يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۶ - Mar 11, 2007
رسول با نينوا آمد و با كربلا رفت
016764.jpg
گروه ادب و هنر- رسول ملاقلي پور، كارگردان سينماي دفاع مقدس، پنجشنبه گذشته در قطعه 244 بهشت زهرا در كنار مادرش به آرامگاه ابدي سپرده شد.
در مراسم تشييع جنازه وي كه بزرگان سينماي ايران حضور داشتند، منوچهر محمدي تهيه كننده فيلم عصر روز دهم - آخرين فيلم ملاقلي پور كه ناتمام ماند گفت: كم پيش مي آيد كارگرداني فيلم اولش نينوا باشد و فيلم آخرش كربلا .
وي افزود: قرار بود ديروز برويم كربلا و امروز صبح كربلا باشيم.
از ديگر سخنرانان اين مراسم مجيد مجيدي بود كه با مروري بر خاطرات شكل گيري حوزه انديشه و هنر اسلامي، رسول ملاقلي پور را در آن روزها چنين توصيف كرد: يادم هست اولين اثري كه از او در حوزه هنري با دوربين هشت ميلي متري ديديم، مربوط به روزهاي آخر سقوط خرمشهر بود كه خودش آن روزها مجروح شده بود اما دوربينش را از خود جدا نكرده بود. ... در مراسم نماز بر پيكر اين كارگردان سينما، برخي از مسئولان بلندپايه كشور از جمله دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشتند.

شعر نبوي
برندگان خود را شناخت
ايسنا: برگزيدگان كنگره بين المللي شعر نبوي جمعه گذشته طي مراسمي در تالار همايش هاي صدا و سيماي استان خراسان رضوي معرفي شدند.
در اين كنگره، 13 اثر از شاعران خارج از كشور و پنج اثر از شاعران داخلي به عنوان آثار برگزيده معرفي شدند. در بخش شاعران برگزيده داخلي، مهدي مرداني، ابوطالب مظفري، سارا جلوداريان، مرتضي آخرتي و مرتضي حيدري آل كثير به ترتيب به عنوان افراد برتر معرفي شدند.
در بخش شاعران برگزيده خارج از كشور نيز برگزيدگان به اين شرح معرفي شدند: عوض الله بشارك از سودان، عبدالله اوز تميز عميد تاجي اولي از تركيه، زكيه مال الله از قطر، رفعت سروش از هندوستان، حاج علمدار قلي اف از آذربايجان، سميرا مقبل از عراق، ميرزا هادي ميرزا محمدي (نويد) از تاجيكستان، معروف عبدالمجيد از مصر، چمبر باهام خيال از هندوستان، عبدالوهاب (چين مين چنگ) از چين، سيف الله سيف الدين از ازبكستان، احمد وصي از هندوستان و سامي القريني از كويت.

شوراي شهر هم به جمع مخالفان دوپاره شدن نمايشگاه كتاب تهران پيوست
طناب كشي سياسي بر سر نمايشگاه كتاب
گروه ادب و هنر ماجراي شيوه برگزاري بيستمين نمايشگاه كتاب تهران كه در يكي دو هفته گذشته، نقل محافل فرهنگي كشور شده است، همچنان ادامه دارد.
اين ماجرا، روز گذشته با انتشار اظهارنظرهاي حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر ابعاد تازه تري پيدا كرد، چرا كه عنصر اصلي و تكرار شونده همه مباحث مرتبط با نمايشگاه امسال، ترافيك است و اظهارات بيادي، اگرچه شايد موضع رسمي شوراي شهر نباشد،  اما به طور طبيعي، جبهه ديگري را به اين صف آرايي فرهنگي، اضافه مي كند. بيادي در گفت وگوي صريح خود با خبرگزاري مهر، با انتقاد از عملكرد وزارت فرهنگ در 2 سال گذشته، گفت: در زمينه برگزاري نمايشگاه كتاب گله داريم، زيرا
هرساله در اين رابطه، جلساتي را براي برگزاري موفق با مسئولان داشتيم كه در دو سال گذشته، مسئولان نمايشگاه و وزارت ارشاد هيچ نوع هماهنگي را با شهرداري و مخصوصا شوراي شهر نداشته اند.
اما بيادي تنها به انتقاد از ناهماهنگي ارشاد اكتفا نكرد و مساله را گسترش داد: ما در اين سالها ثابت كرديم كه با تعامل و هماهنگي مي توان ترافيك نمايشگاه را حل كرد، در حالي كه هم اكنون مشكلات مديريت صحيح را بر دوش نمايشگاه مي گذارند.
به اين ترتيب، با اعلام موضع شوراي شهر تهران، معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، باز هم تنهاتر به نظر مي رسد. تاكنون، اتحاديه ناشران، انجمن ناشران دانشگاهي و در واقع همه طرفهاي درگير، از دورپاره سازي نمايشگاه انتقاد كرده و حتي تهديد به تحريم آن كرده اند. حالا به نظر مي رسد كه شوراي شهر و شهرداري نيز در جبهه مخالفان قرار گرفته اند. بيادي ضربه نهايي را به پاشنه آشيل تصميم ارشاد درباره نمايشگاه وارد مي كند: تحقيقات زيادي در زمينه دوپاره كردن نمايشگاه كتاب در شوراي شهر انجام شده كه هيچ موفقيتي را جهت كاهش ترافيك تهران نشان نمي دهد.
او ادامه مي دهد: مردم بخشي از ترافيك را پذيرفته اند، منتها اعتقاد داريم كه با ظرفيت موجود، اگر سازمانها و ارگانها همكاري كنند، نمايشگاه را مي توان در يك جا و ايمن و كم هزينه برگزار كنيم.
نايب رئيس شوراي شهر تهران باز هم مساله را گسترده تر مي كند. به اعتقاد بيادي، وزارت ارشاد براي انتقال نمايشگاه موظف بوده است از شوراي شهر اجازه بگيرد و در كار اين نمايشگاه با توجه به ابعاد بين المللي كه دارد، نبايد هيچگونه وقفه اي ايجاد شود. اما در سوي ديگر ميدان، محسن پرويز، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ كه نوك پيكان همه انتقادات به سوي اوست، در تمام بحث ها و انتقادات مطرح شده، تلاش كرده است با اتخاذ موضعي محكم و بي هيچ عقب نشيني، تصميم وزارتخانه را تصميمي كارشناسانه و درست ارزيابي كرده و اطمينان دهد كه هم دوپاره شدن نمايشگاه به صلاح است و هم برگزاري پاره داخلي آن در مصلاي امام خميني.
پرويز در تازه ترين اظهار نظرش مي گويد: قطعا اگر مصلا پاسخگوي همه ناشران نبود اين كار را نمي كرديم. ما پس از كارهاي كارشناسي كه انجام داده ايم به اين نتيجه رسيديم كه برگزاري نمايشگاه به صورت يك جا در محل فعلي امكان پذير نيست.
اگرچه همه طرفهاي درگير در ماجراي نمايشگاه كتاب، نظرات خود را كارشناسانه يا مبتني بر كارشناسي مي دانند،  به نظر مي رسد اين مساله به عرصه خوبي براي طناب كشي سياسي نيز بدل شده است. اين كه در پايان اين زورآزمايي پرحاشيه و نفس گير، دست كدام يك رها خواهد شد، در آينده معلوم مي شود. اما آيا تنها گذاشتن وزارت فرهنگ حتي اگر تصميم نادرستي اتخاذ كرده باشد، اقدام شايسته اي است؟

۳۰۰ ؛ عليه ايران
016758.jpg
گروه ادب و هنر هاليوود با ساخت فيلم جديدي با نام 300 كه اكران آن از اين هفته در سينماهاي جهان آغاز شده، جبهه جديد عليه ايران گشوده است.
در اين فيلم كه با تكنيك هاي گرافيكي مثل شهرگناه از كميك استريپي از فرانك ميلر ساخته شده، خشايارشا با سپاه يك ميليوني اش در مقابل 300 اسپارتي به فرماندهي لئونيداس تا مرز شكست پيش مي روند. زاك اسنايدر كارگردان اين فيلم، براي اولين بار آن را در جشنواره فيلم برلين به نمايش گذاشت و آنجا با 2 سئوال غافلگير شد: اول اين كه چطور اين فيلم با حمايت هاي مالي آمريكا و خارج از روال معمول به سرعت براي اكران در چنين موقعي آماده شد و دوم آن كه جورج بوش خشايارشا است يا لئونيداس؟
گرچه خشايارشا در اين فيلم با پوست تيره و حلقه هايي در گوش و بيني شبيه رهبران قبايل آفريقايي درآمده اما به اعتقاد برخي، خشايارشا قصد دارد كاري كه پدرش ناتمام گذاشته بود را كامل كند و با لشكري عظيم راهي كشوري كوچك شود. در مقابل برخي از منتقدان معتقدند شعارهايي چون برويد و آن ها را از بين ببريد از سوي لئونيداس اسپارتي و اين كه او به هر قيمتي مي خواهد از آزادي دفاع كند حتي اگر ناچار به حمله به ايران باشد، نشانه هايي از مشابهت جورج بوش با لئونيداس است.
آنچه به طور مسلم از نقدها و نوشته ها برمي آيد اين است كه اين فيلم انيميشن با استفاده از تمام جلوه هاي گرافيكي و سينمايي قصد دارد جبهه اي جديد در فضاي كنوني عليه ايران بسازد.
نگارش عجولانه فيلمنامه و سپس پيش توليد 2 ماهه اي كه عملا به 45 روز تقليل يافت و حمايت هاي مختلف براي اكران زودهنگام همه نشانه هايي از آن است كه پشت سر اكران اين فيلم، بايد منتظر هجوم رسانه اي جديدي عليه ايران بود. گرچه اين فيلم از سوي بسياري از منتقدان و نويسندگان احمقانه توصيف شده ولي هاليوود از تمام ترفندها براي تبليغات گسترده اين فيلم استفاده كرده؛ كاري كه پيش از آن با ساخت الكساندر در آن توفيق چنداني نيافت. با اكران اين فيلم، اعتراض هاي گسترده اي از سوي ايرانيان خارج از كشور عليه كمپاني برادران وارنر سازنده اين فيلم اعلام شده است اما عليرغم همه تلاش ها نشانه هايي از قانع نمودن دولت ها در عدم نمايش اين فيلم منتشر نشده است. مقاله مفصلي درباره اين فيلم را مي توانيد در صفحه سينما پس فردا بخوانيد.

اخبار كوتاه
معرفي نامزدهاي ادبي اينديپندنت انگليس: جايزه كتاب اينديپندنت كه هرساله در انگليس به بهترين اثر داستاني خارجي اعطا مي شود، نامزدهاي امسال خود را از ميان 80 اثر انتخاب كرد.
پايان فروش نمايشگاه بزرگ سال: در اين نمايشگاه كه از سوي جمعي از نگارخانه هاي فعال شهر تهران تدارك ديده شده بود، حدود 200 تابلو نقاشي با رقمي نزديك به دوميليارد ريال فروخته شد.
موفقيت ديگر كران دساي: كتاب ميراث گم گشتگي - اثر نويسنده هندي برنده جايزه بوكر - به عنوان بهترين اثر داستاني انجمن ملي منتقدان كتاب آمريكا انتخاب شد. كران دساي براي اين كتاب سال گذشته موفق شد جايزه ادبي بوكر را به دست آورد.
تئاتر ايراني در پاريس: نمايش پيك نيك در آپارتمان به كارگرداني ژيلبرت تساي و با حضور 5 بازيگر زن ايراني به مدت 20 شب در چهار شهر فرانسه اجرا شد. اين نمايش درباره  آداب و رسوم ايرانيان طي نوروز از چهارشنبه سوري تا سيزده بدر است كه به شيوه طنز اجرا مي شود و با حضور افسانه ماهيان، بهناز نازي، فهيمه رحيم نيا، آيدا صادقي در شهرهاي پاريس، ليون، مارسي و مونترو به صحنه رفت.
مهرجويي در دانشگاه تهران: نشست يك روز با داريوش مهرجويي با نمايش فيلمهاي هامون، درخت گلابي،بانو و
دختردايي گمشده در دانشگاه تهران امروز از ساعت 10 صبح برگزار مي شود.
اسپيلبرگ و تن تن: استيون اسپيلبرگ و استوديو دريم وركز تن تن، قهرمان محبوب قصه هاي مصور بلژيكي را به دنياي سينما مي آورند. اسپيلبرگ كه از طرفداران پروپاقرص داستان هاي خبرنگار ماجراجوست، اين پروژه را تهيه مي كند، اما مشخص نيست خودش هم آن را كارگرداني كند.
جمع آوري كتاب هاي مستعمل: خانه شهرياران جوان با مشاركت معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران طرح بهار كتاب را برگزار كرد.، در اين طرح كه بيش از 300 نفر از داوطلبان خانه شهرياران جوان از كليه مناطق 22 گانه تهران در آن حضور داشتند با برپايي 50 غرفه در سطح شهر به جمع آوري كتاب هاي مستعمل شهروندان پرداخته شد.

گپ روز
كامران محمدي
پاي صحبت احمد بيگدلي
خدا تهران را آورد اينجا
گروه ادب و هنر احمد بيگدلي ناگهان معروف شد. جايزه كتاب سال و اندكي بعد، جايزه شهيد حبيب غني پور براي اندكي سايه ، اولين رمان نويسنده اهوازي الاصل اصفهاني. اين احساس عجيبي است براي او كه در يزدان شهر نجف آباد استان اصفهان، جايي كه پاي هيچ روزنامه اي به آن نمي رسد و هيچ گوشي حتي براي شنيدن داستان يافت نمي شود، با سه فرزند و همسرش و 62 هزار تومان حقوق بازنشستگي پيش ازسال 79 در آموزش و پرورش، روزگار مي گذراند...

احساس كردم درهاي آسمان به رويم باز شده است. آن هم بعد از اين همه سال. فقط اميدوارم باز بماند و باز هم اين شايستگي را داشته باشم كه كار برجسته اي به مردماني كه دوستشان دارم، ارائه كنم.
حالا چرا بعد از اين همه سال؟
شايد چون نمي خواستم وارد عرصه عرضه كتاب شوم و بعد پشتم خالي باشد. يك كتاب بيرون بيايد و بعد، كتاب ديگري نداشته باشم.

نخستين كتاب بيگدلي سال 1374 منتشر شد: شب بيرون از خانه و بعد تا سال 81 ، خبري از او نبود. اما دومين مجموعه داستان او، من ويران شدم هم نتوانست بيگدلي را از تنهايي درآورد. اندكي سايه لازم بود تا در سال 84 ، ورق را براي نويسنده 06ساله كاملاً برگرداند. شايد خدا اين طور خواسته بود...سال ها اين گوشه دنيا نشستم و از خدا خواستم كه حالا كه من نمي توانم بيايم تهران، خدايا، تهران را بياور اين جا. من عيالوارم و نمي توانم جايي جز از همين جا زندگي كنم و شايد اين يكي از شگفتي هاي ماجرا باشد كه حالا همين اتفاق افتاده است.
اما بعضي ها از جمله آقاي اميرخاني، كار شما را شايسته جايزه نمي دانند.
نه من داوران را مي شناختم و نه آنها مرا. به هيچ وجه مسئله رفيق و رفيق بازي در انتخاب كتاب من مطرح نبوده است. به هر حال همه داوران براساس اطلاعات، آگاهي ها، دانش و به علاوه اندكي سليقه خود قضاوت مي كنند. اما من دلم مي خواهد اين مطلب را حتماً بنويسيد: آقاي اميرخاني، اين اتفاق با عنايت خدا انجام شد. خدا در حق من داوري كرد. خدا صداي من را بعد از مدت ها كار در غربت و تنهايي شنيد و درخواستم را اجابت كرد. من آدم بي سوادي نيستم. سال ها زحمت كشيدم و سال ها رنج بردم و حالا عنايت خدا متوجهم شده است.
رضا اميرخاني بعد از اعلام رأي داوران كتاب سال در گفت وگوي مفصلي با خبرگزاري دانشجويان ايران، از داوران محترم به شدت انتقاد كرده بود كه چرا كار نه چندان داستاني   بيگدلي را به كتاب فوق العاده شطرنج با ماشين قيامت ترجيح داده اند...
اصلاً انتظار اين واكنش را از آقاي اميرخاني نداشتم. تهراني ها هميشه اين جوري اند؟! احمد زاده خودش كتابش را در مراسم جايزه غني پور به من هديه داد و هنوز آن را نخوانده ام. اما كتاب مرادي كرماني اصلاً رمان نيست. بلكه يك اتوبيوگرافي است. به هر حال من فكر مي كنم اندكي سايه چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا كار خوبي است.
كارهاي بعدي؟
سه كتاب به سه ناشر داده ام كه دوتايش را در نشر آگه و چشمه منتظر مجوزند و يكي هم تازگي جمع و جور كرده ام و به نشر خجسته تحويل داده ام.

همزمان با مراسم گشايش نمايشگاه
لوح فشرده چندرسانه اي
پيامبر اعظم عرضه شد
016761.jpg
گروه ادب و هنر- همزمان با گشايش نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم ص، لوح فشرده چندرسانه اي پيامبر اعظم در اين نمايشگاه عرضه شد. اين لوح فشرده كه در نوع خود بي سابقه است، به همت ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم و با همكاري وزارت ارشاد تهيه شده است و شامل بيش از صدها صفحه گرافيكي به صورت تلفيق متن با تصوير، انيميشن هاي دوبعدي، فيلم، گفتار و افكت هاي صوتي و تصويري، درباره زندگي پيامبر اعظم است.
در اين لوح، فهرست موضوعي به تفكيك مراحل مختلف زندگي آن بزرگوار آمده است. از ديگر بخش هاي اين لوح فشرده مي توان به مجموعه اي از آواهاي قرآني و تواشيح درباره پيامبر اعظم، دو گذرگاه تاريخ: گذري تاريخي بر خاستگاه مقدس مكه و مدينه و مسابقه پير تاريخ اشاره كرد.
همه سال ها، سال پيامبر است
در مراسم گشايش نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم كه روز پنجشنبه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همه  سال ها سال پيامبر است.
صفارهرندي در سخنان خود در افتتاحيه، بر ضرورت يك حركت و اقدام نبوي براي احياي امت واحده تاكيد كرد. همچنين وي در حاشيه نمايشگاه به خبرنگاران رسانه ها گفت: ما امسال تازه فهميديم بايد غفلتي را كه در گذشته نسبت به پيامبر داشته ايم جبران كنيم و ان شاءالله اين كار حتماً از اين پس خواهد شد.
برنامه هاي ويژه شهرداري تهران در نمايشگاه
در نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم، بزرگترين نقاشي جهان نمايش داده خواهد شد. اين نقاشي كه 5 هزار متر طول دارد به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تهيه شده است. همچنين در سالن اصلي و در غرفه اي به مساحت 170 متر مربع تمام نرم افزارها و كتاب هايي كه در مراكز مختلف وابسته به اين سازمان در موضوع پيامبر اعظم تدوين يا تأليف شده است، عرضه خواهد شد. همچنين تا روز پايان اين نمايشگاه (25 اسفند) هر روز در غرفه شهرداري، نشست هاي تخصصي درباره پيامبر اعظم برگزار خواهد شد.
از جمله خصوصيت هاي نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم كه با هدف تسهيل شركت  تمام مؤسسات خصوصي و غيرخصوصي در نمايشگاه پيش بيني شده است، رايگان  بودن غرفه هاي آن است. به گفته دست اندركاران، اين نمايشگاه كه با مسئوليت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها برپا شده است، در سال هاي ديگر نيز به صورت بين المللي برپا خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |