چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۱ - Jan 24, 2007
با مصوبه روز گذشته شوراي شهر و با هدف حذف فعاليت هاي موازي
ساختار تشكيلات شهرداري تهران اصلاح مي شود
حاشيه نشست ديروز شوراي شهر
*در جلسه ديروز شوراي شهر حسن بيادي نايب رئيس شورا در تذكري با اشاره به موانع سرمايه گذاري در طرح هاي مشاركتي شهرداري گفت: مقررات دست و پاگير شهرداري مانع سرمايه گذاري است و كساني كه به شركت سرمايه گذاري مراجعه مي كنند معلوم نيست با چه كسي طرف هستند
*حسن زياري نيز در تذكر ديگري به شهرداري، با بيان اينكه 2 سال از مهلت مقرر براي ارائه طرح جامع حمل و نقل گذشته است خواستار ارائه هر چه سريعتر اين طرح شد.ولي جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري در اين باره خاطرنشان كرد كه فاز يك اين مرحله اجرايي و كار سنگين و مستمري روي آن انجام شده و طي چند ماه آينده فاز 2 نيز آماده خواهد شد.
گروه شهري- با مصوبه ديروز شوراي شهر،  ساختار تشكيلاتي شهرداري تهران اصلاح مي شود.شوراي اسلامي شهر تهران، ديروز در دويست و نود و پنجمين جلسه علني خود با تصويب يك طرح دو فوريتي، كميسيون ويژه اي را مكلف كرد تا با همكاري شهرداري، نمودار ساختار اصلي تشكيلات شهرداري تهران را تهيه و ظرف 15 روز آن را به شورا ارائه كند.
در اين مصوبه، هدف از اصلاح ساختار شهرداري، حذف فعاليت هاي موازي و غيرضروري و ارتقاي كارآمدي و توانمندي سازمان شهرداري اعلام شده است . نادر شريعتمداري، حسن زياري، رسول خادم، حسن بيادي، حبيب كاشاني، مسعود زريبافان و نسرين سلطانخواه به عنوان اعضاي اين كميسيون انتخاب شدند.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح، با بيان اينكه شهرداري در ارائه اصلاحيه ساختار تشكيلاتي خود تعلل كرده است، گفت: بر همين اساس مجبور شديم كه خود شوراي شهر براي اصلاح ساختار شهرداري اقدام كند.نسرين سلطانخواه، عضو هيات رئيسه شورا نيز با بيان اينكه برخلاف سياست مورد نظر شوراي شهر، ساختار شهرداري در حال بزرگ شدن است گفت: در اصلاح ساختار شهرداري بر اساس اين طرح بايد 72 شركت تحت پوشش معاونت ها نيز درنظرگرفته شود.
از سوي ديگر حسين پورزرندي، معاون مالي و اداري شهرداري تهران با بيان اينكه طبق ماده 54 قانون شهرداريها ، ساختار كلان شهرداري ها بايد با اطلاع انجمن شهر تهيه و براي تصويب به وزارت كشور ارائه شود خاطرنشان كرد كه تاكنون نيز بر همين اساس عمل شده است. حسن بيادي در پاسخ به اظهارات پورزرندي با طرح اين سئوال كه اگر شهرداري اصلاح ساختار را پس از چند سال به شورا نياورد چه بايد كرد گفت: شوراي شهر مي تواند اصلاح ساختار شهرداري را بررسي كند و نيازي نيست منتظر شهرداري بماند.
مهدي چمران، رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به تشكيل كميسيون ويژه متشكل از 7 عضو شوراي شهر براي اصلاح ساختار شهرداري گفت: اصلاح ساختار با همكاري شهرداري انجام خواهد شد و بالاخره بايد اين ساختار ارائه شود و تعلل در آن باعث مي شود كه اين موضوع عملي نشود .
ادامه بررسي لايحه خصوصي سازي اتوبوسراني
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين، 9 تبصره ديگر از لايحه تاسيس و فعاليت شركت هاي اتوبوسراني و ميني بوسراني تعاوني و خصوصي در شهر تهران  تصويب شد.
بر اساس تبصره دو اين لايحه ،  شهرداري موظف است در قالب تشكيل تعاوني همكار با استفاده از پرسنل و رانندگان شركت واحد، با در اختيار گذاشتن اتوبوسهاي موجود براي بهره برداري از خطوط با نرخ مصوب شوراي شهر به صورت ريالي اقدام كند.
به موجب تبصره ديگري، شهرداري موظف است در واگذاري هاي مربوط به اين مصوبه به گونه اي عمل كند كه در هر شرايط 40 درصد اتوبوس ها را در اختيار داشته باشد.
شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا هنگام بررسي لايحه مذكور با بيان اينكه اتوبوسراني نبايد در كل ناوگان، خصوصي شود گفت: 60 درصد ناوگان بايد به صورت ريالي باشد و از اين گذشته توزيع اتوبوسهاي خصوصي نيز به گونه اي صورت گيرد كه سهم محدوده مركزي و جنوب شهر تهران بيشتر از 20 درصد نباشد و 80 درصد به صورت بليتي انجام شود و حتي امكانات بيشتري به مناطق جنوبي داده شود.
وي تاكيد كرد: ما به دنبال كاهش حمايت هاي شوراي شهر و شهرداري از شبكه حمل و نقل عمومي نيستيم، بلكه قصد توسعه و بهبود آن را داريم. رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: بهتر است فعلا در مورد خود لايحه تصميم گيري شود زيرا وارد شدن به جزئيات آن زمان زيادي لازم دارد. از سوي ديگر   تشكري هاشمي، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري نيز گفت: نگراني هاي موجود در مورد سپردن كار به بخش خصوصي بيشتر به دليل آن است كه گمان مي رود اين بخش توان نظارت را ندارد و به عبارتي نوعي تهديد براي سيستم دولتي تلقي مي شود.
بر اساس مصوبه شوراي شهر سهم اتوبوسهاي ريالي در تهران در حد 60 درصد باقي مي ماند.

زباله هاي آلوده 6 هزار مركز كوچك درماني
در تهران رها شده است
گروه شهري- مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران از بي توجهي وزارت بهداشت به جمع آوري زباله هاي آلوده مراكزدرماني كوچك پايتخت انتقاد كرد و گفت: زباله هاي بيمارستاني شش هزار درمانگاه و مطب شهر تهران بدون هيچ نظارتي در شهر رها شده است.
مصطفي سليمي با بيان اين مطلب اظهار داشت: مراكز درماني كوچك و مطب هاي شخصي بدون هيچ گونه نظارتي زباله هاي پزشكي و بيمارستاني خود را همراه با ديگر زباله هاي شهري دفع مي كنند و اين موضوع بهداشت و سلامت شهر را تهديد مي كند.
وي با بيان اينكه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متولي اصلي در بخش نظارت و جمع آوري زباله هاي بيمارستاني است، خاطرنشان كرد: متأسفانه با وجود پيگيري ها و درخواستهاي فراوان شهرداري تهران هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نپذيرفته است.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران تصريح كرد كه شهرداري تهران هم اكنون بدون آنكه وظيفه اي در خصوص جمع آوري اينگونه زباله ها داشته باشد، زباله هاي بيمارستاني 340 مركز درماني پايتخت را جمع آوري و دفن مي كند.
وي خاطرنشان كرد: جمع آوري هر كيلو زباله بيمارستاني هزينه اي را به شهرداري تحميل مي كند كه وزارت بهداشت حتي يك ريال از آن را پرداخت نمي كند.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، سوزاندن زباله  هاي بيمارستاني به وسيله دستگاههاي زباله سوز و يا ساير راهكارهاي علمي پيش بيني شده از طرف وزارت بهداشت را از عوامل كاهش معضلات زيست محيطي اين زباله ها دانست و از وزارت بهداشت درخواست كرد اقدامات جدي را در اين خصوص انجام دهد.

نصب 50 دوربين ثبت سرعت
در 4 بزرگراه اصلي پايتخت
سما: مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از نصب حدود 50 دوربين نظارت تصويري و ثبت سرعت در چهار اتوبان و بزرگراه پايتخت شامل همت، صياد، نيايش و چمران ظرف 4 ماه آينده در پي توافقات صورت گرفته با پليس راهنمايي و رانندگي خبر داد.
حجت الله بهروز با اشاره به جلسات متعددي كه با پليس راهنمايي و رانندگي در زمينه توسعه دوربين هاي ثبت سرعت در بزرگراه ها و اتوبان هاي تهران برگزار شده، افزود: پس از رسيدن به توافقات نهايي چهار اتوبان اصلي پايتخت شامل چمران، همت، نيايش و صياد شيرازي ظرف 4 ماه آينده تحت پوشش دوربين هاي ثبت سرعت قرار مي گيرند.
به گفته بهروز نصب دوربين هاي ثبت سرعت در بزرگراه ها و اتوبان هاي شهر تهران ضمن امكان نظارت دقيق بر نحوه رانندگي و كنترل سرعت مطمئن، تخلفات رانندگان در بحث سرعت را در ساعات مختلف شبانه روز ثبت مي كند.

پرسه
سالمندان با محرم و دهه فجر
پاتوق سالمندان اين روزها برنامه هاي فشرده اي را تدارك ديده است. فرهنگسراي سالمند به مناسبت فرا رسيدن دهه فجر و ماه محرم مسابقات نقاشي و پيام كوتاه محرم، خاطره نويسي محرم 1357 ، بازديد از موزه عبرت و زيارت مرقد حضرت امام خميني (ره) را در كنار نمايشگاه عكس دهه فجر اجرا مي كند.
عاشورا، ميراث معنوي جهان اسلام
در دهه اول محرم چند ميدان بزرگ شهر هم شاهد اجراي برنامه هاي متنوعي هستند. حسين جعفري، معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر از اجراي ويژه برنامه كاروان سمبليك شهدا و اسراي كربلا در برخي خيابان ها و ميادين شهر تهران از جمله ميادين شهدا، امام حسين، تجريش و ولي عصر داد. در ضمن به گفته جعفري به طور همزمان نمايش ايراني تعزيه در برخي نقاط شهر به ويژه ميدان تجريش و پارك لاله اجرا مي شود. در اين برنامه ها، نشانه هاي مذهبي و عاشوراي تعزيه خواني از استان بوشهر مثل استفاده از سنج و دمام و شروه خواني تلفيق شد است.
شهربازي و باغ وحش جديد
پايتخت كشور جاي درست و حسابي براي تفريح ندارد، اين را ديگر همه مي دانند. اما خبر مي رسد كه بزودي شهربازي و باغ وحش جديد در تهران احداث خواهد شد. قرار است شهربازي جديد در جنوب بوستان آزادگان ساخته شود.

نگاه
011646.jpg
رسول آذرگون

۲ هزار و 500 ميني بوس فرسوده در پايتخت تردد مي كنند
سما: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با اشاره به وجود 2500 دستگاه ميني بوس فرسوده در ناوگان ميني بوس هاي پايتخت گفت: به جز 300 دستگاه از ميني بوس هاي موجود كه تقريبا جوان هستند تقريبا تمام ناوگان ميني بوس هاي شهر تهران با عمر بالاي 22 سال فرسوده بوده و بايد از رده خارج شوند.
محمد احمدي بافنده با بيان اينكه طي سال هاي اخير هيچ ميني بوس نويي به پايتخت تزريق نشده است ، تاكيد كرد : تمام ميني بوس هاي پايتخت دچار مشكلات فيزيكي ، ايمني و كيفيتي بوده و رانندگان اين خودروها به عنوان مالكان آنها از اين بابت همواره متحمل خسارات متعددي براي هزينه تعمير و نگهداري هستند .وي تصريح كرد : بر اساس مساعدتي كه وزارت كشور در اين زمينه داشته قرار است برنامه پرداخت وام 20 ميليون توماني به مالكان ميني بوس هاي فرسوده براي نوسازي داده شود كه اميدواريم اين قضيه با جديت از سوي متوليان امر جامه عمل به خود بپوشد .
معاينه فني 11 هزار تاكسي پايتخت
از سوي ديگر، در قالب طرح معاينه فني تاكسي هاي تهران در مدت دو ماه گذشته بيش از 11 هزار دستگاه از تاكسي هاي پايتخت معاينه فني شدند . روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داد كه از ابتداي آذرماه تا پايان دي ماه تعداد 3600 دستگاه تاكسي در مركز موقت مستقر در پاركينگ طبقاتي حافظ ، 2800 دستگاه در مركز معاينه بيهقي ، 2400 دستگاه در مركز موقت مستقر در پاركينگ طبقاتي كرمانيان و بيش از 2200 دستگاه نيز در ساير مراكز معاينه فني مورد بازديد قرار گرفتند.بنابر اين گزارش علاوه بر مراكز ششگانه معاينه فني شامل مراكز بيهقي ، سراج ، الغدير ، شكوفه و نيايش و شهيد آبسالان دو مركز موقت معاينه فني در پاركينگ طبقاتي حافظ و پاركينگ طبقاتي كرمانيان در جهت ارائه خدمات هر چه بهتر به شهروندان تهراني تعيين شده است.

براي مهار اثرات سهميه بندي بنزين در حمل و نقل عمومي
واگن هاي متروبراي پاسخگويي به مسافران
بايد دو برابر شود
011649.jpg
گروه شهري شركت قطار شهري تهران و حومه (مترو) براي پاسخگويي به نياز مسافران پس از سهميه بندي بنزين به 615 دستگاه واگن و 38 دستگاه لكوموتيو نياز دارد.
مدير عامل شركت بهره برداري قطار شهري تهران و حومه با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر كه هنوز بنزين سهميه بندي نشده و خودروهاي شخصي و مسافربرها بدون هيچ محدوديتي فعاليت مي كنند، تقريباً تمام مسافران از ازدحام و شلوغي قطارها در ساعات اوج سفر (2 ساعت در صبح و 2 ساعت در بعد از ظهر) گله دارند.
بقيه از صفحه اول
جعفر ربيعي تأكيد كرد كه ظرفيت شبكه قطار شهري تهران و حومه در ساعات اوج رفت و آمد مدتهاست پر شده و اگر ظرفيت افزايش پيدا كند شاهد بدتر شدن وضعيت خواهيم بود.
ربيعي ادامه داد: ترديدي نيست كه سهميه بندي بنزين موجب بيشتر شدن مسافران مترو و ازدحام بيشتر در ايستگاه ها مي شود، اما شركت قطار شهري تهران و حومه آماري از تعداد مسافراني كه احتمالاً اضافه مي شوند ندارد. با اين وجود پيش بيني كرده ايم براي اينكه وضعيت از اين بدتر نشود لازم است فاصله زماني حركت قطارها را در داخل تهران به 2 دقيقه و در خارج تهران به 10 دقيقه در ساعات اوج سفر برسانيم.
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري تهران و حومه با بيان اين مطلب كه در حال حاضر فاصله زماني حركت قطارها در زمان اوج سفر در داخل تهران 4 دقيقه و در مسير تهران گلشهر 10 دقيقه است گفت: پيش بيني شده است با خريد قطارهاي جديد اين فاصله زماني را نصف كنيم و براي اين كار نياز به خريد 445 واگن براي داخل تهران، 160 واگن دوطبقه و 38 لوكوموتيو براي خارج تهران داريم. ربيعي تأكيد كرد: نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه خريد واگن و لوكوموتيو بين 12 تا 18 ماه طول مي كشد، بنابراين در كوتاه مدت امكان خريد واگن و مقابله با تبعات سهميه بندي بنزين وجود ندارد. به گفته وي در حال حاضر مجوز شهرداري و شوراي شهر براي خريد واگن ها صادر و مناقصه آن نيز برگزار شده است و مترو منتظر تأمين نياز مالي براي خريد قطارها است.
ربيعي با بيان اينكه قطارهايي كه به تازگي وارد شبكه شده اند سال 83 سفارش داده شده اند گفت: هزينه مالي خريد قطارهاي جديد 850 ميليون دلار برآورد شده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |