يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵
مد تنوعي گذراست كه در نوع پوشش نمود پيدا مي كند
كمي تازگي، كمي شادابي
010440.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
بنيامين صدر
مد هر بار با كمي تغيير، رنگ و بوي زندگي آدم ها را تغيير مي دهد؛ اتفاق تازه اي كه مي خواهد آداب يكسان، انديشه هاي همگون هنري و آيين هاي هم شكل را عرضه كند. همه جا تبليغ مي شود، بهترين كت و شلوار چنين است و بهترين ساعت اين است و... در اين ميان كساني به سود بيشتري مي رسند كه مد را سريع شناسايي كنند.
اين در شرايطي است كه براي دنياي غرب طراحي، توليد و عرضه مد بيشتر جنبه اقتصادي دارد و رواج مد با تبليغات گسترده رسانه هاي جهاني از عوامل رونق تجارت و بهره مندي اقتصادي اين كشورهاست.
چندي پيش كه دولت دستور ساماندهي مد و لباس را به وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي ابلاغ كرد و بر اساس آن، وزارتخانه هاي تعاون، رفاه و صنايع و معادن مكلف شدند در تأسيس تعاوني، اعطاي مجوز فعاليت و استفاده از تسهيلات دولتي، طراحان و توليدكنندگان پارچه و لباس مبتني بر الگوهاي اسلامي را در اولويت قرار دهند، بسياري اعتقاد داشتند اجراي اين مصوبه ممكن نخواهد بود، چرا كه مد در جامعه برگرفته از سليقه است كه مقطع زماني كوتاهي دارد و به همان سرعت كه به وجود مي آيد، از بين خواهد رفت. اين در حالي است كه بر اساس ماده يك قانون ساماندهي مد و لباس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است براي پي ريزي ساختار مديريتي اين طرح، كميته اي متشكل از۱۰ نفر را براي ساماندهي مد و لباس تشكيل دهد.
هرچند كه مد همه چيز و همه كس، از شخصي ترين مسائل همه ما تا عرصه عمومي را در بر مي گيرد، اما بايد پذيرفت كه بارزترين جلوه كه همواره نماد بيروني و عيني پيدا مي كند ويترين مغازه ها و نوع پوشش و آرايش در جامعه است كه هر روز شكل تازه به خود مي گيرد. اما تا به حال فكر كرده ايد دليل آن چيست، ريشه هاي آن از كجا آب مي خورد و اساساً مدگرايي خوب است يا بد؟ بسياري مي گويند كه مد و روحيه انتخاب لباس يك امر سليقه اي است و نمي توان كسي را مجبور كرد كه فلان لباس را بپوشد يا آن را انتخاب كند و تنها چيزي كه قدرت دارد فرد را مجبور به انتخاب لباس خود كند مد است.
اجبار نيست، پيشنهاد است
چند ماهي از تصويب قانون ساماندهي مد و لباس در مجلس مي گذرد. برخي نمايندگان مجلس اعتقاد دارند اين مصوبه براي حمايت از توليدكنندگان و طراحان لباس ايراني لازم بود. البته نبايد از بحث فرهنگي اين مصوبه گذشت. به تازگي ابراهيم كارخانه اي مسئول كميته آموزش و تحقيقات كميسيون آموزش مجلس نيز در اين باره به روزنامه ايران گفته است كه لباس به مثابه يك پرچم، براي انسان است. همان طور كه پرچم يك كشور هويت يك كشور را نمايان مي كند، لباس نيز شخصيت انسان را نشان مي دهد. چنين مقوله اي حساس است. در چنين مصوبه اي مد و انتخاب لباس يك اجبار نيست. كسي مجبور نيست به دليل چنين مصوبه اي سليقه خود را تغيير دهد و لباس خاصي بپوشد اما مجلس به جامعه پيشنهاد مي كند كه چنين مد و طرح لباسي مناسب است. اين طرح در چارچوب موازين نظام است. در قانون جمهوري اسلامي حجاب يك مسئله قانوني است. در همين چارچوب و طبق اين مصوبه دولت مي تواند با استفاده از دستگاه هاي مسئول طرح هاي ملي ـ اسلامي را كه به صلاح جامعه است پيشنهاد كند. فكر نكنم اين طرح براي جامعه مضر باشد.
تصميم سازي پشت درهاي بسته
امروز يكي از بزرگترين مشكلاتي كه در حوزه فرهنگ وجود دارد اين است كه بسياري تصميمات در پشت درهاي بسته انجام مي شود. در حالي كه تصميم سازان بايد همواره برخاسته از بطن جامعه و ميان مردم باشند. تصميمات اتخاذ شده از سوي مديران فرهنگي بايد شفاف و در حضور مخاطبان فرهنگي باشد.
طباطبايي رئيس مركز آموزش سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با بيان اين موضوع مي گويد: ما متولي بحث پوشش و حتي فرهنگ در جامعه نيستيم، بلكه قصد داريم به اين حركت به شكل يك پديده نو نگاه كنيم و در سايه آن ناهنجاري هاي پوششي و فرهنگي را مرتفع سازيم.
اين در حالي است كه كامران دانشجو استاندار تهران با اشاره به اختصاص 2 هزار ميليارد تومان اعتبار براي حمايت از فعاليت بنگاههاي اقتصادي زودبازده در سال جاري، مي گويد: استانداري در نظر دارد در اين قالب از طراحان لباس اسلامي تا مرحله توليد و ورود اين طرحها به بازار، حمايت كند. او در خصوص زمان ورود اين طرحها به بازار مي افزايد: در حال حاضر به طور دقيق نمي توان گفت كه طرحهاي ارائه شده چه زماني وارد بازار مي شوند اما تمام تلاش خود را خواهيم كرد كه طرح ها هرچه سريع تر وارد بازار شوند.
استاندار تهران در خصوص ميزان استقبال بانوان در صورت عرضه طرحها به بازار، تأكيد مي كند: سلايق متفاوت است و بدون شك با توجه به اين موضوع طرحهاي ارائه شده نمي تواند تمام سليقه ها را پوشش دهد. اما با توجه به اين كه در الگوهاي ارائه شده از رنگ هاي شاد ضمن حفظ حدود شرعي استفاده شده گمان مي كنم كه در بازار هم با استقبال خوبي مواجه شود.
علي عسگري، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز پيش از اين با اشاره به تشكيل كميته هاي طراحي لباس گفته بود: مد يك موضوع اجتماعي از سنخ مسايل جامعه شناختي است و علاوه بر رويكرد روانشناختي بايد با نگرش جامعه شناختي نيز مورد بررسي قرار دهيم.
به گفته او در سالهاي اخير مدل زندگي و پوشش آمريكايي رايج شده اما هنوز نتوانسته ايم مدل زندگي را طراحي كنيم، به همين دليل حتي كودكان ما عروسكهاي خارجي را بهتر از ايراني مي شناسند.
مهمترين مساله و نكته كليدي اين است كه بعد از طراحي مد بايد به جامعه پذيري آن به ويژه در كشوري همچون ايران توجه كنيم.
010425.jpg
نوآوري يا هنجارشكني
هميشه با ظهور يك مد جديد براي لباس و آرايش، خيل دختران و پسران جوان به استقبال آن رفته و در نقطه مقابل، عده اي با آن به مقابله مي پردازند.در جامعه ايران پس از انقلاب، پوشش اسلامي مرسوم و با استقبال مواجه شد اما در سالهاي اخير با توجه به تغيير ذائقه نسل سوم انقلاب، نوعي سردرگمي فرهنگي در اين زمينه به چشم مي خورد.
به عنوان نمونه از آنجايي كه زنان در سالهاي اخير در همه عرصه هاي اجتماعي فعاليت داشته و هم اكنون زنان ورزشكار، پليس و آتش نشان داريم، بنابراين عرضه لباس هايي كه در عين تنوع و زيبايي و انطباق با فرهنگ، متناسب با نياز اين مشاغل باشد، بسياري ضروري است.محمد خاكپور، جامعه شناس مي گويد: پديده مد و مدگرايي پيوسته از دغدغه هاي نسل جوان است.
خاكپور معتقد است كه نسل اول در آستانه پيروزي انقلاب در فضايي زندگي مي كرد كه نياز به استفاده از ديدگاه برون ديني پيدا نكرد، چون همه مسائل با نگاه درون ديني حل مي شد، اما نسل سوم در فضاي ديگري قرار دارد.خاكپور با بيان اين كه در بخش هاي مختلف جامعه براي معرفي نوعي لباس و پوشش، كار چنداني صورت نگرفته است، مي افزايد: نسل جوان را بايد از دور رصد و هدايت كرد و صحيح نيست كه از نزديك برويم بالاي سرشان بايستيم و تا اشتباهي مرتكب شدند، آنها را تنبيه كنيم. سالهاست كه با گرم شدن هوا، سخت گيري ها بر لباس پوشيدن جوانان زياد مي شود و مسئولان جوانان را به پوشيدن پوششي متهم مي كنند كه از نظر آنان مبتذل يا مغاير هنجارهاست، اما تاكنون هيچ ما به ازايي براي اين پوشش ارائه نشده و تمام حرف و حديث ها جنبه شعاري دارد. در عين وجود تفاوتها مي توان به ديدگاه مشتركي هم رسيد و آن اين كه مدگرايي، پديده اي چند وجهي است كه به نوعي به بخش هاي مختلف جامعه از فرد گرفته تا خانواده و اجتماع ارتباط دارد.
خانواده به عنوان اصلي ترين و نخستين نهاد اجتماعي در القاي شيوه هاي درست و هماهنگ با فرهنگ عمومي به نوجوانان و جوانان نقش اساسي دارد.
آموزش و پرورش با فرهنگ سازي درست و شناساندن هويت اجتماعي به فرد و متوليان جامعه با احترام به آزادي ها، تامين نيازها و ايجاد فضايي توام با امنيت و آرامش، مي توانند از تبعات منفي اين بحران اجتماعي جلوگيري كرده و از تبعات مثبت آن سود جويند.
همايون نائلي- جامعه شناس- نيز در اين باره مي گويد: مد به دليل اين كه نوعي نوآوري محسوب مي شود پيامدهاي مثبتي به دنبال دارد، اما زماني كه مد با هنجارهاي رايج در جامعه و فرهنگ آن در تضاد باشد، تنش به دنبال خواهد داشت و تنش در نهايت به فروپاشي هنجارهاي مسلط يا جابه جايي و جايگزيني ارزشها و هنجارهاي جديد مي انجامد. اين جامعه شناس بر اين باور است كه پيروي از مد در جامعه ايراني گهگاه حالت افراطي و بي هدف به خود گرفته و موجب ايجاد نوعي تنش رواني در جامعه و بين دو نسل مي شود. در مقايسه مد در جوامع غربي با جامعه ايراني بايد گفت كه در غرب به دليل ويژگي هاي خاص اين جوامع از جمله تنوع و تكثر اجتماعي، گستردگي ارتباط و وجود امكانات اقتصادي، مد پديده اي بسيار با اهميت تلقي مي شود.
زيبا باش و پسنديده
با توجه به اين كه در زمان حاضر بيش از 60 درصد جمعيت ما را جوانان تشكيل مي دهند، همچنين گسترش تكنولوژي هاي ارتباطي همچون اينترنت، جوانان ما خواه ناخواه در اين روند پرشتاب قرار گرفته اند. بايد پذيرفت كه مد به خودي خود پديده اي منفي نيست و نبايد با اصل اين جريان مبارزه كرد بلكه مي توان آن را در مسيري صحيح هدايت كرد. طراحان داخلي معتقدند كه هيچ كس نمي تواند استعداد آنان را زير سؤال ببرد، طراحان لباس ايراني در حالي چنين مي گويند كه وزارت بازرگاني مكلف شده است براي دسترسي عمومي و حمايت از توليد و فروش پارچه ها و پوشاك بومي، نمايشگاه هاي عرضه مد و پوشاك برگزار كند. مد و سليقه انسان ها براي انتخاب لباس هيچ گاه با مصوبه به وجود نمي آيد اما مي توان با نمايش طرحهاي ملي به مردم نشان داد كه چنين طرح هايي منافاتي با مد ندارد. حتي مي توان چنين طرح هايي را به مد تبديل كرد. بسياري از مردم كشورمان نمي دانند لباس هايي با طرح هاي ايراني هم وجود دارد.
شناساندن فرهنگ خودي به جوانان و دوري از به كاربستن شيوه هاي قهرآميز يا در پيشگيري از پيامدهاي منفي مدگرايي تأثير به سزايي دارد.

نگاه امروز
كهنه نقاب زندگي
گروه اجتماعي- جامعه شناسان مد را نمادي از شيوه زندگي و ابزاري نمايانگر ثروت، رفاه و پايگاه طبقاتي كه فرد به آن تعلق دارد تعريف مي كنند. شايد به اين دليل است كه خيلي از ما براي اين كه پايگاه طبقاتي خود را در پشت نقابي پنهان كنيم، به دامان مد پناه مي بريم و از يك رفتار، قيافه يا طرز پوشش، بدون توجه به طبقه اجتماعي كه به آن تعلق داريم پيروي مي كنيم يا به شكل گسترده اي مبلغ آن مي شويم.
با اين تعريف، مد به عنوان شكلي از شيوه زندگي، محدوده وسيعي را در بر مي گيرد و تنها به لباس و آرايش محدود نمي شود، هرچند كه نمود عيني آن در آرايش و پوشش افراد به ويژه جوانان متجلي شده است.
دوران جواني دوره گذر از بلوغ و شكل گيري حس استقلال طلبي فرد است. از همين رو جوان سعي دارد با روش هاي مختلف استقلال و هويت خود را به ديگران نشان دهد.
مد به دليل اين كه نوعي نوآوري محسوب مي شود پيامدهاي مثبتي به دنبال دارد، اما زماني كه مد با هنجارهاي رايج در جامعه و فرهنگ آن در تضاد باشد، تنش به دنبال خواهد داشت و تنش در نهايت به فروپاشي هنجارهاي مسلط يا جابه جايي و جايگزيني ارزشها و هنجارهاي جديد مي انجامد.
در اين ميان يكي از روش هاي نوجويي، تنوع طلبي است كه در نوع لباس و پوشش جوانان نمود عيني پيدا مي كند.
از اين گذشته، تمايل شديد به همسان سازي با گروه هاي هم سال و الگوپذيري از شخصيت هاي مورد علاقه، در مدگرايي جوانان نقش اساسي دارد. پيروي از مد تا زماني كه سلامت رواني انسان را به خطر نيندازد، به هيچ عنوان امري منفي تلقي نمي شود.
ايجاد نشاط و شادابي، بيرون آمدن از كسالت و يكنواختي و ارضاي هيجان ها، از پيامدهاي مثبت مد است و پيامدهاي منفي مدگرايي نيز، متكي شدن شديد فرد به ديگران، حتي در تعيين افكار و اعمال، تأثيرپذيري از گروه هاي مختلف و خدشه دار شدن هويت فردي خواهد بود.
نوع پوشش و ظاهر فرد تا حد بسياري افكار و عقايد و باطن انسان را نشان مي دهد، اما وقتي در جامعه لباس هاي متناسب با نياز و سليقه افراد مختلف ارائه نشود، عده اي به رغم ميل دروني مجبورند همرنگ ديگران شوند.
در واقع هميشه با ظهور يك مد جديد براي لباس و آرايش، خيل دختران و پسران جوان به استقبال آن رفته و در نقطه مقابل، عده اي با آن به مقابله مي پردازند.

نگاه
مسئوليت تربيت فرزندان با كيست والدين يا دولت؟
منبع: Observer ، نوامبر 2006
ترجمه: علي اصغر پهلوان
بسياري از والدين در انگلستان اعتماد به نفس خود را در تربيت مناسب كودكان از دست داده اند و احساس بي كفايتي، انزوا طلبي و عدم حمايت در مقابله با فشارهاي زندگي نوين مي كنند و دولت بريتانيا در اين خصوص هشدار داده است.
براساس اظهارات بورلي هاگز وزير كودكان و خانواده، پدران و مادران غالباً  به عنوان والدين احساس عدم اختيار كافي مي كنند و بويژه براي آنها دشوار است كه چگونه برخورد كنند تا كودكان بدرفتاري نكنند.
در مصاحبه با روزنامه آبزور، هاگز هشدار داد كه والدين نسبت به نسل هاي قبلي اعتماد و توانايي به مراتب كمتري در راهنمايي و بار آوردن كودكان دارند و در چگونگي تربيت آنها به كمك احتياج دارند. او گفت:  من با والدين بسياري صحبت كرده ام و چيزي كه تعجب مرا برانگيخت همانا برخلاف كليه مسائل، طبقه اجتماعي و خاستگاه خانواده است و احساس عدم اعتماد به نفس در نقش تربيتي و به خصوص در زمينه ايجاد محدوديت ها و مرزبندي براي كودكان مي باشد.
هاگز در جمع آكادمي ملي تربيت والدين شاغل طرح هايي به منظور ارائه اندرزهاي مفيد و قابل اطمينان به والدين و كارشناسان كودك پيرامون آنچه كارسازي است، مطرح نمود. اين مركز در پاييز 2007 شروع به فعاليت خواهد كرد. وي گفت: بسياري از والدين به وضوح خواستار كمك در درك رفتار كودكان خود شدند و افزود: آنچه به صورت فزاينده اي بسياري از والدين خواهان آن هستند احساس آرامش توأم با اختيارات كافي در رابطه با كودكان و قادر بودن در تعيين مرزبندي ها و دستيابي به آنها است.
هاگز گفت: بسياري از والدين با مشاهده برنامه هاي تلويزيوني در خصوص چگونگي پرورش كودكان خود جنبه هايي از آنها را فرامي گيرند، زيرا تمامي آنها را در رابطه با كودكان خود مناسب نمي پندارند. هاگز كه مامور سابق رسيدگي به رفتار زندانيان و استاد سياست اجتماعي نيز بوده در ادامه مي گويد: من نيز مانند افراد ديگر از اين برنامه هاي جذاب تلويزيوني كه از عدم اعتماد به نفس سخن به ميان مي آورند لذت مي برم. از جمله اين كه: من چه كار بايد بكنم؟ چگونه مي توانم از يك فرزند سه ساله مراقبت كنم؟ از جهاتي آنها حيرت انگيزند. اما اين مشكلات همچنان بروز مي كنند و بايد پاسخي براي آنها يافت.
اين وزير، سست شدن روابط خانوادگي، افزايش چشمگير زنان شاغل و فشار روز افزون بر كودكان را نسبت به نسل هاي قبل، عوامل كليدي در از دست دادن اعتماد به نفس در بين والدين عنوان نمود. هاگز مي گويد: بسياري از والدين در گذشته از حمايت هاي بيشتر خانواده برخوردار بودند. خانواده ها به هم نزديكي بيشتري داشتند. آنها داراي مادران و پدران بودند و برادران و خواهران در اطراف آنها حلقه مي زدند. سرعت تغييرات و فشارها روي والدين امروزه و كودكاني كه آنها در تلاش براي تربيت آنان هستند احتمالاً  متفاوت است. بنابراين در جهان امروز حمايت والدين از خانواده ها كاهش يافته و در عين حال جهان در حال تغيير سريع با چالش هاي بيشتري است كه قبلاً  وجود نداشت و تصور من آن است كه اين دو مورد به صورت مقتدرانه اي براي والدين نسل كنوني در هم آميخته شده است. آنها همچنين راجع به فشار بر خانواده از طرف بچه هايي كه زودتر به سن رشد مي رسند ابراز نگراني كرده و از نفوذ دقيق و قضاوت پيرامون والدين از طريق رسانه هاي اجتماعي اظهار ناخرسندي مي كنند.
هاگز كه در مجمع كنفرانس سالانه مؤسسه  خانواده و تربيت كودك به ايراد سخناني راجع به خط مشي خانواده در لندن پرداخت، به اين مسأله اشاره و تأكيد كرد كه دولت نبايد خود را درگير مسائل تربيتي بچه ها كند.
وي خاطرنشان ساخت اين والدين هستند كه بايد به تربيت فرزندان خود همت گمارند. اين وظيفه دولت نيست كه به والدين ديكته كند كه چگونه بچه هاي خود را تربيت كنند. زماني كه شما والدين فرزندان خود هستيد ضرورتي ندارد كه به شما گفته شود كه چه كار كنيد، خواه اين شخص مادر شوهر شما، يك بازرس بهداشتي يا دولت باشد.

جدول اعداد (سودوكو) 296
010443.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |