شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۷ - Jan 20, 2007
تكميل ناوگان حمل و نقل عمومي همزمان با سهميه بندي بنزين ضروري است
احتمال توقف 5 ميليون سفر شهري
در تهران
010908.jpg
010953.jpg
گروه شهري با قطعي شدن سهميه بندي بنزين از ابتداي سال آينده مديران ترافيكي شهر تهران و كارشناسان در مورد تأثير مثبت اين طرح بر حمل و نقل عمومي تهران ابراز ترديد كردند. با اين وجود به عقيده مسئولان و كارشناسان ترافيك بايد با اين تجربه جديد بسيار دقيق و محاسبه شده برخورد كرد تا در كنار صرفه جويي در بنزين، امكان بهره گيري شهروندان از سيستم حمل و نقل مناسب، ايمن و در دسترس سلب نشود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در اين باره گفت: با توجه به اينكه تقريباً سهميه بندي بنزين محرز شده است، مكلف هستيم حمل و نقل عمومي را در تهران تقويت كنيم تا شهروندان از مناسب ترين وسايل نقليه عمومي بهره بگيرند و براي اين بهره گيري نيز حق انتخاب كافي داشته باشند.
سيد جعفر تشكري هاشمي اضافه كرد: اگر فرض كنيم تقريباً همه سفرهاي درون شهري تهران در صورت سهميه بندي بنزين با وسايل نقليه عمومي انجام شود، بايد تلاش خود را به تقويت وسايل نقليه انبوه بر معطوف كنيم و از آنجا كه در زمان كمي كه در اختيار داريم امكان تجهيز سريع مترو به قطارهاي جديد نيست، بايد اتوبوس ها را در تعداد زياد به شبكه حمل و نقل عمومي وارد كنيم.
وي تأكيد كرد: البته در كنار آن بايد براي خريد قطارهاي جديد مترو و تحقق ساخت 10تا 20 كيلومتر خط جديد تلاش كرد. به گفته تشكري هاشمي پيش بيني كارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اين است كه تهران حداكثر ظرفيت تردد 10 هزار و 500 دستگاه اتوبوس واحد را دارد و براي استفاده مطلوب از همين تعداد هم بايد سرعت متوسط حركت اتوبوس ها را با ايجاد مسيرهاي ويژه بالا برد.
اگر 10 هزار اتوبوس واحد با ظرفيت  جابجايي 600 مسافر در روز در تهران تردد كنند و تاكسي و مترو نيز جمعاً 3 ميليون مسافر حمل كنند جمعاً نمي توانند كل سفرهاي درون شهري تهران را پوشش دهند و بيش از 5 ميليون سفر درون شهري ديگر در صورت نبود امكان استفاده از خودروهاي شخصي، بدون وسيله نقليه مي مانند. تشكري هاشمي معتقد است كه در اين صورت چاره اي جز توسعه سريع شبكه هاي اتوبوسراني، ميني بوسراني، ون و ... نمي ماند.
مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران نيز معتقد است در صورتي كه سهميه بندي بنزين تاكسي ها و مسافربرهاي شخصي كمتر از 45 ليتر باشد، نرخ كرايه ها افزايش مي يابد.
حسين تيموري تعيين سهميه 22 ليتري براي تاكسي ها و 18 ليتري براي مسافربرهاي شخصي را بسيار كمتر از سهميه مورد نياز آنان دانست و تصريح كرد: متوسط بالاي سرعت هر تاكسي 25 كيلومتر در ساعت است و يك تاكسيران بايد روزانه حداقل 8 ساعت با مسافت 200 كيلومتري در سطح سيستم حركت كند كه در صورت اختصاص سهميه مذكور، رانندگان تاكسي با كمبود 25 ليتري بنزين مواجه مي شوند.
وي افزود: اين در حالي است كه 14 هزار تاكسي پلاك موقت به طور متوسط 16 ساعت در 2 شيفت كار مي كنند و اگر قرار باشد فقط 22 ليتر بنزين به آنان تعلق گيرد 100 درصد يك شيفت بايد حذف شود و يا مجبور مي شوند كرايه بيشتري دريافت كنند. در هر صورت اين مسئله در نرخ كرايه تاكسي ها 100 درصد تأثير مي گذارد. مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران سهميه پيشنهادي اين سازمان براي هر دستگاه تاكسي بنزين سوز را 45 ليتر و براي تاكسي هاي دوگانه سوز را 25 ليتر براي يك شيفت 8 ساعته عنوان كرد.
از سوي ديگر كامران شهيدي، كارشناس ترافيك و حمل  و نقل شهري مي گويد: سهميه بندي بنزين با حذف سفرهاي زائد شهري مي تواند روي ترافيك شهرهاي بزرگ مانند تهران تأثير گذاشته و در نهايت به روان تر شدن تردد وسايل نقليه عمومي نظير اتوبوس كمك كند. به عقيده شهيدي اين نگراني وجود دارد كه با سهميه بندي بنزين، بيشتر مسافران خودروهاي شخصي به سوي وسايل نقليه عمومي روانه شوند و ظرفيت سيستم حمل و نقل عمومي پاسخگوي اين حجم از مسافران نباشد، اما از سوي ديگر با كم شدن حجم ترافيك شاهد بالا رفتن سرعت تردد تاكسي ها، ميني بوس ها و اتوبوس ها خواهيم بود و همين موضوع مي تواند تا حدودي به افزايش ظرفيت سيستم حمل و نقل عمومي كمك كند. البته وي تصريح كرد كه نمي توان به طور دقيق گفت كه آيا در چنين شرايطي باز هم ظرفيت شبكه حمل و نقل عمومي در شهرهاي بزرگ پاسخگوي مسافران افزوده شده خواهد بود يا نه.

سازمان آتش نشاني تهران انجام مي دهد
ايمن سازي تكايا و مساجد در آستانه ماه محرم
گروه شهري- همزمان با فرا رسيدن ماه محرم سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران به منظور مقابله با هر گونه حادثه احتمالي در هنگام برپايي مراسم عزاداري در معابر ،  مساجد، تكايا و كوچه و برزنها در حالت آماده باش كامل قرار خواهد داشت.
همه ساله برخي از مراكز تجمع عزاداران امام حسين (ع) به ويژه در تكايا به دليل نامقاوم وغير استاندارد بودن سازه ها و عدم رعايت اصول ايمني و پيشگيري از حريق دچار آتش سوزي و سايرحوادث مي شود.
محمدرضا حاجي بيگي مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني گفت:در برخي مساجد كه بيش ازگنجايش و ظرفيت خود پذيراي عزاداران امام حسين (ع) مي شوند چنانچه درها و پلكان نامناسبي نيز وجود داشته باشد بروز هر حادثه اي مثل آتش سوزي و غيره به طور يقين هنگام تخليه اضطراري ازدحام جمعيت، افراد زيادي را دچار صدمات جاني مي سازد كه مصداق عيني و تأسف بار آن در مسجد ارك تهران رخ داد و منجر به كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از مردم عزادار حسيني شد.وي ضمن اعلام يكسري توصيه هاي ايمني درمورد رعايت نكات ايمني در نحوه برق رساني ، موقعيت مكاني تكايا ، سيستم گرمايشي و... ازضرورت اعمال يكسري الزامات به منظور تأمين ايمني جان عزاداران درمساجد ،حسينيه ها و تكايا سخن گفت وافزود: مساجد يا حسينيه هاي با جمعيت زير 500 نفر حداقل دو راه خروج ، مساجد و تكاياي بين 500 تا 1000 نفر حداقل سه راه خروج و مساجد و تكاياي با بيش از 1000 نفر عزادار حسيني بايستي حداقل چهار راه خروج در نظر گرفته شود.وي برگزاركنندگان مراسم عزاداري حسيني را از مسدود نمودن دربهاي خروجي مساجد و تكايا جداً پرهيزدادو گفت: الصاق برچسب و يا تابلو خروج و راهنمائي خروج در نقاط مختلف مساجد و تكايا و حسينيه ها الزامي است تا در مواقع اضطراري و بروز حريق   ،حادثه ديدگان را به معبر عمومي مناسب راهنمايي نمايند.
به گفته مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، استقرار خاموش كننده هاي دستي و چرخدار در محيط مساجد، حسينيه ها و تكايا با توجه به وسعت آن در فاصله هر 13 مترآنهم در محلهاي كاملاً قابل رؤيت و در ارتفاع 20/1 متري از كف الزامي است .
حاجي بيگي ادامه داد: ايجاد شبكه آبرساني آتش نشاني در مساجد و حسينيه ها ضروري است وبايستي طراحي و نصب آن به گونه اي باشد كه پوشش دهي لازم را به كليه نقاط فراهم نمايد، ضمن اينكه ظرفيت مخازن آبرساني با توجه به فاصله ايستگاه آتش نشاني محل تعيين و حداقل براي مدت زمان 15دقيقه در نظر گرفته شود.

سازمان زيباسازي اجرا مي كند:
ساماندهي تبليغات فرهنگي در ايام محرم و دهه فجر
گروه شهري با توجه به تقارن ايام محرم و دهه فجر، نزديك به 3 هزار مترمربع فضاي تبليغاتي در اختيار نهادها و سازمان هاي فرهنگي قرار گرفته است.مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران با بيان اين مطلب اضافه كرد: با اختصاص اين فضاها و با تأييد شوراي تبليغات اسلامي، شعارهاي يكساني در فضاهاي تبليغاتي شهر به كار برده مي شود.
حجت الله ملاصالحي گفت: به تمامي شركت هاي تبليغاتي طرف قرارداد سازمان زيباسازي شهرداري تهران، بخشنامه اي فرستاده شده و آنها موظف شده اند در تبليغات خود در اين ايام، به گونه اي عمل كنند كه متاثر از فضاي عاشورا و تاسوعاي حسيني باشد و بيلبوردهاي تجاري، رنگ و لعابي از حزن و اندوه محرم داشته باشد.وي در عين حال تصريح كرد: اما با توجه به اينكه معمولا در طول سال هاي گذشته، برخي در تبليغات خود آيات و رواياتي را به كار مي بردند كه ممكن بود جانمايي آنها مناسب و در شان آيات نباشد و حتي گاهي تداعي اهانت به آيات را ايجاد كند، تأكيد شده كه در به كار بردن آيات، روايات و احاديث و جانمايي آنها بسيار دقت نموده و تبليغات شان به گونه اي نباشد كه موجب وهن اين باورها باشد.

فضاي سبز تهران
متناسب با حجم آلاينده ها نيست
مهر: در سال هاي گذشته فضاي سبز زيادي در شهر ايجاد شده است، با اين حال با توجه به ترافيك و صنايع آلاينده تهران، ميزان فضاي سبز كافي نيست.
حمزه شكيب با اشاره به اينكه شهرداري و شوراي شهر تهران در رابطه با فضاي سبز حساسيت خاصي دارند، گفت: فضاي سبزي كه در تهران وجود دارد نتيجه فعاليت شهرداري است با اين حال در توسعه شهري فضاي سبز تهران دچار نابساماني شده است.عضو شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه شورا تا توانسته در مقابل قطع درختان مقاومت كرده ، افزود: شهرداري تهران مجازات هاي سنگيني را براي قطع كنندگان درخت در نظر گرفته است.
وي، جايگزيني درختان قطع شده با درختان جديد را يكي از راهكارهاي جلوگيري از كاهش فضاي سبز عنوان كرد و گفت: در بزرگراه ها و اتوبان ها، شهرداري اقدامات خوبي جهت كاشت درخت انجام داده است.

آغاز اجراي مرحله دوم توسعه
كمربند سبز
سما: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران با اشاره به آغاز اجراي مرحله دوم توسعه كمربند سبز شهر تهران به مساحت 50 هزار هكتار از سال گذشته گفت: به منظور حفظ اراضي دامنه جنوبي البرز و جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه، ايجاد 10 هزار هكتار فضاي سبز در اين اراضي از طرح توسعه كمربند سبز تهران در دستور كار قرار گرفته است.
علي محمد مختاري در كارگاه آموزشي نخستين جشنواره طرح هاي پژوهشي فضاي سبز شهري كه پنج شنبه در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار شده بود، افزود: امروزه موضوع فضاي سبز شهري فقط يك مقوله فني نبوده بلكه همزمان آميزه اي از هنر، علم و تجربه با طيف وسيعي از كاركردهاست كه از يكسو با ويژگي هاي محيط هاي زنده مانند پوشش گياهي و حيات جانوري آميخته است و از سوي ديگر با موارد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نياز زندگي شهري مرتبط است.مختاري با اشاره به اقدامات سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران طي سال هاي اخير درباره طرح توسعه كمربند سبز پيرامون تهران گفت: مرحله اول طرح توسعه كمربند سبز پيرامون تهران شامل 30 هكتار اجرا شده و مرحله دوم اين طرح به مساحت 50 هكتار در كميسيون زيربنايي صنعت هيأت دولت به تصويب رسيده و مقرر شده و در اين راستا از سال گذشته ايجاد هر سال 5 هكتار فضاي سبز در اطراف كمربند شهر تهران در دستور كار سازمان پارك ها قرار گرفته است.
وي با تأكيد بر اينكه اجراي طرح توسعه فضاي سبز كمربند شهر تهران علاوه بر ايجاد يك فيلتر در هواي شهر، از ساخت و سازهاي بي رويه در ارتفاعات البرز جلوگيري مي كند، تصريح كرد: به منظور جلوگيري از ساخت و ساز هاي بي رويه در ارتفاعات بالاي 1800 متر شهر و حفظ اراضي آنجا، ايجاد 10 هزار هكتار فضاي سبز از طرح كمربند سبز شهر تهران در دستور كار قرار گرفته است.

نگاه
010950.jpg
ابوالفضل محترمي

آسفالت سرد براي خيابانهاي سرد
از اين به بعد اگر در سرما و يخبندان هم مثل روزهاي گرم، كارگران بخش آسفالت را مشغول كار ديديد تعجب نكنيد. مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران از آغاز استفاده از آسفالت سرد در خيابان هاي تهران   خبر داده است. از ويژگي هاي اين آسفالت آن است كه در تمام شرايط اقليمي، حتي در دماي زير صفر قابليت اجرا دارد.
۴ زمين چمن مصنوعي ديگر
زمين هاي چمن مصنوعي شهر تهران از ابتداي امسال در حال تكثير است.قرار است 10 زمين چمن مصنوعي توسط شهرداري منطقه 2 ساخته شود كه تا به حال 4 تاي آنها ساخته شده است. زمين هاي پارك آبشار و پارك واقع در خيابان فلامك از آن جمله اند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |