طنز
آزمون استخدامي براي جذب مبصر بخاري!
نرگس وحدتي
|
|
پيش از اين، در خبرها آمده بود كه وزارت آموزش و پرورش پس از تدوين دستورالعمل انتخاب مبصر بخاري در كلاس هاي درس، آن را به مدرسه هاي سراسر كشور ابلاغ خواهد كرد. نظر به اينكه از تدوين و ابلاغ اين دستور العمل مدتي سپري شده و با توجه به اينكه زمستان مي رود و روسياهي به بخاري و زغال مي ماند و نيز با عنايت به اينكه تا فرارسيدن فصل سرماي سال بعد، زمان مكفي در اختيار داريم، خانم نرگس وحدتي، از مديران شاغل در آموزش و پرورش تهران، مبصر بخاري را از زاويه طنز آلود و در قالب خبر مورد بررسي قرار داده كه در پي مي آوريم.
شنوندگان و بينندگان عزيز! در آخرين جلسات رسيدگي به وضعيت بخاري هاي هيزمي، نفتي و گازوئيلي در كلاس هاي درس، به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به كمبود بودجه هاي جاري و غير جاري و متراكم و شل بهترين كار براي حل معضل آتش گرفتن كلاس هاي درس، توجه به فرآيند انتخاب مبصر براي بخاري هاي كلاس ها است. البته در تعجبيم كه چطور تا به حال اين پيشنهاد بدون هزينه و پر از فايده، به ذهن هيچ يك از مديران نرسيده بود. خب، باز هم دير نشده است، امسال نشد، سال بعد.
در اولين بخشنامه اعلام كرديم كه تمام مديران مدارس موظفند دانش آموزي را كه از ديگر دانش آموزان سرمايي تر است و نيز به گرما بيشتر از ديگر دانش آموزان علاقه مند است، طي سلسله مراتبي مدنظر داشته باشند.
دانش آموز فوق الذكر هنگام انتخاب بايد حداقل دو كاپشن، دو شلوار زير و رو منهاي لباس زير اصلي، به تن داشته باشد. همچنين يك كلاه مدل خفاشي در سر و حداقل دو شال بر روي پر كمرش داشته و به چندين عرق گير و از همه مهم تر جوراب هاي بافته شده از پشم گوسفند نمك نخورده و شتر بدون كوهان مجهز باشد. از راهكارهاي اساسي ديگر، آموزش نونهالان در زمينه مبصر بخاري است. اين مبصرها بايد در يك مرحله آزمون چهار گزينه اي با فرصت محدود و سؤالات مشخص حضور يابند؛ البته بايد دقت كنيم كه سؤالات به مشكل ساير سؤالات مشابه دچار نشود. نمونه اي از سؤالات در ذيل ارائه مي شود.
آزمون انتخاب و گزينش مبصرهاي بخاري- گرايش بخاري هاي هيزمي، نفتي و گازوئيلي
توجه: افرادي كه كلاس هايشان بخاري هاي گازي و يا شوفاژ دارند، در صورتي كه در آزمون شركت كرده و قبول شوند، مردود شناخته شده و قبولي آنها كان لم يكن تلقي مي گردد.
۱ - چقدر به گرما در سرماي 20 درجه زير صفر علاقه داريد؟
زياد
متوسط
كم
۲ - آيا با ديدن شعله هاي بخاري، به فكر گرم كردن خود مي افتيد؟
زياد
متوسط
كم
۳ - در صورت آتش گرفتن بخاري، تا چه حد نسبت به خاموش كردن آن علاقه داريد؟
زياد
متوسط
كم
بديهي است دانش آموزاني كه به گزينه هاي 1 در هر 3 سؤال پاسخ دهند، حداكثر امتياز را آورده و بايد انتخاب شوند.
خب، حال فرض كنيد مبصر بخاري يك مدرسه روستايي را كه مطابق شرايط بخشنامه و پس از طي مراحل و آزمون هاي متعدد انتخاب شده، ولي متأسفانه بسيار تنبل و درس نخوان تشريف دارد. از سر تصادف، در اولين روز انتصاب، ايشان امتحان رياضي دارد و ديدن سؤالات آزمون براي او از ديدن ملك الموت سخت تر و ناهنجارتر است. از طرفي قپه مبصر بخاري نيز بر اندامش سنگيني مي كند و به همين دليل مي كوشد وجهه مبصري اش به خطر نيفتد؛ پس چه كار بايد كند و با اين معضل چگونه بايد برخورد كند؟
فكري چون برق از مخيله اش مي گذرد، جايي نزديك بخاري پيدا و با اعلام اينكه من مبصر بخاري هستم و بايد از بخاري حفاظت كنم، بند و بساط امتحان را همان جا پهن مي كند. ولي با گرفتن سؤالات امتحان، متوجه مي شود محض رضاي پروردگار، حتي جواب يك سؤال را هم بلد نيست. از اين رو، فكري به نظرش رسيد. پاهايش را كه همچون پاي پينوكيو بود، به آرامي نزديك مخزن نفت بخاري كرد و با تلاش فراوان درجه را چرخاند، چرخاند و چرخاند تا بالاخره نفت مثل لوله آفتابه در بشقاب زير مخزن حركت كرد. لپ بخاري لحظه به لحظه قرمز تر مي شد. طولي نكشيد كه مبصر بخاري فرياد زد: آتيش، آتيش، بخاري آتيش گرفت! كمك كمك و...
معلم، آژير تعطيل را كشيد و بچه ها بشكن زنان و خوشحال و با لبخندهاي دلنشين، از مبصر بخاري قدرداني كرده و جلسه را به سمت حياط برفي مدرسه ترك كردند.
|