شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۷ - Jan 20, 2007
آخرين وضعيت ديپلمات هاي ربوده شده ايراني
گروه سياسي- پس از گذشت نزديك به 10 روز از ربوده شدن ديپلمات هاي ايراني در اربيل عراق، سفير ايران در بغداد از وعده وزير خارجه عراق مبني بر آزادي قريب الوقوع ديپلمات هاي ربوده شده خبر داد و گفت: جبران خسارات وارده به كنسولگري از مطالبات ماست كه بايد از طريق دولت عراق پيگيري شود.
حسن كاظمي قمي كه با خبرگزاري مهر گفت وگو مي كرد، افزود: هوشيار زيباري، وزير خارجه عراق معتقد است با توجه به اين كه بررسي هاي آمريكا يي ها در مورد ديپلمات هاي ايراني ربوده شده در ماه گذشته 10 روز به طول انجاميد، اين بار نيز پس از بررسي هاي 10 روزه، ديپلمات هاي ايراني ربوده شده آزاد خواهند شد. همچنين به گزارش ايرنا زيباري روز پنجشنبه اعلام كرد كه بغداد از دولت آمريكا خواسته است تا 5ديپلمات دستگيرشده در كنسولگري ايران را آزاد كند.
طالباني: ايران آماده گفت وگو با آمريكاست
مهر: رئيس جمهور عراق در گفت وگو با روزنامه الحيات چاپ لندن گفت: در سفر اخيرم به تهران كه موضوع مذاكره ايران با آمريكا در مورد عراق را با مسوولان ايران مورد بحث قرار داديم، مسئولان ايراني آمادگي خود را براي ديدار با آمريكايي ها اعلام كردند. جلال طالباني با اشاره با اين كه ايراني  ها اعلام آمادگي رسمي از جانب آمريكا را شرط آغاز گفت و گوها در مورد عراق و مسائل مختلف ديگر عنوان كردند، افزود: ايراني ها در زمينه مذاكره در مورد مسائل مختلف ديگر با آمريكا نرمش و انعطاف نشان داده و اعلام كردند براي تفاهم با آمريكا از افغانستان گرفته تا لبنان آماده هستند.
بقيه از صفحه اول
در همين حال محمد جعفري، معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي بامحكوم كردن دستگيري ديپلمات هاي ايراني گفت: آمريكايي ها مي خواهند كاري كنند كه روابط ميان دولت عراق و ايران تيره شود. جعفري كه پيش از دستگيري ديپلمات هاي ايراني در اربيل عراق به اين كشور سفر كرده بود، روز گذشته در جمع خبرنگاران در مورد اين سفر گفت: در پي هماهنگي با جلال طالباني، رئيس جمهور عراق و مسعود بارزاني، رئيس دولت محلي كردستان از سوي جمهوري اسلامي ايران به عراق رفتم تا مسائلي را كه در سفر آقاي طالباني با مقامات ايراني مطرح شده بود، پيگيري كنم.
وي در ادامه سخنان خود افزود: پس از ديدار با طالبان در سليمانيه به اربيل رفتم و در آنجا با رئيس دولت محلي كردستان در مورد ضرورت استقرار امنيت در عراق گفت وگو كردم.
جعفري گفت: اما بامداد 21 دي ماه شاهد بوديم كه نيروهاي آمريكايي با بالگرد و همچنين از طريق زمين به كنسولگري ايران در اربيل حمله كردند، در حالي كه هيات ايراني، ديدارهاي رسمي با رئيس جمهوري و رئيس دولت محلي كردستان عراق داشت.
وي همچنين با اشاره به اينكه كنسولگري ايران كه 17 سال پيش در اربيل ايجاد شده بود، تابلوي رسمي كنسولگري داشت و پرچم جمهوري اسلامي ايران نيز بر بالاي آن نصب شده بود، افزود: اگر به گفته برخي، اين مكان كنسولگري نيست، پس چرا تابلوي كنسولگري دارد و تاكنون دولت عراق و دولت محلي كردستان نگفته اند كه تابلوي كنسولگري بر سردر آن نصب نباشد.
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: آمريكا مي خواهد ايران را مسئول ناامني ها در عراق معرفي كند در حالي كه خوب مي داند ايران مسئول ناامني در عراق نيست، زيرا منطقي نيست كه ايران از يك طرف، حداكثر حمايت از دولت عراق را داشته باشد و از طرف ديگر، خودش براي دولت عراق دردسر ايجاد كند.
شكايت از آمريكا
از سوي ديگر منوچهر متكي، وزير امور خارجه اعلام كرد كه دولت جمهوري اسلامي ايران به زودي از آمريكا به دليل ربودن ديپلمات هاي ايراني در اربيل به شوراي امنيت سازمان ملل شكايت خواهد كرد.
تأكيد لاوروف
وزير خارجه روسيه به عنوان كشوري كه سفارتخانه آن در بغداد چندي پيش هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود، در مقاله اي كه روز گذشته در يكي از روزنامه هاي مسكو به چاپ رسيد تاكيد كرد ايران و سوريه و ديگر سازمان هاي منطقه اي بايد در حل و فصل اوضاع عراق نقش داشته باشند. وي همچنين خاطرنشان كرد: تصحيح سياست نيروهاي ائتلاف در عراق به تحقق عملي منافع مشترك واشنگتن و تهران در اين كشور كمك مي كند.

تا يك ماه آينده
محمود احمدي نژاد به الجزاير مي رود
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد در پيامي به عبدالعزيز بوتفليقه همتاي الجزايري خود اظهار اميدواري كرد تا ماه آينده به الجزاير سفر كند.
به گزارش ايرنا، احمدي نژاد در اين پيام همچنين نسبت به لغو برنامه سفر روز سه شنبه خود به الجزاير (در جريان توقف كوتاه پيش بيني شده در راه بازگشت از سفر آمريكاي لاتين به تهران) اظهار تاسف كرد. رئيس جمهوري اظهار اميدواري كرد: طي ماه آينده وقتي را كه طرف الجزايري مناسب بداند با بوتفليقه در كشور زيبا و برادر الجزاير ديدار كند.
بازديد از ايران
محمود احمدي نژاد ظهر روز پنج شنبه در جمع مسئولان و كاركنان موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران و پس از بازديد از بخش هاي مختلف اين موسسه كه به مناسبت دوازدهمين سالگرد انتشار روزنامه ايران انجام شد و خبر آن را دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري منتشر كرد ، گفت: اصحاب مطبوعات بايد با آسيب شناسي و بررسي مستمر نقاط ضعف و قوت خود به فعاليت هايشان براي تعالي جامعه، غناي بيشتري ببخشند. رئيس جمهوري با تاكيد بر مقاومت ملت ايران در برابر خواست نامشروع و غيرقانوني دشمنان و بي اهميت دانستن قطعنامه هاي صادرشده از سوي آن ها گفت: ما امروز از گردنه هاي دشوار گذشته ايم و صدور قطعنامه و تهديد هيچ تاثيري در اراده ملت ايران براي فتح قله هاي پيشرفت و افتخار ندارد. وي نقادي را از اساسي ترين كارهاي اطلاع رساني مكتوب و مطبوعات و نشانه اي از كمال جويي جامعه برشمرد و گفت: بدون نقد،مطبوعات زنده نيستند ولي بايد دقت كرد اين نقد همراه با انديشه و اطلاعات و تحليل هاي درست انجام شود و به دشمني و تخليه كينه ها تبديل نشود. رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با انتقاد از برخي مطبوعات كه به جاي نقد درست و ارائه تحليل در مورد مسائل مختلف كشور، اطلاع رساني را به عرصه تقابل هاي سياسي و جناحي تبديل و حرف طرف مقابل خود را معكوس منتشر مي كنند، گفت: رقابت در جعل خبر و وارونه كردن واقعيت ها آفت بزرگي است كه متاسفانه برخي وارد آن شده اند كه باعث مي شود فضاي نقادي صحيح و درست و اعتماد به رسانه ها از بين برود.
احمدي نژاد با اشاره به برخي جوسازي ها و اطلاع رساني هاي نادرست درباره برنامه هاي دولت در برخي مطبوعات تصريح كرد: برخي با جعل خبر مي خواهند براي خود جايگاه درست كنند و موفقيت هاي دولت را در نظر مردم كم رنگ جلوه دهند؛ اما دولت فعلا قصد ندارد وارد اين جوسازي ها شود و براي پاسخ دادن به آن ها وقت خود را صرف كند؛ زيرا كارهاي زيادي در كشور است كه بايد به آنها رسيدگي كرد.
۲ ديدار ديپلماتيك
محمود احمدي نژاد صبح پنج شنبه با عبدالله ترموجي، رئيس مجلس سنگاپور و عبدالرحيم محمدحسين وزير دفاع سودان ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدارها ضمن تأكيد بر گسترش روابط، وزير دفاع سودان از سوي عمرالبشير، رئيس جمهور اين كشور از رئيس جمهوري براي سفر به سودان رسما دعوت كرد.

اعتراف صريح آمريكا
به جاسوسي گسترده عليه ايران
ايرنا: معاون وزيرخارجه آمريكا به جاسوسي گسترده دولت آمريكا در مورد ايران اعتراف كرد.
جيمز جفري در گفت وگو با شماره ديروز روزنامه فيگارو چاپ پاريس در پاسخ به اين سؤال كه دليل تاسيس اداره ويژه ايران در دبي چيست؟ گفت: به دليل اينكه ما در ايران سفارتخانه نداريم و بسيار علاقه منديم بدانيم در ايران چه مي گذرد، افرادي را گمارده ايم كه به تعقيب وضعيت ايران در دبي بپردازند . وي افزود: آمريكا علاوه بر دبي، درلندن، باكو، برلين ، عراق و افغانستان نيز نيروهايي دارد كه به سفيران ما در اين كشورها مشاوره مي دهند.
جفري گفت : آمريكا درايران سفارتخانه ندارد، بنابراين از ديپلمات هاي خود درخارج ازايران استفاده مي كند و آنها درباره آنچه درايران مي گذرد و براي چگونه رفتار كردن باجوامع داخلي ايران به ما گزارش مي دهند. معاون وزير خارجه آمريكا تصريح كرد: ما با مسئولان كشورهاي دوست كه در ايران پايگاه دارند تبادلات گسترده اي داريم و از كمك آنان قدرداني مي كنيم.

وزير كشور: تغيير ندادن استانداران سبب
طرح استيضاح شده است
ايرنا: وزير كشور روز پنجشنبه اجرا نكردن درخواست براي تغيير برخي استانداران را علت طرح استيضاح خود در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد.
مصطفي پورمحمدي در حاشيه مراسم معرفي برترين هاي پژوهش و تحقيق نيروي انتظامي به خبرنگاران گفت: نمايندگاني كه طرح استيضاح من را در مجلس شوراي اسلامي مطرح كرده اند، خواستار تغيير استانداران حوزه هاي انتخابيه خود شده بودند و به دليل اجرا نشدن اين درخواست، طرح استيضاح را مطرح كردند. تعدادي از نمايندگان استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي براي استيضاح وزير كشور طرحي را آماده كرده و در حال جمع آوري امضاي نمايندگان براي اين طرح هستند.
در طرح اين تعداد از نمايندگان استفاده از مديران ناكارآمد و ضعيف و بعضا فاقد تجربه و تخصص كافي در مديران اجرايي بين استان ها و شهرستان ها ، عدم تعامل مديران اجرايي وزارت كشور با نمايندگان در راستاي حل مشكلات مردم، عدم رعايت بخشنامه ها، عدم استفاده از نظرات نمايندگان در برنامه هاي توسعه استان ها و شهرستان ها توسط مديران اجرايي از محورهاي اصلي استيضاح عنوان شده است.

البرادعي: دانش هسته اي ايران قابل تحريم نيست
010911.jpg
گروه سياسي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: غرب نمي تواند دانش هسته اي ايران را تحريم و يا بمباران كند.
به گزارش ايسنا، محمد البرادعي در پاريس و در جريان ديدار با مقامات فرانسوي همچنين اظهار داشت: ايران تأسيسات هسته اي اعلام نشده اي ندارد. وي با اشاره به تلاش غرب براي اعمال تحريم هاي بيشتر بر ضد جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: تحريم بر ضد ايران بن بست بر سر برنامه هسته اي اين كشور را تشديد خواهد كرد.
دبيركل آژانس انرژي اتمي در عين حال شرط 1+5 مبني بر تعليق برنامه هسته اي ايران به عنوان پيش شرط ازسرگيري مذاكرات را نپذيرفت و گفت: آغاز مذاكرات نبايد به عنوان يك پاداش براي ايران در نظر گرفته شود.
وي افزود: من با اين ايده كه گفتگو پاداشي براي رفتار خوب است مخالفم، چرا كه گفتگو پيش شرط تغيير رفتار است.
رد خبر تعليق كمك هاي فني آژانس
در حالي كه ارنست پتريك رئيس كنوني شوراي حكام در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه از تعليق كمك هاي فني آژانس بين المللي انرژي اتمي به برخي تأسيسات و پروژه هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران خبر داد، روز گذشته نماينده ايران در آژانس با اشاره به اينكه شوراي حكام هنوز در مورد تشكيل جلسه اضطراري براي بررسي شرايط جديد پرونده هسته اي ايران به نتيجه نرسيده گفت: فرايند بررسي پروژه هاي همكاري ايران و آژانس توسط دبيرخانه اين نهاد كماكان ادامه دارد و همكاري آژانس با ايران در مورد تمامي پروژه ها در حال انجام است.
آمادگي براي نصب 3000 سانتريفيوژ
در همين حال رويترز به نقل از ديپلمات هاي حاضر در آژانس و با توجه به بازرسي هاي هفته گذشته بازرسان از تأسيسات هسته اي ايران اعلام كرد: ايران آماده است به منظور آغاز توليد سوخت هسته اي در مقياس صنعتي فرآيند نصب 3000 سانتريفيوژ را در نطنز آغاز كند. يكي از ديپلمات ها تاكيد كرد همه چيز براي نصب سانتريفيوژها در نطنز به عنوان آغاز مرحله صنعتي غني سازي اورانيوم آماده است.

اخبار كوتاه
مجلس شوراي اسلامي: غلامعلي حداد عادل، عصر ديروز در پايان سفر خود به استان خراسان جنوبي در جمع خبرنگاران گفت: در صحبت با ائمه جمعه و شخص استاندار و فرمانداران و نمايندگان استان و همچنين واقعيت هاي استان، توانستيم به مسائل استان
پي ببريم. رئيس مجلس كه پنجشنبه به همراه نمايندگان اين استان در مجلس شوراي اسلامي وارد بيرجند شده بود، در طول سفر 2 روزه خود با حضور در شهرستان هاي نهبندان، قائن و سرايان، بيرجند و منتخبان اين شهرستان در جمع آنان سخنراني كرد. شركت در نشست شوراي اداري استان در بيرجند نيز از جمله برنامه هاي رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين استان بود.
وزارت خارجه: معاون آسيا و اقيانوسيه وزير خارجه ايران ديروز با كيم يونگ نام رئيس پرزيديوم مجمع عالي خلق كره شمالي كه از وي به عنوان مرد شماره 2 اين كشور نام برده مي شود، ديدار كرد. به گزارش بخش مطبوعاتي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كره شمالي، تحرك دادن به همكاري هاي اقتصادي ميان تهران- پيونگ يانگ مهمترين محور مذاكرات امروز مهدي صفري و كيم يونگ نام بوده است. صفري كه پنجشنبه شب وارد پيونگ يانگ شده، عصر ديروز به وقت محلي در ديدارهاي جداگانه اي با مون زه چول رئيس كميته ارتباط فرهنگي با كشورهاي خارجي كره شمالي و ريم گيونگ مان وزير تجارت خارجي كره شمالي، درباره راه هاي توسعه مناسبات فرهنگي و اقتصادي 2 كشور گفت وگو كرد.
احزاب: سخنگوي خانه احزاب ايران از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده اين خانه، براي اصلاح اساسنامه خود در 19 بهمن ماه خبر داد. حميد قزويني سخنگوي خانه احزاب اظهار داشت: تاريخ مذكور در جلسه چهارشنبه گذشته (27 دي ماه) خانه احزاب، تعيين شد.
وزارت خارجه: طي حكمي از سوي وزير امور خارجه كشورمان، سيدمحمد علي شهيدي محلاتي به سمت معاون كنسولي و امور مجلس وزارت امور خارجه منصوب شد. شهيدي محلاتي پيش از اين نماينده دوره سوم مجلس شوراي اسلامي، رئيس كميته فرهنگ و ارشاد اسلامي مجلس،  مشاور وزير امور خارجه، سركنسول جمهوري اسلامي ايران در جده و مدير كل امور مجلس بوده است.
مجلس شوراي اسلامي: هيأت رئيسه فراكسيون اكثريت (اصولگرايان) فردااز سوي اعضاي شوراي مركزي اين فراكسيون، انتخاب مي شود. 31 نفر از اعضاي شوراي مركزي و 5 نفر علي البدل فراكسيون اصولگرايان اكثريت مجلس در جلسه سه شنبه هفته گذشته اين فراكسيون، براي يك سال آينده انتخاب شدند.

ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي با مراجع قم
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي صبح ديروز به طور جداگانه با حضرات آيات محمد فاضل لنكراني، ناصر مكارم شيرازي، لطف الله صافي گلپايگاني، حسين نوري همداني و عبدالله جوادي آملي ديدار و گفتگو كرد.
علي لاريجاني همچنين با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز ديدار كرد. در اين ديدارها، سيدهاشم حسيني بوشهري مدير حوزه علميه قم و محمود محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، دبير شوراي عالي امنيت ملي را همراهي كردند.
آيت الله فاضل لنكراني در اين ديدار نتيجه فريب كشورهاي عربي و اسلامي در برابر توطئه هاي آمريكا را به مخاطره افتادن اسلام و تمام كشورهاي اسلامي ارزيابي و تاكيد كرد: در اين شرايط اتحاد همه مسلمانان اعم از شيعه و سني در مقابل ابرقدرت ها امري ضروري است. آيت الله فاضل لنكراني با اشاره به شكست هاي آمريكا در طرح هاي استكباري خود عليه مسلمانان، گفت: آمريكا در نقشه اخير خود، بيش از پيش مفتضح خواهد شد و نظاره گر شكست بزرگ و هميشگي آن خواهيم بود. آيت الله مكارم شيرازي نيز در ديدار با علي لاريجاني ضمن تاكيد بر بيداري مسلمانان در شرايط اخير گفت: علماي اهل سنت مطمئن باشند كه دشمنان اسلام طرح وسيعي براي اختلاف افكني ميان مسلمانان ريخته اند. آيت الله صافي گلپايگاني هم در ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به ضرورت دقت و فراست مسئولان جمهوري اسلامي در عرصه هاي بين المللي، گفت: بايد با هوشياري براي خنثي سازي توطئه هاي دشمنان عليه امت اسلامي تلاش كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در اين ديدارها، درباره طرح آمريكا در عراق و اوضاع جديد اين كشور، توطئه آمريكا و اسرائيل براي اختلاف افكني ميان شيعه و سني، ضرورت هدايت مسلمانان توسط مراجع معظم تقليد براي حفظ وحدت و آخرين وضعيت پرونده هسته اي ايران ديدگاههاي خود را بيان كرد.

امام جمعه موقت تهران:
ايجاد اختلاف بين شيعه و سني سلاح زنگ زده است
گروه سياسي - آيت الله محمد امامي كاشاني، ايجاد اختلاف و تفرقه بين شيعه وسني را سلاح زنگ زده و ناكارآمد دانست و گفت: مردم ايران 22 بهمن با راهپيمايي وسيع پاسخ تمام توطئه ها را خواهند داد.
به گزارش ايرنا، وي در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران اظهار داشت: اكنون، همان اسلحه زنگ زده وناكارآمد برگشته و رسانه هاي استكباري ايجاد اختلاف بين شيعه و سني را آغاز كرده اند و چنان به اين مسئله پرداخته اند كه حتي صدام را وسيله استفاده خود كرده اند.
امامي كاشاني تصريح كرد: اين سلاح، سلاحي زنگ خورده است و آمريكا و انگليس نمي دانند چه خاكي بر سر كنند. گاهي دست به ايجاد اختلاف بين شيعه و سني مي زنند، گاهي به كنسولگري ايران در اربيل حمله مي كنند و گاهي مسئله تحريم ايران را مطرح مي كنند.
خطيب جمعه تهران در بخش ديگري از خطبه هاي ديروز نماز جمعه تهران كه ايسنا خبر آن را گزارش داد، با اشاره به اين كه اين سياست ها در دنيا شكست خورده است در عين حال به وضعيت آمريكا در جهان اشاره كرد و گفت: رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا علناً بوش را محكوم مي كند و گورباچوف مي گويد بوش در باتلاقي قرار گرفته و اين در حالي است كه خود بوش مي گويد ما اشتباهات زيادي كرده ايم و اين وضعيت امروز استكبار در جهان است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |