با مصوبه روز گذشته شوراي شهر و با هدف حذف فعاليت هاي موازي
ساختار تشكيلات شهرداري تهران اصلاح مي شود
حاشيه نشست ديروز شوراي شهر
*در جلسه ديروز شوراي شهر حسن بيادي نايب رئيس شورا در تذكري با اشاره به موانع سرمايه گذاري در طرح هاي مشاركتي شهرداري گفت: مقررات دست و پاگير شهرداري مانع سرمايه گذاري است و كساني كه به شركت سرمايه گذاري مراجعه مي كنند معلوم نيست با چه كسي طرف هستند
*حسن زياري نيز در تذكر ديگري به شهرداري، با بيان اينكه 2 سال از مهلت مقرر براي ارائه طرح جامع حمل و نقل گذشته است خواستار ارائه هر چه سريعتر اين طرح شد.ولي جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري در اين باره خاطرنشان كرد كه فاز يك اين مرحله اجرايي و كار سنگين و مستمري روي آن انجام شده و طي چند ماه آينده فاز 2 نيز آماده خواهد شد.
گروه شهري- با مصوبه ديروز شوراي شهر، ساختار تشكيلاتي شهرداري تهران اصلاح مي شود.شوراي اسلامي شهر تهران، ديروز در دويست و نود و پنجمين جلسه علني خود با تصويب يك طرح دو فوريتي، كميسيون ويژه اي را مكلف كرد تا با همكاري شهرداري، نمودار ساختار اصلي تشكيلات شهرداري تهران را تهيه و ظرف 15 روز آن را به شورا ارائه كند.
در اين مصوبه، هدف از اصلاح ساختار شهرداري، حذف فعاليت هاي موازي و غيرضروري و ارتقاي كارآمدي و توانمندي سازمان شهرداري اعلام شده است . نادر شريعتمداري، حسن زياري، رسول خادم، حسن بيادي، حبيب كاشاني، مسعود زريبافان و نسرين سلطانخواه به عنوان اعضاي اين كميسيون انتخاب شدند.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح، با بيان اينكه شهرداري در ارائه اصلاحيه ساختار تشكيلاتي خود تعلل كرده است، گفت: بر همين اساس مجبور شديم كه خود شوراي شهر براي اصلاح ساختار شهرداري اقدام كند.نسرين سلطانخواه، عضو هيات رئيسه شورا نيز با بيان اينكه برخلاف سياست مورد نظر شوراي شهر، ساختار شهرداري در حال بزرگ شدن است گفت: در اصلاح ساختار شهرداري بر اساس اين طرح بايد 72 شركت تحت پوشش معاونت ها نيز درنظرگرفته شود.
از سوي ديگر حسين پورزرندي، معاون مالي و اداري شهرداري تهران با بيان اينكه طبق ماده 54 قانون شهرداريها ، ساختار كلان شهرداري ها بايد با اطلاع انجمن شهر تهيه و براي تصويب به وزارت كشور ارائه شود خاطرنشان كرد كه تاكنون نيز بر همين اساس عمل شده است. حسن بيادي در پاسخ به اظهارات پورزرندي با طرح اين سئوال كه اگر شهرداري اصلاح ساختار را پس از چند سال به شورا نياورد چه بايد كرد گفت: شوراي شهر مي تواند اصلاح ساختار شهرداري را بررسي كند و نيازي نيست منتظر شهرداري بماند.
مهدي چمران، رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به تشكيل كميسيون ويژه متشكل از 7 عضو شوراي شهر براي اصلاح ساختار شهرداري گفت: اصلاح ساختار با همكاري شهرداري انجام خواهد شد و بالاخره بايد اين ساختار ارائه شود و تعلل در آن باعث مي شود كه اين موضوع عملي نشود .
ادامه بررسي لايحه خصوصي سازي اتوبوسراني
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين، 9 تبصره ديگر از لايحه تاسيس و فعاليت شركت هاي اتوبوسراني و ميني بوسراني تعاوني و خصوصي در شهر تهران تصويب شد.
بر اساس تبصره دو اين لايحه ، شهرداري موظف است در قالب تشكيل تعاوني همكار با استفاده از پرسنل و رانندگان شركت واحد، با در اختيار گذاشتن اتوبوسهاي موجود براي بهره برداري از خطوط با نرخ مصوب شوراي شهر به صورت ريالي اقدام كند.
به موجب تبصره ديگري، شهرداري موظف است در واگذاري هاي مربوط به اين مصوبه به گونه اي عمل كند كه در هر شرايط 40 درصد اتوبوس ها را در اختيار داشته باشد.
شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا هنگام بررسي لايحه مذكور با بيان اينكه اتوبوسراني نبايد در كل ناوگان، خصوصي شود گفت: 60 درصد ناوگان بايد به صورت ريالي باشد و از اين گذشته توزيع اتوبوسهاي خصوصي نيز به گونه اي صورت گيرد كه سهم محدوده مركزي و جنوب شهر تهران بيشتر از 20 درصد نباشد و 80 درصد به صورت بليتي انجام شود و حتي امكانات بيشتري به مناطق جنوبي داده شود.
وي تاكيد كرد: ما به دنبال كاهش حمايت هاي شوراي شهر و شهرداري از شبكه حمل و نقل عمومي نيستيم، بلكه قصد توسعه و بهبود آن را داريم. رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: بهتر است فعلا در مورد خود لايحه تصميم گيري شود زيرا وارد شدن به جزئيات آن زمان زيادي لازم دارد. از سوي ديگر تشكري هاشمي، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري نيز گفت: نگراني هاي موجود در مورد سپردن كار به بخش خصوصي بيشتر به دليل آن است كه گمان مي رود اين بخش توان نظارت را ندارد و به عبارتي نوعي تهديد براي سيستم دولتي تلقي مي شود.
بر اساس مصوبه شوراي شهر سهم اتوبوسهاي ريالي در تهران در حد 60 درصد باقي مي ماند.
|