چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
رئيس ،دوباره روي ميز تدوين رفت
015690.jpg
گروه ادب و هنر- مسعود كيميايي اين روزها مشغول انجام اصلاحاتي در فيلم رئيس است. صداگذاري فيلم كه براي رسيدن به جشنواره با شتاب انجام شده بود، در نهايت باعث كنار گذاشته شدن رئيس از بخش مسابقه شد. چون نسخه اي كه از فيلم در جشنواره به نمايش درآمد، كيفيت صداي مطلوبي نداشت، به همين خاطر اسحاق خانزادي كار صداگذاري رئيس را مجدداً انجام مي دهد.
جداي از اين كيميايي به همراه مصطفي خرقه پوش تغييراتي هم در تدوين فيلم اعمال مي كند. گويا سكانس هاي شاهنامه خواني كلاً حذف شده و به جاي آن يكي دو فصل كه در نسخه جشنواره به چشم نمي خورد، به فيلم اضافه مي شود. همچنين در تدوين، فصل كشته شدن رئيس (داريوش ارجمند) هم تغييراتي صورت مي گيرد.
كيميايي چند روز پيش در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها از انجام اصلاحات در فيلم و تلاش براي رساندنش به اكران نوروزي خبر داده بود. اين در حالي است كه روز گذشته تكليف چهار فيلم نوروز 86 مشخص شد و فيلم پنجم هم كه هنوز نامش مشخص نشده در گروه سينماهاي آزاد به نمايش درخواهد آمد.
پخش رئيس بر عهده هدايت فيلم است و گفته مي شود اگر فيلم در نوروز به نمايش درنيايد، در اكران دوم فصل بهار اكران خواهد شد.
در رئيس كه بيست و ششمين ساخته كيميايي است، فرامرز قريبيان، امين تارخ، پولاد كيميايي، مهناز افشار، خسرو شكيبايي، لعيا زنگنه و داريوش ارجمند ايفاي نقش كرده اند. اين فيلم را عليرضا زرين دست فيلمبرداري كرده و فرزين قره گزلو موسيقي متن اش را ساخته است.
آخرين ساخته كيميايي ماجراي يك پدر و پسر است. پسر درگير يك باند مخوف شده و پدر پس از سال ها غربت در جست وجوي فرزندش به ايران آمده است. رئيس گرچه از رقابت در جشنواره فيلم فجر جا ماند اما با اكران محدود در چند سينما آن چنان مورد توجه مردم و منتقدان قرار نگرفت.

توليدآثار تجربي و دانشگاهي، مهم ترين فعاليت تئاتر كشور
روزهاي تئاتر برفي است
015687.jpg
گروه ادب و هنر- در روزهاي پاياني سال تئاتر عين سينما شده و در شلوغي و ترافيك آخر سال بازار هنر خالي و سرد و بي رونق به كار خود ادامه مي دهد.
اما در اين ميان اخباري از پايان كار جشنواره تئاتر تجربه، اعلام اسامي بازبينان نهايي جشنواره تئاتر دانشگاهي، مقدمات برگزاري هفته جشن تئاتر و انتصاب مدير جديد تالار سنگلج به گوش مي رسد. شايد در اين ميان تراكم برنامه هاي مختلف و جشنواره هاي تجربي و دانشگاهي است كه مشكلات اصلي تئاتر از ياد مي رود.
نهمين جشنواره تئاتر تجربه با معرفي برگزيدگان بخش هاي خلاقيت، كوتاه، پژوهش و نمايشنامه خواني در تالار شهيد آويني به كار خود پايان داد.
در اين مراسم تنديس جشنواره تئاتر تجربه را نغمه ثميني و بهروز بختياري به پروفسور هانس تيس له مان، استاد و پژوهشگر برشت شناس اهدا كردند.
پس از معرفي برگزيدگان در بخش هاي مختلف، مجيد سرسنگي، مدير گروه نمايش پرديس هنرهاي زيبا، در اين مراسم گفت: جشنواره تئاتر تجربه بعد از 9 سال همچنان طراوت و نشاط دارد و هر سال كه از آن مي گذرد بر فضاي جشنواره به لحاظ تكنيكي و تجربيات تئاتري افزوده مي شود. تئاتر دانشگاهي و دانشجويي علي رغم همه مشكلات و تنگناهايي كه پيش روي آن قرار دارد با رويكرد خوبي در سالهاي اخير روبه رو بوده است و حضور بسياري از دانشجويان در گروه هاي تئاتر و برگزاري جشنواره هاي مختلف در حوزه هاي ديگر نويدبخش حركت تازه اي در اين بخش است.
همچنين لوح تقدير و تنديس جشنواره تئاتر تجربه توسط دكتر حبيبي، رئيس پرديس هنرهاي زيبا به دكتر فرهاد ناظرزاده كرماني اهدا شد. ناظرزاده گفت: در شعرهاي حافظ همواره يك وفا و مهري وجود دارند كه حافظ ارادت خاصي به آنها دارد و در سرودن اشعار خيلي به او كمك كرده است. به همين دليل امروز و در اين مراسم من هم از آن وفا و مهر كه باعث شد چنين شبي را تجربه كنم و شاهد رشد حركت تئاتر دانشجويي طي اين سالها باشم قدرداني مي كنم.
اما از سويي ديگر هم زمان با پايان يافتن جشنواره تئاتر تجربه بازبينان نهايي جشنواره تئاتر دانشگاهي معرفي شدند. نادر برهاني مرند، افشين خورشيد باختري و مهدي مكاري مسئول بازبيني نهايي نمايش هاي راه يافته به دهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايراني شدند. 65 نمايش راه يافته به مرحله نخست جشنواره از دانشگاههاي تئاتري و غيرتئاتري تهران، از 12 تا 20 اسفندماه مورد بازبيني قرار مي گيرند و برگزيدگان براي حضور در بخش پاياني جشنواره تئاتر دانشگاهي معرفي مي شوند. اين جشنواره از اول تا هشتم ارديبهشت سال 1386 در تهران برگزار مي شود.در حوزه تئاتر باز هم خبر رسيده كه بهروز بقايي با همكاري آتيلا پسياني عهده دار كارگرداني هفته جشن تئاتر شده اند. كنداكتور برنامه ها توسط اين دو نفر نوشته مي شود و همانند سال گذشته، هر انجمن برنامه هاي ويژه خود را در يك روز خاص اجرا مي كند. در حال حاضر انجمن هاي زيرمجموعه خانه تئاتر برنامه هاي ويژه خود را ارائه كرده اند و قرار است اين برنامه ها مورد بررسي قرار بگيرند و بودجه هريك از آنها مشخص شود. هفته جشن تئاتر از روز 7 تا 14 ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد. آتيلا پسياني همچنين اين روزها مشغول نگارش آيين نامه  مركز تئاتر تجربي حرفه اي است. اين آيين نامه دربردارنده موارد كلي و جزيي درباره مسايل گوناگون تئاتر تجربي حرفه اي است. در اين ميان خبر انتصاب مدير جديد تالار سنگلج تكميل كننده اخبار اين حوزه بود. اتابك نادري طي حكمي از سوي رئيس مركز هنرهاي نمايشي به عنوان مدير تالار سنگلج منصوب شد. اتابك نادري علاوه بر فعاليت هاي سينمايي و نمايشي در سوابق اجرايي مسئوليت اداره هنرهاي نمايشي استان اردبيل، مديرعامل مجتمع فرهنگي-هنري فدك در استان اردبيل، معاونت پژوهشي انجمن انقلاب و دفاع مقدس و... را عهده دار بوده است.

انيميشن ايراني رقيب جدي ديزني
گروه ادب و هنر- در دومين روز از برگزاري جشنواره پويانمايي تهران، محمدرضا جعفري  جلوه در نشست تخصصي چشم انداز پويانمايي ايران، با اعلام اين مطلب كه مكتب انيميشن ايران رقيب اصلي مكتب ديزني است، گفت: امروزه ميدان دار اصلي انيميشن، محصولات توليدي كمپاني ديزني، زاگرب و شرق دور است و اگر راه را در همه وجوه برنامه ريزي شده بپيماييم، انيميشن ايراني مي تواند به عنوان رقيب جدي اين سه مكتب شناخته شود.وي افزود: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به دنبال فعاليت  بيشتر در توليد انيميشن است. دلگرمي به فردا و متصل شدن به ذخاير و منابع و امكانات از راه هايي است كه مي تواند ايران را به جايگاه اصلي خود در اين هنر برساند. همچنين نشست ديگري با عنوان همايش ملي انيميشن ايران برگزار شد و اعضاي آسيفاي ايران در اين نشست به مرور اهداف تعيين شده در راستاي برگزاري همايش ملي انيميشن پرداختند. نورالدين زرين كلك، انيماتور پيشكسوت در توضيح اهداف آسيفا در برگزاري نشست ملي انيميشن گفت: آسيفا يك GO ملي است و وابستگي به هيچ ارگان دولتي ندارد و البته مورد اعتماد بخش خصوصي است. ما براي برگزاري اين نشست طرحي تهيه كرديم و قصد داريم در بهار 1386 اين امر محقق شود. در اين همايش مي خواهيم به تعريف درستي از انيميشن ملي برسيم، ويژگي هاي انيميشن ملي ايران را بشناسيم، اين هنر را آسيب شناسي و درمان شناسي كنيم و راهكارهاي توليد انيميشن ملي ايران را بشناسيم.

يك هفته با موسيقي
خزان گلشن موسيقي
گروه ادب و هنر- نخستين جلسه كلاس هاي آواز استاد شجريان هفته گذشته با حدود 300هنرجوي مرد برگزار شد و حالا 100 بانوي هنرجو در انتظاربرپايي اين كلاس در خانه موسيقي اند.
استقبال از كارگاه هاي آموزشي آواز آن هم با حضور استادي چون شجريان امري كاملا طبيعي است به خصوص كه در اين فرصت هاي كمياب گذشته از ديدار رودررو با استاد شنيدن حرف ها و آگاهي از نظرات و ديدگاه هاي او در عرصه موسيقي راهگشاي هنرجويان خواهدبود.
درگذشت منصور يونسي سينكي مدرس موسيقي و نوازنده تار از خبرهاي تاسف بار هفته بود. اين هنرمند كه روز يكشنبه بر اثر سكته قلبي دارفاني را وداع گفت، ديروز از مقابل تالار وحدت به سوي زادگاهش شهرستان سينك تشييع شد.
درگذشت اين هنرمند در فاصله اندك از فقدان استاد بهارلو و پرويز ياحقي ضايعه اي جبران ناپذير براي موسيقي ايران بود و اين ماه براي جامعه موسيقي به فصل خزان بدل شد.هفته گذشته مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي هنگام بررسي بودجه موسيقي اعلام كرد اعتبارات دستگاه هاي فرهنگي با بودجه ريزي عملياتي همخواني ندارد. براي مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ازاي حمايت از هر عنوان موسيقي كه جمعا 560عنوان است تقاضاي 92ميليون ريال اعتبار كرده اين درحالي است كه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي براي حمايت از 3عنوان موسيقي توليدشده در هر مورد تقاضاي يك ميليارد و۹۲۰ ميليون اعتبار كرده است.
تعجب مجلس همان پرسشي است كه سال ها بي پاسخ مانده است. اگر حوزه هنري به عنوان يك مؤسسه غيردولتي نمي تواند كالاي فرهنگي مشخصي توليد كند كه از محل فروش آن هزينه هايش را جبران كند چه اصراري به توليد اين گونه كالاها دارد.

ثبت نام ناشران داخلي آغاز شد
گروه ادب و هنر- بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ناشران داراي پروانه نشر از وزارت ارشاد براي شركت در نمايشگاه سال 86 دعوت به ثبت نام كرد. بر اساس اعلام روابط عمومي مؤسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران و مطابق جدول زمان بندي ثبت نام ناشران داخلي، ناشراني كه حرف اول آنها با (آ، الف، ب) شروع مي شود در روز 12 اسفند، از حرف (پ تا ذ) روز 13، حروف (ر تا ظ) در تاريخ 14، حروف (ع تا ل) در روز 15 و ناشراني كه حرف اول نام آنها با (م تا ي) آغاز مي شود در روز 16 اسفند ثبت نام خواهند كرد. ناشران دانشگاهي، آموزشي و كمك آموزشي و كودك و نوجوان نيز روز 17 همين ماه ثبت نام خواهند كرد. ترتيب الفبايي فوق با توجه به نام مندرج در پروانه نشر كليه ناشران اعم از دولتي و غيردولتي، مؤسسات، شركت ها و مراكز فرهنگي است.

اخبار كوتاه
سمفوني پيامبر در اوكراين: اركستر سمفونيك كي اف بهار 86 سمفوني پيامبر (شماره 10) و سمفوني دماوند از ساخته  هاي شاهين فرهت را اجرا مي كند. شاهين فرهت آهنگساز گفت: آثار ايراني به دليل دارا بودن ملودي شرقي  براي خارجي ها دلنشين و جذاب است. متأسفانه هنرمندان و مردم كشورهاي ديگر از وجود آهنگسازان ايراني بي اطلاع هستند. حتي براي آنها تعجب آور است كه يك آهنگساز ايراني بتواند سمفوني قوي بسازد.
انيميشن هاي ايراني در مدرسه و سينماي فرانسه: قصه هاي بازار شامل فيلم هاي كوه جواهر و سپيدبالان به كارگرداني عبدالله عليمراد و حكايت شيرين به كارگرداني محمدرضا عابدي كه از ژانويه 2006 در فرانسه اكران و با استقبال خوب مخاطب مواجه شد، در سال آينده ميلادي وارد مدارس و سينماي فرانسه مي شود.
اعتراض مسيحيان به جيمز كامرون: كارگردان تايتانيك با تهيه مستندي درباره حضرت مسيح اعتراض شديد محققان مسيحي را برانگيخت. عده اي از فيلمسازان و محققان دو جعبه سنگي كه گفته مي شود زماني حاوي يادگاري هاي مربوط به حضرت مسيح و مريم مجدليه بوده است، در معرض ديد عموم قرار دادند، ولي در مقابل عده اي از محققان ضمن رد اين ادعا اعلام كردند كه يافته هاي جديد، تنها ادعايي دروغين و بي اساس است كه منشاء آن يك فيلم مستند جديد است كه به هيچ وجه سنخيتي با اعتقادات مسيحيان ندارد.
آلبوم جديد محمد اصفهاني: محمد اصفهاني از انتشار آلبومي در مدح پيامبر(ص) در پايان امسال خبر داد. محمد اصفهاني گفت: قرار است به سفارش مؤسسه فني شعرا وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري، آلبومي در مدح پيامبر، به مناسبت سال پيامبر اعظم با همكاري بنده منتشر شود. سال پيامبر اعظم سال پربركتي براي جامعه است، بهتر است هنرمندان ارادت خود را به اين حضرت در اين سال گرامي بيش از پيش نشان دهند.
عرضه دو هزار عنوان رمان كلاسيك و مدرن لاتين: براي اولين بار در ايران در هشتمين نمايشگاه زمستاني كتاب هاي خارجي شهر كتاب دو هزار عنوان رمان كلاسيك و مدرن لاتين عرضه مي شود. هشتمين نمايشگاه زمستاني كتاب هاي خارجي شهر كتاب با عرضه 4 عنوان كتاب جديد خارجي كه از اين ميان دو هزار عنوان رمان كلاسيك و مدرن است از 9 تا 26 اسفند در فروشگاه كتاب آبان برگزار مي شود.
عيد ماهي ها: 75 عكس از امير اميري و محمدرضا ماندني، مسئول نمايشگاههاي خانه عكاسان ايران و عضو فعال اين خانه، با عنوان عيد ماهي ها از 12 تا 18 اسفندماه در گالري هاي خانه عكاسان ايران به نمايش گذاشته مي شود.
گردهمايي فارغ التحصيلان هنرستان هاي تجسمي: فارغ التحصيلان هنرستان تجسمي دختران و پسران تهران در دومين گردهمايي خود پس از 54 سال در جلسه اي يكشنبه آينده ساعت 16 در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران دور هم جمع مي شوند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |