دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰
درشناخت آپانديسيت حادازديگر دردهاي شكمي
علت زخم ناشناخته است 
000748.jpg
آپانديسيت حاد ازجمله التهاب هايي است كه درد ناشي از آن ممكن است با دردهاي شكمي ديگر اشتباه شود. از اين رو بهتر است مختصر اطلاعاتي راجع به آن داشته باشيم تا احتمال اشتباه هنگام تشخيص را به حداقل برسانيم.

به طور كلي حداكثر ميزان بروز آپانديسيت حاد در دهه هاي دوم و سوم زندگي است و در ابتدا و انتهاي زندگي ميزان آن نادر است. درعين حال هنگام بروز در ابتدا يا انتهاي زندگي، درصد مرگ و مير ناشي از آن بالاتر است. اين التهاب، مردان و زنان را به طور يكسان گرفتار مي كند به جز در سنين بلوغ و 25 سالگي كه اين نسبت در مردان در قبال زنان، 3 به 2 است.
عوامل گوناگوني مانند تغيير در عادات غذايي، تغيير در فلور (ميكروب هاي طبيعي روده) روده و تغذيه بهتر و مصرف ويتامين، كاهش ميزان بروز اين حالت التهابي را توجيه مي كند.
تا مدت ها،  انسداد مجراي آپانديس به عنوان علت اصلي آپانديسيت درنظر گرفته مي شد اما درواقع در 30تا۴۰ درصد موارد مي توان انسداد را علت اصلي دانست.
در اكثر موارد،  ايجاد زخم در مخاط آپانديس علت اصلي به شمار مي رود و علت اين زخم اكثراً ناشناخته است. البته موارد ويروسي و ارگانيسم هاي مانند آن در بروز زخم موثرند. هنگامي كه انسداد وجود دارد،  علت شايع »فكاليت« است كه از تجمع و سفت شدن مواد مدفوعي در اطراف فيبرهاي سبزيجات ايجاد مي شود.
تومورها، كرم ها و باريم سفت شده ممكن است باعث انسداد مجرا شوند.
براي به حداقل رساندن تشخيص اشتباه بين آپانديسيت و ساير دردهاي شكمي، يك توصيه مفيد اين است كه: التهاب مزمن آپانديس معمولاً علت درد شكمي طول كشنده به مدت هفته ها يا ماه ها، نيست. برعكس آپانديست حاد اغلب همراه با بهبود كامل التهاب و علايم در فواصل بين حملات ايجاد مي شود.
تاريخچه و ترتيب علايم در تشخيص آپانديسيت، داراي اهميت بسياري ست.
تقريباً به طور ثابت، علامت اوليه، درد شكمي است كه به خاطر انقباضات مجراي آپانديس ايجاد مي شود. به طور معمول درد در ناحيه ناف وجود دارد كه اين درد با نياز فوري به اجابت فراج يا عبور گاز همراه است. در ابتدا درد شكمي اغلب خفيف است و ندرتاً مهلك است. اين درد معمولا 4 تا 6 ساعت طول مي كشد و ممكن است توسط افراد صبور يا توسط برخي بيماران حين خواب، موردتوجه قرار نگيرد. با گسترش التهاب به قسمت جداري پرده صفاق، درد شديد شده و با حركت يا سرفه تشديد مي شود. به طور معمول درد در يك چهارم تحتاني راست واقع شده است. بي اشتهايي تقريبا ً عمومي است. تهوع و استفراغ در 60-50 درصد موارد رخ مي دهد اما معمولاً استفراغ خود به خود محدود مي شود.
البته ايجاد تهوع و استفراغ قبل از بروز درد، بسيار نادر است چنانچه آپانديس نزديك مثانه قرار گيرد، تكرر ادرار را خواهيم داشت.
فقط در 50 تا۶۰ درصد بيماران علايم،  به ترتيب رخ مي دهند: درد اطراف ناف با محل نامشخص، به دنبال آن تهوع، استفراغ و سپس انتقال درد به يك چهارم تحتاني راست شكم.
ناگفته نماند كه اگر محل آپانديس متغير باشد، مي تواند در يك چهارم فوقاني راست (خصوصاً طي حاملگي) يا حتي در يك چهارم تحتاني چپ باشد. درجه حرارت معمولاً طبيعي است يا كمي افزايش مي يابد.
بررسي ادرار به  منظور رد بيماري هاي ادراري تناسلي تقليدكننده آپانديسيت حاد بسيار سودمند است. روش اولتراسوند در رد كيست هاي تخمدان و حاملگي نابجا بسيار سودمند و مفيد است. در هر شيرخوار يا كودك مبتلا به اسهال، استفراغ و درد شكمي بايد به وجود آپانديسيت حاد شك كرد كه در اين رده سني، تب و اتساع شكمي بسيار شايع است.
تقريباً در يك مورد از هر 1000 حاملگي، آپانديسيت رخ مي دهد و شايع ترين بيماري خارج رحمي است كه نياز به جراحي شكم دارد. از آنجا كه آپانديسيت با هر درد شكمي قابل اشتباه است، ميزان دقت تشخيص براي پزشك با تجربه حدود 75تا۸۰ درصد است.
در موراد مشكوك تحت نظر قراردادن بيمار به مدت 4 تا 6 ساعت، مفيد است. و بالاخره درمان؛ چنانچه آپانديسيت مدنظر است، بايد از مصرف مسهل اجتناب كرد و هنگامي كه تشخيص مورد سئوال است، نبايد از آنتي بيوتيك استفاده كرد. درمان شامل جراحي و خارج كردن زودرس آپانديس است.
انجام اين عمل، از طريق لاپاراسكوپي انجام مي گيرد و ممكن است بر تكنيك جراحي مزايايي داشته باشد. به هرحال با تشخيص به موقع مي توان به درمان مناسب و سريع دست يافت و درصد تشخيص اشتباه را به حداقل رساند.
سرخ كردني هاي اعتياد آور
بچه ها و البته خيلي از بزرگسال ها غذاهاي سرخ كردني را بيشتر از ديگر غذاها دوست دارند. جالب است بدانيد كه به تازگي ثابت شده است سرخ كردني ها اعتيادآورند. يعني شما اگر هر روز همبرگر، سوسيس، سيب زميني سرخ كرده و ... بخوريد مزه ديگر غذاها به تدريج از دهانتان مي افتد. اين نوع اعتياد براي كودكان خطر تغذيه بد و كاهش بسياري از مواد غذايي لا زم براي بدن را به وجود مي آورد. البته سرخ كردني ها همچنان مظنون به ايجاد سرطان نيز هستند.

تغيير الگوي ابتلا  به ايدز در ايران
000740.jpg
»در سالهاي۷۶- 75 كه برنامه غربالگري و آزمايش ايدز در كشور آغاز شد، الگوي غالب آلودگي به ايدز در كساني بود كه از داروهاي مشتق از پلاسماهاي وارداتي قبل از سال 1376 استفاده كرده بودند. پس از آن به واسطه پيدايش ايدز در ميان مصرف كنندگان مواد مخدر و معتادان تزريقي و پيدايش اپيدمي در زندانيان معتاد، الگوي ايدز به سمت اعتياد تزريقي سوق پيدا كرد به گونه اي كه در حال حاضر بيش از 60 درصد مبتلايان به ايدز معتادان تزريقي هستند. اگر آموزش و آگاهي كافي به افراد جامعه داده نشود به زودي ابتلا به ايدز از طريق تماس جنسي جامعه را تهديد خواهد كرد به طوري كه طبق آخرين آمار وزارت بهداشت هم اكنون حدود 3/7 درصد موارد ابتلا به ايدز از طريق آميزش جنسي است كه اين رقم در گذشته كمتر از 4 درصد بوده كه اين نشان دهنده تغيير الگوي ابتلا بهHIV است. لذا اگر به اين بيماري به عنوان يك پديده نامناسب نگاه كنيم، باعث مخفي شدن آن در جامعه و عدم اطلاع  رساني صحيح خواهيم شد.«
تمام متن بالا، صداي يك آژير بود كه در هفته هاي قبل هم مطلبي درباره آن در همين صفحه درمانگاه چاپ شد. اين بار دكتر علي اكبر پورفتح الله، رئيس سازمان انتقال خون ايران در گفت وگو با ايسنا درباره ايدز اطلاع رساني مي كند و در همين مدت هم يكي از نمايندگان كرمانشاه، مبتلايان به ايدز را 3 برابر تعداد اعلام شده مي خواند. سازمان انتقال خون اجراي برنامه هايي مثل برنامه »خون من مصرف نشود« را باعث كاهش عفونت هاي پس از انتقال خون دانست و حضور افراد سالم براي اهداي خون را موجب جلوگيري از ورود افراد پرخطر به چرخه انتقال خون اعلام كرد. در اين برنامه، اهداكننده مي تواند پس از اهداي خون با انتخاب گزينه اي اجازه مصرف خون خود را براي بيمارستان و ساير موارد ندهد، لذا در اين روش به اين افراد فرصت داده مي شود كه پس از اهداي خون و انجام آزمايش هايي، خون آنها از چرخه مصرف خارج شود.
دكتر پور فتح الله پيشنهاد داد: »اگر در كشور امكان آزمايش رايگان و محرمانه را براي اين افرادHIV) مثبت و مبتلايان به ايدز) فراهم كنيم، اين عامل مي تواند نقش مهمي در شناسايي و كنترل اين بيماري داشته باشد، چرا كه علي رغم مشكلات موجود در اين بيماري، ايدز راه هاي انتقال شناخته شده و محدودي دارد وبا اطلاع رساني و آموزش مي توان از رشد آن پيشگيري كرد.«

تغذيه و زخم هاي فشاري
000738.jpg

ايمان محسني - كارشناس تغذيه 
منبعKrause :
زخم هاي فشاري كه در نواحي استخواني بدن ظاهر مي شوند در نتيجه فشار طولاني مدت بر روي بافت هاي اطراف استخوان بوجود مي آيند.
افرادي كه طولاني مدت در تخت خواب بستري هستند و يا افرادي كه مجبور هستند ساعت ها در يك مكان ثابت بمانند اغلب دچار زخم هاي فشاري پيشرونده مي شوند.
بيماري هايي ازقبيل سرطان، ديابت، بيماري هاي قلبي و بيماري هاي كليوي مي توانند ميزان خون رساني به قسمت هاي تحت فشار در بدن مانند دنبالچه، آرنج، پاشنه ها و پشت سر را كاهش دهند.
درصورتي كه فرد بستري شده تحت نظر يك پرستار باشد هر 2 ساعت يكبار، پرستار موقعيت فرد را تغيير مي دهد، ولي اگر فرد در خانه بستري باشد و نسبت به تغيير موقعيت خود آگاهي لازم را نداشته باشد، مي تواند در معرض خطر اينگونه زخم ها قرار بگيرد.
مطالعات نشان مي دهد كه سطح پائين آلبومين سرم خون، ارتباط مستقيمي با پيشرفت زخم هاي فشاري دارد.
در افراد مبتلا به زخم هاي فشاري مصرف پروتئين و كالري بايد افزايش داده شود و همچنين وضعيت ويتامينC ،  ويتامينA و روي دراين افراد بايد بررسي شود.در بسياري از موارد مراقبت هاي تغذيه اي در افراد مبتلا به زخم هاي فشاري بايد به دقت افراد دچار سوختگي باشد.در درمان زخم هاي فشاري نقش يك متخصص رژيم هاي غذايي در كنار ساير اعضاي تيم پزشكي اساسي مي باشد.
گاه اين زخم ها»زخم بستر« نيز ناميده مي شوند.
كاهش عوارض ناشي از يائسگي 
000746.jpg

غذاهاي داراي سويا غني ترين منبع ايزوفلاوونها هستند و ژنيستئين، دايدزئين و گلايستين بيشترين ايزوفلاوونها در سويا مي باشند، اين ايزوفلاوونها تحت عنوان استروژن هاي گياهي طبقه بندي مي شوند كه مصرف اين مواد اثرات مفيدي از قبيل: كاهش كلسترول خون، حفاظت از غده پروستات، افزايش توده استخوان و كاهش خطر بروز سرطان هاي وابسته به هورمون را دارد.
در چين باستان سويا به عنوان يك غذاي ملي شناخته مي شد و دانه سويا جزء يكي از 5 دانه مقدس بود كه براي زندگي حياتي بشمار مي آمد.
هم اكنون ايالات متحده بزرگترين توليدكننده دانه سويا در جهان است.
دانه سويا تشكيل شده از: 13 تا 25 درصد روغن، 30 تا 50 درصد پروتئين، 14 تا 24 درصد كربوهيدرات كه از اين ميزان 2 تا 5 درصد آن فيبر مي باشد.
پروتئين سويا معادل پروتئين هايي است كه از منابع حيواني مانند تخم مرغ، شير و گوشت بدست مي آيد.
دانشمندان دريافته اند كه علت كاهش شيوع سرطان پروستات و سينه در جوامع آسياي شرقي مصرف سويا به طور روزانه مي باشد.
زنان ژاپني به منظور كاهش عوارض ناشي از يائسگي به مقدار زيادي سويا مصرف مي كنند كه دانشمندان دليل كاهش عوارض يائسگي را مصرف روزانه 45 تا 50 ميلي گرم ايزوفلاوون موجود در سويا مي دانند.
بنابراين اضافه كردن سويا به مواد غذايي روزانه مي تواند بسياري از مشكلات از قبيل عوارض يائسگي، بروز سرطان و بيماري هاي قلبي را كاهش دهد.

نشست سازمان نظام روانشناسي
000744.jpg
نشست تخصصي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره با حضور مسوولان مراكز مشاوره دستگاه هاي كشور، نمايندگان مجلس، اساتيد و متخصصين مربوط در دانشگاه علم و صنعت برگزارشد.
اين نشست روز شنبه هشتم آذرماه جاري با هدف ارتقاي سطح دانش روانشناسي و مشاوره، حمايت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران، حمايت از حقوق صنفي روانشناسان و مشاوران در مركز مشاوره دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
سازمان هاي نظام پزشكي، نظام مهندسي، نظام پرستاري و امثال اين گونه نهادها در بهبود كيفيت خدمات شغل هايي كه ربطي به آن رشته ها دارند و رضايت كاركنان اين رشته ها و مشتريان و متقاضيان اين خدمات نقش بسزايي دارند.
به زودي گزيده اي از متن نامه سرگشاده سازمان نظام پرستاري به وزارت بهداشت را مي خوانيد.

درمان قطعي آلرژي
000742.jpg
»در طب مدرن غربي با مصرف آنتي هيستامين آلرژي كاهش مي يابد، اما پس از قطع مصرف دوباره تشديد مي شود، اما در هوميوپاتي با استفاده از آنتي هيستامين و شباهت سازي سيستم ايمني تقويت شده و نظير واكسن عمل مي كند و فرد كاملا بهبود مي يابد.«
دكتر علي اصغر نويدي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله با اعلام اين خبر افزود: »هوميوپاتي به طور مشخص عارضه شناخته شده اي ندارد و در حال حاضر 400 ميليون نفر در دنيا از اين روش استفاده مي كنند و 20 هزار پزشك در اروپا اين روش را انتخاب مي كنند.«
هوميوپاتي يكي از روشهاي پزشكي »ديگر« است كه اساس آن بر تشديد علايم بيماري در فرد مبتلا قرار گرفته و به اين روش، بدن را تحريك به مقابله با بيماري اي مي كند كه وجود دارد اما بدن در مقابل آن واكنش نشان نمي دهد.

ماست براي اسهال كودكان
000736.jpg
يك پژوهش نشان داده مصرف ماست براي درمان اسهال كودكان شش تا 24 ماهه مثبت و موثر است.
در پژوهشي كه توسط دكتر نادر پاشاپور عضو هيات علمي دانشكده پزشكي اروميه انجام گرفت، 40 كودك تحت اين بررسي قرار گرفتند. اين دو گروه از نظر سن، وزن و دفعات اسهال كاملا نزديك بوده اند كه نهايتا اين نتايج حاصل شده است:در اين بررسي كودكان مبتلا  به اسهال با كمتر از چهار روز بستري به دو گروه 20 نفري تقسيم شده اند كه يك گروه حدود نيم ليوان ماست پاستوريزه مصرف كرده اند و گروه ديگر از استفاده آن منع شده اند.در اين بررسي كودكان مبتلا به سو تغذيه، اسهال خوني و اسهال با منشا غيرگوارشي بررسي نشدند.در خاتمه بررسي ها كاهش دفعات اسهال به كمتر از نصف زمان، افزايش وزن و كاهش روزهاي بستري حاصل شده است. در حالت كلي مصرف ماست محلي در درمان اسهال بدون خون كودكان و اطفال تاثير مثبت دارد و در كاهش روزهاي بستري و بهبود بيمارنيز موثر است.

پ و پ
پرسش و پاسخ پزشكي
احتمالا كاملا گوياست. شما بپرسيد و ما پاسخ مي دهيم. سوال هايي كه درباره مسائل ومشكلات پزشكي خود داريد را به نشاني روزنامه ارسال يا براي روزنامه فكس كنيد و در بهترين حالت، آنها را به صورت اي ميل ارسال كنيد تا درهمين صفحه و همين ستون جواب هاي آن را بگيريد.
hagnamraD : liam - E؛moc.irhahsmaH

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |