سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۳ - April . 15, 2003
در نشست شوراي اسلامي استان خراسان تصويب شد:
شهرهاي خودگردان در حاشيه شهرهاي بزرگ خراسان ايجاد مي شود
009545.jpg
طرح  ايجاد شهرهاي  خودگردان  در حاشيه  شهرهاي  بزرگ  به منظور   ساماندهي  وضعيت حاشيه نشيني  مشهد در جلسه  شوراي  اسلامي  استان  خراسان  تصويب  شد.
شهردار مشهد در جلسه  اين  شورا با اشاره  به  ۶۵۰ هزار نفرجمعيت  حاشيه نشين  مشهد گفت : درحال  حاضر براي  جمعيت  حاشيه نشين  به  دليل  تحت پوشش  نبودن  در حوزه  شهرداري ها نظام  مديريتي  وجود ندارد.
مهندس  احمد نوروزي  با اشاره  به  اين كه  ۳۰ سال  است  كه  راهكارهاي  رفع معضل  حاشيه نشيني  اجرا مي شود افزود : طرح  ايجاد شهرهاي  خودگردان  با هدف ساماندهي  حاشيه  شهر مشهد با الگو از شهرهاي  بروكسل  و پاريس  انجام  مي شود.
وي  گفت  : شهرهاي  خودگردان  داراي  شهردار و تشكل هاي  مردمي  مستقل  هستند واختيارات  كامل  به  آنها داده  مي شود ولي  از نظام هاي كلي  شهر مادر تبعيت  مي كنند. به  گفته  وي  ، در شهر مشهد ۲۲ هسته  حاشيه نشين  با جمعيت  بالاي  پنج  تا ۱۰هزارنفر پيش  بيني  شده  است .
مدير ساماندهي  حاشيه نشيني  شهرداري  مشهد نيز در اين  جلسه  گفت  : اگر قرارباشد سرمايه  شهرمشهد را به  مناطق  حاشيه  ببريم  حدود يك  هزار و ۲۰۰ ميلياردريال  معادل  ۶۰ درصد خدمات  شهر مشهد اعتبار نياز دارد.
عباس  افچنگي  به  رشد بي رويه  جمعيت  دراين  مناطق  اشاره  كرد وگفت  : درصورت  ادامه  روند فعلي  تاچند سال  آينده  جمعيت  حاشيه نشين  مشهد به  دو برابريعني  بيش  از يك  ميليون  نفر خواهد رسيد .
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر مشهد نيز با اشاره  به  اين كه  در شهرهاي  اصفهان  ،تبريز، تهران  و مشهد مشكل  حاشيه  نشيني  وجود دارد گفت  : مشكل  حاشيه  نشيني در شهر مذهبي  مشهد حادتر است .
اسماعيل  مفيدي  به  مشكلات  حاشيه  نشيني  اشاره  كرد وافزود : افزايش  رشدجمعيت  ، نداشتن  مديريت  واحد، محروميت  مردم  ، زمين  خواري ، افزايش  بحرانهاي  اجتماعي،  عدم  مشاركت  مردم  و محروميت  از اعتبارات  اجتماعي  ازجمله  مشكلات  اين مناطق  است  . وي  گفت  : باايجاد شهرهاي  خودگردان  به  جاي  محدوده  خدماتي  يا استحفاظي  مي توان  به  صورت  قطبهايي  مشخص  اين  مجموعه ها را ساماندهي  كرد.
معاون  اداره  راه  و ترابري  استان  خراسان  در جلسه  شوراي  اسلامي  اين  استان گفت : درسال  جاري  روكش  راههاي  اصلي  از طرحهاي  ملي  وزارت  راه  و ترابري  بوده  كه  به  استانها محول  شده  است  .
مجتبي  اسدآبادي  با اشاره  به  اين كه  عمر آسفالت  محورهاي  كشورمان  باترافيك  موجود پنج  تا شش  سال  است  گفت  : بيشتر محورها متجاوز از ۱۲ سال  است كه  روكش  نشده اند.
وي  اعتبار روكش  آسفالت  محورهاي  اصلي  استان  را درسال  جاري  ۲۳ ميليارد ريال  ذكر كرد وگفت : اين  اعتبار بسيار اندك  است  و با آزاد شدن  قيمت قير هزينه روكش  آسفالت  دو برابر شده  است  .
وي  كل  اعتبارات  راهسازي  استان درسال  ۸۱ را ۵۱۰ ميليارد ريال  ذكر كردو گفت : ۳۱ ميليارد ريال از اين  ميزان  مربوط به  ايجاد باندها در شريانهاي  اصلي استاني  بوده  است .
وي  تنها راه  پيشگيري  از تصادفات  را احداث  باندهاي  محوري  ذكر كرد و گفت : ساخت  باند دوم  محور باغچه  و نيشابور در سال  جاري  آغاز  مي شود و محورهاي  فريمان، تربت  حيدريه  و فريمان،
سنگ  بست  و محور سرخس  در حال  بهسازي  و نوسازي  است .

جوهره
داود لاسمي
در بيان اهميت و ضرورت تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا همين بس كه يكي از سوره هاي قرآن كريم را سوره «شورا» و يك فصل از چهارده فصل قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را فصل شوراها تشكيل مي دهد. چرا كه در نظام شورايي زمينه براي حضور بيشتر مردم در اداره امور، اجراي عدالت اجتماعي، قيام به قسط، خلاقيت و نوآوري و توسعه همه جانبه شهر و روستا آماده مي شود و حاكميت اسلامي به مفهوم واقعي آن شكل مي گيرد.
شورا مي تواند به امور شهرداري و امور خدماتي شهر و روستا نظارت داشته باشد، در زمينه توسعه گامهاي بلند بردارد، امكانات موجود در منطقه را بررسي و برآورد كند، مشكلات و نارسايي ها را ارزيابي كند، طرح هايي را به اجرا در آورد، از توسعه شهرنشيني لجام گسيخته كه باعث ويراني روستاها و شهرهاي كوچك و تخريب محدوده هاي كشاورزي و زيستي شده است جلوگيري كند، در برنامه ريزي هاي منطقه اي، ملي و فراملي، محروميت زدايي و ايجاد فرصت هاي شغلي براي جوانان مؤثر باشد، امكان دسترسي به حداكثر خدمات و امكانات و عدالت در توزيع طرح ها را فراهم و زمينه را براي توسعه اقتصادي و عمران شهر و روستا مهيا سازد. در نظام شورايي مي توان از همه منابع مادي و معنوي و از همه مهمتر از فكر و انديشه صاحب نظران و نخبگان سياسي و اجتماعي و اقتصادي استفاده كرد، طرح هايي را به اجرا در آورد و از قطبي شدن توسعه جلوگيري نمود. شورا مي تواند كشور را به خودكفايي و به مرحله اي از رشد برساند تا اقتصاد جامعه در مقابل نوسان قيمت نفت دچار آسيب كمتري شود و نيز با بحران مهاجرت كه باعث خالي از سكنه شدن بخشي وسيعي از مناطق روستايي شده است مبارزه كند.
شورا تنها شكل مورد قبول براي تحقق دموكراسي و يكي از اصول اجتماعي و سياسي اسلام است. مرحوم آيت الله طالقاني در يكي از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفته بود:
«پيامبر بزرگ اسلام با آن عظمتش با مسلمانان مي نشست و حتي نظر ديگران را بر نظر خودش ترجيح مي داد و از نظر شخصي خود صرف نظر مي كرد، در جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خندق مي پرسيد، شما نظرتان چيست؟ از شهر خارج شويم يا در شهر بمانيم؟، در جنگ خندق، بعد از آن محاصره طولاني كه براي اهل مدينه و اصحاب و مسلمانان پيش آمد، پيامبر از مردم مي پرسيد، آيا براي رهايي از اين وضعيت، بخشي يا همه محصول خرماي مدينه را به ارتش قريش بدهيم يا ندهيم؟ مي بينيم كه پيامبر در چنان مقامي به مردم اجازه مي دهد كه رأي و نظر بدهند و براي اكثريت آرا و زندگي اجتماعي اهميت قائل است.
ما از جهت وحي و از نظر قدرت تعقل و برتري فكري، همگي معترفيم كه رسول خدا رأيش و نظرش بر همه رأي ها و نظرها برتري دارد اما با وجود اين، خداوند به خود پيامبر خطاب مي كند «و شاورهم في الامر» يعني يك عرب بياباني را هم ناديده نگير، بگذار او احساس شخصيت بكند و در سرنوشت خويش دخالت داشته باشد، تا بداند كه مسئول است.
قرآن درباره زندگي خانوادگي، حتي شيردادن بچه هم كه هيچ به چشم نمي آيد و از نظر مردم مسأله مهمي هم نيست، مي گويد، بايد مشورت باشد، پس براي اداره يك روستا، يك شهر و يك كشور هم بايد واحدهاي مشورتي تشكيل شود.»
در ممالك پيشرفته صنعتي شورا همواره به عنوان يك اصل مترقي مطرح بوده و هست و كارشناسان مسائل اقتصادي، مسأله شورا و شور و مشورت در كارها را يكي از مهمترين اركان توسعه مي دانند. دنياي امروز به اين نتيجه رسيده است كه تنها از طريق مشاركت در چگونگي اداره امور كشور و عمران منطقه اي مي توان در مسير تكامل اقتصادي و اصلاحات اجتماعي و سياسي گام برداشت. كشورهايي كه به اين اصل مهم توجه كرده اند از موقعيت و اعتبار بيشتري برخوردارند.
در كشورهاي توسعه يافته، شوراي شهر ركن اصلي و اساسي شهرداري است. در فرانسه رئيس شوراي شهر در عين حال كه رئيس قوه مقننه شهر است، اداره شهرداري يعني قوه مجريه شهر نيز با اوست، به همين جهت شهردار با قدرت و تسلط كامل به امور شهر مي پردازد. در انگلستان اداره شهر با شوراي شهر است و اين شورا داراي همه اختيارات مقننه و مجريه شهر مي باشد. اداره شهر به وسيله شوراي شهر و شهرداري متداول ترين نوع مديريت شهري در آمريكاست. البته در شهرهاي بزرگي چون نيويورك ، شيكاگو، اداره شهر به وسيله شهردار با اختيارات كامل صورت مي گيرد و واشنگتن به دليل مركزيت سياسي به طريق كميسيوني، كه نوع خاص مديريت شهري است اداره مي شود. اما مهمترين و متداول ترين نوع مديريت شهري در اين كشور اين است كه مردم اعضاي شوراي شهر را انتخاب مي كنند و سپس شوراي شهر، شخص باصلاحيتي را به نام شهردار برمي گزيند كه وظيفه اين شخص اجراي برنامه هاي ارائه شده توسط شوراي شهر است.
جهان پيشرفته امروز به خوبي به اين نكته پي برده است كه اختيارات محلي در برنامه ريزي هاي منطقه اي نقش زيادي دارد. از اين روست كه جنبش  برنامه ريزي منطقه اي جهت محروميت زدايي و ايجاد فرصت هاي شغلي در اكثر كشورهاي اروپايي،  آمريكا و آسياي جنوب شرقي به اجرا در آمده و اين جنبش در بسياري از كشورهاي در حال توسعه نيز در حال شكل گيري است. با مطالعه نظام شورايي در كشورهاي مختلف مي توان نتيجه گرفت كه انجام هر كاري، از طريق رعايت اصل شورا و مشاركت عمومي بهتر به نتيجه مي رسد.
سازمان يونسكو با توجه به انديشه ها و آراء  انديشمندان و نظريه پردازاني چون «جان برومن» و «آمارتياسن»، راه رسيدن به توسعه پايدار و همه جانبه را مشاركت و حضور آگاهانه مردم در صحنه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و عمراني مي داند. بنابراين تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا اولين گام در واگذاري مسئوليت به مردم و زيباترين شكل در اداره امور كشور است.
با توجه به موارد فوق بسيار بجاست كه با «شوراها» صادقانه برخورد كنيم و آن را كاملاً  جدي بگيريم. مردمي كه شوراي اسلامي شهر و روستاي فعال و شهر و روستاي سالم و ايده آل مي خواهند و كساني را مي خواهند كه در جهت رفع كمبودها و زيباسازي محيط و ساختن شهر و روستايشان تلاش كنند، بايد بدانند كه ساختن شهر و روستا توان فكري مي خواهد،
از خود گذشتگي و ايثار مي خواهد،  لياقت و شايستگي و علاقه و عشق مي خواهد. اگر كسي بدون توجه به اين گونه موارد وارد شوراها شود هم به خود و هم به شهر و روستاي خود و نسل هاي آينده و به كشور خود خيانت كرده است. حضور در شوراها بايد دور از جنجالهاي سياسي، گرايش هاي جناحي و حساسيت  هاي قومي و قبيله اي باشد.
همچنان كه خداوند در سوره مباركه «بلد» مي فرمايد، «ما به شما چشم هايي داديم تا ببينيد و بشناسيد و زباني داديم كه بپرسيد و بفهميد، ما راه را از بيراهه مجزا كرديم و نشانتان داديم، حق را از باطل جدا كرديم و پيش رويتان نهاديم تا به سوي تكامل بشتابيد.»
شورا در اين صورت است كه مي تواند با استفاده از توان فكري و طرح هاي حساب شده و با بهره گيري از امكانات موجود در مسير توسعه گام بردارد.

موافقت شوراي شهر شيراز با واگذاري زمين براي ساخت مسكن پنج قلوها
شوراي اسلامي شهر شيراز در دويست و نودو سومين نشست خود، با موضوع درخواست شهرداري در مورد واگذاري يك قطعه زمين به يكي از كانون هاي فرهنگي به منظور ساخت خانه مسكوني براي خانواده پنج قلوهاي شيراز، مشروط به تعهد خيريه مبني بر احداث واحد مسكوني ظرف مدت يك سال پس از واگذاري زمين با حفظ مالكيت شهرداري و رعايت جوانب امر موافقت كرد.
به گزارش خبرنگار ما در شيراز، در اين نشست كه با حضور معاونان مالي اداري و حقوقي و املاك شهرداري ترتيب يافت، درخواست شوراي آموزش و پرورش شهرستان شيراز مبني بر مشاركت شورا در مراسم تجليل از مقام معلم در ارديبهشت ماه مطرح شد كه پس از تبادل نظر اعضا در نهايت با مساعدت مالي به مبلغ دو ميليون تومان براي اين منظور موافقت شد.
همچنين درخواست شهرداري درخصوص تغييرات
ابلاغ شده سازمان امور اقتصادي و دارايي در مورد ارزش معاملاتي املاك شهر شيراز مطرح و با توضيحات مخبر كميسيون مربوطه و اظهار نظر اعضا مقرر شد نسبت به جايگزيني نرخ هاي ۱۷ بلوك ابلاغي كميسيون ماده ۶۴ اقدام و تخفيف ۷۰ درصد مابه التفاوت نرخ هاي ۸۱ به ۷۹ صرفاً درخصوص بلوكهايي اعمال شود كه تعديل قيمت نشده اند و نيز تصميم گرفته شد كه با سازمان امور اقتصادي و دارايي مكاتبه اي صورت گيرد تا در مورد تفاوت ها و تبعيض هاي ايجاد شده در ديگر بلوك ها، نسبت به بازنگري كل قيمتهاي بلوك ها توجه لازم به عمل آيد.

براي بررسي تجربيات و چهار سال فعاليت شورايي صورت گرفت
نشست مشترك اعضاي دوره اول و دوم شوراي اسلامي شهر رشت
نشست مشترك اعضاي نخستين و دومين دوره شوراي اسلامي شهر رشت به منظور بحث و گفت وگو درباره تجربيات دوره نخست، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در رشت در اين نشست كه بنابه مصوبه شورا در نشست هاي پيشين برگزار شد، نسخه اي از آيين نامه داخلي شوراي شهر و توضيحاتي درباره چگونگي تدوين و تصويب آن به اعضاي جديد ارائه شد.
سروش اكبرزاده، رئيس شوراي اسلامي شهر رشت در اين نشست ضمن تقدير از زحمات اعضاي دوره اول شورا، انتخاب اعضاي جديد را تبريك گفت و با بيان اين كه عملكرد شوراها براي بسياري از شهروندان روشن نبوده است، اظهار داشت: متأسفانه انعكاس فعاليت هاي شورا در جامعه چندان مطلوب نبوده و علت اين نقصان نيز از يك سو تيراژ محدود نشريات محلي است كه عمده اخبار شورا در آنها منتشر شده و از سوي ديگر، كم توجهي صدا و سيما به عنوان فراگيرترين رسانه كنوني كشور به نهاد شوراست. در چنين وضعيتي، بي اطلاعي شهروندان از عملكرد شورا طبيعي به نظر مي رسد.
اكبرزاده همچنين با اشاره به برگزاري صدها جلسه و صرف ساعت ها وقت توسط اعضاي شورا براي بررسي دقيق و تصويب مصوبات افزود: خوشبختانه با وجود نوپا بودن نهاد شورا و اين نكته كه ما هنوز در حال مشق تفكر و مديريت شورايي هستيم، بيش از ۹۰ درصد مصوبات شوراي شهر رشت قابل دفاع است و تأثيرات آن نيز در عملكرد شهرداري و افزايش درآمدهاي آن مشهود است.به گفته وي به هرحال، اين مصوبات و گزارش مدون عملكرد چهارساله شورا به شوراي آينده سپرده مي شود و من و ساير اعضاي شوراي نخست، آمادگي داريم تا تمامي تجربيات خود را به اعضاي جديد ارائه دهيم.
وي همچنين براي آشنايي اعضاي جديد شورا با فعاليت هاي شوراي نخست، گزارش مختصري را از عملكرد شورا ارائه كرد. در ادامه جلسه نيز اعضاي دوره اول و دوم شورا به تبادل نظر درباره اهداف شورا، محدوديت هاي قانوني و وضعيت شهرداري رشت پرداختند.

در گردهمايي منتخبين دوره دوم شوراهاي اسلامي استان همدان عنوان شد:
آگاهي از وظايف و اختيارات قانوني شرط اصلي موفقيت شوراهاي اسلامي است
معاون عمراني استاندار همدان گفت: اعضاي شوراها به عنوان منتخبان مردم بايد از وظايف و اختيارات خود آگاهي كامل داشته باشند.ايرج معزي در گردهمايي اعضاي دوره دوم شوراهاي اسلامي شهرهاي استان همدان افزود: شوراها به عنوان حلقه اتصال دولت و ملت بايد خواستهاي مردم را اجرايي كنند و اين امر مستلزم آگاهي آنان از شرح وظايف اين نهاد است. وي اضافه كرد: نداشتن تجربه كار شورايي و شهرداري، آشنايي نداشتن اعضاي شورا با قانون شوراها، ابهامات قانوني شوراها و وجود تصورات و برداشتهاي شخصي در مورد قانون شوراها، لزوم آشنايي منتخبان مردم با اين گونه وظايف را دوچندان كرده است. وي اظهار داشت: شوراها بايد از نحوه منطبق كردن خواستهاي مردم با قانون آگاهي يابند تا بتوانند اين خواستها را اجرايي كنند. وي اشراف كامل نسبت به وظايف، ماهيت و قوانين شهرداريها كه سابقه طولاني در امور شهرها دارند را از ديگر مسايلي دانست كه بايد اعضاي شوراهاي شهر در رأس برنامه هاي خود قرار دهند.
معزي افزود: شوراها به عنوان يك نهاد مدني
تازه تأسيس، در مقوله مشاركت مردمي در زمينه مديريت شهري، كوچك كردن بدنه دولت و توزيع دوباره قدرت توانست رسالت خود را در طول چهار سال به خوبي انجام دهد.
وي خاطر نشان كرد: دوره اول شوراها فرصت مناسبي بود تا علاوه بر راهيابي قشرهاي مختلف مردم به مديريت شهري، مسئولان نيز از نظرات مردم در اين راستا بهره ببرند. وي گفت: قضاوت در مورد موفق عمل كردن شوراها احتياج به زمان بيشتري دارد زيرا در دوره اول هنوز اين نهاد مدني بين آحاد جامعه خوب جا نيفتاده بود.

بودجه ۱۰۰ ميليارد ريالي شهرداري رشت به تصويب شوراي شهر رسيد
شوراي اسلامي شهر رشت پس از بررسي لايحه بودجه سال ۱۳۸۲ شهرداري، به تصويب آن رأي داد.به گزارش خبرنگار ما كل بودجه شهرداري  رشت در سال ۸۲ ، مبلغ يكصد ميليارد ريال خواهد بود كه نسبت به سال گذشته ۱۶/۲۲ درصد رشد دارد. بر اين اساس بودجه عمراني ۸۷/۲۸ درصد و بودجه جاري شهرداري رشت ۷۲/۱۶ درصد نسبت به سال ۸۱ افزايش يافته است. تهيه و تصويب طرح هاي جامع، هادي و تفصيلي، اتصال ميدان گيل به ميدان نيروي دريايي از طريق جاده سنگر، بهسازي مسيل هاي درون شهري، تكميل پارك بانوان، ادامه تعريض خيابان شيون فومني، احداث پل هوايي، تكميل ساختمان تاكسي راني، احداث خانه فرهنگ، احداث بخش دوم بازارچه ميرازكوچك، ادامه احداث كمپينگ در پارك ملت، اجراي طرح باغ پرندگان، تكميل ساختمان شوراي شهر و تكميل ساختمان قرائت خانه عمومي از جمله طرحهاي عمراني شهرداري رشت در سال جاري است.

تدوين و انتقال تجربيات شوراها به دوره بعد از تكرار اشتباهات جلوگيري مي كند
شهردار مشهد گفت : تجربه هاي  موفق  شوراهاي  اسلامي  در صورت  گردآوري  و تدوين  مي تواند الگوهاي  كاري  و مناسبي  را در اختيار شوراهاي  آينده  قرار دهد.
مهندس  احمد نوروزي افزود: در كشور ما رسم  بر اين  است  كساني  كه  عهده دار مسئوليتي  مي شوند، روش  آزمون  و خطا را در پيش  مي گيرند و كمتر تجربيات  گذشته  را مد نظر قرار مي دهند.
وي  اضافه  كرد: اگر حاصل  كار و تجربيات  شوراها به  صورت  علمي  گردآوري  و تجزيه  و تحليل  شده  و نقاط ضعف  و قوت  هر مجموعه  شناسايي  شود از تكرار اشتباهات  و بروز مشكلات  بعدي  جلوگيري  خواهد شد.
وي  انتقال  تجربه هاي  گذشته  از طريق  تدوين  آنها را مفيدتر از انتقال  تجربيات  به  صورت  شخصي  عنوان  كرد.
نوروزي  گفت : كار گردآوري  و تدوين  اين  مجموعه ها بايد به  صورت  كشوري  صورت  گيرد چرا كه  تدوين  آنها در سطح  استاني  يا شهرستاني  نمي تواند جامع  و بدون  نقص  باشد.
شهردار مشهد اظهار داشت : اين  شهرداري  طرح  تدوين  تجربه هاي دوره  اول  شوراها را طي  نامه اي  به  معاونت  عمراني  وزارت  كشور پيشنهاد داده  است  .
وي  گفت  : بر مبناي  آن  ساز و كار هاي  اجرايي  تعامل  شورا و شهرداري  با ذكر جزئيات  و به  صورت  كتابچه هايي  تدوين  و در اختيار شوراهاي  آينده  قرار مي گيرد.

نرخ جديد كرايه تاكسي و اتوبوس هاي درون شهري شيراز تعيين شد
در نشست اخير شوراي اسلامي شهر شيراز كه با حضور شهردار و مديران عامل تاكسيراني و اتوبوسراني شيراز ترتيب يافت، نرخ جديد كرايه تاكسي و اتوبوس هاي درون شهري شيراز تعيين شد.
به گزارش خبرنگار ما در شيراز در اين نشست بنابه درخواست شهرداري، نرخ كرايه تاكسي مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت با پيشنهاد كميسيون حمل و نقل شورا نرخ ۳۵۰ ريال براي هر كورس مورد تصويب قرارگرفت و مقرر شد سازمان تاكسيراني ظرف مدت ۶ ماه راهكارهاي اصلاحي را در اين زمينه تدوين و براي بررسي و تصميم گيري به شورا ارائه دهد.
همچنين درخواست ديگر شهرداري در مورد نرخ بليت اتوبوس هاي درون شهري شيراز مطرح شد كه پس از تعديل قيمت هاي پيشنهادي، نرخ خطوط مختلف از ۲۰۰ تا ۶۰۰ ريال به تصويب رسيد.

استاندار يزد:
اعضاي شوراها با دقت و مشورت، شهردار كارآمد انتخاب كنند
استاندار يزد منتخبين  دومين  دوره  شوراهاي  اسلامي  استان  را به تحقيق ، مشورت، دقت  و جستجوي  بيشتر براي انتخاب شهردار  كارآمد، براي  اداره  امور شهر توصيه كرد.
سيد حميد كلانتري در گردهمايي  اعضاي  شوراهاي  اسلامي  ۲۱ شهر استان  يزد برخورداري  از تخصص ، تجربه ، تعهد، مردمداري ، آشنايي  به  مسايل  عمراني شهر و علاقه مندي  به  كار را از ويژگي هاي  يك  شهردار توانمند برشمرد و افزود: اعضاي  شوراها بايد مراقب  باشند تا انتخاب  شهرداربه دور از تمايلات  محلي  و جناحي  صورت  گيرد، كسي  كه  بيشتر با مشكلات  مردم  آشنا است، انتخاب  شود و اين كه  ساكن  كدام  محله  باشد، مهم  نيست .
وي  با اشاره  به  اين كه  اعضاي  شورا نبايد دايره  فعاليت  شهردار را در انجام  فعاليت هاي  عمراني  محدود كنند، گفت : يك  شهردار وقتي  موفق  است  كه اعتماد به  نفس  داشته  باشد.
وي  تأكيد كرد: اعضاي  شوراهاي  اسلامي  شهرهاي  استان  در نشستي  با شهردار نظرات  خود را اعلام  و از بهانه  جويي  و خرده گيري  پرهيز كنند.
وي  تركيب  اعضاي  شوراهاي   دوره  دوم استان  را از نظر تخصص  و تجربه  بهتر ازدوره  اول   ارزيابي  كرد و گفت : هر چند  شوراهاي  دوره  اول  با مشكلات  و پيچيدگي هايي  رو به  رو بودند .
استاندار يزد با اشاره  به  حضور كمرنگ  مردم  در انتخابات  شوراها در شهرهاي  بزرگ  گفت : مردم  با مشاهده  عملكرد خوب  شوراها تشويق  مي شوند و مشاركت  بيشتري  پيدا مي كنند و هر اندازه  ميزان  مشاركت  مردم  كاهش  يابد، جامعه  از ثبات  و پايداري  كمتري  برخوردار خواهد شد.

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |