دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
معاون ستاد ديه كشور:
۱۲هزار بدهكار غير بزهكار در زندان هستند
013707.jpg
گروه اجتماعي - معاون ستاد ديه كشور گفت: اكنون 12هزار بدهكار غير بزهكار در زندان هاي مختلف كشور دوران حبس خود را سپري مي كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان زندانها، ناصرساري در جشن گلريزان شهرستان ساوجبلاغ افزود: آزادي اين زندانيان بدهكار غير بزهكار به دو هزار و 500ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
وي تاكيد كرد: اسارت اين افراد غيرمجرم در زندان ها علاوه بر وارد كردن لطمه هاي جبران ناپذير به خانواده هاي آنان، زمينه ساز بسياري از آسيب ها و چالش هاي اجتماعي در جامعه مي شود.
وي با اشاره به اينكه بطور ميانگين براي نگهداري هر زنداني در شبانه روز حدود 100هزار ريال هزينه مي شود، تصريح كرد: با يك محاسبه ساده مي توان فهميد كه سالانه 500ميليارد ريال از بودجه عمومي كشور براي نگهداري اين زندانيان هزينه مي شود.
ساري گفت: ستاد ديه كشور تاكنون موفق به برگزاري يكصد جشن گلريزان در شهرهاي مختلف كشور شده كه كمك هاي جمع آوري شده قابل توجه بوده است.
وي به رقم اين كمك ها اشاره نكرد اما گفت: با استفاده از اين كمك ها شمار زيادي از زندانيان بدهكار غيربزهكار به آغوش خانواده هاي خود بازگشته اند.
به گفته وي، اكنون دو هزار و 700نفر در استان تهران بخاطر جرايم غيرعمد در زندانها بسرمي برند كه ترك نفقه، ديه، اداي دين، قتل غيرعمدي، مهريه و صدور چك از جمله جرايم آنان بشمار مي رود.
نبود بيمه نامه يكي از دلايل ورود افراد به زندان 
از سوي ديگر مدير عامل ستاد ديه كشور در جلسه مسئولين اجرايي استان آذربايجان غربي كه به منظور هماهنگي جهت كمك به آزادي زندانيان جرايم غير عمد برگزار شد ،نبود بيمه نامه را يكي از دلايل ورود افراد به زندان ها اعلام كرد گفت: از 1852 نفري كه در زندان ها به دليل ناتواني مالي به  سر مي برند متاسفانه حدود 1257 نفر فاقد بيمه نامه هستند.
سيد اسدالله جولايي افزود: يكي از مسئوليتهاي خطير مدد كاران در زندان ها اين است كه به محض ورود مددجويان جرايم غير عمد به زندان آنان را شناسايي تا اگر در چارچوب كمك هاي ستاد قرار گرفته باشند جهت آزادي آنان اقدامات لازم صورت گيرد.وي گفت: طبق قانون مسئولين راهنمائي و رانندگي موظف هستند از تردد رانندگان فاقد بيمه نامه جلوگيري نمايند.
رشد منفي ورودي به زندان ها
معاون امور قضايي سازمان زندان  ها نيز گفت: در سال  هاي اخير، ميزان ورودي به زندان  ها با رشد منفي 7 درصدي مواجه بوده است.
غلامعلي محمدي، افزود: در سال 80 ، آمار زندانيان 175 هزار نفر بود، در حالي كه اين رقم در حال حاضر به 145 هزار نفر رسيده كه اين امر نشان دهنده رشد منفي در ورودي به زندان است. وي افزود: موضوع حبس  زدايي، جرم  زدايي و قضا زدايي از محورهاي سه  گانه مورد توجه مسئولان قوه قضائيه بوده و به عنوان سياست  هاي اصلي تعقيب شده است.
محمدي خاطرنشان كرد: با ايجاد شوراي حل اختلاف در بحث قضازدايي، اهداف قوه قضائيه تا حدي محقق شده، همچنين لايحه پيگيري از وقوع جرم نيز براي تحقق اهداف مربوط به جرم  زدايي مطرح شده است كه در حال حاضر در دستور كار مجلس قرار دارد. وي با اشاره به اهميت موضوع حبس  زدايي در زندان  ها افزود: سياست حبس  زدايي در زندان  ها با اقداماتي كه منجر به كاهش ورودي به زندان مي  شود و اقداماتي كه زمينه افزايش خروج از زندان  ها را فراهم مي  كند، پيگيري مي  شود.

مجلس، امروز تكليف مددجويان بهزيستي را مشخص مي كند
گروه اجتماعي- امروز اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس درباره واگذاري بخش حمايتي سازمان بهزيستي تصميم مي  گيرند.
اين درحالي است كه ديروز يكي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي از توافق نظر اعضاي اين كميسيون بر واگذاري بخش حمايتي سازمان بهزيستي به كميته امداد خبر داده بود.
ابوالقاسم مختاري، نماينده مردم زابل و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، ديروز به ايسنا گفته بود: طبق بررسي هاي كميسيون اجتماعي قرار شد تا سازمان بهزيستي وظايف مربوط به خود چون ساماندهي معتادين، نگهداري اطفال بدون سرپرست، نگهداري معلولين ذهني و جسمي اطفال و بزرگسال، پيشگيري و درمان افراد تحت پوشش را انجام داده و كميته امداد امام خميني(ره) نيز افرادي كه صرفا نياز به حمايت و مستمري دارند ( چون زنان سرپرست خانوار)، تحت پوشش خود قرار دهد.
خبر زود هنگام تصويب اين لايحه توسط كميسيون اجتماعي در حالي از سوي يكي از اعضاي كميسيون اعلام شده است كه هفته گذشته نيز عضو ديگري از كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي همين خبر را اعلام كرده و ساعتي پس از آن گفته  هايش را تكذيب كرد.
گفتني است بودجه كميته امداد در لايحه بودجه سال 86 نسبت به امسال 6 ميليارد تومان افزايش داشته است اين در حالي است كه به گفته سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) افزايش مستمري افراد تحت پوشش اين نهاد امكان ندارد.
از سوي ديگر، محمد حسين فشمي، معاون برنامه ريزي و امور مجلس كميته امداد گفته است: هم اكنون حدود 300 هزار خانوار نيازمند پشت نوبت دريافت خدمات از كميته امداد قرار دارند كه به دليل مشكلات بودجه امكان تحت پوشش قرار دادن آنها وجود ندارد و به صورت موردي افراد را حمايت مي كنيم.

رئيس پليس آگاهي نيروي انتظامي:
كارآگاهان خصوصي رسميت ندارند،
پليس افتخاري تشكيل مي شود
پليس: رئيس پليس آگاهي نيروي انتظامي به كارگيري كارآگاهان خصوصي را براساس قوانين قضائي كشور ميسر ندانست .
سردار سيد اصغر جعفري تصريح كرد: براساس قانون اين افراد حق پيگيري و ورود به پرونده ها را ندارند اما در همين راستا، پليس افتخاري متشكل از نيروهاي مردمي، ساماندهي خواهد شد.
وي گفت: كارآگاه خصوصي رسمي در كشور ما وجود ندارد اما شنيده شده كه افرادي جهت پيگيري برخي از وقايع كه به نوعي به مسائل پليس مربوط است، از برخي از افراد استفاده مي كنند.
جعفري تصريح كرد: اما كارآگاه خصوصي به آن معنا كه كار پي  جويي پرونده هاي جنايي را انجام دهند، وجود ندارد.
وي با اشاره به اين كه پليس بكارگيري اين گونه افراد را توصيه نمي كند، تصريح كرد: براساس آيين دادرسي كيفري ، پليس ضابط قضايي محسوب مي شود و اين گونه افراد تحت هر عنواني امكان ورود به پرونده هاي قضايي را ندارند.
جعفري از راه اندازي پليس افتخاري در اواخر سال به همين منظور خبر داد و در اين خصوص اظهار داشت: پليس افتخاري متشكل از نيروهاي مردمي و به منظور ياري رساندن به پليس در انجام ماموريت ها، به كارگيري و ساماندهي مي شوند.
رئيس پليس آگاهي ناجا،  تشكيل پليس افتخاري را در راستاي جستجوي افراد فقداني و مفقودين يادآور شد و تصريح كرد: براي جستجوي اين گونه افراد به خصوص در نقاط وسيع و گسترده و در ساعات اوليه كه در شهرهاي كوچك با كمبود كارآگاهان روبرو هستيم، از تيم هاي مردمي استفاده خواهيم كرد.
وي همچنين كشف اجساد مجهول الهويه را در همين راستا يادآور شد و گفت: زماني كه احتمال وقوع جنايتي در منطقه اي وجود دارد و كارآگاهان منطقه را به درستي نمي شناسند، پليس جهت كشف اجساد از پليس افتخاري ياري مي گيرد.
سردار جعفري، بررسي صحنه هاي جرم در مناطق وسيع به منظور يافتن آثار جرم را از ديگر اهداف تشكيل پليس افتخاري برشمرد و تصريح كرد: پليس هاي افتخاري پس از سازماندهي و فراگيري آموزش هاي لازم، كارت هايي نيز جهت شناسايي دريافت مي كنند.

سخنگوي دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل خبر داد:
آغاز مبارزه عليه قاچاق انسان
ايسنا: سخنگوي دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل اعلام كرد: اين سازمان براي مبارزه گسترده و شديد عليه قاچاق انسان در سال جاري ميلادي آماده مي شود.
ريچارد مورفي تاكيد كرد: اين برنامه به احتمال بسيار زياد از ماه مارس (اسفند) آغاز شده و از برنامه ها و طرح هاي موجود در زمينه مقابله با قاچاق انسان حمايت خواهد كرد.
وي افزود: هدف از اجراي اين برنامه افزايش سطح آگاهي هاي عمومي درباره معضل قاچاق انسان و اعمال فشار به دولت هاي تمام كشورهاي جهان براي اجراي قطعنامه ها و كنوانسيون هاي سازمان ملل در رابطه با اين مسئله خواهد بود.
مورفي خاطرنشان كرد: تاكنون با سرمايه گذاران و كارشناسان امور مالي براي افزايش حضور آنها در اين برنامه ارتباط برقرار كرده ايم.
به گفته اين سخنگوي دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، چندين قرباني سابق اين تجارت غيرقانوني، نسبت به همكاري با اين سازمان و ديگر مؤسسات غيردولتي فعال در اين زمينه ابراز تمايل كرده اند.

بستن مرزهاي شرقي، بزرگترين ضربه را به مافياي مواد مخدر مي زند
گروه اجتماعي - عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: بستن مرزهاي شرقي كشور بزرگترين ضربه را به مافياي مواد مخدر در دنيا مي زند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مبارزه با مواد مخدر حشمت الله فلاحت پيشه ، با بيان اين كه بحث امنيت مرزها براي جمهوري اسلامي ايران بحثي اساسي است افزود: يكي از مشكلات مرزها كه براي كشور بار امنيتي دارد قاچاق و فعاليت گروههاي تروريستي است ، لذا كشور ايران به رغم اتهاماتي كه عليه آن مطرح است، خود بزرگترين قرباني تروريسم محسوب مي شود.
فلاحت پيشه تصريح كرد: ايران بدون كمك كشورهايي كه در دنيا شعار مبارزه با تروريسم، قاچاق و مواد مخدر را مي دهند، تنها كشوري است كه بيشترين هزينه را صرف عمران و توسعه ساختاري در مرزهاي خود مي كند. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يادآور شد: چنين سياستي پيش از آن كه منافع كشور را تامين كند منافع دنيا را تامين كرده و اهداف انسان دوستانه دارد.

آغاز پايش سلامت والدين شهدا از سال 86
گروه اجتماعي- طرح پايش سلامت والدين شهدا از سال 86 در كشور آغاز مي شود.
حسن عراقي زاده، معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران، با اعلام اين خبر گفت: اين طرح در سال جاري به طور آزمايشي در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختياري و گيلان اجرا شده است و از سال آينده تمامي والدين شهدا را تحت پوشش قرار خواهد داد.
به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران، عراقي زاده درباره بيمه تكميلي جانبازان و خانواده هاي آنان توضيح داد: در دي ماه امسال بيمه هاي تكميلي جانبازان و خانواده هايشان با بيمه ايران تمديد شد كه به استانها ابلاغ شده  است و در اين زمينه نگراني وجود ندارد.

بامردم
تراكم بافت هاي مسكوني
@ تراكم شديد بافت هاي مسكوني و تجاري منطقه يك تهران را كه روزگاري به دليل باغ هاي سرسبز و پرطراوت شميران مثال زدني بود، به مرور به كمبود فضاي سبز مبتلا كرده است. از شهرداري تهران تقاضا داريم، به طريق ممكن و با اعمال محدوديت ها، اجازه ندهد بافت هاي مسكوني در اين منطقه بيش از اين متراكم شود چون همين حالا، سنگيني ترافيك در معابر تنگ منطقه، شهروندان را در ساعات اوليه صبح و شامگاه كلافه مي كند.
امين رقمي- تهران
توقع بازنشستگان
اين همه در مورد ترميم حقوق بازنشستگان بحث و اظهار نظر مي شود و علي الظاهر، كمبود اعتبارات مانع از تحقق وعده هاي اعلام شده است. در حالي كه در سال 1384 ، 300 ميليارد تومان براي ترميم حقوق بازنشستگان اختصاص يافت و توقع اين بود كه با همان اعتبار، ترميم حقوق بازنشستگان عملي شود؟
محمدصادق اهواركي- قم
تقاضا از وزارت نفت
@ از وزارت نفت تقاضا داريم، ترتيبي اتخاذ شود كه حقوق و عيدي و سنوات پايان سال كاركنان شركتي و پيمانكاري اين وزارتخانه و سازمانهاي وابسته به آن طبق قانون كار پرداخت گردد.
جمعي از كاركنان شركتي وزارت نفت
موفقيت و انگيزه
موفقيت چشمگير دانشمندان پرتلاش ايراني در كشف داروي ايدز، جوانان كشور را تا دورترين شهرها و روستاها به شوق آورده و براي ما انگيزه هاي تازه اي براي تحقيق و تلاش ايجاد كرده است.
فرزاد كرمي- خرم آباد
سهم كارگران بومي
در منطقه باقرشهر شهرري كه اكثريت ساكنان آن را افراد كم درآمد و فقير تشكيل مي دهند، بيشتر مشاغل در اختيار اتباع افغاني است. بدون اين كه مخالف كاركردن آنها باشم پيشنهاد مي كنم به طريقي، توزيع مشاغل عملي گردد تا هموطنان خودمان كه جوياي كار هستند، نيز از اين مشاغل سهمي ببرند.
علي جوادي- باقرشهر
تنگي جاي مسافران تاكسي ها
@ صندلي هاي جلوي اغلب تاكسي ها به صورتي دستكاري مي شود كه در رديف عقب، 3 مسافر به زحمت جا مي گيرند و اين مشكلي است كه در بيشتر تاكسي هاي خطي و گردشي وجود دارد. ظاهراً  غيراستاندارد بودن صندلي ها و فضاي زيادي كه رانندگان براي خود درنظر مي گيرند، اين مسأله را تشديد كرده است. سازمان تاكسيراني بايد در مورد فضاي قابل قبول در تاكسي ها براي مسافران ضوابطي را در نظر بگيرد.
صادق عقبانژاد- تهران
ضرورت قدرداني از امدادگران
امدادگران فداكار هلال احمر جمهوري اسلامي ايران كه با هلي كوپتر به ياري كوهنوردان آسيب ديده در علم كوه شتافتند و به علت شرايط دشوار جوي هلي كوپتر آنها، در ارتفاع كم سقوط كرد و خود دچار جراحت شدند، بايد مورد تشويق قرار بگيرند تا در آينده، امدادگران با قوت قلب بيشتري، قدم در راه مأموريت هاي دشوار بگذارند.
صالحي همداني- اراك
اوراق كمك هاي مشاركتي
از جمله علاقه منداني هستم كه براي كمك به آموزش و پرورش اوراق كمك هاي مشاركتي را خريداري كردم. اما هنوز نمي دانم اين وجوهات به چه حسابي واريز مي شود، چون معمولاً  اين قبيل كمك ها بايد به حساب خزانه دولت واريز گردد.
بهيه.س- كرج

آسيب شناسي ازدواج
013686.jpg
دلايل متفاوتي مي توانند باعث شوند تا بدون اين كه شناخت كافي نسبت به كسي پيدا كرده باشيد، با آن شخص رابطه اي را آغاز كنيد كه نهايتاً منجر به يك ازدواج نادرست گردد.
در ذيل به شش دليل نادرست براي ازدواج اشاره شده است. موارد ذكر شده را به دقت بخوانيد تا آمادگي كامل براي شركت در يك رابطه سالم را در خود بسنجيد.
۱ - فشار (سن، خانواده، دوستان و...)
۲ - تنهايي و استيصال
۳ - بي توجهي به زندگي خود
۴ - اجتناب از بزرگ شدن
۵ - احساس گناه
۶ - پر كردن خلأهاي احساسي و روحي
فشار
- آيا اغلب دوستان شما نامزد داشته و يا متأهل هستند و شما هنوز مجريد؟
- آيا بيش از سي سال سن داريد و هنوز ازدواج نكرده ايد؟
- آيا آخرين فرد خانواده هستيد كه هنوز ازدواج نكرده است؟
- آيا به تازگي طلاق گرفته ايد؟
اگر به هركدام از سؤال هاي فوق جواب مثبت داديد، احتمالاً راجع به فشار چيزهايي مي دانيد. فشار تأثيري است كه دوستان، خانواده و يا برنامه ريزي احساسي خودتان بر شما مي گذارند و اين پيام را به شما مي دهند كه بايد با كسي ازدواج كنيد، در غير اين صورت حتماً مشكلي داريد. اگر به دلايل بيروني و يا دروني احساس اجبار مي كنيد، ممكن است با كسي ازدواج كنيد كه در شرايط معمولي، هرگز او را انتخاب نمي كرديد.
- فشار سني: اين نگرش كه سن شما از حد مشخصي گذشته و هنوز با كسي ازدواج نكرده ايد، پس غيرطبيعي هستيد را فشار سني مي نامند. اين سن ممكن است كه از زمينه هاي خانوادگي شما، سن ازدواج خواهران و يا برادرانتان و يا از ذهنيت خودتان كه سن بلوغ فكري چه سني است، نشأت گرفته باشد.
- فشار از ناحيه خانواده و دوستان: بعضي از مردم نسبت به عقايد خانواده و دوستان آسيب پذير بوده و اجازه مي دهند كه به اجبار روابطي را شروع كرده يا ادامه دهند كه آنها را خوشحال نمي كند. اگر خودباوري شما پايين است و يا بيش از حد تحت تأثير اعضاي خانواده تان هستيد، اين احتمال وجود دارد كه صرفاً به خاطر چيزهايي كه ديگران فكر مي كنند و نه بر طبق خواسته واقعي خود رابطه اي را شروع كنيد.
تنهايي و استيصال
همگي ما احساس تنهايي را تجربه كرده ايم؛ احساسي كه به ما احساس خاص بودن را مي دهد. برهه هايي از زندگي كه از لحاظ روحي، احساس تنهايي داشته ايم و مستأصل بوده ايم كه به كسي مهر بورزيم و اين مهم نبوده كه چه كسي؟ ؛ هر كسي. همه ما اين موارد را كم و بيش تجربه كرده ايم اما متأسفانه چيزي كه در ابتدا اقدامي از سر تنهايي و براي نزديك شدن به انساني ديگر شروع مي شود مي تواند به رابطه اي پيچيده و دردآور تبديل شود ولي اگر مطمئن شويد كه خوشبختي فقط در گرو يك تصميم درست است، سعي مي كنيد انتخابگرانه تر تصميم بگيريد و انتخاب هاي خود را صرف اين احساس گناه كه زمانه سخت شده پايين نمي آوريد.
عدم توجه به زندگي خود
آيا از روابط به منظور اجتناب از پرداختن به زندگي خود استفاده مي كنيد؟
جملات زير را بخوانيد و از خود بپرسيد كه آيا در مورد شما، چه در گذشته و چه در حال صدق مي كنند يا خير؟
- در بخش هاي زيادي از زندگي شخصي خودم، عملكرد مطلوبي را ندارم.
- برنامه ها، طرح ها و روياهايي دارم كه هنوز آنها را دنبال نكرده ام.
- وقتي كه روي برنامه اي كار مي كنم، تلفن، نيازهاي ديگران، موارد بي اهميت ديگر و... حواسم را پرت مي كنند.
- در مقايسه با خودم به مراتب ساده تر مي توانم به ديگران به منظور حل مشكلاتشان انگيزه بدهم.
اگر با برخي از جملات فوق ارتباط برقرار كرديد، اين احتمال وجود دارد كه از روابط به منظور اجتناب از پرداختن به زندگي خودتان استفاده مي كنيد، ممكن است چيزي كه آن را دل مشغولي به عشق مي پنداريد، همان رويگرداني وافر شما از خود و مسائلتان باشد. چرا كه اگر مدام مشغول عشق ورزيدن به كسي باشيد و تمام وقت تلاش كنيد كه آنها را خوشحال كنيد و نيازهاي آنان را برآورده سازيد، ديگر وقتي نخواهيد داشت كه به نيازهاي خود بپردازيد و يا حتي روياهايتان را دريابيد.
بسياري از جوانان از اين رو به سمت ازدواج گرايش پيدا مي كنند كه از كمبود شور و شوق و بي هدفي در زندگي خود خسته شده اند و به جاي آن كه به درون خود نگاه كنند و دليل اين احساس را از درون خود جويا شوند، خود را درگير روابط عاطفي كرده و آن را هدف قرار مي دهند. چنين روابطي هرگز سرانجامي نخواهد داشت از آن رو كه در چنين مواقعي، شما عاشق آن شخص نيستيد بلكه شيفته سرگرمي و دل مشغولي خود به رابطه تان هستيد و بعد از مدت كوتاهي، بار ديگر با خودتان تنها خواهيد شد.
اجتناب از بزرگ شدن
بسياري از مردم نه از روي آمادگي جهت قسمت كردن غناي زندگي خود با شخص ديگر، بلكه از اين رو رابطه اي را آغاز مي كنند كه مي خواهند از آنها حمايت و مواظبت شود. اين گونه افراد سعي مي كنند كه از بزرگ شدن اجتناب كنند، لذا كساني را براي خود انتخاب مي كنند كه نقش پدر و مادر را براي آنها بازي كنند. اين روابط در جهت آموختن و رشد دو طرف نبوده،  بلكه بر مبناي وابستگي مي باشد. احتمال اين كه در چنين رابطه اي باشيد وجود دارد اگر:
- تفاوت سني زيادي بين شما و همسرتان وجود داشته باشد.
- تفاوت عمده اي بين موفقيت هاي شغلي شما و همسرتان وجود داشته باشد.
- تفاوت بزرگي بين سطح تجارب زندگي شما و همسرتان وجود داشته باشد.
- يكي از طرفين براي كمك و نصيحت به ديگري چشم دوخته باشد.
احساس گناه
- آيا فقط به اين خاطر كه به احساسات كسي لطمه نزنيد با او ازدواج كرده ايد؟
- آيا فقط به اين خاطر كه دل كسي را نشكنيد، به رابطه با او بيش از آنچه كه بايد ادامه داده ايد؟
- آيا با كسي رابطه داشته ايد كه مي دانستيد بيش از آنچه شما به او علاقه داريد، او به شما علاقه مند است، اما آن قدر احساس گناه مي كرديد كه نمي توانستيد رابطه را تمام كنيد؟
اگر به هركدام از سؤالات بالا پاسخ مثبت داديد، پس شما نيز به احساس گناه مبتلا هستيد. احساس گناه ممكن است انگيزه عجيبي براي شروع يك رابطه و يا ادامه آن به نظر برسد اما هميشه اتفاق مي افتد. شما به خود مي گوييد كه اين احساس همان عشق است در حالي كه چيزي جز همدردي يا در منتهي درجه آن حس ترحم نيست. شما در اين گونه موقعيت هاي ازدواج، نه از آن رو كه مي خواهيد بلكه به اين خاطر كه از آنچه بعد از اتمام رابطه اتفاق خواهد افتاد، مي ترسيد، شما زنداني احساس گناه خود هستيد.
اگر در گذشته يا حال زنداني احساس گناه بوده يا هستيد و فقط به اين خاطر كه اگر كسي را ترك كنيد احساس گناه مي كنيد به جمله زير فكر كنيد.
وقتي كه از روي احساس گناه و نه از روي عشق تصميم مي گيريد كه با كسي باشيد به او و به خود نيز كم فروشي كرده ايد.
پركردن خلأهاي احساسي و روحي
يك ازدواج حقيقتاً سالم، حس قدرداني دو طرف درگير در رابطه را نسبت به شگفتي ها و رازهاي خلقت بالا مي برد و درهاي رشد و تعالي روحي آنها را مي گشايد همچنين به هركدام از اين دو شخص كمك مي كند كه زخم هاي دوران كودكي خود را التيام بخشيده و خودباوري آنها را از طريق احساس دوست داشته شدن و پذيرفته شدن از طرف شخص مقابل، بالا مي برد. اما وقتي كه زندگي را با مقادير قابل توجهي خلأ احساسي و روحي شروع مي كنيد، براي خود و همسرتان درد و رنج به همراه خواهيد آورد.
در زير به دو مشكل اساسي ناشي از خلأ احساسي و روحي اشاره شده است:
۱ - شما به منظور پركردن خلأهاي روحي خود و نه به خاطر اين كه فرد مناسبي يافته ايد، به روابط وارد مي شويد:
موقعي احساس خلأ روحي مي كنيد كه از درون به طور مدام احساس خالي بودن داريد. اين خالي بودن ممكن است در مراحل معتدل تر به مانند يك نگراني و يا تنش تجربه شود و در مراحل حادتر به درد، افسردگي و نااميدي تبديل گردد. به مانند حيواني كه از گرسنگي رو به مرگ است و هر چيزي را مي خورد تا از احساس شديد گرسنگي  رهايي يابد. اين امكان نيز وجود دارد كه براي رهايي از درد تنهايي خود، به هر رابطه اي اعم از سالم يا ناسالم، با محبت و صميمي و يا خشونت آميز، ارضاكننده تن دردهيد. اين روابط ممكن است موقتاً احساس تنهايي شما را تعديل كند و بودن با آن شخص مدتي احساس رضايت به شما بدهد زيرا ديگر مجبور نخواهيد بود تنها باشيد. كاملاً واضح است كه يك فرد در چنين شرايطي تا چه حد آسيب پذير است. در مواقعي كه فرد به دلايل نادرست با افراد نامناسب و روابط نامناسب درگير مي شود تنها پس از گذشتن دوران اوج رابطه است كه با ماهيت آن فرد روبه رو مي شود و چه دردناك است كه دريابيد نه تنها احساس خلأتان مرتفع نشده است بلكه حضور چنين شخصي، احساس خلأ و تنهايي تان را بيشتر نيز مي كند.
۲ - انتظار داريد كه ازدواج برايتان رابطه اي باشد كه بتواند خلأ روحيتان را پر كند، در حالي كه خودتان بايد خودتان را سرشار از عشق و قدرت كنيد.
بسياري از مردم از اين موضوع شكايت دارند كه شريك زندگي شان به آنها احساس كامل بودن نمي دهد و اين كه رابطه بيش از اين، ارزش ادامه دادن را ندارد. اغلب اوقات اين شكايت كسي است كه خود احساس خالي بودن و عدم كمال مي كند. چنين شخصي توقع دارد كه شريك زندگي، خلأ هاي احساسي و روحي اش را كه مدت طولاني و حتي قبل از شروع رابطه و ازدواج با خود حمل مي كرده، پر كند ولي شما با اين توقع تنها رابطه را خراب خواهيد كرد زيرا تنها شماييد كه مي توانيد اين جاهاي خالي را پر كنيد و خود را نجات دهيد. اين معقول است كه از همسر خود انتظار داشته باشيد تا به  تنهايي شما اضافه نكند يا شما را در التيام زخم هايتان حمايت كند و به شما عشق بورزد و به شما بياموزد كه چگونه خود را دوست بداريد اما در نهايت اين شما هستيد كه بايد قهرمان خود باشيد.
نويسنده: لوئيز موريس
ترجمه: لادن نصيري

نگاه
چگونه به زندگي مي  نگريد؟
فاطمه خداكرمي
زندگي آسان و راحت خواهد بود، اگر نگراني هاي بيهوده را از آن دور كنيم و به تمام جنبه هاي آن زيبا بنگريم.
افراد جوان تقريباً بخش اعظمي از زندگي شان را هنوز پيش روي دارند كه شايد به نظر آنها راهي بس طولاني است كه زماني به اتمام مي رسد. آيا شما از آن دسته از افرادي هستيد كه مي گذارند مسير زندگي آنها را به اين سو و آن سو بكشاند و صرفاً از زندگي كردن فقط گذراندن روزها را يدك مي كشند و لحظه لحظه زندگي شان را در عدم آگاهي ناخواسته از اين نعمت الهي سپري مي كنند و يا نه از آن دسته از افراد هستيد كه با اقتدار و قدرت جاده زندگي شان را با وجود سنگريزه هاي موجود در مسيرشان به تابلوي زيبا و دلنشين مبدل مي كنند.
بدون شك هر كس در مسير زندگي اش شاهد اتفاقات و رويدادهايي است كه برخي از آنها غيرمنتظره و شايد هم نااميد كننده و يأس آور باشد. اما به رغم تمام مسائل ناخواسته و ناگوار كه بخشي از زندگي را سخت و طاقت فرسا مي كند، اين مسئله حائز اهميت است كه تاب آوردن در برابر اين مسائل و مشكلات فقط با صبر و درايت و پشتكار ميسر است و اين گونه مي توان شاهد چهره زيباي زندگي اين هديه الهي باشيم كه خداوند وعده آن را به همه انسان ها هم در اين دنيا و هم در آن دنيا داده است.
شايد در يك كلام بتوان گفت عامل اصلي خوشبخت بودن و سعادتمندي زندگي، داشتن حس رضايتمندي است و اين حس دروني و الهي را هرگز نمي توان صرفاً با پول و جاه و مقام و يا خوشگذراني به دست آورد.
خداوند متعال انسان ها را ذاتاً سعادتمند و خوشبخت آفريده است، اما درك اين حس و زيبا زيستن را به دست خود بشر سپرده است و البته طريقه كسب آن را هم از طريق كتاب آسماني اش قرآن و فرستادگانش پيش پاي ما قرار داده است.
هر چه انسان ها در عرصه زندگي بيشتر به خداوند بزرگ و كلامش تمسك جويند، همان قدر هم مسير زندگي شان هموار خواهد شد.
در واقع با القاي اين حس دروني كه انسان روح دميده شده الهي است و ملكوت خداوند در درون اوست، پس حق مسلم خود مي داند كه چند صباحي را در اين عرصه زندگي سعادتمندانه و خداگونه زندگي كند، بنابراين با چنين حسي هرگز نخواهد گذاشت كه مشكلات زندگي او را از هدف غايي اش كه همان زندگي سعادتمندانه است باز دارد.
در وادي زندگي انسان ها عمدتاً به دو دسته تقسيم مي شوند كساني كه به  رغم سختي ها و مشكلات زندگي، جنبه هاي خوب آن را مي بينند، چون اين افراد به زندگي و حيات به منزله دفتر سفيد ننوشته اي مي نگرند كه از سوي خداوند مهربان اين هديه الهي را به زيبايي بيارايند و بنگارند و بعداً آن را به صاحب اصلي آن برگردانند و مرور دفتر زندگي اين دسته از افراد بيانگر اين مطلب است كه عامل اصلي رضايتمندي آنها در وادي زندگي و كار، مثبت نگري و خوشبيني نسبت به تمامي جنبه هاي زندگي است، به طوري كه حتي اگر درد و رنجي بر آنها وارد شود، سكوت مي كنند و درصدد حكمت آن مي باشند چرا كه به خوبي به اين امر واقف اند كه خداوند رحمان هرگز براي بندگانش جز خوبي و نيكي نمي خواهد.
دسته ديگر افرادي هستند كه زمام امور زندگي خود را به دست افكار بد و منفي مي سپارند و بدون ايمان قلبي به سكاندار اصلي زندگي، در ميدان زندگي دست و پا مي زنند و متأسفانه هر لحظه اين عرصه را بر خود تنگ و تنگ تر مي كنند و در واقع بازنده اين زندگي هستند.
پس بياييم با توكل به خالق هستي بخش و ايمان قلبي به او كه همان حس كردن خدا با دل و جان است، خداگونه زندگي كنيم.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |