يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵
ديدگاه هاي متفاوت مسئولين در مورد تعيين قيمت و زمان عرضه ال ۹۰ ( تندر)
ال 90؛ ابهام در عرضه و قيمت
009594.jpg
عكس:گلناز بهشتي
با خروج پيكان از چرخه توليد خودروهاي ساخت داخل و پس از امضاي قرارداد توليد ال۹۰ با مشاركت خودرو سازان داخلي و شركت رنوي فرانسه، به نظر مي رسيد با توجه به حساسيت هاي مجلس و دولت در اين قرارداد و تعيين قيمت پايه ال،۹۰ خودرويي با قيمت و كيفيت نسبي مناسب جايگزين پيكان خواهد شد.
با وجود گذشت چندين ماه از نهايي شدن اين قرارداد و امضاي الحاقيه اي به قرارداد مذكور در تير ماه سال جاري كه به در خواست وزارت صنايع و معادن، مركز پژوهش ها و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت و در شرايطي كه قرار است اين خودرو تا پيش از پايان سال جاري به بازار عرضه شود ،ديدگاه هاي متفاوتي در زمينه نحوه قيمت گذاري و زمان عرضه اين خودرو به بازار مطرح مي شود. برخي تعيين قيمت اين خودرو بر مبناي يورو را با توجه به ساخت 60درصد داخل آن و تغييرات نرخ يورو ناكار آمد تلقي كرده و آن را عاملي در افزايش قيمت اين خودرو خصوصاً در مدل هاي فول مي دانند، گرچه در مورد قيمت پايه اين خودرو در مدل ساده نيز تاكنون افزايش نرخ يورو موجب افزايش قيمت تمام شده اين خودرو از 8 به۸ ميليون و۲۰۰ هزار تومان شده است .
علي ابراهيمي

در شرايطي كه هنوز اظهار نظر قطعي در مورد زمان عرضه و قيمت مدل هاي هفت   گانه ال 90 (تندر) از سوي خودروسازان ، وزارت صنايع و سازمان گسترش صورت نگرفته است ، نمايندگان مجلس بر عرضه اين خودرو در مدل فول به قيمت كمتر از 10 ميليون تومان تاكيد دارند. گرچه براي تعيين دقيق زمان عرضه و قيمت اين خودرو بايد منتظر ماند و سياست هاي خودروسازان را نظاره كرد .
قيمت مدل فول كمتر از 10 ميليون
در حاشيه نخستين نمايشگاه بين المللي قطعات خودرو و ششمين نمايشگاه لوازم خانگي در حالي كه وزير صنايع خبرنگاران رسانه ها را از پرسش در زمينه مباحث ديگر به جز خودرو منع كرده بود ، ديدگاه هاي متفاوتي در زمينه محاسبه قيمت و زمان عرضه ال 90 مطرح شد.
در اين مراسم وزير صنايع و معادن با بيان اين كه ال۹۰ خودرو خارق العاده اي نيست در مورد زمان عرضه و قيمت اين خودرو ، گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته زمان پيش فروش اين خودرو اعلام مي شود و اميدواريم تا پايان امسال به بازار عرضه شود، در مورد قيمت ال 90 نيز تقريباً هر ماه يك بار قيمت اين خودرو را به ميزان 6 هزارو 750 يورو اعلام كرده ام و هم اكنون نيز همين قيمت را اعلام مي كنم.
عليرضا طهماسبي با بيان اين كه اين خودرو نيز يك خودرو دركلاس متوسط جهاني است، گفت:قيمت خودروي ال۹۰ به علت 60 درصد ساخت داخل آن نبايد به ريال تعيين شود و براي مديريت قيمت، قيمت اين خودرو براساس يورو تعيين مي شود. همچنين در توافقات اوليه صورت گرفته هم تعيين قيمت براساس يورو بوده است.
وي با رد ادعاي عرضه ال۹۰ به قيمت پيكان، گفت:به هيچ وجه اين امر صحت ندارد و قيمت مدل فول اين خودرو در حدود 8 تا 8هزارو 200 يورو (9ميليون و 840 هزارتومان) خواهد بود. ال۹۰ بايد در بازار داخلي با خودروهاي ديگر رقابت كند و به طور حتم ساير خودروهاي ساخت داخل از جمله سمند به خوبي با اين خودرو رقابت نموده و به محض فروكش كردن تب خودروي ال۹۰ در كشور مردم در انتخاب خودروي مورد نظر خود قضاوت خواهند كرد.
تعيين قيمت بر مبناي يورو
از سوي ديگر مدير عامل سازمان گسترش در زمينه تعيين قيمت ال۹۰ به خبرنگار ما، گفت: تعيين قيمت ال 90 تابع قيمت هاي حسابداري صنعتي است. به هر حال خودرويي كه 40 درصد آن وارداتي است نمي تواند فارغ از نرخ يورو باشد. وقتي قيمت ها دقيقاً محاسبه شد آن را اعلام خواهيم كرد.
مهدي مفيدي ، افزود: در زمينه قيمت ها كار مي كنيم و معتقديم هنوز براي تعيين قيمت فول
ال 90 دير نشده است هر زمان كه اين بررسي به پايان رسيد و خودرو آماده عرضه بود، قيمت ها را اعلام مي كنيم.
وي در زمينه احتمال افزايش قيمت پايه ال 90 به بيش از 8 ميليون تومان ،گفت: نمي دانيم قيمت يورو تا 2 ماه آينده چگونه خواهد بود. وقتي قطعات از خارج تأمين مي شود تعيين نرخ نيز بر مبناي يورو خواهد بود. تنها 54 درصد قطعات اين خودرو ساخت داخل خواهد بود، گرچه قصد داريم اين سهم را به 60 درصد برسانيم اما وقتي 40 درصد خودرو وارداتي باشد نمي تواند وابستگي به نرخ ارز نداشته باشد ،با چانه زني منطق تغييري نمي كند. از سوي ديگر در مدل هاي فول وابستگي به خارج بيشتر است گرچه تلاش مي كنيم قيمت صفر را در ابتداي كار در حد 8 ميليون نگه داريم اما قيمت فول اين خودرو بر مبناي آبشن هاي اضافي محاسبه خواهد شد.
مفيدي، افزود: برآورد ما آن است كه قيمت مدل فول اين خودرو حدود 10 ميليون تومان خواهد بود، اما قيمت اصلي را پس از برآورد هاي كارشناسي كه حتماً قبل از پايان سال خواهد بود، اعلام مي كنيم همانطور كه قبلاً اعلام كرده بوديم اين خودرو در اسفندماه عرضه مي شود و اين گونه نيز خواهد شد.
تعيين قيمت بر مبناي ريال
اين در حالي است كه مديرعامل ايران خودرو در گفت وگو با خبرنگار ما در زمينه نحوه تعيين قيمت ال۹۰ مي گويد: بحث اوليه در تعيين قيمت ال 90 قيمت گذاري بر مبناي يورو بوده است اما زماني كه 60 تا 80 در صد قطعات اين خودرو داخلي باشد، بايد در مبناي تعيين قيمت اين خودرو تجديد نظر شده و بر مبناي واحد پولي كشورمان اين قيمت تعيين شود.
منوچهر منطقي افزود: هنوز در ابتداي راه هستيم و ال۹۰ به بازار عرضه نشده است، اما با سازمان گسترش و وزارت صنايع براي تعيين قيمت مدل هاي ديگر ال۹۰ در حال مذاكره هستيم. قيمت پايه اين خودرو 6هزارو 750 يورو خواهد بود اما اين دليل نمي شود كه تا پايان نرخ ها بر مبناي يورو باشد. وي در زمينه زمان عرضه ال۹۰ توسط ايران خودرو گفت: در عرضه ال۹۰ عوامل متعددي دخيل هستند ، در دهه فجر خط توليد اين خودرو در ايران خودرو افتتاح خواهد شد، اما بعد از توليد، اين خودرو بايد تجاري سازي شده و قابليت عرضه به بازار را داشته باشد از سوي ديگر قطعه رساني به موقع براي دستيابي به تيراژ مد نظر حايز اهميت است.
منطقي ، گفت: براي عرضه اين محصول 4 مرحله از سوي رنو در نظر گرفته شده كه ايران خودرو در مراحل دوم و سوم پروژه است و بر اساس زمانبندي مشخص و تاييد رنو و توانمندي ايران خودرو زمان عرضه مشخص خواهد شد. با اين وجود مديرعامل ايران خودرو از پاسخ به خبرنگار ما در زمينه اينكه آيا ال 90 توسط اين شركت تا پيش از پايان سال جاري به بازار عرضه خواهد شد، خودداري كرد.
قيمت مدل فول 10 ميليون و 500 هزار تومان
اين در حالي است كه مديرعامل پارس خودرو در گفت وگو با خبرنگار ما در زمان عرضه و قيمت ال۹۰ مي گويد: با توليد 150 خودروي ال۹۰ در بهمن ماه و در صورت تاييد كيفيت خودروها امكان توليد و عرضه 2 هزار خودروي تندر تا پايان اسفندماه وجود دارد. با مجوز چندي پيش شركت رنو به پارس خودرو بر اساس ظرفيت هاي خطوط توليد امكان توليد 20 دستگاه ال۹۰ در هر ساعت در اين شركت وجود داشته و تا پايان اسفندماه 2 هزار تندر در اين شركت توليد خواهد شد كه امكان عرضه محدود اين خودرو در سايپا را فراهم مي سازد. در حالي كه پيش از اين قائم مقام ايران خودرو خبر از اعلام شرايط ثبت نام اين خودرو در دهه فجر داده بود، سيد حسين اميري در اين زمينه مي گويد: امكان عرضه اين خودرو در اسفندماه و پيش از فروش آن در گروه سايپا در همه مدل ها در بهمن ماه وجود دارد اما در زمينه زمان عرضه اين خودرو از سوي ايران خودرو بايد با احتياط اظهار نظر كرد و احتمال عرضه توليدات اين شركت در اوايل سال 86 وجود دارد.وي در زمينه برخي اظهارنظرها در مورد قيمت 12 ميليون توماني مدل فول اين خودرو مي  گويد: اگرچه در متن قرارداد تنها قيمت پايه اين خودرو 6 هزار و 750 يورو با نرخ امروز 8 ميليون و 100 هزار تومان ذكر شده و براي قيمت فول اين خودرو قيمتي ذكر نشده، اما معتقدم قيمت مدل فول (اي۲) اين خودرو بيش از 10 ميليون و 500 هزار تومان نخواهد بود. همچنين در مدل ساده قبلاً وجود ايربك الزامي نبوده كه اكنون ايربك سمت راننده الزامي شده و بر قيمت پايه مي افزايد.
وي مي افزايد: اين خودرو در سه مدل اصل اي۰-1و۲ و در مجموع در 7 مدل عرضه خواهد شد و اگر چه هنوز قيمت ساير مدل هاي آن تعيين نشده اما اين آبشن ها به قيمت پايه خودرو افزوده خواهد شد. حساسيت بر روي قيمت پايه اين خودرو وجود دارد و در مورد ساير مدل ها هنوز قيمت، نهايي نشده است.اميري در مورد امكان عرضه اين خودرو با حجم موتور 1600 سي.سي و قيمت 12 ميليون تومان مي گويد: حجم موتور يكي از عوامل مؤثر در تعيين قيمت خودرو است و به طور نمونه اكنون مزدا با موتور 1600 به قيمت 20 ميليون تومان عرضه مي شود.
مجلس بر قيمت ال۹۰ نظارت مي كند
از سوي ديگر، مخبر كميسيون صنايع مجلس با بيان اينكه در قرارداد پيش بيني شده تا قيمت ال۹۰ از 8 تا حداكثر 10 ميليون تومان باشد، مي گويد: با توجه به حجم موتور و اندازه شاسي، اين خودرو در حدي نيست كه بتوان آن را با قيمت بيش از 10 ميليون تومان به بازار عرضه كرد. همچنين تعيين قيمت ال۹۰ بر مبناي يورو با توجه به نوسانات نرخ ارز و ساخت 60 درصد داخل اين خودرو، چندان مطلوب نيست. ولي ملكي مي افزايد: اگر خودروسازان ال۹۰ را در مدل فول به قيمت بيش از 10 ميليون تومان عرضه كنند، كميسيون صنايع و معادن مجلس در مورد اين انحراف از مسئولان قرارداد سؤال خواهد كرد. البته توليد اين خودرو آغاز و بايد تا اسفندماه به بازار عرضه شود گرچه بعيد مي دانم خودروسازان در عرضه اين خودرو از قيمت تعيين شده، تخلف كنند.

سايه روشن اقتصاد
جوابيه شركت ارگ ديزل
پيرو مطلب چاپ شده در صفحه 14 روزنامه همشهري مورخه 27/10/85 تحت عنوان ركورد در صنعت اتوبوس سازي شركت ارگ ديزل جوابيه اي ارسال كرده كه در اين جوابيه آمده است،  به نظر مي رسد اطلاعات واصله به آن روزنامه محترم صحيح نبوده و مطالب مندرج داراي نواقص و ايرادهايي مي باشد كه بدان اشاره مي گردد.
۱ - سازمان محترم شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور با شركت صنايع ارگ ديزل وابسته به صنايع خودروسازي كرمان به منظور توليد و تأمين اتوبوس هاي مورد نياز به تعداد 650 دستگاه اتوبوس درون شهري تك كابين و دو كابين كه از جديدترين مدلهاي اروپايي به صورت صد در صد نو(با تجهيزات كولر) و با نام تجاري ايكاروس مي باشد، عقد قرارداد نموده كه در گزارش آن روزنامه هم نام شركت و هم تعداد مندرج اشتباهاً  چاپ گرديده است.2 - در متن چاپ شده مطلبي تحت عنوان در حدود 12سال پيش نيز تعداد زيادي اتوبوس دست دوم از كشورهاي اروپايي و از مدلهاي ايكاروس و ولوو وارد ايران شده بود آمده كه كاملاً  نادرست مي باشد. در واقع 16 سال پيش 1300 دستگاه اتوبوس ايكاروس از كشور مجارستان به صورت صد در صد نو(نه به صورت دست دوم!) خريداري و وارد ايران شد. سالها است كه اين اتوبوس ها در ناوگان حمل و نقل كشور فعاليت داشته و بهترين خدمات را به شهروندان و شركت واحد اتوبوسراني كشور ارائه داده اند. همين امر باعث گرديده تا مسئولين محترم تبصره 13 در راستاي اجراي اين تبصره و بهبود بخشيدن به حمل و نقل شهري، اتوبوس هاي اين شركت را مجدداً با آخرين دستاوردهاي تكنولوژي روز و بر اساس نيازهاي كشور انتخاب نموده و با اين شركت قرارداد توليد منعقد نمايد و از طرفي با توجه به رسالتي كه شركت صنايع ارگ ديزل بر دوش خود مي داند، اين شركت جهت انتقال تكنولوژي توليد اتوبوس هاي فوق به منظور ايجاد 2000 فرصت شغلي در منطقه آسيب ديده بم و افزايش ظرفيت ساخت و رفع نياز داخلي و نيز صادرات به كشورهاي منطقه و بازارهاي هدف كارخانه اي را در منطقه مذكور احداث نموده است.
تعيين محدوده منطقه اقتصادي پارس
گروه اقتصادي- هيئت وزيران محدوده منطقه اقتصادي انرژي پارس را در حدود اربعه شمال ،جنوب ، شرق و غرب تعيين كرد. به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت نفت محدوده منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس را از شمال به رشته كوه زاگرس، از جنوب به خليج فارس ( منتهي به حد نهايي آب هاي قلمرو انحصاري ايران ) ، از شرق به محدوده روستاهاي چاه مبارك ، كنارخيمه ، بنود ، زيار ، بساطين و هاله ،  و از غرب به مجاورت روستاي نخل غانم تعيين كرد . وسعت تقريبي اين محدوده كه پارك ملي ناي بند به موجب مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست از آن استثنا شده ، سي هزار هكتار است. اين تصميم به استناد تبصره اول ماده (1) قانون تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي جمهوري اسلامي ايران - مصوب 1384 - از تصويب هيئت وزيران گذشت.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |