يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۶ - Mar 11, 2007
نيمه پنهان قانون نفت عراق
رضا سادات
016791.jpg
قانون نفت جديد عراق كه كمتر از دو هفته قبل به تصويب دولت نوري المالكي، نخست وزير عراق رسيد درحالي قرار است در ماه آتي ميلادي در معرض قضاوت قانونگذاران اين كشور قرار گيرد كه برخلاف ادعاي واشنگتن بسياري از آن به عنوان نقطه پايان كشور واحد عراق و نمادي از دستيابي دولت بوش، رئيس جمهور آمريكا به اهدافش در عراق ياد مي كنند.
اين قانون نه تنها درها را به سوي شركت هاي نفتي فرامليتي مي گشايد كه قراردادهاي اغواكننده را پيش روي آنها قرار داده و انتصاب نماينده اي از سوي آنان در شوراي ملي نفت عراق كه مديريت اين صنعت را برعهده خواهد داشت، امكان پذير مي سازد.
در چارچوب قانون جديد، درآمد نفتي عراق به تناسب جمعيتي بين بخش هاي مختلف اين كشور تقسيم مي شود ولي در عمل اين قانون زمينه را براي تقسيم ثروت هاي نفتي عراق بين مردم اين كشور و شركت هاي نفتي فراهم مي آورد. اين به معناي اضمحلال صنعت نفت ملي شده عراق است كه تا پيش از اين منبع اصلي تامين بودجه براي اين كشور بود. به مرور زمان شرايطي فراهم خواهد شد تا درآمدهاي نفتي عراق بين شمال كردنشين و استقلال يافته، مناطق شيعه نشين در جنوب و بخش هايي كه اهل تسنن درآن سكنا دارند، تقسيم شود.
شوراي نفت و گاز عراق براي هماهنگ ساختن مناطق نفت خير عراق به شوراي وزيران كمك مي كند. اعضاي اين شورا نخست وزير، اعضاي هيأت دولت، رئيس بانك مركزي، نمايندگان مناطق مختلف عراق و مديران عامل شركت هاي نفتي عمده فعال در صنعت نفت اين كشور ازجمله شركت ملي نفت عراق و شركت بازاريابي نفت اين كشور را شامل مي شود.
مهم ترين مخالفت ها در برابر اين طرح از سوي اتحاديه هاي كاركنان صنعت نفت عراق به منصه ظهور رسيد. حسن جمعه عواد الاسدي، رئيس فدراسيون اتحاديه نفتي عراق روز ششم فوريه طي اظهاراتي به شركت هاي خارجي و به ويژه سرمايه گذاران آمريكايي هشدار داد از مشاركت در پروژه تقسيم درآمدهاي نفتي عراق در قالب طرح جديد و فعاليت در سرزمين عراق اجتناب ورزند. الاسدي اين قانون را نامتوازن خواند و اين گونه استدلال كرد كه پيش نويس اين قانون با عجله و تحت شرايطي نامناسب تدوين شده و اجراي آن مناطق مختلف عراق را رودرروي يكديگر قرار مي دهد. ساير مخالفان اين طرح ائتلافي را به رهبري گروه Platform كه در لندن فعال است، ايجاد كرده اند.
اگرچه براساس اين قانون كنترل منابع نفتي عراق ظاهرا بين كردها، شيعيان و اهل تسنن اين كشور تقسيم مي شود قدرت اصلي در دست شركت هاي نفتي خارجي خواهد بود كه اقدام به عقد قرارداد با نهادهاي منطقه اي در عراق كرده و هزينه هاي اكتشاف، توسعه و نوسازي زيرساخت هاي نفتي در اين كشور را تأمين كرده و توليد نهايي را در چارچوب قراردادهايي تحت عنوان توافقنامه هاي مشاركت در توليد عهده دار مي شوند. درآمد در ابتدا در اختيار طرف خصوصي قرار مي گيرد تا هزينه هاي اكتشاف و بهره برداري را پوشش دهد و سپس مابقي آن به بخش عمومي منتقل مي شود. در بخش  توسعه، هزينه هاي نوسازي زيرساخت ها به دليل فقر زيرساختي در اكثر مناطق و فقدان اطلاعات آماري جامع درمورد منابع نفتي عراق بالا خواهد بود. اين قانون حق تصميم گيري پيرامون ظرفيت توليد در حوزه هاي نفتي را به شركت هاي فرامليتي كنترل كننده آن حوزه تفويض كرده است. اين حوزه ها ذخاير عظيمي دارند و هريك از آنها به تنهايي تأمين كننده 10 درصد بودجه عراق هستند.
اوا جاسي يز، از اعضاي گروه Platform مي گويد: با اين قانون حق مالكيت عراق بر ذخاير نفت اش ناديده گرفته مي شود. وي مي افزايد: اين قانون به شركت هاي طرف قرارداد اين امكان را مي دهد تا درآمدهاي خود را پنهان كنند. اختلاف نظرها در دادگاه هاي لاهه يا ژنو حل و فصل مي شوند و همه چيز در عمل از دست عراقي ها خارج مي شود.
عراق حائز دومين ذخاير شناخته شده نفت جهان است. حتي گمان مي رود با آماده سازي نقشه كامل ذخاير نفتي اين كشور، عراق حائز بيشترين ذخاير نفتي در جهان از كار درآيد. اهميت اين ذخاير در آينده بيشتر مي شود چراكه ذخاير نفتي عربستان سعودي به اعتقاد بسياري بيشتر از ميزان واقعي برآورد شده و با توجه به برداشت بي رويه پيش بيني مي شود توليد نفت در آنها رو به افول گذارد. در چنين شرايطي سپردن كنترل نفت عراق به بخش خصوصي به منزله كاهش كنترل سازمان كشورهاي صادركننده نفت (OPEC) بر ميزان توليد و قيمت گذاري نفت خواهد بود. آنان كه مي گويند ايالات متحده در جنگ عراق مغلوب شده يك نكته مهم را ناديده مي گيرند. شركت هاي نفتي به جاي واشنگتن بر سكوي پيروزي ايستاده اند.

يادداشت
زهرا ابراهيمي
حفظ حكومت اكثريت
جهان امروز، جهان برنامه ريزي و تدوين استراتژي براي رسيدن به يك هدف مشخص است. برنامه و هدف اين امكان را فراهم مي كند تا فرد يا سيستم تاكتيك هاي متناسب با هدف مشخص را انتخاب و در آن چارچوب حركت كند. برنامه ريزي و تعيين هدف براي يك سيستم سياسي و حكومتي امري حياتي است چرا كه در دنيايي كه همه به دنبال تأمين منافع ملي خود هستند، بي برنامگي و بي هدفي و يا انتخاب اهدافي كه خارج از توان و موقعيت يك حكومت است در نهايت منجر به تضعيف آن سيستم شده و معلوم نيست بتواند در معادلات جهاني و منطقه اي خود را حفظ كند. مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه روحانيون شيعه عراقي آن را اداره مي كنند با هدف سرنگوني صدام حسين سال ها در ايران فعاليت كردند، پس از سقوط صدام ، آنها به كشورشان بازگشتند و در تشكيل حكومت جديد عراق نقش فعالي ايفا نمودند، از اين به بعد استراتژي آنها از سقوط صدام به تشكيل حكومت مردمي اكثريت و سپس حفظ آن تغيير كرد.
اكنون حفظ حكومت جديد عراق (اكثريت شيعه) هدف اصلي اين مجلس شناخته مي شود لذا براي رسيدن به اين هدف، تاكتيك هاي مناسب را انتخاب مي كند .مثلا زماني كه حملات تروريستي بعثي ها و القاعده عليه حكومت جديد شدت مي گيرد به طوري كه شرايط را براي به حساب آمدن دوباره بعثي ها مهيا مي كند .دولت جديد احساس خطر كرده و خود وارد صحنه مقابله با ناامني ها و تروريسم مي شود، آنها نمي توانند قدرت آمريكا را هم در تنظيم معادلات سياسي داخل عراق ناديده بگيرند، لذا با موافقت آمريكاطرح امنيتي بغداد به مرحله اجرا در مي آيد. اگر دولت جديد عراق موفق شود قدرت و صلاحيت خود را در تأمين امنيت عراق و به ويژه پايتخت آن بغداد، نشان دهد مي تواند اميدوار باشد كه حكومت اكثريت را حفظ كند، مجلس اعلا زماني كه خبر تدوين استراتژي جديد امريكا در عراق را مي شنوند از آنجا مطمئنند اين اقدامات در راستاي منافع ملي آمريكاست هر چند كه عراق بيش از آمريكا از آن متأثر مي شود. عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در كسوت يك روحاني به آمريكا سفر مي كند، به كاخ سفيد مي رود و با بوش مذاكره كرده و دست مي دهد، ونظرات حكومت عراق را منتقل كرده و آمريكا را به گونه اي توجيه مي كند كه استراتژي اش را با واقعيات داخلي عراق و نه با خواسته هاي جناح هاي داخلي آمريكا، هماهنگ كند. عبدالعزيز حكيم موفق مي شود برخي نظرات و خواسته هاي حكومت اكثريت شيعه را در استراتژي آمريكا بگنجاند تا اين استراتژي با منافع ملي عراق نيز هماهنگ شود و از اين ناحيه به نفع حكومت اكثريت شيعه عراق و تثبيت آن قدم برداشته شود.
محسن حكيم مي گويد: ما به خاطر حفظ حكومت جديد عراق كه نماينده اكثريت مردم عراق و شيعيان است حاضريم تاكتيك هاي مختلفي را به كار بنديم هر چند كه در جريان اجراي آن مورد انتقاد،تهمت و افترا هم قرار گيريم و يا حتي كشته شويم.
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اكنون در شرايط دشواري قرار گرفته است، اگر تاكنون در برابر بعثي ها و القاعده قرار داشت و ترديدي در مبارزه با آنها از خود نشان نمي داد اما اكنون آمريكا آنها را در شرايطي قرار داده كه با بهترين و نزديك ترين دوست خود يعني ايران هم مرزبندي داشته باشند. ايراني كه يكي از بزرگترين حاميان حكومت جديد عراق بوده و هست، دستگيري عمار حكيم توسط آمريكايي ها هنگامي كه وي از ايران وارد خاك عراق شده، از سوي ناظران آگاه هشداري به مجلس اعلا تلقي شده است كه مرز دوستي اش با ايران را محدود كند.
حال بايد ديد با توجه به استراتژي حفظ حكومت اكثريت شيعه در عراق، مجلس اعلا مشكل جديد را چگونه حل خواهد كرد؟

رئيس جمهوري روز جمعه با مراجع تقليد گفت وگو كرد
ديدارهاي قم
گروه سياسي محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري صبح جمعه به قم سفر كرد تا در ديدارهايي جداگانه با مراجع تقليد، از نزديك آنان را از عملكرد دولت مطلع ساخته و ديدگاه هاي ايشان را بشنود. اين سفر از آن رو در كانون توجه رسانه ها قرار گرفته بود كه طي ماه هاي گذشته از سويي برخي برنامه هاي دولت با انتقادهايي از سوي مراجع تقليد مواجه مي شد و از سوي ديگر با وجود انتشار اخباري مبني بر سفر احمدي نژاد به قم، اين سفربه تعويق افتاده بود. رئيس جمهوري در اين سفر يك روزه با مراجع تقليد و آيات عظام بهجت، فاضل لنكراني، مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني و مشكيني و همچنين اعضاي شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ديدار و گفت و گو كرد. در اين ديدارها معاون اجرايي رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نايب رئيس دوم مجلس، مديرحوزه علميه قم و نمايندگان قم در مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند.
پرچمداري اسلام
رئيس جمهوري، صبح جمعه در اين ديدارها ضمن بيان سياست هاي داخلي و خارجي دولت، افتخار ملت بزرگ و متمدن ايران را پيروي از دين اسلام دانست و افزود: مرجعيت و روحانيت شيعه همواره پرچمداري اسلام ناب را برعهده داشته اند و در سخت ترين شرايط و فشارها با ايستادگي بر اصول اسلام ناب محمدي(ص) و مقاومت در برابر مستكبران و ستمگران، سنگري مستحكم در برابر دشمنان اسلام بوده اند.
هدف همه
آيت الله العظمي فاضل لنكراني در ديدار با رئيس جمهوري با اشاره به جايگاه مرجعيت در ميان مردم مسلمان ايران، توجه به تقويت و تعميق عقايد اسلامي در مردم را بسيار مهم دانست و افزود: حفظ و تقويت انقلاب اسلامي هدف همه ماست و يقين داريم كه خداوند همه مسئولاني را كه در جهت تحقق اهداف اين انقلاب تلاش و كوشش مي كنند، ياري و كمك خواهد كرد و پيشرفت انقلاب تاكنون نيز به همين دليل بوده است.
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني نيز در ديدار رئيس جمهور و هيأت همراه، با تسليت ايام اربعين سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) از تلاشهاي دولت در جهت رسيدگي به قشرهاي محروم جامعه قدرداني كرد و افزود: دولت بايد خود را خادم مردم دانسته و براي امنيت، آسايش و رفاه آنها كه همواره وفاداري خود را به نظام اسلامي ثابت كرده اند، تلاش كند و همگان نيز بايد براي موفقيت هاي بزرگ و چشمگيري كه در علم، صنعت و فناوري براي كشور فراهم شده است، شكرگزار درگاه الهي باشند.
اقدام با بركت
آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز با قدرداني از خدمات دولت در بخش هاي مختلف، سفرهاي استاني هيأت وزيران را اقدامي با بركت و ابداع و ابتكاري بي سابقه دانست و افزود: اقدامات دولت در سوق دادن بدنه دستگاه اجرايي به ساده زيستي و صرفه جوي و حذف تشريفات و هزينه هاي اضافي سفرهاي خارجي و همچنين پيشرفت هاي علمي و گام برداشتن در مسير عدالت و مهرورزي، خوب و سبب اميدواري توده هاي مردم شده است.
آرزوي توفيق
حضرت آيت الله العظمي بهجت عصر جمعه در ديدار با رئيس جمهوري، ضمن دعاي خير براي موفقيت دولت نهم و آرزوي توفيق بيشتر در خدمت به مردم از درگاه الهي، به بيان توصيه هاي اعتقادي و اخلاقي براي موفقيت بيشتر دولتمردان پرداختند. رئيس جمهور نيز ضمن تشكر از نصايح و لطف و عنايت ايشان نسبت به دولت خدمتگزار، دعاي خير مراجع تقليد و مردم مومن ايران را سرمايه بزرگي براي موفقيت دولت در كار و تلاش به منظور خدمت بيشتر به مردم و سازندگي كشور دانست.

يادداشت
دكتر محمد دهقان
مبارزه با مفاسد اقتصادي
كميسيون حقوقي و قضايي مجلس به دليل ارتباط با قوه قضائيه يكي از پركارترين كميسيون هاي تخصصي مجلس به شمار مي رود كه سال گذشته اقدامات قابل توجهي را در زمينه حل معضلات حقوقي كشور، روند رسيدگي به دعاوي و همچنين مبارزه با مفاسد اقتصادي انجام داد.
تصويب قانون اعلام اسامي مفسدان اقتصادي كه مورد تأييد شوراي نگهبان قرار گرفته و به قوه قضائيه نيز ابلاغ شده ازجمله اقدامات ما در سال گذشته به شمار مي آيد كه براساس آن قوه قضائيه موظف است بعد از صدور حكم قطعي اسامي كساني كه به حقوق عمومي و بيت المال تجاوز مي كنند را اعلام نمايد.
بحث رسيدگي به اموال مسئولان كه فوريت و كليات آن در صحن علني به تصويب رسيده از ديگر اقدامات كميسيون قضايي در سال 85 بود كه پيش بيني مي شود شور دوم آن در فروردين ماه سال آتي در كميسيون به تصويب رسيده و به صحن علني بيايد. تصويب كليات اصلاح قانون منع مداخله كاركنان دولت در معاملات دولتي نيز از ديگر اقدامات قابل ذكر در اين زمينه است.
اما غير از مقوله مفاسد اقتصادي و طرح ها و لوايح قوه قضائيه، گاهي اوقات مسائل ديگري نيز در دستور كار ما قرار مي گيرد كه از جمله آن مي توان به لايحه رسيدگي به تخلفات مربوط به عبورومرور و جرايم رانندگي كه حدود يك سال در كميسيون روي آن كار شد اشاره كرد. اين لايحه نگاه نويني به تخلفات رانندگي دارد و به زودي در صحن علني طرح خواهد شد يا با مجوز ناشي از اصل 85 در كميسيون مورد تصويب قرار خواهد گرفت.
اصلاح قانون ديوان عدالت اداري و طرح اصلاح قانون سازمان بازرسي كل كشور از ديگر اقدامات مهمي است كه امسال در دستور كار كميسيون قضايي قرار داشت كه مطابق آن سعي كرديم صلاحيت ديوان عدالت را براي تحقق بهتر عدالت اداري افزايش دهيم و نيز امكان نظارت بيشتر بر دستگاه هاي حكومتي راتوسط سازمان بازرسي كل كشور محقق سازيم.
از اصلاح ماده 18 قانون آيين دادرسي مدني و حذف شعب تشخيص، طرح جرايم رايانه اي، طرح تعيين تكليف تابعيت فرزندان متولد از مادران ايراني و پدران خارجي، لايحه شوراهاي حل اختلاف،  معاضدت قضايي بين ايران و ساير كشورها و طرح برخورد با عوامل توليد و تكثير سي دي هاي مستهجن مي توان به عنوان ديگر اقدامات مهم مجلس و كميسيون قضايي در سال 85 نام برد كه اميدواريم در سال آتي كه سال پاياني كار مجلس هفتم است گام هاي جدي تري را در راستاي حل معضلات قضايي و حقوقي جامعه برداريم.
عضو كميسيون قضايي

چامسكي: ايران و سوريه در برابر آمريكا
واشنگتن در حالي از شكل گيري هلال شيعي در خاورميانه سخن مي گويد كه اكنون ناچار شده در قالب نشست بغداد براي حل مشكلات خود، از ايران و سوريه كمك بخواهد
كنترل
منابع نفتي و گازي
توسط اتحاد شيعه
به صورت مستقل
بزرگترين كابوس واشنگتن است
016731.jpg
يك استاد زبان شناس و سياستمدار سرشناس آمريكايي هدف كاخ سفيد از افزايش تبليغات منفي عليه ايران را تسلط بر نفت منطقه خاورميانه توصيف و ايران و سوريه را تنها كشورهاي مقاومت كننده مقابل اهداف واشنگتن معرفي كرد.
پروفسور نوام چامسكي استاد مؤسسه تكنولوژي ماساچوست (ام.آي.تي) در مقاله اي كه روز جمعه در روزنامه گاردين چاپ لندن منتشر شد، نوشت: در منطقه نفت خيز خاورميانه تنها دو كشور ايران و سوريه از تسليم شدن در برابر خواسته هاي آمريكا خودداري كرده اند. با وجود اينكه آمريكا هر دو كشور را دشمن محسوب مي كند، ايران مهمترين دشمن اهداف آمريكا تلقي مي شود.
چامسكي افزود: بر اساس قاعده اي كه در جنگ سرد نيز از آن استفاده شد، ارتكاب خشونت معمولاً به عنوان واكنشي در برابر نفوذ بدخواهانه دشمن اصلي و معمولاً با توسل به دلايل سست مورد توجيه قرار مي گيرد.
تعجب آور نيست كه همزمان با اعزام سربازان بيشتر به عراق توسط بوش خبرهايي با مضمون دخالت ايران در مسائل داخلي عراق نيز منتشر مي شود. (اگر چه با توجه به فرض فرمانروايي واشنگتن بر جهان، كشور خارجي ديگري در عراق دخالت ندارد.)
رئيس گروه زبان شناسي ام.آي.تي افزود: بر اساس تصوري مشابه دوران جنگ سرد كه اكنون در واشنگتن رايج است، ايران مركز هلال شيعي است كه از ايران آغاز شده و با عبور از مناطق شيعه نشين جنوب عراق و سوريه تا حزب الله لبنان ادامه مي يابد.
چامسكي در ادامه اين مقاله گسترش نفوذ ايران در هلال شيعي را چالشي براي منافع دولت آمريكا توصيف و اضافه كرد: بزرگترين منابع نفتي و گازي جهان عمدتاً در مناطق شيعه نشين خاورميانه هستند و كنترل اين منابع توسط يك اتحاد شيعه به صورت مستقل از آمريكا، بزرگترين كابوس واشنگتن است.
در صورت بروز چنين وضعيتي، آنگاه اتحاد شيعه خواهد توانست حتي به شبكه امنيت انرژي آسيا در چين بپيوندد و ايران نيز مي تواند به يك نقطه ثبات تبديل شود كه چنين وضعيتي به صورتي جدي موقعيت قدرتمند آمريكا در جهان را به خطر خواهد انداخت. در اين مقاله همچنين تصريح شده است: مهمترين مسئله براي آمريكا در خاورميانه همواره كنترل مؤثر منابع انرژي منطقه بوده است. در اين راه دسترسي به منابع انرژي در درجه دوم اهميت قرار دارد زيرا زماني كه نفت به درياي آزاد رسيد، مي تواند به هر مقصدي انتقال يابد اما سلطه بر منابع، عنصر اصلي تسلط جهاني است.
منبع: ايرنا

در مراسم سالگرد حاج سيد احمد خميني عنوان شد
يادگار امام، همواره تأثيرگذار بود
016743.jpg
ايسنا: مراسم اربعين حسيني و سالگرد درگذشت حاج سيداحمد آقا خميني عصر ديروز با حضور مقام معظم رهبري در مرقد مطهر حضرت امام ره برگزار شد. در اين مراسم آيت ا... هاشمي رفسنجاني طي سخناني با اشاره به حضور ميليوني زائران حرم امام حسين ع در كربلا در حالي كه خطر جاني آنها را تهديد مي كند، گفت: قدرتمنداني كه در صدد آسيب رساندن به جهان اسلام هستند از شرايطي كه امروز در كربلا ديده مي شود درس بگيرند. ممكن است در جاهاي ديگر نيز اجتماعاتي بزرگ تشكيل شود اما هدفي كه اين اجتماعات دارد با آنها متفاوت است كه جاي تامل و توجه دارد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به نقش يادگار حضرت امام در انقلاب گفت: حاج احمد آقا همواره در مبارزه تاثير گذار بود و از ابتداي مبارزه حركت هاي امام را ياري مي كرد. بعد از رحلت حضرت امام هم توانست آثار گرانبهاي حضرت امام را حفظ كند؛ اسنادي كه هر كسي مي تواند از آن استفاده كند و براي آيندگان است.
وي در ادامه با اشاره به مسائل روز، خطاب به بوش و دولتمردان آمريكايي اظهار داشت: اگر شما سياستمدار هستيد و يا مشاور داريد، نگاهي به اربعين حسيني و جهان اسلام، به ويژه در ايران و عراق بيندازيد و ببينيد كه نمي توان با اين مردم كاري كرد. اگر شما توانستيد شاه و امريكا را در مقابل امواج خروشان مردم در انقلاب 57 حفظ كنيد، در اينجا هم مي توانيد پيروز شويد. آن روز كه از امروز نيرومند تر بوديد شكست خورديد. امروز هم مي خواهيد همان اشتباه قبل را تكرار كنيد.
در اين مراسم رئيس جمهوري و تني چند از مقامات كشوري و لشكري حضور داشتند.

ششمين نشست 1+5 هم بدون نتيجه پايان يافت
مخالفت روسيه و چين با افزايش
تحريم هاي مالي عليه ايران
گروه سياسي- آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان روز جمعه در ششمين دور ازنشست هاي خود در جهت تهيه پيش نويس قطعنامه جديد تحريم بر ضد ايران با مخالفت هاي روسيه و چين مواجه شدند و همين مسئله موجب شد تا اين كشورها باحذف پيشنهاد منع اجباري سفر مقامات ايراني دست اندركاربرنامه  هسته اي موافقت كنند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه واشنگتن پست، آمريكا و متحدين اروپايي اش در ابتدا اعمال تحريم تسليحاتي، منع سفر مقامات منتخب ايراني، محدود كردن ميلياردها دلار اعتبارصادرات تاييد شده  دولت ها براي تجارت شركت هايشان با ايران و بسط فهرست افراد و موسساتي كه هدف تحريم ها هستند تا جايي كه بانك سپه و سپاه پاسداران را نيز شامل شود، پيشنهاد كرده بودند،اما روسيه و چين با اين استدلال كه چنين اقداماتي مذاكره برسرفعاليت هاي هسته اي ايران را مشكل مي سازد اصرار دارندكه تحريم هابايدفقط گروهي محدود از افرادي كه با برنامه هاي حساس ايران مرتبطند را دربر بگيرد.
وانگ گوانگيا، سفيرچين درسازمان ملل پس از دو ساعت و نيم مذاكره در دفتر نمايندگي انگليس در سازمان ملل گفت: مشكل اصلي چين با تحريم هاي مالي و تجاري عليه ايران است زيرا ما احساس مي كنيم نبايد مردم ايران را مجازات كنيم. وي تاكيدكرد:روسيه پيشنهاد كرده است اسامي برخي ازاعضاي سپاه پاسداران ازفهرست تحريم ها حذف شود.
ويتالي چوركين، سفيرروسيه درسازمان ملل نيزضمن تاكيدبراينكه ايران بايدباتحريم هايي سخت تر روبرو شود،گفت: مذاكرات بسياري صورت گرفته تا اطمينان حاصل شود مردم ايران مجازات نخواهندشد.
الخاندرو ولف، سفيرآمريكا هم با تصديق اين كه دامنه  تحريم هاي مالي نكته  اصلي نگراني در مذاكرات است، تاكيد كرد: هيچ معياري در مذاكرات ملت ايران را مجازات نمي كند.
تحولات مربوط به نيروگاه بوشهر
درچنين شرايطي محمد سعيدي، معاون سازمان انرژي اتمي پس از مذاكراتش با مقامات شركت روسي پيمانكارساخت نيروگاه بوشهردرباره  تاخير اين شركت در ارسال سوخت، تكميل و راه اندازي نيروگاه از ادعاي مقامات اين شركت مبني بر تأمين نشدن اعتبار كافي براي راه اندازي نيروگاه بوشهر خبرداد وگفت: ايران حاضر است در قبال برنامه اي روشن از سوي شركت روسي پول بيشتري را اضافه بر مبلغ قرارداد پرداخت كند. سعيدي افزود: طرف روسي هم پول بيشتر درخواست كرده است و هم پرداخت مالي زودتر از موعد.
سعيدي همچنين درگفتگو باكانال تلويزيوني وستي روسيه تاخيردرپرداخت ها ازجانب ايران را تكذيب كرد و گفت: طرف روسي مشكلات مالي كمي دارد و ايران  آماده  كمك در اين باره است.
اين درحاليست كه لاريجاني،دبيرشوراي عالي امنيت ملي پنجشنبه بعدازگفت وگو با يوسف بن علوي، وزيرخارجه  يمن گفت: درباره مسائل پيش آمده مشكل پول نيست، بلكه روس ها پيشنهاد داده اند كه زودتر از موعد مقرر ذكر شده در قرار داد به آن ها منابعي را بدهيم و ما دراين ارتباط با آن ها درحال مذاكره وگفت وگو هستيم.
ايرينا يسيپووا، سخنگوي شركت سازنده نيروگاه بوشهر ادعا كرده كه طرف ايراني از 27 ديماه پولي به حساب اين شركت بابت هزينه هاي ساخت نيروگاه بوشهر واريز نكرده است.

رئيس جمهوري:
اصلاح مشكلات، در يك سال شدني نيست
گروه سياسي محمود احمدي نژاد گفت: اصلاح مشكلات مانده از دهها سال در يك سال و چند ماه قابل حل نيست ولي به لطف الهي تا پايان چهار سال دولت وضعيت كاركنان و خصوصا فرهنگيان به نقطه مطلوب نزديك خواهد شد.
رئيس جمهوري پنجشنبه شب در ديدار وزير، معاونان و مديران كل استاني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاش هاي دولت نهم براي تامين رفاه و آسايش معلمان گفت : اين دولت با درك جايگاه والاي معلمان و در راستاي تحقق عدالت از ابتداي كار خود نسبت به افزايش اعتبار آموزش و پرورش اقدام كرده است و پيش بيني افزايش حقوق ها به صورت پلكاني در لايحه بودجه و تصحيح لايحه مديريت خدمات كشوري در راستاي رعايت عدالت براي همه قشرهاي جامعه به ويژه معلمان و فرهنگيان و افزايش رفاه آنها است. رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه هم اكنون سهم آموزش و پرورش از كل بودجه مربوط به حقوق و مزاياي كاركنان دولت از 31 درصد پيش از آغاز به كار دولت به بيش از 40 درصد رسيده است و اين روند افزايشي ادامه خواهد داشت افزود : انگيزه ابتدايي دولت از تدوين لايحه جامع مسكن ، حل مشكل مسكن فرهنگيان و معلمان بوده است و دولت نهم همواره حل مشكلات معيشتي معلمان را در تصميم گيري هاي خود مد نظر دارد.
وي با ياد آوري روند طي شده درباره لايحه مديريت خدمات كشوري گفت : آنچه قبلا تحت عنوان اين لايحه به مجلس ارائه شده بود فاقد انسجام لازم و شتابزده بود و دولت جديد و مجلس قصد دارند و تلاش كردند با تصحيح آن، كاري كنند كه موجب تغييرات واقعي و ملموس در قدرت خريد كاركنان دولت شود تا تجربه تلخ قبلي كه شعار هماهنگي را داشت ولي درعمل موجب افزايش فاصله ها شد تكرار نشود و به اصطلاح آش نخورده و دهان سوخته نشود.
حفظ هويت ملي
رئيس جمهوري عصر پنجشنبه در ديدار با وزيران امورخارجه و هيات هاي شركت كننده در اجلاس اتحاديه همكاري كشورهاي منطقه اقيانوس هند، با اشاره به ويژگي هاي مشترك و استعدادها و توانمندي هاي فراوان كشورهاي منطقه اقيانوس هند تاكيد كرد: كشورهاي منطقه اقيانوس هند بايد ضمن حفظ هويت ملي، فرهنگ و ارزش هاي انساني و الهي خود، با گسترش همكاري هاي علمي و فناوري، اقتصادي، فرهنگي و سياسي زمينه رشد، پيشرفت و شكوفايي ملت هاي منطقه را فراهم كنند. رئيس جمهور همچنين در دومين همايش نكوداشت شهداي پيروان اديان الهي در ايران شركت كرد.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب
به مناسبت درگذشت
رسول ملاقلي پور
گروه سياسي - در پي درگذشت ناگهاني هنرمند دفاع مقدس مرحوم آقاي رسول ملاقلي پور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي به جامعه سينماگران و اصحاب هنر و خانواده ايشان صادر كردند متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگـــذشت ناگهاني هنرمند دفاع مقدس مرحوم آقاي رسول ملاقلي پور را به بازماندگان و دوستان ايشان و به همه سينماگران و اصحاب هنر متعهد تسليت مي گويم. آن مرحوم در زمره كساني بود كه با شوق و خلوص جوانانه و با انگيزه هاي انقلابي پاي در ميدان هنر نهادند و سالهايي از عمر خود را در اين تلاش مؤمنانه سپري كردند و آثار ماندگار و ارزشمندي آفريدند. درگذشت ايشان براي جامعه هنري تأسفبار است. از خداوند متعال پاداش شايسته و رحمت و مغفرتش را براي آن مرحوم مسألت مي كنم
سيدعلي خامنه اي
۱۷/اسفند‎/۱۳۸۵
سوگواري دانشجويان
هزاران نفر از دانشجويان دانشگاههاي مختلف تهران، بعدازظهر جمعه با حركت از دانشگاه تهران به سمت حسينيه امام خميني(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب به عزاداري اربعين سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) پرداختند.
هيئت هاي دانشجويي دانشگاهها، از دانشگاه تهران، در قالب دسته هاي نوحه خواني و سينه زني به سمت بيت رهبري به حركت درآمدند.
دانشجويان سپس با تجمع در حسينيه امام خميني(ره) با حضور حضرت آيت الله خامنه اي به سوگواري شهيدان مظلوم و اسيران صبور كربلا پرداختند و با سيد الشهدا(ع) پيمان وفاداري بستند.
در اين مراسم پس از سخنراني حجت الاسلام والمسلمين نقويان، مداحان اهل بيت(ع) در رثاي سالار شهيدان مرثيه خواني كردند.

اجلاس بغداد، صحنه انتقاد از سياست هاي آمريكا شد
016728.jpg
گروه سياسي - نشست بغداد روز گذشته در شرايطي با حضور نمايندگان كشورهاي همسايه عراق و اعضاي دائم شوراي امنيت برگزار شد كه انتقادات اصلي مطرح شده در اين اجلاس متوجه عملكرد ايالات متحده آمريكا در عراق بود.
نوري مالكي نخست وزير عراق در سخنراني افتتاحيه با تاكيد بر اينكه آمريكا عراق را به صحنه تسويه حساب هاي خود تبديل كرده، عملكرد اين كشور را مورد انتقاد قرار داد.
وي همچنين تهديدهاي كاخ سفيد كه دولت وي را به ضعف متهم كرده و طرح امنيت بغداد را آخرين فرصت براي دولت مالكي خطاب كرده ، بي   اساس دانست.
در چنين شرايطي معاون حقوقي و بين الملل وزارت خارجه  نيز كه در رأس هيأت 10 نفره ايران در اين نشست شركت كرد ،ازسياست هاي آمريكا در عراق به شدت انتقاد كرد.
عباس عراقچي در جريان سخنراني خود در اين اجلاس يك روزه تصريح كرد: امروز اشغال خارجي موجب ناامني است و از ناامني ها براي توجيه تداوم اشغال استفاده مي شود. وي افزود: به عقيده ما واگذاري ترتيبات امنيتي به دولت عراق موثرترين راه براي خروج از بحران كنوني است و جامعه بين المللي به ويژه همسايگان عراق بايستي توجه خود را معطوف به ارتقاي توان نيروهاي مسلح عراق، آموزش و تجهيز پليس و تحكيم امنيت مرزهاي اين كشور نمايند تا دولت عراق بتواند به گونه اي موثر اداره تمام امور كشور را خود دردست گيرد.
وي با انتقاد از رويكردهاي غيرواقع بينانه ايالات متحده ازجمله واردكردن اتهام عليه همسايگان عراق و همچنين حمله به سركنسولگري ايران در اربيل و ربودن ديپلمات هاي ايراني، سياست هاي دوگانه نيروهاي ائتلاف در عراق از جمله در قبال تروريسم را بسيار مايوس كننده دانست و گفت: نيروهاي آمريكايي از برخورد جدي با گروه هاي تروريستي كه امنيت همسايگان عراق را در معرض تهديد قرار مي دهند، خودداري مي كنند و به همين علت ما ضمن ابراز نگراني از اين نحوه برخورد و محكوم كردن آن اعلام مي كنيم كه پناه دادن، سازمان دادن و حمايت از عناصر تروريست عليه كشورهاي همسايه عراق يك سياست خطرناك و يك عنصر عمده ايجاد بي ثباتي در منطقه است.
سيدعباس عراقچي پس از ورود به عراق ازطريق پرواز ايران اير،پيش ازآغاز اجلاس نيز با هوشيار زيباري، وزيرخارجه  عراق در محل اقامتگاه هيات ايراني به بحث و تبادل نظرپرداخت.
در اين ديدارعراقچي  اجلاس همسايگان عراق را عرصه آزمايش و امتحاني بزرگ براي آمريكا در جهت  تغيير رويكردهاي نظامي آن و ميزان اهتمام اين كشور در واگذاري مسئوليت ها به مردم و حكومت عراق خواند.
حاشيه هاي اجلاس
مواضع مقامات آمريكايي و همچنين  رسانه هاي خبري غرب درباره احتمال مذاكره ايران و آمريكا در حاشيه نشست بغداد حجم گسترده اي از اخبار مرتبط با اين اجلاس را به خود اختصاص داده است.
زلماي خليل زاد، سفيرآمريكا در عراق پيش از برگزاري اجلاس بغداد گفت: آمريكا ممكن است براي مذاكرات دوجانبه با ايران تمايل داشته باشد. خليل زاد افزود: اگر به اين نتيجه برسيم كه ملاقات دوجانبه با ايران نتيجه بخش خواهد بودو ما نيز آمادگي اين كار را داريم، حاضر به انجام اين كار خواهيم بود.
همچنين ايرنا گزارش داد خليل زاد ظهر روز گذشته در حاشيه نشست بغداد به استقبال هيات ايراني شركت كننده اين اجلاس رفت. به گفته يك منبع مطلع، زلماي خليل زاد در اين ديدار حضور آنان را در اجلاس مغتنم شمرد.
اما علي الدباغ، سخنگوي نوري مالكي گفتگوي مستقيم بين آمريكا، ايران و سوريه را رد كرد. به گزارش خبرگزاري مهر وي گفت :نمايندگان كشورهاي شركت كننده در آغاز نشست با يكديگر دست دادند اما هيچ نشست جداگانه اي خارج از نشست اصلي در كار نبوده است.
۱۷هيات رسمي از كشورهاي مصر، بحرين، عراق، ايران، اردن،كويت، عربستان، سوريه، تركيه، چين، روسيه، انگليس، فرانسه و همچنين اتحاديه  عرب و سازمان ملل در اين اجلاس حضور يافتند و ايران و  آمريكا با 10 عضو بيشترين شركت كنندگان را در اجلاس و عراق با 7 عضو و ديگر كشورها با 3 نماينده در اين اجلاس شركت كردند.
به گزارش ايسنا اگرچه ديويدساترفيلد، مشاور وزير خارجه  آمريكا در امور خاورميانه براي حضور در اين اجلاس به بغداد سفر كرده بود، سرپرستي هيات آمريكايي را زلماي خليل زاد، سفيرآمريكا درعراق برعهده داشت.

گفت وگوي همشهري
با سيدحسن نصرالله
گروه سياسي- سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در گفت و گويي با همشهري گفت: بايد توجه داشت كه امروز سرنوشت امت ما در دست جوانان است و اين مسئوليت بسيار حساسي براي جوانان ايجاد مي كند. من به جواني كه از عاطفه و احساس متاثر مي شود، مي گويم حساسيت اين دوره اقتضا مي كند كه عقلت را به كار گيري و سپس با استفاده از حماسه و شور پيش بروي.
وي با اشاره به خطر صهيونيسم، به تلاش كاخ سفيد و صهيونيست ها براي از هم پاشاندن اتحاد مردم عرب و مسلمان اشاره كرد و گفت: آمريكا و اسرائيل سعي مي كنند در مسائل ديني حتي ميان مسلمانان و مسيحيان و در مباني مذهبي بين اهل سنت و شيعيان و ساير فرقه هاي اسلامي و حتي براساس مسائل قومي، جدايي بيافكنند، ما بايد بتوانيم اين سلاح را نابود كنيم و يا آن را از چنگ دشمن به در آوريم.او در پاسخ به اين سئوال كه بعضي جوانان ايراني وقتي نوع رفتار شما يا شيوه هاي حزب الله را مي بينند، مي پرسند چطور اين اتفاقات در لبنان مي افتد ولي در ايران نه، گفت: گاهي ويژگي هايي در يك كشور هست كه در كشور ديگر وجود ندارد اما امتياز حزب الله اين بود كه فكر و سخن و گفتار امام(ره) را به دقت مطالعه كرد و به تناسب شرايط لبنان عمل كرد. معتقدم در هر كشوري چه ايران و چه غيرايران مي شود اين گفتار و انديشه را خواند و به تناسب موقعيت آن كشور ترجمه واقعي كرد.
سيد حسن نصرالله در ادامه اين گفت و گو به پرسش هايي درباره وضعيت لبنان امروز و جنگ با رژيم صهيونيستي نيز پاسخ داده است.
مشروح مصاحبه با دبيركل حزب الله را روز چهارشنبه در ويژه نامه نوروزي همشهري بخوانيد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |