يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۲
زعفران در آشپزخانه ايراني جايگاهي خاص دارد
گرده هاي سرخ بر برنج سفيد
000588.jpg
اگر يك مثقال زعفران را در بسته بندي معمولي و خانگي تهيه كنيد، بايد يكهزار و۶۰۰ تا يكهزار و۷۰۰ تومان بپردازيد، اما همين مقدار زعفران در بسته بندي جديدتر و زيباتر معمولا تا يكهزار تومان گرانتر خواهد بود
عطر تلخ زعفران كه با بوي برنج قدكشيده تازه دم در هم مي آميزد، تصوير دلپذير آشپزخانه كدبانوي ايراني را درذهن زنده مي كند. تارهاي سرخ، زرد و نارنجي زعفران در آشپزخانه ايراني در هاون هاي كوچك سنگي به ظرافت و دقت سائيده مي شود تا به شكل گردي نرم و قابل حل درآيد. معمولا حبه اي قند نيز همراه با زعفران در زعفران ساب مي اندازند تا عمل سايش با سهولت بيشتري انجام شود. گرد سرخ رنگ حاصل را در آب جوش حل مي كنند يا مي گذارند دم بكشد تا مايعي خوشرنگ و شفاف به دست آيد.
در آشپزخانه ايراني، زعفران را معمولا براي خوش آب و رنگ و معطر كردن انواع پلوهاي سفيد و رنگي يا خورش ها به كار مي برند. آشپزهاي هندي اما، گياه زعفران را اندكي بو مي دهند و پس از سائيدن زعفران بوداده، آن را با اندكي شير داغ حل مي كنند. بو دادن زعفران، عطر و رنگ آن را پخته تر مي كند. البته بو دادن زعفران مقدار قابل توجهي تجربه و احتياط مي خواهد! چون تارهاي نازك و حساس اين گياه، هر آن ممكن است بسوزد و اين محصول گرانقيمت و ارزنده پيش از آنكه عطر و بويي به سفره ايراني ببخشد، هدر رود.
گياه زعفران
زعفران گياهي است پايا با ارتفاع تقريبا 30 سانتيمتر كه برگ هايي سبز و دراز مثل تره دارد. ساقه زيرزميني اين گياه چندساله، از دو پياز سخت، مدور و گوشت دار تشكيل مي شود. گل زعفران، ارغواني رنگ و زيباست. نام علمي اين گياه گرانقيمت Sativs crocs و از خانواده زنبق است. زعفران را بومي ايران، آسياي صغير، جنوب غربي آسيا و جنوب اروپا دانسته اند، اما امروز زعفران در اسپانيا هم كاشته مي شود. بهترين زعفران ايران از قائنات خراسان مي آيد. اين زعفران داراي مواد چرب، املاح معدني، موسيلاژ و اسانس است. رنگ زعفران از كروسين موجود در آن تامين مي شود. ارتفاع قسمت هوايي و بيروني گياه زعفران، حدود 10 تا 30 سانتيمتر است. در فاصله ماه هاي مهر تا آذر، گل هاي زعفران روي ساقه ظاهر مي شوند، اما از همه اينها كه بگذريم قسمت مهم و مورد استفاده اين گياه كه با نام زعفران در بازار تجارت جهاني به فروش مي رسد، انتهاي خامه و كلاله گل (مادگي) آن است.
زعفران در آشپزخانه ايراني
سالها پيش از آنكه پژوهش هاي اروپاييان ثابت كند كه زعفران سبب كاهش ميزان چربي و كلسترول خون و افزايش نفوذ اكسيژن در پلاسما مي شود و گياهي است ضد اسپاسم، اشتهاآور و مقوي معده كه خاصيت آرامش بخشي هم دارد، زعفران در آشپزخانه ايراني جايگاه ويژه خود را داشت. اين گياه خوشرنگ و خوش طعم در شيريني پزي، آشپزي و حتي داروسازي نيز همواره مورد استفاده بوده است. زعفران را دور از نور و رطوبت، در ظرف هاي كوچك دربسته و در حرارت معتدل نگه مي دارند. مواد معطر زعفران قابل تبخير است و در صورت نگهداري نامناسب به مرور زمان به اصطلاح مي پرد و مرغوبيت آن از دست مي رود. كدبانوهاي ايراني با علم به اين موضوع بهتر دانسته اند كه زعفران را تا موقع مصرف پودر نكنند، چراكه مواد معطر آن در حالت پودر شده بسيار سريع تر از دست مي رود.
زعفران در آشپزي سنتي ايران به عنوان داروي ضد افسردگي هم كاربرد داشته است. طبيبان سنتي مي گويند اگر مي خواهيد هميشه شاد و خندان باشيد، زعفران بخوريد. از ساليان پيش، زعفران به صورت تنطوره، دم كرده و گرد خشك در آشپزخانه ايراني حضور داشته است.
قيمت گذاري براي رشته هاي سرخ
هر مثقال زعفران يكهزار و۶۰۰ تومان قيمت دارد. اگر يك مثقال زعفران را در بسته بندي معمولي و خانگي تهيه كنيد، بايد يكهزار و۶۰۰ تا يكهزار و۷۰۰ تومان بپردازيد، اما همين مقدار زعفران در بسته بندي جديدتر و زيباتر كه اغلب براي سوغات بردن يا هديه دادن مناسب است، معمولا تا يكهزار تومان گرانتر خواهد بود. فروشندگان زعفران معتقدند مشتري ، بسته به انتخاب خودش هزينه ها را پرداخت مي كند. واقعيت اين است كه اتحاديه صنف دست اندركار زعفران، نظارت چنداني بر روند قيمت گذاري بر اين محصول ندارد. دو اتحاديه صادركنندگان و خرده فروشان زعفران، كمتر در اين خصوص تاثير گذارند. واحدهاي صنعتي و توليدكننده زعفران باتوجه به قيمت تمام شده و ميزان سود موردنظر خود، راسا اقدام به قيمت گذاري محصولات مي كنند.
امروزه تنوع بسته بندي هاي زعفران بسيار بيشتر از گذشته است. زعفران در بسته هايي با طرح ها و رنگ هاي مختلف ارائه مي شود و در وزن هاي بالا حتي در قوطي هاي زيباي فلزي و چوبي با طرح خاتم و ... به فروش مي رسد. اين نوع زعفران معمولا براي هديه خريداري مي شود، اما يكي از مشكلاتي كه معمولا در اين ميان شكل مي گيرد، تقلب در بسته بندي و قيمت گذاري زعفران است. بسياري از فروشگاه هاي معمولي فاقد استاندارد، زعفران را به صورت فله در محل هاي نه چندان بهداشتي و سالم و به روش هاي غير استاندارد بسته بندي مي كنند و به هر قيمت كه بخواهند مي فروشند. اين بسته بندي ها معمولا نام و نشان خاصي ندارند يا به ثبت نام شخصي و آدرس فروشگاه روي برچسب هاي آنها اكتفا شده است. اين زعفران ها معمولا كيفيت مناسبي نداشته و خريداران را به اشتباه مي اندازند.
استاندارد ملي براي زعفران
يكي از راه هاي مطمئن براي تشخيص مرغوبيت زعفران توجه به نشانه استاندارد ثبت شده روي بسته بندي هاست. خريداران معمولا تنها باتوجه به قيمت انواع مختلف زعفران اقدام به انتخاب و خريد مي كنند. تدوين استاندارد ملي از سوي اداره استاندارد ايران براي زعفران هاي توليد و بسته بندي شده در ايران از 10 سال پيش تاكنون امكان مساعدي را براي تعيين مرغوبيت انواع زعفران ها فراهم آورده است.
براي تعيين اين استاندارد معمولا از زعفران هاي شركت هاي مختلف نمونه برداري مي شود و در صورت وجود الزامات استاندارد، مهر استاندارد به عنوان تاييدي بر مرغوبيت و كيفيت كالاي آن شركت بر بسته بندي هاي آن نقش خواهد بست. در حال حاضر حدود 20 تا 22 شركت توليدكننده زعفران داراي نشان استاندارد ملي و بالغ بر 10 شركت داراي نشان استاندارد جهاني هستند. علاوه بر توجه به مهر استاندارد، راه هاي ديگري براي تشخيص زعفران اصل از تقلبي وجود دارد كه اگر كمي حوصله و وقت به خرج دهيد، براحتي با استفاده از آنها مي توان از مرغوبيت زعفران اطمينان حاصل كرد. افزودن يك قطره اسيدسولفوريك به چند گرم پودر زعفران، تغييراتي در آن ايجاد مي كند كه البته با چشم مسلح به ميكروسكوپ قابل مشاهده است. در صورتي كه زعفران شما تقلبي باشد، بعد از حداكثر يك دقيقه، تكه هايي از پودر آن به رنگ آبي درمي آيند.
گل رنگ به جاي زعفران
گل رنگ يا كاجيره كه به كافشه نيز مشهور است، گل قرمزرنگي است كه شباهت زيادي به زعفران دارد و به همين دليل گاه به جاي زعفران عرضه مي شود، ولي بهاي واقعي آن بسيار ارزان تر از زعفران است. دانه گل رنگ، روغني است و نوعي روغن گياهي نيز از آن گرفته مي شود. اين گياه بيشتر در مديترانه شرقي، آسياي جنوب غربي و هندوستان كشت مي شود. گل رنگ سائيده را مي توان مانند زعفران يا به جاي آن به كار برد، ولي رنگ و بوي آن به تندي و خوشي زعفران نيست و در واقع مي توان گفت هيچ عطري ندارد. بيشترين تقلب نيز در حوزه زعفران مربوط به استفاده نابجا از گل رنگ و تركيب آن با زعفران است.
ضعف در تجارت زعفران
امروزه اسپانيا مهمترين رقيب ايران در تجارت جهاني و صادرات زعفران به شمار مي آيد. در سال 1357 توليد زعفران در هر دو كشور تنها سه تن برآورد شده است.
توليد زعفران در سال 1383 در ايران به 200 تن رسيده است. اين درحالي است كه اسپانيا در همين سال تنها حدود 500 كيلوگرم زعفران آنهم به صورت پايلوت توليد كرده است. تناقض جالب درست در همين جا شكل مي گيرد. كشوري مثل اسپانيا با اين ميزان اندك توليد زعفران اكنون موفق شده است به عنوان رقيبي جدي در بازار جهاني راه را بر زعفران ايران ببندد. تا پيش از اين نقص زيبايي، جذابيت و استحكام انواع بسته بندي هاي زعفران، عامل اصلي بي توجهي به زعفران مرغوب ايران در بازار جهاني شناخته مي شد، اما اكنون بسته بندي هاي رنگارنگ و زيبا اين مشكل را به كلي برطرف كرده است.
مسئله اينجاست كه كشوري مثل اسپانيا تقريبا 100 سال سابقه بازاريابي حرفه اي در زمينه زعفران دارد، اما ايران به عنوان يكي از مهمترين توليدكنندگان زعفران شايد به زحمت تنها حدود 10 سال پيشينه ماركتينگ اصولي داشته باشد. از سوي ديگر بسياري از تجار داخلي به دنبال سودجويي هاي شخصي، بازار مخصوصي براي زعفران در دبي به وجود آورده اند كه به سبب تقلبي بودن محصولي كه در آن توليد مي شود، بدنامي زعفران ايراني را سبب شده و صحنه رقابت سالم و اطلاع رساني صحيح را مخدوش كرده است. به نظر مي رسد تثبيت موقعيت زعفران ايران در بازار جهاني بدون تقويت جريان بازاريابي و ماركتينگ حرفه اي و همكاري و مساعدت بيشتر اتحاديه زعفران ايران در راستاي حمايت از اين صنعت ممكن نباشد.

همه چيز درباره شله زرد نذري
كاسه زرد و معطر
000606.jpg
نذر كردن، ريشه در سنت هاي ديرپاي اين سرزمين دارد. دست نياز دراز كردن به سوي دنيايي معنوي و طلب ياري از دياري ديگر سالهاست به فرهنگي انكارناپذير بدل شده است.
آزادي زنداني، شفاي بيماران، مشكلات خانوادگي و ازدواج از جمله مسائلي است كه درماندگان را وا مي دارد تا به ائمه پناه برند.
اعتقاد آنها به هر يك از ائمه باعث مي شود در زمان ولادت، وفات يا شهادت آنها نذوراتي را در نظر گرفته و هنگام رفع مشكل يا يكي از اين روزها طعامي را در ميان مردم خيرات كنند.
از جمله اين نذورات حلوا، آش، نمك و گاهي شله زرد است كه هر يك هنگام پخت تابع شرايطي هستند.
گاهي همزمان با پخت هر يك از اين طعام ها مراسمي برگزار شده و شركت كنندگان به خواندن دعا و قرآن مي پردازند. گاهي هم كسي هنگام پخت هر يك از اين غذاها به تنهايي با خدا نجوا مي كند.
اگر به سالهاي گذشته بازگرديم يعني حداقل 15 سال پيش، قبل از اوج گرفتن قيمت ها، بسياري از مردم به شكلي ديگر به پخت نذورات مي پرداختند.
حتي در سريال هاي قديمي هم به ياد داريم كه عده اي در حياط خانه كسي كه قصد به اداي نذري داشت گرد هم مي آمدند، در ديگي بزرگ نذري مورد نظر را به همراه نجواي قرآن، سلام و صلوات و دعاي توسل به ائمه، مي پختند. هر يك از آنها در اين هنگام وظيفه اي بر عهده داشت، خانم مسن  و با تجربه اي كه دستپختش مورد قبول ديگران بود به كار ديگران رسيدگي مي كرد و وظيفه مديريت طبخ را بر عهده داشت، جوانترها وظيفه پاك كردن و خرده كاري هاي عمل آوردن مواد اوليه را بر عهده داشتند. خانم هاي با تجربه و جوانتر هم وظيفه طبخ غذا را بر عهده داشتند، آنگاه عده اي از خوش  ذوق ها به تزئين غذا مي پرداختند و عده اي ديگر آن را در ميان همسايه ها تقسيم مي كردند.
كم كم نوع و شيوه اداي نذر فرق كرد، حالا عده اي نذورات خود را به صورت وجه در اختيار اماكن خيريه قرار مي دهند، عده اي همين نذورات را در اختيار همين اماكن قرار مي دهند و عده اي نيز همان نذورات را در مقياس كمتر در منازل آپارتماني خويش توزيع مي كنند.
نوع سوم سعي مي كنند به جاي كاسه هاي گلدار قديم از ظروف يكبار مصرف استفاده كنند و به جاي برپايي مراسم قديمي به كمك عده اي اندك در منازل كوچك خويش به پخت و پز  مي پردازند و مراسم قديم را در مقياس كوچكتر برپا مي كنند. در چنين شرايطي آنها مثلا براي پخت خوراك نذري چون شله زرد ترجيح مي دهند از قابلمه اي كوچكتر و مصالحي بهتر استفاده كنند.
مريم يعقوبي يكي از خانم هاي خانه دار كه نذر دارد و هر سال در وفات حضرت فاطمه (س) شله زرد در ميان همسايه هاي آپارتماني كه در آن ساكن است توزيع مي كند، مي گويد: براي پخت هر يك كيلو برنجي كه در شله زرد استفاده مي كند 3 كيلوگرم شكر مصرف مي كند. يك مثقال زعفران، يك شيشه نيم ليتري گلاب، دو مثقال هل سائيده شده، 100 گرم خلال بادام، 50 گرم خلال پسته و 50 گرم دارچين از ديگر موادي هستند كه يعقوبي در پخت شله زرد استفاده مي كند.
او برنج را در آب مي جوشاند، هنگامي كه برنج پخت و به قول معروف دو شكم باز كرد، گلاب و زعفران و هل را به ظرف روي حرارت مي افزايد و تا هنگامي كه طعام قوام نيايد و به گفته او از آب و دان سوايي در نيايد ظرف را از روي حرارت برنمي دارد.
او مي گويد: براي اين ميزان شله زرد 21 ظرف معمولي و مستطيل  شكل  يك بار مصرف كافي است. يعقوبي مي گويد هنگامي كه براي خريد مي رود سعي مي كند از مواد مرغوب استفاده كند.
او براي برنج حدود 1400 تومان، شكر 1200 تومان، گلاب 700 تومان، زعفران 2500 تومان، هل 400 تومان، خلال بادام 450 تومان و خلال پسته 500 تومان پرداخته است. او براي اين نذرش حدود 8 هزار تومان مي پردازد.
شايد چنين رقمي براي عده اي كه به ريخت و پاش هاي آنچناني عادت كرده اند كمي عجيب باشد، اما مي توان از اين نظريه اندكي فاصله گرفت و بيش از هر چيز به فكر اداي نذر بود.

بازار
000582.jpg
مردم 9 ميليارد تومان به اتوبوسراني دادند
شركت واحد اتوبوسراني در 6 ماهه نخست سال گذشته بيش از 9 ميليارد و 810 ميليون تومان از جابه جايي مسافر درآمد كسب كرد.
براساس اعلام شركت واحد اتوبوسراني تهران، در 6 ماه اول سال گذشته، تعداد 460 ميليون و 772 هزار مسافر از طريق شبكه حمل و نقل عمومي شركت اتوبوسراني جابه جا شده اند كه با احتساب ميانگين كرايه 20 تومان، اين شركت 9 ميليارد و۸۱۰ ميليون و۱۴۱ هزار تومان درآمد كسب كرده است .
برپايه اين گزارش، طول شبكه خطوط اتوبوس هاي شركت واحد به 2 هزار و 892 كيلومتر مي رسد كه 6 هزار و 413 دستگاه اتوبوس در آن فعال است.
000660.jpg
خودروهاي ايراني كنار خارجي ها
خودروهاي ايراني در نمايشگاه بين المللي خودرو مصر به نمايش گذاشته شدند. به گزارش مهر، بيش از 400 شركت معتبر خودروسازي جهان در دهمين نمايشگاه خودرو عرب- آفريقا در قاهره، پايتخت مصر حضور يافته اند. براساس اين گزارش، در حالي كه بزرگترين خودروسازان دنيا همچون بي.ام.و، فولكس واگن، جاگوار، فراري،  رولزرويس، روور، پژو و مرسدس بنز جديدترين محصولات خود را در اين نمايشگاه در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داده اند، شركت هاي خودروسازي ايران نيز حضور فعالي در اين نمايشگاه دارند.
000636.jpg
تجارت 10 تريليون دلاري
تجارت كامپيوتر در سال 2005 به بيش از 10تريليون دلار خواهد رسيد. دكتر پورمظفري، عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير به ايلنا گفت: اگر ايران مي خواهد از اين قافله عقب نماند بايد سهم خود از تجارت جهاني اين صنعت را افزايش دهد، اما اگر همچنان به شيوه هاي سنتي خود در اين ارتباط ادامه دهد اين بازار را نيز از دست مي دهيم.
وي با بيان اينكه قشري از افراد جامعه نظير استادان دانشگاه، كار و زندگي خود را با اينترنت مي گذرانند، افزود: تنها عاملي كه مي تواند شكاف ديجيتالي ايجاد شده ميان جوامع غني و فقير را كاهش دهد، ميزان استفاده بالا از اينترنت و كامپيوتر است.
افزايش رقابت و افزايش كاربر
كاهش تعرفه هاي اينترنتي، تاثيري در استفاده كاربران نخواهد داشت، اما باعث افزايش رقابت بين ISP ها و ICP ها شده و هزينه هاي آنها را جبران مي كند.
امين آقايي، كارشناس ديتا و شبكه، در گفت وگو با ايلنا درباره كاهش تعرفه هاي اينترنتي اظهار داشت:  همانطور كه ICP ها و ISP ها اعلام كرده اند، اين مسئله چندان تاثيري روي كاربران ندارد، ولي در نهايت مقداري از هزينه هاي آنها را جبران مي كند.
او به افزايش رقابت اشاره كرد و افزود: با شدت گرفتن رقابت، شاهد كاهش قيمت ها خواهيم بود، به نحوي كه در نتيجه پهناي باند و در نهايت سرعت سرويس هاي اينترنت افزايش خواهد يافت.
000630.jpg
كاهش قيمت، كاهش تعرفه
اگر به دنبال خريد خودروهاي خارجي هستيد اين خبر را بخوانيد. به رغم وعده هاي معاون وزير بازرگاني، مدير بازرگاني انحصاري بي.ام.و در ايران اعلام كرد: ضوابط پيش فروش خودروهاي خارجي اعلام نشده است.وي به فارس گفت:  اين قانون جديد است. در ايران مبنايي براي پيش فروش خودروهاي خارجي وجود نداشت.
وي دليل تصويب چنين قانوني را جلوگيري از كلاهبرداري هايي كه توسط برخي افراد انجام مي شود، عنوان كرد و گفت: تاكنون قانوني در اين زمينه مصوب ابلاغ نشده است. با اين حال در سال جاري به دليل كاهش تعرفه واردات، ارزش اتومبيل هاي بي.ام.و در ايران كاهش يافته است.
000612.jpg
۹ ميليون نفر با موبايل
تعداد مشتركان تلفن همراه كشور با واگذاري سيم كارت هاي ثبت نام شده به حدود 9 ميليون مشترك مي رسد.
محمدكرم پور، مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: تا كنون حدود نيمي از سيم كارت هاي ثبت نام شده در اواخر سال 1382 واگذار شده است. در صورت اجازه هيات دولت، امسال نيز براي واگذاري تلفن همراه ثبت نام خواهد شد و در غير اين صورت اين كار در سال آينده انجام خواهد شد. وي افزود: امسال بيش از 3 ميليون تلفن ثابت در كشور واگذار مي شود. مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: براساس برنامه، بايد تعداد شماره تلفن هاي ثابت كشور به 21 ميليون شماره برسد.

زاويه ديگر
كاهش مصرف بنزين به نفع جيب هاي افراد است
000654.jpg
خريد خودرو در جهان امروز با ملاحظات متعددي همراه است. ملاحظاتي كه متاسفانه مشتريان ايراني كمتر مد نظر قرار مي دهند.
در كشورهاي صنعتي به دليل گراني قيمت بنزين مشتريان به دنبال خودروهاي كم مصرف هستند اما افزايش قيمت بنزين باعث شده رويه توليد و تقاضاي خودرو نيز تغيير كند.
چند سالي است كه خودروسازان پيشرو، اتومبيل هاي دوگانه سوز را روانه بازار كرده اند؛ خودروهايي كه به هيبريد موسوم شده اند و جز بنزين با سوخت ديگري نيز به حركت در مي آيند.
در اين راستا مدتي است كه تقاضا براي خريد خودروهاي هيبريدي در آمريكا و اروپا افزايش يافته كه دليل اصلي اين امر افزايش قيمت نفت است. بدين ترتيب معروف ترين خودروهاي هيبريدي از سوي هوندا و تويوتا توليد مي شود. در همين حال تقاضا براي خودروهاي تويوتا پريوس به دو برابر سال قبل رسيده است. تيراژ اين خودرو در سال گذشته در ايالات متحده يكصد هزار دستگاه بود. شركت جنرال موتورز نيز با توجه به تقاضاي فزاينده، قصد دارد توليد مدل هاي جديد خودروهاي هيبريدي را آغاز كند.
خودروهاي دوگانه سوز در جهان به سه روش موازي، رديفي و تركيبي عمل مي كنند كه در روش موازي، موتور احتراق داخلي فقط كار توليد برق را انجام مي دهد و موتور برقي خودرو را حركت مي دهد. در روش رديفي موتور احتراق داخلي مي تواند به صورت مستقل نيز كار كند و در مواردي كار توليد برق را بر عهده بگيرد. در روش تركيبي نيز دو گونه موازي و رديفي با هم به صورت تركيب شده استفاده مي شوند كه اين روش بيشترين قابليت را دارد.
تكنولوژي اين نوع خودروها از سوي كمپاني تويوتا در سال 1998 ارائه شده است.
ورود خودروهاي دوگانه سوز به بازار نشانه اهميت كاهش مصرف بنزين است. اما به دليل ارزان بودن قيمت اين نوع سوخت در ايران و نگاه سنتي خودروسازان، چنين رويه اي در ايران جايگاهي ندارد. شايد به همين دليل است كه سالانه 5/1 ميليون ليتر به توليد بنزين كشور افزوده مي شود. گرچه افزايش توليد بنزين در راستاي طرح نوسازي پالايشگاه آبادان است، اما افزايش مصرف در خودروها و قاچاق، ضرورت اجراي چنين طرحي را دو چندان كرده است.
با اين حال هر قدر توليد و واردات بنزين در كشور افزايش يابد، به نظر مي رسد چاره ساز نباشد، چراكه با خروج خودروهاي فرسوده و جايگزين شدن آنها با خودروهاي توليد داخلي كه از تكنولوژي قديمي استفاده مي كنند، صرفه جويي چشمگيري در زمينه كاهش مصرف سوخت بوجود نخواهد آمد. در اين ارتباط رامين رحيميان، رئيس گروه مطالعات بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل در اين زمينه گفته است كه با اجراي چنين طرحي شكل ظاهري ناوگان عوض شده، ليكن مكانيسم جايگزين فعلي اثرات قابل توجهي براي جامعه ندارد. او در ادامه سخنانش به نكته ديگري نيز اشاره كرده است: پيش بيني مي شود، حدود 3/1 تا 6/1 ميليون دستگاه خودرو فرسوده در كشور وجود دارد.
به گفته وي در حال حاضر در ازاي خروج هر دستگاه خودرو فرسوده در يك فرآيند طولاني، 15 ميليون ريال تخفيف در سود عوارض ورودي قطعات و لوازم براي خودروسازان مجري طرح اعمال مي شود.
توجه به مصرف سوخت خودرو صرفنظر از تبعات اقتصادي كشور، اثر مستقيم بر اقتصاد فردي نيز دارد. شايد به همين علت است كه شهروندان كشورهاي صنعتي هنگام استفاده از خودرو ميزان مصرف بنزين آن را مد نظر قرار مي دهند تا بدين  طريق در بنزين مصرفي صرفه جويي كرده و پول آن را در جيب هاي خود نگه دارند.

دريچه
افزايش قيمت لبنيات
قيمت مواد لبني در راستاي تعيين نرخ غيركارشناسي خريد شير يارانه اي، حداقل تا 20 درصد افزايش خواهد يافت.مديرعامل شركت تعاوني گاوداران خراسان به مهر گفت: توليدكنندگان شير خواستار افزايش قيمت شير و فرآورده هاي آن نيستند، بلكه آنها تقاضاي كاهش نهاده هاي دامي را دارند، به طوري كه افزايش قيمت نهاده هاي دامي موجب افزايش قيمت تمام شده اين محصول و در نتيجه كاهش قدرت خريد مردم خواهد شد كه اين به ضرر توليدكننده است.
وي كاهش قيمت نهاده هاي دامي را به نفع توليدكننده و مصرف كننده دانست و گفت: در صورتي كه نهاده هاي دامي ارزان در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد، قيمت مواد توليدي و فرآورده اي آن نيز ارزان خواهد بود.
جايگاه برنج ايراني
مركز تحقيقات اقتصادي وزارت كشاورزي آمريكا اعلام كرد كه ايران ششمين واردكننده و هجدهمين توليدكننده بزرگ برنج دنياست.برپايه اين اعلام، در ماه مي گذشته، ايران، ششمين واردكننده بزرگ در سطح جهان بوده و كشور فيليپين با واردات يك ميليون و 600 هزار تن برنج در ماه گذشته، عنوان بزرگترين واردكننده برنج در سطح دنيا را به خود اختصاص داده است.اين گزارش حاكي است، ايران دو ميليون و 200 هزار تن برنج توليد كرده كه از اين لحاظ، هجدهمين توليدكننده اين محصول در دنيا به شمار مي رود.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |