يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۶ - Mar 11, 2007
۲۰ شخصيت مهم دنياي اينترنت در سال 2006 به انتخاب پي سي ورلد
يك تا بيست دنياي صفر و يك
عميد نمازيخواه
016794.jpg
دنيايي كه ارتباطاتش را صفر و يك ها تعريف مي كنند، مردان بزرگش را هم بايد كساني دانست كه بيشتر با اين صفر و يك ها ارتباط دارند. مردان سال جهان را هنوز هم، مثل آن دوران كه دكتر مصدق روي جلد مجله تايم رفت، رسانه هاي مشهور دنيا انتخاب مي كنند؛ اما امروز ديگر دنيا تغيير كرده است و هيچ چيز در اين دنيا نيست كه صفر و يك ها به آن رسوخ نكرده باشند.
چند روز قبل، پي سي ورلد 50 فرد تأثيرگذار در اينترنت را از ميان هزاران هزار فردي كه در اينترنت فعاليت مي كنند و به آن شخصيت مي بخشند، به عنوان مهم ترين شخصيت هاي اينترنتي سال 2006 انتخاب كرد. البته اين فهرست 50 نفره عملا از 62 نفر تشكيل شده، چون به نظر پي سي ورلد در برخي بخش ها نمي توان تفاوتي ميان افراد برگزيده قرار داد و به همين خاطر چند نفر در يك خانه مي نشينند. در اين ليست با در آمدهاي ميليارد دلاري برخورد مي كنيد كه نشان دهنده خلاقيت اين افراد است و از آن مهمتر استفاده به موقع از كسب و كار ديجيتال است كه متاسفانه هنوز در ايران بستر خوبي ندارد. از 50 نفر برگزيده، با 20 نفر اول آشنا شويد.
***
۱ - اريك اشميت، لري پيج، سرجي برين / مسئولان اجرايي گوگل:
امكان ندارد شما كاربر اينترنت بوده باشيد و به گوگل سري نزده باشيد؛ يا لااقل دانسته و ندانسته از امكاناتي كه گوگل ارائه مي كند استفاده نكرده باشيد. وقتي كه سرجي برين و لري پيج طرح پروژه خود را در دانشگاه استانفورد ارائه كردند هيچ گاه فكر نمي كردند روزگاري نام اين طرح كوچك، بزرگ ترين نامي باشد كه در اينترنت وجود خواهد داشت. در سال 2001 اشميت هم به اين دو ملحق شد تا گوگل به آنچه امروز مي بينيم تبديل شود. امسال گوگل با خريد يوتيوب فعاليت هايش را گسترده تر كرده است و به نظر مي رسد آنقدر بزرگ شود كه هيچ وقت كسي به آن نرسد.
۲ - استيو جاب / مديرعامل اپل:
همه ما آي پادها را مي شناسيم و
مي دانيم كه آي تيونز چگونه اين دستگاه هاي كوچك دوست داشتني را همچون نگهباني از دسترس موسيقي هايي كه از دريچه آي تيونز رد نشده است محافظت مي كند. تا همين جاي كار و با اتكا به همين سيستم پيچيده و سختگيرانه، جاب به واسطه مديريت اپل فرد مهمي در اينترنت به شمار مي رود. اما او مهم تر مي شود: عرضه سيستم DRM- Free music توسط اپل هر فرد ديگري را هم كه به جاي جاب نشسته بود مهم مي كرد. ديگر مي توان با آي پادها هر موسيقي ديگر را كه با آي تيونز براي دستگاه هاي اپل تبديل نشده اند گوش كرد. به تمامي اين مسايل عرضه آيفون ها در آينده نزديك را اضافه كنيد. به نظر شما استيو جاب مهم نيست؟
۳ - بارم كوهن / بنيانگذار بيت تورنت
سيستم هاي P2P مثل كازائا و اي دونكي سال گذشته عملا به تاريخ كوتاه وب پيوستند. آينده از آن بيت تورنت است، برنامه اي كه بارم كوهن به دنيا عرضه كرده است. بيت تورنت كه در سال 2001 تهيه شد به كاربران اين امكان را داده است كه فايل هاي سنگين همچون فيلم ها را به راحتي دانلود كنند. پس ديگر دليلي براي اين كه كوهن را در دنياي اينترنت مهم بدانيم نمي خواهيم.
۴ - مايك مورهيم / رئيس شركت بليزارد
در دنياي بازي هاي آنلاين هيچ شركتي به پاي بليزارد نمي رسد. هشت ميليون كاربر در سراسر جهان با بليزارد روزگار
مي گذرانند و بليزارد در مقابل 5/1 ميليارد دلار درآمد سالانه دارد. مورهيم يك پاي بازي اين 8 ميليون نفر است، او بازي مي دهد، پولدار مي شود و مرد سال!
۵ - جيمي ويلز / بنيانگذار ويكي پديا
بسياري از كاربران آنلاين ويكي پديا را اولين و آخرين نقطه براي دريافت اطلاعات مي دانند. اين ايمان كاربران به ويكي پديا به قدري زياد است كه مجله نيچر اين دانش نامه را چيزي نزديك به بريتانيكا دانسته است. اين شهرت بسيار زياد اما براي ويكي پديا خطر هايي را هم به همراه دارد به گونه اي كه اين سايت بارها هدف اسپمرها شده است. ويكي پديا براي جلوگيري از اين امر كارهاي زيادي كرده است به گونه اي كه مثلا ديگر از قطر نمي توان سايت را ويرايش كرد. به هرحال ويلز به عنوان يكي از مهم ترين شخصيت هاي دنياي اينترنت انتخاب شده است.
6 - جان دوئر / سرمايه دار پركينس، كلاينر و چند شركت ديگر
دوئر كه يك فروشنده سابق اينتل به شمار مي رود، امروزه سلطان دره سيليكون به حساب مي آيد. او با همه شركت هاي اينترنتي كار مي كند، از آمازون گرفته تا گوگل. جف بزو يك بار او را مركز ثقل اينترنت ناميده است كه چندان هم
بي ربط نگفته است.
۷ - كريگ نيومارك / بنيان گذار كريگ ليست
سايت او هيچ تبليغاتي قبول نمي كند، دامنه اشorg است و تنها 23 كارمند دارد. پس چرا مهم است؟ يكي از دلايلش
مي تواند اين باشد كه صفحات سايت او دسامبر سال گذشته 1/14ميليون بار ورق خوردند و سايتش به عنوان پنجاه و دومين سايت از نظر ميزان بازديد كنندگان معرفي شد. اما چرا؟ بازديد از اين سايت به يك اعتياد ميان كاربران تبديل شده است. يك بار به سايت craiglist.org برويد تا بدانيد چرا نيومارك اين قدر مهم است؛ مواظب اعتياد هم باشيد!
۸ - پيتر لوينزون / رئيس فاكس اينتراكتيو مديا
شركت اينتراكتيو مديا كه متعلق به بنگاه خبري روپرت مرداك است پرقدرت ترين نهاد در دنياي اينترنت به شمار مي رود؛ اين سايت 13 سايت متفاوت را كنترل مي كند كه اسم تنها يكي از آنها مي تواند رييس شركت اينتراكتيو مديا را بيش از حد مهم كند. برخي از اين اسم ها را همه مي شناسيم: Myspace.com يا فاكس نيوز. اين دو اسم براي تأييد مهم بودن پيتر لوينزون كافي نيست؟
۹ - ماريسا ماير‎/ معاون رئيس بخش توليدات تحقيقي و تجربيات كابرات در گوگل
به نام بخشي از توليدات اين بخش توجه كنيد: گوگل مپ (نقشه گوگل)، گوگل دسكتاپ، گوگل بيس و .... اين ها كافي نيست؟ پس بخش تجارت الكترونيك سايت eBay را هم اضافه كنيد. ماريست به عنوان اولين كارمند زن گوگل و به عنوان اولين مهندس زن آن در سال 1999 به گوگل پيوست (او بيستمين كارمند گوگل هم به شمار مي رفت). اين خانم هم اكنون مسئول يكي از بخش هاي بسيار مهم گوگل و به تبع آن يكي از شخصيت هاي مهم دنياي اينترنت به شمار مي رود؛ قدرت خانم ها را در دنياي اينترنت هم دست كم نگيريد.
۱۰ - چاد هرلي و استيو چن / بنيان گذاران يوتيوب
با اين كه گوگل يوتيوب را خريده است به نظر مي رسد هرلي و چن هنوز تنها كساني هستند كه مي توانند اين سايت را متحول كنند. اين سايت قرار است از اين به بعد به كاربران براي آپلود فيلم ها پول بدهد و چندين قرارداد همكاري با شبكه هاي معروف مثل MTV و BC بسته است.

اخبار كوتاه
راه اندازي خدمات
تلفن اينترنتي مايكروسافت
مايكروسافت تا پايان ماه مارس جاري نگارش آزمايشي خدمات تلفن اينترنتي خود را راه اندازي مي كند. مايكروسافت اعلام كرد اين خدمات با نرم افزارهاي مجموعه نرم افزاري آفيس تركيب خواهد شد و امكان برقراري تماس تلفني با استفاده از اين خدمات با خطوط تلفني عادي ممكن خواهد بود. نرم افزار تلفن اينترنتي مايكروسافت با نرم افزارهاي تلفن اينترنتي شركت هايي نظير سيسكو و آوايا رقابت خواهد كرد.

طراحي سيستم انتقال دارو به بدن بدون نياز به سوزن
تيمي از دانشمندان دانشگاه هاي كاليفرنيا سانتا باربارا و بركلي سيستم عالي ميكروجت تپش داري را طراحي كرده اند كه از آن براي انتقال داروهاي پروتئيني به پوست بدون هيچ گونه درد يا كوفتگي شايع در ناحيه تزريق استفاده خواهد شد. اين تكنيك جديد تركيبي از سرعت بسيار بالا (بيش از 100 متر در ثانيه) به همراه ميان برهاي بسيار كوچك جت ( بين 50 تا 100 ميكرومتر) است كه در هر بار تنها 2 تا 15 نانو ليتر از داروهاي مايع را به بدن منتقل مي كنند.

كليد الكترونيكي نانومتري
محققان نمونه اوليه از يك كليد الكترونيكي در مقياس نانو طراحي كرده اند كه با سرعت نور عمل مي كند. دانشمندان مؤسسه ملي استانداردها و فناوري در آمريكا اين كليد الكترونيكي را از لايه هاي خودمونتاژ مولكول هاي آلي بر روي سيم هاي نقره اي طراحي كرده اند. كاربردهاي احتمالي از اين كليد شامل طراحي يك فناوري جايگزين براي ذخيره داده هاي مغناطيسي و يا براي طراحي ابزار حافظه اي مدارهاي پيوسته هستند.

پنجمين نگارش
نرم افزار گوگل دسكتاپ
شركت گوگل روز چهارشنبه نسخه آزمايشي نگارش جديد نرم افزار پركاربر گوگل دسكتاپ خود را به صورت رايگان عرضه كرد. گوگل دسكتاپ نرم افزاري است كه به كاربران كمك مي كند در ميان انبوه اطلاعات موجود در هاردديسك رايانه هاي خود به جستجوي اطلاعات مورد نيازشان بپردازند.

بقيه آدم هاي گمنام!
بقيه نام ها در اين ليست، شايد براي همه ما آشنا نباشد، اما شك نكنيد كه اين آدم هاي نه چندان گمنام دارند دنياي مجازي را به تسخير خود در مي آورند، دنيايي كه شايد به زودي، دنياي حقيقي را ببلعد.
كوين جي.مارتين / رييس هيئت مديره كميسيون ارتباطات فدرال
نام او در اين ليست شايد ناخوشايند است ولي بايد قبول كنيم كه يكي از تاثير گذارترين اشخاص در اينترنت به شمار مي رود. او در سال 2005 به اين گروه پيوست و در جاي مايكل پاول نشست و با پيشرفتي كه داشت هم اكنون در رتبه يازدهم از اشخاص مهم دنياي اينترنت قرار دارد.
برد تمپلتون / رئيس هيات مديره بنياد پيشروان الكترونيك
هروقت احساس كرديد كه در دنياي الكترونيك به حيطه شخصي شما تجاوز شده و يا قانون كپي رايت رعايت نشده، حتماً با برد تمپلتون مشكلتان را در ميان بگذاريد، زيرا متخصص سو كردن شركت هاست. علاقه او به كپي رايت از سال 1989 نشات مي گيرد، زماني كه كلارينت را به عنوان اولين انتشارات وب تاسيس كرد؛ چيزي كه خود تمپلتون از آن به عنوان اولين روزنامه شبكه ياد مي كند.
هنري چون / مديرعامل ساي ورلد Cyworld
نگوييد ساي ورلد يك ماي اسپيس كره اي است. در واقع بايد گفت ماي اسپيس يك ساي ورلد آمريكايي است. در كره جنوبي 25 درصد افراد (كه 90 در صد آنها را جوانان و نو جوانان تشكيل مي دهند) يك دفتر كار مجازي در سايورلد دارند. هنري چون ساي ورلد را در سال 2006 به آمريكايي ها معرفي كرد؛ هرچند هنوز به اندازه ماي اسپيس دوستدار ندارد ولي رقيب سرسخت و آينده نگري است. شايد سال بعد نام هنري چون را در رتبه هاي بهتري نسبت به رتبه سيزدهم ببينيد.
شانا فيشر / معاون اجرايي و استراتژي هاي ام اند دي و آي.اي.سي
بري ديلر رييس هيات مديره و مديرعامل شركت علاقه خاصي به شيوه كاري او دارد. پس از خريدن سايت هاي ask.com,citysearch.Expedia,ticketmaster و بسياري از سايت هاي تجاري ديگر، شانا فيشر توانايي هايش را بيشتر احراز كرد تا بري ديلر به سود سرشاري برسد. استراتژي هاي او دليل اين سود و ثبت نام در ليست بهترين هاي اينترنت به عنوان قدرتمند ترين زن اينترنتي است.
نيكلاس زنستروم و جانس فريس / بنيانگذاران كازائا و اسكايپ
مثل اينكه اين دو نفر نمي توانند جلوي خودشان را بگيرند. اول سيستم در اشتراك گذاشتن سايت ها را در كازائا ساختند و بعد هم اسكايپ. جالب است بدانيد كه اسكايپ را 2.6 ميليارد دلار به اي بي فروختند و باز هم بايد منتظر حركات انقلابي بعديشان باشيم.
مت مولن وگ /گسترش دهنده ورلد پرس
يك جوان 22 ساله كه در سال 2004 ورلد پرس را ساخت. او علاقه زيادي به حمايت از نرم افزارهاي منبع باز دارد و پس از كار تمام وقت بر روي وبلاگ محبوبش در سال 2005 سي نت او را دعوت به كار كرد ولي دليل وجود نامش در اين ليست همان ورلد پرس است.
اين ليست پر از افراد سرشناس اينترنتي است كه در رتبه هاي هفدهم به بعد قرار دارند مانندفيليپ راسديل مديرعامل لابراتوار ليندن، جان لچ ج.هانسن كه او را به نام جان- دي وي دي مي شناسند زيرا اولين كسي بود كه قفل دي وي دي ها را شكست و برنامه اش را با نام دي.اي.سي.اس.اس در سال 2002 در اختيار عموم گذاشت و سپس به سراغ آيتيونز رفت حالا هم كه كابوس بلوري سوني و اچ دي دي وي دي هاي توشيبا شده. رتبه نوزدهم متعلق به جري يانگ، ديويد فيلو و تري سيمل است و همه مي دانند كه سايت ياهو شهرتش را مديون خلاقيت اين سه نفر است. رتبه بيستم هم جك ما كه به راحتي در چين كار مي كند بدون اينكه تا به حال آنجا را ديده باشد اسم سايتش هم جالب است. او صاحب سايت علي بابا است. سايتي كه درآمد چند ميليارد دلاري براي ياهو داشته و باعث شد تا ياهو سايت چيني خود را هم بالا بياورد.
در ادامه اين ليست نام 30 نفر ديگر از بزرگان اينترنت قرار دارد كه ما مجال صحبت در باره آن ها را نداريم. در آمد چند ميليارد دلاري هر كدام توجه تان را به چه چيزي جلب مي كند؟ احتمالاً كسب و كار ديجيتال هنوز در ايران گسترش نيافته است!

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |