يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۶ - Mar 11, 2007
مروري بر نكات ايمني در استفاده از مواد شوينده، در گفتگو با يك متخصص
خانه هايتان را
با احتياط بتكانيد
صدف كوه كن
016785.jpg
نزديك عيد كه مي شود، تميزي مفهوم تازه اي پيدا مي كند، خانه تكاني از روزهاي مياني اسفند آغاز شده و همه در اين نو شدن سهيم مي شوند. يكي شيشه ها را پاك مي كند، يكي كابينت ها را سرو سامان مي دهد و ديگري در حال شستن پرده هاست و هميشه، مواد شوينده، پاي ثابت خانه تكاني است. دقيقا در همين روزها هم، آمار مسموميت با مواد شيميايي بالا مي رود. خيلي ها هم به دليل رعايت نكردن اصول اوليه در استفاده از اين مواد دچار مشكلاتي از قبيل اختلالات تنفسي مي شوند. توصيه هاي دكتر سيدعلي شريف نيا، جراح و متخصص گوش و حلق و بيني و دبير كنگره بين المللي بيماري هاي حنجره و اختلالات صوتي كه ارديبهشت ماه سال 86 برگزار خواهد شد را در اين باره بخوانيد.
آقاي دكتر، نوروز مي تواند ما را مريض كند؟
هر كاري، اصولي انجام نشود، مي تواند آسيب  رسان به جسم و روان باشد، مثل همين خانه تكاني نوروز. ما مي خواهيم درباره آسيب هاي ناشي از استنشاق مواد شوينده صحبت كنيم، وگرنه آسيب هاي ديگر از قبيل دردهاي عضلاني و حساسيت هاي پوستي و... هم در ماه اسفند شايع مي شود. آسيب هاي تنفسي و مخصوصا آسيب به حنجره به دليل استفاده بي رويه وعدم رعايت نكات ايمني دراستفاده از مواد سفيدكننده و پاك كننده هاي شيميايي در اسفند ماه شايع تر از هميشه است. درنظافت و خانه تكاني آخر هرسال با خيل عظيمي ازبيماران مواجهيم كه در اثراستنشاق بخارات اين مواد كه مي تواند تحريكات و آسيب هاي جدي و خطرناكي را براي حنجره به دنبال داشته باشد، با گرفتگي صدا و اختلال در تنفس براي درمان مراجعه مي كنند. البته مورد بعدي كه با تاسف در باره آن صحبت مي كنم،استفاده روز افزون افراد به خصوص جوانان، از مواد مخدرو محرك شيميايي و متعاقب آن استفاده از مواد تدخيني مثل سيگار و به خصوص قليان هاي معطر است. اينجا بايد يادآور شوم كه در تعطيلات، نرخ استفاده ازاين مواد هم افزايش پيدامي كند كه علاوه برمسموميت هاي شيميايي واختلالات عصبي،عوارض شديدي برحنجره و ريه به شكل گرفتگي صدا،تغيير صدا و تنگي نفس به وجود مي آورد كه مي تواند شيريني ايام نوروز را به تلخي بدل كند. در اين ميان صحبت كردن با صداي بلند، هلهله و شادي همراه با فرياد و يا حتي تشويق ورزشكاران باصداي بلند،به خصوص دركساني كه سابقه سرماخوردگي دارند باعث خون ريزي هاي كوچكي در لبه تارهاي صوتي شده (ميكروهموراژي) كه پس از گرفتگي صدا، ممكن است گره هايي موسوم به گره هاي صوتي را ايجاد كند كه تنها با انجام عمل جراحي قابل درمان است.
يك باور عاميانه وجوددارد مبني بر اينكه پس ازكاربا مواد شوينده، يك ليوان شير بنوشيد. اين باورتا چه حدصحيح است؟
از بابت پيشگيري ازعارضه اي كه براي حنجره و ريه ايجاد مي شود، باورغلطي است، اما مصرف شير، اصولا هر زماني كه مسموميت با مواد شيميايي به دليل خوردن اين مواد وجود داشته باشد، مناسب به نظر مي رسد. با اين حساب، خوردن شير را در اين روزها توصيه مي كنم چرا كه مواد شوينده اي نظير وايتكس، علاوه بر آسيب هاي ريه و حنجره، مسموميت هاي داخلي را هم شامل مي شود.
شما از روش هاي غلط كه باعث ايجاد عارضه مي شود، صحبت كرديد. به نظر شما طرز استفاده صحيح از اين مواد شوينده كه كمترين آسيب را براي افراد به همراه داشته باشد، چيست؟
بدترين فرم استفاده از مواد پاك كننده و شوينده اين است كه آنها را با آب گرم مخلوط كنند و يا از آنها در محيط هاي در بسته اي كه بخار آب وجود دارد، استفاده كنند. بيماران ما بيشترين عارضه را بعد از استفاده از اين پاك كننده ها در حمام داشته اند و ايجاد بخار توسط مواد شوينده و استنشاق آن براي افراد مشكل زا بوده است. پس يكي از راههاي پيشگيري، عدم استفاده از مواد شوينده در محيط هاي دربسته و جاهايي است كه جريان هوا وجود ندارد.
ماسك ها چطور؟ استفاده از آنها تا چه حدمؤثر است؟
بايد بگويم كه متاسفانه ماسك هايي كه ما در اختيار داريم چندان كارآمد نيستند، چرا كه ذرات مواد شيميايي موجود، به راحتي از اين ماسك ها عبور مي كنند. بنابراين اگر بخواهيم از ماسك كارآمدي استفاده كنيم، بايد بگويم كه فقط ماسك هايي كه در جنگ هاي شيميايي استفاده مي شوند، مناسبند! اما ماسك هايي را هم كه در بازارهست، صددرصد نفي نمي كنيم چون هر چند كم اما بازهم، بي تاثير نيستند.
پس،چه بايد كرد؟
اولين مورد، قطع مصرف بي رويه مواد پاك كننده است.در واقع پيشنهاد اين است كه از مواد شوينده و پاك كننده اي استفاده شود كه آسيب كمتري مي رساند، مثلا استفاده از پودرهاي شوينده كه آنزيم هم دارند بسيار امن تر از استفاده ازمواد سفيدكننده اي است كه بخار دارد. دركل مواد شوينده شيميايي را كه بخار مي كند، از برنامه تميزكاري حذف كنيد، مگر آنكه در جايي باشيد كه جريان سريع هوا، بخارات راپراكنده مي كند. درغير اين صورت هر چقدر هم كه احتياط كنيد باز هم آسيب وجود دارد.
آيا در ست است كه تاثيرات مخرب مواد شوينده روي بچه هابيشتر است؟
اصولا وضعيت فيزيولوژيك بچه ها طوري است كه حساس ترند و اين عارضه به دليل كوچكتر بودن تراشه و حنجره بچه ها، خطرات به مراتب بيشتري را براي آنها در بر دارد و ممكن است اختلالاتي را ايجاد كند كه نياز به تراكستومي براي آنها به وجود بيايد. يعني با استفاده از سوراخي درناحيه گردن،تنفس برقرارشود كه در اين صورت آسيب هاي جدي به ريه و حنجره آنها وارد خواهد شد.
علايم ايجاد اختلالات تنفسي چيست؟
معمولا عارضه هاي حنجره و تراشه، با دو علامت گرفتگي صدا و تنگي نفس خودش را نشان مي دهد،كه در بعضي ها مثل كساني كه زمينه آلرژيك ريوي دارند، ابتدا تنگي نفس خودش را نشان مي دهد. اما دركسي كه سرماخوردگي سه روز پيش را داشته باشد ابتدا گرفتگي صدا به وجود مي آيد. بنابراين احساس تنگي نفس يا گرفتگي صدا نشانه بروز اختلال است.
بهترين اقدامات بعد از بروز اختلالات حنجره قبل از مراجعه به پزشك؟
اولين وبهترين اقدام پس از بروز اختلال، قرار گرفتن در معرض جريان هوا است چرا كه استنشاق هواي تازه، تنفس را تسهيل مي كند و باعث ايجاد آرامش مي شود. استفاده از بخور به خصوص بخور هواي سرد (كه به ندرت در خانه ها وجود دارد) بسيار كارآمد است، همچنين خودداري از صحبت كردن مثل حرف زدن با تلفن هم مي تواند مفيد باشد، اما بعد از تمام اين اقدامات، اگر مشكل برطرف نشد، مراجعه هر چه سريعتر به پزشك، مي تواند در بسياري از موارد روند بهبودي را تسهيل كند.
و آخرين سوال:خطرناك ترين مواد شوينده و پاك كننده كدامند؟
طبيعتا مواد پاك كننده اي كه مي توانند آسيب رسان باشند، انواعي هستند كه ايجاد گاز يا بخار مي كنند. حتي بد نيست به عنوان يادآوري از حساسيت بيش ازحد افرادي كه آسم دارند نسبت به اسپري ها صحبت كنيم، چرا كه قرارگرفتن در معرض اين مواد شيميايي در برخي از موارد عوارض بسيار شديدي را در اين افراد نشان داده است. از آنجايي كه ماده موثره آنها داراي تركيباتي از قبيل كلر است و بسيار زود تبخير مي شوند، اين مواد قادر به ايجاد آسيب براي حنجره خواهد بود.

اخبار كوتاه
ذخيره سازي سلول هاي بندناف براي خانواده هاي سرطاني
سلول هاي خون بندناف نوزادان خانواده هاي داراي بيماران سرطاني ذخيره سازي مي شوند. دكتر مرضيه ابراهيمي، عضو هيات علمي پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي گفت: خون بند ناف خوني است كه به انتقال مواد تغذيه اي و اكسيژن از مادر به جنين كمك مي كند و اين خون كه پس از تولد دور ريخته مي شود، غني از سلول هاي بنيادي است و از قدرت پيوند بالاتر و ميزان رد پيوند كمتري برخوردار است.
گسترش دوره هاي دانشگاهي طب اورژانس
دكتر فرزاد پناهي رئيس مركز اورژانس كشور به ايسنا گفت: طب حوادث مترقبه، طب نظامي و طب هوا و فضا از شاخه هاي متعدد طب اورژانس است و به زودي تربيت كارشناسان اين رشته در سطح كشور آغاز خواهد شد.
آموزش مهارت فرزندپروري
مدير كل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: آموزش مهارتهاي فرزندپروري اكنون در چند استان كشور آغاز شده و سال آينده به كل كشور تعميم مي يابد. محمد عمران رزاقي افزود: برنامه ريزي در مورد اين آموزشها به نحوي است كه مهارتهاي فرزندپروري به عنوان يك آموزش استاندارد شده عمومي براي همه والدين كشور تبديل شود و همه والدين كشور بياموزند كه چگونه فرزندانشان را در سنين مختلف تربيت كنند.
سلامت، اولويت پانزدهم
رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: در همه جاي دنيا سلامت را به عنوان امري پايه اي و اولويت دار در نظر مي گيرند، اما در كشور ما هنوز مسئله سلامت مردم در اولويتهاي 15 و 16 است.
شهاب   الدين صدر در گردهمايي، روساي هيأت مديره هاي نظام پزشكي سراسر كشور، با بيان اين كه رفتار دنيا در مورد سلامت تغيير كرده است و ميزان سهم سلامت از درآمد ناخالص كشورها يك شاخص مهم اولويت دادن دولت به سلامت مردم است، گفت: سهم سلامت در بودجه سال 84 حدود 6/5 درصد بود كه سال 85 حدود دو دهم درصد كاهش يافت و سال 86 نيز كاهش بيشتري پيدا مي كند.

محققان مي گويند
آسپيرين با سرطان روده نمي جنگد
مطالعات پيشين نشان داده بود مصرف روزانه يك آسپيرين بچه مي تواند از بروز پوليپ هاي سرطاني كه گاهي به سرطان روده بزرگ تبديل مي شود پيشگيري كند، اما به تازگي كارشناسان گروه ضربت خدمات پيشگيري آمريكا گفته اند مصرف آسپيرين و يا مسكن هايي مانند ايبوپروفن، براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري توصيه نمي شود.
سكته مغزي، خونريزي روده و نارسايي كليه خطرهاي بالقوه مصرف بيش از ???ميلي گرم در روز آسپيرين يا داروهاي ضد التهابي غيراستروييدي مانند ايبوپروفن و ناپروكسن است.
به گفته اين كارشناسان در نشريه سالنامه طب داخلي ، اين خطرها از فوايد بالقوه مصرف آسپيرين در پيشگيري از ابتلا به سرطان، بيشتر است. به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، اين گروه به افرادي كه سابقه خانوادگي سرطان روده بزرگ را دارند توصيه كرده به جاي مصرف خودسرانه اين داروها، در سنين بالاي 50 سال براي غربالگري اين بيماري مراجعه كنند.
مغز چاق ها ترمز مي برد
تحقيقات جديد در مركز ملي تحقيقات انساني اورگون در آمريكا نشان مي دهد استفاده از رژيمهاي غذايي پرچرب سبب مي شود مغز انسان حساسيت خود را در برابر هورمونهاي آزاد شده از سلولهاي چربي از دست بدهد. به اين ترتيب ديگر مغز از ميزان چربي بدن آگاهي ندارد و نمي تواند اشتها را، متناسب با آن كنترل كند.
به گزارش سايت اينترنتي نيوساينتيست ، اين بررسي كه روي موش ها انجام شده، نشان داد در سلولهاي مغز موشهاي چاق ماده اي به نام SOCS-3 انباشته شده است. اين ماده احتمالاً سبب كاهش حساسيت سلولهاي مغز در برابر لپتين مي شود. تحقيقات بيشتر روي اين مسئله شايد بتواند راهي براي كاهش وزن مطلوب تر و راحت تر پيش پاي كارشناسان تغذيه بگذارد.
بيماران اسكيزوفرني و درك موسيقي كلام
اين كه مبتلايان به بيماري رواني شيزوفرني، نمي توانند نتهاي غلط موسيقي را تشخيص دهند، آن قدرها اهميت ندارد. اما تحقيقات جديد در دانشگاه نيويورك، علاوه بر اين موضوع نشان داده اند اين بيماران يك مشكل ديگر هم دارند و آن اين كه نمي توانند زير و بم لحن صداي كساني كه با آنها حرف مي زنند را درك كنند و همين باعث مي شود مشكل هاي آنها در برقراري ارتباط با ديگران، بيشتر شود. خبرگزاري رويترز گزارش داده است، نتايج اين مطالعه در نشريه روانپزشكي آمريكا چاپ شده است. شايد بتوان با استفاده از اين مطالعه به روشي براي آموزش موسيقي به اين بيماران رسيد كه بتواند مهارت هاي ارتباطي را به آنها برگرداند.
اثر دائمي شكنجه هاي رواني
بعد از يك حادثه ناگوار و دردناك، احتمال بروز نوعي اختلال اضطرابي، به نام استرس بعد از حادثه در افراد بالا مي رود. شكنجه هاي زندانيان هم يكي از اين حوادث است كه مي تواند از نوع فيزيكي يا رواني باشد. محققان كالج لندن به تازگي در گزارشي از تحقيقاتشان اعلام كرده اند ميزان بروز اين اختلال رواني در شكنجه ديده هاي رواني، به اندازه شكنجه هاي جسمي است و اين تصور كه اختلال استرس بعد از حادثه در افرادي كه شكنجه هاي فيزيكي را تحمل كرده اند بيشتر است، يك تصور غلط است. اين نتايج از بررسي وضعيت حدود ??? بازمانده شكنجه  در زندانهاي يوگسلاوي سابق به دست آمده و در سايت اينترنتي نيوساينتيست قرار داده شده است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |