پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
سعود الفيصل خبر داد:
همكاري عربستان با ايران
براي حل بحران در منطقه
معاون رئيس جمهوري عراق: ديپلمات هاي ايراني به زودي آزاد مي شوند
گروه سياسي در حالي كه سعود الفيصل از حضور فرستاده عربستان در تهران براي بررسي راهكارهاي جلوگيري از بروز فتنه ميان شيعيان و اهل سنت در عراق و لبنان خبر داده است، روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي همكاري تهران و رياض را غيرمعمول خواند و تاكيد كرد: اين ارتباط مي تواند خط مشي آمريكا در منطقه را با مشكل مواجه كند.
مهر در خبري به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشت، وزير امور خارجه عربستان در كنفرانس مطبوعاتي مشترك خود با محمد بن عيسي وزير امور خارجه مغرب اعلام كرد: رياض در حال حاضر با تهران براي حل بحران عراق و لبنان تماس دارد.سعود الفيصل گفت: ايران و عربستان براي جلوگيري از بروز فتنه مذهبي در عراق و لبنان همكاري مي كنند.
سفير عربستان در لبنان نيز به تازگي  از تماس هاي كشورش با ايران براي حل بحران لبنان خبر داده بود.
از سوي ديگر به گزارش ايسنا روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي نوشته است: تلاشهاي ايران و عربستان واشنگتن را كه در تلاش است از قدرت ايران در منطقه بكاهد در موقعيت بدي قرار داده است. اما از آنجا كه برقراري ثبات در لبنان از اولويت هاي آمريكاست مقام هاي آمريكايي بدون دخالت كردن، به نظاره اين تلاش ها نشسته اند.
در ادامه اين گزارش آمده است: در لبنان اين باور وجود دارد كه اگر تلاشهاي ايران و عربستان به موفقيت انجامد، نتايج كوتاه مدتي در پي خواهد داشت. علاوه بر آن برخي از اين مي ترسند كه سوريه كه بر حزب الله و سرويس هاي امنيتي لبنان نفوذ دارد، تلاش كند هرگونه توافقي را برهم زند.

محمود احمدي نژاد:
رئيس جمهوري اعلام كننده مواضع هسته اي است
012597.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه سياست هاي كلان نظام در موضوع هسته اي از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده و دولت موظف به اجراي آن است، گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران همانگونه كه خواست و اراده ملي نيز طلب مي كند، موظف به اجراي اين سياست هاست و رييس جمهوري به عنوان مسوول دستگاه اجرايي كشور پيگير و اعلام كننده مواضع هسته اي است.
محمود احمدي نژاد در جلسه صبح ديروز هيات وزيران كه خبر آن را پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر كرد، با بيان اين كه ملت ايران به فضل خداوند و با تدبير، پايداري و استقامت در حفظ حقوق مسلم خود قاطع و مصمم هستند، تاكيد كرد: دولت موظف به محقق كردن اين اراده ملي است و در دهه فجر امسال مردم ايران ضمن تاكيد بر حفظ حق هسته اي خود، تثبيت و استقرار حق كامل خود در فناوري صلح آميز هسته اي را گرامي خواهند داشت.
وي تصريح كرد: بدخواهان و دشمنان ملت ايران كه به برخي عوامل سست عنصر و يا به برنامه هاي ايجاد ياس و چند دستگي خود در داخل كشور دلبسته اند، بدانند نادرستي تصورات آنان يكبار ديگر در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن، به وسيله ملت رشيد ايران آشكار خواهد شد.
رئيس جمهوري همچنين با گراميداشت فرا رسيدن دهه فجر و بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، 12 بهمن روز ورود امام راحل به ميهن عزيز را لطف اعجازگونه الهي توصيف كرد و آن را نقطه عطف تغيير نظام فاسد و ظالمانه شاهنشاهي به حكومت عدالت و تحقق حيات طيبه با استقرار جمهوري اسلامي دانست و تاكيد كرد: 22 بهمن، ميعاد سالانه ملت است و امسال نيز اين روز بزرگ الهي، روز ياس دشمنان خواهد بود. احمدي نژاد همچنين با عرض تسليت عاشوراي حسيني و با اشاره به حركت پيوسته و هميشگي كاروان كربلا، تصريح كرد: كساني مسير كمال و تعالي را طي مي كنند كه به اين كاروان ملحق شده باشند و هر كسي از اين كاروان جدا شود، در هر موقعيتي كه باشد، مسير سقوط را طي مي كند.
وي با اشاره به اين كه مردم هميشه حافظان دين و پشتيبان انديشه ديني بوده اند، از همه دسته هاي عزاداري به خاطر ابراز شور و عشق حسيني و تجلي شعور و معرفت والاي ديني، قدرداني و تاكيد كرد: همه دستگاه هاي فرهنگي و اجرايي بايد تعامل با هيات هاي ديني، به عنوان سرمايه غني و فرهنگي و سياسي كشور را در دستور كار خود قرار دهند و در اين راستا از ظرافت كامل و دقت هاي لازم و مديريت توانمند براي كارهاي فرهنگي استفاده كنند، زيرا ارزش گذاشتن به اخلاص مردم و اعتماد و همكاري با هيات ها منشأ حركت تكاملي و ارتقاي سطح كار فرهنگي و معنوي در جامعه است.
رئيس جمهوري همچنين با خرسندي از خنثي شدن توطئه بدخواهان در ايجاد فتنه و كشتار در نجف اشرف، گفت: فتنه گران در نجف اشرف، با تصور آسيب زدن به حرم مطهر و مراجع عظام و كشتار عزاداران حسيني، اقدام كردند اما به لطف خداوند و با هوشمندي دولت عراق اين توطئه ها خنثي و فتنه گران رسوا شدند.
احمدي نژاد با بيان اين كه روش دشمنان اسلام و فتنه گران در كشتار مردم و سپس تحميل يك نظام سياسي، حركتي رسوا و بي حاصل است، گفت: دشمنان اسلام بدانند اسلام يك حقيقت واحد است و امت اسلامي نيز داراي كتاب و پيامبر واحد است و همه امت اسلامي به اهل بيت پيامبر خود احترام مي گذارند و دشمنان اسلام نخواهند توانست اين حقايق و ارزش ها را از جامعه اسلامي بگيرند و يا كمرنگ كنند. در اين جلسه همچنين تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي مطرح و پس از بحث و بررسي درباره آن ها تصميم گيري شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام :
مواضع تند آلمان در برابر ايران توجيه پذير نيست
012591.jpg
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز گذشته در ديدار با هربرت هونزوويتس سفير جديد آلمان در جمهوري اسلامي ايران از روند مذاكرات و فشار آمريكا و غربي ها از جمله آلمان به ايران به شدت انتقاد كرد.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با توجه به روابط ديرينه و رو به پيشرفت با آلمان در مقايسه با ساير كشورهاي اروپايي از مواضع كشور آلمان ابراز تعجب كرد و تندروي هاي در پيش گرفته شده را توجيه ناپذير دانست.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، وي همچنين محدوديت هاي ايجاد شده توسط آلمان را در زمينه هاي بانكي، بيمه اي، سرمايه گذاري، فني و فرهنگي كه ربطي هم به قطعنامه شوراي امنيت ندارند، تعجب برانگيز خواند. هاشمي رفسنجاني، پيش شرط مذاكره را نه تنها سازنده ندانست بلكه آن را اشتباهي خواند كه علاوه بر منافات آن با غرور ملي ايرانيان باعث تخريب فضاي مثبت موجود در مذاكرات نيز شده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست و اين واقعيتي است كه غربي ها بويژه آمريكا بايد آن را درك كنند.
هاشمي رفسنجاني با ابراز تاسف نسبت به اينكه آمريكاييها هنوز هم به دنبال محاسبات غلط خود هستند، تجديد مذاكرات بدون پيش شرط را راه حل مناسبي براي حل مشكلات موجود دانست و گفت: ايجاد تنش به نفع هيچ يك از طرفين نيست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ايجاد آرامش در منطقه نه تنها به نفع ايران بلكه تمام كشورهاي منطقه و جهان است و همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسائل منطقه اي ازجمله افغانستان و عراق با كشورهاي منطقه و غربي بيانگر تلاش ايران در زمينه ايجاد اين آرامش است.
وي در ادامه تاكيد كرد: ايران آمادگي دارد تا به هر نحو ممكن اين اعتماد را به جهانيان بدهد كه آماده برطرف كردن هرگونه سوءظن مطرح شده است.
هربرت هونز وويتس سفير جديد آلمان در ابتداي اين ديدار با اشاره به روابط خوب دو كشور آلمان و جمهوري اسلامي ايران گفت: براي اولين بار در اوايل پيروزي انقلاب به ايران آمده بوديم و در ديدار امروز نشان داديد كه هنوز هم جمهوري اسلامي ايران مواضع اصولي دارد و مي توان با مذاكرات و مسائل و مشكلات پيش رو را حل كرد.
وي با بيان اينكه احساس نارضايتي ايرانيان را از صدور قطعنامه درك كنيم گفت: از ابتدا نيز حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را قبول داشته و از نظر محتوايي نيز در اين خصوص به ايرانيان نزديك هستيم. سفير آلمان، ايران را كشوري استراتژيك و بسيار مهم در منطقه خواند و افزود: براي آلماني ها راه حل مسئله گشوده شدن مجدد باب مذاكره بوده و جلب اعتماد طرفين را در اين امر ضروري مي دانيم.

مراسم ويژه دستاوردهاي هسته اي در دهه فجر
گروه سياسي - معاون اجرايي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ضمن گراميداشت بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و تقارن آن با ايام محرم، شعار برنامه هاي دهه  فجر را حماسه  حسيني تا انقلاب خميني عنوان كرد و افزود: امسال همراه با برگزاري سالگرد پيروزي انقلاب مراسم ويژه دستاورد صلح آميز هسته اي در روز  ۲۲ بهمن ماه با سخنراني رئيس جمهوري برگزار مي شود.
محسن صباغ در نشستي با خبرنگاران كه ايسنا خبر آن را منتشر كرد، با بيان اين كه برنامه هاي بيست و هشتمين سالگرد فجر پيروزي امسال از روز عيد غديرخم با نورافشاني آغاز شده است اظهار داشت: امسال به دليل تقارن شب  ۲۲ بهمن ماه با ماه محرم نورافشاني و گلباران انجام نخواهد شد. مراسم رسمي روز  ۱۲ بهمن ماه ساعت  ۳۳‎/۹ دقيقه صبح همزمان با سالروز ورود تاريخي حضرت امام خميني به كشور با بانگ تكبير، زنگ مدارس، سوت قطارها، كشتي ها، نواي قرآن از مناره هاي مساجد، ناقوس كليساها همراه با حضور اقشار مختلف مردم و اقليت هاي مذهبي آغاز مي شود. وي افزود: پس از اجراي برنامه هاي مختلف و نثار گل توسط نخبگان و افتخارآفرينان المپيادها بيانيه  ستاد دهه  فجر قرائت مي شود و حجت الاسلام سيدحسن خميني و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سخنراني خواهند كرد. صباغ غباروبي، عطرافشاني و تزيين حرم حضرت امام خميني(ره)، برگزاري مسابقات ورزشي و فرهنگي و افتتاح پروژه هاي مختلف را از ديگر برنامه هاي ايام دهه  فجر برشمرد و يادآور شد: هماهنگي هاي لازم با شركت واحد اتوبوسراني و مترو براي حمل و نقل شهروندان به حرم مطهر امام خميني انجام شده است.
به گفته  مسئول كميته  مراسم ستاد دهه  فجر مراسم ميهماني لاله ها در گلزار شهدا  ۱۹ بهمن ماه در تهران و سراسر كشور برگزار و مزار شهدا به همراه قرائت پيام مقام معظم رهبري گلباران مي شود. وي با اشاره به حضور  ۲۵۰ خبرنگار خارجي براي پوشش خبري راهپيمايي روز  ۲۲ بهمن، اظهار داشت: مراسم ويژه اي هم توسط نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كميته  بين المللي ستاد دهه  فجر انجام مي شود.
صباغ از بيمه شدن تمامي شركت كنندگان در مراسم  ۱۲ و  ۲۲ بهمن خبر داد و يادآور شد: مراسم  ۲۲ بهمن ماه ساعت  ۱۰ صبح در ميدان آزادي با حضور ميهمانان لشكري و كشوري، سفيران و نمايندگان كشورها آغاز مي شود و رئيس جمهوري نيز در اين مراسم سخنراني خواهد كرد.
رژه نمادين موتورسواران
همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي و ورود تاريخي حضرت امام خميني به ميهن اسلامي در روز 12 بهمن 1357 رژه موتورسواران نيروهاي مسلح و بسيج در تهران و مراكز استان ها انجام مي شود.
اوج اقتدار صنايع دفاعي
وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با صدور بيانيه اي با گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامي، از اين انقلاب الهي به عنوان تداوم نهضت حسيني و پيروزي خون بر شمشير ياد كرد.
در اين بيانيه آمده است: وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اجراي وصاياي سياسي، الهي امام خميني(ره) و فرامين مقتدرانه فرمانده معظم كل قوا مفتخر است اعلام كند در بيست و هشتمين بهار آزادي صنايع دفاعي وزارت دفاع به عنوان صنايعي پويا و بومي در اوج اقتدار و خوداتكايي، كليه نيازمندي هاي نيروهاي مسلح را طراحي، توليد و در اختيار آنان قرار مي دهد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پي پيشنهادهاي البرادعي و ايوانف مطرح كرد
دور تازه رايزني هاي هسته اي
مراسم ويژه دستاوردهاي هسته اي در دهه فجر برگزار مي شود
گروه سياسي- سخنان روز گذشته دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره تحولات برنامه هسته اي ايران نشان از رضايت وي از تحولات چند روز پيش در رابطه با پرونده هسته اي كشورمان داشت. به گزارش خبرگزاري مهر، علي لاريجاني پس از ديدار با عادل عبدالمهدي، معاون رئيس جمهور عراق در جمع خبرنگاران درباره طرح موسوم به طرح البرادعي كه بر اساس اطلاعات مندرج در رسانه ها طرحي مبني بر تعليق همزمان غني سازي اورانيوم از سوي ايران و تحريم هاي شوراي امنيت است، گفت: حقيقت طرح البرادعي آغاز مذاكرات است تا از اين طريق مسئله حل شود.
لاريجاني با بيان اين كه هنوز نكات اصلي و جزئي اين طرح مشخص نشده، اظهار داشت: ما نيز به چنين طرحي اعتقاد داريم و بر اين باوريم كه مسئله بايد از طريق مذاكرات حل شود و اين همان چيزي است كه آقاي البرادعي در گفت وگو با بنده به آن اشاره كرده است.
همچنين به گزارش ايسنا لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران حاضر است در قالب ايده البرادعي غني سازي را براي مدت محدود تعليق كند، گفت: من نمي دانم چرا شما ايده آقاي البرادعي را طرح مي دانيد چون ايشان طرحي را به ما ارائه نكردند.
ايشان اصل اين طرح را مذاكراتي دانستند كه به نحوي طرفين را به يكديگر نزديك سازد كه ما در اين جهت همفكريم، اما اين كه چيزي به عنوان اجزاي اين طرح به ما ارائه شود وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه موضع ايران نسبت به عدم تعليق فعاليت هاي هسته اي  خود تغيير نكرده است، گفت: ما مسير اشتباهي نرفته بوديم كه الآن بخواهيم آن را اصلاح كنيم. لاريجاني همچنين درباره اقدام بعدي شوراي امنيت برضد ايران گفت: در اين زمينه براي بحث و بررسي و صحبت وقت زياد داريم.
لاريجاني در رابطه با طرحي كه گفته مي شود ايگور ايوانف همتاي روسي وي در جريان سفر اخير خود به تهران به مقامات كشورمان ارايه كرده، افزود: طرحي به اين معنا كه بسته جديدي باشد مطرح نشده است، اما علاقه آقاي ايوانف اين بود كه از طريق يك نوع مذاكرات بتوانيم به نتيجه برسيم تا شرايط فعلي با آرامش توأم شود. همچنين در اين مذاكرات سناريوهايي در اين زمينه مطرح شد.
معاون رئيس جمهور عراق نيز در اين نشست خبري درباره سرنوشت ديپلمات هاي ايراني ربوده شده در اربيل گفت: به ما قول داده شده است در آينده نزديك اين ديپلمات ها آزاد شوند.
عادل عبدالمهدي افزود: اطمينان مي دهم كه از سوي دولت عراق اهتمام و حساسيت فراواني براي آزادي اين ديپلمات ها صورت مي گيرد. وي همچنين از تلاش دولت عراق براي آزادي زائران ايراني كه توسط نيروهاي آمريكايي در عراق بازداشت شده اند، خبر داد.
عبدالمهدي با اشاره به فعاليت هاي گروهك منافقين در عراق نيز گفت: اين وظيفه دولت عراق است كه فعاليت اين گروه را خنثي كند

انجام مقدمات برگزاري
اجلاس كشورهاي همسايه عراق
گروه سياسي- وزير خارجه عراق با ارسال پيامي براي وزير امور خارجه  كشورمان از وي براي شركت در اجلاس كشورهاي همسايه عراق در بغداد دعوت كرد.
در اين پيام هشيار زيباري با اشاره به سوابق برگزاري اجلاس وزراي خارجه همسايگان عراق در چهار سال گذشته در پايتخت هاي كشورهاي همسايه تصريح كرد: عراق از پيشنهاد برگزاري اجلاس در بغداد استقبال كرده و از جناب آقاي متكي به منظور شركت در دهمين اجلاس وزراي خارجه همسايگان عراق در بغداد دعوت به عمل مي آورد.
زيباري اظهار اميدواري كرد كه وزير امور خارجه  كشورمان شخصاً در رأس يك هيأت عالي رتبه در آن شركت نمايد.
وزير امور خارجه كشورمان نيز با پذيرش دعوت، ابراز اميدواري كرد با تشريك مساعي تمامي كشورهاي همسايه بتوان در مساعدت به مردم و دولت عراق موجبات برقراري امنيت و ثبات عراق را فراهم سازد.
پيشنهاد برگزاري اجلاس دهم وزراي خارجه همسايگان در بغداد اخيراً در سفر وزير امور خارجه  سوريه به تهران از سوي وزير امور خارجه  كشورمان مطرح گرديد كه از سوي وي مورد استقبال و مقرر گرديد به طور مشترك اين ابتكار به طرف عراقي منعكس و پيگيري شود.

باشگاه احزاب
ايسنا: دبيركل جامعه زينب(س) گفت: جامعه زينب(س) در حال ارزيابي عملكرد مجلس هفتم است تا تصميم بگيرد كه تركيب وارد شده به مجلس هفتم را گسترش دهد يا افراد جديد تري را وارد صحنه كند. مريم بهروزي ادامه داد: همچنين در حال بررسي هستيم كه براي مجلس آينده از چهره هاي جديد و چهره هاي قديمي، جهت كانديداتوري استفاده كنيم يا خير؛ ضمن آن كه نحوه تعامل با ديگر گروه هاي اصولگرا نيز در دست بررسي است. وي درباره  رابطه  دولت و مجلس شوراي اسلامي  گفت: وظايف پارلماني نمايندگان، بالاتر از مسائل جناحي و حزبي است؛ بنابراين نمايندگان وظيفه دارند به صورت مستقيم بر كار دولت نظر داشته و انتقادات منصفانه خود را بيان كنند؛ حتي از وزير و رئيس  جمهوري سؤال داشته باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان: دبيركل خانه احزاب به همراه اعضاي شوراي مركزي و رؤساي كميته هاي خانه احزاب با بشار اسد رئيس جمهور سوريه، عبدا... احمد دبيركل حزب بعث و معاون رئيس جمهور و جبهه مترقي سوريه ديدار كردند. سيد حسين موسوي تبريزي دبيركل خانه احزاب در خصوص ديدارهاي خانه احزاب در سوريه خاطرنشان كرد: در گفت وگوهايمان، به اشتراكات بسياري در مورد مسايل بين المللي مانند انرژي صلح آميز هسته اي ايران، مسايل لبنان و موضع گيري در برابر اسرائيل رسيديم. وي با اشاره به ديدار مسئولين خانه احزاب با بشار اسد رئيس جمهور سوريه گفت: رئيس جمهور سوريه در اين ديدار تاكيد بسياري بر ادامه ارتباطات حزبي و همچنين تبادل دانشجو بين دو كشور داشتند زيرا معتقد بودند اگر دانشجوي سوري به ايران بيايد مروج فرهنگ ايران در سوريه خواهد بود.
مهر: لطف الله فروزنده قائم مقام دبيركل جمعيت ايثارگران، درباره ارتباط اصول گرايان با دولت در يك سال اخير به ويژه پس از انتخابات شورا ها اظهار داشت: ممكن است اصول گرايان بعضاً به برخي عملكرد هاي دولت انتقاد داشته باشند، ولي اين انتقاد ها را نبايد بر سر سفره مردم بياورند؛ از اين رو مناسب است آن را در يك مجلس دوستانه با دولت در ميان بگذارند و فعاليت هاي دولت نيز نشان مي دهد كه به اين انتقاد ها توجه مي كند كه نمونه اخير آن تدوين بودجه سال 86 است؛ چرا كه اگر نگاهي گذرا به اين بودجه داشته باشيم، متوجه مي شويم با بسياري از شاخص هايي كه مورد نظر نمايندگان مجلس بوده، همخواني دارد. من معتقدم اين بودجه مي تواند تحولي در كشور ايجاد كند.
ايسنا: عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اين كه همكاري اصولگرايان با دولت را مناسب مي دانم گفت: اين كه ما بگوييم در جريان اصولگرا دو جريان منتقد و حامي  دولت وجود دارد، اشتباه است. البته ممكن است كه بعضاً اصولگرايان نسبت به دولت انتقاداتي داشته و نقطه  نظرات خاصي داشته باشند ولي اين انتقاد موجب افتراق يا مقابله با دولت نمي شود. سيد رضا اكرمي  با بيان اين كه به هر حال رئيس جمهوري نيز جزء جريان اصولگراست، اظهار داشت: اصولگرايان وظيفه خود مي دانند كه از دولت حمايت كنند. گرچه انتقاداتي نسبت به عملكرد دولت در برخي مواقع دارند.
ايسنا: معاون دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي درباره چالش هايي كه اصلاح طلبان تا انتخابات مجلس هشتم با آن مواجه هستند، گفت: مهم ترين چالشي كه براي اصلاح طلبان ايجاد مي كنند تخطئه  تحزب است. حسين كاشفي ادامه داد: چالش ديگر ايجاد تنگنا در حوزه رسانه اي است و يكي از مسائلي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، همين است كه اصلاح طلبان امكان ارتباط مردمي ندارند.

فرمانده كل سپاه:
احتمال حمله  نظامي به ايران بسيار ضعيف است
گروه سياسي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي احتمال صدور قطعنامه  شديدتر عليه كشورمان را پس از پايان يافتن مهلت 60 روزه رد نكرد و در عين حال احتمال حمله نظامي عليه كشورمان را بسيار ضعيف خواند.
سرلشكر سيد يحيي صفوي كه در جمع كاركنان ستاد مشترك و به مناسبت ايام سوگواري عزاي حسيني سخن مي گفت و دفتر فرماندهي كل سپاه خبر آن را انتشار داد، با گراميداشت ايام تاسوعا و عاشورا با اشاره به تهديدات دشمنان به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي، اين تهديدات را بيشتر در بعد جنگ رواني و فشار اقتصادي ارزيابي كرد و اظهار داشت: دشمنان با ايجاد جنگ رواني و با حجم سنگيني از تبليغات مسموم و شايعات، عمليات رواني شديدي را عليه كشورمان آغاز كرده اند كه اين امر در اكثر سخنراني ها و مصاحبه هاي سياسيون و نظاميون آنها آشكار است و هدف آنها از اين كار فشار بر افكار عمومي و ايجاد يأس و نوميدي در بين ملت شريف ايران است.
وي آمادگي نيروهاي مسلح به ويژه سپاه پاسداران را براي مقابله با تهديدات احتمالي دشمنان بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: دشمنان ما (آمريكا و رژيم صهيونيستي) هركدام در باتلاقي از مشكلات گير كرده اند و بسيار هم ضربه پذيرند و ما با اشراف كامل اطلاعاتي و با داشتن نيروهاي مسلح قدرتمند، از آمادگي لازم براي مقابله با هرگونه تهديد نظامي برخورداريم و هر توطئه اي عليه كشورمان را به شدت پاسخ مي دهيم.

يادداشت
۲ نكته در سياست خارجي ايران
محمدرضا باهنر
۲ محور را اين روزها مي توان به عنوان محورهاي اصلي بحث سياست خارجي ما مطرح كرد، اولين نكته پيشنهاد مقام معظم رهبري در ديدار عصر يكشنبه ايشان با ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه مبني بر پايه گذاري سازماني مربوط به همكاري گازي مانند اوپك است. اين امر قطعاً پيشنهاد خوب و قابل بررسي است. البته با حفظ اين نكته كه بحث گاز تا حدودي با نفت متفاوت است، چرا كه حمل گاز به راحتي حمل نفت نيست و هزينه بالايي را در پي دارد. از سوي ديگر مشتري هاي گاز خيلي محدودتر از مشتري  هاي نفت هستند. نفت را در بازار آزاد مي توان فروخت و به هر نقطه منتقل كرد، ولي گاز شرايط ويژه خود را دارد. تمامي اين نكات باعث مي شود تا زمينه هاي تشكيل سازماني تخصصي مانند اوپك براي گاز ضروري و مهم به نظر آيد. از سوي ديگر منابع نفتي قبل از گاز تمام مي شود، لذا در آينده كشورهاي داراي گاز حرف هاي مهمي را در جهان براي زدن خواهند داشت.
در هر صورت ما بايد پيشنهاد مقام معظم رهبري را در قالب يك پروژه فعال كنيم و در اين زمينه از ديپلماسي خارجي خود به نحو احسن و در جهت كاهش مقاومت هاي خارجي بهره ببريم. توليدكننده ها و مصرف كننده ها همگي در توليد و فروش انرژي نقش به سزايي دارند و قطعاً با تشكيل چنين سازماني مقاومت جدي مصرف كنندگان برانگيخته خواهد شد، لذا بخش هاي اقتصادي وزارت خارجه مي توانند در اين ميان نقشي اساسي ايفا كنند. به هر حال نبايد فراموش كنيم تشكيل اين سازمان قدم بزرگ و مباركي است.
دومين نكته اي كه سياست خارجي ايران را اين روزها تحت تأثير خود قرار داده برخي زمزمه ها و جنگ هاي رواني در مورد احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران است. تهديد نظامي ايران سابقه زيادي دارد و امري جديدالوقوع به شمار نمي آيد. تحليل سياسي ما اين است كه اين اتفاق، يعني حمله نظامي، رخ نخواهد داد. آمريكا در حال حاضر درگيري سنگيني در كشورهاي منطقه دارد و در عراق، لبنان، فلسطين و حتي افغانستان داراي مشكلات فراواني مي باشد. البته ما نبايد اين نكته را از ياد ببريم كه جمهوريخواهان در بسياري از موارد براي فرار از بحران استراتژي فرار به جلو را برگزيده اند و بحران بزرگ تري را ايجاد كرده اند، اما در شرايط فعلي تحليل سياسي ما بر اين است كه اين حمله رخ نخواهد داد، چرا كه مردم آمريكا و در ضمن بعضي از جمهوريخواهان مخالف اين استراتژي هستند و اين امر نقش بازدارنده اي را در اين ميان خواهد داشت. البته تحليل سياسي ما باعث نخواهد شد كه مسئولين نظامي از اين تهديدها غفلت كنند. آنان بايد از بعد نظامي تصورشان اين باشد كه حمله رخ خواهد داد و مسئولين نظامي ما هم در حال حاضر چنين عمل كرده اند.
*نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي

معاون رئيس جمهوري عراق در تهران:
ديپلمات هاي ربوده شده ايراني به زودي آزاد مي شوند
گروه سياسي - معاون رئيس جمهوري عراق با بيان اينكه تلاش هاي بسياري در زمينه آزادي ديپلمات هاي ايراني ربوده شده توسط نيروهاي آمريكايي در اربيل انجام گرفته، از آزادي اين ديپلمات ها در آينده نزديك خبر داد.
عادل عبدالمهدي در كنفرانس خبري مشترك با علي لاريجاني كه عصر ديروز برگزار شد، ديدارش با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان را مفيد ارزيابي كرد و افزود: در اين ديدار از مواضع بسيار خوب جمهوري اسلامي ايران در حمايت از دولت، ملت و مبارزان عراقي چه در زمان صدام و چه در روند سياسي كنوني قدرداني شد.
معاون رئيس جمهوري عراق در پاسخ به سئوالي در رابطه با ادعاهاي برخي مقامات آمريكايي مبني بر دخالت ايران در امور داخلي كشورش گفت: با توجه به شرايطي كه عراق در حال حاضر دارد، فضاي امنيتي ويژه اي در كشور ما حكمفرماست كه شكل گيري اين فضاي خاص علت هاي متفاوتي ازجمله حضور نيروهاي آمريكايي، برخي باقيماندگان نيروهاي صدام و بعضا پيامدهاي جنگ هاي پيشين عراق با كشورهايي چون ايران دارد.
آزادي ديپلمات ها
عادل عبد المهدي در ارتباط با آخرين مراحل آزادي ديپلمات هاي ربوده شده كشورمان توسط نيروهاي آمريكايي در اربيل عراق اظهار داشت: با توجه به همكاري هاي بسيار خوب دو كشور در عرصه هاي مختلف، ما درباره آزادي اين ديپلمات ها تلاش هاي بسيار كرده ايم و همكاري هاي خوبي هم در اين زمينه صورت گرفته است. وي با بيان اينكه پيگيري اين امور و مباحث مشابه آن همچون حل موضوع منافقين از وظايف دولت عراق است، تاكيد كرد: قول داده شده كه در آينده اي نزديك اين ديپلمات ها آزاد شوند.
تامين امنيت زائران
معاون رئيس جمهوري عراق در بخش ديگري از اظهاراتش در رابطه با تامين امنيت زائران ايراني كه با هدف زيارت عتبات عاليات به كشور عراق سفر مي كنند اظهار داشت: اين اطمينان را به شما مي دهيم كه دولت عراق حساسيت فراواني بر روي امنيت شهروندان ايراني داشته و دارد.

اخبار كوتاه
مجمع تشخيص مصلحت نظام: همايش ملي سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 ظرفيت ها، وابستگي ها، چالش ها و فرصت ها در تهران برگزار مي شود. دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري اقدام به برگزاري همايشي تحت عنوان همايش ملي سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404، ظرفيت ها، بايستگي ها- چالش ها و فرصت ها كرده است. اين همايش در 3 محور جنبه هاي نظري سند چشم انداز، تأملات اجرايي و فرهنگ سازي و چگونگي ايجاد عزم ملي براي تحقق سند چشم انداز در 12 و۱۳ اسفند ماه برگزار مي شود.
سياست خارجي: وزير دفاع ونزوئلا در يك كنفرانس مطبوعاتي از برنامه  مشترك ايران و ونزوئلا براي ساخت هواپيماي بدون سرنشين خبر داد. رائول ايساياس بادوئل، وزير دفاع ونزوئلا در اين نشست كه ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس خبر آن را منتشر كرد، گفت: مسئله اصلي ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين است كه عامل عملياتي مهم اين پروژه نيروي هوايي ما مي باشد كه به پيشرفت هايي نيز در اين زمينه دست يافته است. ما در ساختن هواپيماها به خصوص هواپيماهاي بدون سرنشين پيشرفت كرده ايم. وزير دفاع ونزوئلا به خبرنگاران گفت كه اين هواپيماها نه تنها براي مقاصد نظامي بلكه براي ساير مقاصد از جمله مقاصد محيطي و امنيتي نيز به كار گرفته خواهند شد.
وزارت خارجه: سخنگوي وزارت امور خارجه شهادت و مجروح شدن تعدادي از مردم بيگناه و عزاداران امام حسين ع در عراق و پاكستان را اقدامات تروريستي و ضداسلامي دانسته و شديداً آن را محكوم كرد. سيد محمدعلي حسيني با اشاره به ضرورت واكنش سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به اين گونه اقدامات تروريستي افزود: واكنش سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به اين گونه حوادث تأسف  بار و تلخ و اقدامات ضداسلامي مي  تواند در جلوگيري از تكرار اين گونه رخدادها و ايفاي مسئوليت هاي كشورهاي اسلامي در تقويت وحدت و صيانت از جان و حرمت خون مسلمانان مؤثر واقع شود.
سياست خارجي:  آمريكا فروش هرگونه قطعات يدكي جنگنده هاي اف -14 به ايران را متوقف كرده و ادعا كرد كه هرگونه تلاش ايران براي متوقف كردن جريان نفت خليج فارس به ضرر تهران تمام خواهد شد. پنتاگون روز سه شنبه فروش هرگونه قطعات يدكي جنگنده هاي اف - 14 را متوقف كرد و با تكرار ادعاي خود مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي ايران گفت: با توجه به نگراني اعضاي كنگره مبني بر اين كه برخي قطعات ممكن است به دست ايران بيفتد اين اقدام درستي محسوب مي شود.
سياست خارجي:  جلسه استماع دادگاه مربوط به استرداد نصرالله تاجيك سفير سابق ايران در اردن كه آمريكا خواستار تحويل گرفتن وي به اتهام فروش تجهيزات نظامي است، به 20 مارس (29 اسفند) موكول شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، نصرالله تاجيك 53 ساله در دادگاه شهر وست مينيستر انگليس حاضر شد و گفت خانواده اش از زماني كه مقامات آمريكايي وي را به مشاركت در يك شبكه قاچاق اسلحه متهم كردند، در ترس به سر مي برد. تاجيك روز 26 اكتبر به دست اسكاتلنديارد در خانه اش در دورهام در شمال شرق انگليس دستگير شد. وي كارشناس افتخاري مؤسسه مطالعات اسلامي و خاورميانه در دانشگاه دورهام است. سفير سابق ايران در اردن متهم به تلاش براي تهيه كردن تسليحات ديد در شب براي ايران است.

برگزاري شام غريبان حسيني با حضور رهبر معظم انقلاب
گروه سياسي - شام غريبان امام حسين ع سيد و سالار شهيدان و ياران با وفايش با حضور حضرت آيت الله خامنه اي در حسينيه امام خميني ره برگزار شد.
در اين مراسم معنوي و حسيني، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، پرويز داودي معاون اول رئيس جمهوري، سيد حسن خميني ، برخي از وزراي دولت نهم، سيد يحيي صفوي فرمانده سپاه پاسداران، اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، مهدي كروبي و برخي ديگر از مسئولين لشگري و كشوري و همچنين جمع زيادي از اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين حسين انصاريان در سخناني با بيان اين كه حادثه كربلا بر پنج اصل استوار بوده است، معرفت را يكي از اين اصول ذكر كرد و يادآور شد: شهداي كربلا عالم بالله بودند و معرفت خدا در وجود آنها موج مي زد. جسم و جان، پوست و گوشت و استخوان آنها سرشار از معرفت بود كه اين معرفت و دانايي را از وجود پيامبر اسلام، امير مومنان، حضرت فاطمه زهرا، حضرت امام حسن مجتبي و حضرت اباعبدالله الحسين بهره بردند. وي با بيان اينكه كربلا با علم و معرفت و در اوج دانايي اتفاق افتاد، خاطرنشان كرد: امام حسين و يارانش غرق در معرفت خدايند ، چرا كه آنها جهان شناس، زمان شناس ، دشمن شناس، خودشناس، فرصت شناس، پيامبر شناس و امام شناس بودند. در ادامه اين مراسم مداحان به مرثيه خواني و اقامه عزاي حسيني پرداختند.

مخالفت روسيه و اروپا با گسترش تحريم هاي ايران
گروه سياسي- ديپلمات هاي ناشناس غربي سه شنبه شب از مخالفت شديد روسيه و كشورهاي اروپايي با درخواست آمريكا براي گسترش دامنه تحريم ها عليه ايران خبر دادند.
در گزارش رويتر از قول اين منابع آگاه آمده است كه تعدادي از كشورها به ويژه روسيه احساس مي كنند كه آمريكا در حال اعمال فشار بر آنهاست تا حتي به تجارت قانوني خود با ايران به علت مشاجرات هسته اي پايان دهند.
از سوي ديگر دبير شوراي امنيت ملي روسيه از تلاش اين كشور براي بازگرداندن پرونده هسته اي ايران به آژانس خبر داد و گفت: روسيه ابتكار عمل محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي را در قبال ايران تاييد مي كند.
محدوديت سرمايه گذاري
يك ديپلمات اروپايي گفت: هدف آمريكا اين است كه سرمايه گذاري در ايران را به طور بالقوه غيرممكن كند؛ اين مسئله فقط درباره متوقف كردن فروش فناوري دو منظوره به ايران نيست. آنها در تلاش هستند تا سرمايه گذاران را خارج از ايران نگاه دارند و در تلاش سختي هستند تا بهاي نفت در حد پاييني حفظ شود. به گزارش مهر وي افزود: آمريكاييها فكر مي كنند اين چيزي است كه به ايران تا بيشترين حد آسيب وارد خواهد كرد و فكر مي كنند كه حق با آنهاست.
به گفته اين ديپلماتها، يكي از مشكلات براي كند بودن اجراي كامل تحريمها از سوي اروپاييها اين است كه برخي كشورها مكانيسمهاي قانوني براي اجراي آنها را ندارند. واشنگتن در حال اعمال فشار بر آنهاست تا به اين مكانيسمها با سرعت هر چه تمامتر دست يابند.
قطعنامه غيرممكن
يك مقام آمريكايي در گفتگو با رويترز تصريح كرد كه واشنگتن اين حقيقت را پذيرفته كه دستيابي به قطعنامه ديگر شوراي امنيت با تحريمهاي سخت تر عليه ايران، همچنانكه مذاكره كنندگان درابتدا نسبت به آن اميدوار بودند، تقريبا غيرممكن است. اين مقام آمريكايي خاطر نشان كرد: ما از اين قطعنامه استفاده و آن را به شكل فشار بيشتر بر ايرانيها تا جايي كه ممكن باشد، تفسير خواهيم كرد.
يك ديپلمات اروپايي گفت كه تحريمهاي ايران در نشست هفته گذشته مقامهاي جي هشت ( هشت كشور بزرگ صنعتي جهان) در برلين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
ترديد ايران
دبير شوراي امنيت ملي روسيه شب گذشته اعلام كرد كه ايران ترديدها و سئوالاتي درباره پيشنهاد البرادعي مبني بر تعليق همزمان غني سازي اورانيوم ايران و تحريمهاي شوراي امنيت دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ايگور ايوانف پس از بازگشت از سفر به ايران در مسكو گفت: ايرانيها به ما گفته اند كه آنها در واقع اين طرح را بررسي خواهند كرد؛ هر چند براي آنها شبهات و سئوالاتي دراين زمينه ايجادشده است.
خبرگزاري ريانووستي هم گزارش داد، ايگور ايوانف دراين كنفرانس خبري ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي از سر گرفته شود.
برنامه اي براي حمله
رئيس جمهوري آمريكا بار ديگر با بيان اينكه برنامه اي براي حمله به ايران ندارد اعلام كرد كه فشارهاي ديپلماتيك خود را بر تهران به سبب برنامه هسته اي آن افزايش خواهد داد.
جرج بوش در گفتگو با اي بي سي نيوز ادعا كرد: بهترين كار براي انجام چنين كاري ادامه جلب حمايت كشورهاي ديگر براي پيوستن به ما و نشان دادن بسيار روشن موضع به ايرانيها است مبني براينكه: شما منزوي خواهيد شد و نخواهيد توانست به بزرگي و عظمت خود دست يابيد و اينكه شما از نظر اقتصادي به مردم خود صدمه خواهيد زد؛ در صورتي كه به پافشاري خود براي توليد يك اسلحه هسته اي ادامه دهيد.
حل ديپلماتيك
وزارت امور خارجه فرانسه بر موضع پاريس مبني بر حل ديپلماتيك مسئله هسته  اي ايران تاكيد كرد.
خبرگزاري شينهوا گزارش داد، ژان باتسيت ماتي، سخنگوي وزارت امور خارجه  فرانسه به خبرنگاران گفت كه موضع پاريس هم چنان اين گونه است و ترديدي در آن نيست .
ماتي در اين باره اظهار داشت كه معيارهاي تنبيهي پيشنهادي  آمريكا مبتني بر قوانين آمريكاست؛ نه قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل، بنابراين هيچ تاثيري در اروپا ندارد.
تمايل به مذاكره
معاون جديد وزير امور خارجه آمريكا شب گذشته اعلام كرد تا زماني كه در مناقشه مربوط به موضوع هسته اي ايران پيشرفتي حاصل نشود؛ واشنگتن تمايلي براي مذاكره مستقيم با تهران ندارد. جان نگروپونته در جلسه پرسش و پاسخ كميته روابط خارجي سناي آمريكا كه درباره انتصاب وي به عنوان معاون كاندوليزا رايس برگزار شد، گفت: ديدگاه ما در اين لحظه اين است كه تا زمانيكه در موضوع هسته اي اين كشور پيشرفتي حاصل نشود؛ تمايلي براي آغاز گفتگوي ديپلماتيك با ايران در سطح عالي نداريم.
وي خاطرنشان كرد: آمريكا گفتگوهاي غيرمستقيمي با ايران ازطريق مذاكره با كشورهاي اروپايي كه آنان نيز نگران برنامه هسته اي تهران هستند، داشته است.
حق برخورداري از فناوري هسته اي
شوكت عزيز با تاكيد بر حمايت كشورش از فناوري هسته اي ايران گفت، تعامل با جمهوري اسلامي ايران براي صلح منطقه اي امري ضروري است.
نخست وزير پاكستان كه بعدازظهر سه شنبه در جمع نمايندگان كشورهاي عضو پيمان سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در بروكسل سخن مي گفت، اظهارداشت: ما معتقديم كه ايران حق توليد فناوري هسته اي براي مقاصد صلح آميز را طبق پادمان هاي بين المللي دارد.
شوكت عزيز گفت: به اعتقاد ما اين مسئله بايد از طريق گفت و گو حل و فصل شود و هرگونه توسل به زور، وضعيت منطقه را كه درحال حاضربا مشكل مواجه بوده است، بيش از پيش بي ثبات مي كند.
روسيه: امكان لغو تحريم ايران وجود دارد
مهر: ويتالي چوركين نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد اعلام كرد كه امكان لغو و يا توقف تحريم هاي ايران از سوي شوراي امنيت وجود دارد.
چوركين ضمن تفسير پيشنهاد محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، در خصوص موضوع هسته اي ايران و بحث تحريم ها به تهران و شوراي امنيت در مورد توقف عملكردهايشان اعلام نمود كه امكان توقف و لغو تحريم هاي اتخاذ شده از سوي شوراي امنيت عليه ايران در متن قطعنامه آمده است. البرادعي در نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس پيشنهاد كرده بود تا ايران غني سازي اورانيوم را متوقف نمايد و جامعه جهاني نيز تحريم ها عليه اين كشور را متوقف نمايد. اين درخواست با مخالفت اروپا و آمريكا روبه رو شده است، اما روسيه نسبت به آن نظر مساعد دارد و بر اين باور است كه در قطعنامه چنين امكاني گنجانده شده است. اظهارات نماينده روسيه در پي سفر اخير ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي اين كشور به تهران صورت گرفت كه ايوانف در سفر خود ديدگاه هاي كشورش را در خصوص موضوع هسته اي ايران بيان كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |