چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۸ - Feb 28, 2007
كاوشگر اروپايي در مسير خود به سياره سرخ رسيد
روزتا بر فراز مريخ
عكس روزتا از مريخ ( بالا)
مركز هدايت روزتا در آلمان (چپ)
015708.jpg
015699.jpg
گروه دانش- كاوشگر فضايي روزتا، وارد مدار مريخ شد و توانست با استفاده از نيروي جاذبه اين سياره مسير حركت خود را به سوي دنباله دار چوريموف گراسيمنكو در نزديكي مشتري، تغيير دهد.
قرار است اين كاوشگر فضايي سال 2014 وارد مدار دنباله دار چوريموف گراسيمنكو شود و روي آن فرود آيد. وظيفه اين فضاپيماي بدون سرنشين اين است كه از روي سطح اين دنباله دار نمونه هايي را جمع كند و روي آنها آزمايش هايي انجام دهد. يكي از مهم ترين اين آزمايش ها پيدا كردن مولكول هاي پايه حيات از جمله اسيدهاي آمينه است.
اصولا براي فرستادن فضاپيماهاي بي سرنشين به دور دست هاي منظومه شمسي، آنها را به سمت اجرام بزرگ تر نزديك به زمين مي فرستند تا فضاپيماها دور آنها بچرخند و با استفاده از نيروي جاذبه آنها خود را قلاب سنگ كرده و به سمت هدف اصلي پرتاب شوند. گاهي اين مانورها چند مرحله طول مي كشد. مثلا براي فرستادن يك فضاپيما به دوردست ها ممكن است پس از پرتاب از پايگاه زميني، يك بار فضاپيما به سمت زمين برگردد و خود را قلاب سنگ كند و بعد به سمت مريخ يا ناهيد و همين طور ديگر اجرام بزرگ برود و با استفاده از نيروي جاذبه آنها خود را پله پله به هدف نزديك كند. اين عمليات بسيار پيچيده است و كوچك ترين خطايي در آن ممكن است يا فضاپيما را به سطح سياره بكوبد يا آن را به دوردست هاي فضا پرتاب كند.به نوشته سايت پارس اسكاي، روزتا كه بايد از قوه جاذبه مريخ و زمين براي قرار گرفتن در مسيري درست و همچنين تنظيم سرعت و شتاب خود استفاده كند، اولين و تنها دفعه اي بوده كه از كنار مريخ عبور كرده است. در پانزده دقيقه اي كه مانور تغيير مسير اين كاوشگر در كنار مريخ صورت مي گرفت، ارتباط راديويي اش با مركز فضايي اروپا در دارمشتاد آلمان قطع شد، اما برقراري مجدد ارتباط راديويي با كاوشگر فضايي روزتا، باعث خوشحالي حاضران در اين مركز شد.
اين فضاپيما در حين سفرش به سوي دنباله دار (در نزديكي مشتري)، دو بار از كنار زمين عبور خواهد كرد. دانشمندان اميدوارند كه فضاپيماي پيشرفته روزتا بتواند در جريان كاوشگري هاي خود در اين دنباله دار، به حل رازهاي منظومه شمسي و چگونگي تكامل آن كمك كند.
به نوشته سايت سازمان فضايي اروپا (اسا)، روزتا هنگام گذر از كنار مريخ، تصاوير حيرت انگيزي را فرستاده است.

رشد تعداد حملات فيشينگ در سال 2006
مراقب دزدان پسوورد باشيد
015705.jpg
پي سي ورلد- تعداد حملات اينترنتي فيشينگ در نوامبر سال 2006 در مقايسه با نوامبر سال 2005 بيش از 700درصد افزايش يافته است.
گروه تحقيقاتي آنتي فيشينگ ووركينگ گروپ در آخرين سرشماري تعداد سايت هاي جعلي فيشينگ در اينترنت موفق به شناسايي 37 هزار و 439 سايت آلوده شد و اين در حالي است كه در مطالعه اي مشابه در نوامبر سال 2005، تنها 4 هزار و 630سايت فيشينگ شناسايي شده بود. سايت هاي فيشينگ (Phishig) به سايت هايي گفته مي شود كه با ظاهري كاملاً مشابه وب سايت هاي شناخته شده، مثلاً وب سايت ياهو ميل يا سايت هاي بانك ها، كاربران را فريب مي دهند و اسم رمز و كلمه عبور تايپ  شده توسط كاربر را ثبت كرده و مي دزدند.
در ماه هاي گذشته نگارش هاي جديد مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس عرضه شده كه فيلترهاي ضد فيشينگ دارند، اما تحقيقات جديد نشان داده كه تعداد سايت هاي جعلي در اينترنت با چنان سرعتي رو به افزايش است كه اين فيلترها در عمل قادر به شناسايي و مسدود كردن تمام آنها نيستند.
همچنين شركت ارائه دهنده خدمات امنيت اينترنتي RSE چندي پيش در گزارشي اعلام كرد كه به تازگي نرم افزاري در دنيا بين هكرها مي گردد كه به آنها اجازه مي دهد به سادگي سايت هاي فيشينگ جديد طراحي كنند. با استفاده از اين نرم افزار مي توان چهارچوب ظاهري يك سايت، مثلاً سايت يك بانك، را كپي برداري كرد و از آن براي طراحي سريع سايتي جعلي با ظاهري كاملاً مشابه سايت اصلي بهره گرفت. به اين ترتيب كاربران با مشاهده اين سايت هاي جعلي فريب مي خورند و اطلاعات شخصي شان را در آنها تايپ مي كنند.
كارشناسان مي گويند بهترين راه براي حفاظت در برابر حملات فيشينگ، كليك نكردن روي لينك هاي اينترنتي است كه از طريق ايميل و يا مسنجرها براي كاربران ارسال مي شوند. كاربران براي ورود به سايت هاي بانك ها، مؤسسات مالي و يا ساير سايت هاي حساس ديگر كه ورود به آنها مستلزم تايپ كردن كلمه عبور و اسم رمز است، حتماً بايد خود آدرس صحيح سايت را به صورت دستي تايپ كنند و هيچ گاه اگر پنجره سايت خود به خود باز شد، به آن اطمينان نكنند.

فرهنگ وآموزش
ساخت۱۰ ميليون متر مربع فضاي آموزشي
گروه اجتماعي- معاون عمراني وزير آموزش و پرورش از ساخت 10 ميليون متر مربع فضاي آموزشي با هويت ايراني در سال هاي آينده خبر داد.
حبيب الله بوربور، صبح ديروز در آيين افتتاحيه اولين نمايشگاه مدرسه ايراني ،  معماري ايراني كه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد گفت: 104 معمار ايراني داخل و خارج از كشور براي ارائه طرح هايي در زمينه مدارسي با هويت ايراني و تجربه به كار گرفته شده اند. وي با اعلام تشكيل كميته هويت بخشي مدارس در ستاد فني اين سازمان با هدف احداث مدارسي زيبا، كارا و پايدار گفت: اعتبار ساخت اين ميزان فضاي آموزشي از محل 4 ميليارد دلاري اختصاص يافته به ساخت و ساز مدارس تأمين خواهد شد.به گفته وي طراحي مدرسه بايد به شكلي باشد كه در آينده تمام ساختمان هاي همجوار از طراحي مدارس تأثير پذيرند.
رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين گفت: آموزش و پرورش با دغدغه حفظ هويت ملي مدرسه بسازد .
غلامعلي حدادعادل افزود: اگر اين سازمان در جست وجوي هويت و معنا باشد قطعاً مي تواند الگويي به دست ديگر دستگاه هاي دولتي و مردم بدهد.
اعزام 14 هزار دانشجو به عمره
015711.jpg
گروه اجتماعي- 14 هزار دانشجو در قالب 120 كاروان سال آينده به عمره اعزام مي شوند.
مراسم نمادين قرعه كشي عمره دانشجويي دانشگاه تهران صبح ديروز با حضور رئيس ستاد عمره دانشجويي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و جمعي از دانشجويان در باشگاه دانشجويي دانشگاه تهران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين فقيهي،  رئيس ستاد عمره دانشجويي در اين مراسم گفت: اعزام دانشجويان از اواسط تير آغاز مي شود و امسال عمره دانشجويي در ماه هاي رجب و شعبان انجام مي شود.
دانشجويان ايراني در علوم هسته اي پذيرش نمي شوند
مهر: معاون دانشجويي وزارت علوم با تاييد حذف بورسيه دانشجويان به كشورهاي آمريكا، كانادا و انگليس گفت: علت حذف اين بورسيه عدم پذيرش دانشجويان ايراني توسط اين كشورها در فناوري هاي نوين و عدم نياز ايران به ساير رشته هاي اين كشورهاست.
محمود ملاباشي افزود: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با توجه به اينكه كشورهاي كانادا، آمريكا و انگليس دانشجويان ايراني را در فناوري هاي نوين پذيرش نمي كنند و نيازي نيز به سرمايه گذاري در ساير رشته ها براي اعزام دانشجويان نيست، تصميم گرفته است اعزام دانشجويان به اين كشورها را لغو كند.
وي تاكيد كرد : اعزام دانشجو به كانادا، انگليس و آمريكا از طريق دولت ايران ممنوع شده است .
عضو كميسيون آموزش مجلس اعلام كرد:
مافياي فروش سؤالات مانع حذف كنكور است
گروه اجتماعي- طرح حذف كنكور كه چندي پيش از سوي نمايندگان مجلس مطرح شد واكنش هاي مختلف موافقان و مخالفان را برانگيخت.
در اين زمينه هفته گذشته 31 نفر از روساي دانشگاه ها با تهيه نامه اي خطاب به نمايندگان مجلس در باره پيامدهاي تصويب اين طرح هشدار دادند.
در اين حال يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مافياي فروش سؤالات سال هاست كه نمي خواهند كنكور حذف شود.
به گزارش ايسنا ، شهريار مشيري با انتقاد از نامه 31 تن از روساي دانشگاه ها در اعتراض به طرح حذف كنكور ادعا كرد: گرچه بسياري از همين روسا موافق حذف كنكورند، اما شايد به دعوت برخي از مديران وزارت علوم اين نامه را امضا كرده باشند.
نماينده بندرعباس گفت: سالانه چند ميليارد تومان از طريق فروش سؤالات كنكور رد و بدل مي شود و احتمالاً برگزار كنندگان كلاس هاي كنكور در ميان برخي از مديران ذي ربط نفوذ دارند. وي با بيان اين كه با حذف كنكور ظرفيت دانشگاه ها و در نهايت تعداد آنها افزايش مي يابد، تصريح كرد: حذف كنكور باعث ورود دانش آموزان به دانشگاه با ميانگين خوب مي شود.
از سوي ديگر نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ضمن مخالفت با پذيرش جنسيتي در كنكور گفت: حق نداريم محدوديتي قائل شويم؛ اگر پذيرش جنسيتي بدين معنا باشد كه استعدادهاي افراد سهميه بندي شود،  مخالف آن هستم.
هاجر تحريري نيك صفت افزود: با جنسيتي و سهميه بندي كردن انگيزه كساني كه مي توانند خوب درس بخوانند و براي كشور مفيد باشند گرفته مي شود.
عقب گرد پژوهش در دانشگاه ها
مهر: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به مهر گفت: وضعيت بودجه هاي آموزش عالي در كميسيون تلفيق چندان اميدوار كننده نيست و اصلاحات مورد نظر كميسيون آموزش در لايحه بودجه در كميسيون تلفيق ناديده گرفته شده است.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: در كل اعتبارات سال آينده آموزش عالي در كميسيون تلفيق تفاوتي با لايحه دولت ندارد. با چنين وضعيتي پژوهش به عقب
باز مي گردد، پروژه هاي عمراني دانشگاه ها تعطيل مي شوند، دانشگاه پيام نور با بحران مواجه مي شود و مشكل دانشجويان در پرداخت شهريه افزايش مي يابد.
همچنين وي گفت: لايحه خدمات كشوري تأثيري در بازنشستگي فعلي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها ندارد.
ارائه تسهيلات به استادان ايراني مقيم خارج
مهر: وزارت علوم به منظور استفاده از تخصص و تجربيات اساتيد ايراني مقيم خارج از كشور جهت ارائه تسهيلات لازم به آنها آمادگي كامل دارد.
محمدباقر خرمشاد در ديدار با رايزنان علمي ضمن اينكه خواستار زمينه سازي براي مشاركت دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور شد، گفت: تشكيل كانون هاي علمي و فرهنگي به عنوان حركتي مثبت در دستور كار رايزنان و سرپرستان قرار مي گيرد.
صدور مجوز فعاليت 38 كانون دانشجويي
گره اجتماعي- مدير كل امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه تهران از صدور مجوز فعاليت 38 كانون دانشجويي جديد خبر داد.
غلامرضا اسلامي صبح ديروز در جمع خبرنگاران گفت: مجامع كانون هاي فرهنگي و هنري دانشجويان مانند سازمان هاي غير دولتي است و اين مجموعه يك تشكيلات خودجوش دانشجويي است كه در نهادهاي دانشگاهي در حال شكل گيري است.
وي تاكيد كرد: برخورد با كانون هاي دانشجويي نبايد مداخله جويانه باشد و بايد بسترسازي مناسب براي پيشروي حركت هاي دانشجويي صورت گيرد.

اچ دي-دي وي دي
با 51 گيگابايت ظرفيت
گروه دانش- توشيبا، سازنده ديسك هاي اچ دي-دي وي دي (HD-DVD) كه يكي از دو فرمت دي وي دي هاي وضوح بالاست؛ اعلام كرد كه اين دي وي دي ها را با حجم 51گيگا بايت عرضه مي كند. به اين ترتيب اچ دي- دي وي دي از نظر حجم هم از رقيبش بلو- ري كه 50 كيگا بايت ظرفيت دارد، جلو افتاده.
مزيت اچ دي- دي وي دي اين است كه ارزان تر و حجم ذخيره آن بيشتر است و درايو هاي آن ارزان تر است. در مقابل، در حال حاضر تنها مزيت  بلو- ري اين است كه كمپاني هاي بزرگ فيلمسازي و بازي سازان بزرگ برنامه هايشان را قرار است روي  بلو- ري بريزند و همچنين سوني كنسول پلي استيشن 3 را دارد كه تنها با  بلو- ري كار مي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |