يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵
از 30 ژانويه، ويستا در دسترس همگان قرار مي گيرد
خداحافظي با موس و كي بورد!
009588.jpg
مرتضي اسلام زاده
آيا بايد با كي برد يا صفحه كليد و موشواره يا ماوس خداحافظي كرد؟ آيا با آمدن ويندوز ويستا به يك باره دنياي علوم رايانه دگرگون مي شود؟ آيا بايد با دنياي حروفچيني يا تايپ خداحافظي كرد؟ با آمدن ويندوز ويستا چه سرانجامي براي شركت هاي سازنده نرم افزارهاي گرافيكي پديد خواهد آمد؟ اين سؤال ها و بسياري سؤال هاي ديگر تا چند روز ديگر و در نهايت روز سي ام ماه ژانويه، يعني با به بازار آمدن ويندوز ويستا مشخص خواهد شد. مطلبي در اين ارتباط فراهم شده است كه در پي مي آيد.
* * *
حدود 5 سال پيش بود كه شركت معظم مايكروسافت، خبر از آمدن ويندوزي جديد به نام ويندوز ايكس پي را به جهانيان اعلام كرد.
دوستداران علوم رايانه اي به استقبال اين ويندوز رفتند، اما ويندوز XP مشكلات عديده اي داشت كه ابتدا با SP1(سرويس پك يك) و سپس با SP2 (سرويس پك دو) اين مشكلات تا حدودي برطرف شد. اما همچنان مشكلاتي از نوع امنيتي، در آن حادث مي گشت و نياز به برچسب هايي براي اصلاح آن لازم بوده و هست و هر از چند گاهي به دليل بعضي اختلالات، نصب دوباره ويندوز الزامي مي نمود. اما بالاخره ويندوز ويستا به جهانيان معرفي شد كه به گفته برخي از متخصصان رايانه اي، ويستا شاهكار محصول شركت مايكروسافت است و اگر گفته شود يك سر و گردن از تمامي محصولات همرده خودش بالاتر است، اغراق نخواهد بود. البته ويستا يك بار در سال 2005 به طور رسمي معرفي شد، اما ديگر خبري از آن نشد. همچنين در سال 2005 با نام مستعار و به صورت رمز به نام شاخ بلند يا Long Horn معرفي شد. اما سرانجام در ماه نوامبر سال۲۰۰۶ ساخت و توليد آن آماده گرديد و حالا آماده عرضه به بازار است.
ممكن است بسياري سؤال كنند كه از لحاظ ظاهري چه تفاوتي بين XP و ويستا وجود دارد؟
از حدود 5 سال پيش كه XP به بازار آمد، تاكنون انتقادها و پيشنهادهاي زيادي راجع به آن مطرح شد كه تمامي اين موارد در ويستا به انجام رسيده است. آقاي گيتس هم گفته است كه ويستا يك محصول كاملاً جديد است و اين طور نيست كه تغيير يافته سطحي XP باشد. چرا كه در درجه اول ويندوز ويستا از رنج 32 خارج شده و در رنج 64 كار مي كند و يك تغيير عمده ديگر اين كه، افراد مي توانند از برنامه هايي كه زياد استفاده مي كنند، به طور ميانبر و به راحتي استفاده كنند و يا اين كه يك تقويم و يا يك ساعت بزرگ كه هميشه جلوي چشم كاربر قرار دارد و با يك نگاه ساده قابل تشخيص است. اما بزرگترين رمز موفقيت ويندوز ويستا معرفي AERO يا (Authentic Energetic Reflective & Open) قابل اعتماد- پرانرژي- انعكاسي و باز است كه اين، در واقع روش ارتباط كاربر با ويندوز است. در واقع آيكون هاي كوچكي كه ما در آن مي بينيم به نام اينترفيس ويندوز ويستا معروف هستند كه روش ارتباط كاربر با رايانه را برقرار مي سازند. تغيير ديگر از لحاظ گرافيكي است كه بسيار بهتر از گذشته و جالب توجه است. به عنوان مثال صفحات در XP به صورت يك تصوير خيلي ساده باز مي شد، اما در ويستا تصويرها را در كنار هم و به صورت اريب مشاهده مي كنيم. ديگر اين كه دسترسي به فايل هاي مختلف بسيار ساده تر شده است و جستجو براي يك فايل بسيار بهتر شده كه جزو ضعف هاي ويندوز XP بود.
ديگر اين كه توانايي كپي كردن DVD هم روي ويستا اضافه شده است.
همچنين راه اندازي شبكه هاي خانگي يعني اتصال چند رايانه  به هم نيز بسيار راحت تر از گذشته شده است. ديگر اين كه نرم افزار اينترنت اكسپلورر ورژن 1/7 كه آخرين ورژن IE است، روي آن مهيا شده است. همچنين سيستم كنفرانس اينترنتي از طريق ويدئو ياNet Meeting نيز تغييرات شگرفي را شاهد بوده است.
اما يكي از تغييرات بسيار جالب و در واقع نقطه عطف ويستا، استفاده از فرمان هاي صوتي است كه مي توان گفت استفاده از ماوس و كي برد را تقريباً بي اثر مي كند و كاربر مي تواند روبه روي رايانه نشسته و به رايانه بگويد كه چه كاري انجام دهد. به عنوان مثال بگويد: اين پنجره را باز كن ، برو به اين قسمت ، اين كار را انجام بده و يا حتي مي تواند دستور كشيدن نقاشي را بدهد.اين نرم افزار كه نام Voice Command يا همان فرمان صوتي را به خود گرفته، به قدري قدرتمند است كه مي تواند هر كاري را در رايانه انجام دهد.
البته لازم به توضيح است كه ويستا فقط توانايي شنيدن زبان انگليسي را دارد. اما نكته جالب آن است كه لهجه، تأثير آنچناني در كيفيت و كارايي آن ندارد؛ حتي اگر لهجه غليظ باشد، فرمان ها عمل مي كند. البته فرمان ها نيز بسيار ساده اند. براي مثال: Open Window يعني پنجره را باز كن، Close Window پنجره را ببند و يا go to address براي استفاده از اينترنت و يا گفتن يك آدرس با عنوان WWW دات و سپس نام آدرس وب سايت مورد نظر و يا به عنوان مثال براي جستجوي اخبار.
ويستا افرادي را كه توانايي كار با رايانه  را ندارند نيز به خود جلب خواهد كرد. همچنين افراد معلولي كه توانايي كار با كي بورد و موس را ندارند، با استفاده از فرامين صوتي مي توانند از رايانه استفاده كنند.
يكي از بزرگ ترين و در واقع خارق العاده ترين كارها در ويستا تايپ است. يعني كاربر مي تواند متن مورد نظر خود را بخواند و ويستا آنها را تايپ مي كند و از اين پس رايانه ها ديگر نيازي به افراد حروفچيني كننده نخواهد داشت( البته فقط انگليسي). نكته اي كه در اينجا ذكر آن مفيد است، اين كه كاربران گرافيك كار همواره تمايل به كار در سيستم هاي اپل دارند، چرا كه به راستي توانايي گرافيكي اپل قابل مقايسه با هيچ سيستمي نيست. اما متأسفانه ديده شده كه در بعضي شركت ها افراد به علت عدم شناخت از سيستم اپل، سيستم ها را تعويض نموده و از سيستم ويندوز استفاده مي كنند. ويندوز ويستا و يا به عبارتي شركت مايكروسافت، پس از سال ها تلاش و ساخت ويستا اين ادعا را كرده كه ويستا توانايي گرافيكي همچون اپل را دارد(بايد در عمل ديد) و مي توان نتيجه گرفت كه از سيستم اپل كپي برداري كرده است. چرا كه سال ها شركت  مايكروسافت در مقابل انتقادهايي كه سيستم گرافيكي اپل را برتر از ويندوز مي دانستند، مقاومت مي كرد. اما حال پس از سال ها به سيستمي مشابه سيستم گرافيكي اپل روي آورده است به عنوان مثال سه بعدي ديدن تصاوير و قابليت  حركت دادن آن. مقامات مايكروسافت مي گويند يك نرم افزار بسيار بسيار قدرتمند گرافيكي را در داخل ويستا آماده كرده اند كه نياز به ديگر نرم افزارهاي گرافيكي را برطرف مي كند. از طرفي از اين نرم افزار براي آموزش كودكان نيز استفاده خواهد شد. البته فقط سيستم هاي گرافيكي نيستند كه ويندوز از آنها كپي برداري كرده، سيستم جستجوي اپل هم گويا مورد توجه مايكروسافت بوده كه ويستا همچون اپل جستجو مي كند.
البته مقامات مايكروسافت سعي كرده اند از هر چيزي بهترين را انتخاب و در ويستا قرار دهند و به عبارتي ويستا تركيبي است از بهترين سيستم هاي موجود در بازار.
قيمت يك بسته ويندوز ويستا يك صد و پنجاه دلار است و از روز سي ام ژانويه براي همگان قابل خريداري است.

دنياي مجازي وبلاگ
009591.jpg
سيد محمد تقي رسولي
وبلاگ ها از زمان به وجود آمدنشان تا كنون توانسته اند با به وجود آوردن دنياي مجازي خاص، اجتماعات بسياري را پديد آورند كه در بسياري از موارد مي تواند كاربردهاي مفيد و سودمندي را براي كاربران داشته باشد.
بلاگ، نرم افزار اجتماعي و شبكه اجتماعي
بلاگ در واقع يك نرم افزار اجتماعي و يك شبكه اجتماعي است خيلي از بلاگرها اين احساس را بيان كرده اند. در واقع بلاگر مي تواند نظر خود را در مورد يك موضوع خاص بيان كند و سايرين با ملاحظه آن، نظر و اصطلاحاً Comment خود را در مورد آن موضوع بيان كنند كه همين سبب مي شود بلاگر نظر جامعه همفكر را نسبت به خود بداند. براي شبكه، شما به هر جفت آنها احتياج داريد(موضوع و خواننده). ولي به هر حال باز هم محدوديت هايي براي بلاگ كردن وجود دارد، به ويژه براي كاربرهاي متخصص. از زماني كه بلاگ ها قابل دسترسي شده اند، بسياري از ابزارهاي اينترنتي امكان بلاگ كردن را مي دهند و هر bloger جديد و تازه كار مي تواند با مراجعه به سايتهاي سرويس دهنده و ايجاد يك وبلاگ كه معمولا بدون هزينه هم است، كار خود را آغاز كند. ولي به راستي چه تعداد از آنها مي دانند كه چه گونه و به چه شكل از وبلاگ استفاده كنند و حتي به طور شايسته و اخلاقي استفاده كنند يا از نصب كردن موضوع ها يا موارد متفاوت و مناسب در بلاگ ها براي جنجال و تبليغ استفاده كنند. اصل پست كردن مطالب، فايل و عكس به اندازه كافي آسان است كه هر كاربر تازه كاري نيز با يك بار امتحان كردن آن را فرا مي گيرد، ولي مواردي كه وبلاگ ها را قادر به مفيد بودن به عنوان يك شبكه اجتماعي مي كند به اين راحتي نبوده و نيازمند فرهنگ و آموزش خاص است.
بديهي است و بلاگ ها يكسان نيستند و بسياري از آنها از روشهاي مختلف براي بسط شبكه علمي يا اجتماعي خود استفاده مي كنند. به عنوان مثال بسياري با پست كردن مطالب و موضوع هاي خاص ورزشي يا اجتماعي كه مورد توجه عموم است، سعي در اين كار دارند. بحث و گفت وگو در مورد يك حادثه نظير حوادث جنايي، يك مسابقه ورزشي مهم يا يك حادثه سياسي خاص مي تواند نظر بسياري را جلب كرده و ناخواسته آنها را نيز وارد شبكه شما كند.
بعضي نيز با روي آوردن به مسائل غيراخلاقي و جنسي، قصد جلب جوانان را به سمت خود دارند كه با توجه به سنين خاص جواني،  تنها با آموزش و فرهنگ سازي در مدارس و دانشگاهها، مي توان اين نوع افراد و وبلاگ هايشان را تنها و بدون مراجعه كننده گذاشت.
در كشور ما نيز تاكنون وبلاگ ها حضوري غيرمعمول داشته اند، زيرا عموم مردم وقتي نام وبلاگ را مي شنوند، ناخودآگاه به ياد مسائل سياسي مي افتند. ولي وبلاگ دنياي مجازي بسيار وسيعي است كه سياست نيز مي تواند بخش كوچكي از آن باشد. با رويكرد بسياري از متخصصان رشته هاي مختلف علمي و مذهبي به سمت وبلاگ، روند استفاده از وبلاگ ها در حال تغيير بوده و به سمت تخصصي شدن پيش مي رود. وبلاگ هاي تخصصي كه مي توانند اين پديده ديجيتال روز را به سمت استفاده بهينه و شايسته سوق دهند، روز به روز در حال شكل گرفتن است و افراد بسياري با راه اندازي وبلاگ، علاوه بر نمايش شخصيت و فرهنگ خود و برقراري ارتباط با افراد هم فكر و همسو با خود، مي توانند داشته هاي خود را با همنوعان خود به اشتراك بگذارند.
شايد بسياري در اين مرحله، تفاوت وبلاگ و شبكه هاي موجود نظير ياهو، AOL و... كه داراي اتاق ها و گروه هاي كاري گوناگون هستند، متوجه نشوند. در اين نوع شبكه ها شخص با قرار دادن پروفايل خود بر روي شبكه، مي تواند به اتاق هاي مختلف وارد شود و يا عضو گروه ها شود. اين نوع شبكه ها، شخصيت حقوقي و اجتماعي نداشته و نمي توان به آن ها اطمينان كرد و اطلاعات موجود در آنها قابل استناد نخواهد بود. در حالي كه وبلاگ ها داراي شخصيت حقوقي بوده و بلاگر مي بايست تمام مسائل اخلاقي، علمي، اجتماعي و ... را رعايت كند تا بتواند شبكه و دنياي مجازي خلق شده اش را حفظ كند.
در چنين دنيايي كه بقاي وبلاگ مهم است، طبيعي است تلاش ها براي بالا بردن كيفيت مطالب و مستند بودن پست ها بيشتر و بيشتر شود. تنها چيزي كه در اين ميان بديهي و غير قابل اجتناب است، داشتن وبلاگ، به راحتي گذشته نبوده و بلاگر مي بايست تلاش زيادي را براي ارتقاي آن و داشتن پست هاي جديد به عمل آورد و ناگزير بايد وارد دنياي ارتباطات شده و زمان زيادي را براي اين امر صرف كرد.
چندين راه منحصر به فرد براي افرادي كه از وبلاگ ها استفاده مي كنند وجود دارد كه به 10 مورد عمومي آن اشاره مي كنيم:
۱)بلاگ كردن براي ابراز و تصحيح عقايد و خصوصيات شخصي: اين شايد يكي از رايج ترين شكل هاي استفاده از وبلاگ است. اين وبلاگها، شبيه به دفتر خاطرات روزانه يا گزارش روزانه طبيعي است.
۲)بلاگ كردن براي ايجاد ارتباط با ديگر بلاگرها: در اصطلاح، بلاگرها مي گويند يكي از دلايلي كه ما بلاگ كردن را آغاز كرديم اين بود كه خواستار ارتباط با دوستان و فاميل بوديم و به جاي e-mail فرستادن (يا دايره پيچ در پيچ mail) فقط بلاگ مي كرديم.
۳) بلاگ كردن براي تعامل اجتماعي: صرف نظر از دوستان و آشنايان، مردم نيز مي توانند بوسيله وبلاگها صاحب يك شبكه ارتباطي- اجتماعي خوب شوند حتي اگر بلاگرها در نقاط مختلف كره زمين و كشورهاي گوناگون و با فرهنگ هاي متفاوت باشند، مي توانند مواردي را كه به آنها علاقمند هستند، طراحي و در وبلاگ بگذارند و به طور حتم، افراد بسياري وجود دارند كه به موضوع مطرح شده علاقه داشته باشند.
۴) بلاگ كردن به منظور تحصيل: در داخل اين چتر حجيم تحصيلي، مردم مي توانند از وبلاگها براي روشهاي آموزشي نيز استفاده كنند همچنين مربي و معلم مي توانند در پروژه هاي مشترك با دانشجويان و دانش آموزان همكاري كنند و يا براي بر قراري ارتباط با انجمن ها و... از آن استفاده كنند.
۵) بلاگ كردن براي جستجوي كار: اين كاركرد هنوز در حد رايج قرار نگرفته ولي بلاگرها مي توانند تجربيات خود را به معرض نمايش همگان بگذارند.
۶)بلاگ براي ثبت وقايع يك مسافرت: گزارش مسافرتها هميشه مورد توجه بسياري از مردم بوده است. اين به خاطر آن است كه مسافرين از بلاگها براي ثبت جزئيات و موارد مثبت سفر خود استفاده مي كنند. از وقتي كه كافي نت ها در همه جاي جهان راه اندازي شده اند، بلاگرها مي توانند در طول سفر هم، وبلاگ خود را update كنند.
۷)بلاگ براي business يا تجارت: امروزه بسياري از داد و ستدهاي تجاري از طريق وب انجام شود و بسياري از بلاگرها مي توانند از اين طريق درخواست خريد يا فروش محصولات خود را با كمترين هزينه (تقريبا بدون هزينه) در معرض تماشاي ديگران قرار دهند.
۸) بلاگ براي امور سياسي: بلاگهاي سياسي تبديل به يك اجبار در رسانه ها و خبرگزاريهاي سياسي دنيا تبديل شده اند و حتي سياستمداران راههايي را براي استفاده از قدرت بلاگ ها براي نبردهاي سياسي و يا در ارتباط ماندن با موكلان خود استفاده مي كنند و حالا مردم عادي هم مي توانند حرف خود را در مورد مطالب سياسي به راحتي بگويند.
۹) بلاگ كردن براي اطلاع و آگاهي و اعلاميه هاي دولتي: سازمانها و شركتهايي كه مي خواهند سطح آگاهي مردم را بالا ببرند و خبر هاي دولتي را گسترش بدهند با استفاده از وبلاگ ها منفعت زيادي مي برند. هيأتها، كلوپها، انجمنها، كميته ها و ديگر گروهها مثل موارد ذكر شده مي توانند از بلاگ براي جذب مردم و بر قراري ارتباط استفاده كنند.
۱۰) بلاگ كردن براي سود و منفعت: بسياري از بلاگرها از وبلاگ براي سود و منفعت خود استفاده مي كنند و با راه اندازي شبكه هاي وبلاگي، از اين روش كسب درآمد مي كنند.
Rasouli@Hamshahri.org

همايش
تكنولوژي، آموزش و توسعه
۱ - تاريخ برگزاري: 9 -7 مارس۲۰۰۷
۲ - مكان برگزاري: اسپانيا‎/ والنيسا
۳ - پست الكترونيكي:inted 2007 @ iated.org
۴ - صفحه الكترونيكي:http://www.iated.org
۵ - نيم نگاه: نشست Inted2007 با هدف گفت وگو درباره نكاتي چون: سازماندهي و نحوه بررسي دقيق وضعيت آموزش در مراكز آموزشي، تحصيل شاخصي براي حضور در سطح بين المللي، تحصيل ضرورتي حتمي در ميان طبقه روشنفكر، مديريت مراكز آموزشي ديجيتالي، دانشگاه هاي مجازي و بررسي عملكرد گذشته و برنامه هاي آتي، بين المللي كردن دانشگا ه ها با نگرشي به ارتقاي كيفي مباحث ارايه شده، آموزش از راه دور با بررسي راه كارهاي توسعه و رفع نواقص، وب سايت ها و كاربرد آنها براي ارتقاي سطح آموزش مراكز آموزشي، طرح هاي جديد براي پيشرفت كمي و كيفي آموزش، آموزش و بررسي وضعيت آن در دو بخش تحصيلات مقدماتي و عالي،  مشكلات جديد پيش روي مراكز آموزشي كشورهاي اروپايي، روش هاي جديد آموزش و تقابل دانش آموز و آموزگار، شيوه هاي جديد آموزش - فراگيري، تجهيزات كمك آموزشي و پيشرفت هاي جديد در اين زمينه، بررسي طرح هاي موفق آموزشي ارايه شده توسط مراكز علمي و دانشگاه ها و... برگزار مي شود. تنوع موضوع و بررسي آموزشي در بخش هاي ديگري چون تكنولوژي و صنعت از امتيازات اين گردهمايي است كه با مراجعه به سايت همايش به اطلاعات دقيق تري دست خواهيد يافت.
بررسي DNA، بيماري ها
تشخيص، مصرف و ساخت دارو

۱ - زمان برگزاري:20 -19 مارس 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ سانديه گو
۳ - پست الكترونيكي:reg @ healthtech.com
۴ - صفحه الكترونيكي:http://www.healthtech.com/2007/epg/index.asp
۵ - نيم نگاه: نشست  CHI با هدف بحث و گفت وگو درباره تغييرات اپي ژنوم در انواع سرطان ها، شكل گيري تومورهاي سرطاني در انواع سرطان ها و نقش DNA در بروز تومورهاي سرطاني، DNA و سرطان، برنامه هاي مراكز معتبر جهان جهت يافتن شيوه هاي جديد درمان سرطان ها با نگرشي به تخصيص بودجه و امكانات، طرح هاي اپي ژنتيك براي تمايز سلول ها، كاربرد شناساگرهاي كروماتين در سلول هاي بنيادي جنيني، بررسي مكانيسم مقاومت سلول هاي سرطاني در مقابل شيمي درماني، بررسي سرطان تخمدان با استفاده از شناساگر DNA متيلني، سرطان روده بزرگ و بررسي ساختار DNA سلول هاي سرطاني اين بخش، بررسي يافته هاي جديد درباره كيفيت روش PCR مورد استفاده براي شناسايي سرطان روده بزرگ و بررسي ساختار ژنتيكي سلول هاي آسيب ديده و... برگزار مي شود.
سيستم هاي محاسبه اي هوشمند
و سيستم هاي كامپيوتري

۱ - زمان برگزاري :30 -28 مارس۲۰۰۷
۲ - مكان برگزاري: مراكش‎/ اگادير
۳ - پست الكترونيكي:trivent @ trivent.hu
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.trivent.hu /ISCIII2007/index.htiml
۵ - نيم نگاه: سومين همايش بين المللي ISCIII با هدف گفت وگو درباره نكاتي مانند: سيستم هاي هوشمند حمل و نقل كامپيوتري، سيستم هاي آموزشي هوشمند كامپيوتري، انسان و ماشين و تداخل عمل بين اين دو، طراحي سيستم خودكار مورد استفاده در بخش هاي مختلف چون صنعت، تكنولوژي، آموزش و... طراحي سيستم هاي هوشمند متحرك، ربات ها و كاربرد آنها، وب سايت ها و انتقال اطلاعات، سيستم هاي مركب هوشمند و طراحي آنها، آموزش استفاده از سيستم هاي هوشمند و خودكار، سخت افزار و نرم افزارهاي كامپيوتري با تمركز روي بررسي يافته هاي جديد، سيستم هاي ارتباطي هوشمند، كنترل اطلاعات و ارايه به مجموعه هاي هوشمند و فعال، كارخانه ها و بررسي جايگاه سيستم هاي هوشمند در كارخانه ها و تاثير آن بر كيفيت و سطح توليد و... برگزار مي شود.
عكاسي - تصويربرداري
۱ - زمان برگزاري:19 -18 مه 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ ادك بروك
۳ - پست الكترونيكي:
Karen @ cateyes4u.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.cateyes 4u .com/expo
۵ - نيم نگاه: در همايش و نمايشگاه عكس و تصويربرداري آخرين يافته ها و تجربه ها درباره تنظيم نور براي تصويربرداري با استفاده از پروژكتور و لامپ معمولي، نورپردازي طبيعي، شيوه هاي ارتقاي كيفي نورپردازي تصاوير اعم از فيلم و عكس، آموزش تنظيم و نصب لامپ ها و پروژكتورها براي دستيابي به بهترين نور و شفافيت در تصويربرداري فيلم ها با موضوع هاي مختلف، عكس ويژه مجله هاي لباس و مد، تصويربرداري و نورپردازي فيلم هاي مستند، عكاسي هنري، عكس خبري با نگرشي به اصول و جذابيت ها، عكس شاخص ترين ويژگي يك اطلاع رساني كامل، تفاوت فيلم هاي فيلمبرداري شده با دوربين هاي معمولي و ديجيتالي، كيفيت رنگ، نور، كادر تصويربرداري و... در تصويربرداري با دوربين معمولي و ديجيتالي، عكس ويژه فيلم هاي سينمايي و... به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
مهتاب خسروشاهي

خبر
توليد نانو ذرات پلاتين در ايران
گروه علمي فرهنگي - نانو ذرات پلاتين - رتيم براي استفاده در ساخت نانو كاتاليست ريفورمينك توسط محققان ايراني در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد.
آقابابايي مسئول پروژه توليد نانو ذرات پلاتين در اين باره گفت: ريفورمينك كاتاليستي فرآيندي كاملا شناخته شده اي در صنعت پالايش نفت است كه براي بهبود كيفيت اكتان بنزين، تهيه اروماتيك ها براي صنايع پتروشيمي و توليد هيدروژن براي مصارف صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد.به گفته وي به دليل استفاده از فلزات گرانبها در ساخت اين كاتاليست ها، توليدكنندگان كاتاليست همواره در پي بهبود و ارتقاي فعاليت، گزينش پذيري و طول عمر بالاي اين كاتاليست ها هستند به همين دليل ساخت نانوكاتاليست ريفورمينك اخيرا مورد توجه قرار گرفته است.وي خاطر نشان كرد: ساخت اين نانو ذرات با استفاده از روش هاي ميكروامولسيون ميسل معكوس و روش حرارتي انجام يافت و نانو ذرات پلاتين، رتيم با استفاده از تكنيك هاي دستگاهي ASAP و TEM آناليز شد.آقا بابايي افزود : نانوذرات سنتز شده با اندازه ذرات مطلوب 5/2 نانومتر، 5/3 نانومتر و پلاتين رتيم با اندازه 5/3 نانومتر و توزيع مناسب اندازه ذرات در مقياس آزمايشگاهي توليد شد.
آمريكا يك اسلحه جديد
ضد شورش را آزمايش كرد

ايرنا: ارتش آمريكا نمونه آزمايشي اسلحه جديدي را به نمايش گذاشته است كه در متفرق كردن جمعيت بدون رساندن آسيب جسماني به آنان قابل استفاده خواهد بود.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي نيوز، به گفته منابع نظامي آمريكا، اين اسلحه كه از آن با نام تفنگ اشعه اي و محافظ خاموش نام برده شده است قادر است با شليك اشعه به سوي جمعيت، آنان را وادار به فرار كند و مي توان آن را براي كنترل جمعيت و مقابله با شورش به كار گرفت بي آنكه باعث تلفات جاني شود. در نمايش نمونه آزمايشي اين اسلحه در پايگاه هوايي مودي در ايالت جورجيا، اين وسيله به شكل بشقابي بر بالاي يك خودرو سبك نظامي نصب شده بود و آزمايش با شركت تعدادي از نظاميان داوطلب صورت گرفت. گفته مي شود كه برد موثر اين اسلحه پانصد متر است، اما تا فاصله يك كيلومتري نيز بر هدف هاي خود تاثير مي گذارد. كساني كه در معرض برخورد اشعه ساطع شده از اين اسلحه قرار گرفتند گفتند كه احساس مي كردند كه بدن آنان آتش مي گيرد. اين اشعه حدود ?? درجه سانتيگراد حرارت دارد، اما پس از برخورد با بدن انسان، باعث احساس سوزش شديد در زير پوست مي شود. كارشناسان نظامي آمريكا اين وسيله جديد را به مراتب موثرتر از ساير اسلحه هاي غير كشنده مانند گلوله هاي لاستيكي توصيف كرده و گفته اند مي توان از آن براي مقابله با شورشيان احتمالي استفاده كرد بي آنكه به غيرنظاميان آسيبي برسد. برد اين اسلحه هم 17 برابر برد موثر گلوله هاي لاستيكي است.
انتظار مي رود اين اسلحه جديد تا سه سال ديگر تكميل شود و در اختيار نيروهاي آمريكايي قرار گيرد.
استفاده از لپ تاپ هاي شخصي
در يكي از دانشگاه هاي كانادا

مهر: دانشجويان دانشگاه آكاديا در كانادا از سال 2008 مي توانند به جاي اجاره لپ تاپ از دانشگاه، از نوت بوك هاي شخصي خود استفاده كنند.
اين تصميم به دانشجويان امكان مي دهد تا از لپ تاپ هايي برخوردار از قابليت و كيفيت دلخواه بهره مند شوند. به گفته گيل دينتر گاتليب رئيس اين دانشگاه، 10 سال پيش درصد اندكي از دانشجويان از رايانه هاي شخصي برخوردار بودند، اين در حالي است كه تجهيز كليه دانشجويان به نوت بوك هاي شخصي تنها راهكار لازم براي در دسترس قرار دادن فناوري است. وي افزود: آمار نشان مي دهد در حال حاضر بيش از نيمي از كل دانشجويان اين دانشگاه از نوت بوك هاي شخصي برخوردارند از اين رو نياز بيشتري به اختصاص هزينه براي تهيه رايانه هاي بيشتر در دانشگاه نيست.به دنبال اجراي طرح استفاده از لپ تاپ هاي شخصي هيچ گونه زيان شغلي به كسي وارد نمي شود زيرا خدمات فني و تعميراتي همچنان مورد نياز اين دانشگاه خواهد بود.دانشگاه آكاديا همچنين قصد دارد شهريه دانشجويي و هزينه مخصوص خدمات مختلف را از هم جدا كند تا هزينه هاي متفاوت از هم متمايز شود. اين برنامه به دانشجويان امكان مي دهد تا هزينه هاي مربوط به شهريه را با ديگر مبالغ در نظر گرفته شده قياس كنند.
سفيدترين جانور جهان
شناسايي شد

ايسنا: نتايج يك بررسي حاكي از آن است كه ساختار يك سوسك شگفت انگيز به ساخت مواد بسيار ظريف و نازك و سفيد بسيار درخشان، كمك مي كند.
به گزارش بي بي سي، سوسك سيفوكيلوس كه به اندازه نوك انگشت است و در جنوب شرقي آسيا ديده مي شود، پوسته اي بسيار سفيدتر از ديگر حيواناتي كه در طبيعت يافت مي شوند دارد. بررسي هاي بيشتر نشان داد كه ساختار بيروني بدن اين سوسك بسيار منحصر به فرد بوده و از نوعي پولك تشكيل شده كه 10 برابر نازكتر از موي انسان است. يك گزارش در مجله علمي حاكيست كه شبيه سازي از پولك اين سوسك مي تواند كاربردهاي مفيدي در صنعت داشته باشد. محققان دريافتند كه اين سوسك بسيار سفيدتر و درخشان تر از شير و دندان طبيعي انسان است و پوسته اين سوسك از پولك هايي بسيار نازك كه 5 ميكرومتر معادل يك ميليونيوم متر ضخامت دارند تشكيل شده است. دانشمندان بر اين عقيده اند كه سفيدي فوق العاده اين سوسك مي تواند در صنعت مفيد بوده و در سفيدتر كردن اشياي مركب از مواد مصنوعي مانند كاغذ، پلاستيك و رنگ مؤثر باشد.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |