دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
محققان ژاپني اعلام كردند:
ماه اول سال 2007، گرم ترين ژانويه تاريخ
013701.jpg
گروه دانش- درحالي كه هفته گذشته، هشدار هيات بين المللي بررسي تغييرات آب و هوايي (IPCC) ، مبني بر اين كه تا پايان قرن جاري، كره زمين 2 تا 5/4 درجه سانتيگراد گرم تر مي شود، منتشر و اعلام شد اين گرم شدن و تغييرات جوي پيامد آن ناشي از عواملي است كه بشر در آنها دست دارد، دانشمندان ژاپني اعلام كردند ماه گذشته، گرمترين ژانويه اي بود كه كره زمين تاكنون پشت سر گذاشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سازمان هواشناسي ژاپن اعلام كرد دماي كره زمين در ماه ژانويه ( 11دي تا 11بهمن ماه) 45/0درجه سانتي گراد بالاتر از حد ميانگين هواي اين ماه طي 115سال گذشته بوده است. دانشمندان، دماي هواي زمين را از سال۱۸۹۱ تاكنون ثبت كرده اند و با توجه به سير افزايش دما در طول 11 سال گذشته، مي توان گفت ماه ميلادي گذشته، گرم ترين ژانويه در طول تاريخ بوده است.
امسال، ژاپن و روسيه، زمستاني گرم و كم برف را پشت سر گذاشتند. با اين حال سازمان هواشناسي ژاپن اعلام كرده است كه دماي هوا در ژاپن از نظر حد نصاب گرما در رديف چهارم قرار دارد و 44/1درجه سانتي گراد بالاتر از حد ميانگين بوده است. حد نصاب افزايش دما در ژانويه سال 1989شكسته شد و دماي هوا 09/2درجه سانتي گراد بالا رفت.
انسان مقصر است
همين هفته گذشته بود كه محققان IPCC در پايان همايشي در پاريس، گزارش خود را منتشر كردند؛ گزارشي كه ادعا مي كرد دماي كره زمين تا پايان قرن يعني تا سال 2100، بين 2 تا 5/4 درجه افزايش خواهد يافت و سطح آب درياها بين 18 تا 38 سانتيمتر و يا بين 26 تا 59 سانتيمتر بالا خواهد آمد.در اين گزارش تاكيد شده بود كه فعاليت هاي انساني از سال 1750 موجب تسريع فرايند افزايش دماي زمين شده است. به گفته كارشناسان،گرمايش زمين در وقوع توفان ها و سيلاب هاي مرگبار سال هاي گذشته دخيل بوده است و در واقع، اين خود انسان ها بوده اند كه باعث افزايش دماي كره زمين و ايجاد چنين بلايايي بوده اند.
هشدارهاي پيش از اين
پيش از اين هم دانشمندان اعلام كرده بودند كه سال 2007 گرم ترين سال زمين خواهد بود. به گفته محققان انگليسي، تركيبي از عوامل، احتمالا ميانگين درجه حرارت در سال 2007 را از بالاترين دماي ثبت شده در سال 1998 هم بالاتر خواهد برد.
اگرچه گرم شدن زمين، موجب تغيير الگوي بارش و تاثيرات وسيع بر گياهان، حيات وحش و انسانها مي شود، اما مستقيم ترين اثر افزايش دماي زمين، يعني آب شدن يخ هاي قطبي و بالا آمدن سطح آب درياها تا چند سال آينده، نگراني هاي بسياري را برانگيخته است. مثلا بالارفتن سطح آب درياها مي تواند دوهزار از 18هزار جزيره اندونزي را تا سال 2030 زير آب فرو ببرد. همچنين، انتظار مي رود در سال هاي آينده به دليل هواي پرنوساني كه گمان مي رود ناشي از تغييرات هواي كره زمين باشد، كشاورزان اين كشور با مشكلات جدي روبرو شوند و كمبود برنج كه غذاي اصلي مردم اين كشور است، اندونزي را در معرض قحطي قرار دهد.
تلاش براي كاهش اثر گلخانه اي
در همين حال،روز گذشته، يك تاجر ميلياردر انگليسي به نام ريچارد برانسون به منظور كمك به تحقيقات براي يافتن راهي براي حل مشكل گازهاي گلخانه اي مبلغ 25ميليون دلار اختصاص داد. برانسون، بنيانگذار شركت ويرجين گروپ و صاحب خطوط هوايي، قطارهاي سريع السير و شركتهاي ليموزين است. او با اين استدلال كه شركتهايش در گرم شدن كره زمين نقش دارند، در زمينه كارخانجات توليد اتانول، انرژي خورشيدي و سوخت پاك سرمايه گذاري كرده است و اميدوار است پيشنهاد اخيرش هم به تهيه دستگاهي براي تخليه جو زمين از دي اكسيد كربن بينجامد.
به گزارش آسوشيتدپرس، برانسون متعهد شده است براي مبارزه با گرم شدن زمين سه ميليارد دلار سرمايه گذاري كند. او اعلام كرده تمام سود حاصل از شركتهاي مسافرتي خود را طي 10 سال آينده به اين كار اختصاص خواهد داد. برانسون با اعلام اهداي اين جايزه ،يك هفته پس از گزارش IPCC، اين مسابقه را با رقابتي كه مجلس انگليس در سال 1714براي ابداع راهي براي محاسبه دقيق طول جغرافيايي ايجاد كرد، مقايسه كرده است. شش دهه بعد از آغاز اين مسابقه، جان هريسون ،ساعت ساز انگليسي، با يافتن يك روش دقيق، جايزه خود را از دست جرج سوم پادشاه انگليس دريافت كرد. اما آيا زمين مي تواند 60سال منتظر بماند؟

حضور پرافتخار جوانان ايران در نمايشگاه اختراعات مسكو
همه با مدال به كشور بازگشتند
ايسنا: 16 شركت كننده ايراني نمايشگاه بين المللي اختراعات و نوآوري هاي مسكو با 16 مدال و 4 جايزه ويژه به كشور بازگشتند.
در اين نمايشگاه كه با حضور 350 شركت كننده از 21 كشور جهان از جمله ايران، روسيه، آمريكا و آلمان توسط وزارت آموزش و علوم روسيه و آژانس فدرال علوم و نوآوري هاي اين كشور و با حمايت چندين وزارتخانه روسيه و سازمان هاي مختلف اختراعات از جمله فدراسيون بين المللي اختراعات در مركز دايمي نمايشگاه هاي روسيه در مسكو برگزار شد، تمام مخترعان ايراني شركت كننده موفق به دريافت مدال هاي طلا، نقره يا برنز شدند و علاوه بر آن سه جايزه ويژه نمايشگاه و يك مدال طلا براي حضور فعال شركت كنندگان ايراني اين نمايشگاه به آنها اعطا شد.
شهين قرباني و علي زارعي(به طور مشترك) ، علي اصغر برهمند، عبدالله محمودي، رضا شيردست، طهماسب داوودي، محمدرضا مولاني و مهدي قناد (به طور مشترك) ، نشان طلا، رامين عليپور دزفولي و علي رجبي نيا(به طور مشترك)، آرزو شيخ اكبرزاده، عليرضا رستگار مقدم، مرتضي قرباني افتخار، قنبر و جواد لايي (به طور مشترك) و وحيد شيباني زاده و امير حميدنژاد (به طور مشترك) نيز شش مدال نقره ايران را كسب كردند. حميد رضاييان، فرزاد جليليان، شهين قرباني و علي زارعي (به طور مشترك)، اكبر علي پور و رضا صدهزاري (به طور مشترك) نيز چهار مدال برنز از نمايشگاه مسكو دريافت كردند و با توجه به حضور فعال ايران در نمايشگاه اختراعات مسكو مدال طلاي افتخار نيز به تيم ايران اعطا شد.

آموزش عالي
آغاز ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد
علوم پزشكي
گره اجتماعي- ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي سال تحصيلي 87-86 از امروز (دوشنبه) در مراكز پستي سراسر كشور آغاز مي شود و تا 15 اسفند ادامه دارد.
هزينه ثبت نام اين آزمون براي داوطلبان 81 هزار ريال است كه 66 هزار ريال جهت دريافت دفترچه راهنماي آزمون و منابع آزمون (يك جلد دفترچه)، پاكت ارسال مدارك و فرم كامپيوتري و برچسب مربوطه از مراكز پستي و 15 هزار ريال نيز براي ارسال مدارك پرداخت مي شود.
جزئيات بيشتر اين آزمون در پايگاه اينترنتي معاونت آموزشي وزارت بهداشت به نشاني http://dme.hbi.ir قرار دارد.

وزارت علوم، مدارك 2 دانشگاه خارجي را
فاقد اعتبار اعلام كرد
گروه اجتماعي- اداره كل دانش آموختگان وزارت علوم اعلام كرد: مدارك 2 دانشگاه خارجي AINERICAN LIBERTY UNIVERSITY و HARTFORD UNIVERSITY معتبر نيست.
بر اساس بررسي هاي به عمل آمده در كميسيون ارزشيابي تحصيلات خارجي، مدارك اين دو دانشگاه قابل بررسي و ارزشيابي نخواهد بود.
همچنين دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم نيز اعلام كرد: مؤسسه آموزش عالي آزاد پاسارگاد در تهران فاقد مجوز قطعي و مجوز فعاليت دوره از وزارت علوم بوده و فعاليت هاي آموزش عالي آن خلاف مقررات جاري است.

كميسيون آموزش مجلس براي سال 86 تصويب كرد
۲ برابر شدن وام شهريه دانشجويي
مهر: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در خصوص بودجه آموزش عالي سال آينده 2 برابر شدن ميزان وام شهريه را نسبت به سال جاري و هيأت امنايي شدن صرف بودجه هاي عمراني و جاري دانشگاه ها را به تصويب رسانده است.
محمد علي حياتي مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات با اعلام اين مطلب گفت: اين كميسيون پيشنهادها و مصوبات خود را براي بودجه هاي آموزش عالي در سال 86 بررسي و در 23 يا 24 بهمن ماه به نتيجه نهايي در اين زمينه مي رسد.
وي افزود: همچنين در كميسيون مصوب شد اعتبار مربوط به وام شهريه مؤسسات آموزش عالي و دانشگاه ها براي سال آينده به 2 برابر افزايش يابد. اين اعتبار در سال جاري معادل 120 ميليارد تومان بوده است كه با توجه به افزايش ظرفيت دانشگاه ها اين رقم نيز بايد افزايش يابد.

نرخ هتل ها و واحدهاي اقامتي خراسان رضوي افزايش نمي يابد
ايسنا: معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: نرخ هتل ها و ديگر واحدهاي اقامتي در ايام نوروز افزايش نخواهد يافت.
سيد مسعود منتجبي از برگزاري جشنواره صنايع دستي و سوغات، غذاهاي ايراني و اطلاع رساني شبانه روزي در برنامه هاي ويژه نوروز 86 خبر داد.
وي افزود: همچنين جشنواره فرش و غذاهاي ايراني از 1 تا 13 نوروز برگزار خواهد شد.

فرهنگ و آموزش
بدهي 925 ميليارد توماني آموزش و پرورش
به معلمان
مهر: وزارت آموزش و پرورش تاكنون و طي دو روند، 925 ميليارد تومان بدهي به معلمان دارد.
محمدرضا محدث خراساني، معاون توسعه و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش گفت: 550 ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به فرهنگياني است كه مطالبات خود را از سال 84 دريافت نكرده اند و پرداخت اين رقم تا سال 85 باقي مانده و اين بدهي پس از تعيين تكليف با سازمان مديريت و برنامه ريزي، پرداخت خواهد شد.وي افزود: افزايش 10 درصدي فوق العاده دريافتي شغل معلمان نيز به دليل پيش بيني نشدن اعتبار پرداخت در سال گذشته، بدهي هاي جديدي به ميزان 375 ميليارد تومان به وجود آورد.محدث خراساني از مجموع اين ارقام به عنوان كسري بودجه اجتناب ناپذير وزارت آموزش و پرورش نام برد و گفت: مقداري از اين رقم بدهكاري، از بودجه كلي 6 هزار و 100 ميليارد توماني وزارت آموزش و پرورش و از محل اعتبارات استاني پرداخت شده است.

انتقاد ازاستاني شدن بودجه آموزش وپرورش
ايسنا: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با ابراز نگراني از بودجه آموزشي در بخش آموزش عالي و آموزش و پرورش در لايحه بودجه 86 گفت: لحاظ شدن اعتبارات آموزش  و پرورش در اعتبارات استاني، مغاير با حركت انجام شده در سال 85 و بازگشت دوباره به عقب است.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: امسال بودجه آموزش و پرورش از بودجه هاي استاني مجزا و در قانون بودجه مشخص شد اما متاسفانه در لايحه بودجه 86 در اين باره شاهد بازگشت به عقب هستيم. وي با بيان اين كه بودجه هاي استاني آموزش و پرورش با 2 درصد كاهش از 9 هزار و 100 ميليارد تومان به 8 هزار و 900 ميليارد تومان تنزل يافته است، تصريح كرد: با توجه به كاهش 2 درصدي بودجه استان ها و همچنين تورم سال آينده، نگراني ما اين است كه استان ها از اعتبارات آموزش و پرورش استفاده و آن را دچار كسري شديد كنند.

توزيع لوازم كمك آموزشي در مدارس
گروه اجتماعي -تحويل لوازم كمك آموزشي و ورزشي انتخابي توسط مدارس در چهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان در دهه فجر آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه نشر شهر، تمامي اقلام انتخابي از سوي مدارس با اعتباري بالغ بر 22 ميليارد ريال از توليد كنندگان خريداري شده و به ترتيب اولويت حضور مدارس در نمايشگاه، به آنها تحويل مي شود. بر اين اساس تمامي مدارس شهر تهران مي توانند در زمان بندي مشخص به محل انبار مؤسسه نشر شهر مراجعه و كالاهاي خود را دريافت كنند.
013704.jpg
تأمين شير مدارس مشكل دارد
مهر: دبير كميته ملي شير مدارس ايران گفت: استفاده پسران دوره راهنمايي از شير رايگان مدارس، توليد شير كارخانجات را از 165هزار به 175هزار تن افزايش داده و اين امر در فصل زمستان، كارخانه ها را دچار مشكل توليد كرده است.
حميد يعقوبي فر با اعلام اين مطلب گفت: از ابتداي طرح توزيع شير رايگان در مدارس قرار بود تنها دختران دانش آموز شامل اين طرح باشند اما با اضافه شدن پسران راهنمايي و افزايش توليد، كارخانجات به دليل سرماي هوا و مشكلات دامي، توان تأمين تمام اين شير را ندارند.وي افزود: با اين حال با در نظر گرفتن اعتبار 20 ميليارد توماني مدارس پسرانه راهنمايي سراسر كشور، در صدد رفع اين مشكلات هستيم.وي از والدين خواست تا براي مطبوع تر شدن طعم شير دانش آموزان خود را با كيك و يا نان و پنير، راهي مدارس كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |