چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
عافيت را براي ديگران بخواه تا نصيب تو شود.
نهج الفصاحه، حديث 326
امروز با حافظ
گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك
هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك
بود صبور دل اندر فراق تو حاشاك
رود به  خواب دو چشم از خيال تو هيهات
آب و هوا
015768.jpg

عكس روز
015777.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ ايندرانيل
كشور هند داراي يكي از گسترده ترين شبكه هاي ريلي در جهان است. ديروز اعلام شد در بودجه شبكه ريلي اين كشور براي سال 2008-2007 قيمت بليت كاهش مي يابد. همچنين در سال گذشته حجم مسافران قطارهاي اين كشور 14 درصد افزايش يافت. در عكس يك باربر در ايستگاه قطار شهر بمبئي پس از يك روز كار سنگين مشغول استراحت است.

درشهر چه خبر
غلبه برنج خارجي
واردات يك ميليون تني برنج در سال جاري منجر به فروش نرفتن برنج توليد داخلي شده است. دبير انجمن برنج كشور مي گويد: واردات حدود يك ميليون تني برنج خارجي به كشور در حالي انجام شد كه كسري داخل فقط 400 هزار تن بود و امروز با توجه به 600 هزار تن مازاد واردات، با فروش نرفتن برنج توليد داخلي در بازار مصرف روبه ژرو شده ژايم. قيمت برنج توليدي داخل از 500 تا 1600 تومان در بازار مصرف متغير است، اين در حالي است كه برنج وارداتي در بازار به قيمت پايين ژتر از يك ژهزار تومان نيز در اختيار مصرف ژكنندگان قرار مي ژگيرد؛ لذا با توجه به حجم بالاي واردات، برنج توليد داخل در انبارها بدون مشتري مانده است.

كنترل طلا فروش ها
با حركت تمام عيار مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، از سال آينده ترازوي طلا فروش ها نيز مورد آزمايش و بررسي قرار مي گيرد. همچنين طرح ويژه كنترل و نظارت بر عيار مصنوعات طلاي توليد داخل از سال آينده اجرايي مي شود. با اجراي اين طرح از مصنوعات طلاي ساخته شده در كشور نمونه برداري شده و عيار طلا كنترل مي شود. در صورتي كه عيار طلا كمتر از 18 باشد، از نظر مؤسسه استاندارد محصولي غيراستاندارد خواهد بود.

سر خوردن در پياده رو
با اين كه به طور معمول سنگفرش هاي صاف و صيقلي معابر و پياده روهاي خيابان ها بايد پيش از نصب، تيشه كاري شوند اما پس از اين كه بسياري از رهگذران شهر اردبيل هم زمان با بارندگي ها و لغزندگي اخير زمين خوردند و يا قدم زدن در خيابان ها را بر پياده رو ترجيح دادند، كارگران شهرداري اين شهر براي تيشه كاري پياده رو ها بسيج شدند.

ماهي شب عيد
ماهي شب عيد را پيش از شب عيد هم بخريد مشكلي پيش نمي آيد. به گفته مسئولان شيلات، قيمت انواع ماهي هاي پرورشي ظرف چند روز آينده دست كم 30 درصد بالا  مي رود. البته وقتي از قيمت هاي فعلي بازار عمده فروشي ماهي در شهرستان هاي شمالي كشور باخبر شويم بيشتر راغب به خريد ماهي قبل از فرارسيدن روزهاي پاياني سال مي شويم. در حال حاضر در بازار عمده فروشي ماهي شهرهاي شمالي كشور ، هر كيلو ماهي كپور معمولي پرورشي 1700 تومان،  هر كيلو ماهي آمور يا سفيد 2500 تومان و هر كيلو ماهي آزاد پرورشي 1100 تومان به فروش مي رسد كه اين قيمت ها در بازار عمده فروشي تهران با احتساب دست كم 5 تا 6 درصد كرايه حمل و نقل تعيين مي شود. در گذشته شرايط آب و هوايي حين صيد، نوسان قيمت را به 200 درصد نيز رسانده بود.

اتوبوس سواري رايگان
رئيس كانون بازنشستگان كشوري  استان يزد اعلام كرد بازنشستگان دستگاههاي اجرايي در شهرستان يزد مي توانند از اين پس از اتوبوس هاي شهري به طور رايگان استفاده كنند. سيدحسين قوام  الديني با بيان اين كه بهره مندي از اين خدمت شهري، منوط به  ارائه كارت شناسايي است از بازنشستگان يزدي خواست براي دريافت كارت ويژه به اين كانون مراجعه كنند. استفاده از مسابقات ورزشي و سينماها با بليت نيم بها، بهره مندي رايگان از كتابخانه هاي عمومي اين استان، بهره مندي از تسهيلات درمانگاه تخصصي ديابت استان با استفاده از تخفيف هاي ?? و ?? درصدي، استفاده از تسهيلات مركز جامع توانبخشي و پزشكي حكيم با ?? درصد تخفيف از جمله ديگر تسهيلات ارائه شده براي بازنشستگان است.

حمل و نقل هوشمند
رئيس سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان سمنان از اجراي طرح به كارگيري سامانه هاي حمل و نقل هوشمند در اين استان خبر داد. اين سامانه در كنترل سرعت، فاصله مجاز و توزين وسايل نقليه عمومي و باربري كاربرد دارد. طرح حمل و نقل هوشمند در ?? استان كشور از جمله سمنان اجرا مي شود.

عرضه مستقيم
?? نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در ?? شهرستان استان گيلان از نيمه دوم اسفند ماه سال جاري داير مي شود. همچنين ايجاد مكان هاي موقت براي فروش ميوه  و تره بار با همكاري شهرداري ها و اداره تعزيرات از ديگر اقداماتي است كه براي رفاه حال شهروندان گيلاني انجام خواهد شد.

بازار
015795.jpg
سيم كارت هاي جديد

خبر هايي از ارايه انواع جديد سيم ژكارت ژهاي اعتباري در شبكه تلفن همراه در بازار به گردش درآمده كه توزيع يك نوع سيم كارت اعتباري براي ارسال SMS از آن جمله است.
گويا تعرفه اوليه اين سيم ژكارت ژها تفاوتي با سيم ژكارت ژهاي اعتباري معمولي ندارد و به ازاي ارسال و دريافت SMS شارژ هزينه آبونمان به صورت سالانه دريافت مي شود. ارايه اين سرويس و تعيين تعرفه ژهاي آن هم اكنون مراحل تصويب را طي مي ژكند. طبق اظهارات فروشندگان، در بازار تهران سيم كارت صفر كد 4 تلفن همراه به 320 هزار تومان در خريد و 330 هزار تومان در فروش رسيد. سيم ژكارت صفر كد 7، 290 هزار تومان خريداري شد و 300 هزار تومان به فروش رفت. همچنين سيم كارت صفر كد 2، 470 هزار تومان در خريد و 480 هزار تومان در فروش قيمت داده شد. سيم كارت صفر كد 3، به 420 هزار تومان در خريد و 430 هزار تومان در فروش رسيد. قيمت سيم كارت صفر كد 5 و 6 ؛ 330 هزار تومان در خريد و 340 هزار تومان در فروش اعلام شد.

سكه، طلا و ارز
015798.jpg

فرهنگسرا
آموزه هاي ديني
خانه فرهنگ قلم به منظور ارج نهادن به علوم قرآني و آموزش بهتر به كودكان و نوجوان اقدام به برگزاري كارگاه آموزه هاي ديني و قرآني به روايت هنر كرده است. در اين كارگاه آموزشي كارشناسان علوم قرآني با استفاده از نقاشي، كاردستي، ماكت سازي و سفالگري به نقل قصص قرآني، داستان زندگي پيامبران الهي، آموزش نماز و احكام مي پردازد. اين برنامه امروز از ساعت 10 تا 12 در خانه فرهنگ قلم برگزار مي شود. شركت در اين كارگاه آموزشي براي عموم كودكان و نوجوانان آزاد و رايگان است. خانواده هاي علاقه مند براي حضور فرزندانشان در اين برنامه مي توانند به نشاني اتوبان بعثت، محله باغ  آذري، خيابان شهيد زارعي مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55314333 تماس بگيرند.

يك اتفاق خوب
مشاوره روانشناختي محاوره سبز با حضور اساتيد مشاور در فرهنگسراي تفكر برگزار مي شود. اين مشاوره با رويكرد مثبت انديشي، عنوان يك اتفاق خوب را براي پرسش و پاسخ انتخاب كرده است. مشاوره روان شناختي هر هفته يكشنبه ها و چهارشنبه ها از ساعت 9 تا 11 در فرهنگسراي تفكر به نشاني: تهران- شهرزيبا-بلوار شهران نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر، برگزار مي شود.

مسابقه با جايزه‎/۳۶
چند استان؟
بر اساس تقسيمات كشوري، ايران چند استان دارد؟
A) 30C) 25
B) 29 D) 19
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
شماره تلفن برندگان مسابقه 35
015792.jpg
پاسخ صحيح مسابقه 35 گزينه B بود.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري
علاوه بر 10 برنده بالا، 2 نفر از برندگان هر روز از ميان مشتركان SMS خبري همشهري انتخاب مي شوند. اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح (A, B, C, D) حروف SMS را پس از آن درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيشتر از ساير شركت كنندگان است.

تلويزيون
015801.jpg

آلودگي هواي تهران
015771.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
رئيس جديد
به شركت كه مي رسم يك ماشين توپ مي بينم از اين ليموزين هايي كه به كشتي بيشتر شبيه است. لابد يكي از مقامات براي جلسه آمده. آبدارچي به اشاره حالي ام مي كند كه رئيس كله شده و معارفه رئيس جديد است. مي پرسم ماشين مال وزيره؟ نه بابا طرف 10 تا وزير مي خره.
بعد هم براي سركشي مي آيد.
طبق معمول 10 دقيقه دير كارت زده بودم. وقتي پشت ميز مي نشينم. چند نفر وارد مي شوند. رئيس جديد هم بين آنها است. قلبم تند مي زند. رئيس جديد روبه رويم مي ايستد و لبخند مي زند. مي خواهم به خنده جوابش را بدهم. برگه اخراج را روي ميزم مي گذارد. به علت بي نظمي و...
ساموئل سلون / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
ساندويچ 56 كيلوگرمي
فيلادلفيا: يك رستوران در آمريكا ركورد تهيه بزرگترين ساندويچ همبرگر جهان را به خود اختصاص داد. آشپز اين رستوران ساندويچ همبرگري تهيه كرده كه وزن آن 56 كيلوگرم است و 379 دلار قيمت دارد. ركورد بزرگترين ساندويچ همبرگر جهان پيش از اين متعلق به 2 شهر تايلند و نيوجرسي بود كه همبرگر آنها در حدود 48 كيلوگرم وزن داشت. براي تهيه اين همبرگر بزرگ از 36 كيلوگرم گوشت، 12 گوجه فرنگي، 5 پياز، 160 ورق پنير و يك كيلو كاهو، سس و خردل استفاده شده است. همچنين 33 نوع ترشي متنوع در لا به لاي ساندويچ قرار داده مي شود.
انتخاب نامزد اصلح
هلسينكي: تا چند روز ديگر انتخابات پارلماني كشور فنلاند برگزار مي شود و مردم اين كشور با بهره از يك نرم افزار كامپيوتري مي توانند نامزدهاي مورد نظر خود را انتخاب كنند. روانشناسان مي گويند مردم در انتخابات، بيشتر به افرادي اعتماد مي كنند كه شكل ظاهري آنها شبيه تر به قيافه خودشان باشد. همين موضوع باعث شده يك شركت توليد كننده نرم افزار كامپيوتري در فنلاند نرم افزاري تهيه كند تا شهروندان به كمك اين نرم افزار بتوانند نامزدهاي شبيه به خود را شناسايي كنند. بر اين اساس شهروندان در صورت تمايل عكس خود را براي سايت اينترنتي اين شركت ايميل خواهند كرد و اين سايت چند ثانيه بعد نامزدهايي را كه شبيه آنها هستند با عكس و مشخصات كامل معرفي مي كند.
پيشخدمت دوم
پكن: يك تاجر ثروتمند در چين با آگهي كردن در شبكه جهاني اينترنت جنجال تازه اي در اين كشور بوجود آورده است. با توجه به اينكه همسر اين تاجر بسيار عصباني است و همواره پيشخدمت منزل را كتك مي زند به همين دليل اين تاجر در قالب يك آگهي از افراد داوطلب خواسته به عنوان پيشخدمت دوم منزل وي مشغول به كار شوند تا هنگامي كه همسرش عصباني شد، پيشخدمت دوم را به جاي پيشخدمت اول كتك بزند. وي به ازاي هر 10 دقيقه كار به پيشخدمت دوم 400 دلار پرداخت خواهد كرد. تا كنون 10 نفر براي استخدام شدن اعلام آمادگي كرده اند.
تبعات توهين همكار
اهايو: يك كارمند 58 ساله در آمريكا به صورت تصادفي و به دليل توهين يكي از همكارانش متوجه شد كه برنده 800 هزار دلار در مسابقه بخت آزمايي شده است. داستان از اين قرار بود كه چند ماه قبل اين مرد يك بليت بخت آزمايي خريداري كرد كه مراسم قرعه كشي اين مسابقه در حدود 2 ماه قبل برگزار و شماره بليت برنده اعلام شد. با توجه به اينكه وي تصور هم نمي كرد روزي برنده مسابقه شود به بليت خود نگاه نكرد. تا اينكه ديروز يكي از همكارانش در حين خواندن روزنامه به مقاله اي اشاره كرد كه در آن ذكر شده بود برنده مسابقه بخت آزمايي پس از گذشت حدود 2 ماه هنوز براي دريافت جايزه خود مراجعه نكرده است. در همين حال همكار وي با به كار بردن چند صفت زشت، برنده بليت را خطاب قرار داد. در واقع همين توهين همكار باعث شد تا اين مرد نسبت به اين موضوع حساس شود و پس از بازگشت به خانه، شماره بليت خود را با شماره برنده مطابقت بدهد. به هر حال مشخص شد كه وي شخص برنده است. او و همسرش بيشتر اين پول را صرف پرداخت اقساط وام مسكن خود و فرزندانشان خواهند كرد، سپس به يك مسافرت خارج از كشور خواهند رفت و بقيه را براي دوران بازنشستگي پس انداز مي كنند.
سرقت اسكناس هاي تابلو
015774.jpg
اسلو: چندي پيش يكي از هنرمندان سرشناس كشور نروژ تابلويي با استفاده از اسكناس، طراحي و عرضه كرده بود. در اين تابلو 100 هزار اسكناس كه ارزش آنها در مجموع معادل 16 هزار دلار بود در كنار هم در قابي به ابعاد 2 در 4 متر چسبانده شده بودند. اما اين تابلو كه در يك گالري در معرض ديد عموم قرار داشت يكشنبه شب به سرقت رفت. جالب اينكه سارقان، قاب تابلو را به سرقت نبردند بلكه با وسواس و دقت هر چه تمام تر اسكناس ها را تك به تك از تابلو جدا كردند. در تصوير اين تابلو قبل و بعد از سرقت مشخص است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |