يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۲
مد گرايي افراطي موجب ايجاد تنش رواني بين دو نسل مي شود
رنگ جماعت
000648.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
بنيامين صدر
براي دنياي غرب طراحي، توليد و عرضه مد جنبه اقتصادي دارد و رواج مد با تبليغات ماهواره و شبكه هاي مختلف جهاني از عوامل رونق تجارت و بهره مندي اقتصادي اين كشورهاست
مد هر بار با كمي تغيير، رنگ و بوي زندگي خيلي از آدم ها را عوض مي كند؛ اتفاق تازه اي كه مي خواهد آداب يكسان، انديشه هاي همگون هنرها و آئين هاي هم شكل را عرضه كند. همه جا تبليغ مي شود كه فلان زبان، زبان غالب دنياست، بهترين كت و شلوار چنين است و بهترين ساعت اين است و...
هرچند كه مد همه چيز و همه كس ، از شخصي ترين مسائل آدم  تا عرصه عمومي را در بر مي گيرد، اما بايد پذيرفت كه بارزترين جلوه كه همواره نماد بيروني و عيني پيدا مي كند، ويترين مغازه ها و نوع پوشش و آرايش در جامعه است كه هر روز شكل تازه به خود مي گيرد.
اما تا به حال فكر كرده ايد علت آن چيست، ريشه هاي آن از كجا آب مي خورد و اساسا مدگرايي خوب است يا بد؟
در علم آمار مد را بيشترين ميزان در يك جامعه آماري مي دانند.
جامعه شناسان هم مد را نمادي از شيوه زندگي و ابزاري نمايانگر ثروت، رفاه و پايگاه طبقاتي كه خود به آن تعلق دارد تعريف مي كنند. شايد به اين دليل است كه خيلي از ما براي اينكه پايگاه طبقاتي خود را در پشت نقابي پنهان كنيم، به دامان مد پناه مي بريم و از يك رفتار، قيافه يا طرز پوشش، بدون توجه به طبقه اجتماعي كه به آن تعلق داريم پيروي مي كنيم يا به شكل گسترده اي مبلغ آن مي شويم.
با اين تعريف، مد يا همان شكلي از شيوه زندگي، محدوده وسيعي رادر برمي گيرد و تنها به لباس و آرايش محدود نمي شود، هر چند كه نمود عيني آن درشكل آرايش و پوشش افراد بويژه جوانان متجلي شده است.
يك روانشناس اجتماعي درباره علل گرايش جوانان به مد معتقداست: دوران جواني دوره گذر از بلوغ و شكل گيري حس استقلال طلبي فرد است. از همين رو جوان سعي دارد با روش هاي مختلف استقلال و هويت خود را به ديگران نشان دهد.
محمود روغن چي بر اين باوراست: يكي از روش هاي نوجويي، تنوع طلبي است كه در نوع لباس و پوشش جوانان نمودعيني پيدا مي كند.
از اين گذشته، تمايل شديد به همسان  سازي با گروه هاي همسال و الگوپذيري از شخصيت هاي مورد علاقه، در مدگرايي جوانان نقش اساسي دارد. شايد بتوان گفت  كه پيروي از مد تا زماني كه به حالت افراطي درنيامده و فرد سلامت رواني خود را به خطر نينداخته، به هيچ عنوان امري منفي تلقي نمي شود.
ايجاد نشاط و شادابي، بيرون  آمدن از كسالت و يكنواختي و ارضاي هيجان ها، از پيامدهاي مثبت مد است و پيامدهاي منفي مدگرايي نيز ، متكي شدن شديد فرد به ديگران، حتي در تعيين افكار و اعمال، تاثيرپذيري از گروه هاي مختلف و خدشه  دار شدن هويت فردي خواهد بود.
نوع پوشش، نشانه شخصيت فرد است و ظاهر فرد تا حد بسياري افكار و عقايد و باطن انسان را نشان مي دهد، اما وقتي در جامعه لباس هاي متناسب با نياز و سليقه افراد مختلف ارائه نشود، عده اي به رغم ميل دروني مجبورند همرنگ ديگران شوند.
نوآوري يا هنجارشكني
در جامعه ايران پس از انقلاب، پوشش اسلامي مرسوم شد كه باتوجه به تغيير ذائقه نسل سوم انقلاب و الگوپذيري بخشي از آنان از فرهنگ هاي بيگانه، نوعي سر درگمي را به دنبال داشته است.
به عنوان نمونه از آنجايي كه زنان در سالهاي ا خير در همه عرصه هاي اجتماعي فعاليت داشته و هم اكنون زنان ورزشكار، پليس و آتش نشان داريم، بنابراين عرضه لباس هايي كه در عين تنوع و زيبايي و انطباق با فرهنگ، متناسب با نياز اين مشاغل باشد، بسياري ضروري است.
همايون نائلي- جامعه شناس- در اين باره مي گويد: مد به دليل اينكه نوعي نوآوري محسوب مي شود پيامدهاي مثبتي به دنبال دارد، اما زماني كه مد با هنجارهاي رايج در جامعه و فرهنگ آن در تضاد باشد، تنش به دنبال خواهد داشت و تنش در نهايت به فروپاشي هنجارهاي مسلط يا جايگزيني ارزش ها و هنجارهاي جديد مي انجامد.
اين جامعه شناس براين باور است كه پيروي از مد در جامعه ايراني گهگاه حالت افراطي و بي هدف به خود گرفته و موجب ايجاد نوعي تنش رواني در جامعه و بين دو نسل مي شود. در مقايسه مد در جوامع غربي با جامعه ايراني بايد گفت كه در غرب به دليل ويژگي هاي خاص اين جوامع از جمله تنوع و تكثر اجتماعي، گستردگي ارتباط و وجود امكانات اقتصادي، مد پديده اي بسيار با اهميت تلقي مي شود. براي دنياي غرب طراحي، توليد و عرضه مد جنبه اقتصادي دارد و رواج مد با تبليغات ماهواره و شبكه هاي مختلف جهاني از عوامل رونق تجارت و بهره مندي اقتصادي اين كشورهاست.
اصلاح هنجارها
باتوجه به اينكه در زمان حاضر 60درصد از جمعيت ما را جوانان تشكيل مي دهند و باتوجه به گسترش تكنولوژي ارتباطات از طريق اينترنت و ديگر ابزارهاي ارتباطي، جوانان ما خواه ناخواه در اين روند پرشتاب قرارگرفته اند. ما بايد بپذيريم كه مد به خودي خود پديده اي منفي نيست و نبايد با اصل اين جريان مبارزه كرد بلكه مي توان آن را در مسيري صحيح هدايت كرد.
شناساندن فرهنگ خودي به جوانان و جلوگيري از شيوه هاي قهرآميز يا سركوبگرانه در پيشگيري از پيامدهاي منفي مدگرايي تاثير بسزايي دارد.
رصد رفتارها از راه دور
هميشه با ظهور يك مد جديد براي لباس و آرايش، خيل دختران و پسران جوان به استقبال آن رفته و در نقطه مقابل، عده اي با آن به مقابله مي پردازند.
محمد خاكپور، جامعه شناس نيز مي گويد: پديده مد و مدگرايي پيوسته از دغدغه هاي نسل جوان است.
خاكپور معتقد است كه نسل اول در آستانه پيروزي انقلاب در فضايي زندگي مي كرد كه نياز به استفاده از ديدگاه برون ديني پيدا نكرد، چون همه مسائل با نگاه درون ديني حل مي شد، اما نسل سوم در فضاي ديگري قرار دارد و بسياري از ديدگاه هاي نسل اول و دوم را به چالش كشيده است.
خاكپور با بيان اينكه در بخش هاي مختلف جامعه براي معرفي نوعي لباس و پوشش، كار چنداني صورت نگرفته است، مي افزايد: نسل جوان را بايد از دور رصد و هدايت كرد و صحيح نيست كه از نزديك برويم بالاي سرشان بايستيم و تا اشتباهي مرتكب شدند، آنها را تنبيه كنيم.
سالهاست كه با گرم شدن هوا، سخت گيري ها بر لباس پوشيدن جوانان زياد مي شود و مسئولان جوانان را به پوشيدن پوششي متهم مي كنند كه از نظر آنان مبتذل يا مغاير هنجارهاست، اما تاكنون هيچ ما به ازايي براي اين پوشش ارائه نشده و تمام حرف و حديث ها جنبه شعاري دارد تا راهگشا. در عين وجود تفاوت ها مي توان به ديدگاه مشتركي هم رسيد و آن اينكه مدگرايي، پديده اي چند وجهي است كه به نوعي به بخش هاي مختلف جامعه از فرد گرفته تا خانواده و اجتماع ارتباط دارد.
خانواده به عنوان اصلي ترين و نخستين نهاد اجتماعي در القاي شيوه هاي درست و هماهنگ با فرهنگ عمومي در نوجوانان و جوانان نقش اساسي دارد.
آموزش و پرورش با فرهنگسازي درست و شناساندن هويت اجتماعي به فرد و متوليان جامعه با احترام به آزادي ها ، تامين نيازها و ايجاد فضايي توام با امنيت و آرامش، مي توانند از تبعات منفي اين بحران اجتماعي جلوگيري كرده و از تبعات مثبت آن سود جويند.

سطح هاي درهم تنيده
000651.jpg
الهام اناري- زندگي يك راهروي ساده و مستقيم است كه ما در آن آزاد و بي دردسر گام برمي داريم و پيش مي رويم. زندگي مسيري تو در تو و پر پيچ و خم از گذرگاه هاست كه ما بايد راه خود را جست و جو كنيم. دريچه هاي نو، مفاهيم متنوع، ايده ها و مدهاي جديد ذهن هاي جست و جوگر افراد را به خود مشغول مي سازد و در نتيجه هر كس از دريچه چشم خود به موضوع هاي پيرامونش نظر مي اندازد و تلاش مي كند با بيشترين امتياز از دوره جديد زندگي خود عبور كند. هر روز در رسانه ها، صورت هاي مختلف واژه هاي جديد و مدهاي تازه به چشم مي خورد و هر كس به فراخور حال خود، نظر و ديدگاه اختصاصي خود را سامان مي دهد و به سوي يكي جذب مي شود. خاصيت مد اين است كه گذراست، دير مي آيد و خيلي زود مي رود و شايد به همين دليل است كه بسياري از ما بي تفاوت از كنار آن مي گذريم. مد نه خيلي عميق و نه خيلي بي اهميت است.
از نهاد بشر اينگونه برمي آيد كه اگر در جزيره اي زندگي كند و بداند كه در آن حوالي، جزيره ديگري وجود دارد، نخست به قصد شناسايي، تعيين ابعاد و سپس در راستاي تعيين نقاط قوت و ضعف خود به جزيره جديد قدم مي گذارد و اگر شرايط مادي و فيزيكي اجازه داد، نسبت به ضميمه كردن آن به جزيره قبلي اقدام مي كند، به همين دليل است كه اگر كالايي در كارخانه اي توليد شود، توانايي هاي آن در ساير قاره ها نيز تاثير گذار خواهد بود يعني اگر جهان را يك سطح درهم تنيده و گسترده قلمداد كنيم آنگاه هر نقطه اي از عالم مي تواند ساير بخش ها را تحت  تاثير خود قرار دهد و مد به همين راحتي و در چشم بر هم زدني در سراسر گيتي ريشه مي دواند و هر كس را به فراخور موقعيت اجتماعي و پايگاه طبقاتي، به خود جلب مي كند يا دست كم سلايق افراد را تحت تاثير قرار مي دهد. اگر كمي به ابتداي بحث نظر كنيم آنگاه درمي يابيم كه تغييرات بسيار سريع در حوزه هاي متفاوت زندگي هر چند رفاهي نسبي را براي ما فراهم كرده ولي در عين حال فشار بسياري ناشي از انطباق پذيري با سلايق و انعطاف پذيري را نيز بر ما وارد مي كند. شما مجبوريد پس از خريد هر نوع جديدي از گوشي موبايل، تلويزيون، خودرو، ساعت و... چند ساعت دفترچه راهنماي آن را بخوانيد و اين تازه اول راه است.
شكل هاي متنوعي از شغل، عملكرد ها، رفتار و نگرش و هزاران موضوع ديگر نيز نياز به آموزش دارند. تغيير در رفتار آدم ها نياز به متقاعد سازي دارد و آدم ها بايد به طور مرتب ساختارهاي ذهني خود را فورمت كرده و فرآيند جديدي را مبتني بر شرايط روز جايگزين آن كنند.
امروزه هر كس كه بتواند عقايد، نظرها و علايق خود را با بهره گيري از هنرهاي نوين و با بهره گيري از تكنيك هاي مناسب از دريچه مانيتور هاي متنوع به مخاطبان خود بهتر عرضه كند، فردي با طرفداران بيشتر است كه اين موفقيت به علت تلاش ديگران خيلي دوام نمي آورد. مهم اين است كه چه كسي آينده زيباتر را ترسيم كند. اينكه هر انساني در نخستين تلاش خود سعي مي كند جزيره هاي اطراف، شهرهاي اطراف، كشورها، قاره ها يا ساير كرات را مورد شناسايي قرار داده، ويژگي هاي حوزه هاي جديد را مشخص كند، ابعاد آن را درك كند، نقاط ضعف و نقاط قوت آن را تعيين و با شرايط خود مقايسه كند، نمايندگان، آداب و عقايد و ويژگي هاي فرهنگي و طبقاتي خود را به حوزه هاي نوين معرفي كرده و به ثبت و گسترش اين موضوع ها بپردازد.

اختلال در هويت
محمد مطلق - آسيب شناسان اجتماعي، عمق و ميزان فراگيري يك پديده را دو شاخصه مهم براي ارزشگذاري در مورد آن پديده ارزيابي مي كنند. بنابراين موضوعي همچون معضل دوجنسيتي در كشور ما با فراگيري جمعيتي 800 تا 2 هزار نفر، چندان جالب توجه كارشناسان و نيز مسئولان ذي ربط نخواهد بود، چرا كه قواعد علمي جامعه شناسي هم مسئله را با اين ميزان گستردگي، در خور توجه يا لااقل در حد اولويت هاي بالا تشخيص نمي دهد. شايد به همين دليل ساده باشد كه چنين پديده اي در ايرن متولي ويژه اي ندارد، اما اگر اين پديده به عمق و گسترش آسيب ها و آفات اجتماع دامن بزند و نقش يك كاتاليزور را بازي كند، چه؟
چنانچه در روزهاي اخير مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي به صراحت اعلام كرد  وزارت بهداشت و درمان معضل دوجنسيتي ها را به عنوان اولويت خود نمي داند و شايد هم حق دارد، ولي از نظر سازمان بهزيستي به عنوان يك آسيب  اجتماعي، بسيار حائز اهميت است. وي گفته است: مرداني با چهره زنانه كه شب ها را در خيابان مي گذرانند در معرض سوءاستفاده و به تبع آن ابتلا به ويروس ايدز و تبديل شدن به ناقل اين ويروس قرار دارند.
بنابراين توجه به معضل دو جنسيتي هم از آن جهت كه اين جمعيت بر اساس اصول انساني بايد مورد حمايت قرار گيرند و هم از آن رو كه در صورت رها كردن، تبديل به نيرويي براي كمك به آسيب هاي اجتماعي نشوند، داراي اهميت است، اما از اين پديده چه مي دانيم؟  شايد پيش از پرداختن به اين بحث، تعريف هويت جنسيتي مهم باشد. دكتر اوحدي در اين باره مي نويسد: هويت جنسيتي براي بيان احساس مردانگي يا زنانگي به كار مي رود. هويت جنسيتي يا Gender identity يك حالت روانشناختي و بازتابي از احساس مرد يا زن بودن فرد است كه بر نگرش ها و الگوهاي رفتاري مبتني است. فرهنگ نيز نقش تعيين كننده اي در شكل گيري آن دارد و شخصي كه داراي هويت جنسيتي سالمي است مي تواند با قاطعيت بگويد كه مرد است يا زن.
همچنان كه ملاحظه كرديد در تعيين هويت جنسيتي يك فرد، توارث، فرهنگ و تربيت فيزيولوژي متاثر از تجربيات اجتماعي موثرند، در عين حال كه ريشه اختلال در هويت جنسيتي افراد را هم بايد در عوامل فوق جست و جو كرد. با اين تعريف آنهايي كه با قاطيعت نمي توانند بگويند مردند يا زن به سه دسته مشخص قابل تفكيك هستند؛ ابتدا آنهايي كه از اختلالات توارثي رنج مي برند كه در اين ميان تعداد مردان دو برابر زنان است و از آنجايي كه تبديل هويت جنسيتي مرد به زن با جراحي هاي پيشرفته نيز آسان تر است، در صورت تشخيص چنين معضلي در بدو تولد مي توان بسادگي مشكل را حل كرد. خوشبختانه در كشور ما نيز اين فرآيند با استفتاء از مراجع تقليد از سال 67 به اين سو شرعي و قانوني تلقي مي شود.
دسته دوم كساني هستند كه از نظر جسمي دچار مشكل نيستند، اما رفتاري دوگانه دارند و ميان هويت جنسيتي زنانه يا مردانه سرگردانند كه ريشه آن را مي توان در مسائل تربيتي و فرهنگي جست و جو كرد. اين معضل به شكل بارز در كودكان پسر از 4 سالگي و در كودكان دختر با شروع سن بلوغ قابل مشاهده است. اين كودكان علاقه مندند لباس جنس مخالف خود را بپوشند يا با اسباب بازي هاي جنس مقابل بازي كنند و البته در صورت تشخيص به موقع چنين اختلالي در رفتار و با مراجعه به مشاور مي توان مشكل را حل يا از تبعات آن به شكل قابل ملاحظه اي كاست.
كارشناسان مي گويند خطرناك ترين واكنش به چنين رفتاري در خانواده، پنهان كردن موضوع، دور نگه داشتن كودك از چشم ديگران در مراودات خانوادگي و رفتار توهين آميز با اوست و اما دسته سوم كساني هستند كه هيچ يك از اختلالات فوق را ندارند، اما به دلايل قابل توجيه براي خود كه البته متاثر از نوع تعاملات اجتماعي است، خواستار تغيير هويت جنسيتي خود هستند. اين پديده خوشبختانه نسبتي با جامعه ما نداشته و خاص برخي كشورهاي توسعه يافته است.

نگاه
فرصت هاي توسعه
ناصر فكوهي، دانشيار گروه انسان شناسي دانشگاه تهران گفت: قوميت ها وهويت هاي محلي فرصتي براي توسعه محسوب مي شوند.
به گزارش ايرنا ، فكوهي در نخستين ميزگرد صنعت و فرهنگ افزود: هويت يكي از مهمترين ساز وكارهاي فرهنگي است كه در جهان كنوني و در شرايط جهاني شدن مي تواند نقش اساسي در حفظ فرهنگ ها و قابليت  بخشيدن به آنها در همساز كردن خود با پديده مدرنيته و بازار جهاني ايفا كند.
رئيس انجمن انسان شناسي معتقد است: جهاني شدن هرچند كه در ماهيت، فرآيندي اقتصادي به شمار مي رود، اما نتايج گوناگوني به دنبال دارد وموجب شكل گيري هويت هاي متنوع تر و ناهمسازتر مي شود، بنابراين نوزايي ها تنها راه ممكن در مقابل قدرت مخرب جهاني شدن در يكسان سازي فرهنگ به شمار مي روند. فكوهي با بررسي جغرافياي انساني، موقعيت اقتصادي و بازارهاي قومي استان هاي آذري، لرستان، خوزستان و سيستان و بلوچستان گفت: ارتقا و رشد فرهنگ هاي محلي نه تنها نياز به بيرون را كاهش مي  دهد، بلكه منجر به توليد كالاهاي فرهنگي خواهد شد كه در داخل و خارج قابل استفاده است و منجر به تقويت هويت و وحدت و همبستگي كشور و فرهنگ محلي مي شود.
وي با طرح سه محور گردشگري، زبان و غذا به عنوان زمينه هاي تبديل اين شرايط به فرصت مي افزايد: استعداد بالايي در اين زمينه ها داريم كه از آنها استفاده نشده است و در حالي كه در بخش گردشگري وضعيت ما كمي بهتر است، در بخش رسانه ها به دليل حضور كمرنگ زبان هاي محلي موقعيت شكننده تري داريم.
از سوي ديگر شاهد از بين رفتن غذاهاي محلي هستيم و به جرات مي توان گفت كه در يك چشم انداز كوتاه، غذاهاي محلي ما از بين خواهد رفت. اين پژوهشگر فرهنگي مي افزايد: در چارچوب مذاكرات و هم انديشي ها در بخش هاي صنعت گردشگري، صنعت توريسم، صنايع غذايي و رسانه ها به نتايج قابل قبولي در بحث توسعه دست يافته ايم. اين استاد دانشگاه با اشاره به مشكلاتي كه در اين استان ها از جمله گسست قومي، ضعف اقتصادي و مسئله قاچاق وجود دارد، راهكارهايي را در جهت تبديل اين وضعيت به فرصت در سه بخش گردشگري، رسانه ها و غذا ارائه داد. وي خاطر نشان كرد: صنعت گردشگري در كشور منبع درآمد بزرگي به شمارمي رود كه مي تواند تبديل به درآمدي زياد براي كشور شود.
وي تاكيد كرد: قوميت هاي محلي در اين مناطق قوي است و نياز به كالاي هويتي وجود دارد و اين نياز در زمان حاضر تا اندازه اي در داخل تامين مي شود.
نخستين ميزگرد صنعت و فرهنگ كه از 31خرداد آغاز شده، تا سوم مرداد در پژوهشگاه هاي فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه دارد. در ميزگرد صنعت- فرهنگ، پژوهشگراني همچون ابراهيم فيوضات با پژوهش گسست هاي صنعتي و فرهنگي در ادبيات معاصر ايران ، مقصود فراستخواه با پژوهش ميداني صنعت- دانش و الزامات فرهنگي آن و علي پايا با فرهنگ و فن آوري هاي نو: نانو فن آوري ، اينفو فن آوري، و بيوفناوري نتايج پژوهش هاي فرهنگي خود راارائه كردند. اين ميزگرد يك روزه بعد از سخنان ناصر فكوهي و محمد امين قانعي راد با برگزاري جلسه پرسش و پاسخ به كار خود پايان داد. محصولات فرهنگي غيرمجاز روابط عمومي ، تنوع فرهنگي ، زبان فارسي و فن آوري اطلاعات ، سينما ، موسيقي ، رسانه هاي ديداري و شنيداري ، فرهنگ و ادبيات ، فن آوري اطلاعات با رويكرد اجتماعي ، تبليغات ، مطبوعات و خبرگزاري ها ، فرهنگ عمومي و مالكيت ادبي و هنري از ديگر موضوعاتي است كه در ميزگردهاي بعدي اين پژوهشكده ارائه مي شود.
نياز به حمايت اقتصادي كودكان كار
براساس اظهارنظر كارشناسان مسائل اقتصادي و توصيف و تحليل ايشان از وضعيت كودكان كار، موضوعي كه محمدرضا سليمي، كارشناس مسائل اقتصادي باعنوان نبود ضمانت اجرايي در بازپرداخت وام خوداشتغالي بدان اشاره دارد چندان هم دور از تصور نيست چرا كه در اكثر مواقع خانواده كودكان كار به دليل از دست دادن والدين بويژه پدر يا بيماري شديد و از كارافتادگي او، كودك خود را وادار به كار مي كنند و در اين حالت نيز قطعا والدين و اعضاي بزرگتر خانواده نمي توانند از وام خود اشتغالي استفاده كنند. به عبارت ديگر اميدي به اشتغالزايي براي آنها وجود ندارد تا مانع از كار كردن كودك خود شوند. موضوع ديگر ، نحوه بازپرداخت وام اشتغالزايي است كه هنوز به طور مشخص اعلام نشده كه آيا بلاعوض بوده يا به شكل قرض الحسنه باز پرداخت خواهد شد؟ اما نكته روشن و شايد اميدبخش ترين موضوع مطرح شده در اين طرح مي تواند آن باشد كه در آن به صراحت آمده است كودكان كاري كه سرپرستي خانواده آنها برعهده زنان سرپرست خانوار است مورد حمايت سازمان بهزيستي قرار خواهند گرفت .

امروز
000585.jpg
بهزيستي كوچك مي شود
وزير رفاه و تامين اجتماعي معتقد است سازمان بهزيستي بايددر آينده كوچك شده و تمامي امور امدادي و حمايتي به موسسات و نهادهاي غيردولتي و مردمي واگذار شود تا زمينه پرداختن به حوزه هاي تخصصي مربوط به آن با دقت و توجه بيشتري فراهم شود. محمد حسين شريف زادگان با تاكيد بر اينكه سازمان بهزيستي تنها نهاد تخصصي امور اجتماعي كشور است در جلسه  شوراي معاونان و مديران ستادي اين سازمان، وظايف و امور مختلف بهزيستي را علمي و تخصصي قلمداد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، وزير رفاه و تامين اجتماعي تصريح كرد: وظايف بهزيستي پيش از انقلاب اسلامي از طريق انجمن هاي غيردولتي صورت مي گرفت كه بعد از آن با تاسيس سازمان بهزيستي اين وظايف برعهده اين سازمان قرار گرفت و مديران و كاركنان آن نيز نيروهاي علمي هستند كه دلسوزانه كليه امور را تحت پوشش دارند و اكنون در شوراي هفت نفره هماهنگي رفاه وتامين اجتماعي استان هاي كشور، مديران كل بهزيستي هر استان مباني و استدلالات علمي برجسته اي مطرح و نظرات كاربردي و ارزشمندي ارائه مي كنند.
در اين نشست پيش از سخنان وزير رفاه وتامين اجتماعي، دكتر راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي ضمن معرفي بخش هاي مختلف خدمات امدادي، حمايتي و تخصصي، اهداف و برنامه هاي سازمان را تشريح كرد.
همچنين كارانديش، معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي نيز ضمن بر شمردن ويژگي هاي سازمان بهزيستي در مورد برنامه ها و اعتبارات سازمان، خواستار توجه دولت در تامين نيازها و برطرف كردن مشكلات شد.
وي در اهداف پيش بيني شده برنامه چهارم، سازمان را در بخش نيروي انساني و تامين كيفيت آن مثبت ارزيابي كرد و افزود: سال گذشته با تشخيص هيات مميزي در ارتباط با ارتقاي شغلي، رتبه اول متعلق به سازمان بهزيستي بوده است.
معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي ادامه داد: همچنين سازمان بهزيستي براساس برنامه چهارم توسعه بايد 5درصد كاهش نيروي انساني را محقق مي كرد كه اين مهم 5/6 درصد بود. همچنين ارتقاي سطح تحصيلي 5/4 درصد معين شده بود كه به ميزان 7درصد انجام گرفت.
وي شرايط كار در اين سازمان را بسيار سخت و دشوار ارزيابي كرد و متذكر شد: تاكنون اعتبارات سازمان نه كامل و 100 درصد تخصيص يافته و نه به موقع پرداخت شده و ميزان پرداخت هاي حقوق و مزايا به كاركنان سازمان در مقايسه با ديگر سازمان هاي هم رديف بسيار پايين تر است.
000591.jpg
مشكل دانش آموزان در يادگيري پايدار
معاون آموزش عمومي و امور تربيتي آموزش و پرورش گفت: بچه هاي ما دچار اشكال جدي در سواد خواندن و يادگيري پايدار هستند.
مختار موسوي در ميزگرد راه هاي گسترش رغبت مطالعه و توسعه سواد خواندن كه در اولين روز پنجمين گردهمايي نمايندگان نشريات رشد سراسر كشور برگزار شد، ادامه داد: پايان نيافتن، ناتمام رها شدن و عدم ارزشيابي بسياري از برنامه ها، عدم انتقال فلسفه ايجاد طرح ها و برنامه ها به نسل بعدي و كم توجهي به بازنگري اهداف و فلسفه ايجاد طرح ها، برنامه ها و متناسب ساختن آنها با زمان، سه ويژگي برنامه هاي تعليم و تربيت در چهار دهه گذشته بوده است كه اين ويژگي ها سبب عقب ماندن آموزش و پروش از تحولات پوياي اجتماعي شده است.
وي ادامه داد: در اين دوره مهمترين ويژگي آموزش و پرورش اين بود كه قصد تحول داشت و به دنبال آن بود كه در كنار نظام رسمي، يك نظام غير رسمي يا فوق برنامه مكمل را ايجاد كنند.
همچنين از جمله موضوعاتي كه در اين دوره شكل گرفت، توسعه سواد خواندن به عنوان مهمترين اقدام آموزش و پرورش پيشرفت خواه بود كه اين بحث، شامل نشريات كمك آموزشي نيز مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين مطلب كه ويژگي بارز نظام مكمل و فوق برنامه در تناسب آن با ويژگي هاي بومي و محلي است، ادامه داد: نشريات رشد هيچ  چيز كمتر از كتاب هاي درسي ندارد، مشكل بزرگ ما كه در اثر تكيه بيش از حد بر كتاب هاي درسي و در نتيجه بيرون راندن نشريات، مجلات و منابع ديگر حاصل شده، اين است كه بچه هاي ما دچار اشكال جدي در سواد خواندن و يادگيري پايدار هستند و اين چيزي است كه ما بايد بخشي از آن را از طريق نشريات رشد حل كنيم.
موسوي در ادامه ضمن اشاره به اين نكته كه نشريات از اركان مهم و محكم تعليم و تربيت دموكراتيك هستند، تصريح كرد: ما بايد از نشريات و كتاب هاي كمك آموزشي براي پوشش نيازها و ذائقه هاي متفاوت كه اكنون نظام آموزشي پاسخگوي اين تنوع و تكثر نيست استفاده كنيم.
پنجمين گردهمايي نمايندگان نشريات رشد سراسر كشور به مدت دو روز در اردوگاه شهيد باهنر با حضور معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي برگزار شد.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |