دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
اولمرت: دولت متحد ملي فلسطين
را نه مي پذيريم و نه رد مي كنيم
گروه بين الملل - در حالي  كه وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي در كنفرانس امنيتي مونيخ از اروپا خواست، دولت متحد ملي فلسطين را به رسميت نشناسد، ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت دولت متحد ملي فلسطين را نه مي پذيريم و نه رد مي كنيم.
شناسايي دولت متحد ملي فلسطين كليد رفع تحريم اقتصادي و مالي دولت فلسطين است. از دي ماه گذشته كه حماس در انتخابات پارلماني فلسطين به قدرت رسيد، اين تحريم ها برقرار شده است. اتحاديه اروپا و آمريكا با ناديده گرفتن حق تعيين سرنوشت فلسطيني ها، دولت حماس را تحريم كردند و كل مردم فلسطين را به جرم رأي دادن به نمايندگان حماس مجازات كردند.
از سوي ديگر محمود عباس رئيس تشكيلات فلسطين در قاهره پس از ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر گفت: در مذاكرات سه جانبه 30 بهمن با كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا و اولمرت راهكاري جهت آغاز روند نهايي صلح اتخاذ خواهد شد. عباس گفت: ما پيش از اين با رايس توافق كرديم كه بايد در مذاكرات درخصوص مسائل مرزها، شهرك ها و آوارگان و ايجاد كشور مستقل فلسطين صحبت شود و همزمان با آغاز مذاكرات بايد جدول زماني براي اجراي اين اهداف را نيز تعيين كنيم.بحث تشكيل دولت فلسطيني در فلسطين 3 دوره تاريخي داشته است. از سال 1948 تا چند سال پيش رژيم صهيونيستي اساساً تشكيل دولت فلسطيني در اراضي اشغالي فلسطين را منتفي مي دانست و مدعي بود فلسطين يك دولت دارد و خواهد داشت و آن دولت رژيم صهيونيستي است. در كنفرانس هاي مادريد و اسلو در دهه۹۰ بحث تشكيل دو دولت فلسطين و اسرائيل مطرح شد كه اسرائيل هيچ گاه آن  را در عمل نپذيرفت. با پيروز شدن حماس در انتخابات نظريه يك سرزمين و يك دولت، اما دولت فلسطيني قوت گرفت.

انتخابات رياست جمهوري در تركمنستان برگزار شد
گروه بين الملل- روز گذشته مردم تركمنستان براي انتخاب رئيس جمهور جديد اين كشور به پاي صندوق هاي راي رفتند. صلاحيت شش نامزد براي شركت در انتخابات رياست جمهوري تاييد شده است كه شانس قربان قلي بردي محمد اف كفيل رياست جمهوري تركمنستان از ساير رقبا بيشتر است. تركمنستان با 490 هزار كيلومتر مربع وسعت شش ميليون نفر جمعيت دارد. مسئولان برگزاري انتخابات رياست جمهوري تاكنون آماري از تعداد واجدين شرايط اين كشور براي حضور در انتخابات ارائه نكرده اند.
صفر مراد نيازوف 30 آذرماه پس از 21 سال حكومت در تركمنستان درگذشت. گرچه حكومت تركمنستان، جمهوري است اما انتخابات ديروز اولين انتخاباتي بود كه مردم مي توانستند از ميان 6 نامزد، رئيس جمهور تركمنستان را انتخاب كنند.
تركمنستان به دليل برخورداربودن از ذخاير عظيم گاز طبيعي و جايگاهش به عنوان كشوري با ثبات و بي طرف در منطقه آسياي مركزي مورد توجه روسيه و كشورهاي غربي (آمريكا) است. تركمنستان با ايران و افغانستان مرز مشترك دارد.
مرگ تركمن باشي كه سالها حكومت تركمنستان ثروتمند از گاز طبيعي را بر عهده داشت به حاد شدن رقابت ميان روسيه و آمريكا كه تلاش مي كنند بر منابع انرژي در آسياي مركزي مسلط شوند، منجر خواهد شد. براساس برآوردهاي قديمي، ذخاير كشف شده و اثبات شده گاز تركمنستان برابر با 5/22 تريليون مترمكعب است. قرار است تا 3 سال ديگر استخراج گاز طبيعي تا 120 ميليارد مترمكعب افزايش يابد كه از اين ميان 100 ميليارد مترمكعب ويژه صادرات است. تمام عمليات استخراج گاز در تركمنستان توسط شركت هاي دولتي انجام مي شود. ايران و روسيه تنها خريدار مستقيم گاز تركمنستان هستند.

با سفر پوتين به عربستان
رويكرد تازه روسيه به خاورميانه
گروه بين الملل- ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در پايان ديدار از آلمان و شركت در كنفرانس امنيتي مونيخ ديروز به عربستان رفت. اين نخستين سفر يك رهبر روسيه به عربستان در 80 سال اخير است. دولت عربستان پس از فروپاشي شوروي پيشين پس از 52 سال در سال 1990روابط خود را با روسيه ازسرگرفت.
در اين سال عبدالله بن عبدالعزيز معاون ملك فيصل، حاكم كنوني عربستان به روسيه رفت. به نوشته مطبوعات اروپايي، ديدار پوتين از عربستان به عنوان بزرگترين توليدكننده نفت مي تواند در تنظيم معادلهاي اقتصادي و تنظيم بازار نفت در سال هاي آينده بسيار تاثيرگذار باشد.
روزنامه هندلزبلات چاپ آلمان در اين مورد نوشت كه از هم اكنون چند شركت روسي در عربستان در ميدان هاي گازي اين كشور فعاليت دارند و در كنار همكاري هاي اقتصادي، پوتين مايل است در مورد مسايل خاورميانه نيز از ديدگاه هاي عربستان مطلع شود.
پوتين كه در كنفرانس مونيخ از سياست آمريكا در جهان انتقاد كرده بود، در مصاحبه اي با شبكه تلويزيوني الجزيره نيز ضمن انتقاد از فرستادن نيروهاي بيشتر آمريكايي به خليج فارس گفت كه اين موضوع با طرح تازه بوش براي برقراري امنيت در عراق همخواني ندارد.
پوتين در اين مصاحبه گفت كه آنچه آمريكا با فرستادن ناوگان تازه به خليج فارس انجام داده است به امنيت در عراق ارتباطي ندارد و مشخص است كه كشور هاي منطقه را نگران كرده است.
پوتين همچنين از استقرار موشكهاي آمريكايي در شرق اروپا كه قرار است در چك و لهستان مستقر شوند انتقاد كرد و گفت كه اين عمل آمريكا هيچ ارتباطي با آنچه آمريكا مدعي مقابله با آن است ندارد.
سفر پوتين به عربستان توجه محافل خبري جهان را بار ديگر به نقش روسيه در معادل هاي جهاني بخصوص به تلاش روسيه براي به دست آوردن نقش مهمتري در خاورميانه جلب كرده است.
در همين مورد روزنامه فرانكفورتر الگماينه چاپ آلمان نوشت كه پوتين به خوبي دريافته است كه براي پيشبرد نقش روسيه در جهان بخصوص در بحث انرژي همكاري با كشورهايي كه بازار جهاني نفت را تحت تاثير قرار مي دهند در درازمدت در جهت تثبيت قدرت سياسي و اقتصادي روسيه در جهان خواهد بود.
عربستان كه به نوشته اين روزنامه اكنون زيادتر در طرحهاي صلح منطقه اي مشاركت مي كند، نيز به خوبي از اهميت روسيه به عنوان يكي از بزرگترين صادركنندگان نفت جهان و داراي بالاترين ميزان ذخاير گازي آگاه است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديدار پوتين كه به قطر و اردن ختم مي شود نشان مي دهد كه روسيه از اهميتي كه كشورهاي خاورميانه در آينده مي توانند در معادلهاي سياسي داشته باشند نيز واقف است و روسيه در ماههاي اخير با فرستادن مقامهاي ارشد خود به كشورهاي حاشيه خليج فارس، همچنين تمايل خود را براي مشاركت در طرحهاي صلح بين اعراب و اسرائيل نشان داده است و قصد دارد در صحنه سياسي، قدرت خود را بيشتر در مقابل طرحهاي آمريكا نشان دهد.
خبرگزاري آلمان نيز سفر پوتين به عربستان ، قطر و اردن را نشان از رويكرد تازه روسيه به خاورميانه مي داند و در تفسيري به اين نكته اشاره مي كند كه پوتين رو به سياست فعال تري در منطقه آورده است.
سخنراني پوتين در كنفرانس امنيتي مونيخ كه در آن به نقش آمريكا در بحرانهاي منطقه اي و به گفته وي به سياستهاي زورگويانه آمريكا حمله كرد، به نوشته روزنامه هاي آلماني اين واقعيت را نشان مي دهد كه روسيه از موضع دفاعي به موضع تهاجمي روي آورده است .
مطبوعات آلمان بلافاصله پس از سخنراني پوتين در گزارشهاي اينترنتي خود نوشتند كه پاسخ آمريكا هرچه باشد ،روسيه اكنون مايل است اقتدار خود را همانگونه كه سخنراني پوتين نشان داد،به همه سياستمداراني كه در مونيخ گردآمده اند نشان دهد.

كوتاه از جهان سياست
عبدالله گل: مرز ايران - تركيه
بيش از تاريخ آمريكا قدمت دارد
ايرنا: وزير امور خارجه تركيه در شوراي روابط خارجي آمريكا گفت: مرز مشترك ايران و تركيه، مرز بدون مشكل است و قدمت آن بيش از تاريخ آمريكاست.
روزنامه زمان در صفحه نخست شماره ديروز (يكشنبه) خود گزارشي از گفت وگوهاي عبدالله گل در نيويورك را منتشر كرده و اين گفته عبدالله گل را مرز ايران- تركيه بيش از تاريخ آمريكا قدمت دارد ، برجسته كرده است.
به نوشته زمان، عبدالله گل در شوراي روابط خارجي آمريكا در پاسخ به سؤالي در مورد نگرش تركيه به فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: مرز ايران - تركيه بيش از تاريخ آمريكا قدمت دارد. او اضافه كرد: از سال 1638ميلادي تاكنون يعني از قرارداد قصرشيرين بين ايران و دولت عثماني، تركيه آرام ترين و بي مشكل ترين مرز را با ايران داشته است.

بازگشايي سفارت عراق در رياض
گروه بين الملل - هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق با سفر به رياض سفارت عراق در اين شهر را بازگشايي كرد. وزير امور خارجه عراق در سفر يك روزه به عربستان سعودي با مقامات اين كشور ازجمله با ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي ديدار و مذاكره كرد. از مرداد ماه سال 1369 كه رژيم بعث صدام به كويت حمله كرد، عربستان روابط خود را با اين كشور قطع كرده بود. چندي پيش عراق با سوريه نيز روابط ديپلماتيك برقرار كرد و با سفر جلال طالباني رئيس جمهور عراق به سوريه فصل جديدي در روابط بغداد و دمشق گشوده شد.

ارتش يمن با 20 هزار نيروي نظامي 
به  استحكامات ناراضيان اين كشور حمله كرد
ايرنا: منابع خبري عربستان سعودي گزارش دادند، ارتش يمن از جمعه با 20هزار نيروي نظامي به استحكامات گروه عبدالملك الحوثي كه از ناراضيان اين كشور است حمله كرد.
بنا بر همين گزارش به علت قطع ارتباطات تلفني هنوز آماري از تلفات اين عمليات گسترده منتشر نشده است.
دولت يمن اجراي چنين عملياتي را با هدف پايان دادن به فعاليت عمده ترين گروه ناراضي اين كشور اعلام كرده است. به گزارش منابع خبري عربستان،دولت يمن قبل از اجراي اين عمليات از رهبر گروه ناراضي خواسته بود خود را به نيروهاي دولتي تسليم كند. انجام چنين عملياتي در پارلمان يمن موجي از مخالفت ها را ايجاد كرده است به گونه اي كه برخي از نمايندگان اين كشور از سياستهاي اشتباه دولت يمن در برخورد با اين گروه به شدت انتقاد كردند.

ژنرال پترائوس فرماندهي نيروهاي آمريكايي
در عراق را به دست گرفت
گروه بين الملل- ژنرال ديويد پترائوس فرمانده سابق لشكر هوابرد آمريكا رسما جانشين ژنرال كيسي فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق شد. ژنرال كيسي قرار است رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا شود. ژنرال كيسي از ژنرال هاي مورد وثوق پنتاگون بود كه اساسا با طرح كاهش نيروهاي آمريكايي در عراق مسئوليت نيروهاي آمريكايي در عراق را پذيرفت و جانشين ژنرال ريكادو سانچز شد. بخش نظامي و امنيتي گزارش معروف بيكر- هاميلتون منعكس كننده نظرات امنيتي ژنرال كيسي و ژنرال ابي زيد (فرمانده ژنرال كيسي) بود. ژنرال پترائوس و فرمانده آمريكايي نيروهاي ناتو در افغانستان كه همزمان در عراق و افغانستان فرماندهي را بر عهده گرفتند، اصولا به راه حل هاي سياسي و غيرنظامي براي حل مشكلات امنيتي و نظامي اعتقاد ندارند و خشونت نظامي وجه تمايز آنان محسوب مي شود.
به هر حال همزمان با شروع فرماندهي ژنرال پترائوس يك وانت بار در شهرك الدور از توابع تكريت (منطقه سني نشين) منفجر شد و 30 كشته و 40 مجروح بر جاي گذاشت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |