پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۷ - Feb 15, 2007
آخر هفته با تلويزيون
وقتي جرج كلوني فارسي حرف مي زند
نمايي از فيلم سينمايي سيريانا
014070.jpg
گروه ادب وهنر- شبكه هاي مختلف سيما براي آخر هفته تعدادي فيلم سينمايي كه اغلب محصول كشورهاي آسيايي است را براي پركردن اوقات بينندگان خود برگزيده اند.
سينما يك، امشب فيلم سينمايي شمشيرزن نابينا محصول 2004 ژاپن را براي پخش در نظر گرفته است. نويسنده و كارگردان اين فيلم تاكشي كيتانو است و بيت تاكشي،به عنوان بازيگر نقش اصلي در آن به ايفاي نقش پرداخته است. داستان فيلم درباره  زاتوئيچي راهب و كولي كوري است كه در قرن 19 زندگي مي كند و از راه شرط  بندي و نامه رساني امرار معاش مي كند، اما زير اين چهره فلاكت بار، او زندگي ديگري دارد.
اين شبكه، فردا ساعت 16 فيلم تلويزيوني سمندر را به كارگرداني محمد كوشان پخش مي كند. اين فيلم با بازي فرامرز قريبيان و ولي الله شيراندامي درباره  مسابقه اي است كه هر سال براي تصاحب چراگاه ميان اهالي يك روستا برگزار مي شود. در اين ميان دو تن از اهالي روستا بيش از ديگران به رقابت مي پردازند.
فيلم سينمايي ايستگاه متروك كه عليرغم اعلام قبلي طي هفته ها ي گذشته پخش نشد، فردا ساعت 17 و 30 دقيقه همراه با تحليل از شبكه دو سيما پخش مي شود. اين فيلم به كارگرداني عليرضا رئيسيان ،درباره  محمود و مهتاب است كه چندين سال از ازدواجشان مي گذرد و هنوز صاحب فرزند نشده اند. آنها سفري را به قصد زيارت مشهد آغاز مي كنند و ماجراهايي سرراهشان قرار مي گيرد.
فيلم سينمايي چشم عقاب امروز، ساعت 20 و 15دقيقه از شبكه سه پخش مي شود. اين فيلم به كارگرداني شفيع آقامحمديان درباره  گرگيج ، سردسته گروهي از قاچاقچيان است كه در توطئه اي چند تن از پرسنل نيروي انتظامي و برادر سرگرد را به شهادت رسانده است. او همچنين دستور مي دهد فرزند خوانده فردي به نام زابلي را هم به قتل برسانند تا با اين كار شرايط را براي حمل محموله اي باز نمايند. فرامرز قريبيان ، جمشيد هاشم پور ، اكبر عبدي ، جلال پيشوائيان و رضا صفايي از جمله بازيگران اين فيلم هستند. برنامه  صد فيلم شبكه سه سيما ، جمعه اين هفته ميزبان فيلم سينمايي سيريانا است. اين فيلم به كارگرداني استيون گيگن درباره  يك مامور عملياتي CIA است كه طي آخرين ماموريت خود به تدريج به حقيقت كاري كه در طول عمرش انجام داده پي مي برد. يك دلال نفتي بعد از مواجه با تراژدي مرگ پسرش ، رستگاري خود را در مشاورت با يك شاهزاده ايده آليست عرب مي بيند كه با حضور آمريكا در مناطق مخالف است. يك وكيل مشترك در حين پيوستن دو كمپاني بزرگ و قدرتمند نفتي آمريكا با يك بحران وجداني روبه رو مي شود و يك نوجوان پاكستاني جذب يك شخصيت جذاب مذهبي مي شود. در اين فيلم جرج كلوني و مت ديمون بازي مي كنند و جرج كلوني براي دقايقي در آن به فارسي حرف مي زند. فيلم تلويزيوني ساعت بدون عقربه نيز ساعت 10 و 30 دقيقه فردا از همين شبكه پخش مي شود. اين فيلم به كارگرداني حميد لبخنده، درباره زني به نام ستاره است كه براي رهايي تنها فرزندش از مشكلات مالي، دارايي خود را نقد كرده و به تهران مي رود تا با خانواده او زندگي كند.در ساعت بدون عقربه ، مهوش افشارپناه، شهروز ابراهيمي، مريم كاوياني، به ايفاي نقش پرداخته اند.
برنامه سينما چهار فردا ساعت 20 و 30 دقيقه پي تي يو را براي بينندگان خود پخش مي كند. اين فيلم هنگ كنگي محصول سال 2003 است كه در مدت زمان 87 دقيقه در ژانر جنايي ساخته شده است.سيمون يام ، سوئت لام و رابي ونگ از جمله بازيگران اين فيلم هستند. فيلم سينمايي سي  وششمين مرحله  شائولين ،جمعه ساعت 13 و 30 دقيقه از شبكه تهران روي آنتن مي رود. اين فيلم درباره  مردي به نام سان است كه تحت تأثير تعاليم استادش به مخالفت با ژنرال تين تا و افرادش مي پردازد. تين تا سرزمين كانتون را تصرف كرده است و آزاديخواهان را سركوب مي كند.

آثار موفقي در عرصه هنر عاشورايي توليد نشده است
گروه ادب و هنر- جواد آرين منش گفت: علي رغم نقاط قوت آثار هنري چون خوشنويسي كه نقش به سزايي در روند انتقال پيام هاي معنوي حماسه عاشورا داشته است، متأسفانه در بخش هاي ديگر، نقاط بارز و قابل عرضه اي وجود ندارد و كم كاري هايي كه در عرصه هايي چون موسيقي، تئاتر و سينما انجام شده، سبب شده است كه نتوانيم شاهد خلق آثار چندان موفقي در اين حوزه ها باشيم.عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ستاد خبري دومين همايش تجليل از فجرآفرينان عاشورايي افزود: حمايت از فعاليت هايي كه در راستاي اثربخشي بيشتر مقوله شهادت انجام مي شود، مي تواند ضمن ايجاد روحيه همبستگي و وحدت در ميان آحاد مختلف جامعه به مسئولين نيز در وفاداري به آرمان هاي اوليه انقلاب كمك كند؛ به ويژه اگر حمايت هاي مذكور از اموري نظير فرهنگ و هنر باشد كه اثربخشي بيشتري نزد افكار عمومي جامعه دارد.

يك هفته با سينما
سيمرغ هاي ناراضي
گروه ادب و هنر- بيست و پنجمين دوره جشنواره فيلم فجر در حالي به پايان رسيد كه بيش از هر دوره ديگر با اعتراض اهالي سينما مواجه شد. دامنه اعتراض ها چنان گسترده بود كه محمد حسين لطيفي كه روز سوم  اش سيمرغ بهترين فيلم و كارگرداني را دريافت كرده بود گفت اگر دوستان خيلي ناراحتند من جوايزم را پس مي دهم.
درست يك روز بعد از تمام شدن جشنواره، جواد شمقدري مشاور هنري رئيس جمهور در گفت وگويي با يكي از خبرگزاري ها گفت: سيمرغ هاي جشنواره امسال از پروازهايشان ناراضي اند. شمقدري كه از او به عنوان يكي از گزينه هاي جايگزين رضا داد نام برده مي شود به صورت تلويحي از عملكرد دبير جشنواره هم انتقاد كرد.
كار به جايي رسيد كه عماد افروغ هم درباره جشنواره اظهارنظر كرد و گفت كه مجلس حواشي جشنواره فجر را بررسي خواهد كرد.آخرين باري كه پاي حواشي جشنواره فجر به مجلس باز شده بود، به زماني بازمي گشت كه در جشنواره نهم، نوبت عاشقي و شب هاي زاينده رود سر و صداي زيادي را به پا كرده بود. اما در جشنواره بيست و پنجم كه هيچ فيلم جنجال برانگيزي به نمايش درنيامد، اين بار خود سازندگان فيلم ها سرو صدا به پا كردند.
انتقادهاي گسترده كساني كه خود را محق دريافت سيمرغ مي دانستند، عملاً به مهم ترين نكته در مورد جشنواره بيست و پنجم بدل شد. به طوري كه حتي مراسم اهداي جوايز بخش هاي جنبي هم باز بدل به تريبوني براي ناراضيان جشنواره شد.اين ميزان نارضايتي كه در تاريخ جشنواره فجر بي سابقه است، را عده اي نشانه اي از تغييرات گسترده در عرصه مديريت سينما مي دانند. هر چند وزير ارشاد صراحتاً اعلام كرد كه سطح فيلم هاي جشنواره  امسال بالاتر از انتظارش بوده است. بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر در شب 22 بهمن به پايان راه خود رسيد؛ اما در سطح رسانه ها جشنواره همچنان در صدر رويدادهاي هنري قرار دارد. پس لرزه هاي جشنواره فجر احتمالاً در روزهاي آينده هم ادامه خواهد يافت.

فهرست كتاب هاي خريداري شده ارشاد اعلام مي شود
گروه ادب و هنر- روابط عمومي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي پرهيز از دامن زدن به شايعات، فهرست كتاب هاي خريداري شده خود را اعلام مي كند. به اين شكل بر اساس ابلاغ معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اداره كل كتاب و كتابخواني، از اين پس اين اداره مكلف است گزارش كتاب هاي خريداري شده در كميته خريد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را همراه با تعداد نسخه هاي مربوطه در نشريه هفتگي كتاب هفته ارائه كند.

اخبار كوتاه
نامزدهاي بهترين كتاب رمانتيك انگليس: براي جايزه  پنج هزار پوندي بهترين كتاب رمانتيك انگليس، شش نفر نامزد نهايي هستند، كه پنج نويسنده زن و يك نويسنده  مرد در آن حضور دارند. در اين جايزه كه تاكنون طي 46 سال برگزاري، هيچ نويسنده مردي نتوانسته برنده  آن شود، مت دان با كتاب دوست سابق تنها نامزد مرد اين دوره است.
حضور 370 كتاب ايراني در مراكش: ناشران ايراني نمايشگاه بين المللي كتاب مراكش با حضور ناشران ايراني، 20 بهمن ماه در شهر كازابلانكا افتتاح شد. در اين نمايشگاه بيش از 370 عنوان كتاب ايراني در موضوعات ايران شناسي، هنر، اسلام و ادبيات ارائه شده است.
همكاري احمدزاده و پوراحمد: حبيب احمدزاده فيلمنامه داستان مرد جنگي را مي نويسد تا كيومرث پوراحمد آن را به تصوير بكشد. داستان كوتاه مرد جنگي از سري داستان هاي چاپ شده در كتاب داستان هاي شهر جنگي است. هنوز تهيه كننده اي براي اين فيلم تعيين نشده، اما اكبر نبوي براي اين كار ابراز تمايل كرده است.
جشنواره نمايش هاي آئيني و سنتي: سيزدهمين جشنواره  نمايش هاي آئيني و سنتي شهريورماه 1386 همزمان با ايام شعبانيه به صورت بين المللي در شش بخش برگزار مي شود.
نقد كتاب هاي فلسفي برنده كتاب سال: نشست نقد و بررسي سه كتاب برگزيده در حوزه فلسفه در بيست و چهارمين دوره كتاب سال برگزار مي شود. اين سه كتاب عبارتند از: درخشش ابن  رشد در حكمت مشاء نوشته غلامحسين ابراهيمي ديناني، اعتراضات و پاسخ ها اثر رنه دكارت و با شرح و ترجمه علي افضلي و هوسرل در متن آثارش نوشته عبدالكريم رشيديان. نشست يادشده ساعت 15:30 دوشنبه 30 بهمن در انجمن حكمت و فلسفه ايران واقع در خيابان نوفل لوشاتو، خيابان آراكليان، شماره 6 برگزار مي شود.
بازگشايي تالار محراب: تالار محراب نيمسال اول سال 86 كار خود را با تالار، دو پلاتوي تمرين، يك نگارخانه و تكيه آغاز مي كند. سالن اصلي محراب با ظرفيت 260 صندلي و سالن كوچك آن با ظرفيت 80 صندلي جزو تالارهاي اجراي برنامه هستند، كه با اصول حرفه اي يك تالار نمايشي ساخته شده اند و ساختار صحنه، نور و صداي اين تالارها براي تئاتر تنظيم شده است.
جشنواره فيلم 100: ستاد خبري چهارمين جشنواره سراسري فيلم 100 اعلام كرد هيأت انتخاب جشنواره شامل پرويز شيخ طادي، محمدعلي آهنگر، محمود عبدالهي، محمدرضا گوهري و محمدصادق مركبي با معيارهاي محتوا، ساختار، مضمون و ايده هاي نو فيلم هاي رسيده به دبيرخانه را بازبيني كردند.
همايش سراسري محمدص نگين آفرينش در تبريز: همايش سراسري محمدص نگين آفرينش روز گذشته در تالار شهريار دانشگاه آزاد اسلامي تبريز آغاز به كار كرد. در اين همايش دو روزه از 105 مقاله رسيده به دبيرخانه، 26 عنوان مقاله در قالب سخنراني و 22 عنوان به صورت پوستر ارائه مي شود.

تئاتر مي تواند جريان ساز باشد
گروه ادب و هنر- دومين روز از همايش بين المللي هنر انقلاب هاي دنيا كه به تئاتر و هنرهاي نمايشي اختصاص داشت با حضور اساتيد و صاحب نظران اين رشته برگزار شد.در دومين روز از همايش بين المللي هنر انقلاب با موضوع تئاتر، ابتدا محسن حسيني ريشه ها و زمينه هاي تئاتر انقلابي فرانسه در قرن 18 را به تفصيل بررسي كرد. سپس دكتر احمد كامياب مسك، با برشمردن تأثيرات متقابل و پيشرفت و نوآوري در عرصه هنرها خاطرنشان كرد: هنرها و به خصوص تئاتر بزرگترين نقش را در آگاهي عمومي و زمينه سازي براي انقلاب ها ايفا مي كنند. در ادامه دكتر مجيد سرسنگي به بيان كاركردهاي اجتماعي تئاتر و نقش رخدادهاي سياسي و اجتماعي و انقلاب ها در تكوين و تحول تئاتر پرداخت. وي گفت: هميشه تئاتر متأثر از يك جريان سياسي اجتماعي نيست بلكه گاهي خود تئاتر مي تواند جريان ساز باشد. در پايان ميزگرد تخصصي با حضور امير كاووس بالازاده، تاجبخش فنائيان، فرزان سجودي، محمدحسين ناصربخت، در خصوص پروپاگاندا و انقلاب درام مورد بررسي قرار گرفت.

در اولين هم انديشي انسان شناسي هنر عنوان شد
زحمات جمالزاده، دهخدا و هدايت را ناديده نگيريم
گروه ادب و هنر- در اولين روز از هم انديشي انسان شناسي هنر، سيدمحمد بهشتي، عضو پيوسته فرهنگستان هنر برگزاري اين هم انديشي را كه به عقيده وي به تقويت بحث هاي بين رشته اي كمك شاياني مي كند، به فال نيك گرفت و گفت حتي اگر در اين ميدان دعوا هم كنيم، اين دعوا كردن ثواب دارد.به بيان او بايد در اين نشست ها صرفاً به دنبال پاسخ باشيم و اگر تنها حاصل اين گردهمايي طرح سؤالات كليدي باشد ما بهره كافي را برده ايم.نعمت الله فاضلي ، عضو هيأت علمي دانشگاه كه اولين سخنران بود به نقد روش شناسانه مردم شناسي در صد سال گذشته پرداخت؛به گفته وي، عدم به كارگيري روش صحيح در تحقيقات فرهنگ عامه، وضعيت امروز اين مطالعات را دچار انحراف كرده، اما نبايد زحمات افرادي چون جمالزاده، دهخدا و هدايت را ناديده گرفت.ناصر فكوهي، دبيرعلمي هم انديشي تصريح كرد: اشكال عمده كار اين است كه اغلب، انسان شناسي به صورت علمي تعريف مي شود و بايد در پي تعريف ايجابي از انسان شناسي باشيم. به اعتقاد ناصر فكوهي انسان شناسي هنر بين دو چيز در نوسان است اين كه بالاخره هنر را بايد با زيبايي تعريف كرد يا با كاركرد.
دكتر اميليا نرسيسيان آخرين سخنران اين هم انديشي نيز مقاله خود را با عنوان نشانه شناسي هنر پيش از تاريخ ارائه كرد و با اشاره به نقاشي هاي كليساي بتهلم اصفهان به بررسي تاريخچه زندگي ميناس، خالق اين نقاشي ها پرداخت.

زمان و مكان نمايشگاه كتاب
هنوز معلوم نيست
مهر: مديرعامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي ايران گفت: مسئولان وزارت ارشاد مذاكره براي برگزاري نمايشگاه كتاب تهران را آغاز كرده اند اما هنوز برگزاري اين نمايشگاه در تقويم نمايشگاهي ما قرار نگرفته است. دكتر سيدحميد قوام شهيدي افزود: فعلا هيچ تصميم قطعي در مورد برگزاري نمايشگاه كتاب در اين محل گرفته نشده و در تقويم ما هم قرار نگرفته است.وي با اشاره به اين كه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران يك رويداد ملي است است، خاطرنشان كرد: با توجه به اهميتي كه برگزاري اين نمايشگاه دارد، اگر برگزاري نمايشگاه در تقويم شركت هم نباشد در صورت درخواست مسئولان از ما براي برگزاري آن همه گونه همكاري را انجام خواهيم داد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |