دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
مقام معظم رهبري:
در سال پيامبر اعظم هر ايراني يك گام به جلو بر مي دارد
امروز درس پيغمبر اسلام براي امتش و براي همه بشريت، درس عالم شدن، قوي شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبيعي، نام مبارك پيامبر اعظم است
اگر مسئولان ذيربط مي توانند ديدگاه هاي ايران را درباره عراق به آمريكايي ها حالي كنند و بفهمانند، گفت وگو در اين زمينه ايرادي ندارد اما اگر اين مساله به معناي بازشدن عرصه اي براي ادامه زورگويي هاي آمريكا باشد، گفت وگو با آنان ممنوع است
009543.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي سال ۸۵ را سال پيامبر اعظم(ص) نام گذاري كردند. ايشان  پس از صدور پيام نوروزي سال ۸۵ در نخستين روز بهار در جمع مجاوران و زائران حرم مطهر رضوي (ع) حضور يافتند و طي سخناني بر حق مسلم ايران در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي تأكيد كردند.
ايشان همچنين روز پنجم فروردين در جمع هزاران نفر از مردم و جمعي از عشاير عرب مناطق دشت آزادگان، سوسنگرد، بستان ، حميديه و هويزه و همچنين گروه هاي زيادي از كاروان هاي راهيان نور در محل يادمان شهادت دكتر مصطفي چمران در دهلاويه حضور يافتند.
مقام معظم رهبري روز ششم فروردين نيز در ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور، سخناني ايراد كردند.
متن بيانات ايشان در روزهاي آغازين سال ۸۵ درپي مي آيد.
پيام نوروزي
متن كامل پيام مقام معظم رهبري به اين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم
يا مقلب القلوب و الأبصار، يا مدبر الليل و النهار، يا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الي احسن الحال.
امسال، اول فروردين با ايام اربعين حسيني همراه است. اربعين هم خود يك فروردين ديگر است. اولين شكوفه هاي عاشورايي در اربعين شكفته شد. اولين جوشش هاي چشمه جوشان محبت حسيني - كه شط هميشه جاري زيارت را در طول اين قرن ها به راه انداخته است - در اربعين پديد آمد. مغناطيس پرجاذبه حسيني، اولين دل ها را در اربعين به سوي خود جذب كرد؛ رفتن جابر بن عبدالله و عطيه به زيارت امام حسين در روز اربعين، سرآغاز حركت پربركتي بود كه در طول قرن ها تا امروز، پيوسته و پي در پي اين حركت پرشكوه تر، پرجاذبه تر و پرشورتر شده است و نام و ياد عاشورا را روز به روز در دنيا زنده تر كرده است.
تصادف اول فروردين با اربعين حسيني، در حقيقت تقارن دو فروردين است؛ تقارن دو بهار است.
ضمن تسليت به همه مومنين و همه شيعيان و مسلمانان به مناسبت اربعين حسيني، عيد نوروز و آغاز بهار را به ايرانيان و به ديگر ملت هايي كه عيد نوروز را گرامي مي دارند، تبريك عرض مي كنم؛ بخصوص به ايثارگران كشورمان و به خانواده هاي مجاهد و ايثارگري كه با همه وجود و توان خود، در راه اعتلاي اسلام و ايران تلاش كردند.
خوشبختانه كشور با قطع نظر از بهار طبيعت، در بهار اميد و حركت و نشاط است. روي كار آمدن يك دولت مردمي و حماسه خدمت رساني و شور و نشاط جوانان در عرصه هاي مختلف، كشور را در فرورديني از اميد و نشاط قرار داده است و عيد واقعي براي هر ملت، چنين وضعيتي است. اينها همه از بركات مشاركت عمومي و همبستگي ملي است كه ملت ايران در سال ۸۴ آن را سرلوحه كار و تلاش خود قرار داد. موفقيت هاي ملت - چه در زمينه حضور مردمي و مشاركت عمومي، چه در نشان دادن شاخص هاي همبستگي ملي _ در سال ۸۴ درخشان بود. انتخابات پرشكوه و حضور مردمي پرشور و تشكيل يافتن يك دولت برخاسته از مردم و متعهد به خدمت رساني و پيشرفت ها و موفقيت هايي در زمينه هاي گوناگون در كشور، از موفقيت هاي بزرگ ملت ما در سال ۸۴ بود.
درست است كه در كنار اين موفقيت هاي بزرگ، تلخي ها و سوانح و فقدان هاي دردناك و جفاهايي هم داشته ايم _ چه به حرمت پيامبر اكرم، چه به قداست حريم عسگريين، چه به ياد شهيدان گرامي، چه به عزت ملت ايران - كه آنها را در سال گذشته ملت ايران آزموده؛ اما عزم انقلابي بر آن است كه به حول و قوه الهي، از تلخي ها، پلكاني به سوي شيريني ها بسازيم و سختي ها را به سختكوشي ها تبديل كنيم؛ اين درس اسلام و درس پيامبر عظيم الشأن اسلام است.
در اين مقطع زماني، ياد و نام مبارك پيامبر اعظم از هميشه زنده تر است؛ و اين يكي از تدابير حكمت و الطاف خفيه الهي است. امروز امت اسلام و ملت ما بيش از هميشه به پيغمبر اعظم خود نيازمند است؛ به هدايت او، به بشارت و انذار او، به پيام و معنويت او، و به رحمتي كه او به انسان ها درس داد و تعليم داد. امروز درس پيغمبر اسلام براي امتش و براي همه بشريت، درس عالم شدن، قوي شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبيعي، نام مبارك پيامبر اعظم است. در سايه اين نام و اين ياد، ملت ما درس هاي پيغمبر را بايد مرور كند و آنها را به درس هاي زندگي و برنامه هاي جاري خود تبديل كند. ملت ما به شاگردي مكتب نبوي و درس محمدي(صلي الله عليه و اله) افتخار مي كند. ملت ما پرچم اسلام را در ميان امت اسلامي با استقامت و استحكام برافراشته است، سختي ها را تحمل كرده است و كاميابي هاي حضور در اين ميدان شرف و افتخار را ديده است و به فضل الهي، كاميابي هاي بيشتر در راه است.
ما درس اخلاق پيغمبر، درس عزت پيامبر اعظم، درس علم آموزي و درس رحمت و كرامت و درس وحدتي را كه ايشان به ما داد و درس هاي زندگي ماست، بايد در برنامه زندگي خودمان قرار بدهيم.
امروز دولتي مصمم و خدمتگزار در وسط ميدان، با مردمي آماده به كار و سرشار از اميد، و با جواناني پرشور و با استعداد، در اين سرزمين حضور دارند و اين نويد بزرگي براي آينده كشور و ملت ماست.
از خداوند متعال خواهانيم كه روح مطهر پيامبر اعظم را از ما خشنود كند و بركات خود را به آن پيامبر رحمت و عزت و به امت او روز به روز افزون فرمايد، و قلب مقدس ولي عصر(ارواحنافداه) را از ما شاد كند و ما را در پيمودن اين راه دشوار موفق و مويد بدارد، و روح شهيدان عزيز و روح مطهر امام بزرگوار ما را در جوار اولياء و بندگان صالحش، سرشار از نعمت خود قرار دهد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
سخنراني در اجتماع زائران
حرم رضوي(ع)
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين روز اول فروردين در اجتماع عظيم ده ها هزار تن از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) با تبيين افق پيش روي ملت و دولت در سال مزين به نام مبارك پيامبر اعظم (ص)، به تشريح مواضع نظام اسلامي در موضوع انرژي و فناوري هسته اي، شوراي امنيت و برخي مطالب مطرح شده درباره مذاكره با آمريكا درباره عراق پرداختند و تأكيد كردند: ملت و مسئولان نظام با همت، اميد، همبستگي و تكيه بر عنايات الهي از منافع، مصالح و حقوق خود با اقتدار و عزت پاسداري خواهند كرد.
ايشان در اين ديدار كه در صحن جامع رضوي حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا(ع) انجام شد، تقارن عيد نوروز با اربعين حسيني را باعث رونق معنوي آغاز سال نو خواندند و افزودند: اربعين، تجلي عشق به تربت و مرقد سيد الشهدا(ع) و آغاز جاذبه مغناطيسي حسيني است كه با وجود گذشت قرن هاي متمادي هم چنان دل همه دوستداران اهل بيت و همه آزادگان جهان را به سوي رستگاري و عزت و افتخار مي كشاند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مزين شدن سال ۱۳۸۵ به نام پيامبر اعظم اسلام (ص) خاطرنشان كردند: پيامبر اعظم اسلام مجموعه تكامل يافته فضايل همه انبياء و اولياء الهي در طول تاريخ و درخشان ترين كهكشان عالم وجود است كه هزاران منظومه و خورشيد درخشان فضيلت و كرامت را در خود جاي داده است.
رهبر انقلاب اسلامي علم توام با اخلاق، حكومت همراه با حكمت، عبادت همراه با خدمت به خلق، جهاد توام با رحمت، عزت همراه با فروتني، روز آمدي توام با دورانديشي و صداقت با مردم در عين پيچيدگي سياسي را از جمله ويژگي هاي پيامبر مكرم اسلام برشمردند و تأكيد كردند: علاوه بر اين خصوصيات كه در سال نو راه هاي روشن هدايت و سعادت را در پيش روي ملت و دولت ايران قرار مي دهد؛ وجود پيامبر اعظم اسلام در عرصه بين المللي نيز نقطه پيوند عقايد و عواطف همه ملت هاي مسلمان و همه امت اسلامي است.
ايشان با تشريح وظايف سنگين مسئولان و مردم در سال مزين به نام مبارك پيامبر اعظم(ص)، افزودند: همه تاريخ و همه سال ها متعلق به آن وجود بي همتاست؛ اما نامگذاري سال نو به نام پيامبر اعظم(ص) به معناي اين است كه ملت و دولت ايران در اين سال تصميم گرفته است در راه رسيدن به جامعه  و تمدني كه هدف پيامبر مكرم بود خيزش بلندي داشته باشند و سال نو را به سال اميد، كار، مجاهدت، خدمت، طراحي هاي هوشمندانه براي آينده و سال حركت به جلو تبديل سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي در نگاهي به اوضاع عمومي كشور، تصميم و عزم قاطع براي خدمت خستگي ناپذير به مردم را شاخصه اصلي دولت جديد دانستند و افزودند: دولت و رئيس جمهور منتخب ملت، با تكيه بر شعارهاي انقلاب و امام بزرگوار و پررنگ كردن اهداف انقلاب، تلاش مي كند با همه توان خود، گره هاي زندگي مردم را باز كند و ضمن تقويت زيرساخت هاي بهتر براي رسيدن به وضع مطلوب، در خارج از كشور نيز عزت و استقلال ملي را متناسب با شان ملت بزرگ ايران حفظ نمايد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به امكانات فراوان كشور در زمينه هاي گوناگون افزودند: در منطق جمهوري اسلامي ايران توسعه و پيشرفت همراه با عدالت معنا و مفهوم مي يابد و دولت جديد مصمم است در اين حركت عظيم كه از اول انقلاب شروع شده است، يك گام بلند بردارد.
رهبر معظم انقلاب خلاقيت و توليد در مفهوم وسيع كلمه را نياز امروز كشور دانستند و تأكيد كردند: رمز سعادت ملت توليد كار و كالا، توليد علم و فناوري، توليد ثروت و معرفت و توليد عزت، منزلت و انسان هاي كارآمد است و تلاش در هر كدام از اين عرصه ها جهاد في سبيل الله به شمار مي آيد.
حضرت  آيت الله خامنه اي با دعوت از دانشجويان، استادان و دانشگاه ها به حركتي وسيع در باب علم آموزي و توليد علم و فناوري خاطرنشان كردند: ايران بايد كشوري عالم شود و جوانان ما بايد با حركتي جهادي، علم را به فناوري، فناوري را به صنعت و صنعت را به توسعه كشور وصل و مرتبط كنند.
رهبر انقلاب اسلامي با فراخوان آحاد مردم به خيزشي همگاني در باب پيشرفت همراه با عدالت تأكيد كردند: در سال پيامبر اعظم، هر ايراني در هر جا كه هست و به هر كاري كه مشغول است يك گام به جلو برمي دارد؛ چرا كه در منطق و آيين پيامبر اعظم اسلام، توقف، تحجر و نوميدي راهي ندارد و دل هر مسلمان مملو از اميد نبوي است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه بحث با اشاره به تلاش دشمنان ملت براي جلوگيري از حركت روشن و اميدواركننده ايران، به بررسي خواست هاي حقيقي سردمداران آمريكا پرداختند و خاطرنشان كردند: آمريكايي ها درباره حقوق بشر، دموكراسي، انرژي اتمي و تروريسم، تهمت هاي فراواني به جمهوري اسلامي ايران مي زنند اما حرف حقيقي آنها اين است كه ملت ايران بايد اجازه دهد سلطه اقتصادي سياسي و فرهنگي آمريكا بر ايران عزيز دوباره برقرار شود و آمريكايي ها همچون دوران پهلوي با تعيين مديران كشور اداره همه امور اين مملكت را برعهده گيرند.
ايشان در تبيين روش هاي دولت آمريكا، به تهديد و ارعاب، تبليغات جنگ رواني، سرد كردن مردم، ايجاد دودستگي، تحريك عصبيت ها، القاي احساس عدم امنيت در مردم، القاي ترديد نسبت به آينده و فشارهاي فرسايشي براي خسته كردن مسئولان كشور اشاره و خاطرنشان كردند: همه اين روش ها و تلاش ها با هوشياري ملت و دولت به جايي نخواهد رسيد.
رهبر انقلاب به تهديد آمريكايي ها مبني بر تحريم ملت ايران اشاره كردند و افزودند: مگر ملت ايران تا به حال تحريم نبوده است كه او را از تحريم مي ترسانيد، ملت ما همه پيشرفت هاي علمي و پزشكي، نظامي و صنعتي خود را در اوضاعي به دست آورده است كه شما او را تحريم كرده بوديد؛ بنابراين اين ملت بزرگ را از تحريم نترسانيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري نفرت ملت هاي جهان از جمله امت اسلامي از دولت آمريكا، به ادعاهاي مقامات آمريكايي مبني بر منزوي بودن ايران اشاره كردند و افزودند: براي مشخص شدن انزواي ايران يا آمريكا، پيشنهاد مي كنيم همه پرسي در جهان اسلام برگزار شود تا با سنجش ميزان محبوبيت رئيس جمهوري ايران و رئيس جمهور آمريكا واقعيت مشخص تر شود و اگر سردمداران آمريكا از نتايج خفت بار اين همه پرسي نمي ترسند اين گوي و اين ميدان.
ايشان اتهام نقض حقوق بشر به ايران را از لطيفه هاي مضحك اين دوران برشمردند و افزودند: آمريكاي هيروشيما، آمريكاي گوانتانامو و ابوغريب و آمريكاي سانسور و زور و سلطه، خود را پرچمدار حقوق بشر مي خواند كه در اين زمينه نيز براي روشن شدن واقعيت، ما پيشنهاد همه پرسي جهاني مي دهيم تا مشخص شود رئيس جمهور فعلي آمريكا در افكار عمومي جهانيان همراه با شارون، صدام و ميلوشوويچ به عنوان مجسمه هاي شرارت در يك رديف قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين درباره مطالبي كه در بحث مذاكره با آمريكا درباره عراق مطرح شده، مواضع گذشته ايران را تكرار و تأكيد كردند: همچون گذشته اعلام مي كنيم در هيچ يك از مسائل مورد اختلاف ايران و آمريكا، با آمريكايي ها مذاكره نخواهيم كرد چرا كه در منطق آنها مذاكره معنا و مفهوم حقيقي ندارد و فقط ابزاري براي تحميل خواسته هاي خود بر طرف مقابل به شمار مي آيد.
ايشان با اشاره به برخورد وقيحانه ، دروغ پردازانه و ناشايست مقامات آمريكايي با بحث هايي كه در روزهاي اخير مطرح شده، افزودند: مسئولان آمريكا در داخل و خارج عراق بارها از ايران درخواست مذاكره كردند كه مقامات ما اعتنايي نكردند اما با تكرار اين درخواست، مسئولان ايراني با درنظر گرفتن اين احتمال كه شايد مذاكره درباره اوضاع عراق، در جلوگيري از ناامني هاي فاجعه  آفرين اين كشور موثر باشد با انتقال ديدگاه هاي خود به آمريكا موافقت كردند.
رهبر انقلاب با اشاره به دخالت سرويس هاي جاسوسي آمريكا، انگليس و اسرائيل در ايجاد ناآرامي ها در عراق افزودند: ديدگاه مشخص ما درباره عراق اين است كه دولت آمريكا بايد دست از سر اين كشور بردارد و به تحريك قوميت ها و ايجاد ناامني در عراق پايان دهد تا اين كشور روي آسايش و امنيت ببيند و ملت عراق كشور خود را اداره كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به سلطه گري و دروغ هاي مقامات آمريكايي درباره اينكه ايران مي خواهد در مسائل گوناگون با آمريكا مذاكره كند، افزودند: مسئولان آمريكا در ماجراي اخير نيز خوي سلطه طلبي خود را نشان دادند و گفتند: اين مذاكره به منزله احضار مسئولان ايراني است و ما به آنها مي گوييم كه شما غلط مي كنيد مسئولان ايران را احضار كنيد.
حضرت آيت الله خامنه اي تصريح كردند: اگر مسئولان ذيربط مي توانند ديدگاه هاي ايران را درباره عراق به آمريكايي ها حالي كنند و بفهمانند، گفت وگو در اين زمينه ايرادي ندارد اما اگر اين مساله به معناي بازشدن عرصه اي براي آمريكايي هاي مكار و ادامه زورگويي هاي آنان باشد، گفت وگو با آمريكا در زمينه اوضاع عراق هم مثل بقيه موارد ممنوع است.
رهبر انقلاب اسلامي آخرين بخش از سخنانشان را به موضوع انرژي هسته اي اختصاص دادند و تصريح كردند: چكيده و عمق حرف دشمن اين است كه ملت ايران نبايد فناوري هسته اي داشته باشد؛ چرا كه نيرومند مي شود و ديگر نمي توان به او زور گفت.
ايشان با تبيين نياز واقعي ملت ايران به انرژي هسته اي افزودند: اگر ملت امروز از فناوري هسته اي برخوردار نشود ده ها سال به عقب مي رود و در سال هاي نه چندان دور، در عرصه هاي فراواني كه نياز به سوخت باشد مجبور است دست نياز به سوي بيگانگان و دشمنان دراز كند تا آنها با هزاران تحقير و توهين، پايمال كردن عزت و آبروي ملت ايران، شايد مختصري از نيازهايش را تامين كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پايان تدريجي منابع نفت و روي آوردن كشورهاي مختلف جهان از جمله آمريكا و اروپا به انرژي هاي نو و پاك به ويژه انرژي هسته اي افزودند: همه جهان براي پيشرفت و اطمينان به آينده، از فناوري هسته اي استفاده مي كند و ما نيز تأكيد مي كنيم فناوري هسته اي و چرخه سوخت هسته اي، حق مسلم ملت ايران است و ملت ما، بنده و هيچ مسئولي به هيچ قيمتي زير بار حرف زور آمريكا نخواهيم رفت.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تهديد ملت ايران با شوراي امنيت افزودند: ملت ما شوراي امنيت را چشيده است و در جنگ تحميلي نيز اين شورا در حالي كه دشمن هزاران كيلومتر از خاك ايران را در اشغال داشت براي پايان دادن به مقاومت و دفاع ملت ايران قطعنامه  صادر كرد، اما چون بر خلاف مصالح كشور بود نظام اسلامي آن  را نپذيرفت و هر وقت ديگر نيز كه شوراي امنيت برخلاف مصالح ما تصميم بگيرد آن را نمي پذيريم.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان تأكيد كردند: ملت ما و جوانان ما، همراه مسئولان در مقابل هر فشاري ايستاده اند و تصميم و عزم مشترك مردم و دولت و عنايات الهي، و تأييدات حضرت ولي عصر (عج) آينده روشن كشور را نويد مي دهد.در اين ديدار پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين واعظ طبسي نماينده ولي فقيه و توليت آستان قدس رضوي ضمن خير مقدم، براي ملت ايران سالي پربار آرزو كردند.
سخنراني در جمع عشاير خوزستان
رهبر معظم انقلاب اسلامي  همچنين روز پنجم فروردين در جمع هزاران نفر از مردم و جمعي از عشاير عرب مناطق دشت آزادگان، سوسنگرد، بستان ، حميديه و هويزه و همچنين گروه هاي زيادي از كاروان هاي راهيان نور در محل يادمان شهادت دكتر مصطفي چمران در دهلاويه با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دفاع مقدس به ويژه شهيد چمران، تأكيد كردند: امروز و فرداي اين كشور و عزت ملت ايران مرهون ايثار، ازخودگذشتگي و جانفشاني اين شهدا و انسان هايي است كه در مقابل دشمن بعثي و حاميانش مقاومت كردند و توطئه آنها را ناكام گذاشتند.
ايشان با تأكيد بر اين كه ايستادگي رزمندگان اسلام و مردم منطقه خوزستان از جمله برادران غيور عرب در دوران دفاع مقدس موجب به نتيجه نرسيدن محاسبات دشمن شد، خاطرنشان كردند: استكبار جهاني بداند كه زن و مرد اين مرز و بوم در كوره هاي حوادث همچنان فولاد آبديده شده اند و پاسداري از اسلام و پرچم برافراشته شده اسلام در اين سرزمين را كه عمق راهبردي ملت ايران در جهان اسلام است، براي خود يك رسالت تاريخي مي دانند.
رهبر انقلاب اسلامي، همچنين با تأكيد بر اين كه مسئولان كشور بايد بيش از پيش قدر اين ملت را بدانند و با همه وجود براي اين مردم كار كنند، افزودند: امروز بحمدا... دولت، دولت كار و خدمت است و كمر همت خود را براي خدمت به مردم بسته و مسئولان بايد با تلاشي مجدانه، دلسوزانه و مدبرانه در جهت حل مشكلات مردم گام بردارند.
حضرت آيت الله خامنه اي، در ادامه در سخناني به زبان عربي كه با ابراز احساسات شديد مردم منطقه مواجه شده بود، تأكيد كردند: مردم اين منطقه به دوست داري اهل بيت رسول ا... (ص) و وفاداري به ميهن اسلامي شهرت دارند و مبارزه مردم متدين و شجاع اين منطقه با استعمار انگليس و جانفشاني آنان در دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مويد اين مطلب است.
ايشان لازمه تحول در منطقه خوزستان را همت مسئولان و كمك مردم دانستند و خاطرنشان كردند: استان خوزستان با استعدادهاي بي شمار انساني و منابع سرشار طبيعي مي تواند به يك نمونه پيشرفت براي كشور تبديل شود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اميدوارم به حول و قوه الهي دولت جديد كه دولت كار و خدمت است، بتواند گام هاي بلندي در اين راه بردارد و همه مردم، دولت را در آبادسازي خوزستان و رساندن آن به وضع مطلوب ياري كنند.
ايشان هدف خصومت و خباثت دشمنان ملت ايران را ايجاد ناامني و جلوگيري از آباداني و شكوفايي كشور دانستند و افزودند: دولت و ملت ايران، بخصوص مردم غيور خوزستان بر اين توطئه ها پيروز خواهند شد.
حضرت آيت الله خامنه اي، هم چنين از مجتمع يادمان شهيد چمران و شهداي دشت آزادگان بازديد كردند.
رهبر انقلاب اسلامي، در محل مزار شهداي سوسنگرد نيز حضور يافتند و با قرائت فاتحه به مقام شامخ اين شهيدان اداي احترام كردند.
سخنراني در جمع بسيجيان
سراسر كشور
حضرت آيت الله خامنه اي روز ششم فروردين نيز در ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور، برخورداري از مكارم و فضايل اخلاقي و استقامت و ايستادگي را دو درس بزرگ پيامبر اعظم(ص) برشمردند و افزودند: به بركت روحيه پرشور ملت و شجاعت و تدبير مسئولان، ايران اسلامي را به نقطه اي مي رسانيم كه دشمنان از مقابله با آن مأيوس شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، پيام حقيقي نامگذاري سال نو به نام مبارك پيامبر اعظم(ص) را، تلاش فردي و عمومي ملت و مسئولان براي تحقق اهداف والاي نبي اكرم(ص) دانستند و افزودند: اخلاق نيكو از جمله درس هاي بزرگ پيامبر اعظم (ص) است و همه بايد در سال جديد، خود را مؤمن و تابع خلقيات آن وجود شريف بسازيم.
ايشان اخلاق نيكو را پرورش صفات پسنديده در جان و دل، و بروز و ظهور اين خلقيات در عمل خواندند و خاطرنشان كردند: جامعه اي كه دچار حسد، بدخواهي، حيله گري، حرص و بخل، كينه توزي و ديگر صفات اخلاقي ناپسند باشد، حتي اگر به علم و تمدن ظاهري دست يابد از آرامش حقيقي و سعادت برخوردار نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي برخورداري جامعه از اخلاق نيكو را نيازمند تمرين و مجاهدت فردي آحاد مردم و ارائه آموزش هاي اخلاقي لازم در مراكز آموزشي، پرورشي و علمي دانستند و افزودند: البته عامل اصلي در مجهزشدن به مكارم اخلاقي، محبت به خدا و محبت به محبوبان درگاه الهي يعني پيامبر و ائمه معصومين(ع) است كه بايد اين عشق را در دل خود پرورش دهيم.
ايشان، استقامت و ايستادگي را درس سرنوشت ساز ديگري از پيامبر اعظم برشمردند و با اشاره به تأكيد پروردگار در قرآن مجيد مبني بر استقامت پيامبر(ص) و پيروانش افزودند: پيامبر اعظم، مسلمانان صدر اسلام را در مقابل هجوم پرجاذبه هواهاي نفساني و دنياي پرفريب و نيز تهاجم و تهديد و وعده هاي دشمنان بيروني هدايت و رهبري كرد و امروز ما به چنين استقامتي نيازمنديم.
رهبر انقلاب اسلامي، پايداري در برابر زورگويي ها، تهديدها و وعده و وعيدهاي فريبنده دشمنان را هنري بزرگ و مايه پيشرفت و عزت و عظمت ملت ها خواندند و خاطرنشان كردند: ملت ايران، از اول پيروزي انقلاب، هنرمندي خود را در هوشياري و استقامت در مقابل دشمنان نشان داده است و به پاداش اين پايداري، امروز در چشم دوست و دشمن، عزتمند و مقتدر است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به استمرار تهديدهاي دشمنان افزودند: ممكن است اين تهديدها در مواردي هم عملي شود كه در اين گونه مواقع ملتي قادر خواهد بود عظمت، عزت، هويت و منافع خود را حفظ كند كه بدون هيچ گونه عقب نشيني، بايستد و استقامت كند.
رهبر انقلاب اسلامي، آمريكا و صهيونيست ها را دشمنان درجه اول ملت ايران خواندند و با اشاره به فتنه انگيزي هاي انگليس افزودند: اينها در مقابل منافع ملت ايران صف آرايي كرده اند و اسم اين كار را هم اجماع جهاني بر ضد ايران گذاشته اند اما همه مي دانند كه اجماع جهاني بر ضد استكبار آمريكا و دخالت ها و جنگ افروزي هاي اين كشور است نه بر ضد ملت ايران.
ايشان با اشاره به بيداري ملت ايران در پرتو رهبري امام راحل عظيم الشأن، نقش رهبران را در پايداري ملت ها، مهم ارزيابي كردند و با يادآوري استقامت و شجاعت مسئولان كشور افزودند: دشمن در ۲۷ سال اخير، هر زمان به بهانه اي به رويارويي با ملت ايران پرداخته و درصدد تسلط مجدد بر اين كشور بوده است و امروز نيز با تبليغات رواني، ايجاد شايعه و دروغ پردازي درباره موضوع هسته اي، همان هدف را دنبال مي كند اما ملت آگاه و بيدار ايران و مسئولان پراستقامت و با تدبير كشور، راه تأمين منافع ملي و احقاق حقوق خود را با گام هايي محكم ادامه مي دهند.
در آغاز اين ديدار، سردار حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج با اشاره به آمادگي بسيجيان براي اداي وظايف ديني و انقلابي و دفاع از آرمان ها و منافع ملي گفت: بسيج در سال ،۱۳۸۵ تقويت توانمندي هاي دفاعي، توجه ويژه به معرفت سياسي و تعميق بصيرت،  تقويت زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري و حضور بيشتر در عرصه سازندگي را در دستور كار خود قرار داده است.

بيانيه رئيس شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي ايران
البرادعي ماه آينده اجراي خواسته هاي
شوراي امنيت از ايران را گزارش مي دهد
009546.jpg
ايسنا: بيانيه رئيس شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي ايران هفته گذشته پس از مباحث طولاني اعضاء تصويب شد.در اين بيانيه آمده است:
«در جلسه ۵۴۰۳ شوراي امنيت در تاريخ ۲۹ مارس ۲۰۰۶ (۹ فروردين ماه ۱۳۸۵)، در ارتباط با توجه شورا به موضوع « منع اشاعه »، رئيس شوراي امنيت از سوي اين شورا بيانيه زير را صادر كرد: شوراي امنيت بار ديگر بر تعهدش به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي تاكيد مي كند و حق كشورهاي عضو را طبق مواد يك و دو اين معاهده يادآور مي شود كه بدون تبعيض مي توانند به تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز بپردازند.
شوراي امنيت با نگراني جدي، بسياري از گزارش ها و قطعنامه هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي  مرتبط با برنامه هسته اي ايران از جمله قطعنامه ماه فوريه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  را كه توسط محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي  به آن گزارش شده است، يادآور مي شود.
شوراي امنيت هم چنين با نگراني جدي يادآور مي شود كه گزارش مديركل به تاريخ ۲۷ فوريه ۲۰۰۶ (هفتم اسفندماه ۱۳۸۴) تعدادي از موضوعات و نگراني هاي حل نشده اي را فهرست وار ذكر مي كند كه از جمله آن موضوعاتي است كه مي تواند ابعاد نظامي  هسته اي داشته باشد و اين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي  قادر نيست نتيجه گيري كند هيچ گونه مواد يا فعاليت هاي هسته اي اعلام نشده اي در ايران وجود ندارد.
شوراي امنيت همچنين با نگراني جدي تصميم ايران را براي ازسرگيري فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم، از جمله فعاليت هاي مربوط به تحقيق و توسعه و تعليق همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي  مطابق با پروتكل الحاقي، يادآور مي شود.
شوراي امنيت از ايران مي خواهد كه گام هاي ضروري درخواست شده از سوي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، به ويژه پاراگراف اجرايي نخست قطعنامه را كه براي اعتمادسازي در خصوص اين كه برنامه هسته اي اش منحصراً صلح آميز است و براي حل سوالات باقي مانده ضروري است، بردارد و در اين راستا بر اهميت ويژه استقرار مجدد كامل و پايدار تعليق تمام فعاليت هاي مرتبط با غني سازي و بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه كه از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي  راستي آزمايي شود، تأكيد مي كند.
شوراي امنيت اين اعتقاد راسخ را اعلام مي دارد كه چنين تعليق و پايبندي كامل و مورد راستي آزمايي قرار گرفته ايران به ملزومات تعيين شده از سوي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  به حل ديپلماتيك و از طريق مذاكرات كمك مي كند و بر تمايل جامعه بين المللي به كار مثبت براي چنين راه حلي كه به نفع منع اشاعه هسته اي در هر كجاي ديگر خواهد بود، تأكيد مي كند.
شوراي امنيت قوياً از نقش شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي حمايت مي كند و مديركل و دبيرخانه آژانس را براي تلاش هاي جاري حرفه اي و بي طرفانه شان براي حل موضوعات باقيمانده  در ايران تحسين و تشويق و بر ضرورت ادامه كار آژانس بين المللي انرژي اتمي  براي روشن كردن همه موضوعات باقيمانده مربوط به برنامه هسته اي ايران تاكيد مي كند.
شوراي امنيت از مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي  مي خواهد ظرف ۳۰ روز گزارشي را درباره روند پايبندي ايران به گام هاي درخواست شده از سوي شوراي حكام تهيه كرده و به صورت موازي به شوراي حكام و به شوراي امنيت براي بررسي ارايه دهد.»

پيام نوروزي رئيس جمهور:
سال ۸۵ سال عزت، نشاط و سازندگي خواهد بود
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيام نوروزي خود به مناسبت حلول سال جديد هجري شمسي ابراز اميدواري كرد كه سال ۸۵ سال عزت، نشاط و سازندگي براي مردم عزيز ايران اسلامي و سرشار از صلح و آرامش مبتني بر عدالت و معنويت براي جهانيان باشد.
در پيام نوروزي رئيس جمهور آمده است: در سال ۸۴ ما شاهد پيروزي هاي بزرگي هم براي ملت عزيز ايران بوديم.
حضور تاريخي و حماسي ملت ايران در عرصه انتخابات و حدود ۶۰ ميليون راي در طول يك هفته نشانه بيداري، زندگي و اراده ملت ايران براي فتح قله هاي بزرگ بود كه اين حضور نشانه اراده ملت ايران براي تحقق آرمان هاي بلندي است كه امام عظيم الشان ما راهبر و مسبب و مرشد آن بود و شادكامي ديگري كه در سال ۸۴ ما داشتيم حماسه حضور شكوهمند ملت در راهپيمايي ۲۲ بهمن بود، روزي كه امواج انساني در اقيانوس ۲۲ بهمن به حركت درآمد و ملت ما اراده خودش را بر همه بدخواهان و دشمنانش غلبه داد.
من اين پيروزي ها را به ملت عزيز ايران تبريك عرض مي كنم.
عزيزان من، ما يك ملت بزرگيم و امروز بايد ايران عزيز را بسازيم.
ايراني كه امروز الگوي همه عدالتخواهان، خداپرستان و آزادگان جهان است بايد به الگوي علم، فرهنگ، معنويت، تلاش و زندگي سعادتمند و حيات طيبه هم تبديل شود.
به لطف خدا همه امكانات براي تحقق اين هدف فراهم است، ما امروز بايد دست به دست هم بدهيم و يك كشور مقتدر، پيشرفته، آباد بر مبناي عدالت و خداپرستي برپا كنيم.
در اين راه پرفراز و نشيب مسئوليت هايي بر عهده دولت است و مسئوليت هايي هم بر عهده ملت عزيز.
دولت بايد همه توان خود را به ميدان بياورد؛ آباداني، ساختن، حمايت از تلاش هاي مردم، برداشتن موانع از پيش پاي مردم در سرلوحه وظايف دولت است.
دولت بايد با ريخت و پاش ها، اسراف كاري ها، بي عدالتي ها و برخي مفاسد قاطعانه مقابله كند.
دولت بايد راه را براي تلاش سازنده آحاد ملت باز كند، دولت بايد توان خودش را و امكانات خودش را به طور عادلانه بين همه ملت و مناطق كشور تقسيم كند، دولت بايد هم حامي مردم باشد هم ناظر بر همه فعاليت ها و البته آن دست قدرتمندي كه بايد كشور را بسازد دست ملت بزرگ ايران است.
ملت ايران بر كار دولت وبر كار مديران نظارت بكند، نظارت مردمي تضمين سلامت ساختار اداري است، علاوه بر اينها ما بايد مهرورزي و عشق و علاقه را در بين خودمان رواج بدهيم، مهرورزي رمز ماندگاري ملت ماست، ما بايد همديگر را دوست بداريم، در غم و شادي هم شريك باشيم، نسبت به يكديگر دلسوز و مهربان و دستگير باشيم، يار همديگر باشيم، پيامبر عزيز ما پيامبر رحمت و مهرباني بود، بياييد با ياد او و به پيروي از او با يكديگر مهربان باشيم.
مردم علاوه بر نظارت بايد اصلاح كنند، بايد تذكر بدهند و از ما بخواهند، از بنده خدمتگزار كوچك تا همه اركان اجرايي و قانوني و قضايي كشور را تحت نظارت و اصلاح و ارشاد خودشان قرار بدهند، بايد دست به دست هم بدهيم، ايران عزيز را بسازيم.
من اميدوارم ملت ما به خصوص جوانان در آزمايش بزرگ سازندگي هم سرافراز و سربلند باشند كه يقينا و به لطف الهي چنين خواهد شد، چرا كه جوانان انقلابي تر و مديران دلسوز ترو توانمندتر در راهند و قافله حركت ملت را به سمت قله هاي بزرگ پشتيباني و هدايت خواهند كرد.
دولت مصمم است با همه توان در خدمت بالندگي جوانان و شكوفايي استعدادهاي آنها باشد، امروز اشتغال جوانان در صدر برنامه و فعاليت هاي دولت قرار دارد، ما بايد دست به دست هم بدهيم، ايران عزيز را بسازيم آن طوري كه شايسته نام ايرانيان است، در عرصه هاي جهاني ملت ما همواره خواهان صلح و آرامش بر پايه عدالت و معنويت براي همه ملت ها، ملت ايران خواهان رابطه عادلانه و دوستانه با همه ملت ها، ملت ايران غمخوار و يار همه ملت ها بوده است، در همه تلخي ها و حوادث ملت ايران در كنار همه ملت ها بوده است، ملت ايران خواهان صلح و آرامش براي همه ملت هاست، ملت ايران هيچ گاه به كسي ظلم نكرده و البته زير بار ظلم نرفته و نخواهد رفت.
امروز ملت ما به رغم دشمنان خودش و صرفا با اتكا به توانمندي و هوشمندي و ايمان جوانان و دانشمندان خودش به قله هاي علم وفناوري دسترسي پيدا كرده .امروز ملت ما با اتكا به خودش دانش هسته اي را براي مصارف صلح آميز در اختيار دارد، آن را از كسي نگرفته و كسي هم نخواهد توانست آن را از او بازپس بگيرد، ملت ما آن را از كسي عاريه نگرفته است، خودش به دست آورده است و ان شاالله از آن محافظت خواهد كرد، اين يك حقيقت انكارناپذير است، البته برخي از بدخواهان ملت ايران با هر نوع پيشرفت و با هر نوع ترقي ملت ايران مخالفند، در دوران ملي شدن نفت هم آنها به ملت ايران مي گفتند كه اين يك چيز بد بو و بي خاصيت است، چيز بدي است نمي خواهد شما داشته باشيد، اجازه دهيد كه ما با خودمان ببريم، آن روز ملت ما ايستاد، امروز هم به ملت ما مي گويند انرژي هسته اي چيز بدي است، لازم نيست ملت ايران از آن برخوردار باشد، در آن روز ملت ما ايستاد و حق خودش را ستاند، به لطف خدا امروز هم ملت ايران ايستاده است، البته ملت ايران در روز ۲۲ بهمن اراده خودش را بر دشمنان خودش تحميل كرد، ملت ايران در رقابت با دشمنانش در روز ۲۲ بهمن كار را يكسره كرد، دشمنان و بدخواهان آن را مي دانند، مي دانند كه ملت ما از آن صحنه عبور كرده است و امروز بايد با افتخار اعلام كنيم كه ملت ايران از فناوري صلح آميز هسته اي برخوردار است و دانش آن را در اختيار دارد، آنها هم اين را پذيرفته اند اما چون با پيشرفت ما مخالفند اميدوارند كه با برخي تبليغات و فشارهاي رواني و جنگ تبليغاتي بتوانند از ملت ما امتيازاتي را بگيرند.
من مي خواهم به آنها توصيه كنم كه آيا وقت آن نرسيده است كه از حوادث درس بياموزيد، وقت آن نرسيده كه دوباره ملت ايران را بشناسيد، وقت آن نرسيده به خاطر جسارت ها و توهين هايي كه به ملت ايران كرديد از ملت ايران عذرخواهي بكنيد، كساني كه سردمدار جنگ ها و جنايت ها هستند ملت مظلوم ايران را به جنگ طلبي متهم كرده اند، با بوغ هاي تبليغاتي خودشان دائما به ساحت پاك ملت ايران جسارت كردند، ۲۷ سال است كه ملت ايران مظلوم است، در طول اين دوران كوچكترين ظلم و تجاوزي به هيچ كسي نكرده، ملت ايران همواره خواهان صلح و آرامش پايدار براي همه ملت ها بوده  است، ملت ايران پرچمدار صلح است، پرچمدار عدالت است، پرچمدار مهرباني است، به ساحت ملت ما توهين كرده اند، توصيه مي كنم از اين توهينشان عذرخواهي كنند.
بيش از دو سال و نيم به بهانه هاي واهي مانع از حركت روبه رشد ملت ما شده اند، خسارتش را بپردازند و جبران كنند، حافظه تاريخي ملت ما بسيار شفاف و بسيار حساس است، تمام رفتارها را با خودش ثبت خواهد كرد و قطعا در روابط آينده مدنظر قرار خواهد داد.
آيا آنها نمي خواهند در حوزه وسيع دوستي ملت ايران براي خودشان جايي داشته باشند؟ مطمئن باشند اگر به اين تبليغات دروغين خودشان و جنگ رواني خودشان ادامه بدهند طبق معمول مانند گذشته پشيماني سودي نخواهد داشت.
تكرار مي كنم ملت ايران نه به كسي ظلم مي كند و نه به زير بار ظلم مي رود، ملت ايران خواهان صلح و آرامش پايدار براساس معنويت و خداپرستي و عدالت براي همه ملت هاست، ملت ايران پرچمدار دوستي و محبت و مهرباني است.
يكبار ديگر نوروز را به همه و به خصوص ايرانيان عزيز، ايثارگران، فارسي زبانان و همه آزادگان جهان تبريك عرض مي كنم و از خداوند سالي پر از عزت، نشاط و سازندگي را براي ملت بزرگوار ايران مسئلت دارم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |