چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
ما در محاصره ميكروب ها
پژوهشگران مي گويند ميز كار شما 400 برابر دستشويي
اداره تان ميكروب دارد!
آذين محبي نژاد
015720.jpg
ميزهاي كار اداري منبع آلودگي ميكروبي هستند و حتي مي توانند تا 400 برابر وسايل موجود در دستشويي آلودگي داشته باشند. اين را يك مطالعه تازه نشان داده است. اين مطالعه نتيجه جالب تري هم داشته: بر خلاف انتظار اكثر مردم، ميز كار خانم ها در اداره بسيار آلوده تر از ميز همكاران مردشان است.
به تازگي يك گروه از پژوهشگران دانشگاه آريزوناي آمريكا با انجام پژوهشي متوجه شدند كه تعداد ميكروب هايي كه به طور ميانگين روي ميز كار افراد يافت مي شود 400 برابر بيشتر از ميكروب هايي است كه در دستشويي هاي همان محيط كار وجود دارند و با وجود آنكه خانم ها در اين گونه موارد بيشتر به بهداشت توجه مي كنند، اما آلودگي ميز كار خانم ها حدود سه تا چهار برابر از ميزهاي آقايان بيشتر است. اما از اين مطالعه چه نتيجه اي بايد گرفت؟ آيا آلودگي هاي محيط كار فقط به همين خلاصه مي شود؟
آلوده ترين چيزها
درباره آلودگي محيط كار پژوهش هاي زيادي انجام شده و دانشمندان به نتايج جالبي نيز رسيده اند. مثلا سه سال پيش پژوهشي از دانشگاه آريزونا نشان داد كه ميكروب هاي موجود روي گوشي هاي تلفن و صفحه كليد كامپيوتر در اداره ها بسيار بيشتر از دستشويي هاست و يك ميز كار معمولي مي تواند محل مناسبي براي زندگي چيزي حدود 10 ميليون ميكروب باشد. در اين پژوهش دانشمندان تعداد ميكروب هاي موجود روي انواع لوازم اداري را شمارش كرده و گوشي هاي تلفن با 25هزار ميكروب در هر اينچ مربع، صفحه كليدهاي كامپيوتر با 3 هزار ميكروب و موس ها با هزار و 600 ميكروب، به ترتيب بزرگ ترين منابع انتقال آلودگي به كارمندان شناخته شدند.
در مقابل، اين تحقيق نشان داد كه در هر اينچ مربع از جايگاه نشستن روي دستشويي هاي فرنگي تنها 49 ميكروب يافت مي شود! جالب اينجاست كه اين تحقيق نشان داد وسايل شخصي مانند ميز كار شخصي بيش از اشياي عمومي مثلا شيرهاي آب آلوده هستند.
دكتر چارلز گربا، ميكروب شناس دانشگاه آريزونا كه اين پژوهش را انجام داده مي گويد: زماني كه يك نفر به ميكروب سرماخوردگي يا آنفلوانزا آلوده مي شود، تمام اشيايي كه در طول روز لمس مي كند مي توانند براي ديگران منبع پخش آلودگي باشند، چرا كه برخي از ويروس هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا حتي قادرند تا 72 ساعت روي سطح اشيا زنده بمانند.
همچنين اين پژوهش نشان داد كه آلودگي محيط كار در طول روز به شدت افزايش مي يابد و در ساعات پس از ناهار به اوج خود مي رسد. دكتر گربا همچنين تاكيد مي كند كه اگر به پاك كردن گوشي هاي تلفن اهميت ندهيد، تنها روي قسمت كوچكي از آن ميليون ها باكتري تجمع مي كنند كه ممكن است موجب بيمار شدن شما شوند.
چند سال پيش هم دانشمندان انگليسي طي پژوهشي دريافتند كه هر صفحه كليد كامپيوتر مي تواند ماهيانه حدود دو گرم جرم را جمع كند. پس از جمع آوري جرم جمع شده روي يك صفحه كليد در پايان يك ماه و آزمايش آن، پژوهشگران اعلام كردند كه علت اين آلودگي غذا خوردن كارمندان در حين كار با كامپيوتر و تجمع خرده هاي غذا در لابه لاي كليدهاي صفحه كليد و در زير ناخن هاي افراد است. بخش اعظم جرم بدست آمده را خرده هاي بيسكويت و شكلات تشكيل مي داد. گرچه جرم باقي مانده نيز اكثرا به غذا مربوط بود اما در آن ميان تراشه هاي ريز جدا شده از ناخن، پوست و مو نيز وجود داشت.
چرا ميكروب؟
دست هاي شما اصلي ترين راه انتقال آلودگي به لوازم محيط كارتان هستند. در طول روز ضمن كار كردن با كليدهاي كامپيوتر و استفاده از انواع لوازم مثل قلم، كاغذ و غيره مي توانيد آلودگي را از سطحي به سطح ديگر انتقال دهيد و اگر از كارمنداني باشيد كه برحسب عادت يا از روي وجدان كاري حتي براي ناهار خوردن نيز ميز كارتان را ترك نمي كنيد، خرده هاي غذا مي توانند روي ميز و صفحه كليد كامپيوتر شما جا خوش كنند و بعدا محل مناسبي براي رشد ميكروب ها باشند.
ميز كار شما در مقايسه با ميز آشپزخانه كه معمولا محل صرف غذاست، صد برابر آلوده تر است. از همه اينها گذشته مقداري از پوست، ناخن و حتي موهاي شما نيز ممكن است به طور طبيعي ريخته و در زير كليدهاي صفحه كليد يا روي گوشي تلفن، ميزكار و حتي دستگيره هاي در و پنجره و كليد و پريزهاي برق تجمع كند.
و اما تازه ترين پژوهش دانشگاه آريزونا كه مدعي است ميز كار خانم ها از آقايان آلوده تر است، علت احتمالي اين امر را چنين بيان مي كند كه خانم ها بيش از آقايان عادت به نگهداري مواد غذايي در كشوها و كمدهاي محل كارشان دارند و همين موضوع مي تواند علت آلودگي بيشتر ميز كار آنها را توجيه كند. از سوي ديگر استفاده خانم ها از لوازم آرايشي و كرم هاي دست مي تواند باعث انتقال بيشتر آلودگي شود. به علاوه نبايد از نظر دور داشت كه خانم ها نسبت به آقايان بيشتر با بچه هاي كوچك سر و كار دارند و بنابراين ممكن است دست هاي آنها آلودگي بيشتري به خود بگيرد.
اما دكتر گربا، سرپرست محققان، علاوه بر ميز كار خانم ها، كيف پول آقايان را نيز يكي از جاهاي خوش آب و هوا براي زندگي ميكروب ها مي داند. وي مي گويد كيف پولي كه در جيب پشتي نگهداري مي شود، جاي خوب و گرمي براي رشد ميكروب هاست.
نبايد فراموش كرد كه همه ميكروب ها نمي توانند بدن انسان را بيمار كنند و آنچه باعث بيمار شدن ما مي شود، بيشتر نوع ميكروب هاي مهاجم است نه تعداد آنها. دكتر سالي بلوم فيلد، يكي ديگر از محققان با بيان اين موضوع اضافه مي كند: گرچه نوع ميكروب هاي موجود بر سطح اشيا مهم تر از تعدادشان است، اما اگر غذايي را كه به طور معمول بايد در يخچال نگهداري شود، در محيط كارتان نگه داريد، خود را به دردسر خواهيد انداخت.
جنگ با موجودات نامرئي
دانشمندان براي خلاصي از شر اين ميكروب هاي نامرئي ولي موذي، راه هاي ساده اي پيشنهاد مي كنند. اولين اصل براي رعايت بيشتر بهداشت در محيط كار اين است كه پشت ميزتان خوراكي نخوريد و در كشوهاي آن خوردني نگهداري نكنيد. راه ديگر براي تميز ماندن محيط كار شما مي تواند اين باشد كه در طول روز چند بار دست هايتان را بشوييد. اصل بهداشتي ديگر اينكه گوشي تلفن، روي ميز، كامپيوتر و دستگيره ها را پاك كنيد. مي توانيد براي اين كار از يك ماده ضدعفوني كننده مثل الكل كمك بگيريد. محققان حتي پيشنهاد مي كنند كه هر از گاهي كليدهاي صفحه كليد كامپيوتر را جدا كرده و زير آن را با تكان دادن، استفاده از جاروبرقي كوچك و يا حتي فوت كردن پاك كنيد. به اين ترتيب شايد تخمين پژوهشگران مبني بر اينكه كل كامپيوترهاي يك كشور در عرض يك سال حدود 3/0تن جرم در خود انبار مي كنند، اندكي كاهش يابد!

محققان مي گويند
سوياي سياه لاغر مي كند
گروه سلامت- هنوز قطعي نشده، ولي اگر در انسان ها هم درست باشد، كمك بزرگي به بشريت در حال تركيدن از چاقي مي كند. محققان كره اي به تازگي نشان داده اند كه سوياي سياه باعث كم كردن كلسترول خون مي شود و مي تواند از ديابت نوع 2 هم پيشگيري كند. البته اين محققان در دانشگاه هان يانگ سئول، آزمايش را روي موش ها انجام داده اند. با اين حال نتايج اميدوار كننده بوده است.
خبرگزاري رويترز گزارش داده است كه اين محققان چند گروه از موش هاي آزمايشگاهي را به مدت 28 روز با رژيم پر كالري و پركلسترول تغذيه كردند. به برخي گروه ها مقادير مختلفي سوياي سياه دادند و به يك گروه هم ندادند. وقتي وزن و كلسترول خوب و بد همه گروه ها را اندازه گيري كردند، متوجه شدند گروهي كه 10 درصد كالري دريافتي شان را از سويا تأمين مي كردند، وزن شان نصف بقيه اضافه شده بود. كلسترول بدشان هم 60 درصد پايين تر از بقيه بود، در حالي كه كلسترول خون شان از گروه كنترل بالاتر بود.
نتايج اين مطالعه مي تواند ما را به ارزش غذايي اين دانه هاي روغني و فايده هاي آن بيشتر جلب كند، شايد كه بتوانيم آن را در رژيم غذايي مان قرار بدهيم. سازمان غذا و داروي آمريكا در سال 1999 اجازه داد بر روي مواد غذايي كه در آنها از سويا استفاده شده اين عبارت درج شود كه: براي سلامت قلب مفيد است.
ويتامين آ، محبوب معده ها
015723.jpg
درست است كه همه اعضاي بدن ما ويتامين ها را دوست دارند و بدون آنها كارشان پيش نمي رود، اما محققان سوئدي به تازگي دريافته اند ويتامين آ مي تواند احتمال بروز سرطان معده را كم كند. خبرگزاري رويترز گزارش داده است اين محققان 82 هزار بزرگسال سوئدي را از سال 1997 تا 2005 تحت نظر گرفتند. رژيم غذايي شان را ثبت كردند و از لحاظ سرطان معده هم مراقب شان بودند. در اين مدت 139 نفر به اين بيماري مبتلا شدند كه بيشتر آنها كساني بودند كه مواد غذايي يا مكمل هاي حاوي ويتامين آ مصرف نكرده بودند. محاسبه هاي دانشمندان، نشان مي دهد مصرف اين نوع غذاها، مي تواند احتمال بروز سرطان معده را تا 50 درصد كم كند. پيش ساز ويتامين آ در سبزي ها و برخي ميوه ها وجود دارد و از آنجا كه زيادي آن در آب حل مي شود و از بدن دفع مي شود، مصرف آنها هيچ محدوديتي ندارد. برخلاف خود ويتامين آ كه در آب حل نمي شود و بنابراين مقادير زياد آن مي تواند سمي باشد و خطرناك.

سلامت در ايران
حق تقدم با تعرفه هاي دولتي است
گروه سلامت - تعيين تعرفه هاي خدمات پزشكي چند سالي است كه مورد مناقشه است. نظام پزشكي و وزارت بهداشت هر دو مدعي اند كه اين تعرفه ها بايد از سوي ما تعيين شود. تازه ترين خبر اين است كه حسن امين لو، معاون پارلماني وزارت بهداشت گفته، تعرفه گذاري خدمات پزشكي در بخش خصوصي در اختيار سازمان نظام پزشكي است به شرط آنكه بعد از اعلام تعرفه هاي پزشكي بخش دولتي اعلام شود.
امين لو ادامه داده : بر اساس ماده 8 و 9 قانون بيمه همگاني تعرفه گذاري خدمات تشخيصي و درماني در بخش دولتي به عهده وزارت بهداشت و وزارت رفاه است، چرا كه در ماده يك اين قانون آمده است در بخش دولتي هزينه استهلاك و سود سرمايه لحاظ نمي شود و مفهوم آن اين است كه اين هزينه ها در بخش خصوصي محاسبه مي شود. بر اساس همين قانون، سازمان نظام پزشكي بايد پس از اعلام تعرفه هاي پزشكي دولتي كه مبناي تعيين هزينه تمام شده خدمت است، با افزودن سود سرمايه و هزينه استهلاك تعرفه بخش خصوصي را تعيين و اعلام كند.
آغاز اجراي طرح پيشگيري از رفتارهاي پرخطر در مدارس
گلايل اردلان، مسئول دفتر بهداشت جوانان و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، از اجراي طرح پيشگيري از رفتارهاي پرخطر در مدارس خبر داده و به ايلنا گفته كه اين طرح با محوريت 7 رفتار پرخطر يعني رفتارهاي زمينه ساز حوادث و سوانح، خشونت ژها، رفتار جنسي نامناسب، مواد، افسردگي، تغذيه و فعاليت كم در بين دانش آموزان كه باعث بروز بيماري ژهاي قلبي و فشار خون در بزرگسالي مي شوند اجرا مي شود.
به گفته اردلان، اين طرح براساس آخرين استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت و كاملاً بومي آغاز شده و دو سال يك بار تجديد خواهد شد.
حيوانات خانگي باعث سقط جنين مي شوند
انگل هاي ناشي از نگهداري حيواناتي نظير سگ و گربه در منزل از طريق مدفوع، ترشحات دهان، دست زدن به بدن اين حيوانات به انسان منتقل مي شود و باعث بروز بيماري هاي مختلف به ويژه انگل هاي دستگاه گوارش و سقط جنين
مي شود.
رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران به خبرگزاري مهر گفته: در برخي موارد به علت وجود اين حيوانات در منزل ، اعضاي خانواده به حساسيت هاي پوستي و تنفسي دچار شده و باعث خارش هاي پوستي ، سرفه هاي طولاني ، اشك ريزش و آب ريزش از بيني مي شوند. در صورت وجود حيوانات در منزل حتماً بايد در زمان هاي مناسب براي تزريق واكسن هاي مورد نياز به حيوان ، به دامپزشك مراجعه شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |