گراميداشت پايمردي هاي شهداي كربلا در بسياري ازكشورها
عاشورا در جهان
عزاداري سالار شهيدان در كانون توحيد لندن
|
|
محمد مهدي سيفي
بي ترديد يكي از مهم ترين وقايع تاريخ اسلام، عاشوراست كه پس از گذشت يكهزار و 400 سال هنوز به عنوان حماسه اي جاويد مطرح است و در صفحات حجيم تاريخ بشر به بوته فراموشي سپرده نشده است و نوشتن و سخن گفتن در مورد اين حماسه عظيم همچنان براي نويسندگان، سخنرانان و رهبران نهضت هاي اسلامي در جمله پرمعناي كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا تجلي يافته است.
در همين زمينه نحوه عزاداري و بزرگداشت اين حماسه ماندگار تاريخ را در برخي كشورها مرور كرده ايم كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.
***
محرم در روماني
روماني يكي از كشورهاي اروپايي است كه مدتي تحت سلطه پادشاه عثماني قرار داشت و از آن زمان جمعيتي از مسلمانان در اين كشور زندگي مي كنند و در ميان آنان شيعيان ايراني، لبناني، پاكستاني و عراقي هستند كه از ششم محرم هر سال مراسم سخنراني و مداحي را در مدرسه اي برگزار مي كنند و از مبلغان و مداحان ايراني جهت انجام برنامه هاي مذهبي دعوت به عمل مي آورند.
عاشورا در آلمان
با پايان يافتن جنگ جهاني اول، گروهي از سربازان و افسران مسلمان ارتش هاي درگير در آلمان باقي ماندند، همچنين پس از جنگ دوم جهاني نيز حدود 5هزار مسلمان از مناطق مسلمان نشين روسيه به اين كشور مهاجرت كردند و بنابر منابع آماري كشور آلمان، در حال حاضر بيشتر مسلمانان در شهرهاي فرانكفورت، مونيخ، آخن، هانوفر و هامبورگ زندگي مي كنند. در شهر هامبورگ حدود 15هزار ايراني زندگي مي كنند و محل عبادت آنها مسجدي در كنار درياچه استر است. ساخت اين مسجد در سال 1332 شمسي بنا به تقاضاي جمعي از شيعيان ايراني مقيم هامبورگ به دستور آيت الله بروجردي آغاز شد و در سال 1338 به پايان رسيد و بعدها اين مسجد به مركز اسلامي هامبورگ معروف شد. برنامه هاي عزاداري در مسجدهاي هامبورگ در ايام و ليالي محرم به ويژه تاسوعا و عاشورا با تلاوت قرآن و سپس سخنراني آغاز و با سينه زني به پايان مي رسد. شيعيان ايراني، پاكستاني و افغاني بيشترين عزاداران را تشكيل مي دهند. برخي از آنان از شهرهاي اطراف آلمان - كه تا 400 كيلومتر با مركز اسلامي هامبورگ فاصله دارد- در مراسم شركت مي كنند و تا صبح در آنجا به عزاداري مي پردازند. در اين مركز، روز عاشورا بعد از قرائت زيارت عاشورا و عزاداري، از جمعيتي قريب به 2هزار نفر پذيرايي مي شود.
عزاداري در كلمبيا
در كشور كلمبيا، شيعيان نسبت به جامعه اهل سنت در اقليت هستند، اما فعاليت هاي مذهبي غالبا به ابتكار آنها و با شركت موثر آنان در مراسم هاي مذهبي صورت مي گيرد. مراسم عزاداري ماه محرم به صورت سنتي اجرا مي شود. از طرفي شيعيان در اين كشور فاقد حسينيه و يا فاطميه هستند، ولي با امكانات محدود، عزاداري باشكوهي برگزار مي كنند، البته تنها مكان تجمع مسلمانان، مسجد شهر مايكائو است.
محرم در بلژيك
در كشور اروپايي بلژيك، مراسم عاشورا به صورت كاملاً طبيعي و بدون خرافه اجرا مي شود. برخي از شيعيان بلژيك در مسجد الرضا و برخي ديگر با اجاره مكان هاي مختلف تحت عنوان حسينيه گردهم مي آيند و به سينه زني و نوحه خواني مي پردازند. به طور كلي فرهنگ عاشورا و گراميداشت آن در بين شيعيان بلژيك، روح تازه اي دميده و خصوصاً در سال هاي اخير عزاداري آنها به سبك عزاداري و نوحه سرايي اعراب ايراني الاصل است.
عزاداري در كانادا
مسلمانان مقيم كشور كانادا قريب به 300 هزار نفر هستند كه حدود يك سوم آنها را شيعيان تشكيل مي دهند. برگزاري مراسم دهه محرم و عاشورا از جمله نمودهاي فرهنگي شيعه است. شاخص ترين ويژگي مراسم عزاداري در بين جامعه شيعيان مقيم كانادا، تشكيل مجالس سخنراني است. آنها با دعوت از روحانيون از كشورهاي عراق، لبنان، هند، پاكستان و ايران از آنها استفاده مي كنند. سخنرانان اين محافل، از كشورهاي عراق، لبنان، هند، پاكستان و ايران بيشتر به وجهه تاريخي و علمي عاشورا و محرم و نهضت كربلا مي پردازند. اجراي مراسم عزاداري شيعيان در مكان هاي استيجاري سرپوشيده كه به عنوان حسينيه است، توأم با سينه زني و زنجيرزني است. در سال 93 ميلادي برخي از شيعيان در شهر تورنتو براي مطرح كردن شيعه به عنوان يك جمعيت قابل توجه در آن كشور، اقدام به برگزاري راهپيمايي به صورت دسته هاي عزاداري كردند كه اين موضوع در مطبوعات كانادا نيز منعكس شد. اين گروه از شيعيان به صورت كاملاً سنتي به عزاداري ماه محرم مي پردازند و در پايان مراسم نيز، پرچمي را به ياد امام حسين(ع) در برابر شهرداري تورنتو به اهتزاز درمي آورند.
از ديگر اقدامات شيعيان كانادا، تهيه و نصب پوسترهايي در معرفي امام حسين(ع) و قيام عاشورا در وسايل نقليه عمومي است. همچنين شيعيان پاكستاني در اتاوا در مسجد اهل تسنن اين شهر مراسمي به نام Hissain Day برگزار مي كنند و از استادان دانشگاه كانادا و آمريكا دعوت به عمل مي آورند تا به بررسي قيام عاشورا بپردازند.
عزاداري در يونان
در شمال كشور يونان، 130 هزار مسلمان زندگي مي كنند كه اكثريت داراي نژاد ترك هستند. در اين كشور پادشاهي، اجازه ساخت مسجد و حسينيه جديد داده نمي شود، لذا مراسم عاشورا به وسيله شيعيان پاكستاني در منازلشان و توسط سفارت ايران در محل سفارتخانه برگزار مي شود.
عاشورا در دانمارك
در كشور پادشاهي دانمارك، حدود 40 هزار شيعه زندگي مي كنند كه پس از سال 1974 از كشورهاي ايران، عراق، لبنان، پاكستان و افغانستان به اين شبه جزيره مهاجرت كرده اند. اين كشور برخلاف كشورهاي ديگر، تشويق كننده مؤسسان مراكز فرهنگي است و 70 درصد هزينه احداث مدرسه، كتابخانه، مراكز آموزشي، مسجد و حسينيه را مي پردازد كه از جمله مراكز مذهبي اين كشور، دارالحسين، مؤسسه دارالحسين، حسينيه ايرانيان، حسينيه شهيدصدر، مركز فرهنگي لبناني ها، حسينيه مركز جعفري، حسينيه مصلي الايمان، حسينيه شيرازي و حسينيه افاغنه هستند كه مسلمانان در اين اماكن مذهبي به اقامه عزاداري و تجمع مذهبي مي پردازند.
عزاداري در پرتغال
مسلمانان در كشور پرتغال در انجام فرايض ديني خود آزادند و شيعيان همه ساله مراسم تاسوعا و عاشورا و شام غريبان را در محل محفل شيعيان امام زمان(عج) در شهر آلمادا واقع در ليسبون برگزار مي كنند. در اين مراسم پس از مداحي، سينه زني، نوحه خواني و سخنراني، نماز جماعت برگزار مي شود و در پايان، حاضران اطعام مي شوند.
محرم و عاشورا در انگليس
در كشور انگلستان، حسينيه امام حسين(ع) به عنوان تنها مركز محل تجمع مسلمانان به شمار مي رود كه شيعيان به عزاداري سيد و سالارشهيدان در ماه محرم مي پردازند.
مرحوم دكتر كليم صديقي- رئيس سابق پارلمان مسلمانان انگليس- با الهام از قيام عاشورا مي گويد: در نزد اهل تشيع، نخستين گام موثر در جهت صحيح در همان اوايل تاريخ اسلام برداشته شد و در قالب رد و نفي هر گونه سازشي با نظام هاي موجود متجلي شد و ريشه هاي آن به رد حاكميت يزيد از سوي امام حسين(ع) و متعاقب آن شهادت ايشان در كربلا برمي گردد.
محرم در هند
بزرگ ترين جمعيت تشيع در جهان در شبه قاره هند و پاكستان است. شيعيان هند در ماه محرم، مراسم باعظمتي را برگزار مي كنند. در اين مراسم به سخنراني و بيان وقايع كربلا و سينه زني پرداخته مي شود. آنان علم هايي كه معروف به بيرق حضرت ابوالفضل(ع) است در اماكن متبركه خود به نام امام باره نگهداري مي كنند و در روز عاشورا، طي مراسمي دسته جمعي بيرون مي آورند. شور مصيبت امام حسين(ع) تاثير فراواني بر زنان آن ديار باقي مي گذارد به طوري كه النگوهاي خود را مي شكنند، سر خود را شانه نمي كنند، جواهرات بر خويشتن نمي آويزند و از پوشيدني هايي به رنگ روشن خودداري مي كنند. در برخي از شهرهاي هندوستان مثل شهر لكنهو بناهاي مختلفي وجود دارد كه مربوط به پيشوايان شيعه به خصوص شهداي كربلاست و به شكل ها و اندازه هاي مختلف ساخته اند. آنان در مراسم عزاداري با كوبيدن بر سينه هايشان و زدن زنجيرهاي تيغ دار بر پشت و سينه هاي برهنه خود و عبور از روي زغال گداخته، مجالس عزا را برگزار مي كنند. همچنين در خانه هاي شيعيان به تعداد افراد خانواده، ماكت هايي شبيه حرم مطهر ائمه اطهار وجود دارد و آنان با روشن كردن شمع يا عود در كنار آنها حماسه كربلا را در قلب هايشان زنده نگه مي دارند. علاوه بر اين در هر خانه اي فرش عزا گسترده مي شود و ميز و صندلي و تخت و مبلمان كنار مي رود.
عزاداري در پاكستان
در كشور پاكستان، مسلمانان با تأسي از قيام عاشورا در ايام محرم و عاشورا به عزاداري مي پردازند و امام باره ها و ذوالجناح ها - كه نقش عمده اي در فرهنگ عزاداري عاشوراي پاكستان دارند- فعال مي شوند. دولتمردان پاكستان با ايجاد فضايي امن در كشور، پيام هاي تسليتي به مناسبت شهادت امام حسين(ع) و ياران باوفايش صادر مي كنند. آنان در دهه اول محرم ياد شهداي كربلا را گرامي مي دارند و به مراسم قرآن خواني، سينه زني و عزاداري مي پردازند. در روز تاسوعا و عاشورا، سراسر اين كشور تعطيل است و مردم پاكستان فرصت مناسبي براي شركت در مراسم عزاداري دارند.
راديو و تلويزيون پاكستان روزهاي محرم - به ويژه تاسوعا و عاشورا- برنامه هاي عادي خود را قطع و يكسره برنامه هاي مخصوص مراسم عزاداري و اخبار اين ايام را پخش مي كنند.
عاشورا در تونس
مردم تونس در ايام محرم از هرگونه مراسم شادي مانند جشن عروسي و ختنه كنان خودداري مي كنند. آنان در صبح روز عاشورا به قبرستان ها مي روند و معتقدند كه همه ارواح در روز عاشورا كنار قبر خود حضور پيدا مي كنند و منتظر ديدار بستگان زنده خود هستند. مردم تونس در روز تاسوعا و عاشورا، تاكيد بر خوردن گوشت مرغ و غذايي شبيه ماكاروني دارند. آنان شب عاشورا با آتش زدن علف هاي خشك و شعله ور كردن آنها كه به اجيجه شهرت دارد، گلوله هايي شليك مي كنند و بر اين اعتقادند كه اين عمل موجب شادماني اطفال كربلا مي شود.
منابع:
۱ - مجموعه مقالات همايش امام حسين(ع) جلد دوم، تهران، مجمع جهاني اهل بيت، 1381
۲ - عاشورا در سرزمين ها، عبدالكريم بي آزار شيرازي
۳ - مجله پاسدار اسلام، سال چهاردهم
۴ - نهضت هاي اسلامي و انقلاب اسلامي
|