دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
جشنواره فيلم فجر ديشب به پايان رسيد
خداحافظ سيمرغ 25
013695.jpg
عكس : محمد توكلي
گروه ادب و هنر : جشنواره فيلم فجر در حالي شب گذشته بهترين هاي سينماي ايران را معرفي كرد كه اعتراض نسبت به انتخاب نامزدان چند روزي است كه به گوش مي رسد؛ به ويژه در نشست هاي مطبوعاتي آخرين روزها در سينما فلسطين.
 اين در حالي است كه اختلاف زيادي ميان انتخاب تماشاگران و داوران وجود دارد. اين اعتراض حتي در نشست فيلم روز سوم كه روزهاي آخر به جشنواره رسيد و توانست در 12 رشته نامزد سيمرغ شود هم وجود داشت. محمد حسين لطيفي درباره كانديد شدن روز سوم در دوازده رشته و حرف هاي مطرح شده درباره آن اظهار داشت: من جزو معدود كساني بودم كه دوست نداشتم، فيلم به جشنواره برسد. من 10 سال پيش سرعت را در جشنواره شركت دادم و بعد از آن بقيه فيلم هايم را شركت ندادم. من جزو كساني هستم كه اعتقادي به جايزه دادن و جايزه گرفتن ندارم فقط معتقدم كه گروهي در اين فيلم عاشقانه كار كردند.
باران كوثري بازيگر اين فيلم هم با بيان اينكه خيلي خنده دار است كه درباره  سيمرغ گرفتن حرف بزند اظهار داشت: اين انتخاب ها نظر عده اي داور است. در اين يكي دو روز برخوردها به گونه اي بوده است كه فكر مي كنم گناهي را مرتكب شده ام كه از دو فيلم كانديد شده ام و كم كم دارم مي ترسم و مشكل اصلي هم اين است كه روز سوم در 12 رشته و خون بازي در 8 رشته كانديد شده است. كوثري اظهار داشت: هميشه آدم سعي مي كند نقش هاي متفاوتي بازي كند و خوشحالم امسال از دو فيلم انتخاب شده ام.
اما دامنه اعتراض ها بيش از اين بود، مازيار ميري گفت: بسياري تلاش كردند تا فيلم پاداش سكوت ساخته نشود و در نهايت هم به تهيه كننده اعلام كردند كه كارگرداني كه جنگ را مي شناسد، اين فيلم را بسازد. اين كارگردان در نشست نقد و بررسي فيلم پاداش سكوت فقط همت تهيه كننده را عامل ساخته شدن اين فيلم دانست و اظهار داشت: فيلم با سخت ترين اتفاقات جلو رفت و ساخته شد و در نهايت هم يكي از داوران در روز هفدهم در جلسه ا ي به افراد غير سينمايي قول مي دهد كه اين فيلم كانديد خاصي  نشود.
وي با بيان اينكه از داوري ها تعجب نكرده است در ادامه تصريح كرد:  ساخت اين فيلم براي من مهم بود و جايزه را نيز در زمان اكران از مردم خواهد گرفت. جشنواره فجر در حال رفتن به جايي است كه فيلمسازان براي شركت نكردن در آن با هم رقابت كنند و احترامش دارد از بين مي رود. وي معتقد است: در اين جشنواره قبل از اينكه فيلم ها ديده شود، رأي داده مي شود. محسن علي اكبري تهيه كننده فيلم هم با انتقاد از داوري هاي جشنواره گفت: اين داوري ها داوري نبود و بايد فكر داوري آخرت باشيم كه واقعاً وحشتناك است. متأسفانه در هيأت داوري امسال افراط زيادي بود و خودي و ناخودي به چشم مي خورد. فرهاد توحيدي نويسنده فيلمنامه اين فيلم نيز از داوري هاي صورت گرفته در جشنواره اظهار تأسف كرد و گفت: گمان مي كنم كج سليقگي وجود دارد كه اين هميشه در مورد فيلمنامه كمتر خودش را نشان مي دهد. در بقيه بخش هم كانديداها به تعداد گذشته نبودند و ظاهراً امسال سؤالات كنكور را سخت تر گرفته بودند. مسعود ده نمكي اما درباره داوري ها در جشنواره در نشست مطبوعاتي فيلمش اخراجي ها با بيان اينكه به آن اعتراضي ندارد اظهار داشت: قبل از جشنواره به آقاي كاسه ساز گفتم، كه فيلم را در جشنواره شركت ندهيم، اما ايشان گفتند كار درستي نيست و مصالح را در نظر گرفتند و من مي دانستم همان طور كه در مسير ساخت فيلم هزاران مشكل پيش آمد و كارشكني هايي صورت گرفت در جشنواره هم فيلم ناديده گرفته مي شود. ده نمكي همچنين اعلام كرد:  اگر قرار باشد به عنوان فيلمساز اول هم جايزه بگيريم در حمايت از بازيگرانم آن  را نخواهم گرفت. اكبر عبدي بازيگر اين فيلم هم با اعتراض به داوري هاي صورت گرفته گفت: حدود نيم ساعتي هست كه شوكه هستيم و فكر مي كنم دوستان عزيز فكر كردند، فيلم در بخش مسابقه جشنواره نبوده است. البته ما جايزه اصلي را از مردم مي گيريم و همين كه الان مي بينيم با اين شرايط سخت مي آيند و ساعت ها پشت درب مي ايستند و فيلم را مي بينند و فيلم تا ساعت 4 صبح نمايش فوق العاده دارد، لذت مي بريم. مريلا زارعي هم با انتقاد از نوع انتخاب نامزدهاي دريافت سيمرغ بيست وپنجمين جشنواره فيلم فجر گفت: وقتي نگاه شخصي بر جشنواره حاكم مي شود، بازيگران ما، از سريال هاي  ?? قسمتي سر درمي آورند. وي در جلسه  نقد و بررسي فيلم دست هاي خالي مدعي شد: داوران نه تنها فيلم دست هاي خالي را نديدند، بلكه نخواستند كه آن را ببينند و در بسياري از موارد، به فيلم هاي سفارشي جايزه  مي دهند.
اين بازيگر سينما با اظهار شگفتي از ليست كانديداها جشنواره فجر گفت: دوستان داور نشان دادند، سينماي ما استحقاق بيش از اين را ندارد و براي من باعث تعجب است، چرا به جاي پنج كانديدا در رشته  بازيگري تنها سه نامزد، اعلام شده است. نازنين مفخم، تدوينگر اين فيلم نيز در ادامه  سخنان زارعي عنوان كرد: ما اعتراض نداريم چرا بعضي از اسامي در ليست كانديداها نيست؟ اما به  شكل انتخاب ها و كانديداها معترضيم؛ به گونه اي كه امسال يكي از شرم آورترين داوري ها صورت گرفته است. او مدعي شد داوران امسال يا بي دانش هستند يا بي صداقت و يا هر دو. در اين جلسه ابوالقاسم طالبي، كارگردان فيلم هم تصريح كرد: به عنوان كسي كه سال هاست كار سينمايي مي كنم، دلم مي خواست سيمرغ بگيرم. اما حاضر نيستم براي سيمرغ زيربار خيلي چيزها بروم. البته شايد داوران تشخيص شان اين بوده كه فيلم ما شايسته جايزه نيست.

آمارها واقعي است
در حالي كه برخي سينماگران آمارگيري از آراء مردم در خصوص فيلم هاي به نمايش درآمده در جشنواره را مغرضانه خوانده اند دادگو اظهار داشته كه اين كار با دقت زيادي انجام مي شود و اظهارات برخي سينماگران درباره غيرواقعي بودن اين آمار احساسي است.دبير ستاد آراء مردمي بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر در گفتگو با مهر تاكيد كرد: سياست اعلام آراء مردمي بر اين اصل استوار است كه فيلم هاي زير 50 درصد در محاسبات منظور نمي شود و در جدول انعكاس ندارد. دبير ستاد آراء مردمي جشنواره فيلم فجر در پايان گفت: اظهار نظر كارگردان فيلم دست هاي خالي درباره غيرواقعي بودن نوسان در جدول آراء مردمي بي دليل و به صورت احساسي بيان شده و اين نوسان در مورد فيلم هاي ديگري همچون سنتوري نيز اتفاق افتاده است. سنتوري با يك اكران در يك سالن نمايش با گنجايش 700 نفر 666 برگ رأي به دست آورد. از ميان 487 رأي دريافت شده، 423 رأي خوب، 45 رأي متوسط و 19 رأي ضعيف به صندوق ها ريخته شد. ميانگين رأي گيري 56/88 درصد شد. اين بر اساس يك اكران است و معلوم نيست در اكران هاي بعدي اين فيلم چنين رتبه اي را به دست بياورد. سنتوري با 88 درصد آراي مردمي از رقباي خود پيش افتاده بود در حالي كه اعلام نهايي در پايان نمايش تمام فيلمها اعلام مي شود.

انقلاب اسلامي، كتاب را از زير خاك بي اعتنايي بيرون آورد
ايسنا : كتابخانه هاي تخصصي كودك و نوجوان، نابينايان، كتابخانه  عمومي، و مركز مطالعات ايران شناسي و اسلام شناسي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، در آستانه  سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران، افتتاح شدند.
آيت الله محمد امامي كاشاني در اين مراسم گفت: كتاب و كتا بخواني يكي از بركات انقلاب اسلامي بود، يعني كتاب از زير غبارها و خاك بي اعتنايي و از ديواره و جدارهاي ضخيم و حجاب بيرون آمد و به دنيا ارايه شد. همچنين علي اكبر اشعري - مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي - در سخناني گفت: در مدت يك سالي كه گذشت، با وجود سختي هايي كه بود، دوستان و همكاران در خدمت به مردم تلاش كردند. او هدف از شروع به كار بخش  هاي تخصصي كتابخانه ملي را ايجاد نوعي الگوي استاندارد براي كتابخانه  هاي كشور دانست و اظهار داشت: اداره كتابخانه و كار در كتابخانه، با توجه به انجام كارهاي ساختماني، كار دشواري بود؛ ولي با وجود اين، همكاران كار خود را به خوبي انجام داده اند و بويژه در اين چند روز اخير كمك فراواني كردند، تا قولي را كه به مردم عزيز داده بودم، عملي كنم. اشعري با تشكر از همكاري وزارت مسكن، تصريح كرد: خدا را شكر مي كنم كه برگي بر برگ هاي زرين جمهوري اسلامي ايران اضافه شد. امروز سازمان اسناد و كتابخانه ملي يكي از يادگارهاي دوران درخشان انقلاب اسلامي است.

گمانه زني ها درباره محل نمايشگاه كتاب صحت ندارد
مهر : ثبت نام ناشران خارجي براي حضور در بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ادامه دارد.
احسان الله حجتي با بيان اين مطلب افزود: روند ثبت نام ناشران خارجي بر اساس برنامه زمان بندي شده نمايشگاه كتاب بيستم همچنان ادامه دارد. علي رضا رباني مديرعامل انجمن فرهنگي ناشران بين المللي در اين باره گفت: ثبت نام از ناشران بين المللي به تازگي آغاز شده است و تاكنون تعداد زيادي ثبت نام نكرده اند. حجتي، رئيس نمايشگاه كتاب تهران درباره زمان آغاز ثبت نام از ناشران ايراني هم گفت: در سال هاي گذشته در ماه اسفند ثبت نام از ناشران ايراني آغاز مي شد ولي امسال هنوز تصميمي در مورد زمان آغاز ثبت نام از ناشران ايراني مشخص نشده است. وي تصريح كرد: هنوز مكان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران از سوي وزارت ارشاد و معاونت امور فرهنگي به ما اعلام نشده و گمانه زني ها در اين مورد صحت ندارد. از سوي ديگر خبر مي رسد كه رايزني ها براي برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران ادامه دارد و تشكل هاي صنفي و برخي مسئولان دولتي تلاش هاي خود را در اين راستا شروع كرده اند.

يك هفته با ادبيات
باز هم يك بام و دو هوا
گروه ادب و هنر- مهم ترين اتفاقي كه هفته پيش افتاد، جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران بود. اين جايزه امسال باز هم مثل سال پيش، كتاب منتخبي را در حوزه شعر معرفي كرد.2 سال پيش دفتر حادثه در بامداد سروده منوچهر آتشي، به دريافت جايزه كتاب سال شعر رسيد اما پارسال و امسال داوران يا دست اندركاران اين جايزه، هيچ يك از دفترهاي شعر منتشر شده را مستحق چنين عنواني ندانسته اند. البته پارسال از 3 نامزد نهايي كه البته هيچ كدام لايق عنوان جايزه كتاب سال شعر دانسته نشدند تقدير شد: عصرانه در باغ رصدخانه سروده يدالله مفتون اميني، نوشداروي طرح ژنريك سروده شاعر فقيد دكتر سيد حسن حسيني و چين كلاغ قصيده واره هاي مرتضي اميري اسفندقه.
۳ نامزد نهايي امسال هم كه از آنها تقدير به عمل آمد عبارت بودند از: چراغاني بي دليل سروده حميدرضا شكارسري، با كاروان نيزه تركيب بند عاشورايي از عليرضا قزوه و غزل غزل هاي سورنا سروده زنده ياد منوچهر آتشي.
بايد از داوران يا همان دست اندركاران اين جايزه پرسيد كه اين شش كتاب با چه متر و معياري، كم ارزش تر از حادثه در بامداد تلقي شده اند كه آن يكي مفتخر به دريافت تاج كاغذين كتاب سال شعر مي شود و اين شش كتاب هيچ يك درخور آن قرار نمي گيرند.
محروميت دوساله شعر از قرار گرفتن در عناوين كتاب سالدار ناگفته و نانوشته حاكي از آن است كه آقايان هيچ يك از كتابهاي شعر منتشر شده در دو سال اخير را داراي استانداردهاي كتاب سال نمي دانند. بايد پرسيد كه استانداردهاي شما از يك كتاب شعر كه بتواند خلاقيت شعر ايران در يك سال باشد چيست؟ اين در حالي است كه عناوين ديگر كتاب سال چنين محروميتي را تجربه نكرده اند.چنين رويكردي از طرف وزارت ارشاد در حالي انجام مي گيرد كه همين وزارت در همين روزها مشغول برگزاري پر سر و صداي جشنواره شعر فجر است و هدف خود را چنين اعلام كرده اند كه شعر چرا بايد جشنواره فجر نداشته باشد در حالي كه بقيه هنرها دارند؟ مگر ارزش شعر براي ايرانيان كمتر از ساير هنرهاست؟ يا در عرصه انقلاب، شعر كمتر از ساير هنرها خدمت كرده است؟ اين يك بام و دو هوا چيست؟ و چه كسي پاسخگوي آن است؟ .در بخش داستان هم اتفاق خوشمزه اي افتاد، اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد صفار هرندي متهم به رفتارهاي ايدئولوژيك است اما در اين بخش رمان آقاي اميرحسن چهلتن نامزد شد.اما آقاي چهلتن در اقدامي كاملاً مؤدبانه اما غير ادبي، نامه اي به ارشاد نوشت و در اعتراض به وزارتي كه سه دهه است منتقد سياست هاي اوست خواهان كنار گذاشتن كتابش از چرخه داوري شد. مهم ترين انتقاد مطرح شده در نامه او به مميزي كتاب بود. ارشاد هم ابتدا زير بار نرفت ولي در نهايت،  اين كتاب را به درخواست مؤلف كنار گذاشت و سرانجام كتاب احمد بيگدلي با عنوان اندكي سايه به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي در بخش داستان معرفي شد.

اخبار كوتاه
درگذشت آخرين نقاش قهوه خانه اي : حسن اسماعيل زاده معروف به استاد چليپا، يكي از آخرين بازماندگان نسل هنرمند نقاشي قهوه خانه اي ايران، در تهران درگذشت . مراسم تشييع پيكر اين هنرمند، ساعت 10 امروز، مقابل موزه  هنرهاي معاصر تهران برگزار و در قطعه  هنرمندان ايران به خاك سپرده مي شود. خردادماه گذشته به همراه بزرگداشتي براي اين پير نقاشي ايران در موزه  امام علي (ع) تهران، آخرين نمايشگاه از آثارش برگزار  شد.
مستند هاي ايراني در هند : در جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند راجستان كه از ديروز در كشور هندوستان آغاز به كار كرده ، هشت فيلم مستند ايراني در بخش بين الملل اين جشنواره به نمايش در مي آيند. اين فيلم ها عبارتند از : مستند اينانا (سودابه مجاوري)، شكسته پيوسته (محمود يارمحمدلو)، سارا خاتون (محمود كياني فلاورجاني)، عروس ايل و عروس آسمان( كيومرث الهام بخش)، پنجره اي رو به آفتاب (بيژن زمان پيرا)، خراسان (پژمان فخاريان) و برج خاموشان (منصور يار). جشنواره فيلم هاي مستند راجستان هند، تا فردا ادامه خواهد داشت.
درگذشت محمد معلم : محمد معلم شاعر و روزنامه نگار بر اثر بيماري در سن 66سالگي در منزل خود در تهران از دنيا رفت. او در طول دوران زندگي اش تعدادي غزل، قصيده، مثنوي و شعر سپيد از خود به جا گذاشته، كه هم اكنون با همت خانواده اش در مراحل گردآوري و چاپ است. پيكر محمد معلم ديروز، در بهشت زهرا به خاك سپرده  شد.
رونمايي نيروي اهريمني اش : فريدالدين حدادعادل دبير جشن هاي رونمايي كتاب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از رونمايي سه كتاب توسط اين سازمان تا پايان امسال خبر داد . شرح نهج البلاغه آيت الله قريشي ، تفسير صحيفه سجاديه آيت الله محمد وحي و آخرين جلد رمان " نيروي اهريمني اش " را كه فرزاد فربد به فارسي برگردانده است ،روز چهارشنبه 25 بهمن ماه در موزه امام علي (ع ) رونمايي مي شود. رمان پنج جلدي " نيروي اهريمني اش " ماجرايي خيالي و ميان عالم واقع و دنياهاي مجازي و تخيلي را روايت مي كند كه به لحاظ سبك و گونه داستاني در زمره آثاري چون هري پاتر و ارباب حلقه ها به شمار مي رود
در گذشت استاد موسيقي : محمد بهارلو"، نوازنده ويولن و معلم پيشكسوت موسيقي سحرگاه ديروز به علت عارضه قلبي در منزل خويش در تهران در گذشت. اين موسيقيدان پيشكسوت يكي از بهترين شاگردان ابوالحسن صبا بود كه به دور از جنجال و حاشيه پردازي به آموزش و خلق آثار هنري مي پرداخت..
برپايي پنجمين جشنواره پويا نمايي : پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي ششم تا دهم اسفندماه با حضور نمايندگان 61 كشور دنيا در تهران برگزار مي شود. اين جشنواره كه هر دو سال يكبار برگزار مي شود، امسال شاهد رقابت فيلم هاي انيميشن محصول سال جاري در بخش مسابقه ايران و مسابقه بين الملل است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |