شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۷ - Jan 20, 2007
بين الملل
Front Page

مأموريت گيتس در خاورميانه
گروه بين الملل بيستم دي ماه جرج بوش رئيس جمهور آمريكا بالاخره سكوت خود را درباره طرح عراق شكست و از راهبرد جديدي كه از مدت ها پيش ياد مي شد، پرده برداشت. رئيس جمهور آمريكا اذعان كرد:
آمريكا در عراق شكست خورده است.
شكست آمريكا مي تواند موجوديت دولت هاي عربي را به مخاطره اندازد.
آمريكا 500/21 سرباز تازه نفس تا اوايل بهار به عراق اعزام مي كند.
آمريكا موشك هاي ضدموشك پاتريوت در كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مستقر مي كند.
آمريكا ناوگان نظامي خود در خليج فارس را تقويت مي كند.
آمريكا شبكه هاي ايجاد اخلال در عمليات نظامي آمريكا در عراق را كشف و منهدم خواهد كرد.
چند نكته درباره سخنان بوش حائز اهميت است:
۱ آمريكا 132000 سرباز در عراق دارد. اگر واقعاً شرايط عراق به گونه اي است كه بوش توصيف كرده است، افزايش نيرو بايد حداقل دو يا سه برابر تعداد نيروهاي موجود باشد، نه اينكه فقط به ميزان كمتر از 20 درصد در عراق افزايش نيرو صورت گيرد.
۲ هيچيك از نيروهاي شورشي در عراق توانايي شليك موشك ندارند و اعزام ناوهاي هواپيمابر به خليج فارس روشن نيست، بنابراين چگونه مي تواند شورش ها در عراق را سركوب كند.
۳ براساس گزارش بيكر- هميلتون ثروتمندان سعودي در تأمين مالي گروه هاي سني در عراق مشاركت دارند و اين گروه ها عمدتاً در شهرهاي استان الانبار عراق مستقر هستند. اغلب خبرهاي مربوط به درگيري ها نيز مربوط به شهرهاي الرمادي، الحديثه و فلوجه است و سهم بغداد بمب هايي است كه اين گروه ها در آنجا منفجر مي  كنند.
۴ دولت عراق از مدت ها پيش اصرار دارد كه مسئوليت امنيت در عراق را بپذيرد. اين اصرار به روشني بر نقش بي ثبات كننده و ناامن كننده نيروهاي آمريكايي در عراق تاكيد دارد.
۵ همزمان با سخنراني بوش، درباره طرح جديدش به كنسولگري ايران در اربيل حمله شد تا ايران مقصر اصلي شكست آمريكا در عراق جلوه داده شود.
اينكه به رغم همه مخالفت هاي دولت عراق، كنگره و نظاميان آمريكايي،  دولت بوش طرح جديد خود را مصرانه ادامه مي دهد، حاكي از اين نگرش نومحافظه كاران است كه مشكلات آمريكا به اين دليل تشديد شده است كه آمريكا ضعيف انگاشته مي شود ، روز چهارشنبه روزنامه نيويورك تايمز نيز در تحليل سفر منطقه اي رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به خاورميانه نوشت، گيتس سعي دارد اين ذهنيت را كه مشكلات آمريكا در عراق، ابتكار عمل نظامي را از آمريكا سلب كرده، بزدايد.
اگر اين عبارت تحليل نيويورك تايمز بوده است، گيتس روز پنج شنبه در ديدار با پادشاه بحرين به صراحت گفت كه شكست ما در عراق، نشانه ضعف آمريكا تلقي شده است. گيتس مي گويد اگر مذاكره اي با ايران صورت گيرد، ايران هيچ درخواستي از ما (آمريكا) نخواهد داشت. از اين  رو، ما نياز داريم قبل از هر مذاكره اي با ايران، اهرم هايي در اختيار داشته باشيم.
كاندوليزا رايس وزير امورخارجه و رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا از شنبه پيش از دو مسير جداگانه سياسي و نظامي سعي كرده اند، اعتبار و قدرت سياسي و نظامي آمريكا را در منطقه احيا كنند. هرچند هر دو سعي كردند ناكامي آمريكا در منطقه را با سرزنش ايران توجيه كنند، اما روشن است كه سياست محصورسازي و ايجاد ائتلاف بر ضد ايران كه در سه دهه اخير دنبال شده است، اين بار نيز هيچ دليلي براي موفقيت آن وجود ندارد.

تشديد بحران سياسي در كابينه اولمرت
010935.jpg
گروه بين الملل استعفاي ژنرال دان حالوتس از رياست ستاد ارتش رژيم صهيونيستي، بحران دولت ايهود اولمرت را تشديد كرده است. اصولا انتخاب جانشين حالوتس برعهده عمير پرتس وزير جنگ رژيم صهيونيستي است، اما از آنجايي كه وزير جنگ (رهبر حزب كارگر رژيم صهيونيستي) و ايهود اولمرت نخست وزير و رهبر حزب كاديما همديگر را قبول ندارند، و ساير رهبران سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي نيز هر دو آنان را بي كفايت و فاسد مي دانند انتخاب رئيس جديد ستاد ارتش كاري دشوار است.اولمرت سعي دارد ايهود باراك از حزب كارگر را به جاي پرتس بنشاند و انتخاب رييس ستاد ارتش و وزير جنگ را همزمان انجام دهد.از بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليكود نيز براي احراز وزارت جنگ رژيم صهيونيستي ياد مي شود.از طرف ديگر به گزارش جروزالم پست، از آنجايي كه كار كميته بررسي علل شكست هاي اخير نظامي رژيم صهيونيستي پايان نيافته است، جمله اشخاصي كه به عنوان جانشين احتمالي حالوتس از آنان ياد مي شود، خود تحت بازجويي و تحقيق قرار دارند و از سال 2000 تاكنون مسئوليت داشته اند.از اين رو حتي پيشنهاد شده به عنوان اقدامي گريزناپذير، فعلا در اين شرايط فردي به عنوان رئيس ستاد موقت معرفي شود.

انتقاد صريح نخست وزير عراق از سياست هاي بوش
گروه بين الملل - نوري مالكي نخست وزير عراق در يكي از منتقدانه ترين اظهاراتش نسبت به سياست هاي آمريكا در عراق گفت كه هم اكنون جرج بوش به دليل اتخاذ سياست هاي غلط   خود در عراق در بزرگترين تنگناي سياسي به سر مي برد و هم اكنون در موضع ضعف قرار دارد.
وي كه با روزنامه ايتاليايي كويرا دلاسرا مصاحبه كرده بود اظهار داشت: هم اكنون حيات سياسي دولت آمريكا رو به پايان است.
به گزارش خبرگزاري مهر، نوري مالكي در گفتگو با كويرا دلا سرا گفت: درك مي كنم كه دولت كنوني آمريكا بعد از شكست (جمهوريخواهان) در انتخابات 2 ماه پيش در تنگناي بزرگي به سر مي برد.
مالكي در اشاره به بحرانهاي فراواني كه رئيس جمهوري آمريكا با آن روبه رو است، افزود: هيچ روزي همانند امروز احساس نكرده ام كه جرج بوش در موضع ضعف قرار داشته باشد.
نخست وزيرعراق گفت: گمان مي كنم كه آنها در واشنگتن در آستانه رسيدن به پايان حيات سياسي خود هستند و نه ما در بغداد.
وي افزود: گمان مي كنم كه بوش در زير فشار داخلي در حال خرد شدن است و شايد حتي كنترل خود بر اوضاع را از دست داده است.
برپايه اين گزارش، اين اولين باري است كه نخست وزير عراق با اين شدت به دولت آمريكا حمله مي كند و اين درحالي است كه دولت عراق نيز با انتقادهاي در آمريكا درباره عملكرد خود روبه رو است.
مالكي همچنين اظهارات و ارزيابي اخير كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در كنگره اين كشور مبني بر ضعيف بودن دولت عراق را رد كرد.
وي گفت : دوست دارم به كاندوليزا رايس توصيه كنم؛ از اظهاراتي كه تنها به نفع تروريست ها است؛ خودداري كند و اگر آمريكا فوراً براي نيروهاي ما سلاح و تجهيزات نظامي مناسب ارسال مي كرد؛ وضعيت عراق بهتر از حالا بود.
در واكنش به اظهارات نوري مالكي، ديروز كاخ سفيد اعلام كرد كه همچنان به حمايت خود از مالكي ادامه مي دهد. در اين خصوص توني اسنوا سخنگوي كاخ سفيد اعلام داشت كه انتقادات مالكي چندان جدي نيست.
كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا نيز كه اظهاراتش خشم مالكي را برانگيخته بود، از اين موضوع ابراز تأسف كرد. وي به خبرگزاري فرانسه گفت كه قصد رنجاندن مالكي را نداشته و از اين بابت متأسف است.
از سوي ديگر در تداوم خشونت ها در عراق روز پنجشنه بر اثر انفجار ها و تيراندازي هاي مختلف 19 نفر كشته و بيش از 60 نفر مجروح شدند.
تلويزيون عراق نيز از دستگيري 100 مهاجم تروريست در منطقه سني نشين شرق بغداد خبر داد. در همين حال نيروهاي هوادار مقتدا صدر اعلام كردند كه روز گذشته آمريكايي  ها رئيس بخش رسانه اي اين گروه را دستگير كردند.

ارزيابي از سفر رابرت گيتس به كشورهاي عربي
تلاش آمريكا براي بازسازي اعتماد از دست رفته در منطقه
010932.jpg
گروه بين الملل - وزير دفاع آمريكا كه به منظور جلب نظر مقامات عرب منطقه در باره استراتژي اين كشور در عراق و شيوه مقابله با آنچه كه نفوذ ايران در عراق ناميد به 4 كشور عربي سفر كرده بود. وي ديروز به طور غير مترقبه وارد بصره شد و با مقامات نظامي آمريكايي و انگليسي در اين استان ديدار و همچنين در بصره با ژنرال كيسي فرمانده نيروهاي آمريكايي درعراق مذاكره كرد.
اين دومين سفر وزير دفاع جديد آمريكا درعراق است.گيتس پيش از سفر به عراق در ديدار با پادشاه عربستان از وي خواست تا از استراتژي جديد بوش در عراق حمايت كرده و بر حمايت رياض از دولت عراق بيافزايد.
كاخ سفيد اعلام كرده است كه حتي اگر كنگره آمريكا از طرح جديد بوش در عراق حمايت نكند،رئيس جمهور آمريكا مصمم به تحقق آن درهرشرايطي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، 3 نفر از اعضاي ارشد سناي آمريكا لايحه اي غير الزام آور را ارائه كرده اند كه با طرح جرج بوش مبني بر اعزام 21 هزار نظامي ديگر به عراق با اين دليل كه به نفع مصالح ايالات متحده آمريكا نيست مخالفت كنند.
سناتور دمكرات،كارل ليوين و جوزف بايدن كه رياست 2 كميته با نفوذ را در مجلس سنا برعهده دارند،و نيز سناتور چاك هاگل از جمهوري خواهان مخالف جنگ اين لايحه غيرالزام آور را ارائه كرده اند.
وزير دفاع آمريكا در ديدار با ملك عبد الله به صراحت اعلام داشت كه آمريكا در تلاش است تا از نفوذ ايران در ميان مردم عراق بكاهد.
گيتس همچنين در سفربه بحرين طي يك گفت و گوي رسانه اي اظهار داشت كه به دليل مشكلاتي كه در عراق گريبانگير آمريكا شده،ايران در برابر آمريكا گستاخ شده است.
به گزارش بي.بي.سي وي دراين مصاحبه با بيان اين مطلب كه ايران خواهان به رسميت شناخته شدن به عنوان قدرت برتر منطقه است را توقعي غيرقابل قبول از نظر آمريكا اعلام داشت.
وي در اين مصاحبه با بيان اينكه آمريكا قبل از تعامل با ايران بايد موضع خود راتقويت كند گفت كه در شرايط كنوني ايران هيچ نيازي به مذاكره با آمريكا ندارد و اگر اين اتفاق بيافتد اين آمريكا است كه بايد طرف التماس كننده باشد.
وزير دفاع آمريكا با اعتراف به اينكه تا زماني كه ايران آمريكا را دشمن خود مي داند تعامل با آن هيچ مزيتي ندارد گفت كه واشنگتن بايد ابزار هاي فشاربر ايران را داشته باشد.
وي بلافاصله اظهار داشت كه آمريكا قصد جنگ با ايران راندارد و بسياري راهكار هاي ديگر وجود دارد كه استفاده از زور را منتفي مي كند.

كوتاه از جهان سياست
پادشاه اردن : به دنبال انرژي هسته اي هستيم
ايسنا: ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن در گفت وگو با روزنامه هاآرتص اظهار داشت كه كشورش خواهان دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ملك عبدالله دوم در اين مصاحبه گفت: مصري ها به دنبال برنامه هاي هسته اي هستند، كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) نيز درپي چنين برنامه هايي هستند، ما نيز درحقيقت دستيابي به انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز و تأمين سوخت خود را خواهانيم.

سفر دوره اي معاون رايس به تركيه و خاورميانه
ايرنا: نيكلاس برنز معاون سياسي وزير خارجه آمريكا روز پنجشنبه سفر دوره اي خود را به تركيه و خاورميانه آغاز كرد.
وي براساس يك بيانيه مطبوعاتي كه در سايت وزارت خارجه آمريكا منتشر شده، قرار است در جريان اين سفر كه تا 3 بهمن به طول مي انجامد از تركيه، اسرائيل، منطقه خودگردان فلسطيني و امارات متحده عربي ديدن كند.
در اين بيانيه آمده است كه تركيه يك متحد ارزشمند آمريكا در ناتو است و برنز با مقامات تركيه درباره عراق، ايران و روابط دوجانبه گفت وگو و حمايت قوي واشنگتن از دفاع آنكارا در برابر حملات پ.ك.ك را اعلام خواهد كرد.
برنز در سفر به اسرائيل راهي تل آويو و بيت المقدس مي شود و آن طور كه در بيانيه اشاره شده، او ضمن ديدار با مقامهاي ارشد اسرائيل، رياست هيات آمريكايي در گفت و گوهاي راهبردي آمريكا - اسرائيل را برعهده خواهد داشت.

نماينده آمريكا ، حصول توافق با كره شمالي
در نشست برلين را رد كرد
ايسنا: كريستوفر هيل با رد حصول هر گونه توافق با كره شمالي در گفت وگوهاي برلين اظهار داشت كه انتظار دارد گفت وگوهاي شش جانبه به زودي از سر گرفته شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك سخنگوي وزارت امور خارجه كره شمالي اوايل امروز (جمعه) گفت كه كريستوفر هيل و كيم كيه گوان، مذاكره كنندگان  آمريكا و كره شمالي در مذاكرات شش جانبه در گفت وگوهاي خود در برلين به توافقي قطعي رسيده اند.
اين درحالي است كه كريستوفر هيل هنگام ورود به سئول در پاسخ به سوالي در اين باره به خبرنگاران گفت: متاسفم، من واقعا مطمئن نيستم كه او (سخنگوي كره شمالي) به چه چيزي اشاره كرده است.
مذاكره كننده اصلي آمريكا در گفت وگوهاي شش جانبه گفت كه انتظار دارد پيش از تعطيلات سال جديد كره كه 17 فوريه (28 بهمن) آغاز مي شود، مذاكرات از سر گرفته شود.
هيل ديروز به كره جنوبي، چين و ژاپن رفت تا رايزني هايش را با شركاي كليدي در مذاكرات شش جانبه ادامه دهد.
از سوي ديگر روسيه تحريم هاي آمريكا عليه كره شمالي را مانعي براي از سرگيري مذاكرات خوانده و انعطاف بيشتر هر 2 طرف را خواستار شد.

روسيه استوني را تهديد كرد
واحد مركزي خبر: روسيه دولت استوني را به اعمال تحريم هاي سياسي و اقتصادي شديد تهديد كرد.
تهديد روسيه در پي تصويب قانون جنجالي جديد در پارلمان استوني صورت مي گيرد كه براساس آن دولت اين كشور كوچك حوزه درياي بالتيك مي تواند بناهاي يادبود تاريخي و مجسمه هايي كه در زمان شوروي براي گراميداشت پيروزي ارتش سرخ بر نيروهاي هيتلر در اين كشور نصب شده بود به مكان هاي ديگري منتقل يا به كلي آنها را محو كند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   داخلي    |    شهري    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |