سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵
ماموريت هاي مهم فضايي سال 2007
نجوم: سال 2007 ميلادي با چندين ماموريت فضايي از طرف ناسا و اسا آغاز شد.

ماموريت سپيده دم
زمان پرتاب: ژوئن 2007
هدف: مدارگرد سياركي

009342.jpg
سپيده دم بخشي از مجموعه ماموريت هاي ديسكاوري ناساست. اين فضاپيما به سوي دو سيارك سرس و وستا ، دو تا از بزرگ ترين سيارك هاي منظومه شمسي، خواهد رفت. هر يك از اين دو سيارك، فرآيند تكاملي بسيار متفاوتي داشتند كه در چند ميليون سال اوليه پيدايش منظومه شمسي شكل گرفته است. سپيده دم با رصد هر دو آنها با ابزارهاي يكسان، در حقيقت به مطالعه و بررسي منظومه شمسي روزهاي آغازين مي پردازد و ويژگي هاي هر سيارك را نيز مورد بررسي قرار مي دهد. اين فضاپيما با خود تراشه اي حمل مي كند كه 360 هزار نفر نام خود را در آن ثبت كرده اند تا روي يكي از سيارك هاي منظومه شمسي بفرستند.

ماموريت ققنوس
زمان پرتاب: آگوست 2007
هدف: جستجوي آب در عرض هاي شمالي مريخ

009345.jpg
ماموريت ققنوس اولين ماموريت از برنامه جديد ناسا براي فرستادن فضاپيماهاي كوچك و كم هزينه است. نام اين ماموريت به نام پرنده اي افسانه اي است كه پس از نابودي، حيات دوباره مي گيرد، به اين دليل انتخاب شده كه اين فضاپيما قرار است از سطح نشيني استفاده كند كه ماموريت شكست خورده Mars Surveyor Lander قرار بود از آن استفاده كند. در ادامه جستجوي آب در مريخ، بهترين مكان براي بررسي، قطب ها هستند. ققنوس در بخش قطب شمال مريخ فرود خواهد آمد و در آنجا با بازوي روبوتيك خود لايه هاي يخ را تاعمق تقريبا نيم متر حفاري مي كند؛ اين لايه ها لايه هايي هستند كه به دليل تغييرات آب و هوايي فصلي ممكن است حاوي تركيبات آلي باشند كه براي شكل  گرفتن حيات ضروري اند. همچنين براي به روز كردن اطلاعات جوي و هواشناسي در مريخ، اين فضاپيما جو مريخ را تا ارتفاع 20كيلومتري مورد بررسي قرار خواهد داد.

ماموريت رصدخانه هرشل
زمان پرتاب: سال 2007
هدف: رصد در طول موج فروسرخ دور

009348.jpg
رصدخانه هرشل يك تلسكوپ فضايي است كه كيهان را در طول موج فروسرخ دور رصد خواهد كرد. قرار است اين رصدخانه علاوه بر اجرام نزديك از نظر زمان و مكان، اطلاعات جديدي را از ستارگان و كهكشان هاي دوردست و اوليه عالم نيز به ما بدهد.
همچنين نگاه ويژه اي نيز بر منظومه شمسي خواهد داشت. طول موج فروسرخ دور، طول موجي است كه چشم هاي انسان قادر به ديدن آن نيست و براي اخترشناسان اهميت بسياري دارد، زيرا بخش زيادي از كيهان در اين طول موج تابش مي كند؛ مانند بخش هايي كه به دليل دماي بسيار كم نمي توانند در طول موج هاي مرئي يا پرتو X تابش كنند، اما در دمايي حتي كمتر از سردترين نقطه زمين، همچنان مي توانند در طول موج فروسرخ دور تابش كنند. اين ماموريت را سازمان فضايي اروپا (اسا) ترتيب داده و 10 كشور، از جمله آمريكا، در طراحي و ساخت اين رصدخانه همكاري داشته اند. انتظار مي رود اين تلسكوپ حداقل تا 3 سال داده هاي مناسبي براي ما بفرستد.

ماموريت پلانك
زمان پرتاب: سال 2007
هدف: نقشه برداري از تابش ريزموج زمينه كيهان

009351.jpg
فضاپيماي پلانك ِ سازمان فضايي اروپا، در ادامه ماموريت هاي COBE و WMAP، به مطالعه ساختار تابش ريزموج زمينه كيهان، كه بازمانده كيهان آغازين است، مي پردازد. اين فضاپيما از ساختارهاي بزرگ مقياس نقشه برداري خواهد كرد.
ماموريت برنامه ريزي شده پلانك، دوبار نقشه برداري كامل از آسمان طي 15 ماه است، اما انتظار مي رود تا 5سال قادر به گرفتن داده  باشد. داده هاي پلانك بر بسياري از موضوع هاي مطرح در اختر فيزيك و كيهان شناسي، مانند نظريه هاي كيهان اوليه و ساختار كيهان، تاثير خواهد گذاشت.
پلانك و هرشل در 3 ماه اول 2007 با يك موشك پرتاب خواهند شد. پس از پرتاب از هم جدا مي شوند و در دو مدار مختلف دور نقطه لاگرانژي 2 زمين- خورشيد قرار مي گيرند.

به روز رساني مريخ نوردهاي روح و فرصت
009357.jpg
گروه علمي فرهنگي- دو مريخ نورد ناسا، روح و فرصت، با نزديك شدن به سومين سالگرد خود در مريخ، ترفندهاي جديدي را مي آموزند.
به نوشته سايت نجوم، يكي از اين مهارت هاي تازه اين است كه مريخ نورد از اين پس مي تواند تصاوير را تحليل كند و عوارض خاصي را در آنها تشخيص بدهد. اين نرم افزار فضاپيماي متفكر نام گذاري شده است.
تا به حال مريخ نورد روح، چندين عكس از گربادهاي غبار گرفته است و هر دو مريخ نورد از ابرها عكس برداري كرده اند. اين تصاوير از ميان تعداد بسيار زيادي عكس كه مريخ نوردها به زمين ارسال مي كردند غربال شده اند. جدا كردن عكس هاي مناسب از بين تعداد بسيار زيادي عكس، كار بسيار سخت و وقت گيري براي دانشمندان بود. اكنون، با نرم افزار جديدي كه روي مريخ نوردها قرار است نصب شود، اين مشكل برطرف خواهد شد. از اين پس خود مريخ نورد مي تواند گربادهاي غبار و نواحي كه ابر در آنها است را شناسايي كند و از آنها تصويربرداري كند. سپس از ميان تصاوير، آنهايي را كه مناسب هستند، براي زمين ارسال خواهد كرد. اين توانايي، بازدهي كار را بسيار بالا خواهد برد و دانشمندان مي توانند زمان بيشتري را به بررسي هاي علمي اختصاص بدهند.
مهارت جديد ديگر، كه به نام دنبال كردن بصري هدف شناخته مي شود، مريخ نورد را قادر مي سازد در تمام طول مسير، هدف خود را شناسايي كند. مريخ نورد در طول مسير تصور خود را از هدفش تغيير مي دهد. ممكن است هدف با نزديك شدن بزرگ تر ديده شود يا با تغيير زاويه شكلش تغيير كند، اما مريخ نورد هم چنان آن را باز خواهد شناخت. دنبال  كردن بصري هدف ممكن است با سومين مهارت، تشخيص راه مناسب با ابزار تماسي كه روي بازوي روبوتيك مريخ نورد نصب شده است، تركيب شود. اين تركيب توانايي را به نام برو و لمس كن به روح و فرصت خواهد داد. تاكنون هر زمان كه مريخ نورد به عارضه جديدي مي رسيد، اعضاي تيم در زمين بايد تصاويري كه از آن عارضه فرستاده بود را بررسي مي كردند تا تصميم بگيرند مريخ نورد در كدام محل مي تواند بازوي روبوتيك خود را براي آزمايش در روز بعد قرار دهد. پس از راه اندازي نرم افزار جديد، اعضاي تيم اين اختيار را به مريخ نورد خواهند داد كه محل مناسب را براي بررسي خود انتخاب كند و در همان روزي كه به هدف مي رسد بررسي خود را آغاز كند. همچنين اين نرم افزار به مريخ نورد كمك خواهد كرد با تهيه نقشه هاي بهتري از اطراف خود، مسير خود را بهتر انتخاب كند و از خطرات مسير بگريزد.
پيش از اين، مريخ نوردها فقط مي توانستند به يك قدم بعدي خود فكر كنند. اگر مريخ نورد قدمي برمي داشت و متوجه مانع يا خطري مي شد تنها كاري كه مي توانست بكند اين بود كه يك قدم به عقب بردارد و راه ديگري را انتخاب كند. اگر باز هم به مانع برمي خورد برمي گشت و يك راه ديگر ... حتي گاهي مريخ نورد راه حلي پيدا نمي كرد. با نرم افزار جديد مريخ نورد، باهوش تر خواهد شد و خواهد توانست به چندين قدم جلوتر خود فكر كند و بهترين راه را در يك منطقه پرپيچ و خم پيدا كند. حتي مي تواند راه خود را در يك هزارتو پيدا كند!اين دو مريخ نورد موقعيت مناسبي را براي آزمايش كردن نرم افزارهاي گوناگون كه در مأموريت هاي آينده مريخ ممكن است به كار روند، فراهم كرده اند.

كنترل مسير نور با بلور هاي فوتونيكي
گروه علمي فرهنگي- يكي از زمينه هاي كاربردي فناوري  نانو كه پيشرفت زيادي هم داشته، بحث بلور هاي فوتونيكي است. پيش بيني مي شود اين بلور ها با قابليت كنترل پراكندگي نور، جايگزين روش هايي ديگر در قطعاتي مثل ليزرهاي نمايشي، مدارها و رايانه هاي كوانتومي  شوند. اما فرآيند ساخت پيچيده آنها باعث عدم توسعه هر چه بيشتر اين بلور ها شده است.
لئون والدرينگ و تيم او از هلند اخيراً روش هاي جديدي براي كنترل اندازه، شكل و انعطاف پذيري شيميايي اُپال (شيشه هاي خاص) - يك نوع بلور فوتونيكي- در كوچكترين حد ممكن، ابداع كرده اند.
والدرينگ مي گويد: ماهيت كار ما در واقع ايجاد توانايي كنترل شكل نانوذرات مشخص درون اين شيشه هاي مصنوعي است. ما نانوحفره هايي را درون ذرات منفرد كلوييدي ايجاد كرديم و توانستيم موقعيت آنها را تغيير دهيم و همچنين قطر آنها را با دقت نانومتري تنظيم كنيم، در واقع ما موفق به ساخت نوعي از نانودانه ها شديم.
اين محققان از روشي با نام FIB (Focused Ion Beam milling) براي سوراخ كردن و ايجاد حفره هايي با عرض 80 نانومتر در تك كلوييدها روي شيشه هاي مصنوعي استفاده كردند. اين كلوييدهاي  منفرد، با شعاعي حدود 100 نانومتر توسط يك فرآيند خودآرايي از كره هاي كلوييدي دي اكسيد سيليكون ايجاد شده اند. در ساخت آنها، محققان اين حفره ها را براي مدت 5 تا 30 ثانيه آسياب كردند و متوجه تناسب زمان آسياب و اندازه حفرات شدند (زمان بيشتر آسياب حفره هاي بزرگتر را نتيجه مي دهد).

خبر
شواليه خاموش خنك كننده اي براي پردازشگرهاي دوهسته اي
009354.jpg
گروه علمي فرهنگي- خنك كننده سي پي يو جديدي با نام Silent Knight (به معني شواليه خاموش) معرفي شده كه پره ها، پايه و ميله هاي انتقال حرارت آن صددرصد از جنس مس ساخته  شده است. مس رساناي حرارتي بسيار خوبي است كه استفاده از آن باعث شده كه حرارت به مقدار مؤثري در جديدترين پردازشگرهاي دوهسته اي كاهش يابد. سايلنت نايت به آرامي كار مي كند و طرحي منحصر به فرد با ديودهاي نوري آبي، باعث شده كه محيط داخلي كيس بسيار لوكس به نظر برسد.
سايلنت نايت، علاوه بر فن، يك خنك كننده كامل سي پي يو هم است. جنس مس، انتقال دهندگي مؤثر گرما، محدوده انتقال گرماي وسيع، طراحي سبك براي كاهش فشار بر مادربورد و شش لوله ايزوله براي انتقال گرما به پره ها، ويژگي هايي هستند كه موجب مي شوند دماي پردازشگر همواره براي اجراي سريع و محاسبات قابل اطمينان، به ميزان مناسب پايين باقي بماند.
سايلنت نايت، با سري پردازنده هاي Core2 اينتل، سي پي يو پنتيوم D دوهسته اي و پردازنده پنتيوم 4 LGA775 سازگار است. اين خنك كننده همين طور قابل نصب بر روي مادربوردهايي با سوكت پردازشگر 478 است كه سي پي يوهاي اي ام دي از قبيل AM2/940/939/754 و اتلون 64-FX و Sempron روي آن ها نصب مي شود. اين پردازشگرها جديدترين و قوي ترين سي پي يوهاي موجود در بازار هستند.
محافظ تنظيم فشار كه در داخل خنك كننده قرار دارد، جريان هواي ايجاد شده توسط فن LED 9سانتي متري را به اطراف هدايت مي كند. زيرا اين هواي داغ براي اجراي عمليات پردازشگر و حتي كل سيستم خطرناك و بحراني است. اين طراحي منحصر به فرد دماي تنظيم كننده اندازه ولتاژ (VRM) را به طور مؤثر بين 10 تا 15 درجه سانتيگراد كم مي كند.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |