گفت وگو با گيلرمو دل تورو، كارگردان فيلم هزار توي پن
سرگردان ميان فانتزي و واقعيت
سرگردان ميان فانتزي و واقعيت
هزار توي پن
كارگردان و فيلمنامه نويس: گيلرمو دل تورو
مدير فيلمبرداري: گيلرمو ناوارو
تدوين: برنات ويلاپلانا
موسيقي: خاوير ناوارته
بازيگران: سرجي لوپز (ويدال)،مارييل وردو (مرسده)، ايوانا باكوئرو (افليا)، آرياد ناجيل (كارمن)
|
|
گيلرمو دل تورو از جمله كارگردانان مورد علاقه طرفداران فيلم هاي فانتزي است. دل تورو پس از چند تجربه ناموفق در دهه 1990، سرانجام در سال 2002 با فيلم ستون فقرات شيطان نگاه ها را به سوي خود جلب كرد و پس از آن دو اقتباس از كتاب هاي كميك بليد و هل بوي داشت كه هر دو مورد توجه علاقه مندان اين شخصيت هاي كميك قرار گرفت. اما فيلم جديد دل تورو تحت عنوان هزار توي پن پس از نمايش افتتاحيه در جشنواره بين المللي فيلم كن، حالا يكي از بخت هاي مسلم اسكار بهترين فيلم خارجي نيز به حساب مي آيد.
گيلرمودل تور يكي از، شناخته شده ترين كارگردانان ژانر فانتزي در سينماي معاصر جهان است كه با فيلم هزار توي پن، بدون گمان بهترين فيلم خود را عرضه كرده است. فيلم در دو فضاي موازي پيش مي رود؛ اسپانياي فاشيست زده سال 1944 و دنياي آزار دهنده ذهني دختر 10 ساله اي به نام افليا كه شايد پناهگاهي براي او از شرايط بي ثبات اسپانيا تحت حاكميت ژنرال فرانكو باشد. در دنياي واقعي ولي پرخطر، افليا مي داند كه هر اشتباهي عواقب جدي در پي دارد و اعتماد به مردم و حتي كساني كه مدعي دوستي هستند، صدمات جبران ناپذيري براي او دارد و همه اين شرايط باعث مي شود تا او دنياي فانتزي خود را ترجيح دهد. در هزار توي پن، دل تورو از دو هنرپيشه خوب بهره مي گيرد؛ سرجي لوپز كه قبلاً بازي درخشاني را در فيلم چيزهاي كثيف زيبا از او ديده بوديم و هنرپيشه ناشناس ايوان با كورد در نقش افليا.
ساخت اين فيلم در واقع تحقق بخشيدن به روياي چندين ساله دلاتوروست كه به گفته خودش از نخستين روزهاي كارگرداني همواره در ذهنش بودند. در آغاز فيلم و قبل از آن كه ما با هر كدام از شخصيت ها آشنا شويم، راوي فيلم از وجود يك دنياي زيرزميني فاقد زمان مي گويد كه در آن غم و درد وجود ندارد و زماني يك شاهزاده داشته است كه براي تجربه زندگي بر روي زمين آمده ولي حافظه اش بر اثر نور آفتاب پاك شد، اما پدرش همواره اميدوار است كه روح او به اين دنياي زيرزميني بازگردد. اما افليا دختري است كه به افسانه علاقه زيادي دارد. او به همراه مادرش به منطقه دور افتاده اي در اسپانيا مي رود و در آنجا با يك موجود عجيب الخلقه آشنا مي شود كه او را شاهزاده پادشاهي زيرزمين مي داند و از او مي خواهد براي بازگشت به اين دنياي افسانه اي، قبل از كامل شدن ماه سه مأموريت را انجام دهد...
خشونت جزء جدايي ناپذير فيلم هاي دل تورو بوده است اما اين بار خشونت كاملاً هوشمندانه اي از سوي دل تورو بكار گرفته شده است و در واقع تبلور خشونت هراس انگيز دنياي واقعي ماست.
***
* با توجه به تجربه هاي قبلي ات، روند ساخت اين فيلم چه تفاوتي با فيلم Derild Back boe داشت؟
- براي اين فيلم بودجه به سرعت تأمين شد در حالي كه در فيلم Devil من ناچار شدم سختي هاي زيادي را متحمل شوم اما در اين فيلم مشكلات ديگري وجود داشت و ما مي خواستيم فيلم دو مليتي (اسپانيايي/ مكزيكي) باشد.
* براي اين فيلم شما با آلفونسوكوئارون همكاري داشتيد؟
- بله چون پدروآلمودوار و شركت فيلمسازش درگير فيلم بازگشت بودند و من برحسب تجربه مي دانستم كه نمي توانم در اواسط آن پروژه مزاحم آنها شوم.
* شما در جايي اشاره كرده ايد كه ايده هايتان براي اين فيلم از كودكي تان گرفته شده است؟
- برخي از اين ايده ها مدت هاست كه همراه من است ولي من نمي توانم به طور قطع بگويم كه همه آنها برگرفته از كودكي ام است.
* گفته مي شود يكي از سرگرمي هاي شما جمع آوري افسانه هاي كشورهاي مختلف است؟
- بله من سعي مي كنم كه نسخه اصلي كتاب هاي مشهور را جمع آوري كنم و تا به حال هم در اين امر تا حد زياد موفق بوده ام و نسخه هاي اول كتاب هاي تام دولاك، آرتور دكمن و هفت كتاب اورژينال از كي نيلسن را خريداري كرده ام.
* كداميك از افسانه ها الگوي شما براي اين فيلم بوده است؟
- براي مثال ايده ميهماني كه شما نبايد چيزي در آن بخوريد به انواع مختلف در داستان ها تكرار شده كه مشهورترين آن حضور علاءالدين در غار جواهرات است كه او نبايستي چيزي از آنجا بردارد يا ايده كليدها و چاقوهاي جادويي و يا سه در سه، مأموريتي كه دختر قهرمان فيلم پيش رود همگي از داستان هاي قديمي گرفته شده اند.
* برخي از منتقدان مطرح كرده بودند كه شما مي توانستيد با كاهش بار خشونت در فيلم آن را براي تماشاگران نوجوان جذاب تر كنيد!
- اتفاقاً وقتي فيلم را در اكران آزمايشي با يك كارگردان مشهور هاليوودي ديديم، او هم به من پيشنهاد داد كه اين كار را انجام دهم تا تعداد تماشاگران فيلم بيشتر باشند اما من به او گوشزد كردم كه اين فيلم افسانه اي براي بزرگسالان است و گرچه نوجوانان هم شايد بتوانند خشونت فيلم را تحمل كنند اما من آن را به عنوان يك قانون كلي قبول ندارم.
* ظاهراً داستان فيلم بعدي شما هم در اسپانيا مي گذرد!
- اين فيلم 3993 نام دارد و قهرمان اصلي آن فردي است كه در سال 1993 و پس از المپيك بارسلونا درباره جنگ داخلي سال 1939 صحبت مي كند و به هيچ عنوان علاقه اي به آن دوره ندارد.
* چرا اين سال را به عنوان زمان وقوع داستان انتخاب كرديد؟
- چون سال 1993 سال اوج غرور اسپانيايي ها بود و دقيقاً نقطه مقابل سال 1939 بود كه شرايط بسيار سختي در اسپانيا حاكم بود.
* اين سومين همكاري شما با لاگ جونز محسوب مي شود؟
- همكاري ما در فيلم تقليد آغاز شد و با گذشت 10 سال او هنوز يكي از بهترين هنرپيشه هايي است كه با او همكاري داشته ام.
* چه كسي به جاي شخصيت فاون در اين فيلم صحبت مي كند؟
- يك هنرپيشه اسپانيايي كه علاوه براين كار، راوي فيلم هم به شمار مي آيد.
* گرچه فيلم شما محصول مشترك اسپانيا و مكزيك است، به عنوان نماينده كشور مكزيك در مراسم اسكار معرفي شده است!
- من از اين اتفاق خوشحال بودم هر چند كه ما سعي كرده بوديم تا هويت اسپانيايي / مكزيكي فيلم حفظ شود.
* انتشار اين خبر كه شما فيلم هل بور 2 را با استوديو ديگري خواهيد ساخت براي بسياري تعجب آور بود چرا كه قسمت اول فيلم پرفروش بود!
- من و لري گوردون (تهيه كننده فيلم) هرگز نااميد نشديم. ما فيلمنامه خوبي در اختيار داشتيم و استوديو وارنر هم نظر ما را در باره فيلمنامه تأييد كرد.
* آيا به جز فيلم هاي بليو و هل بوي ، اقتباس ديگري از كتاب هاي كميك خواهيد داشت؟
- من قراردادي را براي ساخت دو فيلم براساس كتاب هاي كليك لارك هورس امضا كرده ام ولي هنوز فرصت پيدا نكرده ام تا اين پروژه ها را آغاز كنم.
* در دو فيلم اخيرتان كودكان قهرمان فيلم ها در زمانه پرآشوبي بودند. آيا عناصر فانتزي اين فيلم ها راهي براي فرار از واقعيت هاست؟
- من فانتزي اين فيلم ها را به اين شكل تحليل نمي كنم و تصور نمي كنم كه اين قهرمان ها قصد فرار از اين شرايط را داشته باشند چون اگر اين چنين بود ما شاهد فيلم هايي مثل برزيل و قهرمان آن سال لوري بوديم. خود من زماني كه بچه بودم از تخيلاتم براي درك بهتر جهان استفاده كردم و مي توانستم هر چه بهتر معناي خير و شر را درك كنم.
منبع: گاردين 16 زانويه
|