دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۹ - Oct 18, 2004
دبيركل سازمان ملل:
تهاجم آمريكا به عراق جهان را امن تر نكرده است
004011.jpg
دبير كل سازمان ملل گفت: فكر نمي كنم تهاجم سال گذشته آمريكا به عراق براي خلع سلاح صدام، جهان را امن تر كرده باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، كوفي عنان روز شنبه با اعلام اين مطلب، اين اتهامات را كه كشورهايي چون فرانسه و روسيه آماده بوده اند در ازاي دريافت رشوه و قراردادهاي نفتي، تحريم هاي اعمالي بر عراق را در زمان صدام حسين كاهش دهند، رد كرد و آن را غير قابل قبول دانست.
عنان در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آي تي وي انگليس اين اتهامات را كه در اوايل ماه جاري در يك گزارش تسليحاتي آمريكا به آن اشاره شده بود، غير واقع بينانه توصيف و آن را رد كرد. به گفته چارلز دولفر رئيس بازرسان تسليحاتي آمريكا كه اسناد و مدارك دولت عراق را بررسي كرده است، سازمان استخبارات عراق در زمان صدام حسين تلاش كرد، اتباع خارجي را از طريق رشوه هاي مربوط به نفت، فريب دهد.
در همين حال يك نظرسنجي در ميان نظاميان آمريكايي نشان مي دهد كه آنها جنگ عراق را اشتباهي جبران ناپذير از سوي مقامات كاخ سفيد مي دانند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه سوئيسي باسلر، نتايج يك نظرسنجي كه از سوي دانشگاه پنسيلوانيا از ميان نظاميان آمريكايي انجام شد نشان مي دهد كه ۶۲ درصد از شركت كنندگان معتقدند كه عراق نيازي به استقرار اين تعداد نيروي نظامي آمريكايي ندارد.
از سوي ديگر يك پايگاه اينترنتي گزارش داد كه ابومصعب الزرقاوي مسئوليت سر بريدن ۱۱ نفر از نيروهاي پليس و گارد ملي عراق را به عهده گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دبي، در بيانيه آمده است كه عناصر اين گروه سر ۱۱ مرتد از جاسوسان و افراد گارد ملي عراق و نيروهاي پليس را قطع كردند.
ديروز همچنين دو سرباز آمريكايي بر اثر سرنگون شدن دو بالگرد در نزديكي بغداد كشته شدند .در حمله به يك اتوبوس نيز ۱۰ نفر از افراد پليس كشته شدند. و در موصل نيز بر اثر انفجار يك بمب چند نفر زخمي شدند. در بعقوبه نيز يكي از اعضاي گارد ملي عراق كشته شد و در رمادي نيز كاروان خودروهاي عراقي مورد هدف قرار گرفت و يك خودرو به آتش كشيده شد. در خالديه نيز يك نظامي آمريكايي مجروح شد و در بعقوبه يك سرباز گارد ملي عراق به قتل رسيد. درگيري ها در شهر كوت نيز يك كشته و يك مجروح بر جاي گذاشت.
در همين حال به گزارش ايرنا شاهدان گفتند: نيروهاي آمريكايي روز يكشنبه در شهر فلوجه واقع در غرب عراق با شبه نظاميان درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از فلوجه، شاهدان افزودند كه تانك هاي آمريكايي مواضع شبه نظاميان واقع در حاشيه شرقي را هدف قرار دادند كه شبه نظاميان نيز با شليك خمپاره و آر.پي.جي، به تبادل آتش با آنها پرداختند.
ساير تحولات
معاون وزير كشور عراق اظهار داشت: در توافقنامه صلح ميان دولت و جناح صدر، تحويل اسلحه طرح فراگيري است كه شامل تمامي استان هاي كشور مي شود.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه دارالخليج چاپ امارات سرلشگر حسين علي كمال، گفت: دولت منتظر اجراي تعهدات جناح صدر در جنوب كشور و تحويل اسلحه از سوي آنهاست. همچنين اميدواريم كه اين تصميم در همه استان ها به مرحله اجرا درآيد.
* قاسم داوود وزير مشاور دولت عراق با تأكيد بر اظهارات اخير اياد علاوي مبني بر ادامه حملات نظامي به شهر فلوجه تا زمان دستگيري ابومصعب الزرقاوي، اعلام كرد: الزرقاوي و طرفداران وي در هر كجا كه باشند، تحت فشار و تعقيب خواهند ماند.
* روزنامه بغداد به نقل از يك منبع آگاه در گارد ملي اين كشور گفت: تاكنون در حمله به منازل مسكوني بيش از ده تن مواد منفجره، ۳۵۰ موشك ضدتانك و مقدار زيادي سلاح سبك كشف و ضبط شده است.
* روزنامه گاردين به نقل از مقامات دستگاه هاي اطلاعاتي غربي نوشت: محمد يونس الاحمد از اعضاي برجسته حزب بعث سابق عراق و دستيار صدام از قصر مخفي خود در سوريه نقش مهمي در رهبري شورش هاي عراق ايفا مي كند.
* وزير دفاع ايتاليا گفت: در صورت برقراري دولت قانوني در عراق، ممكن است از چهار ماه ديگر بخشي از نيروهاي خود را از عراق خارج كند.
* ارتش آمريكا ديروز ۲۰۰ نفر از زندانيان زندان ابوغريب بغداد را آزاد كرد.
* احمد حكيم عضو شوراي ملي موقت عراق خواستار استيضاح حازم شعلان وزير كشور موقت عراق به خاطر دخالت برخي از رهبران گارد ملي در نقض حقوق بازداشت شدگان شد.
* حوزه علميه نجف با انتشار بيانيه اي حملات روز شنبه به كليساها در بغداد را به شدت محكوم كرد و نسبت به ايجاد اختلاف و شكاف در ميان اقشار مختلف ملت عراق هشدار داد.
* الشرق الاوسط ديروز نوشت در مذاكرات مسعود بارزاني رهبر حزب دمكرات كردستان عراق با بشار اسد رئيس جمهور سوريه دو طرف درخصوص موضوع فدراليسم در عراق گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر منابع مصري پيش بيني كردند حدود ۲۰ كشور در كنفرانس بين المللي شرم الشيخ مربوط به عراق شركت كنند.
* سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه ديروز در مصاحبه با شبكه العربيه اعلام كرد روسيه اقدامات تروريستي را در عراق محكوم مي كند ولي در عين حال بر اين باور است كه تنها عراقي ها مي توانند بر تروريست ها در كشورشان غلبه كنند.

كرزاي آراي شرق و غرب افغانستان را بدست آورد
004008.jpg
حامد كرزاي  رئيس  دولت  انتقالي  و نامزد رياست  جمهوري  افغانستان  درولايات  شرقي  و غربي  اين  كشور بيشترين  آرارا كسب  كرده  است .
به گزارش ايرنا از كابل بر اساس  آخرين  آمار ارايه  شده  توسط كميسيون  مشترك  تنظيم انتخابات افغانستان ، تا بعد از ظهر ديروز جمعا ۵۱۰ هزار و ۸۶۶ راي  در هشت  مركز شمارش  شده  است .
كليه  آراي ولايات  مختلف  افغانستان  به  هشت  مركز منتقل  شده  و شمارش  مي شوند. بر اساس  آمار ارايه  شده ، كرزاي  با ۳۲۹ هزار و ۷۹۴ راي  يا ۴/ ۶۵ درصد آرا از ساير رقباي  انتخاباتي  خود پيشي  گرفته  است .
محمد يونس  قانوني  نزديكترين  رقيب  كرزاي  ۷۱ هزار و ۷۴ راي  يا ۱۴ درصد كل  آرا را كسب  كرده  است .
عبدالرشيد دوستم  نيز ۸/۱۱ درصد يا ۵۹ هزار و ۳۶۰ راي  در مقام  سوم  و محمد محقق  با ۱۲ هزار و ۳۸۲ راي ، ۴/ ۲ درصد آرارا كسب  كرده اند.
پيش  بيني  شده  كه  نتايج  نهايي  انتخابات  رياست  جمهوري  افغانستان  تا دهم آبان  ماه  اعلام  شود.

پايگاه نظامي روسيه در تاجيكستان افتتاح شد
004014.jpg
طرح  ايجاد پايگاه  نظامي روسيه  در تاجيكستان  پس  از حدود يك  دهه  كش  و قوس ، عاقبت  تحقق  يافت  و روسها ديروز پايگاه  نظامي خود را در اين  كشور راه  اندازي  كردند.
به گزارش ايرنا از دوشنبه قرارداد ايجاد اين  پايگاه  نظامي روز شنبه از سوي  ولاديمير پوتين  رئيس جمهوري  روسيه  و امامعلي  رحمانف  رئيس  جمهوري  تاجيكستان  در شهر دوشنبه پايتخت  تاجيكستان  امضا شد.
در پي  امضاي  اين  سند مهم  نظامي ، پيش  از ظهر ديروز پايگاه  نظامي روسيه با بهره گيري  از امكانات ، تجهيزات  و نيروهاي  لشكر ۲۰۱ روسيه ، مستقر در شهر «گيپروزيم» در جنوب  شهر دوشنبه  و با حضور ولاديمير پوتين  رسما افتتاح  شد.
پوتين  پيش  از شركت  در آيين  رسمي افتتاح  پايگاه  نظامي روسيه  كه  در ميان تدابير شديد امنيتي  برگزار شد، از تاسيسات  لشكر ۲۰۱ اين  كشور كه  پس  ازفروپاشي  اتحاد جماهير شوروي  همچنان  در تاجيكستان  مستقراست ، بازديد كرد.
موافقت  تاجيكستان  با راه اندازي  پايگاه  نظامي روسيه  در اين  كشور را درواقع  مي توان  بالاترين  سطح  همكاريهاي  نظامي و امنيتي  بين  دو كشور در سالهاي پس  از فروپاشي  اتحاد جماهير شوروي  سابق  ارزيابي  كرد.
همچنين وزير امور خارجه  روسيه  كه  در تاجيكستان  بسر مي برد درحاشيه  نشست هيأت  هاي  عالي  رتبه  دوكشور بر حضور گروه  ويژه  مرزباني  روسيه  درتاجيكستان  تأكيد كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبراز دوشنبه  ، سرگئي  لاوروف  افزود: دو كشورتوافق  كرده اند كه  حفاظت  از مرز تاجيكستان  با افغانستان  به  تدريج  به مرزبانان  تاجيك  واگذار شود اما روسيه  معتقد است  يك  گروه  ويژه  مرزباني اين  كشور در تاجيكستان  بايد همچنان  حضور داشته  باشد.
وزير امور خارجه  روسيه  با اشاره  به  توافقنامه هاي  جديد بين  دوكشور گفت امضاي  اين  توافقنامه  ها سطح  روابط دوكشور را افزايش  خواهد داد.

دوگام به جلو
خبرنگار همشهري از بيروت:ريچارد باتچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اشاره به اعلان پايان عمليات نظامي در شمال غزه از سوي اسرائيل گفت: دولت آمريكا از اين اعلان استقبال مي كند.
اين در حالي است كه سخنگوي شارون نخست وزير رژيم اشغالگر قدس روز گذشته گفت عمليات گسترده شانزده روز در شمال غزه پايان يافته است ولي اگر پرتاب موشك از سوي فلسطينيان ادامه يابد اين عمليات را از سرخواهيم گرفت.
در اين حال احمد قريع نخست وزير فلسطين اعلام كرد اين گونه عمليات ها با هدف به زانو درآوردن مردم فلسطين از سوي اسرائيل به اجرا در مي آيد ولي چنين چيزي تحقق پيدا نخواهد كرد.
يادآور مي شود در اين عمليات به نام عمليات ايام پشيماني از سوي اسرائيل شهرت يافت بالغ بر يك صدو سي نفر كه تعداد قابل توجهي از آنها را زنان و كودكان تشكيل مي دادند به شهادت رسيدند.
شاهدان عيني از اين هجوم در منطقه جباليا گفتند: كشتار بي رحمانه اي در اين منطقه صورت گرفت، تانك هاي اسرائيلي وارد منازل مسكوني گرديده و بدين ترتيب ده ها خانه و راه هاي داخلي اردوگاه تخريب شد و همچنين ده ها درخت زيتون به بهانه اينكه رزمندگان فلسطيني در بين آنها كمين كرده اند به آتش كشيده شد.
با اين تعداد كشتار و تخريب و حرماني كه از رهگذر عمليات شانزده روزه نصيب مردم فلسطين شده است مقامات آمريكايي صرفاً از اقدام اسرائيل براي پايان دادن به عمليات (آنهم پس از سركوب فلسطينيان) استقبال كرده اند.
اين استقبال چه سودي براي مردم فلسطين دارد و حتي اگر چنين واكنشي از سوي دولت آمريكا نباشد آيا نظاميان اسرائيل از كشتار صرفنظر خواهند كرد؟
اگر موضع گيري دولت ايالات متحده كه به خود اجازه مي دهد در تمام شئون مردم منطقه دخالت كند قدرت بازدارندگي براي متجاوزين نداشته باشد چه تعبيري جز عوام فريبي و تبليغات رواني خواهد داشت.
از سوي ديگر سفير آمريكا در سازمان ملل با تأكيد بر ضرورت دفاع از مردم لبنان در برابر اشغال كشورشان توسط ارتش سوريه گفته است: ما به كرامت و استقلال مردم لبنان ارج مي نهيم و براي اين منظور بر خروج نيروهاي سوري از لبنان تأكيد مي كنيم.
ولي همين مقامات در طول سال هاي اشغال لبنان توسط ارتش اسرائيل براي استقلال و كرامت آنها احترامي قائل نبودند و در حال حاضر روزانه نيز هواپيماهاي رژيم صهيونيستي وارد حريم خاك اين كشور شده و با شكستن ديوار صوتي امنيت آن را مخدوش مي كنند باز هم احترامي براي آن قائل نيست.
در طول سال هاي مبارزه كشورهاي عربي با اسرائيل نظاميان رژيم صهيونيستي در هجوم عليه كشورهاي همسايه همواره دو گام به پيش و پس از مدتي پس از مواجهه با مقاومت مردم يك گام به عقب آمده اند بدين ترتيب در دراز مدت همواره عليه منافع كشورهاي عربي پيشروي داشته اند و دولت سامي آمريكا نيز از همين روند دفاع كرده و براي يك گام عقب نشيني تبريك گفته است ولي هيچگاه براي تجاوز نيروهاي اسرائيلي به هنگام پيشروي در دو گام اول اقدام بازدارنده از خود نشان نداده است.

انتخابات آمريكا
۱۵ روز مانده به انتخابات عمومي آمريكا كه پرهيجان ترين انتخابات ۶۰ سال گذشته اين كشور خوانده شده است، آگهي هاي تبليغاتي دارند رقابت و مسابقه دو دسته اصلي را به معارضه دو طرف تبديل مي كنند. آگهي هاي معارضه انگيز از سوي گروه هاي پراكنده و ناهماهنگ دو جناح به رسانه ها داده مي شود و محتواي آنها نشان مي دهد كه كنترل كار از دست رفته است. محتواي برخي از آگهي ها اضطراب آور و نگران كننده است.
تني چند از مورخان  بنام آمريكايي ديشب اخطار كردند كه اين نوع تبليغ و تنظيم اعلام نقض غرض از دموكراسي و اخلال در اصول آن است و در مردم ايجاد ترس و اضطراب مي كند. قرار نبود كه چنين اعلان هايي داده شود و اذهان به اين صورت تغيير آني يابد و خواستار تنظيم ضابطه براي اعلان هاي تبليغاتي هواداران نامزدهاي انتخاباتي شده اند كه خود را مقيد به رعايت قواعد نمي دانند. ديروز دكتر وست استاد درس حكومت در دانشگاه براون هشدار داد: در اين دوره كنترل تبليغات از كنترل خارج شده و به دست اين و آن افتاده و اگر اين روال ادامه يابد اصالت دموكراسي آمريكا در جهان زير سئوال خواهد رفت. مقاله هاي ۴۸ ساعت اخير روزنامه هاي آمريكا نشان مي دهد كه روزنامه نگاران اين كشور تمايل بيشتري به دمكرات ها نشان مي دهند .در آمريكا، صاحبان روزنامه كنترل زياد بر تحريريه ندارند و اگر اعمال نفوذ كنند مورد اعتراض اتحاديه هاي روزنامه نگاران قرار خواهند گرفت و كل روزنامه از چشم مردم خواهد افتاد و ورشكست خواهد شد.
دو نامزد اصلي كه هنوز موفق نشده اند نظر بسياري از مرددها را تغيير دهند كه خواهان يك حزب بزرگ سوم در آمريكا شده اند پريشب در ايالت آيوا بر ضد يكديگر نطق كردند.
سرنوشت انتخابات آمريكا در دست ۱۸ ايالت با ۹۹ رأي الكترال است و همين ايالت ها صحنه مبارزه شديد دو نامزد خواهد بود. وضعيت در ساير ايالت ها روشن شده است.

كوتاه از سياست جهان
بوش قانون مبارزه با يهودستيزي را اعلام كرد
رئيس جمهوري آمريكا روز شنبه گفت: قانون جديدي را به طور رسمي اعلام كرده است كه وزارت امور خارجه اين كشور را موظف مي كند با يهود ستيزي در سطح جهان مبارزه و اقدامات يهودستيزانه را ارزيابي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از فلوريدا، جرج بوش در سخناني در مبارزات انتخاباتي خود در ايالت فلوريدا گفت: ما به نظارت خود ادامه خواهيم داد و اطمينان داريم يهودستيزي در دنياي متمدن امروز، جايگاهي ندارد. بوش در برابر هزاران نفر از طرفداران خود گفت: يكي از معنا هاي دفاع از آزادي، مبارزه با يهودستيزي است. رئيس جمهوري آمريكا افزود: به موجب اين قانون فهرستي از همه اقدامات يهودستيزانه در جهان و پاسخ هايي كه كشورهاي مختلف به آن خواهند داد، تهيه خواهد شد. اين لايحه را تام لانتوس نماينده دمكرات كه تنها بازمانده نسل كشي يهوديان است، تسليم كنگره آمريكا كرد.
اعتراض لبنان _ پاسخ آمريكا
لبنان با درخواست آمريكا مبني بر بلوكه كردن اموال مسئولان سوري و لبناني به عنوان اهرم فشاري عليه دولت هاي آنها مخالفت كرد.
به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه الوطن - چاپ عربستان - رفيق حريري، نخست وزير لبنان، جفري فيلتمن، سفير آمريكا در بيروت را احضار كرده و مخالفت دولتش را با تصميم كنگره آمريكا به وي اعلام داشت.
سفير آمريكا در بيروت بعد از پايان ديدارش با حريري گفت: در اين ديدار حريري نسبت به گزارش هاي روزنامه ها مبني بر پيشنهاد واشنگتن در تحريم مالي مسئولان لبناني و سوري ابراز نگراني كرد.
به ايشان گفتم كه اين مسئله هنوز به صورت قانون درنيامده است، بلكه تنها يك پيشنهاد است؛ اما اين پيشنهاد خود نگراني زيادي را در كنگره در قبال حمايت از استقلال و حاكميت لبنان ايجاد كرده است.
تلاش كشورهاي بالكان براي عضويت در اتحاديه اروپا
وزيران امورخارجه آلباني، صربستان و مونته نگرو، كرواسي، بوسني هرزگوين و مقدونيه متعهد به تقويت همكاري بين خود در چارچوب تلاش مشترك براي پيوستن به اتحاديه اروپا شدند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از اسكوپيه، الينكا متريوا وزير امورخارجه مقدونيه در پايان نشست دوروزه وزيران امورخارجه كشورهاي بالتيك كه در مقدونيه برگزار شد گفت: در اين نشست سازوكارهاي تقويت همكاري منطقه اي را با هدف اجراي معيارهاي موردنظر غرب در كوتاه ترين زمان ممكن بررسي كرديم.
بازداشت يك مظنون القاعده در آلمان
نيروهاي امنيتي آلماني يك مظنون القاعده را به اتهام حمايت مالي از شبكه القاعده بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، مقام هاي قضائي آلمان در  هامبورگ ديروز اعلام كردند محمود داركزانلي با تابعيت دومليتي سوري - آلماني روز جمعه به درخواست منابع امنيتي اسپانيا بازداشت شد.
اين مقام ها با اشاره به اين كه داركزانلي احتمالا به اسپانيا استرداد خواهد شد، افزودند: مادريد داركزانلي را به حمايت مالي از شبكه القاعده و نماينده بن لادن در آلمان متهم مي كند.
وزارت كشور اسپانيا با اعلام اين كه داركزانلي ارتباطي با انفجارهاي مارس اسپانيا ندارد وي را به عضويت در يك گروهك وابسته به القاعده در اين كشور متهم كرده است. در صورت اثبات جرم، داركزانلي به ۱۲ سال حبس در اسپانيا محكوم خواهد شد.
رييس جمهوري سابق كاستاريكا به شش ماه حبس خانگي محكوم شد
ميگل  آنخل  رودريگز رئيس  جمهوري  سابق  كاستاريكا ديروز به  جرم دريافت  رشوه  در دوران  زمامداري اش  در اين  كشور كوچك  آمريكاي  مركزي  به  ۶ ماه حبس  خانگي  محكوم  شد.
به گزارش ايرنا از مادريد اين  حكم  در شرايطي  صادر شد كه  رودريگز از روز شنبه به  دليل  حمله  قلبي در بيمارستاني  در شهر سان  خوزه  پايتخت  كاستاريكا بستري  است . وي  متهم  است  كه  در دوران  رياست  جمهوري اش  در سالهاي  ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ميلادي از شركت  فرانسوي  آلكاتل  ۵۵۰ هزار دلار رشوه  دريافت  كرده  است . اين  رشوه  پس  از تصويب  برنده  شدن  شركت  آلكاتل  در يك  مناقصه  دولتي  به ارزش  ۱۴۹ ميليون  دلار براي  خريد و نصب  خطوط تلفن  همراه  در كاستاريكا پرداخت شده  است . رودريگز كه  تا روز جمعه ، هفده  روز رياست  سازمان  كشورهاي  آمريكايي  رابر عهده  داشت ، در پي  تشديد اين  اتهامات  مجبور به  استعفا شد.
وي  هنگام  بازگشت  از مقر اين  سازمان  در واشنگتن  به  سان  خوزه  در فرودگاه  كاستاريكا دستگير شد.
نيويورك تايمز از جان كري حمايت كرد
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز ديروز با حمايت از جان كري نامزد دمكراتها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا نوشت: جان كري از آگاهي و ذهني روشن برخوردار است كه وي را به يك رئيس بزرگ تبديل مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، روزنامه نيويورك تايمز در پايگاه اينترنتي خود افزود: آنچه را كه از كري مشاهده كرديم، مورد ارزيابي قرار داديم و آگاهي و ذهن روشن وي تاثير خوبي بر ما گذاشت.
اين روزنامه افزود: وي از شخصيت محكم يك رئيس جمهوري بزرگ برخوردار است. نيويورك تايمز همچنين پايان دوران رياست جمهوري جورج بوش را فاجعه آميز توصيف كرد. نيويورك تايمز از اينكه بوش دولت را به سوي جناح راست تندرو هدايت كرد، اظهار تاسف كرده است.
رقابت شانه به شانه بوش و كري
طبق نتايج يك نظرسنجي كه روز شنبه در مجله آمريكايي تايم به چاپ رسيد در فاصله ۱۵ روز مانده به انتخابات رياست جمهوري آمريكا جرج بوش و جان كري رقباي انتخابات رياست جمهوري اين كشور شانه به شانه يكديگر پيش مي روند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، نتايج نظرسنجي اخير نشان مي دهد بوش ۴۸درصد آرا و كري ۴۶درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد.
طبق اين نظرسنجي جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در مناظره اخير تلويزيوني خود با جان كري، نتيجه را به رقيب واگذار كرده است.

براساس نظرسنجي مشترك ۱۰ روزنامه بزرگ جهان
مردم جهان كري را بر بوش ترجيح مي دهند
در يك نظرسنجي كه از سوي روزنامه هاي برجسته جهان انجام شد، مشخص شد كه مردم جهان بيشتر ترجيح مي دهند جان كري به جاي جورج بوش، رئيس جمهور بعدي آمريكا باشد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در نظرسنجي كه از سوي ۱۰ روزنامه در سراسر جهان صورت گرفته، مشخص شد كه خصومت موجود نه تنها در برابر دولت بوش، بلكه عليه تصوير كشور آمريكا است.
اين نظرسنجي در ماه سپتامبر از سوي روزنامه هاي پرس (چاپ كانادا)، لوموند (چاپ فرانسه) گاردين (چاپ انگليس)، آساهي شيمبون (چاپ ژاپن)، مسكو نيوز (چاپ روسيه)، رفورما (چاپ مكزيك)،  هاآرتص (چاپ رژيم صهيونيستي)، ال پايس (چاپ اسپانيا) و ساندي مورنينگ هرالد (چاپ استراليا)، صورت گرفته است.
شركت كنندگان در اين نظرسنجي به غير از مردم روسيه و رژيم صهيونيستي، خواهان پيروزي جان كري، نامزد دموكرات ها بر جورج بوش، نامزد جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا شده اند.
يافته هاي اين نظرسنجي نشان مي دهد كه دولت بوش با انزوا و خصومت در ميان نزديك ترين متحدانش مواجه شده است.
تصوير آمريكا در ميان كشورهايي كه نظرسنجي در آنها صورت گرفته، در جريان دوره اول رياست جمهوري بوش تخريب شده است و تنها رژيم صهيونيستي چنين ديدگاهي را ندارد.
۴۰ درصد از شركت كنندگان صهيونيست گفتند كه طي دو يا سه سال گذشته، ديدگاه آنها نسبت به آمريكا بهبود يافته و تنها ۲۶ درصد گفته اند كه اين ديدگاه بدتر شده است.
اين در حالي است كه ۶۴ درصد در كانادا، ۷۰ درصد در فرانسه، ۴۵ درصد در انگليس، ۷۴ درصد در ژاپن، ۶۷ درصد در كره جنوبي و ۵۴ درصد در استراليا گفته اند كه ديدگاه آنها نسبت به آمريكا بدتر شده است.
در روسيه ۵۲ درصد از بوش و ۴۸ درصد از كري حمايت كرده اند، در حاليكه ۸۶ درصد نسبت به آمريكا علاقه مند هستند؛ اما با اين حال ۵۴ درصد با جنگ عراق مخالفت كرده و تنها ۳۹ درصد آن را تاييد كردند.
اكثر استراليايي ها نيز گفته اند كه بوش را دوست ندارند و ديدگاه آنها نسبت به آمريكا طي دوران رياست جمهوري وي بدتر شده است.اين نظرسنجي كه از ۱۴۱۷ استراليايي صورت گرفته، مشخص ساخت كه ۵۴ درصد از استراليايي ها از كري و تنها ۲۸ درصد از بوش حمايت مي كنند.
در نظرسنجي كه در ماه ژوييه انجام شد، مشخص شد كه ۵۵ درصد از استراليايي ها جنگ عراق را غيرموجه مي دانند؛ اما در عين حال ۹۲ درصد خواهان ادامه روابط خوب استراليا با آمريكا شده بودند.
نظرسنجي روزنامه گاردين در انگليس نيز نشان داد به رغم ارتباط ويژه لندن و واشنگتن، رهبر آمريكا چهره بسيار غير مردمي در انگليس دارد.
۵۰ درصد مردم انگليس از پيروزي كري و ۲۲ درصد از پيروزي بوش حمايت كرده اند.

سفير انگليس در ازبكستان از مسئوليت هاي
ديپلماتيك خلع شد
وزارت  خارجه  انگليس  ديروز گريك  موري  سفير سابق  اين  كشور در ازبكستان  را به  صورت  موقت  از برعهده  گرفتن  مسئوليت هاي  ديپلماتيك  خلع  كرد.
به گزارش ايرنا از لندن موري  به  دليل  برخي  اظهارنظرهاي  خود در مورد وضعيت  حقوق  بشر در ازبكستان  هفته  پيش  از سمتش  بركنار شده  بود.
بركناري  موري  پس  از آن صورت  گرفت  كه  وي  دستگاه  جاسوسي  انگليس  ام .آي .سيكس  را متهم  به  استفاده  از اطلاعاتي  كرده  كه  ازبكها با توسل  به شكنجه  از مخالفان  دولت  دريافت  كرده  و آنها را در اختيار سازمان  اطلاعاتي  آمريكا قرار داده  بودند. وي  همچنين  استراو را متهم  كرد كه  مدتي  پيش  شخصا اجازه  استفاده  از اطلاعاتي  را كه  توسط دولت  ازبكستان  در اختيار اين  وزارتخانه  قرار گرفته  بود، صادر كرد.
وزارت  خارجه  انگليس  امروز با معلق  كردن  موري  از مسئوليت هاي  ديپلماتيك  اعلام  كرد اين  تصميم  به  دلايل  شغلي  اتخاذ شده  و هيچ  ارتباطي  با اظهارنظرهاي  موري  ندارد.
در همين  حال  موري  ديروز در مصاحبه اي  با شبكه  چهارم  راديو بي .بي .سي  اعلام  كرد كه  قرباني  عقيده  خود شده  است .
وي  گفت : من  در ازبكستان  شاهد بسياري  مسائل  ناراحت كننده  و شكنجه هاي  غيرانساني  شهروندان  ازبك  توسط مسئولان  دولت  بودم  و نمي توانستم  در اين  مورد بي اعتنايي  نشان  بدهم .

دور تازه تهاجم رژيم صهيونيستي به نوار غزه
يك سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي از آغاز دور جديد تجاوزات اين رژيم به جنوب نوار غزه در ساعات اوليه بامداد ديروز خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، به گفته اين سخنگو، نيروهاي اسراييلي به اردوگاه آوارگان رفح واقع در جنوب نوار غزه و نزديكي مرز مصر حمله كردند.
اين عمليات براي يافتن مبارزان فلسطيني و تونل هايي انجام گرفت كه به ادعاي اين سخنگو، از آنها براي قاچاق اسلحه استفاده مي شود.
اين در حالي است كه يورش نظاميان صهيونيست با مقاومت مبارزان فلسطيني همراه شد و آنها با استفاده از سلاح هاي سبك و «آر پي جي» به مقابله با صهيونيست ها پرداختند كه اين درگيري ها تلفاتي به همراه نداشت. ارتش اسراييل همچنين اعلام كرد، مبارزان فلسطيني هفت راكت به سوي شهرك هاي صهيونيست نشين شليك كردند كه به تخريب برخي اماكن و خودروها انجاميد ولي تلفاتي در بر نداشت. طبق اين گزارش، نظاميان اسراييلي در يورش خود به منطقه رفح دو خانه مسكوني را ويران كردند.
تجاوز اين نظاميان به مناطق جنوب غزه در حالي صورت گرفت كه عمليات ۱۸ روزه اسراييلي ها در شمال نوار غزه به شهادت ۱۲۹ فلسطيني انجاميد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |