شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۷ - Jan 20, 2007
افزايش حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي
به سال آينده موكول شد
010896.jpg
گروه اجتماعي- مستمري بگيران براي دستيابي به افزايش حقوق حداقلي تا سال آينده بايد منتظر بمانند.
اين موضوع در نشست خبري با عنوان افزايش حداقل حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي در محل خبرگزاري مهر مطرح و بررسي شد.
بنابر اين گزارش دليل تعويق افزايش حقوق بازنشستگان اين است كه در متمم بودجه سال جاري مبلغي براي افزايش حقوق مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي تعيين نشده است و از سوي ديگر محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز از تعيين بودجه براي افزايش حقوق اين گروه توسط نمايندگان مجلس در بودجه سال آينده خبر داده است .
موسي رضا ثروتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: لايحه مديريت خدمات كشوري دولت را به تجميع صندوق  هاي بازنشستگي و ايجاد شرايط برابر براي تمامي بازنشستگان موظف كرده است بر اين اساس چنانچه دولت در سال آينده به بازنشستگان سازمان بازنشستگي كشوري و لشكري حقوق حداقلي 200 هزار توماني بپردازد ملزم به پرداخت همين ميزان حقوق به بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي نيز خواهد بود.وي افزود در صورت تصويب لايحه فوق تمامي كارمندان پيماني دستگاههاي اجرايي مشمول قانون تامين اجتماعي خواهند شد.
ثروتي در حالي بازنشستگان را به اجراي اين قانون اميدوار مي كند كه دولت در خواست پس گرفتن لايحه خدمات كشوري را به مجلس شوراي اسلامي داده . از سوي ديگر حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي از مذاكره با دولت براي انصراف از باز پس گيري اين لايحه خبر داده است و در همين رابطه نيز حداد عادل و نايب رئيسان مجلس تصميم دارند تا در ديداري حضوري با رئيس جمهوري، انصراف دولت را خواستار شوند.
اجازه قانوني نداريم
فرخ ملكوند، سرپرست فني و در آمد سازمان تامين اجتماعي كه به نمايندگي از اين سازمان در نشست خبري فوق شركت كرده بود در اين باره گفت: بر اساس قوانين موجود سازمان تامين اجتماعي مجوزي براي افزايش حقوق بازنشستگان از محل منابع سازمان ندارد.
وي با اشاره به بار مالي 660 ميليارد توماني اين افزايش حقوق گفت: از حقوق بازنشستگان دفاع مي كنيم اما سازمان تامين اجتماعي پولي براي افزايش حقوق بازنشستگان ندارد و انتظار داريم كه دولت با رعايت عدالت حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي را نيز همچون بازنشستگان كشوري افزايش دهد.
خبازها، رئيس كانون بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي،نيز با انتقاد از نحوه سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي گفت: سازمان تأمين اجتماعي از سال 1328 تا 57 تنها از بيمه شدگان خود حق بيمه دريافت كرده است، در صورت سرمايه گذاري منطقي اين سپرده ها امروز بازنشستگان اين سازمان با مشكلات زيادي روبرو نمي شدند، اگر مديران وقت نتوانسته اند با سرمايه گذاري بهينه سود قابل توجهي را دريافت كنند، بازنشسته ها امروز نبايد اثرات آن را متحمل شوند.
رئيس كانون بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي افزود: سؤال من از دولت عدالت محور اين است كه چطور تصميمي را در خصوص ارائه تسهيلات به گروهي از بازنشستگان مي گيرند در حالي كه گروهي ديگر را فراموش كرده اند.وي تأكيد كرد: منابع اين تسهيلات به بازنشستگان كشوري و لشگري از محل بودجه عمومي برداشته شده است؛ بازنشستگان تأمين اجتماعي نيز بايد مشمول اين افزايش شوند.

درخواست دكتر كامران باقري لنكراني از رئيس مجلس شوراي اسلامي
كنترل دقيق وزارت بهداشت بر
مواد غذايي و بهداشتي آرايشي
گروه اجتماعي- وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي كنترل كامل وزارتخانه متبوعش بر مواد غذايي و بهداشتي آرايشي را خواستار شد.
كامران باقري لنكراني در اين نامه با اشاره به طرح ارائه شده توسط كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از حداد عادل خواست تا تغييراتي در متن اين طرح ايجاد شود.
در صورت تصويب طرح ارائه شده از سوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از اين پس نظارت بر اجراي استاندارد كالا و خدمات غذايي و آرايشي بهداشتي صرفا بر عهده مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران خواهد بود.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه مبناي قانون تشكيلات تفصيلي و شرح وظايف وزارت بهداشت و همچنين ماموريت هاي مشخص حوزه سلامت در سند چشم انداز بيست ساله و نيز قانون برنامه چهارم توسعه جمهوري اسلامي تاكيد كرده است كه تامين سلامت و امنيت زيستي مردم بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است.
در تبصره 5 طرح ارائه شده توسط كميسيون صنايع و معادن آمده است: شوراي عالي استاندارد موظف است مسئوليت نظارت بر اجراي استاندارد كالا و خدمات(به استثناء فرآورده هاي دارويي كه به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است) را صرفا به مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران محول نمايد به نحوي كه از ابتداي سال 86 هيچ اقدامي موازي در اين خصوص صورت نگيرد.
لنكراني در نامه اي كه به حداد عادل نوشته است صريحا درخواست كرده با توجه به اهميت نقش مكمل هاي غذايي و پيشگيري از بيماري ها و همگوني با منطق و عرف جامعه جهاني از جمله سازمان بهداشت جهاني و ساختار قاطبه ممالك دنيا كه ساختار تخصصي واحدي براي نظارت بر محصولات بهداشتي، و غذايي دارويي دارند فرآورده هاي غذايي و بهداشتي، آرايشي نيز مانند فرآورده هاي دارويي در كنترل كامل وزارت بهداشت قرار گيرد.

اعلام نتايج جشنواره
آثار برتر مطالعات جوانان
گروه اجتماعي - نتايج نخستين جشنواره گزينش آثار برتر مطالعات جوانان امروز شنبه (30 دي ماه) طي مراسمي اعلام مي شود.
مراسم اختتاميه جشنواره گزينش آثار برتر مطالعات جوانان، با حضور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ملي جوانان و جمعي از مسئولان و پژوهشگران كشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار مي شود. طي اين مراسم علاوه بر اعلام اسامي پژوهشگران برتر در حوزه مطالعاتي جوانان از صاحبان آثار برگزيده تقدير مي شود. بر اساس گزارش دبيرخانه جشنواره، 430 عنوان اثر پژوهشي در حوزه هاي مختلف مطالعاتي جوانان با محورهاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي، روانشناختي، علمي و... به معاونت مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان ارائه شده است كه اين آثار با توجه به معيارهاي كلي و اختصاصي تعيين شده، مورد ارزيابي قرار گرفته اند.

پايان مرحله نخست انسداد مرزها
گروه اجتماعي - فرمانده نيروي انتظامي كشور گفت: مرحله نخست انسداد مرزهاي شرق ايران به اتمام رسيده است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران با مثبت ارزيابي كردن عملكرد قرارگاه عملياتي رسول اكرم مستقر در زاهدان از ابتداي تأسيس تاكنون، افزود: مرحله دوم و سوم انسداد مرز تا نيمه سال آينده به اتمام مي رسد. وي با اشاره به اينكه نيروي انساني در پاسگاههاي مرزي ايران به 2 برابر افزايش يافته است گفت: براي كنترل بيشتر مرزها هواپيماهاي بدون سرنشين ، تجهيزات راداري و دوربينهاي حرارتي ديد در شب خريداري شده و به زودي در منطقه مستقر خواهد شد كه با نصب اين تجهيزات ترددهاي مرز در كنترل كامل خواهد بود.فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت: واحدهاي كوچك زبده و ورزيده انتظامي براي شكار اشرار و قاچاقچيان در شرق كشور تشكيل مي شود.
وي افزود: اين واحدها پس از هر عمليات توسط رزمندگان قرارگاه عملياتي رسول اكرم، وارد عمل شده و اشرار و قاچاقچياني را كه از محل درگيري فرار كرده اند، تعقيب و قلع و قمع مي كنند

ارايه خدمات به مشمولان غايب جرم است
پليس: رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اشاره به عواقب قانوني ارتكاب غيبت از خدمت وظيفه و مجازات هاي قانوني بكارگيري اينگونه مشمولان توسط موسسات و سازمان ها، از مشمولان غايب خواست تا هر چه سريعتر خود را جهت تعيين تكليف خدمتي معرفي كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار بهمن كارگر رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام داشت: مشمولان غايب بايستي سريعا با مراجعه به دفاتر خدمات پستي در سراسر كشور و اخذ دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي نسبت به تكميل برگه هاي مربوطه متناسب با وضعيت خود اقدام و مدارك را به سازمان وظيفه عمومي ناجا ارسال نمايند.وي تصريح كرد: برابر قانون، هيچيك از موسسات دولتي و خصوصي، سازمانها، اماكن عمومي، صنوف، كارخانه ها و كارگاه ها مجاز به بكارگيري مشمولان غايب نمي باشند و در صورت مشاهده با متخلفين برابر مقررات رفتار خواهد شد.
به گفته رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا، ارائه هر گونه تسهيلات و خدمات اجتماعي از قبيل، استخدام، صدور مجوز و پروانه كسب، دريافت وام، شركت در آزمايشات رانندگي، دريافت گواهينامه ، دريافت مستمري از سازمانهاي دولتي و ثبت هر گونه نقل و انتقال اموال توسط دستگاههاي ياد شده به مشمولان غايب جرم محسوب مي شود و با متخلفان برابر قانون رفتار خواهد شد

پاسخ مسئولان
ناشي از شرايط جوي بود
احتراماً در پاسخ به مطلب درج شده در صفحه 6 روزنامه همشهري مورخ 20/10/85 به شماره 4179، با عنوان هر چيزي به جاي خودش به اطلاع مي رساند: هرگونه اشكال در مسير قطارها و بروز نقص در خدمات رساني به مسافرين محترم بايد رسيدگي و از بروز مجدد آن جلوگيري شود كه در اينجا ضمن عذرخواهي از كاستي هاي قطار ياد شده اميدواريم به  رغم سرما و شرايط جوي نامناسب كه فراتر از پيش بيني و برنامه هاي همكاران ما در اين شركت بود با اقداماتي كه صورت گرفته ديگر شاهد بروز مشكلاتي از اين دست نباشيم.
روابط عمومي شركت قطار هاي مسافربري رجا

با مردم
وعده 7 ساله
بيش از 7 سال از وعده رسمي شدن كارمندان قراردادي ايران خودرو سپري مي شود و هنوز در اين مورد تصميمي گرفته نشده است. در حالي كه بسياري از اين افراد، در 3 شيفت در هفته كار مي كنند.
عاطفه محمدي تهران
حفظ منابع طبيعي
در منطقه ماسال گيلان اين استقامت كارشناسان اداره منابع طبيعي بود كه مانع از دست اندازي زمين خواران به اراضي جنگلي گرديد و حتي مرحوم پيروي رئيس اداره جانش را در اين راه گذاشت. ادغام ادارات منابع طبيعي، تنها به سود زمين خواران و باندهاي وابسته به آنها خواهد بود.
غلامحسن ساعدي را نكوهي رشت
خودروهاي فرسوده
با توجه به نقش خودروهاي فرسوده در مشكل ترافيك تهران و آلودگي هوا،  براي تسريع در روند تبديل پيشنهاد مي كنم در مناطق مختلف تهران شعبه هايي براي انجام تشريفات مربوط به مراجعان راه اندازي گردد، تا همگان ناچار نباشند به 15 كيلومتري جاده كرج عزيمت كنند.
شاپور مژدهي - تهران
چرا انتقاد؟!
من هم به شركت گاز انتقاد دارم كه چرا براي زمستان پيش بيني هاي لازم را انجام نمي دهد، اما وقتي براي گازرساني به مناطق غرب ايران با زمستان سخت و پربرف به ناچار در گاز مناطق گرمسير كشور اندكي صرفه جويي مي شود چرا با اين كار درست شركت گاز از موضع انتقادي برخورد مي گردد؟
ن. جوانشيري- كرمانشاه
پرداخت فيش
براي تسهيلات بيشتر پيشنهاد مي كنم، ترتيبي اتخاذ شود كه قبض هاي تلفن ساكنان شهر جديد انديشه، در بانكهاي تهران نيز قابل وصول باشد.
محمدرضا فرجي شهر جديد انديشه- شهريار
حقوق و تورم
@ من نيز همانند بسياري از حقوق بگيران يادآور مي شوم كه حقوق هاي دريافتي با نرخ تورم و گراني نمي خواند و همواره كارمندان به ماههاي بعد بدهكارند. براي حل اين معضل بايد راهكار عادلانه اي اجرا گردد.
مريم حسيني تهران
به جاي وام
به جاي وام 18 ميليون توماني مسكن كه بيشتر به سود بسازبفروش هاست تا متقاضيان مسكن، بهتر است، تسهيلات پشتيباني كننده در خصوص زمين،  مصالح ساختماني و ساير امكانات براي متقاضيان مسكن فراهم گردد.
زهرا مشرقي كاشاني تهران

بالا بودن آمار اعتياد دانش آموزان صحت ندارد
گروه اجتماعي - آمارهايي كه تعداد دانش آموزان معتاد را در كشور بالا مي دانند ، غلط است و برخي مراكز به علت يك سري مسائل ، اين سخنان را مطرح مي كنند. سردار اسماعيل احمدي مقدم در حاشيه پنجمين جشنواره تقدير از بهترين هاي پژوهشي ناجا ، در جمع خبرنگاران، گفت: برخي به دنبال اين هستند كه آمار مربوط به مسائل دانش آموزان را بحراني نشان دهند اما آمارها نشان مي دهد كه روند گرايش به مواد مخدر ، رو به كاهش است.
از سوي ديگر دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز گفت: آمارهايي كه ارائه مي شود تقريبي است. من اين آمارهايي كه درباره آموزش و پرورش ارائه مي شود را قبول ندارم زيرا حساسيت را بيش تر مي كند.
فداحسين مالكي در گفت وگو با فارس در خصوص آمار هايي كه درباره اعتياد دانش آموزان به مواد مخدر اعلام مي شود، گفت: ارائه آمار در خصوص مواد مخدر و اعتياد بهانه اي دست مجامع بين ا لمللي است و تا به حال مشكلات زيادي از اين جهت براي ما ايجاد شده است. وي اضافه كرد: خطر مواد مخدر وجود دارد و كاري كه ما انجام داديم اين بود كه علاوه بر آموزش در مدارس خصوصاً در انجمن اوليا  و مربيان، امسال موافقت نامه اي را با آموزش و پرورش امضا كرديم تا در سال آينده آگاهي درباره مضرات مواد مخدر در كتاب هاي درسي وارد شود  كه اقداماتش آغاز شده است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |