جمعه ۱۰ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره۳۵۱۲
index
پيرشدن مسئله اي براي جوانان
مسئله شكاف نسل ها و يا تضاد نظام ارزشي نسل جديد و قديم در همه جوامع وجود دارد تفاوت موجود تنها در عمق اين فاجعه است شكاف ميان نسل ها پديده اي كم و بيش طبيعي است
006825.jpg
مينا شهني
مشكلات گروه سالمند در طبقه متوسط كه مشكل اقتصادي خاصي ندارند در واقع مشاركت نداشتن در مسايل اجتماعي است اين گروه كنار گذاشته شدن از روند اصلي زندگي را بزرگترين مشكل خود مي دانند
جمعيت سالمندان جهان تا ۲۵ سال آينده به يك ميليارد نفر خواهد رسيد و تا ۵۰ سال آينده سالمندان دو ميليارد از جمعيت كره خاكي را خواهند داشت يعني ۲۳ درصد جمعيت جهان را سالمندان تشكيل مي دهند.
در كشور ما جمعيت سالمند تا ۱۰ سال  آينده دو برابر مي شود و تا سال ۱۳۸۸ يعني تا پنج سال ديگر ما در كشورمان پنج ميليون و ۷۰۰ هزار سالمند خواهيم داشت.
هنگامي كه كوفي عنان ـ دبير كل سازمان ملل متحد ـ در پيامي به مناسب روز بين المللي جوان ـ ۲۲ مردادماه ـ تاكيد كرد كه هرچند نيمي از جمعيت جهان زير ۲۵ سال سن دارند در عين حال تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد ۶۰ ساله و مسن تر سه برابر مي شود، در واقع او خبر از پيرشدن جمعيت فعال و جوان امروزي داد و تلنگري به حباب برنامه ريزي جهاني زد.
عنان در پيامش گفت: «سالمندي در جهان ما مسئله اي براي جوانان نيز هست» و افزود: «در پنجمين گراميداشت روز جوان اجازه دهيد وابستگي نسل ها به يكديگر را جشن بگيريم.»
به احترام سالمندان
امسال به احترام سالمندان روزهاي ۱۰ تا ۱۵ مهرماه را با نام هاي «سالمند و مهروزي»، «سالمند و مشاركت اجتماعي»، «سالمند و گردشگري»، «سالمند و ورزش»، «سالمند و سلامتي» و «سالمند و آموزش» نامگذاري كرده اند.
اما براي جمعيت چهار ميليوني سالمندان كشورمان تنها يك پزشك متخصص طب سالمندان وجود دارد در حالي كه به هفت هزار و ۵۰۰ پزشك در اين زمينه نياز داريم.
«وقتي مادربزرگ مرد دلش سوخت از آن همه اصراري كه هربار هنگام خداحافظي با پيرزن در گوشش مي ماند. مادربزرگ تا پشت در همراهي اش مي كرد و هزاربار برايش آرزوي موفقيت مي كرد و اصرار مي كرد كه بيشتر به ديدنش برود. از وقتي پدربزرگ مرده بود او سال ها در تنهايي ماند و هر روز چشمش به در خيره مي ماند تا يكي از نوه هايش را ببيند. درس خواندن و سركار رفتن و اين همه مشغله به هيچ كس فرصت نمي داد تا بيشتر به ديدن مادربزرگ برود. حالا در مراسم خاكسپاري خودش را سرزنش مي كرد و فكر مي كرد چقدر خوب بود بيشتر به ديدن پيرزن مي رفت. روز بعد، اما باز هم مشغله كار، درس، زندگي، ترافيك و مشكلات روزمره، حالا يك سالي مي شود كه سرخاك مادربزرگ هم نرفته است.»
دكتر فروغان كه در زمينه روان شناسي سالمندان تحقيقات زيادي انجام داده،معتقد است كه مشكلات خاص گروه سالمندان بيشتر به مسايل اجتماعي برمي گردد.
او مي گويد: مشكلات گروه سالمند در طبقه متوسط كه مشكل اقتصادي خاصي ندارند در واقع مشاركت نداشتن در مسايل اجتماعي است، اين گروه كنار گذاشته شدن از روند اصلي زندگي را بزرگترين مشكل خود مي دانند.
گروه سالمندان طبقه متوسط مايلند باشگاه هايي در اختيار داشته و در زمينه هاي اجتماعي مشاركت داشته باشند. به نظر مي رسد آنها با اشتياق هرچه تمامتر مايلند جامعه در زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي از تجربه هايشان بهره مند شود. وقتي اين اتفاق در جامعه نمي افتد احساس پوچي و بطالت بر زندگيشان سايه مي افكند و هر روز مشكل خود را پيچيده تر احساس مي كنند. راههاي حل اين مشكلات از نظر سالمندان به گره هاي كوري منتهي مي شود كه گشودني نيست.
سالمندان امروزي معمولاً كساني هستند كه دوران بازنشستگي شان را سپري مي كنند. اين گروه مي گويند با فرارسيدن دوران بازنشستگي نقش اجتماعي آنها كمرنگ مي شود، همزمان با به وجود آمدن اين مشكل توان مالي آنها نيز كم مي شود.
نقش خانواده
دكتر كيهان نيا با تاييد اين كه بافت سنتي سبب مي شود گاهي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نزد خانواده ها زندگي كنند، مي گويد: «اين نوع زندگي سبب مي شود اختلاف سليقه  ميان نوجوانان و جوانان در نقش نوه با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بيشتر شود، به عنوان مثال سالمندان نيازمند آرامش هستند در حالي كه نوجوانان براي تخليه انرژي دروني شان به كارهاي پرسر و صدا روي مي آورند، در بيشتر موارد ما اختلاف شديد ميان اين دو گروه را به دليل بلند بودن صداي موسيقي شاهد هستيم. دومين مشكلي كه ميان گروه سالمندان با كوچكترها خودنمايي مي كند نصيحت هاي بيش از اندازه اي است كه از سوي سالمند سرازير مي شود. سالمندان به تصور اين كه صاحب تجربه زيادي هستند كوچكتر را به روش مستقيم نصيحت مي كنند و اين نصيحت ها طي روزها تكرار مي شود همين ماجرا سبب مي شود تا كوچكترها آزرده خاطر و عصباني شوند. نكته جالب در اين ميان پرحرفي سالمندان به وقت نصيحت است اين پرگويي بي اثري نصيحيت ها را تشديد مي كند.
در اين موارد معمولاً كوچكترها به احترام سالمندان سكوت مي كنند. دكتر كيهان نيا معتقد است كه سالمندان در اين باره بايد از روش هاي بهتري براي راهنمايي  كردن فرزندان خود بهره گيرند، روش هاي غيرمستقيمي كه بيشترين تاثير مثبت را همراه خواهند داشت.
اما دكتر فروغان خانواده هاي ايراني را از بهترين نوع خانواده ها در ارتباط با پذيرش سالمندان مي داند. دكتر فروغان مي گويد: «خيلي راحت مي توان همه تقصيرها را به گردن خانواده انداخت خانواده به عنوان نزديك ترين نهاد به سالمند مي تواند هدف سرزنش ها و كوتاهي ها قرار بگيرد، كوتاهي هايي كه بيشتر به گردن ساز و كارهاي اجتماعي است نه خانواده.
در بهبود شرايط ويژه سالمندان خانواده هاي ايراني نقش مثبتي دارند. در واقع خانواده ها در ايران نقش حمايت گر را براي سالمندانشان بازي مي كنند و همواره سعي دارند در زمينه حمايتي نقش خود را به خوبي ايفا كنند.
خوشبختانه در كشور ما پدر و مادرها ـ سالمند ـ ارج و قرب خاصي دارند. مي توان گفت كه خانواده ها در ايران سعي دارند كاستي هاي اجتماعي را نيز براي سالمندان پر كنند به اين معنا كه خانواده با تمام توان سعي دارد با اهميت دادن به سالمند كمبودهايي را كه جامعه براي اين گروه پديد مي آورد جبران كند. هر چند گرفتاري هاي امروزي فرزندان در خانواده سبب مي شود كه آنگونه كه مايلند نتوانند رسيدگي لازم را به پدر و مادرشان انجام دهند.»
اما توصيه اين روان شناس به جوانان اين است كه سعي كنند درباره حرف هاي سالمندان قضاوت شتابزده نكنند. چرا كه قضاوت شتابزده سبب مي شود نكات مثبتي را كه در حرف هاي سالمندان است ناديده بگيريم. حتي اگر اين نكات در رفتار و گفتار سالمندان چشمگير باشد.
خودباوري
گاهي پيش آمده با سالمنداني رو به رو شويم كه كارهايي بيش از توانشان را انتخاب مي كنند، زنان سالمندي كه مسئوليت نگهداري از نوه هايشان را مي پذيرند در حالي كه توان جسمي اين كار را ندارند يا بسياري از مردان بازنشسته انجام كارهايي را برعهده مي گيرند كه عملاً با نتايج منفي رو به رو مي شوند به هرحال گروه سالمندان معمولاً از چند و چون توانايي شان آگاهي كافي ندارند.
دكتر فروغان در اين باره مي گويد: هر انساني سه بعد دارد بعد فيزيكي، بعد رواني و بعد اجتماعي. سرعت پيرشدن در اين ابعاد همسان نيست گاهي ممكن است فردي از لحاظ فيزيكي پير شده باشد در حالي كه از نظر روحي، رواني هنوز به آستانه پيري نرسيده است.
الزاماً ممكن است اين سه راستا همگام حركت نكرده باشد. بسياري از سالمندان هرچند از لحاظ جسمي پير شده  و فعاليت جسمي شان محدود شده است اما از روحيه خوبي برخوردارند. ناهماهنگي پيرشدن ميان سه بعد انساني سبب مي شود تا به ويژه سالمندان مشكلات ويژه اي داشته باشند. مثلاً بسياري از مردان سالمند با نا آگاهي از شرايط جسمي شان مسئوليت هاي سنگيني را به عهده بگيرند. در اين موارد ناتواني جسمي يكي از مهم ترين دلايلي است كه عدم موفقيت را در پي دارد. اين عدم موفقيت استرس هاي شديدي را در سالمندان به وجود مي آورد و اعتماد به نفس سالمند را به ميزان زيادي كاهش مي دهد.
006828.jpg
در واقع محدوديت هاي جسمي كه سالمندان دارند ميزان موفقيت آنها را در انجام برخي كارها كم مي كند.
اما دكتر كيهان نيا تنها راه كنارآمدن با مشكلات را براي سالمندان به سازش با شرايط پيش آمده منتهي مي داند. كيهان نيا به سالمندان توصيه مي كند: «اگر ناچاريد با فرزندان خود زندگي كنيد بهتر است آتش بس بدهيد و بيش از حد اعمال سليقه نكنيد.»
او ادامه مي دهد اگر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بتوانند نقش سنگ صبور را براي جوانان و به ويژه نوه هايشان بازي كنند مهم ترين نقش را داشته اند. در اين موارد نوجوانان هنگامي كه به مشكلي برخورد مي كنند مي توانند با حرف زدن و مشورت كردن با پدربزرگ يا مادربزرگ به راه حلي براي مشكلاتشان دست پيدا كنند.
فاصله اي عميق
در دنيايي كه ما هستيم درك  كردن سالمندان كار سختي است حتي كار ناممكني به نظر مي رسد. سرعت انتقال اطلاعات آنقدر سريع است كه ما ناچاريم لحظه هايمان را براي دستيابي به آخرين خبرها سپري كنيم. از سوي ديگر با بزرگ شدن شهرها فاصله ما از سرزمين پدري و مادريمان روز به روز بيشتر مي شود. ما به حاشيه شهر پناه مي بريم و پدربزرگ و مادربزرگ در همان محله هاي قديمي باقي مي مانند، فاصله بين دنياي ما تا دنياي آنها به اندازه فاصله اي است كه اينترنت امروز با جارچي سال ها پيش دارد.
فردين عليخواه دانشجوي دكتراي جامعه شناسي مي گويد: «مسئله شكاف نسل ها و يا تضاد و نظام ارزشي از نسل جديد و قديم در همه جوامع وجود دارد. تفاوت موجود تنها در عمق اين شكاف است. در واقع در طول تاريخ هر نسل با نسل پيشين خود تفاوت هاي اساسي دارد. شكاف ميان نسل ها پديده اي كم و بيش طبيعي است. آگاهي از ميزان اين شكاف ها سبب مي شود تا راههايي براي مقابله با آن و يا كنارآمدن اين واقعيت پيدا كرد. گاهي ما حتي شكاف را در ميان افراد يك نسل هم خواهيم ديد.»
عليخواه درباره دلايل شكاف نسل ها مي گويد: «به هرحال نسل جوان تر ويژگي هاي شخصيتي تثبيت شده اي ندارد. به بيان بهتر اين نسل براي پذيرش تغييرات آمادگي بيشتري دارد و ميزان ريسك پذيري اش بيشتر است در حالي كه نسل قبلي محافظه كارتر است و خصوصيات اخلاقي و رفتاري اش كاملاً تثبيت شده و نسبت به تغييرات بيمناك است.»
نسل جديد بي پروا خود را در معرض اطلاعات جديد قرار مي دهد و به وسايل ارتباط جمعي و حتي گردهمايي هاي خاص خودشان روي مي آورند.
از سوي ديگر جامعه ايران را مي توان جامعه اي در حال گذرا دانست يعني جامعه اي دوتكه اي كه در اين وضع معمولاً نسل جديدتر طرفدار زوايه هاي جديد است و زندگي را همراه با شاخص هاي مدرن مي پسندد و نسل مسن تر به زواياي سنتي دل بسته است.
اين پژوهشگر مسايل اجتماعي براي حل اين مشكل سالمندان را به پذيرش زوايا و ابعاد جديد زندگي نسل جوان ترغيب مي كند و از آنها مي خواهد كه تا آن جا كه ممكن است خود را با نظام ارزشي جوانان همراه كنند و از اين كه فرزندانشان به ارزش هاي سواي ارزش هاي پذيرفته شده آنها تن دهند نگران نباشند. هراس از ارزش پذيري جوانان يكي از دلايلي است كه سبب عميق شدن اين شكاف مي شود و همدلي سالمندان مي تواند از وخامت شكاف نسلي كم كند.
او معتقد است سالمندان بايد براي كسب مهارت هاي جديد زندگي آموزش ببينند تا بتوانند همگام با جوانان و البته با اندكي تاخير آنان را همراهي كنند.
دكتر فروغان معتقد است: در دوره اي كه ما هستيم رشد تكنولوژي روند سريعي دارد و همين پيشرفت تكنولوژي سبب شده كه مجموعه دانستني هاي كسب شده جوان امروز نسبت به سالمندان ـ كه در واقع جوانان دهه هاي پيشين بودند ـ اطلاعات و آگاهي هاي بيشتري داشته باشند. جوان خودش را توانمند احساس مي كند و اين توانمندي سبب مي شود كه تجربه چندين ساله سالمندان با بي توجهي رو به رو شود. هر چند در گذشته اي نه چندان دور اين تجربه بهاي گزافي داشته اما امروز اين تجربيات چندان كه سالمندان انتظار دارند جايگاه ويژه اي ندارد.
اما دكتر كيهان نيا شكاف نسل ها را امري طبيعي مي داند و معتقد است كه انتقال سرعت اطلاعات سبب رشد سريع شكاف بين نسلي شده است. او پيدايش رسانه هاي همگاني و تاثير اين رسانه ها بر شيوه زندگي جوانان را از مهم ترين دلايل شكاف نسل امروزي مي داند و معتقد است كه جوان عصر اينترنت تفاوت هاي زيادي با سالمندان دارد.
كيهان نيا مي گويد: «نبايد از اين جوانان انتظار فرمانبرداري و اطاعت بي چون و چرا داشته باشيم، جوان امروزي هرگز «بله  قربان گو» نخواهد بود.» او به خانواده ها توصيه مي كند ضمن هماهنگ شدن با زندگي مدرن از فرزندان خود در مديريت  مشاركتي بهره ببرند، مديريتي كه سبب مي شود تا فرزندان نظرات خود را بدون ترس و واهمه ابراز كنند و راه حل مشكلاتشان را ارايه دهند.

گپ هفته
گردشگري و اقتصاد
006831.jpg
روز جهاني جهانگردي در حالي در كشورمان برگزار شد كه چند رخداد مهم در زمينه گردشگري و ميراث فرهنگي به وقوع پيوست.
۲۷ سپتامبر مصادف با شش مهر امسال روز جهاني جهانگردي بود. نخستين جلسه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در روز چهارم مهرماه با حضور رئيس جمهور برگزار شد.
از اين پس نيز ارايه خدمات به گردشگران خارجي، صادرات خدماتي تلقي مي شود و تمامي امتيازهاي قانوني صادرات غيرنفتي به صنعت گردشگري نيز تعلق مي گيرد.
همچنين حقوق و تامين امنيت گردشگران، توسعه گردشگري به منظور تامين نيازهاي جامعه ايراني، افزايش وفاق و وحدت ملي، افزايش تفاهم بين المللي و ارايه مطلوب چهره ايران اسلامي، توسعه مناسبات گردشگري با كشورهاي اسلامي حوزه فرهنگ ايراني، توسعه گردشگري داخلي و دستيابي به سهم مناسب از بازارجهاني گردشگري به منظور رشد توليد ناخالص  داخلي و افزايش اشتغال، از اهم سياست هاي كلان پيشنهادي شوراي عالي ميراث فرهنگي به مجمع تشخيص مصلحت نظام است.
خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام اين خبر آورده است كه در نخستين جلسه شوراي  عالي ميراث فرهنگي و گردشگري اهتمام به ميراث فرهنگي و طبيعي كشور وظيفه همگاني است و دولت به عنوان مسئول اعمال حاكميت و سياستگذار، مقدمات قانوني اجراي اين وظيفه عمومي در عرصه پژوهش، صيانت، احيا و معرفي آثار تاريخي و طبيعي كشور را فراهم مي كند.
رئيس جمهور نيز با اظهار تاسف از اين كه گردشگري آنگونه كه بايد و شايد متناسب با ظرفيت و اهداف جامعه رشد نكرده است، گفت: آشنايي جامعه جهاني با ايران و بخش هاي مختلف كشور با يكديگر آثار فراوان امنيتي و نقش بسزايي در ثبات جامعه دارد كه اين مهم از طريق گردشگري مهيا مي شود.
صادرات نفتي
006837.jpg
مهم ترين بخش صادرات در كشور ما را صادرات نفتي تشكيل مي دهد. صدور نفت مهم ترين منبع درآمد كشورمان محسوب مي شود حال آن كه صنعت توريسم و گردشگري سومين صنعت پولساز در جهان به شمار مي رود. ورود گردشگران خارجي به كشور سبب مي شود تا سرمايه  زيادي وارد كشور شود. در واقع تقويت صنعت گردشگري سبب مي شود علاوه بر افزايش درآمدهاي ارزي كشور، مردم سراسر دنيا با آداب و رسوم و موقعيت فرهنگي كشورمان آشنا شوند.
در حالي كه برخي كشورهاي پيشرفته برنامه ريزي و سرمايه گذاري  خاصي را براي گسترش توريسم دارند نداشتن برنامه صحيح در برخي كشورها سبب مي شود تا از سهم درآمد گردشگري محروم شوند.
در سال جاري ميلادي فرانسه با ۷۰ ميليون گردشگر در صدر كشورهايي قرار گرفت كه موردتوجه ساكنان كشورهاي ديگر قرار مي گيرد. فرانسه امسال با داشتن بالاترين ميزان توريسم در دنيا درآمد زيادي را نصيب خود كرد.
گردشگري ورزشي
006834.jpg
انجام مسابقات ورزشي در كشورهاي گوناگون سبب مي شود تا سيل گردشگران به اين كشور سرازير شود. همين عامل يكي از مهم ترين دلايلي است كه كشورها براي ميزباني مسابقات تمايل چشمگيري دارند.
امسال فرانچسكو فرانجيالي ـ دبيركل سازمان جهاني جهانگردي ـ و ژاك روك ـ رئيس كميته بين المللي المپيك ـ به مناسبت روز جهاني جهانگردي پيامي را منتشر كردند. در اين پيام اهداف مشترك ورزش و گردشگري، به وجود آوردن پل هاي درك و تفاهم ميان فرهنگ هاي گوناگون و ترغيب جوانان و ايجاد سرگرمي و تفريح براي تسكين فشارهاي روحي و روزمره بيان شده است. گردشگري و ورزش را مي توان دو نيروي  محرك براي رشد اقتصادي و اشتغالزايي نام نهاد.
به هرحال از ورزش نيز مي توان بهانه اي براي جذب و جلب گردشگران ساخت همچنان كه با آسان كردن شرايط ورود گردشگران و توسعه زيربنايي امكانات رفاهي آنان مي توان گام مهمي براي رسيدن به رشد اقتصادي چشمگير در زمينه گردشگري دست يافت.

يادداشت
جهش ايران از جواني به پيري
سينا قنبرپور
تا چند سال ديگر اگر بشنويد مردي اهل بجنورد در ۱۳۰ سالگي تصميم به ازدواج مجدد گرفته زياد تعجب نمي كنيد چون آنقدر دور و اطرافيانتان همين سن و سال را دارند كه حيات در چنين سني ويژگي خاصي محسوب نمي شود.
اين روزها برايتان جالب است وقتي در روزنامه يا در يكي از سايت هاي اينترنتي مي خوانيد مرد يا زني با يكصد و اندي سال سن در حال ازدواج مجدد است يا به كارهاي روزمره خود مشغول است اما فقط كافي است چشم به هم بزنيد و ۴۰ - ۳۰ سالي را تجربه كنيد. وضع كاملاً عوض مي شود. جمعيت جوان ايران به جمعيت كهنسال تبديل شده است. همان جمعيتي كه امروز با گفتن رقم ۶۸ درصد، مثالش مي زنيم به زودي و ظرف نيم قرن كشورمان را به پيرترين كشور دنيا تبديل مي كند و رتبه دوم جهان از منظر جواني را از ما خواهد گرفت.
اگر امروز خبرنگاري به خود زحمت مي دهد تا به روستاي «عليار» مياندوآب برود و از مردي ۱۳۳ ساله گزارش تهيه كند و بگويد «تيمور عليزاده» با داشتن ۱۰۳ فرزند، نوه، نتيجه و نبيره هنوز سال هاي حكومت پادشاهان قاجار را به خاطر دارد تا چند سال ديگر خبرنگاران بايد بگردند و در نقطه اي از ايران پهناور مرد يا زني را پيدا كنند كه تازه نوزادي نصيبش شده و در حال گذران دوره جواني خود است!
تعجب نكنيد، اين وضع نتيجه روند كنوني زندگي من و شمايي است كه امروز جزو ۶۸ درصد جمعيت جوان ايران هستيم و مي شنويم كه مديركل دفتر خدمات رفاهي و توانبخشي سازمان بهزيستي مي گويد تا ۵۰ سال آينده جمعيت سالمندانمان افزايش مي يابد!
۲۶ ميليون نفر كهنسال
اين يك خطر نيست كه راجع به آن هشدار بدهند. واقعيتي است كه تا به حال از آن غافل بوده ايم. از ياد برده بوديم كه اگر جوانان ما ازدواج نكنند، زندگي پايداري نداشته باشند و متناسب با جمعيت ما يعني براساس معيارهاي تنظيم خانواده بچه دار نشوند همگي بدون ثمره پير مي شوند و آن وقت ما هم مثل جمعيت ايتاليا يا سوئد مي شويم كه بعد از دو دهه افزايش يافته است. بله ايتاليا به دليل افزايش سن ازدواج از ۲۴ به ۲۷ سال در چهاردهه گذشته و عواملي نظير گريز از فرزنددار شدن و مشكلات فرهنگي و اقتصادي با كاهش ۴۰ درصدي زاد و ولد نسبت به ۳۰ سال قبل روبه رو شده بود.
جمعيت ايتاليا با ۵۷ ميليون و ۳۲۱ هزار نفر پيرترين جامعه جهان شناخته شده است و در حال حاضر بيش از ۱۰ ميليون كهنسال در اين كشور زندگي مي كنند.
حالا به يك نكته توجه كنيد؛ جمعيت سالمند كشور ما به ۲۶ ميليون نفر مي رسد و بدين ترتيب ۲۰ درصد جامعه را تا ۵۰ سال آينده سالمندان به خود اختصاص مي دهند.
اين يك پيش بيني نبود كه «ابوالقاسم نجفي» مديركل دفتر خدمات رفاهي و توانبخشي سازمان بهزيستي در آخرين روزهاي تيرماه به خبرگزاري مهر گفت. اين مدير بهزيستي واقعيتي را بيان كرد كه ما همچون داشتن جمعيت دوم جهان از نظر جواني برايش آمادگي و برنامه ريزي نداريم.
بنابراين ما تا ۵۰ سال آينده بيش از ۲۶ ميليون سالمند كه بالاي ۶۰ سال سن دارند خواهيم داشت. حالا حساب كنيد در اين دوره و زمانه بازنشستگان چقدر براي گرفتن حق و حقوق و معوقات خود مشكل دارند واي به حال آن موقع و آن شرايط!
براساس گزارشي كه نجفي به خبرگزاري مهر داده است در سال ۱۳۳۵ تنها سه درصد از افراد جامعه بالاي ۶۰ سال سن داشتند كه اين تعداد با دو برابر افزايش به ۶/۶ درصد در سال ۱۳۷۵ زمينه ساز بروز چنين رويدادي شده است.
ميانگين سني در سال ۱۳۵۵ ايران، ۴/۱۷ سال بوده است. در سال ۱۳۷۵ اين ميانگين به ۴/۱۹ سال افزايش يافته است و در سال ۸۱ رقم ۲۲ سال را نشان مي دهد. حال پيش بيني مي شود كه در سال ۱۴۲۵ شمسي ميانگين سني جمعيت ايران به حدود ۳۵ سال برسد.
ابوالقاسم نجفي در اين باره گفته است: «به اين ترتيب ديگر جمعيت جواني در كشور نخواهيم داشت و اين همان بحراني است كه طي ۵۰ سال آينده در صورت عدم برنامه ريزي صحيح در اين زمينه با آن مواجه خواهيم شد.»
اگر كاري نكنيم
حتماً براي شما هم اين جملات آشناست؛ «سن ازدواج بالا رفته است. سن بلوغ پايين آمده است. آمار طلاق رو به افزايش است و...»
حالا اين خبر را يك بار بخوانيد «مدير بخش جمعيت شناسي اداره آمار اتريش اعلام كرد رشد جمعيت اين كشور تنها مربوط به مهاجران ساكن اتريش است.»
براساس خبري كه ايرنا در اين باره منتشر كرده است جمعيت اتريش با افزايش زاد و ولد در دهه پنجاه و شصت ميلادي اينك يك پنجم از اتريشي ها بيش از ۶۰ سال سن دارند و در آينده نزديك، شمار افراد سالخورده به يك چهارم جمعيت اين كشور مي رسد. پيش بيني درباره جمعيت اتريش تبديل شدن آمار سالخوردگان به ميزان يك سوم جمعيت است.
مدتي قبل دكتر شهلا اعزازي جامعه شناس درباره سالمندي گفته بود: «بايد به مسايل سالمندان به طور جدي پرداخته شود زيرا اگر وضعيت به همين گونه پيش رود، قطعاً يكي از مهم ترين معضلات پنج سال آينده وضعيت سالمندان جامعه است.»
با اين توضيح مثال دو كشور ايتاليا و اتريش نمونه وضعيت آينده ايران ماست زيرا از يك سو با دوره اي زاد و ولد، جمعيتي جوان داشته اند و بعد به يكباره ورق برگشته و رقم جوانان تبديل به سالخوردگان شده است زيرا برنامه هاي تامين اجتماعي و بهبود وضع جمعيت اعمال نشده است.
با اين تفاسير وضع تصوير شده از ۵۰ سال آتي ايران حكايت از مشكلاتي دارد.

هفته
ايران
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |