چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
برابري در محيط كار
الهه شيرخدا
015675.jpg
در محل كار، در خانواده و در روابط دوستانه و يا حتي در مراوده هاي ساده اجتماعي، همه دوست دارند از حق و حقوق مساوي برخوردار باشند. براي مثال فرزندان يك خانواده همه دوست دارند به يك اندازه از محبت شيرين و نوازش هاي دلپذير والدينشان سهم ببرند. كودكان چه زشت و چه زيبا، چه باهوش و چه كم استعداد، همه خود را محق مي دانند كه در كوران زندگي به اندازه ديگر خواهران و برادرانشان كه ممكن است نسبت به آنان برتري داشته باشند، مورد توجه و حمايت قرار گيرند. اما آيا در محل كار كسي كه متعهد و سختكوش است و تمام استعدادهاي خود را براي انجام كارهايش به كار مي گيرد، با كسي كه به روش ها و بهانه هاي مختلف از بار مسئوليت شانه خالي مي كند و وظايفش را بر دوش ديگران مي گذارد، برابر است؟ مسلماً خير. زيرا مدير خردمند اجازه نمي دهد چيزي از نگاهش پنهان بماند و شخص لايق و سختكوش قرباني بي توجهي يا بي عدالتي در محيط كار شود.
تام پيترز گردآورنده كتاب مديران برجسته سخن مي گويند در بخشي از كتاب خطاب به مديران مي نويسد: به كاركنانتان بگوييد هيچ گاه اجازه ندهند قرباني واقع شوند، اگر چنين احساسي دارند، بهتر است بروند جاي ديگري كار كنند.
ن.ن يكي از مهمانداران خطوط هوايي خصوصي مي گويد: برنامه نويسان پروازها در تعيين حقوق دريافتي ما نقش مستقيمي دارند، اگر آنها در تخصيص پروازها به ما مساوات را رعايت نكنند و پروازهايي كه پورسانت كمتري را دارد به يك عده بدهند و برعكس پروازهاي پورسانت بالا و پول ساز را به برخي ديگر بدهند، حقوق گروهي كمتر از حد معمول و حقوق عده اي ديگر بيش از حد خواهد شد. همچنين وي مي گويد: نمونه اي از بي عدالتي شغلي در حرفه ما مي تواند قرار گرفتن بيش از حد عده اي از ما در پروازهاي شب و يا مسيرهاي نامناسب و طولاني باشد.
افرادي كه در چنين وضعيتي قرار دارند، به دليل محدوديت هاي انتخاب شغل، دامنه محدودي دارند و نمي تواند چندان ساده شغل خود را تغيير دهند، براي مثال آنان نمي توانند مانند يك فروشنده اجناس خانگي در مغازه هاي ديگر كه به تعدد وجود دارد، مشغول به كار شوند. بنابراين وحشت از بيكاري، آنان را حتي در وضعيت نامتعادل و نامناسب وادار به ادامه خدمت مي كند و طبعاً فشارهاي روحي و جسمي ناشي از اين عدم تعادل ممكن است نتايج نامطلوبي به دنبال داشته باشد و از راندمان كاري آنان بكاهد.
كنث بلانچارد يكي از صاحب نظران بزرگ علم مديريت در قسمتي از كتاب مديريت بر قلب ها خطاب به مديران مي نويسد: اگر مي خواهيد علت خوب كار نكردن كارمندانتان را بدانيد، كنار آينه برويد و يواشكي به آن بنگريد.
م.الف نقشه كش معماري يك شركت خصوصي مي گويد: از زماني كه به محل كارم مي رسم تا خاتمه ساعت كار، بدون به هدر رفتن اوقات مفيد، فقط كار مي كنم و به دليل تجربه و سرعت كاري بالايي كه دارم كارهاي متعددي را انجام مي دهم حتي از يك ساعت ناهاري كه حق من است، به طور كامل استفاده نمي كنم و پس از صرف غذا بلافاصله به كارم ادامه مي  دهم، اما خيلي ها كه دقت و سرعت و تجربه شان از من كمتر است و از لحاظ كمي و كيفي كار كمتري ارائه مي دهند، بدون احساس مسئوليت و دلشوره كاري از يك ساعت وقت ناهار خود به طور كامل استفاده مي كنند. بعضي اوقات نيز من زودتر از ديگران در محل كارم حاضر مي شوم، اما باز به بهانه هاي مختلف يك ساعت از حقوق من كم مي شود. گاهي كه در طول هفته مجبورم تا ساعت 8 شب بمانم و كار كنم شاهد آن هستم از ساعت 4 تا 7 بعدازظهر اكثر كارمندان يا مجله مي خوانند يا در مورد سريال هايي كه شب گذشته از تلويزيون پخش شده بحث و گفت وگو مي كنند و يا از امكانات اينترنت و سايت هاي تفريحي آن استفاده مي كنند و فقط به دليل اينكه تيتر كاري بالاتري نسبت به من دارند، كسي به آنها اعتراض نمي كند. من ديگر نمي توانم اين نابرابري را تحمل كنم و به فكر ترك محل خدمتم هستم؛ زيرا انتظار دارم به مسئوليت پذيري و كيفيت كار من اهميت داده شود، اما متأسفانه اين طور نيست.
اين امر كاملاً عادي است كه وقتي افراد در محيطي مشغول به كار هستند، دائم برخوردهاي بالادستان خود را با ديگران و با خود مقايسه مي كنند، حال اگر فرد مقايسه كننده فرد مسئوليت پذير و زحمت كشي باشد با ديدن كوچكترين تبعيض و بي عدالتي نسبت به وظايفش دلسرد و بي علاقه مي شود و اين رخداد خود سرآغاز به وجود آمدن مشكلات كاري فراوان است.
وقتي كارمندان تنها به دليل ترس از بي كار ماندن و مشكلات امرار معاش، مجبور به ادامه خدمت هستند، با گذشت زمان و تأمين نشدن نيازهاي روحي شان ديگر از ابداعات و ابتكارات خود استفاده نمي كنند و درست مانند يك آدم آهني تنها تا جايي كار مي كنند كه منجر به بقاي كاريشان در محل خدمت شود زيرا پذيرفته اند حداكثر تلاش و يا حداقل تلاش براي آنان مساوي است و در سرنوشت كاري آنان هيچ تغييري ايجاد نمي كند.
اما مدير خردمند با برقراري عدالت كاري انگيزه و شور كاري نيروهايش را از بين نمي برد، زيرا مي داند وقتي كه كارمندان احساس كنند بالادستان شان اهميتي نمي دهند كه آنان براي انجام وظايفشان چقدر انرژي صرف مي كنند، خود را در مقابل مسيري طولاني مي بينند كه هرگز به پايان نمي رسد و همين بينش منفي، ريتم كاري آنان را ناهماهنگ و كند مي كند.

خبر
اولين دوره مسابقات ربوكاپ دانش آموزي كشور
گروه اجتماعي- نخستين دوره مسابقات ربوكاپ دانش آموزي كشور با حضور 26 تيم به همت معاونت نظري و پيش دانشگاهي و دفتر فناوري اطلاعات آموزش و پرورش در تهران برگزار مي شود.مسئول كانون آفرينش هاي علمي و پژوهش سراهاي دانش آموزي شهر تهران با اعلام اين مطلب گفت: در اين دوره تيم هاي ربوكاپ دختران و پسران استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، اصفهان، خراسان رضوي، جنوبي و شمالي، مركزي، گيلان، همدان، يزد، شهرستان هاي استان تهران و شهر تهران، با هم رقابت مي كنند.
سيد شهاب الدين عالميان افزود: تيم هاي شركت كننده متشكل از 2 تا 6 دانش آموز سال هاي دوم و سوم دبيرستان هستند كه قبل از آغاز رقابت ها، تست و تاييد صلاحيت شدند. وي افزود: همچنين آزمون علمي و تعيين سطح تيم هاي حاضر در رقابت ها در زمينه برنامه نويسي با هدف شناسايي استعدادهاي خلاق در اين حوزه، صبح روز 11 اسفند انجام مي شود و بعدازظهر همين روز نيز مسابقات رده بندي و فينال برگزار خواهد شد.
عالميان در پايان گفت: برگزيدگان اين دوره از مسابقات پس از طي مراحل بعدي در قالب تيم دانش آموزي ايران به رقابت هاي ربوكاپ 2007 آمريكا يا 2008 پكن اعزام خواهندشد.
جشنواره
پايان نامه دانشجويي
گروه اجتماعي - مدت ارسال آثار به جشنواره پايان نامه سال دانشجويي تا 15 اسفند ماه اعلام شد. بنا بر اين گزارش يازدهمين دوره پايان نامه سال و هفتمين دوره معرفي پژوهش برتر دانشجويي در سه بخش برگزار مي شود. در بخش اصلي تمامي پايان نامه هاي فارغ التحصيلان دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتراي دانشگاه ها در گروه هاي شش گانه: فني و مهندسي، پزشكي و دامپزشكي، علوم انساني و اجتماعي، علوم پايه، كشاورزي و منابع طبيعي، معماري و هنر پذيرفته مي شوند.
در بخش ويژه موضوعات: 1 - زندگي، سيره و شخصيت پيامبر(ص) با عنايت به سال پيامبر اعظم(ص) 2 - نظريه پردازي، نقد نظريه ها و آثار علمي نظريه پردازان 3 - مواد مخدر و راه هاي پيشگيري از آن 4 - كتاب و كتابخواني 5 - علوم ديني (جايزه علامه شيخ بهايي جهت پايان نامه و تحقيقات برتر ديني) پذيرفته مي شوند.

طنز
آزمون استخدامي براي جذب مبصر بخاري!
نرگس وحدتي
015678.jpg
پيش از اين، در خبرها آمده بود كه وزارت آموزش و پرورش پس از تدوين دستورالعمل انتخاب مبصر بخاري در كلاس هاي درس، آن را به مدرسه هاي سراسر كشور ابلاغ خواهد كرد. نظر به اينكه از تدوين و ابلاغ اين دستور العمل مدتي سپري شده و با توجه به اينكه زمستان مي رود و روسياهي به بخاري و زغال مي ماند و نيز با عنايت به اينكه تا فرارسيدن فصل سرماي سال بعد، زمان مكفي در اختيار داريم، خانم نرگس وحدتي، از مديران شاغل در آموزش و پرورش تهران، مبصر بخاري را از زاويه طنز آلود و در قالب خبر مورد بررسي قرار داده كه در پي مي آوريم.
شنوندگان و بينندگان عزيز! در آخرين جلسات رسيدگي به وضعيت بخاري هاي هيزمي، نفتي و گازوئيلي در كلاس هاي درس، به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به كمبود بودجه هاي جاري و غير جاري و متراكم و شل بهترين كار براي حل معضل آتش گرفتن كلاس هاي درس، توجه به فرآيند انتخاب مبصر براي بخاري هاي كلاس ها است. البته در تعجبيم كه چطور تا به حال اين پيشنهاد بدون هزينه و پر از فايده، به ذهن هيچ يك از مديران نرسيده بود. خب، باز هم دير نشده است، امسال نشد، سال بعد.
در اولين بخشنامه اعلام كرديم كه تمام مديران مدارس موظفند دانش آموزي را كه از ديگر دانش آموزان سرمايي تر است و نيز به گرما بيشتر از ديگر دانش آموزان علاقه مند است، طي سلسله مراتبي مدنظر داشته باشند.
دانش آموز فوق الذكر هنگام انتخاب بايد حداقل دو كاپشن، دو شلوار زير و رو منهاي لباس زير اصلي، به تن داشته باشد. همچنين يك كلاه مدل خفاشي در سر و حداقل دو شال بر روي پر كمرش داشته و به چندين عرق گير و از همه مهم تر جوراب هاي بافته شده از پشم گوسفند نمك نخورده و شتر بدون كوهان مجهز باشد. از راهكارهاي اساسي ديگر، آموزش نونهالان در زمينه مبصر بخاري است. اين مبصرها بايد در يك مرحله آزمون چهار گزينه اي با فرصت محدود و سؤالات مشخص حضور يابند؛ البته بايد دقت كنيم كه سؤالات به مشكل ساير سؤالات مشابه دچار نشود. نمونه اي از سؤالات در ذيل ارائه مي شود.
آزمون انتخاب و گزينش مبصرهاي بخاري- گرايش بخاري هاي هيزمي، نفتي و گازوئيلي
توجه:  افرادي كه كلاس هايشان بخاري هاي گازي و يا شوفاژ دارند، در صورتي كه در آزمون شركت كرده و قبول شوند، مردود شناخته شده و قبولي آنها كان لم  يكن تلقي مي گردد.
۱ - چقدر به گرما در سرماي 20 درجه زير صفر علاقه داريد؟
زياد
متوسط
كم
۲ - آيا با ديدن شعله هاي بخاري، به فكر گرم كردن خود مي افتيد؟ 
زياد
متوسط
كم
۳ - در صورت آتش گرفتن بخاري، تا چه حد نسبت به خاموش كردن آن علاقه داريد؟
زياد
متوسط
كم
بديهي است دانش آموزاني كه به گزينه هاي 1 در هر 3 سؤال پاسخ دهند، حداكثر امتياز را آورده و بايد انتخاب شوند.
خب، حال فرض كنيد مبصر بخاري يك مدرسه روستايي را كه مطابق شرايط بخشنامه و پس از طي مراحل و آزمون هاي متعدد انتخاب شده، ولي متأسفانه بسيار تنبل و درس نخوان تشريف دارد. از سر تصادف، در اولين روز انتصاب، ايشان امتحان رياضي دارد و ديدن سؤالات آزمون براي او از ديدن ملك الموت سخت تر و ناهنجارتر است. از طرفي قپه مبصر بخاري نيز بر اندامش سنگيني مي كند و به همين دليل مي كوشد وجهه مبصري اش به خطر نيفتد؛ پس چه كار بايد كند و با اين معضل چگونه بايد برخورد كند؟
فكري چون برق از مخيله اش مي گذرد، جايي نزديك بخاري پيدا و با اعلام اينكه من مبصر بخاري هستم و بايد از بخاري حفاظت كنم، بند و بساط امتحان را همان جا پهن مي كند. ولي با گرفتن سؤالات امتحان، متوجه مي شود محض رضاي پروردگار، حتي جواب يك سؤال را هم بلد نيست. از اين رو، فكري به نظرش رسيد. پاهايش را كه همچون پاي پينوكيو بود، به آرامي نزديك مخزن نفت بخاري كرد و با تلاش فراوان درجه را چرخاند، چرخاند و چرخاند تا بالاخره نفت مثل لوله آفتابه در بشقاب زير مخزن حركت كرد. لپ بخاري لحظه به لحظه قرمز تر مي شد. طولي نكشيد كه مبصر بخاري فرياد زد: آتيش، آتيش، بخاري آتيش گرفت! كمك كمك و...
معلم، آژير تعطيل را كشيد و بچه ها بشكن زنان و خوشحال و با لبخندهاي دلنشين، از مبصر بخاري قدرداني كرده و جلسه را به سمت حياط برفي مدرسه ترك كردند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |