شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۳ - Oct 2, 2004
دمكراسي اينترنتي
002475.jpg
سينا: فرايند تصميم گيري درباره امور عمومي شهرهاي چين با كمك اينترنت به يكي از پديده هاي محبوب در ميان شهروندان و دولت هاي محلي اين كشور تبديل شده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي BIGNEWS ، به گفته كارشناسان چيني بسياري از خانواده ها و دولت هاي محلي در شهرهاي اين كشور به ويژه شهرهاي مدرني چون پكن، شانگهاي و شن جن، از اينترنت به عنوان ابزاري براي حل و فصل امور عمومي و تصميم گيري در باره اين مسايل استفاده مي كنند.
دولتهاي محلي شهرهاي مذكور پايگاه اينترنتي راه اندازي كرده اند كه مردم مي توانند با استفاده از آن، ديدگاه هاي خود را در باره مسايل و مشكلات عمومي شهر به اطلاع مسئولان برسانند و آنان را براي برنامه ريزي هاي شهري كمك كنند.
بررسي ها حاكي از آن است كه موارد استفاده دولت از اينترنت براي ارتباط با عموم مردم در سالهاي گذشته افزايش يافته است.
در واقع با استفاده از اين ابزار مي توان از توسعه مشاركت عمومي در امور مردم چنين بهره مند شد.
دولت هاي محلي مناطق مختلف چين مدت هاست كه با راه اندازي سايت هاي اينترنتي براي افزايش ارتباط با عموم مردم اقدام كرده و اينترنت را ابزار مناسبي براي اين كار مي دانند.
آنان از طريق اين سايت ها درباره عايدات و هزينه هاي شهري و تصميم گيري ها و برنامه هاي مهم با مردم  مشورت مي كنند .
دولت هاي محلي در صدد تشويق ادارات دولتي به استفاده از اينترنت براي بهبود و شفافيت امور عمومي، ديدگاه ها و تصميم هاي مهم در زمينه مسايل عمومي مردم هستند.
مسئولان چيني اعتقاد دارند كه استفاده از اينترنت و جلب مشاركت مردمي، آنان را در تصميم گيري ها ياري مي دهد.
استفاده از سايت هاي ارتباطي- تبادلات مردمي، انتشار بولتن، راي گيري اينترنتي از جمله فعاليت هايي است كه از طريق اينترنت انجام مي شود.
استفاده از شبكه هاي جهاني اينترنت به اشكال مختلف هر روز در چين شكل تازه اي به خود مي گيرد براي نمونه وزارت خارجه چين، اخيرا توسط همين شبكه مطالبي در مورد سياست خارجي چين، روابط چين و آمريكا و روابط چين و ژاپن وزندگي وزير خارجه اين كشور منتشر كرده است.
ارتباطات اينترنتي از سوي وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و ديگر ارگان هاي دولتي چين نيز انجام مي شود و مردم مي توانند با استفاده از سايتهاي اين ارگان در مباحث آنان مشاركت داشته باشند.
در واقع با افزايش استفاده از شبكه اينترنت، آگاهي مردمي درباره كاركرد دولت، بيش از پيش افزايش يافته و آنان مي توانند با ورود به پايگاه اينترنتي، با مقام هاي دولتي، مقررات وقوانين و برنامه هاي اقتصادي و اجتماعي موجود آشنا شوند.
خبرگزاري رسمي چين شين هوا، در اوايل سال جاري ميلادي اخبار زنده مصاحبه هاي مطبوعاتي شامل مصاحبه وزير آموزش و پرورش، رئيس اداره دولتي ماليات و رئيس سازمان هواپيمايي كشور چين را منتشر كردند و مردم توانستند با استفاده از اينترنت به اين اخبار دست يابند.اخيرا بيش از ۴ هزار نفر با مراجعه به اين سايت، با وزير امور خارجه اين كشور ارتباط برقرار كرده و سئوالات خود را مطرح مي سازند.
مسئولان چيني مي گويند كه با وجود اينترنت فرايند تصميم گيري دموكراتيك در چين كه يك ميليارد و سيصد ميليون نفر جمعيت دارد سهل تر مي شود.
جديدترين آمار حاكي است كه شمار مشتركان اينترنت در چين تا پايان سال ۲۰۰۳ به ۷۹ ميليون و ۵۰۰ هزار رسيده است.

آن لاين
HP و بازار عراق
002487.jpg
موج: HP در نظر دارد عراق را به يكي از بزرگترين بازارهاي خود در منطقه خاورميانه تبديل كند.
در كنفرانسي كه توسط اين شركت در امان پايتخت اردن برگزار شد HP محصولات خود را به بازرگاناني كه قصد فعاليت در بازار IT عراق را دارند معرفي كرد.در اين كنفرانس كه در آكادمي HP در امان برگزار شد مدير منطقه اي اين شركت اعلام كرد: HP قصد دارد با برگزاري چنين همايش هايي بازرگانان عراقي را با محصولات خود آشنا كند.كارشناسان پيش بيني مي كنند در درازمدت عراق به يكي از بازارهاي سودآور HP تبديل شود.

رقيبان iPod
002490.jpg
ايتنا: توشيبا در حال عرضه ۴ دستگاه سيار پخش موسيقي است تا باز هم امپراتوري iPod را در ژاپن تنها نگذارد. دستگاه هاي Gigabeat F در مدل هاي ۱۰ ، ۲۰ ، ۶۰ گيگابايتي عرضه مي شوند و همه به يك صفحه نمايش رنگي حساس به تماس مجهز هستند.
هر سه مدل مذكور داراي يك هارد ديسك ۸/۱ اينچي بوده و به ترتيب ۲۰۰۰ ،  ۵۰۰۰،۱۵۰۰۰قطعه موسيقي را در خود جاي مي دهند. اين دستگاه ها با فرمت هاي MP3 و WMA سازگار بوده و قادر به ضبط صدا با كيفيت ۱۲۸ كيلوبيت در ثانيه هستند.توشيبا همچنين مدل ۱۰ گيگابايتي ديگري را با نام G10 در ابعاد يك ميني ديسك طراحي كرده است كه با WMP9 سازگار بوده و داراي برنامه اي براي ساختن Playlist در WMP9 و انتقال آن به دستگاه هستند. به همين ترتيب اطلاعاتي نظير نام قطعه و يا خواننده آن را نيز مي توان به G10 انتقال داد. مدل هاي ۱۰ و ۲۰ گيگابايتي Gigabeat و همچنين G10 تا پايان نوامبر و مدل ۶۰ گيگا بايتي Gigabeat اوايل دسامبر به بازار خواهندآمد.

افزايش ۶۰ درصدي خريد آنلاين در خاورميانه
002484.jpg
موج: سال گذشته خريدهاي اينترنتي در خاورميانه بيش از ۶۰۹ درصد افزايش يافته است. بررسي ها نشان مي دهد ميزان خريدهاي آنلاين در سال ۲۰۰۳ ميلادي در منطقه خاورميانه با ۶۰ درصد افزايش نسبت به سال پيش به ۷۸ ميليون دلار بالغ شده است.
بنابر اين گزارش مردم امارت طي اين مدت ۳۷ ميليون دلار از خريدهاي خود را از طريق اينترنت انجام داده اند كه اين رقم ۶۹ درصد نسبت به سال ۲۰۰۲ ميلادي افزايش نشان مي دهد.

دومين جشنواره كارآفرينان دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود
گروه دانش: دومين جشنواره كارآفرينان فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي شريف، از ۱۷ مهرماه به مدت چهار روز در محل اين دانشگاه برگزار مي شود.
دبيركل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف با اعلام اين خبر افزود: هدف برپايي اين جشنواره، توسعه فرهنگ كارآفريني ميان دانشجويان، جوانان تحصيل كرده و نخبه كشور و نيز معرفي توانمندي هاي كارآفرينان به جامعه است.
به گزارش خبرنگار ما دكتر علينقي مشايخي فراهم كردن امكانات آشنايي و تعميق رابطه اقتصادي شركت هاي فارغ التحصيلان، ارائه نمونه شركت هاي ايجاد شده توسط اين افراد به دانشجويان فعلي، معرفي شركت هاي فارغ التحصيلان و قابليت هاي آنان به سازمان هاي اقتصادي، آشنايي شركت ها با دانشجويان و فارغ التحصيلان جديد و جذب آنان در صورت نياز و نيز آشنايي دانشكده هاي دانشگاه با شركت هاي ايجاد شده توسط فارغ التحصيلان را به منظور همكاري ميان آنان، از ديگر اهداف اين جشنواره برشمرد.

طراحي سيستم كنترل خودكار ترافيك شهري
002481.jpg
ايسنا: سيستم نظارت خودكار ترافيك شهري به منظور تشخيص و رديابي خودروهاي متخلف با استفاده از بينايي رايانه در دانشكده مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي امير كبير طراحي و ساخته شد.
 اين سيستم كه توسط پژوهشگران دانشكده مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي امير كبير طراحي شده قادر است خودروهاي موجود در يك صحنه ترافيكي را تشخيص داده و آنها را رديابي كند. در قسمت تشخيص خودرو از روش تفاضل از زمينه استفاده شده و با توجه به مشكلاتي نظير تقسيم يك خودرو به دو قطعه و همچنين تشكيل يك قطعه بزرگ براي خودروهايي كه با هم همپوشاني دارند روشهاي ابتكاري پيشنهاد شده است.
پژوهشگران همچنين براي رديابي خودروها نيز روش جديدي ارائه كرده اند كه ويژگي  به كار رفته براي رديابي، نقطه وسط خودروست كه يك ويژگي جديد است.
همچنين از فيلتر كالمن براي پيشگويي مكان ويژگي در فريم جديد استفاده مي شود.

جريمه استفاده غيرقانوني از اختراع ديگران
002478.jpg
موج: سوني از سوي دادگاهي در ايالات متحده به پرداخت ۸۲ ميليون دلار محكوم شد.
دادگاهي در آمريكا شركت سوني را به اتهام استفاده غيرقانوني از اختراع شركت ايمرشن در زمينه فن آوري بازي هاي ويدئويي به پرداخت ۸۲ ميليون دلار جريمه محكوم كرد.سوني اعلام كرده نسبت به اين حكم دادگاه فرجام خواهي مي كند.سخنگوي اين شركت در اين باره گفت: جرايم مربوط به حفظ حق اختراع شركت ها بسيار پيچيده و تكنيكي بوده و امكان اشتباه قاضي در صدور رأي بسيار است.بنابراين گزارش شركت ايمرشن كه توسط دو دانشگاه استنفورد و ماساچوست در سال ۱۹۹۳ ميلادي پايه گذاري شده و در سال ۱۹۹۹ به ثبت رسيده، معتقد است سوني از اختراع اين شركت در زمينه ساخت كنترل گرهاي ويبره حركات در بازي هاي ويدئويي بدون اجازه اين شركت استفاده كرده است.براساس اين گزارش ايمرشن در سال ۲۰۰۲ ميلادي از شركت هاي سوني و مايكروسافت به اتهام استفاده غيرقانوني از اختراعات اين شركت شكايت كرده بود.مايكروسافت در سال گذشته موفق شد با پرداخت ۱۹ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار به اين شركت بدون رفتن به دادگاه مسئله را حل و فصل كند.

نخستين تلاش سفينه فضايي يك
002493.jpg
بي .بي .سي : فضاپيماي خصوصي موسوم به «سفينه فضايي يك» پس از سفري به مرز فضا با هدف به دست آوردن يك جايزه ۱۰ ميليون دلاري در كاليفرنيا به زمين نشسته است.
علي رغم مشكلاتي در زمينه تعادل، طراحان مي گويند كه اين فضاپيما به مقصود خود يعني پرواز به ارتفاع ۱۰۰ كيلومتري رسيد.
اين فضاپيما براي بردن جايزه بايد تا دو هفته ديگر اين دستاورد را تكرار كند.
با توجه به وزش باد شديد در فرودگاه موهاوي در كاليفرنيا احتمال آن مي رفت كه پرتاب سفينه فضايي يك با تاخير مواجه شود اما اين فضاپيما در نهايت درست پس از سپيده دم سوار بر يك جت مخصوص به آسمان پرتاب شد.
كمتر از يك ساعت بعد زماني كه فضاپيما در ارتفاع ۱۵ كيلومتري زمين بود، خلبان، آن را از جت حامل جدا و موتور راكت فضاپيما را روشن كرد.
مشكلات فضاپيما درست پس از اين مرحله آغاز شد و فضاپيما همانطور كه به مرز فضا نزديك مي شد در آسمان معلق و پيچ مي خورد.
اما خلبان موفق شد كنترل فضاپيما را به دست گيرد و آن را به سلامت به زمين بنشاند. او پس از فرود اين پيچ و تاب خوردن ها را لحظاتي خوش توصيف كرد.
به گفته تيم طراح ،اين سفينه فضايي، به ارتفاع ۱۰۰ كيلومتري رسيد اما اين دستاورد تاكنون باز سوي منابع مستقل تاييد نشده است.

با اعتبارات تكفا، مي توان در نمايشگاه الكامپ شركت كرد
گروه دانش: مهندس نصراله جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني، در بازديد از ستاد ثبت نام دهمين نمايشگاه الكامپ گفت: كليه دستگاه هاي دولتي مي توانند از محل اعتبارات تكفا و همچنين اعتبارات مربوط به فناوري اطلاعات كه برابر همه دستگاه هاي كشور پيش بيني شده است، جهت حضور در نمايشگاه الكامپ استفاده كند. به گزارش خبرنگار ما، دهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي با عنوان الكامپ ۸۳ از ۲۶ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۸۳ در تهران برگزار خواهد شد .

برگزاري نشست مديران مراكز آموزش از راه دور در تهران
گروه دانش: اولين نشست آموزشي - توجيهي مديران مراكز مجري آموزش از راه دور كشور، صبح امروز با سخنان مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش آغاز مي شود.به گزارش خبرنگار ما، در اين نشست دكتر الحسيني، رئيس موسسه آموزش از راه دور، دكتر عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و عده اي ديگر از كارشناسان شركت و سخنراني خواهند كرد. موسسه آموزش از راه دور، از اول مهرماه ،۸۳ در پي توسعه فناوري هاي اطلاعاتي و براي تحت پوشش قراردادن دانش آموزان دوره هاي راهنمايي و دبيرستان آغاز به كار كرده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |