گروه انديشه- نخستين نشست علمي- پژوهشي با موضوع حجيت روايات اعتقادي شانزدهم آذر ماه در دانشكده علوم حديث قم برگزار شد. در اين نشست كه به همت معاونت پژوهشي دانشكده علوم حديث قم برگزار شد، آيت الله شيخ محمد سَنَد، از علماي برجسته بحريني و حجت الاسلام و المسلمين دكتر رضا برنجكار، مدرس فلسفه غرب، كلام و حديث درباره حجيت روايات اعتقادي و ديدگاه هاي موافقان و مخالفان، به بحث و گفتگو پرداختند. در اين نشست علاوه بر دانشجويان دانشكده علوم حديث، ده ها محقق، استاد و دانشجوي علوم قرآن و حديث حضور داشتند. متن حاضر گزارشي است خلاصه شده از اين نشست.
سخنان آيت الله سَنَد
آيت الله سند، با طرح پرسش هاي مربوط به بحث حجيت روايات اعتقادي، به برخي از آنها پاسخ گفت؛ پرسش هايي چون: منابع و فوايد اين بحث، اقوال در اين بحث و نيز اين كه آيا حجيت روايات اعتقادي، هم در فروع است و هم در اصول؟ وي اظهار داشت: براي بررسي حجيت روايات اعتقادي، ابتدا بايد كاربرد اعتبار در عقايد و نقش احكام تكليفي و احكام ظاهري در عقايد، ثبوتاً و اثباتاً روشن شود .او با اشاره به اقوال مختلف در اين مسئله گفت: هر يك از متكلمان، محدثان و مفسران براي خود يك مشهور دارند و از طرفي براي بررسي بهتر اين مسئله بايد به تفاوت هاي معارف بشري با معارف وحياني نيز توجه كرد و ديدگاه بزرگان را مورد مطالعه قرار داد .
اومنابع اين مسئله را تنبيهات قطع، مبحث انسداد و تنبيهات استصحاب علم اصول اعلام كرد و گفت: اصوليان مشهور، متكلمان و فلاسفه به خاطر تاثيرپذيري از تفكر بوعلي سينا، باورمند به حجيت نداشتن خبر واحد در امور اعتقادي هستند .
او با اشاره به اين كه نتيجه بحث در عقل عملي و عقل نظري، تاثير زيادي در اين مبحث دارد اظهار داشت: بسياري از انديشمندان قايل به عقل نظري هستند و معتقدند عقل، تنها درك مي كند و فرمان نمي دهد و ايمان، تعريفي غير از درك ندارد؛ ولي بايد گفت كه عقل، عملي است و شواهد زيادي نيز در قرآن و روايات دارد. خود ملاصدرا هم ارتكازاً نمي تواند منكر عقل عملي شود؛ همان گونه كه قبول دارد تصور، كار عقل نظري و تصديق، كار عقل عملي است . وي افزود: تنها قياس و نتيجه بي اشكال قياس، انسان را به عمل وا نمي دارد. قواي فراواني در وجود انسان است كه مانع انجام آن چيزي مي شود كه عقل نظري به آن رسيده است. علامه طباطبايي كه در همه نوشته هاي خود قايل به عقل عملي نبوده است، در نهايه الحكمه در مبحث قضيه اعتراف مي كند كه حكم، كار عقل عملي است .در پايان آيت الله سند با اشاره به اعتبار خبر واحد در بسياري از گزاره هاي بشري گفت: تواتر، نتيجه در كنار هم قرار گرفتن اخبار واحد است و براي مطالعه بهتر بر روي حجيت خبر واحد، بايد مباحث ظن را هم مورد بررسي قرار داد .
سخنان دكتر برنجكار
وي نيز در اين نشست علمي ـ پژوهشي، با بيان اين كه براي بررسي اين كه چرا خبر واحد تنها در احكام فقهي و عملي حجت است و در امور اعتقادي حجيتي ندارد، به تفاوت هاي عمل و اعتقاد پرداخته، اظهار داشت: اعتقاد چيزي است كه بايد به آن اذعان كرد، ولي مسائل عملي تنها جنبه عملي دارند. از سويي خبر واحد در عمل، اثر شرعي دارد اما در اعتقادات، اين اثر شرعي وجود ندارد . وي افزود: در اعتقادات، معرفت لازم است در حالي كه خبر واحد، معرفت آور نيست و در احكام فقهي، عمل، ملاك است .برنجكار اين ديدگاه ها را قابل قبول ندانست و بيان داشت: اصولاً اعتقاد، معرفت نيست، بلكه چيزي است كه پس از معرفت مي آيد و امري اختياري است؛ بنابراين اعتقاد هم عمل است، ولي عمل جوانحي و همان گونه كه هر عضو، عملي دارد، عمل قلب هم اعتقاد است؛ پس همان گونه كه خبر واحد در اعمال فقهي حجت است در امور اعتقادي نيز حجت خواهد بود .وي با اشاره به احاديث اعتقادي گفت: احاديث اعتقادي درباره يك نظام تكوين واحد بحث مي كند و اكثر احاديث اعتقادي مويد يكديگرند و با تسلط بر روايات مي توان اين را دريافت، در حالي كه روايات فقهي چنين ويژگي اي ندارند. خبر واحد در فروع اعتقادات مانند: اعتقاد به صراط و عالم قبر و ثواب و عقاب، حجت است و در اعتقاداتي كه يقين در حصول آنان شرط شده است، حجت نيست . وي خاطرنشان كرد: مرحوم آيت الله تبريزي(ره) معتقد بود كه شارع براي قول ثقه اعتبار خاص قايل است و اين اعتبار از باب قاعده لطف است، اما اعتبار قول ثقه تنها در احكام است و شارع به خاطر اهميت اعتقادات، خبر واحد را حجت نمي داند .دكتر برنجكار تصريح كرد: البته ملاك اهميت، عملي يا اعتقادي بودن موضوع نيست؛ چه بسا مسائل فقهي و عملي كه اهميتي بيش از اعتقادات دارند؛ به عنوان مثال: مسائل جان و آبروي انسان ها كه در مباحث فقهي طبقه بندي مي شود، بسيار مهم تر از حديثي درباره پاداش فلان عمل در بهشت است كه در مباحث اعتقادي مطرح مي شود. در حقيقت ملاك، متعلق حكم است نه عملي و اعتقادي بودن آن .
در حاشيه
ـ مباحث نشست علمي ـ پژوهشي حجيت روايات اعتقادي كه به طور همزمان از شبكه جهاني اينترنت پخش شد، براي پخش در شبكه سراسري راديو معارف نيز صدا برداري شد.ـ به دليل دامنه دار بودن بحث ياد شده و نيز فراواني پرسش ها در اين زمينه، مقرر شد در نشست بعدي، بحث حجيت روايات اعتقادي دنبال شود.گفتني است آيت الله شيخ محمد سَنَد، از علماي حوزه علميه بحرين است كه براي فراگيري دروس عالي حوزوي چندين سال در قم اقامت داشته و از دروس اساتيد برجسته اي چون حضرات آيات: گلپايگاني، آملي، وحيد خراساني، تبريزي، جوادي آملي و حسن زاده آملي بهره مند
شده است.
دكتر برنجكار نيز، تحصيلات حوزه را پس از اتمام سطح و هفت سال درس خارج فقه و اصول به پايان رسانده و تحصيل در رشته فلسفه غرب را در دانشگاه ادامه داد و در سال 1380 دكتراي فلسفه را از دانشگاه تهران اخذ كرده است.