصر مواد زيرين آن حمل خواهد كرد. سپس مي تواند تا نمونه هاي صخره و خاك اين سياره را جمع آوري و خرد كند و آن ها را براي تحليل شيميايي به محفظة آزمايش همراه كاوشگر منتقل كند. طراحي اين كاوشگر طوري است كه يك سري از ابزارهاي علمي را براي شناسايي تركيبات آلي مانند پروتئين ها، اسيدهاي آمينه و ساير اسيدها و بازها كه همگي از زنجيرة كربني به وجود آمده اند، به كار مي برد. اين مواد، از عوامل حياتي زندگي هستند و با پيدا كردن آن ها در مريخ، مي توان به اطلاعات تازه اي دربارة حيات در اين سياره دست يافت. اين وسيله همچنين تركيباتي از قبيل گازهاي اتمسفري را كه ممكن است به فعاليت هاي بيولوژيكي مربوط باشند، شناسايي مي كند. با استفاده از اين ابزار، آزمايشگاه علمي مريخ، خاك و صخره هاي سيارة مريخ را با جزئيات بيشتر از قبل آزمايش خواهد كرد تا وجود آب و دي اكسيدكربن به صورت جامد، مايع يا گاز را در اين سياره مشخص كند.
مأموريت هاي مهم آينده
مأموريت اسكات 2 هم براي سال 2011 برنامه ريزي شده و شامل چندين فرودگر كوچك به همراه يك بالن و يك هواپيماي بدون سرنشين است. هدف از اين مأموريت مشاهده بهتر سطح مريخ و سنجش آب وهواي سطحي آن است. اما يكي از هيجان انگيز ترين مأموريت هاي بي سرنشين، مأموريت بازگرداندن نمونه به زمين است كه قرار است در سال 2012 انجام شود و هنوز در حال برنامه ريزي است. اسا هم قصد دارد فضاپيماي اگزومارس را در سال 2009 اعزام كند. اين فضاپيما، شامل يك مدارگرد و يك فرودگر و كاوشگر است و قصد دارد به دنبال حيات بگردد.
اعزام اين همه مدارگرد، ترافيك شديد ارتباطي را در مريخ ايجاد مي كند. ضمن اين كه مقدار زيادي از انرژي اين مدارگردها و كاوشگرها صرف ارسال اطلاعات به زمين مي شود. سازمان فضايي ايتاليا ASI براي حل اين مشكل، مدارگرد تله مارس را امسال به مريخ مي فرستد تا داده هاي ارسالي بقيه كاوشگران مريخ را از آن ها گرفته و به زمين مخابره كند. و بالاخره پس از همه اين مأموريت هاي بي سرنشين، ناسا اعلام  كرده است كه اولين مأموريت سرنشين دار براي فتح مريخ پيش از سال 2020 رخ نمي دهد. اما اين در حالي است كه انجمن آمريكايي انجمن مريخ ادعا مي كند كه بشر مي تواند در دهه 2010 هم قدم روي ماه بگذارد.

تلفن همراه جادويي اپل
009150.jpg
گروه علمي فرهنگي- پس از مدت ها انتظار، اپل از طرح تازه اش براي ورود به بازار تلفن هاي همراه با ارائه آي فون پرده برداشت.
به گزارش بي بي سي، اين تلفن همراه كه تا چند ماه ديگر در آمريكا عرضه خواهد شد، توسط استيو جابز - مدير اپل در نمايشگاه سالانه فناوري مك ورلد در سانفرانيسكو- نشان داده شد. كاربران مي توانند با اين تلفن همراه موسيقي و ويدئو پياده(دانلود) كنند. جابز ضمن تمجيد از طراحي اين تلفن گفت كه اين ابزار جادويي مي تواند به انقلابي در صنعت تلفن همراه بدل شود. اين تلفن جادويي و انقلابي، عملا از ساير تلفن هاي همراه 5سال جلوتر است.
در اين نمايشگاه، اپل همچنين محصولي به نام تلويزيون اپل را ارائه كرده است كه به كاربران اجازه مي دهد فيلم و موسيقي روي كامپيوترشان را به صورت بي سيم به روي تلويزيون در اتاق نشيمن منتقل و تماشا كنند.
ارائه آي فون به ماه ها حدس و گمان درباره اين تلفن همراه جديد خاتمه داد. در آي فون به  جاي كليدهاي معمول، در آن از صفحه بزرگ حساس (touch-screen) استفاده شده است. آي فون كه 6/11 ميليمتر ضخامت دارد، از فناوري تازه اي براي صفحه كليد به نام مولتي تاچ استفاده مي كند. به اين ترتيب مي توان از صفحه كليد لمسي آن براي نوشتن پيام هاي كوتاه استفاده كرد. اين تلفن همچنين يك دوربين عكاسي دو مگا پيكسلي نيز دارد. به گفته جابز، اين تلفن، فوق العاده هوشمند است و لمس غيرعمدي صفحه كليد را ناديده مي گيرد.
مدير اپل هنگام به نمايش گذاردن اين تلفن، موسيقي ريتاي محبوب بيتل ها را پخش كرد. او گفت: آي پاد در سال ۲۰۰۱ همه چيز را تغيير داد. ما دوباره در سال ۲۰۰۷ با آي فون همان كار را تكرار مي كنيم . آي فون در دو مدل وارد بازار خواهد شد؛ يكي با حافظه 4گيگابايتي و ديگري با حافظه 8گيگابايتي. پس از معرفي اين تلفن، ارزش سهام اپل در بازار بورس 8درصد ترقي كرد.
اما شركت سيسكو سيستمز به دليل استفاده اپل از نام آي فون براي تلفن همراه خود، به دادگاه فدرال آمريكا شكايت كرده و اين كار را نقض علائم تجاري خوانده است. البته سيسكو اعلام كرد كه اميدوار است از طريق مذاكره، اين مشكل حل شود.
آلن هلي- سخنگوي اپل- در پاسخ گفته است: ما تصور مي كنيم شكايت در زمينه استفاده از علامت تجاري سيسكو احمقانه است زيرا در حال حاضر چندين شركت ديگر نيز از نام آي فون براي تلفن اينترنتي استفاده مي كنند. ما اولين شركتي هستيم كه تاكنون از نام آي فون براي يك تلفن همراه استفاده كرده است و اگر سيسكو مي خواهد با ما در اين باره وارد كشمكش شود ما مطمئنا پيروز مي شويم .
سيسكو كه از سال ۲۰۰۰ مالك اين نام تجاري بوده است، گفت تصور مي كرد اپل با يك سند نهايي و انتشار اطلاعيه اي رسمي  در مورد اين نام تجاري موافقت خواهد كرد. مارك چاندلر - معاون رئيس سيسكو- در اطلاعيه اي گفت: پس از آن كه اپل چندين بار براي استفاده از نام آي فون از سيسكو درخواست مجوز كرد، سيسكو با حسن نيت وارد مذاكره با اپل شد .
سيسكو از سال ۲۰۰۰ كه فناوري اينفوگير را خريده و اين نام را ثبت كرده بود، مالك اين نام بود. اينفوگير نيز پيش از آن از اين نام سال ها استفاده كرده بود.
سيسكو كه پشتيباني فني شركت هاي مختلفي را بر عهده دارد گفته است كه قصد دارد اپل را از تخلف و كپي عمد و استفاده از اين نام تجاري بازدارد. جان نوح - سخنگوي سيسكو- در گفت وگو با بي بي سي گفت: موضوع بر سر پول نيست و همچنين به خود تلفن هم مربوط نمي شود؛ مساله التزام سيسكو براي حفظ نام تجاري خود در برابر اپل است كه بدون اجازه ما از آن استفاده كرده است .
شعبه لينك سيس سيسكو از ابتداي سال ۲۰۰۶ از اين نام تجاري استفاده كرده است و در دسامبر گذشته، تلفن خود را ارائه كرد كه قابليت اتصال به اينترنت را دارد و آي فون ناميده مي شود.

گزارش
رويا يا واقعيت؟
نجوم: موضوع امكان وجود حيات در ماوراي زمين از بحث هايي است كه امروزه ذهن بسياري از دانشمندان را به خود مشغول كرده است. در سردترين و گرم ترين نقاط زمين، حيات يافت شده است. بنابراين براي بررسي احتمال وجود حيات در ماوراي زمين، ابتدا بايستي نحوه چگونگي پيدايش حيات روي زمين را مورد مطالعه قرار دهيم.
زندگي روي اين كره خاكي از۵‎/۳ تا 5/4 ميليارد سال پيش آغاز شده است. دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه ممكن است، مولكول هاي حيات از طريق يك دنباله دار به زمين رسيده باشند. البته فرضيه ديگري نيز حاكي از آن است كه مواد خام روي زمين، پس از طي چندين واكنش، به عامل ايجاد حيات تبديل شده اند. گروهي از دانشمندان بر اين باورند كه مواد معدني آب اقيانوس ها وارد جلگه ها شده و سپس با تابش نور خورشيد، مولكول هاي ابتدايي حيات شكل گرفته اند. گروهي ديگر نيز گمان مي كنند كه حيات ابتدايي، در گل و لاي ته اقيانوس ها شكل گرفته است.
اروپا
اروپا يكي از قمرهاي مشتري است. دانشمندان بر اين باورند كه در زير لايه هاي يخي اين قمر، اقيانوس آب است. بنابراين امكان وجود يك حيات ابتدايي در اين قمر وجود دارد.
مريخ
طبق تحقيقات انجام شده، حدود چهار ميليارد سال پيش، مريخ آب  و هواي گرم و مرطوبي داشته است. بنابراين احتمال وجود حيات اوليه در آن زمان بوده است. تصاوير ارسالي ماهواره ها از سطح مريخ، جاري بودن كانال هاي آب روي سطح اين سياره را در گذشته هاي بسيار دور تاييد مي كنند.
009147.jpg
تايتان
كاوشگر هويگنس در ژانويه سال 2005 روي تيتان فرود آمد. تصاوير ارسالي هويگنس نشانگر وجود متان فشان ها و كانال هايي روي سطح اين سياره بودند. شرايط اين قمر مانند وقتي است كه حياتِ روي زمين در حال شكل گيري بود. اما چون خورشيد از اين قمر بسيار دور است، تنها راه شكل گيري حيات روي سطح اين قمر، به وجود آمدن انرژي در واكنش هاي شيميايي است. آخرين تصاوير فرستاده شده از كاسيني نيز، وجود درياچه هاي حاوي متان را در اين قمر تاييد مي كنند.

خبر
009153.jpg
از لامبورگينيVXI پرده برداري شد
گروه علمي فرهنگي- از زمان اولين نمايش نوت بوك لامبورگيني VX1 در نمايشگاه الكترونيكي مصرفي كه در ژانويه 2006 برگزار شد توجه جامعه جهاني به اين محصول جلب شده و مورد تحسين همگان قرار گرفته است. امسال در نمايشگاه CeBIT اين نوت بوك همراه با ابرخودروي مكملش ارايه شد تا همچنان مركز توجهات باشد.
لامبورگيني VX1 سبك، باريك و براساس آخرين فناوري Duo Mobile سنترينو اينتل و با پردازشگر Core Duo T2500 اينتل ارائه شده است. دوهسته اي بودن لامبورگيني VX1، قابليت محاسبات چندمنظوره را در اين كامپيوتر بالا برده است، طوري كه حتي پردازش سريع آن از سطح كامپيوتر هاي روميزي خانگي هم بالاتر است. ويژگي قابل تحسين لامبورگيني VX1 اين است كه زمان پاسخگويي خيلي كوتاهي دارد و فرامين را بدون تاخير انجام مي دهد.
همان طور كه خودروهاي سوپراسپرت لامبورگيني براي بالاترين شتاب و برترين آيروديناميك طراحي شده اند، لامبورگيني VX1 هم سبك و باريك و براي حمل ونقل آسان طراحي شده  است. اين نوت بوك
15 اينچي كه وزن آن حتي از بسياري از نوت بوك هاي 14 اينچي كمتر است، يك ماشين محاسباتي سيار قوي و ظريف است.

تصويربرداري در تاريكي
گروه علمي فرهنگي - پلنت ۸۲، حسگر تصويري جديدي توليد كرده است كه تقريبا بدون حضور هيچ نور مريي مي تواند از اجسام تصاوير رنگي بگيرد.
مجله پي سي مگزين، در اين باره نوشته است كه اين حسگر جديد در نمايشگاه تجهيزات الكترونيكي سي يي اس در لاس وگاس معرفي شده است. حسگر تصويري ياد شده با تركيب دو فناوري موسوم به CCD و CMOS كه در انواع مختلف تجهيزات تصويربرداري ديجيتالي استفاده مي شوند و با استفاده از نانوفناوري موسوم به ديودهاي نوري سيليكوني حسگر تصويري جديدي به نام SMPD توليد شده است كه تقريبا بدون حضور هيچ نور مريي تصاوير اجسام ثابت و متحرك را ثبت مي كند.
اين شركت در اين نمايشگاه براي نمايش قابليت حسگرهاي تصويري خود اطاق كاملا تاريكي احداث كرده و در اين اطاق يك حسگر SMPD قرار داده است كه با استفاده از آن، بازديدكنندگان اين نمايشگاه مي توانند در مانيتورهايي در بيرون اطاق، محتويات درون اطاق كاملا تاريك را مشاهده كنند.

همايش ها
ارتباطات و اقتصاد
۱ - زمان برگزاري: 26-24 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: انگليس‎/ لندن
۳ - پست الكترونيكي:
mark.langworth @ broad-group.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.tmtfinance.com/tf2007
۵ - نيم نگاه: مخابرات و ارتباطات نه تنها زمينه ساز برقراري ارتباط تجاري، فرهنگي، اجتماعي، علمي و... ميان كشورها است، بلكه مي تواند به عنوان يكي از بزرگترين زمينه هاي سرمايه گذاري مطرح شود. گردهمايي دو روزه با هدف بررسي نكاتي چون؛ زمينه هاي سرمايه گذاري در صنعت مخابرات؛ چالش هاي پيش روي صنعت مخابرات به ويژه در بخش وسايل ارتباطي پيشرفته چون موبايل و اينترنت؛ مخابرات و ارتباطات صنعتي با ظرفيت سرمايه گذاري بالا؛ الگوبرداري از كشورهاي پيشرفته در زمينه مخابرات؛ تلويزيون رسانه اي فراگير با ظرفيت سرمايه گذاري بسيار مناسب؛ بررسي عملكرد شركت هاي مخابراتي براي جلب نظر مصرف كنندگان؛ خصوصي سازي بخش مخابرات و ارتباطات با بررسي نتايج مثبت و منفي آن؛ افزايش فرصت سرمايه گذاري با خصوصي سازي بخش ارتباطات؛ سرمايه گذاري خصوصي و دولتي در بخش مخابرات و بررسي نتايج مثبت و منفي هريك از انواع سرمايه گذاري ها؛ سرويس هاي جديد مخابراتي با هدف جلب رضايت بيشتر مصرف كننده يا راهي براي سرمايه گذاري و سود بيشتر؛ بررسي يافته هاي جديد پژوهشگران در زمينه سرمايه گذاري در بخش مخابرات و ارتباطات و... برگزار مي شود.

صنعت نفت كانادا
۱ - زمان برگزاري: 26-25 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: كانادا‎/ كالگاري
۳ - پست الكترونيكي: terri@peice.com
۴ - نيم  نگاه: گردهمايي با هدف گفت وگو درباره نكاتي چون؛ آينده صنعت نفت و گاز در جهان؛ نفت و گاز كانادا در يك نگاه؛ بررسي منابع نفت و گاز جهان و كانادا با هدف كنترل و تنظيم ميزان برداشت از اين ذخاير؛ روش هاي جديد برداشت از منابع با هدف آسيب كمتر به ذخاير نفت و گاز؛ حفاري هاي صحيح با كمترين آسيب و بيشترين بهره برداري؛ ارتقاي سطح توليد با دو ديدگاه ارتقاي سطح برداشت صحيح و ارائه محصول باكيفيت؛ بررسي طرح هاي جديد بهره برداري از منابع نفت و گاز كانادا؛ آگاهي از عملكرد آتي كانادا، آمريكا و متحدان اين كشورها در زمينه برداشت از منابع نفت و گاز داخلي و بين المللي، موانع پيش رو براي برداشت از منابع و عرضه توليدات؛ برآورد هزينه ها و سرمايه گذاري هاي بخش نفت و گاز كانادا با هدف الگوبرداري از عملكردهاي موفق؛ صنعت نفت و گاز صنعتي پرمخاطره و ريسك پذير، برگزار مي شود.

موانع توسعه صنعت گاز آسيا
۱ - زمان برگزاري: 31-30 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: اندونزي‎/ جاكارتا
۳ - پست الكترونيكي:
enquiry@iqpc,com.sg
۴ - نيم نگاه: گردهمايي موانع توسعه صنعت گاز آسيا با هدف بحث و تبادل نظر پژوهشگران درباره نكاتي چون؛ صنعت گاز آسيا صنعتي در خطر؛ راهكارهاي برون رفت از بن بست ها و موانع توسعه صنعت گاز آسيا؛ بررسي عملكردهاي موفق ساير كشورها در زمينه صنعت نفت و گاز به ويژه در شرايط بحراني؛ كاهش آسيب به منابع در حين حفاري با استفاده از شيوه UBD؛ آشنايي با شيوه هاي مدرن و مناسب حفاري براي كاهش آسيب ها با هدف استقبال در سطح بين المللي از توليدات آسيا؛ سرمايه گذاري اقتصادي مؤثر در بخش نفت و گاز، استفاده از تجربه هاي موفق كشورها براي اجرا در كشورهاي آسيايي؛ انتقال صحيح نفت و گاز و بازاريابي براي فروش توليدات؛ بررسي آينده صنعت نفت و گاز آسيا به ويژه در كشورهاي صادر كننده؛ ارتقاي عملكرد مهندسان نفت و گاز با آموزش بيشتر و تسلط به علوم روز دنيا؛ استفاده از تجهيزات مدرن حفاري شاخصي براي كاهش آسيب به منابع؛ استفاده از سيستم هاي نرم افزاري مدرن براي عملكرد بهتر؛ تسلط به تكنولوژي تصويرسازي سه بعدي پيش از حفاري براي كاهش آسيب به منابع و افزايش درصد موفقيت در كار و.... برگزار خواهد شد.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |