چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۱ - Jan 24, 2007
برگزاري همزمان 2 نشست خبري در حوزه كتاب
جايزه كتاب سال 2.5 برابر شد
عكس: جواد گلزار
011517.jpg
011511.jpg
گروه ادب و هنر- جايزه بيست و چهارمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، با 5/2 برابر افزايش، به 50 سكه بهار آزادي رسيد.
اين 50 سكه را آن طور كه مديركل اداره كتاب و كتابخواني وزارت فرهنگ اعلام كرد، شخص رئيس جمهور به برگزيدگان تقديم مي كند و به همين علت، روز برگزاري مراسم، برخلاف دوره هاي قبل، از 14 به 16 بهمن، نقل مكان كرده است؛ چرا كه رئيس جمهور روزچهاردهم نمي تواند در مراسم حضور يابد.
اما مجيد حميد زاده كه در نشست خبري صبح ديروز سخن مي گفت، احتمال يك نقل مكان ديگر را نيز مطرح كرد: ساعت برگزاري مراسم احتمالاً 15 خواهد بود، اما هنوز به طور قطعي مشخص نشده است كه در تالار وحدت برگزار مي شود يا خير، زيرا در اين ساعت، برنامه ديگري در اين تالار اجرا مي شود كه بايد تغييراتي در برنامه ها صورت گيرد.
البته ظاهراً مسأله همزماني ها و برنامه ريزي هاي كتاب سال امسال، به همين جا ختم نمي شود، زيرا درست در شرايطي كه مجيد حميدزاده و علي اوجبي، دبير علمي جايزه امسال، در ساختمان فجر وزارت فرهنگ مشغول دادن آمار و ارقام تعداد كتاب هاي مرحله اول و دوم و... بودند، چندين كيلومتر آن طرف تر، هيأت مديره تعاوني توزيع كنندگان كتاب نيز در اتاقي كوچك و سرد، سعي داشتند مشكلات مسأله قديمي توزيع كتاب در ايران را در حضور 10 خبرنگار سخت گير آسيب شناسي كنند. در اين نشست كه با نام آسيب شناسي توزيع كتاب برگزار شد، هومان حسن پور، عضو هيأت مديره شركت تعاوني توزيع كنندگان كتاب كه بيشترين بار جلسه را بر دوش مي كشيد، گفت: سعي ما اين است كه توزيع كشور را سازماندهي كنيم و براي اين كار طرحي را نيز به مجلس و وزارت ارشاد ارائه كرده ايم كه در كميسيون فرهنگي و وزارتخانه در حال بررسي هاي قانوني است.
ولي مسئولان اصلي وزارت ارشاد در حوزه كتاب، در همان لحظه مشغول اطلاع رساني در بخش ديگري بودند: سال گذشته هفت هزار و 767 اثر به دبيرخانه كتاب سال رسيد و مورد بررسي قرار گرفت، در حالي كه امسال هفت هزار و 886 اثر ارزيابي شد. 371 اثر از اين ميان به مرحله فينال رسيد كه سال قبل 612 اثر به اين مرحله راه يافته بود كه اين نشان مي دهد نسبت به سال قبل، داوري ها دقيق تر بود و ارزيابي ها با حساسيت بيشتري صورت گرفته است.
علي اوجبي ادامه داد: در همه گروه ها نسبت به سال قبل افزايش داشتيم، در حالي كه در گروه كودك و نوجوان، اين گونه نبود، اما از جهت كيفي، گروهي كه امسال حضور داشتند، آثار شاخصي نسبت به سال قبل نداشتند كه بايد دست اندركاران فرهنگي اين موضوع را تحليل و بررسي كنند.
آن سوي ميدان، چهره هومان حسن پور در هنگام پاسخ گفتن به اين پرسش ديدني تر بود: براي تبليغات در حوزه كتاب چه فكري كرده ايد؟ موضوعي كه اصولاً به كلي فراموش شده است:
كاتالوگ هايي را كه از كتاب هاي آينده در اختيار كتابفروشان قرار مي دهيم و... راستش اگر منظورتان تبليغات در صدا و سيما و روزنامه هاست، نه، چنين بودجه اي به هيچ وجه نداريم.
مجيد حميد زاده درباره افزايش جوايز كتاب سال گفت: قطعاً ميزان جايزه در دوره هاي بعد، كاهش نمي يابد اما ممكن است باز هم افزايش يابد.
امسال اما چهاردهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران نيز همزمان با بيست و چهارمين دوره كتاب سال برگزار مي شود. جايزه ويژه آثار مربوط به پيامبر اعظم(ص) و جايزه ويژه هشتصدمين سال تولد مولانا، بخش هاي مربوط به اين جايزه اند. علاوه بر اين ها، علي اوجبي با توجه به انتقادهاي گسترده سال هاي قبل از مراسم كتاب سال كه به طور آشكاري نسبت به ادبيات داستاني كم توجه بود، اطمينان داد: امسال حتماً در حوزه ادبيات داستاني كتاب برگزيده خواهيم داشت و در روز مراسم، آثار برگزيده معرفي خواهند شد.
در بخش آثار ادبي امسال حدود هزار عنوان كتاب كاهش رخ داده است؛ هزار و 505 كتاب براي امسال، در مقايسه با هزار و 616 كتاب در سال گذشته. اما جالب تر آن كه، امسال هر گروه داوري يك سخنگو خواهد داشت و پس از مراسم، داوران معرفي مي شوند؛ نكته اي كه همواره از سوي رسانه ها و نويسندگان بر آن تأكيد شده است.
نشست خبري كتاب سال به پايان رسيده است. خبرنگاران با سرهاي پايين، تند و تند، همه اطلاعات و اعداد و ارقام را نوشته اند و مسابقه خبرگزاري ها براي ارسال اولين خبر، آغاز شده است. اما هيأت مديره توزيع كنندگان كتاب، هنوز آن طرف مشغول گفتن حرف هاي هميشگي اند:
- ما در فرآيند توليد كتاب، فقط در مرحله توليد باقي مانديم. توليد كرديم و به انبارها فرستاديم.
- از توزيع كتاب كسي حمايت نمي كند و امكانات اين كار بسيار محدود است.
- سود صنعت نشر بسيار ضعيف است و ناشر نمي تواند پولي براي تبليغ بپردازد.
- مؤسسات توزيع تا امروز بدون حمايت ايستاده اند و اين نشان دهنده ضروري بودن آنهاست.

كنگره ادبي ستيغ سخن برگزار مي شود
مهر: كنگره بين المللي ستيغ سخن، نكوداشت زنده ياد نصرالله مرداني شاعر معاصر، طي روزهاي دوم و سوم اسفند ماه سال جاري در شهرهاي شيراز و كازرون برگزار خواهد شد.
امسال دبيرخانه كنگره پس ازجلسه اي با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد صادقي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، مهندس عليرضا مسعودي دبيركنگره و خليل شفيعي دبير اجرايي كنگره، محمد حسن مرداني فرزند نصرالله مرداني آغازبه كار كرد و مقررشد علاوه بر نكوداشت استاد مرداني، اين كنگره امسال در حيطه ادبيات پايداري نيز فعاليت كند. تاكنون بيش از هزار اثر در زمينه ادبيات پايداري (شعر و مقاله) به صورت مكتوب و بيش از پانصد اثر از طريق پست الكترونيك به دبيرخانه رسيده كه پس از تنظيم آنها هيأت علمي مشغول بازنگري اين آثار است.
همچنين بر اساس تصميم هيأت اجرايي و علمي كنگره، امسال به جاي چاپ ويژه نامه كنگره، سه كتاب شعر و مقاله دانشجويي هر يك در شمارگان سه هزار نسخه و ويژه نامه شعر و مقالات دانش آموزي- كه با همكاري اداره كل آموزش و پرورش فارس در حال تهيه و ويرايش مي باشد- در شمارگان هزار نسخه تا اواسط بهمن ماه منتشر مي شود.
شاعران و نويسندگان دعوت شده به اين كنگره ادبي حميد سبزواري، رضا اميرخاني، حميد هنرجو، حسين اسرافيلي، محسن مومني، عباس براتي پور، ناصر حامدي، اميرعلي مصدق، بهروز ياسمي، محمد احمدي، محسن حسن زاده ليله كوهي، سعيد بيابانكي، ابراهيم سنايي و... خواهند بود كه ضمن حضور در مراسم، به اختصار از جايگاه ادبي نصرالله مرداني با حاضران سخن مي گويند.
حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت سازمان صدا و سيما، آيت الله حائري شيرازي نماينده ولي فقيه در استان فارس، آيت الله ايماني نماينده ولي فقيه در استان بوشهر، آيت الله سيد علي اصغر دستغيب، استاندار فارس، جمعي از نمايندگان استان فارس در مجلس شوراي اسلامي، شهردار شيراز، فرماندار شيراز، شهردار كازرون، فرماندار كازرون و... از جمله مدعوين اين كنگره هستند.

دردسر بزرگ برادر بزرگ براي بريتانيا
بي بي سي: در بريتانيا يك برنامه تلويزيوني تحت عنوان برادر بزرگ (Big Brother) جنجال برانگيز شده و حتي بر مسائل سياسي بريتانيا تأثير گذاشته است.
چند تن از شركت كنندگان اين برنامه تلويزيوني، به بيان اظهارات نژادپرستانه عليه شيلپاشتي، شركت كننده هندي اين برنامه متهم شده اند و اظهارات آنها موجي از اعتراض ها را در رسانه ها برانگيخته است.
مسئولان برنامه سرانجام تصميم گرفتند سرنوشت شيلپاشتي و رقيب او جيد گودي را به رأي مردم (از طريق پيام هاي تلفني و اس ام اس) واگذار كنند و در اين رقابت، جيدگودي كه متهم به رفتارنژادپرستانه با شيلپاشتي بود، از دور خارج شد.
خانم گودي كه در ميان تدابير امنيتي از برنامه خارج شد، در گفت وگو با كانال چهار تلويزيون بريتانيا، اتهام رفتار نژادپرستانه را رد كرد.
آقا بالا سر   يا   برادر بزرگ
برادر بزرگ (آقا بالاسر) يك برنامه مستند تلويزيوني است، براساس زندگي واقعي تعدادي افراد كه از طبقات مختلف اجتماعي و فرهنگي و موقعيت هاي متفاوت، در يك خانه جمع مي شوند.
اين افراد از لحظه ورود به خانه اي كه سرتاسر و تمام زوايايش با دوربين هاي تلويزيوني زير نظر است و به طور مستقيم از تلويزيون پخش مي شود، با دنياي بيرون قطع رابطه مي كنند و تا زماني كه در اين خانه هستند، نه خبري از بيرون مي شوند و نه با كسي از بيرون ارتباط دارند.
برنامه برادر بزرگ ابتدا در سال 1999 در هلند شروع شد و سپس در كشورهاي زيادي در پنج قاره جهان، از جمله بريتانيا و حتي كشور هند در آسيا هم رواج پيدا كرد.
نحوه اجراي برنامه و بهانه اصلي آن اين است كه زندگي عادي شركت كنندگان برادر بزرگ كه جوامع و فرهنگ هاي مختلف را نمايندگي مي كنند و در مدت 9 هفته اجراي برنامه، هيچ رابطه اي با دنياي بيرون ندارند، به طور بيست و چهار ساعته زير نظر است و اين مي تواند از نظر روان شناسي مورد ارزيابي قرار گيرد.
بينندگان شبكه هاي تلويزيوني كه اين برنامه را مي بينند، به تدريج در بحث و جنجال هاي احتمالي كه ميان شركت كنندگان برنامه به وجود مي آيد، دخالت داده مي شوند، راي مي دهند و اظهار نظر مي كنند. در برنامه جاري برادر بزرگ بريتانيا، يازده شخصيت معروف از كشورهاي بريتانيا، آمريكا و استراليا وارد برنامه شدند. از جمله شركت كنندگان اين مجموعه، درك بنيدكت (Dirk Beedict) هنرپيشه آمريكايي، جريمن جكسون (Jermaie Jackso) برادر مايكل جكسون و شلپاشتي (Shilpa Shetty) هنرپيشه معروف سينماي هند (باليوود) هستند.
جنجال از آنجا آغاز شد كه سه دختر انگليسي شركت كننده، جو اوميرا (خواننده)، دانيل لويد (مانكن زيبايي) و جيد گودي (از شركت كنندگان دوره هاي پيشين برادر بزرگ كه اكنون معروف و ميليونر شده) بر سر بعضي از مسائل با خانم شتي اختلاف نظر پيدا كردند و گويا حرف هايي در وصف او بر زبان آوردند كه به نظر برخي از بينندگان و حتي محافل سياسي و مطبوعاتي بريتانيا، مصداق نژاد پرستي شمرده شده است.
جنجال سياسي و مطبوعاتي
جنجال برادر بزرگ، حتي سفر گوردن براون وزير خزانه داري بريتانيا به هند را هم تحت تأثير قرار داد. خبرنگاران مي گويند آقاي براون كه احتمالاً نخست وزير آينده بريتانيا خواهد بود، در هند به هر شهري كه سفر مي كند و با هر مقام هندي كه ديدار مي كند، با سؤالاتي در مورد برخورد شركت كنندگان انگليسي برنامه برادر بزرگ با هنرپيشه هندي مواجه مي شود. تاكنون نزديك به چهل هزار نفر در بريتانيا از اين برنامه شكايت كرده اند و حتي پليس بريتانيا هم تحقيقاتي را در اين قضيه آغاز كرده است.
نژادپرستي
اما در كنار اين، حالا ديگر جنجال بين المللي برادر بزرگ، براي دولت بريتانيا كه شعارهاي مدارا و ضدتبعيض نژادي سر مي دهد، حيثيتي شده است.
خانم شتي كه تا حالا سعي كرده با متانت و آرامش به جنجال هاي سه دختر انگليسي پاسخ دهد، گفته كه اوفرهنگ مردم خودش را نمايندگي مي كند و پرسيده كه آيا اين سه دختر هم جامعه امروز بريتانيا را نمايندگي مي كنند؟ به نظر او، اگر بريتانيا اين طور باشد، ترسناك است.
برخي از بينندگان برنامه، گفته اند احساس شرم مي كنند از اين كه هموطن آن سه دختر انگليسي هستند.
يك شركت بازرگاني كه تأمين كننده(حامي) اصلي برنامه برادر بزرگ است، از لغو قرارداد خود با سازندگان برنامه خبر داده است. چندين فروشگاه در سطح بريتانيا هم عطرهاي داراي مارك جيد گودي، شركت كننده جنجالي برادر بزرگ را از رده فروش خارج كرده اند.
روزنامه ها نوشته اند كه دانيل لويد شركت كننده ديگر نيز كه مدل يا مانكن زيبايي است، پس از اين جنجال، احتمالاً با لغو قراداد مواجه خواهد شد.

كوتاه از جشنواره فيلم فجر
رئيس و اتوبوس شب
در بخش مسابقه سينماي آسيا
گروه ادب و هنر- بر اساس بعضي از شنيده ها تعدادي از داوران و فيلم هاي ايراني بخش هاي بين الملل جشنواره از اين قرارند؛ داوران سينماي ايران محمدرضا هنرمند، علي نصيريان، جواد طوسي، عبدالحميد قديريان، شهريار بحراني و محمد داوودي كه از ميان آنها علي نصيريان يكي از تقديرشدگان امسال است كه براي او برنامه بزرگداشت برگزار خواهد شد. بر اساس اين شنيده ها كمال تبريزي داور بخش مسابقه سينماي آسيا و مجيد مجيدي يكي از داوران بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر خواهند بود.
فيلم هاي ايراني حاضر در بخش مسابقه سينماي آسيا، رئيس و اتوبوس شب هستند و همچنين فيلم هاي آفتاب بر همه يكسان مي تابد و پابرهنه در بهشت در بخش معناگرا حضور دارند.
آثار بزرگان سينما در جشنواره فجر
011514.jpg
15 فيلم از آثار بزرگان سينما در بخش سينما و هنرهاي ديگر بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درمي آيد. به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر در بخش سينما و هنرهاي ديگر جشنواره امسال 5 فيلم در بخش سينما و موسيقي، 4 فيلم در بخش سينما و ادبيات و 6 فيلم در بخش سينما و نقاشي روي پرده مي رود.
فيلم هاي "ري" تيلور هكفورد درباره زندگي ري چارلز خواننده مشهور سياهپوست، "خاطرات آنا ماگدالنا باخ" ژان ماري اشتراوب با موضوع زندگي اين آهنگساز، "پرنده" كلينت ايستوود با موضوع زندگي چارلي پاركر استاد نابغه جاز، "داستان گلن ميلر" آنتوني مان با موضوع زندگي اين موزيسين قرن بيستم و"لي لي كجاست؟" محمد شيرواني با موضوع زندگي محمدرضا درويشي از فيلم هاي بخش سينما و موسيقي است.
همچنين در بخش سينما و ادبيات فيلم هاي "رنگ انار" سرگئي پاراجانف بر اساس اشعار سايات نووا شاعر سرشناس ارمني، "بدنام" داگلاس مك گراث بر اساس زندگي ترومن كاپوتي نويسنده مشهور آمريكايي، "همت" ويم وندرس بر اساس زندگي ساموئل آشيل همت و "خون يك شاعر" ژان كوكتو با موضوع عينيت بخشيدن به رؤياهاي يك شاعر كه خود كوكتو است به نمايش درمي آيد.
"شور زندگي" وينست مينه لي بر اساس زندگي ونسان ون گوگ و پل گوگن، "سگ اندلسي" لوئيس بونوئل بر اساس زندگي سالوادور دالي، "پيروسماني" ساخته گئورگي شنگايا بر اساس زندگي پيرو ساينشويلي و آثار ارزنده امپرسيونيستي وي، "شور و سرمستي" كارول ريد درباره ميكل آنژ و "زندگي در تصوير" مرتضي رزاق كريمي درباره مرتضي مميز گرافيست شهير ايراني عناوين فيلم هاي بخش سينما و نقاشي است.

۶ فرهنگسراي تهران ميزبان تعزيه خوانان
گروه ادب هنر- معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با فرارسيدن ماه محرم و ايام شهادت امام حسين(ع) در 6 فرهنگسراي تهران برنامه تعزيه خواني برگزار مي كند. روابط عمومي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد فرهنگسراهاي خاوران، بهمن، اشراق، دانشجو، انقلاب و اقوام در ايام محرم با حضور هنرمندان تعزيه خوان از جمله علاءالدين قاسمي، احمد عزيزي و رجبعلي معينيان به اجراي تعزيه مي پردازد.
اعلام اسامي داوران
نمايشگاه فرهنگ عاشورا
گروه ادب و هنر- داوران بخش هاي ادبي اولين نمايشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا انتخاب شدند تا كار داوري آثار رسيده به دبيرخانه نمايشگاه را آغاز كنند.
به گزارش دبيرخانه نمايشگاه فرهنگ عاشورا در اين بخش مجموعه شعرهاي مستقل، تأليفي، آثار كلاسيك، نيمايي، سپيد، نغمه ها و سرودهاي عاشورايي توسط داوران مورد بررسي قرار گرفته و آثار برتر در زمان برگزاري نمايشگاه فرهنگ عاشورا كه در اسفندماه سال جاري در تهران برگزار مي شود مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
هيأت داوران را حسين اسرافيلي، عبدالجبار كاكايي، محمدرضا سهرابي نژاد، حميدرضا شكارسري، ضياءالدين ترابي، مصطفي محدثي خراساني، كامران شرف شاهي، رضا اسماعيلي، سيدعباس سجادي و عبدالرحيم سعيدي راد تشكيل مي دهند.

نامزدهاي بدترين فيلم سال اعلام شدند
گروه ادب و هنر- همان طور كه پيش بيني مي شد، فيلم غريزه اصلي ساخته مايكل كيتن جونز در بيشتر رشته ها نامزد دريافت تمشك طلايي به عنوان بدترين فيلم سال شد. با معرفي نامزدهاي تمشك طلايي، غريزه اصلي به همراه كمدي ناموفق مرد كوچولو در هفت رشته نامزد دريافت تمشك طلايي شد.
اين فيلم دنباله اي است بر اثري كه در سال 1993 به كارگرداني پل ورهوفن، به نمايش درآمد. سال ها صحبت از ساخت دنباله اي بر اين فيلم بود. مايكل داگلاس هرگز حاضر نشد در دنباله غريزه اصلي بازي كند و تنها قطعيت حضور شارون استون انگيزه تهيه كنندگان براي ساخت قسمت دوم اين فيلم بود. در اين سال ها فيلمنامه هاي زيادي به عنوان دنباله غريزه اصلي نوشته شد كه در نهايت مايكل كيتن جونز يكي از اين فيلمنامه  ها را مقابل دوربين برد. حاصل كار آن قدر ضعيف و بي ارزش بود كه با وجود تبليغات و سر و صداي فراوان رسانه  ها، در گيشه چيزي جز ناكامي مطلق كسب نكرد. فيلم نه فروش خوبي كرد و نه حتي يك نقد مثبت درباره اش نوشته شد. وقتي فيلم در گيشه يكي از شكست هاي فاحش هاليوود نام گرفت و منتقدان آن را اثري بي ارزش و نازل توصيف كردند، مي شد پيش بيني كرد كه از نامزدهاي جدي دريافت جوايز بدترين فيلم سال باشد.
اين فيلم در رشته هاي بدترين فيلم، بازيگر زن، بازيگر مرد نقش مكمل، كارگردان، دنباله، فيلمنامه و زوج سينمايي نامزد شده كه به نظر مي رسد در بسياري از رشته ها تمشك را از آن خود كند.
ديگر فيلمي كه در رقابت تنگاتنگ با غريزه اصلي قرار دارد، كمدي مرد كوچولو ست. جان ويلسن از مديران برگزار كننده مراسم تمشك طلايي درباره اين فيلم مي گويد: اين كمدي است كه درست به اندازه فهرست شيندلر خنده دار نيست!
شاون و ماريون وايانز بازيگران اصلي فيلم مرد كوچولو هستند كه برادر آنها كينان آيوري وايانز ساخته است. داستان درباره يك دزد است كه خود را به شكل يك نوزاد درمي آورد. اما ديگر نامزدهاي بخش بدترين فيلم سال عبارتند از فانتزي بانو در آب ام. نايت شيامالان، مرد حصيري با بازي نيكلاس كيج و BloodRaye، يك فيلم خون آشامي بدون خون به كارگرداني اوئه بول.
از امسال يك بخش جديد تحت عنوان بدترين بهانه براي سرگرمي خانوادگي به جوايز تمشك طلايي اضافه شده كه نامزدهاي آن عبارتند از Deck The Halls، گارفيلد: دم بچه گربه، آر وي، بابانوئل 3: بابا نوئل فراري و سگ پشمالو.
در بخش بدترين بازيگر مرد تيم آلن براي سه فيلم بابانوئل 3، سگ پشمالو و زوم، نيكلاس كيج براي مرد حصيري، دان ويتني براي لري مرد كابلي، راب اشنايدر براي The Bechwarmers و مارلون و شون وايانز براي مرد كوچولو نامزد شده اند. در بخش بدترين بازيگر زن هم شارون استون با خواهران هيلاري و هيلي داف (دختران مادي)، ليندسي لوهان (فقط شانس من)، كريستانا لوهان (BloodRaye) و جسيكا سيمپسن (كارمند ماه) رقابت مي كند.
از ديگر نامزدهاي مطرح اين جوايز مي توان به بن كينگزلي، مارتين شورت و دني دوويتو اشاره كرد كه در بخش بدترين بازيگر مرد نقش مكمل نامزد شده اند. استون قبلاً در سال 1994 براي دو فيلم متخصص و تقاطع برنده جايزه تمشك طلايي شد. ويلسن گفت: ما اين كار او را (نامزدي دوباره) را يك جور تخلف و حتي تكرار جرم مي دانيم!
شگفتي بزرگ اين بود كه امسال سيلوستر استالونه براي راكي بالبوا نامزد نشد. استالونه كه با 30 مورد نامزدي و 10 پيروزي ركورددار دريافت جوايز تمشك طلايي است، با راكي بالبوا حتي شكاك ترين تماشاگران را راضي كرد و فيلم او به يك اندازه با استقبال خوب منتقدان و تماشاگران مواجه شد. ويلسن گفت: اوايل سال نمي توانستيد من را قانع كنيد كه فيلم او يكي از رقباي تمشك طلايي نيست. اما الآن علناً اعلام مي كنم كه استالونه فيلم خوبي ساخته است.
برندگان جوايز تمشك طلايي روز 24 فوريه (پنجم اسفند)، يك روز پيش از اعلام برندگان اسكار، اعلام مي شود.

اخبار كوتاه
۴۰ سالگي يك مجله معتبر: مگزين ليترر، معتبرترين مجله  ادبي فرانسه 40 ساله شد. اين نشريه كه از سال 1966 كار خود را آغاز كرده، در شماره  چهارصد و پنجاه و نهم، بر چهار دهه انتشارش مروري دارد.
آفتاب شمس كليد خورد: فيلم مستند بلند در آفتاب شمس به كارگرداني ارد عطارپور كليد خورد. به گزارش روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اين فيلم مستند بلند، روايتگر زندگي شخصي و سير تفكر و انديشه هاي عرفاني و فلسفي مولانا جلال الدين محمد بلخي و مهاجرت وي از محل تولدش در بلخ تا مكان وفاتش در قونيه است.
روز واقعه و پسر آتش روي آنتن: فيلم هاي "شب دهم"، "پسر آتش"، "روز واقعه" و "فرستاده" در يك هفته آينده از شبكه دو سيما روي آنتن مي رود. فيلم سينمايي "شب دهم" روز جمعه ششم بهمن ماه از شبكه دو پخش مي شود. ژانر اين فيلم جنگي و حادثه اي است. فيلم سينمايي "روز واقعه" روز سه شنبه 10 بهمن ماه از شبكه دو پخش مي شود. شهرام اسدي اين فيلم را سال 1373 بر مبناي فيلمنامه اي از بهرام بيضايي جلو دوربين برد. فيلم سينمايي "پسر آتش" با عنوان اصلي "هل بوي" روز جمعه 13 بهمن ماه از شبكه دو پخش مي شود. گي لرمو دل تورو سال 2004 اين فيلم را ساخت. اين فيلم محصول آمريكا و به زبان هاي انگليسي و روسي است و دل تورو فيلمنامه اين اثر را با همكاري پيتر بريگز براساس يك قصه مصور از مايك ميگنولا نوشت.
دهمين جشنواره  تئاتر عروسكي دانشجويان: دهمين جشنواره  بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويان به صورت قطعي از شانزدهم آذرماه سال 86 در تالارهاي دانشگاهي برگزار مي شود. افشين قاسمي دبير جشنواره  دهم با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به شروع ديرهنگام جشنواره دهم تئاتر عروسكي به اين نتيجه رسيديم كه تاريخ برگزاري آن را تغيير دهيم و طي زمانهاي متعددي كه مطرح شد بالاخره شانزده آذرماه را تصويب كرديم.
قطب الدين صادقي و يادگار زريران: قطب الدين صادقي نمايش يادگار زريران را از نيمه دوم ارديبهشت ماه سال آينده در تالار چهارسو اجرا مي كند. نمايش يادگار زريران كه صادقي،  خود متن آن را نوشته است درباره  يكي از قهرمانان اساطيري ايران است. صادقي درباره  گروه اجرايي اين نمايش گفت: هنوز در اين باره تصميم قطعي نگرفته ام،  البته مذاكراتي انجام شده كه به نتيجه قطعي نرسيده است. وي درباره وضعيت اجراي دو نمايش ديگر خود،  مده آ و نبرد كه هر دو از نوشته هاي هاينرمولر، نمايشنامه نويس آلماني هستند، گفت: به دليل بيماري ام،  تمرينات اين دو نمايش متوقف شد اما اميدوارم بتوانم از اواخر امسال،  تمرينات تكميلي كار را آغاز كنم. صادقي هم اكنون براي ضبط يك تله تئاتر تلويزيوني در سنندج به سر مي برد.
تعطيلي تئاتر شهر: رئيس مركز هنرهاي نمايشي گفت: اواخر اسفندماه سال جاري به دليل تعميرات و بازسازي تنها مجموعه تئاتري كشور، تئاترشهر براي دو ماه تعطيل مي شود. جزئيات كامل تعميرات و بازسازي تئاتر شهر در يك جلسه مطبوعاتي گفته مي شود، با اين حال اواخر اسفند سال جاري و فروردين ماه سال 86 تئاترشهر براي تعميرات و بازسازي تعطيل خواهد بود. احتمال دارد به دليل گستردگي دامنه كارها تعطيلي تئاترشهر تا ارديبهشت ماه نيز به طول انجامد.
معرفي بهترين رمان متفاوت سال: انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت "واو"، بهترين رمان متفاوت و بهترين ناشر رمان متفاوت سال 1384 را طي ويژه برنامه اي اعلام مي كند. در اين مراسم كه با حضور نويسندگان 15 اثر كانديد بهترين اثر متفاوت و با حضور ناشران آثار، همچنين منتخبين سا ل هاي گذشته اين جايزه برگزار مي شود، بهترين اثر متفاوت و ناشر اثر متفاوت در حضور نويسندگان، منتقدان و علاقمندان معرفي مي شود. اين مراسم روز پنج شنبه 5 بهمن ماه در سالن ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.
نمايش عكس هاي هنري: عكس هاي هنري كارگردانان ايراني بايرام فضلي، ماني حقيقي و بهمن قبادي به مدت 27 روز در نمايشگاه اني اسبه توكيوي ژاپن به نمايش درمي آيد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |