شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۷ - Jan 20, 2007
تقديراز 25 دانش آموز خلاق و مبتكر محلات تهران
دختر نابغه ايراني دكتراي افتخاري يونسكو گرفت
مهر : طي مراسمي با حضور شخصيت هاي علمي و پژوهشي، از شهين قرباني جوان ترين نخبه جهان در سال 2006 و 25 دانش آموز خلاق و مبتكر محلات تهران در نخستين جشنواره ما مي توانيم تقدير و تجليل به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي تفكر، شهين قرباني 17 ساله، دانشجوي رشته پزشكي، عضو آكادمي نخبگان ايران، از سوي يونسكو به دريافت دكتراي افتخاري نايل شده است. وي داراي 4 مدال پزشكي از سوئيس، 3 مدال بيوتكنولوژي براي نخستين بار در تاريخ آسيا از مالزي، كاپ بزرگ نابغه هاي جهان و كاپ المپياد پزشكي اروپاست. شهين قرباني همچنين داراي دكتراي افتخاري علوم روسيه و علوم هوافضا، نامزد جشنواره هسته اي پزشكي روسيه و 2 دوره جزو پژوهشگران برتر سال ايران بوده است.
وي داراي طرحي در زمينه پايلوت 12 ايستگاه فضايي جهان در ژنو است كه با فروش طرح خود به ناسا به شدت مخالفت كرده است.

آيت الله فاضل لنكراني:
كتابداري شغل شريف و مباركي است
گروه ادب و هنر- آيت الله العظمي محمد فاضل لنكراني روز پنج شنبه در ديدار با اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي بر ضرورت ترويج فرهنگ كتابخواني در كشور تأكيد كرد و گفت: متأسفانه نسل جوان ما با كتاب مأنوس نيست، حال آن كه تنها راه آشنايي با واقعيات و پي بردن به حقايق، كتاب و كتابخواني است.
آثار مراجع تقليد در كتابخانه ملي جمع آوري مي شود
بنا بر همين گزارش، مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، در اين ديدار و نيز ديدارهاي ديگري با آيات عظام،ناصر مكارم شيرازي، لطف الله صافي گلپايگاني،  حسين نوري همداني، ضمن بيان اين نكته كه در سالهاي اخير اقدامات منظم و چنداني در زمينه گردآوري و مدون كردن آثار مراجع تقليد و آيات عظام صورت نگرفته است، آمادگي كتابخانه  ملي را براي انجام اين وظيفه اعلام كرد.
وي با بيان اين نكته كه در حال حاضر آثار، كتب و دستخط هاي فراواني از دانشمندان ايراني و اسلامي همچون خواجه نصيرالدين طوسي، شيخ بهايي، دستخط هاي منسوب به ائمه و ... در كتابخانه ملي نگهداري مي شود، گفت: نگهداري، گردآوري و حفاظت از مراجع تقليد باعث خواهد شد تا آيندگان از دوره ما ديد روشن تري داشته باشند.

علي دايي: اسير اتفاقات شديم
همشهري ورزشي- سرمربي تيم فوتبال سايپاگفت: مقابل سپاهان موقعيت هاي زيادي را از دست داديم و در مجموع، در اين ديدار اسير اتفاقات شديم. علي دايي كه پس از شكست برابر سپاهان در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، با بيان مطلب فوق افزود: در اين ديدار بهتر از حريف بوديم و در بيشتر زمان بازي توپ و ميدان را در اختيار داشتيم ولي متاسفانه نتوانستيم از برتري خود براي كسب پيروزي استفاده كنيم.
وي ادامه داد: در اين ديدار اسير اتفاقات شديم و در شرايطي كه اصلاً مستحق باخت نبوديم، در نهايت نتيجه را به حريف واگذار كرديم.

لوكا بوناچيچ: سايپا بسيار قدرتمند بود
همشهري ورزشي- سرمربي تيم فوتبال سپاهان گفت: بازي جالبي نبود اما خوشحالم با توجه به مشكلاتي كه داريم، توانستيم سايپا را در اين ديدار شكست دهيم. در خط حمله با مشكلات زيادي مواجه هستيم ولي خوشحالم با توجه به اين مسائل، اين ديدار با برتري ما به پايان رسيد. وي ادامه داد: در نيمه اول بازيكنان ما نتوانستند كار خاصي انجام دهند اما در بين دو نيمه تغييراتي انجام داديم كه نتيجه داد و بازيكنان با استفاده از فرصتهاي خود موفق به شكست سايپا شدند.بوناچيچ با تمجيد از عملكرد تيم سايپا اضافه كرد: آنها حريف بسيار قدرتمندي بودند و در اين ديدار نشان دادند كه قهرماني آنها در نيم فصل اول اتفاقي نبوده است.

مقاومت بسيج شيراز و سپاهان، شگفتي سازان جام حذفي
استقلال و سايپا حذف شدند
عكس: مهدي زارع
010914.jpg
نتايج بازي هاي جام حذفي
مقاومت بسيج شيراز 2 - استقلال تهران صفر
سپاهان اصفهان 2- سايپا تهران صفر
مس كرمان يك - پيكان تهران 2
تربيت يزد 2 - ملوان انزلي صفر
برق تهران صفر - داماش ايرانيان صفر (برق تهران در ضربات پنالتي با حساب 5 بر 4 پيروز شد)
شموشك نوشهر يك - پاس تهران يك (پاس تهران در ضربات پنالتي با حساب 5 بر 4 پيروز شد)
صنعت نفت آبادان يك - فولاد خوزستان صفر

همشهري ورزشي - تيم هاي استقلال تهران، سايپا، مس كرمان، ملوان انزلي، فولاد خوزستان، شموشك نوشهر و داماش ايرانيان از رقابت هاي جام حذفي ايران كنار رفتند.
شكست استقلال مقابل مقاومت بسيج شيراز مهم ترين اتفاق بازي هاي روز گذشته بود.  قهرمان رقابت هاي ليگ برتر در ورزشگاه حافظيه با دو گل مغلوب مقاومت بسيج شيراز شد.
در اين بازي استقلال عملكرد چندان خوبي نداشت ولي مقاومت شيراز بسيار باانگيزه ظاهر شد و در نهايت با گل هاي حسين كوشكي و صمد اكبري كه در دقايق 30 و 86 به ثمر رسيد حريف سرشناس خود را شكست داد.
استقلالي ها در اين بازي دو بار توسط يوسفي و عليزاده ديرك دروازه حريف را به لرزه در آوردند و محمد نوازي هم در حالي كه استقلال با يك گل عقب بود يك ضربه پنالتي را از دست داد. ضربه زميني كاپيتان استقلال در اين ديدار به ديرك عمودي دروازه اصابت كرد تا آبي پوشان تهراني با جام حذفي وداع كنند.
تيم فوتبال پاس تهران كه نتايج ضعيفي در ليگ برتر كسب كرده در نوشهر، شموشك را شكست داد. در اين بازي كه كاپيتان شموشك و سرمربي اين تيم از زمين مسابقه اخراج شدند، در نهايت پاسي ها به پيروزي رسيدند. حاصل تلاش دو تيم در پايان 120 دقيقه به تساوي يك بر يك انجاميد ولي پاسي ها در ضربات پنالتي با حساب 5 بر 4 شموشك را شكست دادند.
سايپا كه در ليگ برتر نمايش درخشاني داشت سرانجام در اصفهان طعم تلخ شكست را چشيد تا از جام حذفي كنار برود. قبل از اخراج مؤمن زاده در آخرين دقايق نيمه اول، سايپا تيم برتر ميدان بود ولي اخراج اين بازيكن همه چيز را عوض كرد تا تحليل رفتن قواي بدني بازيكنان سايپا در نهايت منجر به شكست اين تيم شود.
بوناچيچ با ده نفره شدن سايپا ابتدا محسن رسولي و سپس سيدصالحي را وارد زمين كرد تا سپاهان شكل هجومي تري به خود بگيرد. در دقيقه 75 جلال اكبري روي يك پاس عمقي و در شلوغي محوطه جريمه دروازه سايپا را باز كرد. پنالتي دقيقه 81 هادي عقيلي هم كار سايپا را يكسره كرد تا قهرمان جام حذفي، قهرمان نيم فصل اول ليگ برتر را حذف كند.
پيكان در زمين اختصاصي مس كرمان نتيجه باارزشي گرفت و ميزبان خود را با حساب دو بر يك شكست داد. محسن بياتي نيا و محمد غلامين گل هاي پيكان را به ثمر رساندند و تك گل فرزاد حسين خاني نتوانست مانع از شكست مس كرمان شود.
تيم دسته  اولي تربيت يزد هم در اين شهر تيم ليگ برتري ملوان را با دو گل شكست داد تا به دور بعدي راه پيدا كند. داريوش ايوبي در دقايق 4 و 60 گل هاي تربيت يزد را به ثمر رساند تا ناكامي هاي ملوان با كنار رفتن از رقابت هاي جام حذفي كامل شود.
صنعت نفت هم در شهر اميديه، فولاد خوزستان را با يك گل شكست داد تا فولادي ها پس از گرفتن نتايج ضعيف در رقابت هاي ليگ برتر از جام حذفي هم كنار بروند. مهدي يكاني در دقيقه 56 تك گل صنعت نفت را به ثمر رساند تا اين تيم دسته اولي به دور بعدي صعود كند.
تيم داماش ايرانيان كه با شكست دادن ذوب آهن شگفتي ساز لقب گرفته بود، مقابل برق تهران شكست را پذيرا شد تا از صعود به مرحله نيمه نهايي باز بماند. تلاش دو تيم در پايان 90 دقيقه به تساوي بدون گل انجاميد تا برق تهران در ضربات پنالتي با حساب 5 بر 4 حريف خود را شكست دهد.
نكته قابل توجه در بازي هاي روز جمعه درخشش تيم هاي دسته اولي بود. در اين بازي ها چهار تيم مقاومت بسيج شيراز، تربيت يزد، برق تهران و صنعت نفت آبادان جواز صعود به مرحله بعدي را به دست آوردند.

وقوع زمين لرزه در هفتگل خوزستان
مهر: زمين لرزه اي به بزرگي 4/4 در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر)، بعدازظهر جمعه حوالي هفتگل واقع در استان خوزستان را لرزاند.
به گزارش شبكه هاي لرزه  نگاري وابسته به مركز لرزه  نگاري مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، زمان وقوع اين زمين لرزه  ساعت 13 و 42 دقيقه و 3 ثانيه، در عرض شمالي 48/31 و طول شرقي 64/49، ثبت شد.

مراسم اهداي نهمين جايزه علم ايران برگزار شد
گروه علمي فرهنگي- مراسم اهداي نهمين جايزه علم ايران با هدف معرفي و تجليل از فعاليت هايي كه در سطح كشور براي همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي و كاربرد علم در سطوح مختلف زندگي اجتماعي انجام شده است در محل پارك فناوري دانشگاه تهران برگزار شد و افرادي كه در راه همگاني كردن علم كوشيده اند مورد تقدير قرار گرفتند.
در اين مراسم تنديس و جايزه انجمن ترويج علم ايران به غلامحسين رستگار براي تأسيس و گسترش گروه نجوم پژوهش سراي دانش آموزي شهرري و تلاش در جهت آشنا ساختن نسل جوان با علم نجوم اعطا شد.
همچنين لوح تقدير ويژه نهمين جايزه ترويج علم ايران براي يك عمر فعاليت پژوهشي  آموزشي و ترويجي در زمينه فيزيك به اصغر نوروزيان و لوح تقدير اين انجمن به محمدرضا صياد به خاطر تأسيس و گسترش گروه غيرحرفه اي رؤيت هلال ماه و تلاش در جهت همگاني كردن علم نجوم تقديم شد. لوح تقدير انجمن ترويج علم ايران به دكتر احمد قهرمان به خاطر اجراي طرح هاي بنيادي با هدف مطالعه پوشش هاي گياهي نقاط مختلف ايران و نيز تأليف كتب پژوهشي در زمينه شناساندن تنوع گونه هاي زيستي به دكتر علي اكبر موسوي موحدي، محقق برجسته و پرتوان كشور و چهره شناخته شده بين المللي به جهت بسترسازي براي ارتقاي دانش و تلاش در راستاي پيشبرد علم تكنولوژي اهدا شد.

۴۰۰ هزار كميته كاري برنامه هاي امسال
دهه مبارك فجر را پشتيباني مي كنند
گروه علمي فرهنگي - مراسم امسال بزرگداشت دهه مبارك فجر به علت تقارن با ماه محرم و جشن بزرگ هسته اي باشكوه تر از هر سال برگزار خواهد شد.
به گزارش كميته اطلاع رساني ستاد دهه فجر، قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ديروز در كنفرانس خبري برنامه هاي بزرگداشت بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با اعلام اين خبر گفت: 400 هزار كميته كاري در قالب 12 هزار ستاد شهرستاني و 30 هزار ستاد روستايي و عشايري براي برگزاري هرچه باشكوه تر مراسم امسال دهه فجر را برنامه ريزي كرده اند.
آبخضر به تقارن ماه محرم، ماه عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله حسين(ع) با بهمن، ماه پيروزي انقلاب اشاره كرد و گفت: از فرصت تجمع هاي مردمي در هيأت هاي مذهبي و عزاداري ها براي اطلاع رساني و آگاهي بيشتر مردم درباره اهميت دستيابي كشورمان به استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي و همچنين شركت گسترده در راهپيمايي 22 بهمن استفاده خواهد شد.
آبخضر اوج برنامه هاي امسال بزرگداشت پيروزي انقلاب را مطابق هر سال، برگزاري شكوهمند مراسم راهپيمايي در سراسر كشور بيان كرد و گفت: در اين روز در مراسم تهران رئيس جمهوري دستاوردهاي كشورمان در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را به اطلاع جهانيان خواهد رساند.

رقابت 10 فيلم خارجي در بخش سينماي آسيا
گروه ادب و هنر - 10 فيلم خارجي در بخش مسابقه سينماي آسيا (جلوه گاه شرق) بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر رقابت مي كنند.
در اين بخش آثاري مربوط به 10 كشور آسيايي به روي پرده مي رود.
فيلم هاي تحصيل دار ساخته جفري جت ائورين محصول فيليپين، پرستوي آبي ساخته جونگ چانگ يون محصول جمهوري كره، برخورد حساس ساخته سگار داس محصول هندوستان، انتخابات ساخته جاني تو محصول مشترك كشورهاي چين و هنگ كنگ، روزهاي آتش ساخته بنمئي تاكاهاشي محصول ژاپن، جي ساخته ويري ريزا محصول اندونزي، عبور از غبار ساخته شوكت امين  كوركي محصول عراق، پنج مبارز ساخته بهانديت ريتي كول محصول تايلند، خوشحالي ساكائيس ساخته مي پواوه محصول ژاپن، چهار و سي دقيقه ساخته رويستون تان محصول سنگاپور فيلم هاي اين بخش هستند.

۶ هزار هميار پليس درهيأت هاي مذهبي
گروه اجتماعي 6 هزار هميار پليس در ايام محرم، نيروي انتظامي را در ساماندهي و نظم هيات هاي مذهبي تهران ياري مي دهند.
بنابراين گزارش، پليس 3 هزار هيات مذهبي را در 9 سر كلانتري تهران شناسايي و ساماندهي و تعداد دوبرابر هيات ها، هميار داراي شناسنامه و يونيفورم را جهت كمك به برقراري نظم در انجام مراسم عزاداري سازماندهي كرده است.
پليس تهران طي اين مدت همچنين ضمن برگزاري همايش جهت ارتقاي سطح آگاهي و دانش همياران پليس در هيات هاي مذهبي، اقدام به چاپ و توزيع 7 هزار بروشور توصيه هاي پليس در بين مسوولين هيات هاي مذهبي كرده و جلسات مشتركي را نيز با سازمان تبليغات اسلامي و اعضاي شوراهاي هيات هاي مذهبي تهران برگزار نموده است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |