پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۷ - Feb 15, 2007
با ابلاغ اساسنامه جديد
نرخ حق التدريس معلمان مدارس
شبانه روزي۲۰ درصد افزايش يافت
ايسنا: دستورالعمل اجرايي مدارس شبانه روزي، مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، با امضاي وزير آموزش و پرورش به استانها ابلاغ شد.
بنابراين گزارش مدارس شبانه روزي با هدف رفع نابرابري هاي آموزشي، ايجاد عدالت آموزشي و توسعه امكانات آموزش و پرورش براي دانش آموزان روستاهاي پراكنده و كم جمعيت تأسيس شده و با ابلاغ اين دستورالعمل بسياري از مشكلات آنها رفع خواهد شد.
اين گزارش حاكي است اختصاص مربي پرورشي و مشاوره علاوه بر ميزان مقرر در مدارس عادي به خوابگاههاي مدارس شبانه روزي، اختصاص پست هاي سرپرست، كمك سرپرست و آشپز به اين مدارس متناسب با تعداد دانش آموزان هر مدرسه،  اختصاص مربي بهداشت به منظور كنترل و نظارت در امور تغذيه و بهداشت دانش آموزان، افزايش 10 درصدي حق جذب دبيران، مديران،  معاونان و كاركنان امور دفتري اين مدارس،  افزايش 20درصدي نرخ حق التدريس دبيران مدارس شبانه روزي و ارتقاي وضعيت بهداشتي و كيفيت برنامه غذايي مدارس شبانه روزي، از امتيازات قابل توجه دستورالعمل جديد است.

نحوه تقويت بنيه علمي دانش آموزان
مناطق محروم اعلام شد
ايسنا: طرح تقويت بنيه علمي دانش آموزان به منظور تقويت بنيه علمي داوطلبان مناطق محروم براي ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و با هدف ايجاد امكانات آموزشي و تأمين نيروي انساني متخصص در مناطق محروم، برگزار مي شود.
بنا بر دستورالعمل مربوطه، شركت كنندگان بايد حداقل دو سال آخر متوسطه را در مناطق محروم كشور تحصيل كرده و در سال تحصيلي 85-84 دانش آموز دوره پيش دانشگاهي بوده و موفق به اخذ مدرك پايان دوره از مناطق محروم، حداكثر تا پايان شهريور ماه 85 شده باشند.
گفتني است پسران مشمول اين طرح بايد برگ اعزام به خدمت خود را در زمان ثبت نام به مسؤولان تحويل دهند و آن دسته دانش آموزاني كه از تمديد معافيت تحصيلي استفاده مي كنند، بايد حتما در كلاسهاي طرح تقويت علمي شركت كنند؛ در غير اين صورت مشمول غايب محسوب  شده و بايد در اسرع وقت خود را به مديريت وظيفه عمومي، جهت اعزام به خدمت، معرفي كنند.
بر اساس اين گزارش تمديد تاريخ اعزام براي هر داوطلب فقط به مدت يك سال امكانپذير است و كلاسها نيز از نيمه دوم مهر ماه تا اواخر دي ماه سال 86 ، تشكيل مي شود.

سهم اتوبوس ها در آلودگي  هوا زير 2 درصد است
سما: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه سهم اتوبوس هاي پايتخت در انتشار آلاينده هاي هوا كمتر از 2 درصد است، گفت: گازوئيلي كه هم اكنون در سطح كشور مصرف مي شود بين 5 تا 7 هزار ppm گوگرد دارد در حالي كه گازوئيل مصرفي براي اتوبوس هاي پايتخت از مرغوب ترين نوع گازوئيل و فقط داراي 500 ppm گوگرد است.
سيد جعفر تشكري هاشمي تاكيد كرد: در حال حاضر استاندارد اروپا براي سوخت گازوئيل 50 ppm است كه هر چه بتوانيم به اين استاندارد نزديك شويم تأثير چشمگيري در كاهش آلايندگي هوا به خصوص براي كلانشهري مانند تهران خواهد داشت.

جزييات يارانه هاي سال 86 تشريح شد
۳۰۰ ميليارد تومان براي فقرزدايي اختصاص يافت
014106.jpg
ايسنا: معاون هدفمندي يارانه ها و رفاه اجتماعي وزارت رفاه اعلام كرد: 35 درصد از اعتبارات يارانه اي كالابرگ هاي اساسي، يعني 455 ميليارد تومان، در لايحه بودجه سال 86 براي كمك به اقشار آسيب پذير و خانواده هاي كم درآمد كميته امداد و سازمان بهزيستي اختصاص يافت.
اسحاق صلاحي كجور افزود: اعتبار يارانه اقشار آسيب پذير در سال آينده در مقايسه با سال جاري، 100 ميليارد تومان افزايش داشته است.
وي تصريح كرد: وزارت رفاه بر اساس عملكرد بودجه سال 85 در صدد است به تدريج يارانه هاي كالا برگ هاي اساسي را از دهك هاي درآمدي بالا حذف و به دهك هاي درآمدي پايين هدايت كند؛ چنانچه در سال 85، بن اقشار آسيب پذير مجموع مددجويان دو نهاد حمايتي و افراد پشت نوبتي آنها، جمعاً به 7 ميليون و 500 هزار نفر مي رسيد اما اين تعداد به 9 ميليون نفر نيازمند افزايش يافت.
صلاحي كجور افزود: بر اين اساس 5/1 ميليون نفر افراد زير خط فقر نسبي نيز مشمول دريافت بن اقشار آسيب پذير شدند كه اين جمعيت در سال 86 ، به 12 ميليون نفر افزايش خواهد يافت.
به گفته معاون وزارت رفاه، از اين طريق به مرور يارانه ها از درآمدهاي بالا گرفته شده و به تدريج سه دهك فقير جامعه را تحت پوشش قرار مي دهد. وي در خصوص يارانه آرد و نان نيز اظهار كرد: بر اساس لايحه بودجه سال 86 مكانيزم هايي براي صرفه جويي و جلوگيري از هدر رفتن آرد و نان پيش بيني شده است كه با مكانيزه كردن نانوايي ها با هماهنگي وزارت بازرگاني از هدر رفتن اعتبارات مربوط به يارانه نان جلوگيري مي شود.
صلاحي كجور تأكيد كرد: بر اين اساس موضوع افزايش قيمت نان و حذف يارانه هاي آرد مطرح نبوده و شاهد افزايش قيمت نخواهيم بود. وي گفت: با توجه به اين كه در لايحه بودجه سال 86 هيچ اعتباري براي واردات بنزين لحاظ نشده است و بايد ميزان بنزين مورد نياز از محل توليدات داخلي و صرفه جويي و سهميه بندي تأمين شود، بخش قابل توجهي از يارانه ها كه به منظور واردات بنزين هزينه مي شد حذف مي شود.
معاون هدفمندي يارانه ها و رفاه اجتماعي وزارت رفاه در خصوص اعتبار سال آينده فقرزدايي نيز اظهار كرد: به منظور تحقق سند كاهش فقر در سال 84 و 85 ، سالانه 40 ميليارد تومان لحاظ شده بود كه اين منابع در خصوص تغذيه مادران باردار و كودكان زير 6 سال، تأمين بخشي از هزينه هاي درماني و بهداشتي، آموزشي، مسكن و توانمندسازي متناسب با جمعيت تحت پوشش دو دستگاه حمايتي كميته امداد و بهزيستي در اختيار گروه هاي هدف قرار مي گرفت.
وي خاطرنشان كرد: در لايحه بودجه سال 86 مبلغ 300 ميليارد تومان به منظور فقرزدايي و توانمندسازي فقرا از طريق حمايت از زنان سرپرست خانوار و كودكان بي سرپرست، قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و بيماران خاص و صعب العلاج، تأمين هزينه هاي تحصيلي و تغذيه دانش آموزان مناطق محروم، حمايت از خانواده هاي آسيب ديده نيازمند و آسيب ديده حوادث و سوانح و كاهش فقر غذايي خانواده هاي كم درآمد، اجرايي مي شود.
صلاحي كجور يادآور شد: پس از تصويب لايحه بودجه سال 86 دستورالعمل و ساز و كار اجرايي مربوط به اين رديف اعتباري با همكاري وزارت رفاه و سازمان مديريت تدوين مي شود.

هداياي كاروان مهر نوروزي براي كودكان بم
گروه اجتماعي - نوروز سال آينده، كودكان بمي پذيراي هدايايي خواهند بود كه يك خانواده سه نفره دوچرخه سوار ميان آنان توزيع خواهد كرد. صادق نژاد، هماوندي همسر نابيناي وي و فرزند هشت ساله شان كه با هم گروه همركاب را تشكيل مي دهند، در نظر دارند ظرف يك هفته از پنجم تا دوازدهم فروردين ماه سال 1386 در اقدامي نمادين با عنوان كاروان مهر، فاصله تهران را تا بم ركاب بزنند.
صادق نژاد در گفت و گو با همشهري، اين ابتكار را محصول همكاري تعدادي از سازمان هاي دولتي و غيردولتي دانست. گروه همركاب از هموطنان به خصوص همشهريان تهراني و شهروندان شهرهاي مسير از جمله قم، كاشان، اصفهان، يزد، رفسنجان و كرمان،  درخواست كرده اند با كمك هاي خود، چنته كاروان مهر را غني تر كنند تا در نوروز، كودكان بمي شادماني سال نو را احساس كنند.
هدايايي كه هموطنان مي توانند به اين منظور به گروه همركاب بدهند، مي تواند شامل اين اقلام باشد؛ انواع دوچرخه، وسايل ورزشي، نوشت افزار، كتاب،  اسباب بازي و وسايل كمك آموزشي.هداياي شهروندان تهراني از 15 بهمن تا 20 اسفند دريافت خواهد شد و گروه همركاب از 20 بهمن تا 20 اسفند در سطح شهر هداياي مؤسسات و شركت ها را در محل از آنها تحويل خواهد گرفت.
هموطنان مي توانند هداياي نقدي خود را به شماره حساب 15716 نزد بانك سپه شعبه مركزي به نام مؤسسه خيريه رفاه كودك واريز كنند و جهت هماهنگي براي تحويل هداياي غير نقدي با شماره تلفن هاي مؤسسه خيريه رفاه كودك، 88749756 وگروه همركاب 44115966 تماس بگيرند

طرح توانمندسازي زنان در 5 استان اجرا مي شود
گروه اجتماعي- دفتر امور بانوان وزارت كشور با امضاي موافقتنامه اي با مركز امور زنان و خانواده و با هدف رسيدگي به امور زنان سرپرست خانوار، موظف به اختصاص 2 ميليارد ريال به منظور ارتقاي توانمندي هاي زنان با حمايت از كارآفرينان زن شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مركز امور زنان و خانواده، بر اساس سرشماري هاي صورت گرفته از بين 12 ميليون خانوار در كشور، 4/8 درصد آنها داراي سرپرست زن هستند كه از اين بين، 34/5 درصد به تنهايي سرپرست بوده، 6/21 درصد داراي همسر، 5/70 درصد بي همسر بر اثر فوت، 4 درصد بي همسر بر اثر طلاق بوده و 5/3 درصد آنها هرگز ازدواج نكرده اند.
بر اساس اين موافقتنامه طرح توانمندسازي زنان در 5 استان خراسان جنوبي و رضوي، اردبيل، سيستان و بلوچستان و چهار محال و بختياري با اهداف كمي و كيفي بومي هر استان، اجرا مي شود

آغاز به كار اولين دادگاه جرايم مواد مخدر در افغانستان
روزنامه راهژنجات ، چاپ كابل نوشت: اولين دادگاه اختصاصي مبارزه عليه مواد مخدر افغانستان براي تقويت هرچه بيشتر و پيگرد قانوني قاچاقچيان مواد مخدر، شكل گرفت.
بر اساس اين گزارش دادگاه اختصاصي مبارزه با مواد مخدر، متشكل از 49 نفر شامل 16 نفر قاضي است. يكي از مقامات مسئول افغانستان در اين زمينه اظهار كرده است: منابع جديد نشان دهنده تعهد دولت افغانستان در زمينه نجات دادن كشور از معضل مواد مخدر با تنفيذ حاكميت قانون است.
در افتتاحيه اين مراسم سنگري، يكي از قضات اين دادگاه نيز گفت: ما متعهد به برگزاري دادگاه عادلانه، طبق قانون مبارزه با مواد مخدر افغانستان به منظور متوقف ساختن جنايتكاراني هستيم كه ميژخواهند كشور را بخاطر منافع شخصيژ ويران كنند.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد:
ظرفيت تحقيقاتي دانشگاه ها
در خدمت مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي - دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بايد از ظرفيت دانشگاه ها در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، فداحسين مالكي در بازديد از مركز ملي مطالعات اعتياد وابسته به دانشگاه تهران ضمن بيان مطلب فوق افزود: مبحث تحقيقات در سياست هاي كلان نظام در مبارزه با مواد مخدر تصويب شده و ما خواستار گسترش همكاري بين ستاد و دانشگاه ها در امر تحقيقات ، آموزش ، پيشگيري ، درمان و كاهش آسيب هستيم.
رابطه اعتياد تزريقي
با بيماري ژهاي عفوني
از سوي ديگر مديركل دفتر كاهش اعتياد سازمان بهزيستي اعلام كرد: اعتياد تزريقي رابطه مستقيمي با بروز برخي بيماري ژهاي عفوني نوپديد دارد.
فريد براتي ژسده گفت: بيماري ژهايي مانند ايدز و هپاتيت، رابطه مستقيمي با اعتياد تزريقي دارد و بيشترين آمار افراد مبتلا به ايدز را، معتادان تزريقي تشكيل مي ژدهند. وي افزود: كنترل اعتياد و بيماري ژهاي مذكور بايد در كنار يكديگر انجام شود و اقدامات درماني در دو حوزه صورت گيرد. به گفته براتي، بي ژتوجهي به هر يك از دو حوزه، مشكلات زيادي بوجود آورده و طرح ژها و برنامه ژها را ناتمام مي ژگذارد.
وي تصريح كرد: نهادهاي ذيربط بايد براي كنترل اين معضلات اقدام كنند و برنامه ژهاي خود را با توجه به هر دو زمينه طرح ژريزي كنند. مديركل دفتر كاهش اعتياد سازمان بهزيستي يادآور شد: كنترل اعتياد و برخي بيماري ژهاي نوين، نيازمند همكاري نهادهاي زيادي است كه اگر هر كدام را حذف كنيم، برنامه كنترل ناقص مي ژماند.

آموزش مهارت ژهاي اساسي در زندان ها
ايلنا :كارشناس آموزش زندان ژها گفت: طرح جديد آموزش مهارت ژهاي اساسي زندگي در زندان ژهاي كشور اجرا مي ژشود. اشرف سيدنژاد، كارشناس آموزش زندان ژها، گفت: دوره جديد آموزش مهارت ژهاي اساسي زندگي به صورت پايلوت در زندان ژهاي رجايي شهر و اوين آغاز شده و نتايج آن مورد ارزيابي قرار مي ژگيرد. وي افزود: بعد از مرحله پايلوت طرح آموزش مهارت ژهاي اساسي زندگي، اجراي آن در تمام زندان ژهاي كشور در دستور كار قرار مي ژگيرد.
سيدنژاد خاطرنشان كرد: در دوره جديد آموزش مهارت ژهاي اساسي زندگي به زندانيان؛ مهارت اعتماد به نفس، عزت نفس و مهارت نه گفتن آموزش داده مي ژشود.كارشناس آموزش زندان ژها يادآور شد: خانواده ژهاي زندانيان نيز تحت پوشش آموزش ژهاي مهارت ژهاي اساسي زندگي قرار مي ژگيرند تا در زمان برقراري ارتباط و ملاقات با مددجويان نكات بهداشتي را رعايت كنند.

با مردم
خدمات گران
نمايندگي يك شركت در كرج بابت تعويض المنت يخچال كه در بازار خيابان لاله زار حداكثر 6 تا 7 هزار تومان قيمت دارد، 31هزار تومان از من هزينه دريافت كرده است چه سازماني براي جلوگيري از اجحاف احتمالي در حق مصرف كننده بر نرخ اين قبيل خدمات نظارت دارد تا حداقل به مشكل من رسيدگي كند؟
فولادي- كرج
گودال مخفي در اتوبان!
@ در يكي از روزهاي هفته گذشته هنگامي كه در اتوبان ابهر- زنجان در حال رانندگي بودم، خودروسواري ام به علت برخورد با يك گودال عميق، از ناحيه جلو به شدت آسيب ديد و به ناچار توقف كردم. از ساعت 19 الي 21 كه منتظر امداد خودرو بودم، حداقل 30 دستگاه خودرو به علت برخورد با همين دست انداز دچار آسيب شدند. به راستي، چگونه اين گودال كه 30 سانتي متر عمق و 30/2 متر طول و 30 سانتي متر نيز عرض دارد، از ديد مسئولان راهداري پنهان مانده است؟!
علي شايسته معين- تهران
قدرداني و يادآوري
طرح قانوني، ممنوعيت قطعه بندي زمين هاي كشاورزي كه اكنون مراحل نهايي اش را مي گذراند يك گام مثبت براي جلوگيري از تغيير كاربري زيانبار زمين هاي كشاورزي است. در كنار اين اقدام، بايد براي حفظ جنگل ها و مراتع كه در سال هاي اخير دستخوش مشكلات زيادي شده است، نيز چاره انديشي شود.
محمود شجاعي رضا- قم
اهميت ثبات اقتصادي
از قول يكي از مسئولان در مطبوعات خبري با اين مضمون درج شده بود كه افزايش قيمت آهن ناشي از عوامل رواني در بازار است. براساس يك قانون ساده اقتصاد، وقتي ميان عرضه و تقاضا توازن و تعادل برقرار باشد و قيمت ها به صورت قانونمند، تحت كنترل قرار گيرد، عوامل رواني به ندرت موفق به افزايش قيمت يك كالا مي شوند، اما در شرايط بي ثباتي قيمت ها، هر عامل كوچكي هم مي تواند، وضعيت نرخ ها را در بازار آشفته كند. ضروري است در مملكت ثبات اقتصادي به وجود بيايد كه خود تابع ثبات بسياري عوامل ديگر است.
محمد چرخ چي ها- تهران
پيشنهاد براي كارت منزلت
در بسياري از كشورها، براي بازنشستگان بالاي 60 سال سن، برخي از خدمات رايگان است. در كشور ما پس از سال ها و در شرايطي كه حقوق بازنشستگي، پاسخگوي هزينه هاي زندگي بازنشستگان نيست، كارت منزلت براي آنها صادر شده كه سوار شدن به مترو و اتوبوس هاي بليتي را براي دارندگان آن رايگان مي سازد، كه جاي قدرداني دارد. اما با توجه به افزايش اتوبوس هاي خصوصي بهتر است، حداقل در ازاي كارت منزلت، اين اتوبوس ها نيز براي بازنشستگان تخفيف قايل شوند.
عباس رضايي- كرج
بيمه درماني جوابگو نيست
براي درمان فرزندم بابت خريد پيچ قابل جذب 42هزار تومان پرداخت كردم. تأمين اجتماعي تنها 10 هزار تومان آن را تقبل كرد و من كه يك كارمند بازنشسته هستم ناچار شدم 32 هزار تومان را خودم بپردازم. آيا بازنشستگان با چنين هزينه هايي مي توانند، زندگي راحتي داشته باشند و تأمين اجتماعي نبايد آنها را در تأمين هزينه هاي درماني، ياري مؤثرتري بدهد؟
محسن سليماني سرشت- تهران
به موقع اعلام كنيد
به وزارت بازرگاني پيشنهاد مي كنم كه كوپن هاي ارزاق را به موقع اعلام كنند تا خانواده ها به موقع به كالاهاي اساسي همچون قند و شكر و روغن، دسترسي پيدا كنند. تأخير در اعلام كوپن ها، سبب روي آوري مردم به بازار آزاد و تحمل هزينه هاي سنگين مي شود.
مريم عطايي- تهران

اجراي طرح ارزيابي سازمان هاي مردم نهاد
گروه اجتماعي- از سوي سازمان ملي جوانان، طرح نظارت كارشناسي بر تشكل هاي جوان ارزيابي علمي سازمان هاي مردم نهاد (سمن ها) انجام مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان، در راستاي توجه به نيازهاي جوانان در زمينه هويت يابي، استقلال و مهارت آموزي، همچنين براي ارزيابي اين نيازها و ايجاد تحرك در ميان تشكل هاي جوانان، طرح نظارت كارشناسي بر تشكل ها و ارزيابي عملي سازمان هاي مردم نهاد اجرا مي شود.
اين طرح با هدف شناسايي تشكل هاي فعال و غيرفعال در امور جوانان، نظارت و بهينه سازي امكانات تشكل ها و تقويت زيرساخت هاي آنها، شناخت و ارزيابي نقاط ضعف و قوت سازمان هاي مردم نهاد و افزايش حس ارزش گذاري سازمان ملي جوانان به فعاليت هاي انجام شده تشكل ها اجرا مي شود.
اين طرح از سوي دفتر توسعه مشاركت و سازماندهي امور جوانان مطرح شده است تا با هدف توسعه فعاليت هاي علمي انجام شده از سوي سازمان هاي مردم نهاد، تمامي طرح هاي علمي تشكل ها را مورد ارزيابي قرار دهد.
تشكل هاي علمي تحت پوشش سازمان ملي جوانان، مخاطبان اين طرح هستند كه پس از نظارت و ارزيابي فعاليت هاي آنان بر اساس شاخص هاي تعيين شده، اطلاعات به دست آمده تحليل و نتايج آن در قالب گزارش اعلام مي شود.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |