يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۲
در ماه نوامبر صورت مي گيرد
رقابت بازها و كبوترها بر سرنيويورك
000627.jpg
آرش نهاوندي
اداره شهر نيويورك پس از وقوع حادثه يازده سپتامبر كار بسيار دشواري بوداماپس از انتخاب بلومبرگ به عنوان شهردارآمار جرم و جنايت كاهش يافته و آرامش پس از وقوع حوادث يازده سپتامبر، بار ديگر در منطقه منهتن حكمفرما شده است
اداره شهر نيويورك پس از وقوع حادثه يازده سپتامبر كار بسيار دشواري است.
دو ماه پس از سقوط برج هاي دوقلو كه نماد اقتصاد آمريكا محسوب مي شدند، رودولف جولياني ، شهردار سابق نيويورك كه اين حادثه بس دلخراش در زمان او رخ داده بود، در حالي جاي خويش را به مايكل بلومبرگ داد كه همچنان خرابه هاي برج هاي دوقلو بر جاي خود باقي بودند و به تعبير برخي، دود ناشي از انفجار، هنوز خاموش نشده بود.
البته انتخاب بلومبرگ صرفا به دليل حادثه يازده سپتامبر نبود و سبقه سياسي وي نقش مهمي را در اين ميان ايفا مي كرد. شهردار جديد نيز همانند هيات حاكمه جديد ساكن كاخ سفيد از اعضاي حزب جمهوريخواه بود، در واقع جمهوريخواه بودن، عامل مهمي براي شهردار شدن بلومبرگ بود؛ عاملي كه همچنان مي تواند وي را اميدوار به حفظ سمت پس از برگزاري انتخابات شهرداري ماه نوامبر كند.
اما هانك شينكوپف، يكي از اعضاي قديمي هيات مشاوره سياسي شهرداري نيويورك نظر ديگري دارد و مي گويد: مايكل بلومبرگ براي جلوگيري از وقوع بحران انتخاب شد. او مي افزايد: آنها بلومبرگ را براي مبارزه با جرم زايي انتخاب كردند.
شينكوپف در توجيه ديدگاه خويش مي افزايد: بلومبرگ براي اين كار - اداره ابرشهر نيويورك – از هر جهت برازنده است، حتي اگر وضعيت شهر در شرايط بحراني نباشد.
البته خود بلومبرگ در مقام شهردار كنوني نيز مي تواند آمار جالبي به واجدان شرايط انتخاب شهردار، ارائه دهد. پس از انتخاب بلومبرگ آمار جرم و جنايت كاهش يافته و آرامش پس از وقوع حوادث يازده سپتامبر، مجددا در منطقه منهتن حكمفرما شده است.
شكست در طرح ساخت استاديوم
به رغم آنكه شرايط از هر نظر براي پيروزي مايكل بلومبرگ، اين ميلياردر جمهوريخواه مناسب به نظر مي رسد، مخالفان شهردار قصد دارند او را به عنوان يك مرد ثروتمند واپس گرا جلوه دهند كه حاضر نشده است طي دوران تصدي مقام شهرداري با شهروندان عادي نيويورك ديدار كند.در همين راستا اعضاي حزب دموكرات نيويورك درصدد بزرگنمايي شكست شهردار در زمينه ساخت يك استاديوم ورزشي در منتهي اليه غرب جزيره منهتن هستند. بلومبرگ درصدد آن برآمده بود تا با استفاده از بودجه شهرداري، استاديومي اختصاصي براي تيم جتز – از تيم هاي مشهور فوتبال آمريكايي – بسازد. او براي توجيه ساخت اين استاديوم ادعا كرده بود ساخت اين استاديوم، شانس هاي كسب ميزباني المپيك 2012 را براي نيويورك افزايش خواهد داد، از همين رو تلاش در اين راستا مي تواند به افتخاري غرورآميز ختم شود.اما مخالفان در مقابل معتقد بودند منابع اين استاديوم تنها به جيب مسئولان تيم جتز ريخته خواهد شد و ساخت استاديوم، عوايدي نصيب شهروندان نيويوركي نخواهد كرد.
در نهايت دموكرات ها نظر خود را به سياستمداران نيويورك تحميل كردند و طرح مايكل بلومبرگ طي يك جلسه راي گيري با شكست مواجه شد.
همين عامل سبب شده است تا شهردار نيويورك چند هفته پيش از اعلام تصميم نهايي كميته بين المللي المپيك درباره انتخاب ميزبان بازي هاي المپيك 2012، پيشنهاد ساخت استاديومي در محل كويين را بدهد، اما به نظر نمي رسد مايكل بلومبرگ كه اولين برنامه تبليغاتي اش را به زبان اسپانيايي ساخته است، شانس چنداني براي به كرسي نشاندن نظراتش داشته باشد.
مخالفان وي كه همگي آنها انگليسي زبان هستند، معتقدند شهردار به علت استفاده از زبان اسپانيايي – زبان مورد استفاده اكثر مهاجران لاتيني كه در آمريكا اقامت دارند – فردي واپس گرا است.
اما مايكل بلومبرگ در واقع براي كسب آراي اسپانيايي زبان هاي نيويورك كه تعدادشان نيز كم نيست، دست به هر كاري مي زند. او حتي به منظور مردمي جلوه دادن خويش با كودكان و افراد مسن عكس هايي به يادگار گرفته است.
آراي اسپانيايي ها
در حالي كه دموكرات ها كانديداي مورد نظر خود را براي رقابت با شهردار كنوني انتخاب نكرده اند، به نظر مي رسد كه آراي اسپانيايي ها در انتخابات آتي شهرداري نيويورك بسيار تعيين كننده باشد.از همين رو است كه دموكرات ها درصدد برآمده اند كانديدايي اسپانيايي تبار انتخاب كنند كه البته بر اساس گزارش هاي اخير شانس فرناندو فرر كه اصالتا اهل پورتوريكو است، از ساير نامزدهاي دموكرات براي احراز سمت كانديدايي در انتخابات شهرداري نيويورك بيشتر است.
درحالي كه انتخاب فرناندو فرر به عنوان نامزد دموكرات ها در هاله اي از ابهام قرار دارد، وي نيز همانند مايكل بلومبرگ تبليغات خويش را براي جذب هواداران بيشتري براي حزب دموكرات آغاز كرده است.
باتوجه به احتمال رقابت نزديك كانديداها، به نظر مي رسد اين انتخابات يكي از پرهزينه ترين انتخابات سياسي در كل تاريخ ايالات متحده آمريكا باشد.
بر همين اساس، كارشناسان پيش بيني مي كنند، بلومبرگ تا سقف 150 ميليون دلار به تبليغات انتخاباتي خويش اختصاص دهد. آنها همچنين برآورد كرده اند در صورت حضور فرناندو فرر به عنوان كانديداي دموكرات در گردونه انتخابات شهرداري، وي نيز مبلغي معادل 50 ميليون دلار به تبليغات انتخابي خويش اختصاص دهد.
اما مايكل بلومبرگ اعلام كرده است از بودجه دولتي براي اين كار استفاده نخواهد كرد و اين به آن معناست كه وي قادر است اين هزينه را از ثروت خويش بپردازد.
در سال 2001 بلومبرگ طي اظهاراتي اين چنين حضور خود را در رقابت هاي انتخاباتي توجيه كرد: من يك غير نيويوركي هستم كه بايد براي شناساندن خويش به شهروندان نيويوركي پول هزينه كنم. اما آيا او خواهد توانست اين بار نيز از اين رقابت بسيار پرهزينه برنده بيرون آيد؟
اد كوچ، شهردار پيشين نيويورك كه يكي از اعضاي دموكرات حامي مايكل بلومبرگ است، در اين باره مي گويد: رقابت هاي سياسي در نيويورك به مثابه رقابت هاي خونين ورزشي هستند. به نظر من بلومبرگ بايد پيروز شود، با اين حالت نمي توان نتيجه را از پيش تعيين كرد.

موقعيتي مناسب براي بچه هاي كنجكاو
000639.jpg
آزاده انصاري - براي مادراني كه فرزندانشان را به مهدهاي كودك مي فرستند، آنچه از اهميت بالايي برخوردار است، محيطي آرام و همراه با سرگرمي هاي مناسب براي فرزندانشان است. طبق نظريه روانشناسان، مهدكودك ها مي توانند در رشد فكري و روحي كودك نقش بسزايي داشته باشند. در همين زمينه در يكي از كشورهاي اروپايي يكسري تحقيقات در مهدكودك هاي مختلف انجام شد و محققان به نتايج جالبي دست يافتند.
خانم كاتلن مك كلين، يكي از محققان مي گويد: ما در اين طرح بچه ها را در موقعيت هاي مختلف قرار داديم. بچه ها در اين سن قدرت يادگيري بالايي دارند. آنها كاملا انعطاف پذير هستند و همه چيز را با دقت انجام مي دهند. آنها بسيار كنجكاوند و به خاطر همين كنجكاوي است كه حوصله انجام كار را دارند. وي در ادامه مي افزايد:  روزي بچه هاي يك مهدكودك را به اداره پست برديم. اين فكر بسيار جالب بود. بچه ها حدود سه ساعت آنجا بودند و همه چيز را از نزديك نظاره مي كردند. با اينكه آنها خيلي كوچك هستند، ولي آنجا برايشان خيلي جالب بود. در تحقيقي ديگر كه اين موسسه انجام داد، 72 نفر از بچه هاي مهدكودك به چهار گروه تقسيم شدند. اين 72 نفر از 20 مليت مختلف بودند. آنها از ساعت 9 تا 15 بعدازظهر در محل مهدكودك مي ماندند و طي اين مدت با هم صحبت مي كردند، با كامپيوتر بازي مي كردند و گاهي هم سرود مي خواندند. حتي به آنها اجازه داده شد تا با بعضي از آلات موسيقي بازي كنند. در كنار اين كارها به آنها مي آموختند كه تمرينات يوگا نيز انجام دهند.آموختن حروف الفبا و كشيدن نقاشي در دفترهاي بزرگ براي تشويق آنها از ديگر كارهايي بود كه در طول روز انجام مي دادند. خانم مك كلين كه از انجام اين فعاليت ها بسيار راضي است و خود را در انجام اين كار موفق مي داند، مي گويد: بعد از اينكه بچه ها از كنار ما مي رفتند و به خاطر رسيدن به سن مدرسه مجبور بودند آنجا را ترك كنند، قادر به انجام كارهاي مختلفي از قبيل خواندن، نوشتن و حتي حساب كردن بودند.
زمان طلايي براي يادگيري
در ادامه اين تحقيقات، محققان تصميم گرفتند تا بچه ها را به مراحل بالاتري سئوق دهند. اين بار آنها به سراغ طبيعت رفتند و كودكان را در شرايطي قرار دادند كه با ديدن مناظر طبيعي به طرح چنين سئوالاتي ترغيب شوند: چرا از آتشفشان، آتش و دود متصاعد مي شود؟ چرا در پاييز برگ درختان مي ريزد؟ چرا وقتي كه مي دويم قلبمان بشدت مي تپد؟ آنها عقيده داشتند كه كودكان، دانشمندان كوچكي هستند، البته به شرطي كه ميدان ديد آنها به اطراف وسيع تر باشد و جواب سئوال هاي خود را واضح دريافت كنند و به اصطلاح توجيه شوند.
طبق تحقيق ديگري كه در اين زمينه در كشورهاي بلژيك، ايتاليا و هلند انجام شد، دانشمندان دريافتند كه كودكان مي توانند در دوران آمادگي و قبل از مدرسه براحتي خواندن و نوشتن بياموزند. در اين كشورها سازماني وجود دارد كه براي مهدكودك ها برنامه درسي ارائه مي دهد. البته بايد والدين كودكان موافق با اجراي چنين برنامه هايي باشند. تحقيقاتي نيز در نروژ انجام شد و نشان داد كه كودكان همراه با موسيقي چيزهاي زيادي مي آموزند و موسيقي مي تواند مانند يك مربي در كنارشان باشد. نظر يكي از مادران را در اين زمينه مي خوانيم: مربيان مهدكودك ها در درجه اول به عنوان يك پرستار بچه از آنها مراقبت مي كنند و بعد به صورت معلم و آموزگار به آنها آموزش مي دهند. به نظر من چنين برنامه هايي باعث مي شود كه كودكان از همان سنين پايين به تجربيات زيادي دست يابند. سن پايين كودكان زماني طلايي براي يادگيري است. روانشناسان معتقدند كه پاسخ دادن به تمام سئوالات كودكان آن هم با حوصله باعث مي شود كه آنها به رشد فكري برسند. پس به مادران و پدراني كه هيچ وقت براي بچه هايشان زمان كافي ندارند، اين خبر را مي دهيم كه اگر شما نسبت به آنها بي تفاوت باشيد، بعدها آنها در اجتماع دچار مشكل مي شوند و از همسن و سالهاي خود عقب تر خواهند بود. وقتي هميشه سئوالاتشان بي جواب مي ماند، گوشه گير مي شوند و به خود اجازه نمي دهند كه در فعاليت هاي اجتماعي شركت كنند.
منبع: FAZ

لعنت به اين ترافيك
سينا خاكياني - رانندگي در ترافيك با رانندگي در خيابان هاي خلوت كمي فرق مي كند. كساني كه مدت زيادي در طول روز پشت فرمان هستند، خستگي را از عوامل مهم تصادف مي دانند، اما در سفرهاي داخل شهري كه توقف هاي زيادي هم دارند، چه چيزي باعث تصادف مي شود؟
عده اي از مردم به خاطر شغلشان مجبورند وقت زيادي را در خيابان ها سپري كنند. تقريبا در هر شهري ماشين هاي پست يا حمل و نقل عمومي يا خودروهاي مشابه به وفور در خيابان ها تردد مي كنند، ولي بخش عمده ترافيك شهري مربوط به رفت و آمد اكثريت شهروندان به محل كارشان مي شود. اگرچه ممكن است مسافت چندان طولاني نباشد، ولي مدت زماني كه آنها در ترافيك مي مانند زياد است. هرچه مدت زماني كه در ترافيك سپري شود، بيشتر باشد، احتمال بروز تصادف هم بيشتر مي شود.
سرعت، بدون شك يكي از عوامل مهم و موثر در تصادفات است و بسياري از حوادث رانندگي به علت داشتن سرعت غير مجاز رخ مي دهند. خيابان هاي داخل شهر معمولا محدوديت سرعتي در حدود 60 كيلومتر در ساعت دارند. اين محدوديت ها ممكن است در بعضي قسمت هاي شهر به 30 كيلومتر در ساعت هم برسد. اين سرعت ها كاملا بررسي شده اند و براي به حداقل رساندن احتمال تصادف اعمال مي شوند. وقتي ترافيك سنگين باشد، فاصله شما با اتومبيل جلويي تان چندان زياد نيست. پس اگر با سرعتي مناسب حركت كنيد، مي توانيد به موقع خودروتان را متوقف كنيد. در ضمن با رعايت سرعت، اين امكان را داريد كه بيشتر مراقب عابران پياده، موتورسوارها و ديگر خودروها باشيد. رعايت محدوديت هاي سرعت يكي از روش هاي مطمئن براي كاهش احتمال تصادف است. توصيه مي شود در روزهاي باراني يا برفي و در هواي مه آلود، با سرعتي كمتر از آنچه روي تابلوها مي بينيد، رانندگي كنيد.
اگر قصد توقف داريد، خودروتان را طوري پارك كنيد تا در رفت و آمد ساير خودروها اختلالي ايجاد نشود و بعد از پارك كردن حتما فاصله خودروتان را با اتومبيل هاي جلويي و پشتي بررسي كنيد.
اگر قرار است وسايلي را داخل اتومبيل قرار دهيد، مطمئن شويد كه آنها جلو ديد شما را نمي گيرند. اگر مجبور شويد چند بار يك مسير را طي كنيد، بهتر از اين است كه همه چيز را با هم در اتومبيل جا دهيد و آن وقت نتوانيد بدرستي رانندگي كنيد.اما مهمترين عامل تصادفات در ترافيك، عدم توجه كافي به جلو است. در ترافيك ممكن است كلافه و عصبي بشويد. اين موضوع شما را از توجه كافي به روبه رويتان باز مي دارد و باعث مي شود به اتومبيل جلويي برخورد كنيد. اين بي توجهي گاهي باعث مي شود تابلوهاي ايست يا چراغ هاي راهنمايي را هم نبينيد و از آنها رد شويد.
گاهي اوقات هم توجه به بعضي چيزها شما را به سوي حادثه مي برد. خواندن نوشته هاي روي ساختمان ها، پيدا كردن آدرس و گشتن دنبال پلاك يا نگاه كردن به نقشه راه ها موقع رانندگي، مي توانند منجر به تصادف شوند. در اين مواقع بهتر است كمي حوصله كنيد. خودروتان را در جاي مناسبي پارك كرده و آن وقت با خيال راحت آدرس موردنظرتان را پيدا كنيد. البته از همه بهتر اين است كه قبل از حركت، مقصدتان را دقيقا مشخص كرده و مسير موردنظرتان را انتخاب كنيد.
خستگي هم يكي ديگر از عوامل مهم در تصادفات است. بعد از يك روز كاري سخت يا شايد صبح روزي كه شب قبلش را بخوبي نخوابيده ايد، حتما احساس خستگي مي كنيد و اين خستگي شما را كلافه و بي قرار مي كند و حتي سرعت عكس العمل هاي شما را پايين مي آورد. در اين مواقع سعي كنيد حتي المقدور رانندگي نكنيد!
براي سفري مطمئن در شهر، بهتر است با سرعت مطمئن حركت كنيد. توجه كافي به روبه رويتان داشته باشيد و اگر هم خسته هستيد، از رانندگي پرهيز كنيد.
رعايت همين موضوعات پيش پا افتاده، تا حد زيادي از بروز تصادفات جلوگيري مي كند.

پيشخوان
000615.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز موضوع تيتر اول خود را به اجلاس بين المللي عراق در بروكسل اختصاص داده است. اين روزنامه همچنين در خبري ديگر ضمن اشاره به شكست مذاكرات ميان محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي از احياي طرح حملات ارتش رژيم صهيونيستي عليه مبارزان فلسطيني خبر داده است.
000642.jpg
ليبراسيون
روزنامه ليبراسيون تيتر و طرح اصلي روي جلد خود را به گرماي بي سابقه در فرانسه و طرح هاي جديد دولت، اختصاص داده است. اين روزنامه با اشاره به بالا رفتن دماي هوا به بررسي راهكارهاي مقابله با اين پديده مخرب جوي پرداخته است.
لازم به ذكر است كه طي سالهاي اخير، گرماي تابستاني بلاي جان بسياري از شهروندان فرانسوي شده است.
000645.jpg
لوريان لوژور
روزنامه فرانسوي زبان لوريان لوژور موضوع انتخابات لبنان و چالش هاي پس از آن را به عنوان تيتر اول خود برگزيده است.
در بخشي از خبر اول اين روزنامه آمده است نمايندگان پيروز در انتخابات، بركناري اميل لحود، رئيس جمهور طرفدار سوريه را خواستار شده اند.
000672.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست،  خبر و عكس اول خود را به ترافيك اختصاص داده است.
اين روزنامه در گزارش اول خود به بررسي ترافيك و مسائل و مشكلات ناشي از آن پرداخته است.
در تصوير اول اين روزنامه نيز مي توان فردي را مشاهده كرد كه به دليل بسته شدن راه ها براحتي و با پاي پياده از وسط اتوبان گذر مي كند.

ذهن زيبا
آن كس كه مومني را سرزنش كند، خداوند در دنيا و آخرت سرزنش اش خواهد كرد.
امام صادق(ع)

بهترين مال تو آن است كه با آن آبرويت را حفظ كني.
امام حسين(ع)

همانا خداي عزوجل كسي را كه به خانه اش تجاوز شود و به نبرد برنخيزد دشمن مي دارد.
امام رضا(ع)

شبكه
امشب قسمت جديد مجموعه خارجي سوار بي اسب از شبكه اول پخش خواهد شد. در قسمت گذشته اين سريال، صهيونيست ها با بررسي پروتكل 22 از كتاب پروتكل هاي خود به اين نتيجه رسيدند كه براي تشكيل يك كشور مستقل بايد طلا جمع كنند و ابزار كارآمد براي آنها پول و گلوله است. دراين بين آنها متوجه تغيير چهره حافظ شدند و به جان او سوءقصد كردند، اما...
قسمت جديد مجموعه ايراني مرواريد سرخ نيز حدود ساعت 19 از شبكه تهران پخش خواهد شد. در قسمت گذشته اين سريال، رسول خبر پذيرفته شدن درخواست وام را به علي و سعيد گفت. آنها نيز يك ميهماني به همين مناسبت گرفتند و علي در اين ميهماني ليلا را به طرز جالبي غافلگير كرد.
از طرف ديگر پدر و مادر ليلا نيز در اين ميهماني شركت كردند و همه چيز خوب پيش رفت تا اينكه سعيد از فرشته خواستگاري كرد و...
ضمنا امروز مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه ايراني فيلبانان را حدود ساعت 21 از شبكه 2 و مجموعه حامي وحش را ساعت 23 از شبكه 5 تماشا كنيد.
امروز تكرار مجموعه هاي ريحانه ساعت 13:40 از شبكه 3 و فصل زرد ساعت 15:10 از شبكه اول نيز پخش خواهد شد.

در فرهنگسراها
ترنم رنگ ها
نگارخانه نقش فرهنگسراي اشراق در راستاي حمايت از هنرمندان بومي و محلي منطقه اقدام به برگزاري نمايشگاه نقاشي رنگ روغن تحت عنوان ترنم رنگ ها از تاريخ 29 خرداد ماه كرده است.
در اين نمايشگاه 50 اثر از آثار هنرمند معاصر اعظم حضوري تا تاريخ 5 تيرماه در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از نمايشگاه مذكور همه روزه از ساعت 9 الي 13 و 14 الي 20 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي اشراق مراجعه كنند.
نهمين جشنواره قرآني كودك و نوجوان
مرحله مقدماتي مسابقات نهمين جشنواره قرآني كودك و نوجوان با عنوان يادواره غنچه هاي انتظار در فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود.
اين مسابقات شامل رشته هاي حفظ قرآن، قرائت، ترتيل و اذان ويژه برادران ويژه گروه هاي سنتي پيش دبستاني تا دبيرستان است.
مسابقات فوق با حضور داوران برجسته با توجه به گروه هاي سني، در زمينه حفظ چند سوره يا چند جزء از قرآن كريم، قرائت وترتيل چند سوره از قرآن و اذان برگزار مي شود.
همچنين در پايان نفرات اول تا سوم در هر مقطع وارد مرحله نهايي مي شوند كه در اين مرحله دانش آموزان در سطح استان تهران به رقابت مي پردازند.
مسابقه نهمين جشنواره قرآني روز شنبه و يكشنبه 4 و 5 تيرماه از ساعت 15 الي 17 در فرهنگسراي سالمند اجرا مي شود.

خواندني ها
كتاب فراز و فرود فرقه دموكرات  ژآذربايجان توسط نشر نيمنتشر شد.
فراز و فرود فرقه دموكرات آذربايجان به روايت اسناد محرمانه آرشيوهاي اتحاد جماهير شوروي نوشته جميل حسنلي با ترجمه منصور همامي توسط نشر ني روانه بازار كتاب شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، با فروپاشي شوروي در سالهاي پاياني دهه 1980 ميلادي نه فقط بخش مهمي از مضامين و مسائل تاريخي مربوط به اين دوره كه تا پيش از آن به دليل اختناق حاكم بر اتحاد شوروي امكان طرح و بحث نداشتند، از نو مورد توجه و بررسي قرار گرفتند، بلكه باگشايش بسياري از آرشيوهاي محرمانه شوروي اسناد و مدارك بسيار مهمي نيز در دسترس پژوهشگران قرار گرفتند كه آن نيز به نوبه خود در روشن كردن بيش از پيش اين مضامين و مسائل موثر واقع شد.
بحران آذربايجان در سال هاي پاياني جنگ دوم جهاني يعني نقش شوروي در تشكيل يك حكومت خود مختار در آذربايجان، چگونگي تبديل اين واقعه به يكي از نخستين صحنه هاي رويارويي شرق و غرب در جنگ سردي كه در آستانه شروع بود و بالاخره تحولاتي كه به لزوم پايان دادن به اين ماجرا منجر شد،يكي از اين مضامين و مسائل تاريخي است كه اينك به دليل فراهم آمدن يك فضاي تحقيقاتي مناسب در جمهوري آذربايجان و همچنين دسترسي پژوهشگران به گوشه هايي از اسناد و مدارك ذي ربط به نحوي جدي و اساسي مورد بررسي قرار گرفته است.
گفتني است،كتاب فراز و فرود فرقه دموكرات آذربايجان در 239 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قيمت 2500 تومان توسط روانه بازار كتاب شد.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |